TVP Kultura Sobota, 16.04.2022 07:00 ECCE HOMO. PIEŚNI PASYJNE. MARIA POMIANOWSKA ENSEMBLE Koncert, 30 min, Polska, 2019 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Grażyna Auguścik, Maria Pomianowska Wielki Piątek to dzień głębokiej refleksji, absolutnie wyjątkowy dzień dla chrześcijan, w którym jest rozważana Męka Pańska. W atmosferę Wielkiego Piątku doskonale wpisze się koncert, podczas którego usłyszymy dobrze znane, a bardzo stare polskie pieśni wielkopostne, takie jak: "Ogrodzie Oliwny", "Krzyżu Święty", "Gorzkie Żale". Temat pasyjny połączył dwie niezwykłe osobowości muzyczne - Marię Pomianowską oraz Grażynę Auguścik. Niesamowita wrażliwość i wierność tradycyjnemu wykonawstwu, które są cechą charakterystyczną zespołu Maria Pomianowska Ensemble, pozwolą nam usłyszeć dawne pieśni w oryginalnych aranżacjach łączących muzykę klasyczną z ludową. 07:40 TAMTE LATA, TAMTE DNI - JÓZEF WILKOŃ Dysk./wywiad/debata, 26 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem lata dzieciństwa i rodzinny dom wspomina wybitny polski ilustrator Józef Wilkoń. 08:40 MARZYCIELKI MIAST (REVEUSES DE VILLES / CITY DREAMERS) Film dokumentalny, 77 min, Kanada/USA, 2018 Reżyseria: Joseph Hillel Phyllis Lambert, Blanche Lemco van Ginkel, Cornelia Hahn Oberlander oraz Denise Scott Brown to inspirujące kobiety - pionierki, które kształtowały myślenie o współczesnej urbanistyce: architektki, planistki, pedagożki, kuratorki oraz aktywistki, współpracujące z największymi nazwiskami architektury, jak Mies van der Rohe, Le Corbusier, Louis Kahn czy Robert Venturi. Projektowały w Ameryce Północnej i Europie. Każda z nich jest nadal aktywna, choć średnia wieku tych pań to 90 lat! Wciąż łączy je podobna wizja nowoczesnego miasta, w pełni zintegrowanego z przyrodą i człowiekiem. Phyllis Lambert stoi za konstrukcją wieżowca Seagram Building w Nowym Jorku i była fundatorką Canadian Centre for Architecture and Heritage w Montrealu. Dzięki wysiłkom Blanche Lemco van Ginkel i jej męża udało się ochronić starą cześć Monrealu przed budową autostrady. Cornelia Hahn Oberlander znalazła nowy sposób wykorzystania miejskich zielonych przestrzeni, a także zielonych dachów w kilku metropoliach. Z kolei Denise Scott Brown wraz z mężem Robertem Venturim zrewolucjonizowali myślenie o współczesnej architekturze i miejskim dziedzictwie. Te kobiety łączy jedno: wizja miasta inkluzyjnego i otwartego na potrzeby człowieka. 10:15 SERIALOWA NOSTALGIA - RODZINA LEŚNIEWSKICH - ODC. 2/7 - IMIENINY Serial obyczajowy, 26 min, Polska, 1978 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Łęski, Krystyna Bogler Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Krystyna Sienkiewicz, Barbara Kraftówna, Tadeusz Kwinta Mama studiowała przed laty na uniwersytecie. Gdy na świat zaczęły przychodzić dzieci, zmuszona była przerwać naukę. Teraz na swoje imieniny otrzymuje najlepsze życzenia - powrotu na studia - oraz najmilszy prezent: zobowiązanie rodziny, że tata i dzieci przejmą na siebie obowiązki i troskę o dom. 10:45 SERIALOWA NOSTALGIA - RODZINA LEŚNIEWSKICH - ODC. 3/7 - DEMOSTENES Serial obyczajowy, 25 min, Polska, 1978 Reżyseria: Janusz Łęski Scenariusz: Janusz Łęski, Krystyna Bogler Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Krystyna Sienkiewicz, Barbara Kraftówna, Tadeusz Kwinta Jeden z bliźniaków, Pawełek, ma kłopoty z poprawnym artykułowaniem głoski "r". Pozostali członkowie rodziny starają się pomóc siedmiolatkowi pozbyć się uciążliwej wady wymowy. Sam Bąbel też podejmuje przeróżne próby - heroiczne i zabawne. 