Program 2 Niedziela, 08.05.2022 Zmiany z dnia 24.04.2022 w stosunku do raportu z dnia 19.04.2022 (dodano pozycję programową) 01:20 GRY ULICZNE Dramat sensacyjny, polityczny, 99 min, Polska 1996 Reżyseria: Krzysztof Krauze Scenariusz: Krzysztof Krauze, Jerzy Morawski Zdjęcia: Łukasz Kośmicki Muzyka: Maciej Zieliński Występują: Redbad Klijnstra, Robert Gonera, Grażyna Wolszczak, Andrzej Precigs i inni Film z popularnego na świecie gatunku political fiction, którym zainteresowali się także polscy twórcy. Po premierze "Gier ulicznych" ukazały się skrajnie odmienne recenzje. Zarzutom o kolejne powielanie wzorców amerykańskiego kina akcji towarzyszyły pochwały, że film "mówi kawał prawdy", przejmująco ukazuje rosnący dystans między dawnymi opozycjonistami a nowym pokoleniem, wreszcie dokumentuje zadziwiającą zgodność i zrozumienie panujące bez względu na wiek w "obozie morderców" i ich sojuszników. Główną rolę zagrał tu Redbad Klijnstra - absolwent warszawskiej PWST, wywodzący się z polsko - holenderskiej rodziny. Młody aktor blisko dwadzieścia lat spędził w Amsterdamie i nie mógł być obciążony żadną wiedzą o życiu w PRL - u. Zdobywał ją razem ze swym filmowym bohaterem. W postać jego przyjaciela, operatora Witka, wcielił się Robert Gonera, znany z "Samowolki" Feliksa Falka. "Gry uliczne" otrzymały Nagrodę Główną na FPFF w Gdyni '96 oraz nagrodę za zdjęcia dla Łukasza Kośmickiego. Bohaterami są dwaj młodzi, przebojowi pracownicy prywatnej telewizji. Janek Rosa jest dziennikarzem, Witek - operatorem. Ich specjalnością są gorące, sensacyjne tematy, których rozpracowanie nierzadko wiąże się ze sporym ryzykiem. Właśnie "mają na warsztacie" sprawę gangu, parającego się handlem materiałami wybuchowymi. Pewnego dnia ktoś podrzuca im kasetę, z której dowiadują się, że znany polityk o nazwisku Makowski był w latach siedemdziesiątych agentem UB o pseudonimie "Ketman". Co więcej, to właśnie on ponosi główną odpowiedzialność za tajemniczą śmierć Stanisława Pyjasa - krakowskiego studenta, zaangażowanego w działalność opozycyjną. Zafrapowani tymi rewelacjami reporterzy postanawiają sprawdzić wiarygodność kasety. Docierają do byłych esbeków, kolegów Pyjasa, dawnych agentów i współpracowników SB. Odkrywają sieć dawnych i obecnych powiązań między pracownikami służb specjalnych, ale tajemnicy śmierci sprzed blisko 20 lat nie da się rozwiązać. Mimo wszystko Janek stanowi zagrożenie i dawni esbecy zlecają zamordowanie go łasemu na pieniądze narkomanowi. (dodano pozycję programową) 03:15 UCIECZKA Dramat obyczajowy, 71 min, Polska 1986 Scenariusz i reżyseria: Tomasz Szadkowski Zdjęcia: Krzysztof Pakulski Muzyka: Zbigniew Preisner Aktorzy: Adrianna Biedrzyńska, Zbigniew Zamachowski, Jerzy Stuhr, Marek Sawicki, Irena Laskowska, Wiesław Drzewicz, Andrzej Kowalik, Andrzej Bielski i inni Dyplomowy film absolwenta Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego spotkał się z dużym zainteresowaniem krytyki, która wróżyła wówczas Tomaszowi Szadkowskiemu błyskotliwą karierę. Autor, wcześniej twórca dokumentów traktujących o sprawach tzw. trudnej młodzieży, podejmuje te problemy także w "Ucieczce", uhonorowanej nagrodą za debiut reżyserski w kategorii filmu telewizyjnego oraz nagrodą za zdjęcia na FPFF w Gdyni w 1986 r. Ponadto odtwórcy głównych ról: Adrianna Biedrzyńska i Zbigniew Zamachowski otrzymali wyróżnienia aktorskie na przeglądzie Młode Kino Polskie. Obraz Szadkowskiego zwraca uwagę niebanalnym potraktowaniem tematu, sensacyjną akcją, dynamicznym montażem. Jego atutem jest również głębokie osadzenie w polskich realiach połowy lat 80. Nie przeszkodziło to krytykom dopatrywać się w filmie licznych analogii do słynnego "Lotu nad kukułczym gniazdem" Milosa Formana. Tak jak tam, dwoje bohaterów "Ucieczki" to osoby zepchnięte na margines, nie pasujące do otaczającego je świata, nie umiejące się z nim pogodzić. Pewna siebie, odważna nastolatka, która weszła w konflikt z prawem i trafiła do zakładu poprawczego, chce się stamtąd wydostać, symulując chorobę umysłową. Zostaje przewieziona pod milicyjną eskortą i w kajdankach do szpitala psychiatrycznego na badania. Na pobliskim boisku grupka pensjonariuszy zakładu zamkniętego kopie piłkę. Jeden z nich, młody chłopak w kurtce khaki i wełnianej czapce nasuniętej na czoło, z uwagą przygląda się karetce pogotowia i siedzącej w niej dziewczynie. Wykorzystując nieuwagę strażników, dziewczyna zwabia chłopaka do samochodu, a następnie nakazuje mu siąść za kierownicą i staranować bramę zakładu. Tak zaczyna się tytułowa ucieczka obojga. Początkowo przypadkowy wspólnik jest tylko bezwolnym i posłusznym narzędziem w rękach dziewczyny. Z czasem okazuje się, że wcale nie jest takim "czubkiem", jak sądziła. Udaje niemowę, ale sprowokowany przez dziewczynę przypadkiem się odzywa. To ona jednak kieruje ucieczką. Żeby zdobyć trochę pieniędzy, sprzedaje właścicielowi warsztatu samochodowego skradzionego malucha. Stara się też dotrzeć do swego chłopaka w nadziei, że ten jej pomoże, ale czeka ją gorzkie rozczarowanie. Ukochany, zwabiony sporą gotówką, związał się z nie najmłodszą właścicielką motelu. Zrozumiawszy, że może liczyć tylko na siebie, dziewczyna postanawia odstawić swego nieco kłopotliwego współtowarzysza podróży do jego rodzinnego domu. Ale niedobry to dom: nadopiekuńcza, despotyczna, pozbawiona odrobiny tolerancji matka i wyzuty z subtelniejszych uczuć ojciec. Nic więc dziwnego, że wrażliwy chłopak nie chce tam zostać i dołącza do dziewczyny. Odtąd są razem już nie z konieczności, ale z wyboru. Nie dane im jednak będzie zaznać szczęścia.