TV Polonia Niedziela, 08.05.2022 06:55 ALTERNATYWY 4 - ODC. 7/9 - SPISEK Serial komediowy, 55 min, Polska 1983 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Janusz Płoński, Maciej Rybiński Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Roman Wilhelmi, Gustaw Lutkiewicz, Kazimierz Kaczor, Witold Pyrkosz, Jerzy Turek, Wojciech Pokora, Stanisława Celińska, Barbara Rachwalska, Jerzy Kryszak, Bożena Dykiel, Mieczysław Voit, Ewa Ziętek, Bronisław Pawlik, Hanna Bieniuszewicz, Jerzy Bończak, Wiesław Gołas, Bolesław Płotnicki i inni Stanisław Anioł dba o to, by zająć lokatorom każdą minutę. Przykładnie sprzątają klatkę schodową i teren wokół bloku, a wieczory spędzają w suszarni, biorąc udział w próbach chóru. Dozorca przechodzi sam siebie, mieszkańcy domu mają już dość jego tyranii. Majewski, Balcerek, Kołek, Kotek i prof. Dąb - Rozwadowski organizują spisek, w który wciągają prawie wszystkich. Pod pismem do prezesa spółdzielni o odwołanie Anioła podpisuje się mnóstwo osób, lecz prezes wita delegację kpinami. Nauczycielce Bożence udaje się wreszcie spędzić całą noc z docentem Furmanem. Konstruktor Manc kończy prace nad uzdatnianiem robota. Śpiewaczka Kubiak - Kolińska ma dziwny wypadek samochodowy. 08:05 ZIELONE KASZTANY Film psychologiczno - obyczajowy, 81 min, Polska 1985 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Fiwek Zdjęcia: Tomasz Tarasin Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Monika Alwasiak, Marek Herbik, Janusz Paluszkiewicz, Ewa Wiśniewska, Tomasz Herka, Jan Jankowski, Witold Młynarczyk, Agnieszka Skubisz, Zdzisław Wardejn, Anna Zagożdżon, Bogumił Antczak, Marek Bogdański, Ewa Dec, Marcin Jędrzejewski, Jerzy Karaszkiewicz Scenariusz filmu powstał na kanwie powieści Janusza Domagalika pod takim samym tytułem. Marek Krajewski, uczeń warszawskiego liceum, gra w drużynie piłkarskiej swojej szkoły, ale marzy o koszulce zawodnika "Legii". Szkolny mecz obserwuje trener czołowego warszawskiego klubu, Marek i jego dwaj koledzy mają nadzieję, że zostaną dostrzeżeni. Tymczasem trener postanawia przyjąć tylko bramkarza Kowala, pozostałych chłopców chce zobaczyć na boisku jeszcze raz, zanim podejmie ostateczną decyzję. Niestety, Marek z przyjacielem nie mają szans zagrać w następnym meczu, zostają wykluczeni z drużyny do czasu, aż poprawią wyniki w nauce. Rozżalony na kapitana zespołu chłopak, aby się zemścić, po cichu rozpowszechnia w szkole wiadomość, że Markoniec "sprzedał" mecz i dlatego pozbył się najlepszych zawodników, Krajewskiego i jego przyjaciela. Konflikt w drużynie narasta, Marek ma również poważne problemy w domu. Chłopca i jego siostrę, 16 - letnią Irminę, wychowuje matka. Wspiera ją dziadek, który dla wnuka jest wielkim autorytetem i najlepszym przyjacielem. Toteż jak cios spada na chłopca wiadomość, że dziadek jest bardzo chory, czeka go poważna operacja. Marek nie umie sobie również poradzić z tym, że jego matka ma romans z żonatym mężczyzną, że właśnie ona rozbija czyjąś rodzinę. Dziadek rozumie wszystkie rozterki wnuka. Taktownie pomaga mu załagodzić konflikt z kapitanem drużyny. Często rozmawia z wnukiem o życiu, jednocześnie oswajając go z tym, co musi nieuchronnie nastąpić. Stary, schorowany człowiek rezygnuje z operacji, heroicznie znosi swoje cierpienie. Dzięki niemu cała rodzina zaczyna rozumieć, jak bardzo w trudnych chwilach potrzebują wzajemnej bliskości i ciepła. 