11:25 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ S.I - MYKOLA RIDNYJ Magazyn, 6 min, Polska, 2015 Reżyseria: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Wykonawcy: Anda Rottenberg (prowadząca) Praca Mikoły Ridnyja składa się z dwóch elementów: serii rzeźb zatytułowanej "Platformy", składającej się z pustych, pozbawionych figur postumentów oraz z wideo "Pomnika", dokumentującego proces rozbiórki sowieckiego pomnika robotników w Charkowie w ramach oczyszczania przestrzeni z reliktów przeszłości przed zbliżającymi się igrzyskami Euro 2012. Z jednej strony puste postumenty to swoisty znak czasu w przestrzeni postkomunistycznej: odmowa, strach, bądź po prostu brak bohaterów, którym stawiać dziś można pomniki. Z drugiej zaś pytanie o współczesną alternatywę. Dokumentacja robotników usuwających z postumentu sowieckich bohaterów robotników jest przewrotnym pytaniem o wartość pracy w dzisiejszych społeczeństwach, a jednocześnie komentarzem do sytuacji, kiedy to usuwane monumenty obalonej ideologii robią miejsce dla innych manifestacji o charakterze państwowym. W ten sposób praca Ridnyja jest krytyką zarówno historii i zmieniających się ideałów, jak i pozbawionej tych ideałów współczesności. 11:45 NIEDŹWIADEK (L'OURS) Familijny film przygodowy, 92 min, Francja/Kanada, 1988 Reżyseria: Jean Jacques Annaud Scenariusz: Gerard Brach Aktorzy: Jack Wallace, Tcheky Karyo Ekranizacja prozy Jamesa Oliviera Curwooda. Jest rok 1885. Wysoko w górach niedźwiedzica wybierająca miód z gniazda dzikich pszczół ginie pod oberwanym głazem. Mały niedźwiadek zostaje sierotą. Błąkając się po lesie, napotyka innego niedźwiedzia - rannego samotnika. Naśladuje go z bezpiecznej odległości i stara się do niego zbliżyć. Mimo początkowej nieufności, wielki, kulawy niedźwiedź akceptuje go. Tymczasem myśliwi rozpoczynają nagonkę na niedźwiedzie. Dużemu udaje się uciec, ale malec zostaje schwytany. Z ciekawością obserwuje ludzi i ich konie. Gdy podczas polowania duży niedźwiedź daruje życie jednemu z myśliwych, osaczywszy go przedtem na skalnej półce, myśliwi rezygnują z dalszego polowania i postanawiają uwolnić niedźwiadka. Ale malec wcale nie ma ochoty rozstać się z nimi... Film nagrodzony wieloma prestiżowymi nagrodami i nominowany do Oscara. (tekst: Beata Rodewald Mazurkiewicz) 13:35 ZEW KRWI (THE CALL OF THE WILD) Film przygodowy, 100 min, Norwegia/Włochy/Wielka Brytania/Hiszpania/Francja/Republika Federalna Niemiec, 1972 Reżyseria: Ken Annakin Scenariusz: Peter Yeldham, Harry Alan Towers Aktorzy: Raimund Harmstorf, Friedhelm Lehmann, Charlton Heston Adaptacja jednej z najpopularniejszych książek Jacka Londona. Alaska w okresie "gorączki złota". Ludzie opętani obsesją zdobycia bogactwa i piękne zwierzę [owczarek alzacki], które mimo powrotów na łono natury zawsze jest gotowe dochować wierności człowiekowi... W obsadzie: etatowy twardziel Hollywood - Charlton Heston i piękna "Angelika" - Michele Mercier. 