TVP Kobieta Wtorek, 12.04.2022 Zmiany z dnia 30.03.2022 w stosunku do raportu z dnia 25.03.2022 (dodano pozycję programową) 08:35 PODAJ RĘKĘ UKRAINIE - /21/ Cykl reportaży, 5 min, Polska, 2022 Autor: Anna Szałańska Codzienny program informacyjny realizowany w związku z napaścią Rosji na Ukrainę, traktujący o aktualnej sytuacji związanej z pomocą udzielaną milionom uchodźców w Polsce. Program posiada również część realizowaną w języku ukraińskim, przeznaczoną dla przybywających do Polski uchodźców, która wskazuje im, jak i gdzie znaleźć pomoc oraz załatwić różnego rodzaju formalności. Program prowadzą - Agata Konarska i Katarzyna Sanocka. (dodano pozycję programową) 19:30 WIĘZIEŃ MIŁOŚCI - ODC 312 (ADINI SEN KOY) Serial obyczajowy, 44 min, Turcja, 2018 Reżyseria: Mahir Aktas Aktorzy: Erkan Meri, Hazal Subasi, Yaprak Durmaz Policja, podejrzewając Zehrę o kontakty z mafią, prowadzi w firmie Omera kontrolę finansową. Bahszende domaga się od Omera, by rozwiódł się z Zehrą. Narasta konflikt między Ajsze i Nihatem. (dodano pozycję programową) 21:30 FARAON Film historyczny, 145 min, Polska, 1965 Autor: Bolesław Prus Reż. Jerzy Kawalerowicz Scen. Tadeusz Konwicki, Jerzy Wyk. Jerzy Zelnik, Barbara Brylska, Leszek Ferdegen, Wiesława Mazurkiewicz, Ewa Krzyżewska, Kazimierz Opaliński, Mieczysław Voit, Krystyna Mikołajewska, Emir Buczacki, Stanisław Milski i inni Jerzy Kawalerowicz, autor "Celulozy", "Cienia", "Pociągu", "Matki Joanny od aniołów" sięgnął po powieść Bolesława Prusa, gdyż jak powiedział "są w niej rzeczy genialne (...) dramat władzy w"Faraonie"jest niesłychanie aktualny, współczesny. Mechanika nie zmienia się tak wiele". Współautor scenariusza Tadeusz Konwicki dodawał: "Nie jest to powieść w pełnym znaczeniu tego słowa historyczna, jest to przede wszystkim wnikliwa analiza systemy władzy (...) Historia Ramzesa XIII jest typowym przykładem poczynań młodego człowieka, który wchodzi w życie z wiarą i potrzebą odnowy. Nie zna jeszcze wyższych racji stanu, nie interesują go prawa rządzące skomplikowanym aparatem władzy. Wydaje mu się, że to właśnie on potrafi zmienić dotychczasowy porządek rzeczy". Produkcja "Faraona" trwała trzy lata i rozpoczęła się powołaniem jesienią 1962 roku pracowni scenograficznej w Łodzi, która rozpoczęła szeroko zakrojone studia nad kostiumami i realiami życia starożytnego Egiptu. Zdjęcia kręcono w Europie, Azji i Afryce. W atelier łódzkiej wytwórni powstała większość scen rozgrywających się we wnętrzach pałacu faraona świątyń i labiryncie. Warszawska Stocznia Rzeczna wykonała według rysunków sprzed 4 tys. lat statek egipski. Na jeziorze Kirsajty koło Giżycka stworzono sztuczną wyspę, ozdobiono ją palmami i kępami lotosu, by sfilmować scenę przejażdżki Ramzesa i Sary po Nilu. Sceny masowe powstały głównie na pustyni Kyzył - Kum w Uzbekistanie. Ekipa przebywała tam prawie 5 miesięcy, pracowano w bardzo trudnych warunkach - w pełni lata temperatura powietrza w południe przekraczała 60 stopni Celsjusza, a piasku - 80. Taśma musiała być przechowywana w specjalnej chłodni. Bardzo dokuczliwy był też wszechobecny pył. Codziennie na plan zdjęciowy dostarczano 10 tys. butelek wody mineralnej. Niebezpieczne były również żmije piaskowe i jadowite pająki "falangi", rzucające się na ludzi z odległości paru metrów. Część zdjęć nakręcono w autentycznej scenerii w Egipcie np. scena, w której Ramzes dowiaduje się o śmierci ojca, rozgrywa się na tle piramid w Gizeh, jednakże tłumy turystów i nowoczesne zagospodarowanie tego terenu niemal uniemożliwiły znalezienie dogodnych ujęć. Jednym z licznych konsultantów filmu był prof. Kazimierz Michałowski, jeden z największych na świecie autorytetów w dziedzinie egiptologii. Innym był Shady Abdel Salem, egipski historyk sztuki, konsultant przy produkcji "Kleopatry". Niewątpliwym walorem "Faraona" jest także jego kolorystyka. Film utrzymany jest w tonacji złotożółtej, wyeliminowane zostały niemal zupełnie barwy jaskrawe. Jasną zieleń widać tylko raz - w scenie