09:35 ŻYCIE WEDŁUG ŚWIĘTEGO JANA PAWŁA II - WOLNOŚĆ Film dokumentalny, 12 min, Polska, 2021 Autor: Piotr Kot Każde czasy mają swoje wyzwania i problemy, którymi żyją ludzie. Każde czasy potrzebują także swoich bohaterów. Ale również swoich rozwiązań. Jan Paweł II w Krakowie w 2002 roku w homilii powiedział: Bracia i siostry! () pragnę przypomnieć raz jeszcze słowa, które napisałem w encyklice o Bożym Miłosierdziu: "Człowiek dociera do miłosiernej miłości Boga, do Jego miłosierdzia o tyle, o ile sam przemienia się wewnętrznie w duchu podobnej miłości w stosunku do bliźnich". W przypadku Jana Pawła II walka o wolność, pokój, ochronę życia stała się integralną częścią jego pontyfikatu. Pojęciu wolności były poświęcone liczne wystąpienia, encykliki oraz kolejne orędzia Jana Pawła II na Światowy Dzień Pokoju. Papież mówi: Wolność tkwi we wnętrzu człowieka, należy do natury ludzkiej i jest jej znakiem rozpoznawczym. Jest ona strukturalnym elementem natury człowieka. Autentyczna wolność jest szczególnym znakiem obrazu Boga w człowieku. Według Papieża Polaka człowiek jest powołany do wolności, a wolność ta została człowiekowi dana i zadana. Wolności nigdy nie można posiadać. Jest bardzo niebezpiecznie ją posiadać. Wolność trzeba stale zdobywać. Wolność jest właściwością człowieka, Bóg go stworzył wolnym. 12:10 U PANA BOGA ZA PIECEM Komedia obyczajowa, 95 min, Polska 1998 Reżyseria: Jacek Bromski Scenariusz: Zofia Miller Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henri Seroka Aktorzy: Ira Łaczina, Jan Wieczorkowski, Krzysztof Dzierma, Andrzej Zaborski, Ania Janowska, Artur Krajewski, Alicja Bach, Iwona Szczęsna, Eliza Krasicka, Małgorzata Płońska, Mieczysław Fiodorow, Ewa Sierzputowska, Babiker Artoli, Władimir Abramuszkin, Alicja Butkiewicz "Czytając pamiętniki Marii Dąbrowskiej, natknąłem się na refleksję, dotyczącą jakiejś wizyty w małym miasteczku, jakiejś kolacji w towarzystwie lekarza, proboszcza i aptekarza:"Jakaż ta prowincja duchowo samowystarczalna, jak właściwie ona nas do niczego nie potrzebuje... "Pomyślałem sobie, że jeśli mamy gdzieś szukać jakichś wartości, o których w mieście dawno zapomnieliśmy, to właśnie w prowincjonalnym miasteczku na Białostocczyźnie, cokolwiek by to znaczyło" - mówił w jednym z wywiadów Jacek Bromski. Przyczyną powstania "U Pana Boga za piecem" nie było jednak reżyserskie pragnienie apoteozy tradycyjnego polskiego etosu. To pojawiło się nieco później. Najpierw Studio Filmowe "OKO" zaproponowało Bromskiemu scenariusz, którego akcja toczy się w prowincjonalnym miasteczku. Potem reżyser przypomniał sobie o Białostockim Teatrze Lalek, który niegdyś zrobił na nim wielkie wrażenie. W efekcie większość ról w "U Pana Boga za piecem" zagrali aktorzy tej sceny, a miasteczko ze scenariusza zostało umieszczone przy wschodniej granicy i nazwane Królowym Mostem. Skoro mieszkańcy Białostocczyzny wcielili się w filmowe postacie z macierzystego regionu, to główną rolę Rosjanki mogła zagrać tylko Rosjanka. Na próbne zdjęcia w Moskwie stawiło się około pięćdziesięciu kandydatek. Rywalizację wygrała aktorka sławnego Teatru na Tagance Ira Łaczina, która, mimo młodego wieku, miała już na koncie występy po francusku i angielsku. Krytyka przyjęła komedię Bromskiego życzliwie. "W końcu na ekranach pojawiły się filmy, świadczące, że twórcy przestali się wstydzić polskiej, niekiedy żenującej, niekiedy magicznej swojskości" - donosiła prasa. Potwierdzeniem tych opinii były liczne wyróżnienia, w tym nagrody publiczności na festiwalach w Słupcy k. Konina (1999) i w Chicago (1998), Brązowe Grono na Lubuskim Lecie Filmowym w Łagowie (1998), Brązowy Granat na Festiwalu Filmów Komediowych w Lubomierzu (1999) oraz grad laurów na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni ("Złoty Klakier" oraz za dźwięk, drugoplanową rolę męską, scenariusz, reżyserię i inne). Wschodnią granicę Polski przekracza autobus pełen drobnych handlarzy zza Buga, udających się na przygraniczny bazar. W lesie autobus zostaje napadnięty przez bandę "reketierów", dowodzonych przez pewnego Ukraińca, kamuflującego się pod pseudonimem "Gruzin". Przestępcy zmuszają handlarzy do złożenia haraczu. Wśród pokrzywdzonych jest młoda dziewczyna Marusia. Choć w porównaniu z innymi