15:35 15. WIELKANOCNY FESTIWAL LUDWIGA VAN BEETHOVENA. K. PENDERECKI - PASJA WG ŚW. ŁUKASZA Artystyczne/estradowe (widowisko), 85 min, Polska, 2011 Wykonawcy: Iwona Hossa, Thomas Bauer, Tomasz Konieczny, Krzysztof Penderecki, Chór Filharmonii Narodowej, Chór Opery I Filharmonii Podlaskiej W Białymstoku, Narodowy Chór Ukrainy "Dumka", Krzysztof Kusiel-Moroz, Warszawski Chór Chłopięcy, Sinfonia Varsovia Aktorzy: Krzysztof Gosztyła Pasja wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego wykonana w ramach 15. Wielkanocnego Festiwalu Ludviga van Beethovena. Utworem dyryguje kompozytor. Dzieło skomponowane w latach 1963 - 65 na zamówienie niemieckiego radia Westdeutscher Rundfunk z okazji siedemsetlecia katedry w Münster, przeznaczone jest na chór chłopięcy, trzy chóry mieszane, trzy głosy solowe (sopran, baryton i bas), recytatora i wielką orkiestrę symfoniczną. Utwór składa się z dwudziestu czterech odcinków i wykorzystany jest w niej łaciński tekst Ewangelii św. Łukasza z wstawkami zaczerpniętymi z wielkopostnych hymnów, psalmów i trenów. 17:10 RETRO KINO - WINNETOU - WINNETOU I KRÓL NAFTY (ÖLPRINZ, DER) Film przygodowy, western, 86 min, Jugosławia/Niemcy/Włochy 1965 Reżyseria: Harald Philipp Scenariusz na podstawie powieści Karola Maya: Fred Denger, Harald Philipp Aktorzy: Pierre Brice, Stewart Granger, Macha Meril, Harald Leipnitz, Mario Girotti, Antje Weisgerber, Walter Barnes i inni Karawana osadników obozuje w pobliżu małego miasteczka w oczekiwaniu na przewodnika, który ma ich poprowadzić w okolice jeziora Shelly. Ale w miasteczku przebywa też "król nafty" - podstępny i chciwy przywódca bandy, który zamierza sprzedać tereny nad jeziorem przedstawicielowi jednego z banków jako pola naftowe, chociaż w rzeczywistości w tym miejscu ropa nigdy nie występowała. Na polecenie króla nafty przewodnik wysłany przez Old Surehanda zostaje zabity, a na jego miejsce bandzior podstawia jednego ze swoich ludzi. Old Surehand demaskuje oszusta, a Winnetou namawia wodza plemienia Navajo, do którego należą te ziemie, żeby pozwolił ubogim osadnikom osiedlić się na nich bez żądania zapłaty. Banda napada na karawanę osadników, ale Old Surehand i Winnetou w porę przybywają z odsieczą. Król nafty, usiłując skłócić Indian i osadników, oświadcza, że wbrew twierdzeniom Winnetou i Old Surehanda niektórzy osadnicy mają pieniądze i stać ich na kupno ziemi. Gdy Indianie Navajo przybywają do obozowiska, żeby sprawdzić tę wiadomość, syn wodza zostaje zamordowany przez jednego z ludzi króla nafty. Wódz podejrzewa o tę zbrodnię osadników i poprzysięga im zemstę. Old Surehand wyrusza w pogoń za bandytami, żeby dopaść faktycznego winowajcę. Wie, że tylko wtedy uda się uniknąć rozlewu krwi. 18:55 SCENA MUZYCZNA - ADAM STRUG I MONODIA POLSKA - TWARDE ŁOŻE Koncert, 50 min, Polska, 2022 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Imponujący liczbą i kunsztem zbiór pieśni wielkopostnych zawiera dzieła najważniejszych polskich poetów i kompozytorów - od średniowiecznych anonimów po wiek XIX. Pod strzechy pieśni owe trafiały via