przejażdżki Nilem.Pochód udającej się na manewry armii młodego Ramzesa zostaje zatrzymany przez kapłana Herhora, który dostrzegł walczące na piasku skarabeusze - święte wizerunki boga słońca Amona. By ominąć żuki, oddziały muszą przejść przez kanał będący owocem morderczej pracy niewolnika - fellacha. Ramzes na próżno stara się przeciwstawić poleceniom kapłana. Rozwścieczony swoją bezsilnością oddala się. W czasie samotnej wędrówki spotyka piękną Żydówkę Sarę. Zauroczony jej urodą obiecuje zabrać ją do pałacu. Herhor, zdając raport panującemu faraonowi sugeruje, że Ramzes nie dojrzał jeszcze do objęcia dowództwa armii. Młody książę po raz kolejny doświadcza, jak silna jest władza kapłanów. Odsunięty od spraw państwowych spędza czas na jałowych zabawach, ciągle popada w finansowe tarapaty, przez co musi zapożyczać się u Fenicjan. Gdy Sara rodzi mu syna, królowa Nikotris i Herhor postanawiają, że dziecko wychowane zostanie w wierze mojżeszowej, tak by nigdy nie mogło rościć pretensji do tronu. Tymczasem kapłani przygotowują niekorzystny dla Egiptu traktat pokojowy z Asyrią. Zaniepokojeni tym kupcy feniccy zaczynają popierać Ramzesa, który otwarcie głosi konieczność wojny z Asyrią. (filmpolski.pl) (dodano pozycję programową) 01:40 MAŁA WIELKA MIŁOŚĆ Komedia romantyczna, 109 min, Polska, 2008 Scenariusz i reżyseria: Łukasz Karwowski Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Piotr Komorowski Aktorzy: Joshua Leonard, Agnieszka Grochowska, Mikołaj Grabowski, Agnieszka Pilaszewska, Łukasz Simlat, Anna Guzik, Maciej Kowalewski, Maciej Wierzbicki, Agnieszka Wielgosz, Marcin Perchuć Kinowy przebój Łukasza Karwowskiego cieszył się zainteresowaniem widzów, ale także uznaniem krytyki. W 2008 r. "Mała wielka miłość" zdobyła "Srebrny Bilet" - Nagrodę Stowarzyszenia Kina Polskie. Akcja tej urokliwej opowieści romantycznej rozgrywa w malowniczych plenerach Kalifornii i w Warszawie. 29 - letni Ian Everson jest wziętym prawnikiem, mieszka w Los Angeles w pięknym domu z ogromnym tarasem i widokiem na ocean. Na podjeździe cieszy oko właściciela sportowy kabriolet najwyższej klasy. Ian pędzi beztroski żywot uwodziciela, czerpie z życia garściami, unikając jak ognia problemów i obowiązków rodzinnych. Nad jego domem sprawuje pieczę gosposia z Meksyku, dobroduszna, choć niezbyt lotna Juanita, której daleko do idealnej gospodyni. Mimo to Ian ją zatrudnia, bo sprawnie wiąże krawaty i potrafi wprawić go w dobry humor. Na Iana nagle spada wiadomość z Polski od Joanny, która podczas wakacji pracowała jako kelnerka w jednym z barów w Los Angels. Okazuje się, że uwiedziona przez Iana dziewczyna spodziewa się dziecka, a na dodatek jest nieletnia. Wkrótce przyjedzie do Stanów, by rozmówić się z przyszłym ojcem. Everson wpada w panikę, a Steve pogrąża go jeszcze bardziej, przypominając, że w Kalifornii za seksualne kontakty z nieletnią grozi surowa kara. Topiąc problemy w alkoholu, Ian rozpaczliwie szuka wyjścia z beznadziejnej sytuacji. Kompan radzi przyjacielowi, żeby pojechał do Warszawy, gdzie mieszka Joanna, i tam wyjaśnił z nią całą sprawę. Szef George Patten, choć niechętnie, ale w końcu udziela mu urlopu okolicznościowego i Ian leci do Polski. Joanna i Amerykanin spędzają ze sobą kilka fantastycznych dni. A Ian przekonuje się, że zależy mu na dziewczynie coraz bardziej. Kiedy Joanna przypadkowo słyszy jego rozmowę z sekretarką, Chloe, domyśla się, że mają romans. Robi mu scenę zazdrości. W gniewie Ian wyciąga dokument o zrzeczeniu się przez Joannę wszelkich roszczeń wobec niego, a ona - niewiele myśląc - składa swój podpis. Po burzliwym rozstaniu Amerykanin wraca do Los Angeles. W firmie okazuje się, że sprawa intratnego kontraktu nie wypaliła. Wyszło też na jaw kłamstwo Iana, który wziął kilka dni wolnego na rzekome odwiedziny chorej babci. Za nielojalność i krętactwa szef udziela mu ostrej reprymendy i żąda raportu na piśmie. Ian odchodzi z pracy. Traci wszystko: dobrą posadę, kochankę. Tymczasem w Polsce Joanna ma wypadek.