TVP Kobieta Czwartek, 05.05.2022 Zmiany z dnia 26.04.2022 w stosunku do raportu z dnia 19.04.2022 (dodano pozycję programową) 07:10 KWIATY NA WARSZTAT - /4/ WIOSENNA ROZSADA NA PARAPECIE Magazyn, 14 min, Polska, 2021 Prowadząca: Joanna Lewandowska Wiosenna rozsada na parapecie. Patenty na ekodoniczki. (dodano pozycję programową) 14:40 MR. WHITE RADZI - WOSKOWIJKI Magazyn poradnikowy, 8 min, Polska, 2021 Autor: Marcin Porębiński Prowadzący: Marcin Porębiński Magazyn poradnikowy, z którego można się dowiedzieć, jak sprytnie, tanio i ekologicznie wykonać podstawowe czynności związane z gospodarstwem domowym. Hit sieci - alternatywa dla folii spożywczej - jak zrobić własnoręcznie woskowijki, które są wielokrotnego użytku? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 17:20 KOBIETY W DRODZE - /26/ ALLA NALYVAIKO Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Autor: Piotr Poraj - Poleski Scenariusz: Piotr Poraj - Poleski Rozmowy w pociągu z bohaterkami po przejściach. Alla Nalyvaiko pochodzi z Kijowa. Tu studiowała, potem założyła rodzinę, urodziła trójkę wspaniałych dzieci. Jak mówi - to jej miasto, pełne historii, wspaniałych ludzi. Pamięta, jak tętniło życiem i gwarem roześmianych ludzi, a dzisiaj bohatersko stawia opór rosyjskiej nawale. Przed wojną pracowała w przemyśle filmowym, prowadziła fundację dla samotnych matek i sierot Ukraine on the Palms. Była szczęśliwą żoną, matką, córką. Ale 24 lutego 2022 roku jej świat się zawalił. Schronienie przed okrucieństwami wojny jej rodzina znalazła w Polsce. "Każdy ma inną historię, ale teraz każdy z nas ma jedno nieszczęście. Hasłem mojej fundacji były słowa *Los Ukrainy jest w rękach każdej rodziny*. Teraz Polska i Polacy stały się naszą rodziną" - mówi Alla. Podczas rozmowy z Martą Manowską opowie o ucieczce przed wojną, bohaterskiej obronie Ukrainy i życiu na uchodźstwie. (dodano pozycję programową) 19:00 TREND XXI - ODC. 63 (TREND XXI) Magazyn, 26 min, Francja, 2021 Magazyn o francuskim savoir - vivre XXI wieku. Projektowanie, uroda, gastronomia - magazyn pokazuje, jak francuskie rzemiosło ewoluuje zgodnie z duchem czasu, a nawet czasem go wyprzedza. (dodano pozycję programową) 21:30 DOBRZE SIĘ KŁAMIE W MIŁYM TOWARZYSTWIE (PERFETTI SCONOSCIUTI) Komediodramat, 92 min, Włochy, 2016 Reżyseria: Paolo Genovese Scenariusz: Paolo Genovese, Paolo Costella, Filippo Bologna, Paola Mammini, Rolando Ravello Aktorzy: Marco Giallini, Kasia Smutniak, Alba Rohrwacher, Valerio Mastandrea, Edoardo Leo, Anna Foglietta, Giuseppe Battison Film w żartobliwym tonie ukazuje problemy rodzinne par w średnim wieku. Terapeutka Eva i chirurg plastyczny Rocco zapraszają do siebie na kolację pięcioro starych przyjaciół. Wszystko jest już przygotowane: stół nakryty, pieczeń w piekarniku. W letni, ciepły wieczór w domu małżonków zjawiają się: Cosima i Bianca, Lele i Carlotta oraz Peppe. Dla urozmaicenia przyjacielskiego spotkania rozpoczynają specyficzną zabawę polegającą na dzieleniu się między sobą treścią każdego SMS - a, e - maila lub rozmowy telefonicznej, jakie otrzymują w trakcie kolacji. Początkowo nikt nie zdaje sobie sprawy, że tym samym zdradzają wiele swoich najskrytszych tajemnic, ujawniają rodzinne problemy i konflikty. Z pozoru niewinna gra zaczyna rodzić nieporozumienia między zaprzyjaźnionymi biesiadnikami. Czy na koniec uda się zażegnać spory? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 24:00 KOBIETY W DRODZE - /26/ ALLA NALYVAIKO Magazyn, 25 min, Polska, 2021 Autor: Piotr Poraj - Poleski Scenariusz: Piotr Poraj - Poleski Rozmowy w pociągu z bohaterkami po przejściach. Alla Nalyvaiko pochodzi z Kijowa. Tu studiowała, potem założyła rodzinę, urodziła trójkę wspaniałych dzieci. Jak mówi - to jej miasto, pełne historii, wspaniałych ludzi. Pamięta, jak tętniło życiem i gwarem roześmianych ludzi, a dzisiaj bohatersko stawia opór rosyjskiej nawale. Przed wojną pracowała w przemyśle filmowym, prowadziła fundację dla samotnych matek i sierot Ukraine on the Palms. Była szczęśliwą żoną, matką, córką. Ale 24 lutego 2022 roku jej świat się zawalił. Schronienie przed okrucieństwami wojny jej rodzina znalazła w Polsce. "Każdy ma inną historię, ale teraz każdy z nas ma jedno nieszczęście. Hasłem mojej fundacji były słowa *Los Ukrainy jest w rękach każdej rodziny*. Teraz Polska i Polacy stały się naszą rodziną" - mówi Alla. Podczas rozmowy z Martą Manowską opowie o ucieczce przed wojną, bohaterskiej obronie Ukrainy i życiu na uchodźstwie. (dodano pozycję programową) 00:35 OCH, KAROL Komedia obyczajowa, 95 min, Polska, 1985 Reżyseria: Roman Załuski Scenariusz: Ilona Łepkowska Zdjęcia: Stanisław Moszuk Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Jan Piechociński, Danuta Kowalska, Marta Klubowicz, Dorota Kamińska, Alina Janowska, Bronisław Pawlik, Elżbieta Panas, Franciszek Trzeciak, Ewa Sałacka, Jolanta Nowak, Urszula Kasprzak, Zdzisław Wardejn, Tadeusz Borowski, Zofia Czerwińska i inni Roman Załuski to reżyser obdarzony wszechstronnym talentem i wrażliwością, pozwalającą mu z powodzeniem przenikać różne sfery życia, realizować się w rozmaitych konwencjach i stylistykach. Znany z pasji do opisywania współczesności ("Dom", "Godzina za godziną", "Kardiogram", "Zaraza") ma też w dorobku wcale udane melodramaty ("Anatomia miłości" z pamiętną kreacją Barbary Brylskiej) oraz obliczone na czystą rozrywkę komedie ("Kogel - mogel", "Galimatias, czyli Kogel - Mogel II", "Wyjście awaryjne", "Komedia małżeńska"). "Och, Karol" jest właśnie jedną z nich, reklamowaną swego czasu jako "erotyczna". Rzeczywiście, przed oczami widza paraduje tu cały legion skąpo odzianych i z reguły urodziwych pań. Wszystkie wzdychają ku pewnemu młodemu architektowi, którego scenariusz kreuje na króla życia. Gdziekolwiek się ów tytułowy Karol ruszy, zewsząd otaczają go namiętne, spragnione miłosnych igraszek kobiety. Pieniędzy mu nie brakuje, siły męskie ma w zasadzie niewyczerpane, wiedzie egzystencję dostatnią i wygodną, co w połowie lat osiemdziesiątych (wtedy powstał film) mogło być tylko marzeniem przeciętnego Polaka. Na tym zresztą zasadzała się ówczesna popularność komedii Załuskiego. Pokazać widowni (zwłaszcza męskiej) to, o czym może ona wyłącznie marzyć. Część krytyki miała nawet za złe reżyserowi, że nazbyt oddalił się od rzeczywistości. Z drugiej strony dopatrzono się w "Och, Karol" kilku głębszych refleksji na temat relacji mężczyzna - kobieta we współczesnym świecie. Karol Gierski, jak samo nazwisko wskazuje, lubuje się w grach i gierkach miłosnych. Mimo że ma atrakcyjną żonę Marię, nie przepuści żadnej okazji, by pójść do łóżka z inną. A to rodzi coraz większe komplikacje. Irena ciosa mu kołki na głowie, by wreszcie się rozwiódł (i ożenił z nią); Paulina spodziewa się jego dziecka; Wanda chce mu załatwić lukratywną pracę w Nigerii. Wkrótce doba okazuje się zbyt krótka, by zadowolić wszystkie panie, a oczekiwania rosną. Cierpliwość i tak zdumiewająco tolerancyjnej żony też się kończy. Wreszcie pewnego dnia kochliwy architekt zastaje wszystkie kobiety... u siebie w domu. Kochanki doszły do porozumienia z żoną i zdecydowały, że odtąd będą się zajmować Karolkiem wszystkie jednocześnie. Ponoć od przybytku głowa nie boli, jednak nadwiślański casanova szybko nabiera przekonania, że bliższe prawdy jest inne porzekadło: Co za dużo, to niezdrowo. Za radą przyjaciela Romana postanawia więc... ponownie się zakochać. Amor ustrzeliwuje dlań ponętną barmankę Basię, lecz opiekunki Karola nie śpią. Dość powiedzieć, że bufetowa rychło dochodzi z nimi do porozumienia. Kiedy przypadkiem w otoczeniu architekta pojawia przystojna geodetka, zdesperowany Karol rzuca się do panicznej ucieczki. W efekcie ulega wypadkowi i ląduje w szpitalu. Myśli, że tu wreszcie będzie miał spokój. Czyżby nie zauważył powłóczystych spojrzeń pewnej pielęgniarki?