Kościół, a zmodyfikowane zgodnie z plemienną muzykalnością Polaków przetrwały do naszych czasów. Poza skodyfikowanymi mamy też pieśni endemiczne, występujące jedynie w regionach. W koncercie Adama Struga i zespołu śpiewaczego Monodia Polska usłyszymy utwory pasyjne w wariantach z Łomżyńskiego. W tej najbardziej na północny - wschód wysuniętej części historycznego Mazowsza sąsiadują ze sobą wioski drobnoszlacheckie, włościańskie i kurpiowskie. Każda z nich wytworzyła przez wieki własny ryt muzyczny, w którym interpretowano starodawne pieśni kościelne niemalże do wczoraj. 20:00 BILET DO KINA - ROB ROY (ROB ROY) Dramat historyczny, 133 min, USA 1995 Reżyseria: Michael Caton - Jones Scenariusz: Alan Sharp Aktorzy: Liam Neeson, Jessica Lange, John Hurt, Tim Roth, Eric Stoltz, Andrew Keir, Brian Cox, Brian McCardie, Gilbert Martin i inni Był banitą, słynnym rozbójnikiem, o którego przygodach i wyczynach opowiadano legendy nie tylko w Szkocji. Uważany za szkockiego Robin Hooda, znany był powszechnie jako Rob Roy (Robert Rudy). Naprawdę nazywał się Robert Roy McGregor i był szkockim góralem wywodzącym się ze słynnego klanu. Gdy w 1689 r. aresztowano jego ojca, Robert został mianowany jego następcą. W 1693 r. poślubił Mary z Comar, która urodziła mu pięciu synów. Rob stał się nieocenionym stróżem bydła: chronił je przed kradzieżą, chociaż sam zabierał właścicielom jako okup kilka sztuk dla swojej rodziny i klanu, by mogli przetrwać srogie, szkockie zimy. Punktem zwrotnym w jego życiu stała się pożyczka zaciągnięta u markiza Montrose. Pieniądze zniknęły, a podejrzenie padło na krewnych Roba, mimo że niczego im nie udowodniono. Oskarżony o niespłacenie długu i odsetek Rob miał być osadzony w więzieniu, ale udało mu się uciec na północ z nadzieją, że jego rodzina pozostanie bezpieczna. Tak się jednak nie stało. W 1817 r. Walter Scott uczynił go bohaterem swej powieści, a w czasach współczesnych jego barwnymi dziejami zainteresowali się filmowcy. W 1954 r. reżyser Harold French ukazał go w filmie "Rob Roy, the Highland Rogue", a niemal 40 lat później Michael Caton - Jones ("Ślicznotka z Memphis", "Chłopięcy świat"), Szkot z pochodzenia, powrócił do losów tej postaci, uznając, że historia Rob Roya ma wymiar uniwersalny. "Rob Roy był w równym stopniu szelmą, co bohaterem romantycznym - mówił - ale kluczem do zrozumienia jego postępowania jest pojęcie honoru. Ludzie tacy jak on, członkowie klanu, dotrzymywali złożonej przysięgi bez względu na konsekwencje". Akcja "Rob Roya" zaczyna się w 1713 r. Szkoci niechętnie przystają na narzuconą im unię z Anglią, a postępowanie Anglików w pełni uzasadnia tę wrogość. Robert Roy McGregor zwraca się do markiza Montrose z prośbą o pożyczenie tysiąca funtów, za które chce kupić bydło, a następnie odsprzedać je z zyskiem. Killearn, zausznik markiza, i Archibald Cunningham, pozbawiony zasad moralnych fircyk, o którym krążą plotki, że jest nieślubnym synem markiza, obmyślają chytry plan. Namawiają Montrose'a, by całą sumę w gotówce przekazał przyjacielowi Roba, McDonaldowi. Cunningham zabija McDonalda i kradnie mu pieniądze, a Killearn rozpuszcza plotkę, jakoby McDonald uciekł do Ameryki. Markiz proponuje, że