TVP Kobieta Niedziela, 01.05.2022 Zmiany z dnia 26.04.2022 w stosunku do raportu z dnia 19.04.2022 (dodano pozycję programową) 14:45 U PANA BOGA ZA PIECEM Komedia obyczajowa, 95 min, Polska, 1998 Reżyseria: Jacek Bromski Scenariusz: Zofia Miller Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henri Seroka Aktorzy: Ira Łaczina, Jan Wieczorkowski, Krzysztof Dzierma, Andrzej Zaborski, Ania Janowska, Artur Krajewski, Alicja Bach, Iwona Szczęsna, Eliza Krasicka, Małgorzata Płońska, Mieczysław Fiodorow, Ewa Sierzputowska, Babiker Artoli, Władimir Abramuszkin, Alicja Butkiewicz "Czytając pamiętniki Marii Dąbrowskiej, natknąłem się na refleksję, dotyczącą jakiejś wizyty w małym miasteczku, jakiejś kolacji w towarzystwie lekarza, proboszcza i aptekarza:"Jakaż ta prowincja duchowo samowystarczalna, jak właściwie ona nas do niczego nie potrzebuje... "Pomyślałem sobie, że jeśli mamy gdzieś szukać jakichś wartości, o których w mieście dawno zapomnieliśmy, to właśnie w prowincjonalnym miasteczku na Białostocczyźnie, cokolwiek by to znaczyło" - mówił w jednym z wywiadów Jacek Bromski. Przyczyną powstania "U Pana Boga za piecem" nie było jednak reżyserskie pragnienie apoteozy tradycyjnego polskiego etosu. To pojawiło się nieco później. Najpierw Studio Filmowe "OKO" zaproponowało Bromskiemu scenariusz, którego akcja toczy się w prowincjonalnym miasteczku. Potem reżyser przypomniał sobie o Białostockim Teatrze Lalek, który niegdyś zrobił na nim wielkie wrażenie. W efekcie większość ról w "U Pana Boga za piecem" zagrali aktorzy tej sceny, a miasteczko ze scenariusza zostało umieszczone przy wschodniej granicy i nazwane Królowym Mostem. Skoro mieszkańcy Białostocczyzny wcielili się w filmowe postacie z macierzystego regionu, to główną rolę Rosjanki mogła zagrać tylko Rosjanka. Na próbne zdjęcia w Moskwie stawiło się około pięćdziesięciu kandydatek. Rywalizację wygrała aktorka sławnego Teatru na Tagance Ira Łaczina, która, mimo młodego wieku, miała już na koncie występy po francusku i angielsku. Krytyka przyjęła komedię Bromskiego życzliwie. "W końcu na ekranach pojawiły się filmy, świadczące, że twórcy przestali się wstydzić polskiej, niekiedy żenującej, niekiedy magicznej swojskości" - donosiła prasa. Potwierdzeniem tych opinii były liczne wyróżnienia, w tym nagrody publiczności na festiwalach w Słupcy k. Konina (1999) i w Chicago (1998), Brązowe Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1998), Brązowy Granat na Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu (1999) oraz grad laurów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni ("Złoty Klakier" oraz za dźwięk, drugoplanową rolę męską, scenariusz, reżyserię i inne). Wschodnią granicę Polski przekracza autobus pełen drobnych handlarzy zza Buga, udających się na przygraniczny bazar. W lesie autobus zostaje napadnięty przez bandę "reketierów", dowodzonych przez pewnego Ukraińca, kamuflującego się pod pseudonimem "Gruzin". Przestępcy zmuszają handlarzy do złożenia haraczu. Wśród pokrzywdzonych jest młoda dziewczyna Marusia. Choć w porównaniu z innymi traci stosunkowo niewiele, to jako jedyna decyduje się zawiadomić policję. Najbliżej ma do komisariatu w Królowym Moście. Jest głównym świadkiem napadu, miejscowy komisarz postanawia więc na pewien czas zatrzymać ją w miasteczku. Proboszcz, faktycznie osoba numer jeden w okolicy, umieszcza Marusię w domu młodego organisty Witka, ćwiczącego właśnie "Ave Maria" na ślub córki burmistrza. Urocza przybyszka od razu wpada chłopakowi w oko, lecz nieśmiałość uniemożliwia mu rozpoczęcie otwartych zalotów. Kiedy proboszcz odkrywa, że dziewczyna ma piękny głos, postanawia za wszelką cenę zatrzymać ją do dnia ślubu. Nie będzie to jednak łatwe, gdyż Marusia myśli przede wszystkim o odzyskaniu utraconej gotówki. Choć z drugiej strony zarówno miasteczko, jak i Witek coraz bardziej się jej podobają. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 18:05 GDZIE POWIEM TAK? - S. I ODC. 2/8 (WHERE TO I DO?) Cykl dokumentalny, 22 min, Kanada, 2018 Prowadzący: Tommy Smythe W programie prowadzący Tommy Smythe pokazuje narzeczonym wyjątkowe miejsca na imprezę weselną. Niezależnie od tego, czy jest to średniowieczny zamek, rustykalna wiejska stodoła, czy elegancki bar na dachu wieżowca, Tommy przedstawia najlepsze opcje, aby pomóc parze znaleźć to wymarzone miejsce na ślub. (dodano pozycję programową) 21:25 MISZMASZ CZYLI KOGEL MOGEL 3 Komedia obyczajowa, 90 min, Polska, 2019 Reżyseria: Kordian Piwowarski Scenariusz: Ilona Łepkowska Aktorzy: Grażyna Błęcka - Kolska, Ewa Kasprzyk, Zdzisław Wardejn, Aleksandra Hamałko, Katarzyna Łaniewska, Katarzyna Skrzynecka, Małgorzata Rożniatowska 30 lat po "Kogel - mogel" (1988) i "Galimatias, czyli Kogel - Mogel 2" (1989) w reżyserii Romana Załuskiego powstaje film o dalszych losach bohaterów wcześniejszych części. Komedia "Miszmasz czyli Kogel Mogel 3" trafiła na ekrany kin w styczniu 2019 roku. W nowej odsłonie Kasia nie jest już żoną Pawła Zawady, który przeniósł się na stałe do Holandii. Ona mieszka wraz z matką w rodzinnej wiosce, gdzie wiedzie spokojne życie. Jest dyrektorką lokalnej szkoły. Kłopoty zaczynają się, gdy do kraju wraca syn byłych małżonków, który spędził wiele lat u ojca w Holandii. Marcin Zawada uchodzi za nicponia, zakałę rodziny i lenia. Zamierza teraz rozkręcić własny biznes w Polsce, chce otworzyć dyskotekę i postawić szklarnię, w której będzie uprawiał "roślinki", pochodzące z Holandii. Ale chłopak od razu popada w tarapaty. Problemy mają również znani z poprzednich komedii Wolańscy z Warszawy, docent Marian, dziś z tytułem profesora, jego żona Barbara, obecnie sekstrenerka i autorka kontrowersyjnej książki. Małżeństwo przeżywa kryzys. Ich rozkapryszony synek Piotruś, teraz już prawie czterdziestolatek, beztrosko żyje u boku bogatej i dużo starszej żony Marleny. Okazuje się, że rodzina Wolańskich powiększyła się o córkę Agnieszkę, która wyrosła na bardzo ładną, ale nieco zagubioną dziewczynę. Ona i jej ojciec nie czują się dobrze w domu. Ruszają więc w trasę na spotkanie przygody. Przy okazji składają wizytę Piotrusiowi. Drogi Kasi i Wolańskich znowu się krzyżują. Okazuje się, że jej syn Marcin w dość nieprzyjemnych okolicznościach poznał Agnieszkę. Ich przypadkowa znajomość przerodzi się w romans. (dodano pozycję programową) 00:10 NIEUJARZMIONA CHANEL (BECOMING CHANEL / CHANEL L’INSOUMISE) Film dokumentalny, 53 min, Francja, 2020 Reżyseria: Eric Bitoun Film dokumentalny opowiadający historię Coco Chanel - francuskiej projektantki mody, która od 1915 roku rewolucjonizowała damską modę, lansując ubrania o prostych, sportowych fasonach oraz pozbawione ozdób krótkie suknie, stając się na sześć dziesięcioleci ikoną paryskiej haute couture. Pierwszym punktem sprzedaży Chanel, założonym w 1910 roku, był sklep z kapeluszami. Rzeczywiście, Coco Chanel nie mogła sprzedawać tam ubrań, ponieważ krawcowa miała swoją firmę pod tym samym adresem. Dziś Chanel to jedna z najbardziej znanych, luksusowych marek na świecie. Symbol francuskiej mody z najwyższej półki, jego międzynarodowy urok nie zmienia się od ponad wieku. W 1921 roku stworzyła popularne do dziś perfumy Chanel No. 5. Jej pomysły: sukienki i kostiumy z dzianiny, fryzury na pazia, golfy, biżuteria (długie sznury pereł, łańcuchy, plastikowa biżuteria), mała czarna, spodnie dzwony, prochowiec - spotykały się z entuzjastycznym przyjęciem i uważane są za klasyczny kanon elegancji. Od 1983 r. do śmierci w 2019 r. firmą Chanel kierował niemiecki projektant Karl Lagerfeld. W jaki sposób ta kobieta, urodzona pod koniec XIX wieku w biednej rodzinie, stała się tą mityczną postacią? Mademoiselle Chanel, ujęcie pierwsze. Definicję elegancji? To bardzo trudne pytanie. Mogę powtórzyć to, co zawsze mówię. Nie wszyscy rozumieją to, co dla mnie jest oczywiste. Kobiety zawsze są zbyt wystrojone i nie dość eleganckie.