zapomni o nieszczęsnej pożyczce, pod której zastaw Rob dał swoją ziemię, jeśli przywódca klanu McGregorów złoży publicznie fałszywe oświadczenie przeciw rywalowi markiza, księciu Argyll. Rob Roy, człowiek honoru i żelaznych zasad, odmawia i zostaje uznany za wyjętego spod prawa. Ukrywa się, a tymczasem Cunningham najeżdża jego wioskę i gwałci jego żonę. Rob i jego współtowarzysz Alasdair chwytają Killearna. Ten szydzi z Mary, która dotąd nie wyznała mężowi, że została zgwałcona. Teraz jest w ciąży, nie wie jednak, czy dziecko, którego się spodziewa, nie jest dzieckiem znienawidzonego Cunninghama. Alasdair zabija Killearna, ale sam też zostaje wkrótce śmiertelnie ranny. Umierając mówi przyjacielowi o napaści na jego żonę. Schwytany przez Cunninghama Rob Roy zostaje skazany przez markiza na śmierć na szubienicy. Udaje mu się jednak uciec i znaleźć schronienie u księcia Argyll, powiadomionego przez Mary o knowaniach Montrose'a. Za pośrednictwem Argylla Rob wyzywa Cunninghama, mistrza fechtunku, na pojedynek. Jeśli wygra, jego dług zostanie anulowany. Realizacja tego pełnego rozmachu widowiska historyczno- kostiumowego kosztowała ponad 30 mln dolarów. Zdjęcia, zgodnie z decyzją reżysera, powstawały głównie w Szkocji, w malowniczych okolicach Fort William. Przyjemność przebywania wśród wspaniałych krajobrazów, praktycznie niezmienionych od czasów, w których rozgrywają się ekranowe wydarzenia, psuła fatalna pogoda: obfite deszcze i mgły. Przejmująca, wyrazista opowieść o ludzkich dramatach, której twórcy nadali rytm romantycznej ballady, wymagała zaangażowania aktorów z krwi i kości, a nie młodzieżowych idoli filmów akcji. Dlatego główną rolę powierzono Liamowi Neesonowi, co prawda Irlandczykowi z pochodzenia, nominowanemu do Oscara za "Listę Schindlera", znanemu także z "Nell" czy "Papieża z Greenwich Village". Jego żonę zagrała Jessica Lange (Oscarowa rola w "Tootsie", Złoty Glob za "Blue Sky"). 22:25 MATEUSZ POSPIESZALSKI - KSIĘGA PSALMÓW Koncert, 71 min, Polska, 2021 Teksty Psalmów wielokrotnie inspirowały artystów na przestrzeni wieków. Wyrastają z religijnego doświadczenia narodu żydowskiego, z tego bogactwa czerpią także chrześcijanie. Mateusz Pospieszalski podjął się muzycznej interpretacji Psalmów, które zostały przetłumaczone między innymi przez poetów: Czesława Miłosza i Leopolda Staffa. W koncercie wystąpili między innymi Barbara Pospieszalska, Adeb Chamoum oraz Joachim Mencel. Fragmenty Psalmów przeczytał Adam Woronowicz. 23:50 UCZTA BABETTE (BABETTE'S FEAST) (BABETTES GAESTEBUD) Film obyczajowy, 102 min, Dania 1987 Scenariusz na podstawie opowiadania Karen Blixen i reżyseria: Gabriel Axel Zdjęcia: Henning Kristiansen Muzyka: Per Norgaard Wykonawcy: Ghita Norby Aktorzy: Stephane Audran, Bodil Kjer, Hanne Stensgaard, Brigitte Federspiel, Vibeke Hastrup, Jean - Philippe Lafont, Jarl Kulle, Bibi Anderson i inni W małej duńskiej osadzie nadmorskiej upływa życie dwóch sióstr, Filippy i Martine - w spokojnej, pobożnej atmosferze, której ton nadaje ich ojciec, miejscowy pastor. Zasady ascetycznej religijności pod pozorami tolerancji i dobroci narzuca on w sposób bezwzględny córkom i wszystkim pozostałym członkom kongregacji. Siostry otarły się w młodości o szansę poznania miłości i wielkiego świata (Martine kochała przystojnego oficera, Filippa - słynnego śpiewaka), ale obie odrzuciły ją w imię ojcowskich nauk. Nawet po jego śmierci obie żyją w cieniu jego postaci i kontynuują tradycję organizowania w swoim domu zebrań kongregacji. Pewnego dnia pojawia się w ich domu Babette, uciekinierka z Francji. Polecona jako doskonała kucharka, zostaje u obu kobiet na służbie. Po kilkunastu latach wspólnego życia siostry dowiadują się, że Babette wygrała 10 tys. franków na loterii. Są pewne, że teraz kobieta je opuści i wróci do ojczyzny. Zgadzają się na jej prośbę zorganizować uroczystą kolację z okazji stulecia urodzin śp. pastora, uważając ten gest za pożegnanie. Rozpoczynają się długie przygotowania Babette do uczty, które obserwuje cała wioska. "Uczta Babette" to druga, po nakręconym w 1985 r. "Pożegnaniu z Afryką", ekranizacja prozy Karen Blixen. Autorka ta pisała także pod pseudonimem Isaac Dienesen i pod takim nazwiskiem ukazała się "Uczta Babette". Obie książki okazały się świetnym materiałem na kinowe adaptacje: "Pożegnanie" nagrodzono aż 7 Oscarami, "Ucztę" - jednym dla najlepszego filmu zagranicznego. Jak powiedział o swym dziele reżyser Gabriel Axel, "jest to film o przypadkach przeznaczenia, o życiu, miłości i sztuce, wydobywający z człowieka to, co najlepsze". To także opowieść o zderzeniu dwóch kultur, dwóch odmiennych mentalności: skromnych, mało wymagających, nawykłych do wyrzekania się wszelkich ziemskich przyjemności mieszkańców osady nad Morzem Północnym i Francuzki przybyłej z wielkiego świata, wyrafinowanej i spontanicznej. Film ten, choć pozornie mało widowiskowy, rozgrywający się w surowym zimnym krajobrazie, ma jednak urok flamandzkich płócien, bajkowy, trochę nierzeczywisty nastrój, jest pełen nostalgii i prostoty. 01:45 WIECZÓR KINOMANA - CZŁOWIEK SŁOŃ (THE ELEPHANT MAN) Dramat psychologiczno - obyczajowy, 119 min, USA/Wielka Brytania 1980 Reżyseria: David Lynch Scenariusz: Christopher de Vore, Eric Bergren, David Lynch Zdjęcia: Freddie Francis Muzyka: John Morris Aktorzy: Anthony Hopkins, John Hurt, Anne Bancroft, John Gielgud, Wendy Hiller, Freddie Jones, Michael Elphick, Hannah Gordon i inni W 1978 r. David Lynch poznał Christophera de Vore i Erica Bergena, autorów scenariusza "Człowieka słonia", poszukujących możliwości jego sfilmowania. Tekst opowiadał o Johnie Merricku - żyjącym pod koniec XIX w. w Anglii człowieku cierpiącym na rzadką chorobę. Objawiała się ona przede wszystkim nadmiernym, nieproporcjonalnym rozrostem kości i ogólną deformacją ciała. Lynch, któremu spodobał się pomysł nakręcenia filmu osadzonego w realiach wiktoriańskiej Anglii, zgodził się reżyserować pod warunkiem, że film będzie czarno - biały. Przerobił też scenariusz, sięgając do tekstów źródłowych: pamiętników Fredericka Trevesa, lekarza, który zaopiekował się Merrickiem "The Elephant Man and Other Reminiscences" oraz "The Elephant Man: A Study in Human Dignity" Ashleya Montagu. Ponadto dodał zagadkowy prolog i w efekcie również on wymieniony jest w czołówce filmu jako współautor scenariusza. "Człowiek słoń" zdobył w 1980 r. trzy nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej. Jedno z tych prestiżowych wyróżnień przypadło odtwórcy głównej roli, Johnowi Hurtowi. W tym samym roku film otrzymał aż osiem nominacji do Oscara, a rok później został uhonorowany francuskim Cezarem. Dzieło Lyncha to wnikliwe studium nieprzystosowania, opowieść o tolerancji, o potrzebie zauważania człowieka, jego odmienności i niepowtarzalności. Cierpienie i nieszczęście Merricka nie wiąże się tylko z samą jego odmiennością, brzydotą i bólem towarzyszącym chorobie. Najdotkliwsze dla niego jest osaczenie przez żądnych sensacji ludzi, ciągłe wystawianie na pośmiewisko. W pewnym sensie takimi podglądaczami stają się również widzowie filmu, chociaż reżyser nie epatuje ich widokiem swego bohatera. Dopiero po pół godzinie po raz pierwszy pokazuje w pełnym świetle jego twarz. W 1884 r. młody, ambitny lekarz Frederick Treves trafia przypadkowo do jarmarcznej budy cyrkowej, w której wystawiono na pokaz istotę nazywaną Człowiekiem słoniem. Zaintrygowany tym, co ujrzał, dobija targu z właścicielem dziwnej postaci, niejakim Bytesem, i "wypożycza" od niego Człowieka słonia, aby dokładniej zbadać tak rzadki przypadek medyczny. Nieszczęśnik nazywa się John Merrick. Wycieńczony astmą i nieludzkim traktowaniem, zostaje przewieziony do szpitala. Okazuje się, że straszliwie zdeformowane ciało kryje człowieka o niezwykłej inteligencji i wrażliwości. Doktor Treves poświęca się bez reszty swemu nowemu pacjentowi, cierpliwie prowadzi kurację i stanowczo odrzuca żądania Bytesa, który domaga się zwrotu swojej "własności". Wieść o Człowieku słoniu szybko rozchodzi się po mieście. John Merrick staje się obiektem powszechnego zainteresowania. W szpitalu odwiedza go nawet słynna aktorka Madge Kendall, w której Merrick zakochuje się od pierwszego wejrzenia. Pod jej wpływem zaczyna się interesować teatrem, muzyką, literaturą. Ale pewnej nocy zostaje uprowadzony i ponownie trafia do cyrku Bytesa. 03:55 CÓRKA ALBO SYN Film obyczajowy, psychologiczny, 70 min, Polska, 1979 Autor: Radosław Piwowarski Reżyseria: Radosław Piwowarski Scenariusz: Radosław Piwowarski Zdjęcia: Ryszard Jaworski Muzyka: Seweryn Krajewski Wykonawcy: Eugeniusz Priwiezencew, Joanna Pacuła, Jadwiga Walewska, Janina Tur-Kiryłow, Lena Wilczyńska, Stanisław Brudny, Roman Stankiewicz Piotr Płaksin, trzydziestoletni samotny mężczyzna utrzymujący się z dorywczych prac, marzy o rejsie na Wyspę Wielkanocną zbudowanym samodzielnie jachtem. Pewnego dnia dowiaduje się, że został ojcem i to stawia go przed koniecznością dokonania wyboru między realizacją marzeń a odpowiedzialnością. Nie potrafi podjąć decyzji i ucieka na prowincję do domu rodzinnego. Tam spadają na niego problemy rodziców i rodzeństwa, w tym także siostry, która ma kilkoro nieślubnych dzieci. Piotr nie potrafi pomóc bliskim. Atmosfera domu przekonuje go, że nie można uciec przed odpowiedzialnością. Odnajduje szpital, w którym przyszło na świat dziecko i przyznaje się do ojcostwa. 05:20 TAMTE LATA, TAMTE DNI - JÓZEF WILKOŃ Dysk./wywiad/debata, 26 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Tym razem lata dzieciństwa i rodzinny dom wspomina wybitny polski ilustrator Józef Wilkoń.