traci stosunkowo niewiele, to jako jedyna decyduje się zawiadomić policję. Najbliżej ma do komisariatu w Królowym Moście. Jest głównym świadkiem napadu, miejscowy komisarz postanawia więc na pewien czas zatrzymać ją w miasteczku. Proboszcz, faktycznie osoba numer jeden w okolicy, umieszcza Marusię w domu młodego organisty Witka, ćwiczącego właśnie "Ave Maria" na ślub córki burmistrza. Urocza przybyszka od razu wpada chłopakowi w oko, lecz nieśmiałość uniemożliwia mu rozpoczęcie otwartych zalotów. Kiedy proboszcz odkrywa, że dziewczyna ma piękny głos, postanawia za wszelką cenę zatrzymać ją do dnia ślubu. Nie będzie to jednak łatwe, gdyż Marusia myśli przede wszystkim o odzyskaniu utraconej gotówki. Choć z drugiej strony zarówno miasteczko, jak i Witek coraz bardziej się jej podobają. 14:15 ALTERNATYWY 4 - ODC. 8/9 - WESELE Serial komediowy, 55 min, Polska 1983 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Janusz Płoński, Maciej Rybiński Zdjęcia: Wojciech Jastrzębowski Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Roman Wilhelmi, Witold Pyrkosz, Janusz Gajos, Wojciech Pokora, Bronisław Pawlik, Zofia Czerwińska, Cezary Julski, Wiktor Zborowski, Jerzy Kryszak, Kazimierz Kaczor, Bożena Dykiel, Wiesław Gołas, Mieczysław Voit, Ewa Ziętek, Jerzy Turek i inni W mieszkaniu Balcerka odbywa się wesele. Uczestniczą w nim goście niemieszkający przy ul. Alternatywy 4, ale wskutek awarii wodociągu do Balcerków schodzi się cały blok i robi się potworne zamieszanie. Później zaczyna szwankować elektryczność i wszyscy przenoszą się do prominenta Winnickiego, który ma telewizor tranzystorowy, by obejrzeć ważny mecz piłkarski. Przy okazji Winnicki wyjaśnia zebranym konieczność wprowadzenia podwyżek cen mięsa. Meczu nie może obejrzeć docent Furman, gdyż na polecenie Anioła śledzi Ewę Majewską. Okazuje się, że Ewa pracuje w Kongresowej jako striptizerka. 15:15 NIEDZIELA Z... WARSZAWSKĄ OPERĄ KAMERALNĄ Dysk./wywiad/debata, 39 min, Polska, 2021 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Warszawska Opera Kameralna została założona w 1961 roku przez Stefana Sutkowskiego, późniejszego wieloletniego dyrektora. Pierwszą premierą sceniczną była "La serva padrona" G. B. Pergolesiego, która miała miejsce 12 września 1961 roku. W roku 2021 opera obchodziła jubileusz 60 - lecia. Głównym filarem repertuaru są spektakle operowe ze szczególnym uwzględnieniem oper Wolfganga Amadeusza Mozarta, które stanowią od trzech dekad koronny repertuar. W repertuarze WOK znajdziemy również opery barokowe (m.in. Jerzego Fryderyka Haendla, Jana Baptysty Lully ’ego, Jeana - Philippe ’a Reameau), oraz kanon Gaetano Donizettiego i Gioacchino Rossiniego. Odrębną linią repertuarową są opery współczesne komponowane na specjalne zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej (m.in. "Tango" Michała Dobrzyńskiego) oraz premiery zrekonstruowanych dzieł polskich (m.in. "Nowy Don Kiszot", "Halka" wersja wileńska, "Die Schwiezerhütte" Stanisława Moniuszki). 16:05 LEŚNICZÓWKA - ODC. 342 Telenowela, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Radosław Dunaszewski, Robert Wichrowski Scenariusz: Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski, Małgorzata Giec, Monika Leszek, Piotr Mikołajczak, Łukasz Olszacki, Daria Rogozińska, Piotr Jasek Zdjęcia: Artur Zdral, Dariusz Jadach Aktorzy: Przemysław Bluszcz, Marta Chyczewska, Sambor Czarnota, Beata Fido, Arkadiusz Gołębiowski, Marzena Gryzińska-Czura, Arkadiusz Janiczek, Barbara Kałużna, Mateusz Korsak, Łukasz Król, Weronika Książkiewicz, Tomasz Sapryk, Milena Suszyńska, Rafał Szałajko, Alicja Warchocka Janusz (Przemysław Bluszcz) szuka Patrycji (Aleksandra Szwed). Dowiaduje się, że wyjechała. W tym samym czasie Lidia (Weronika Książkiewicz) dzwoni do Maryny (Iwona Cichosz) i próbuje się dowiedzieć, gdzie jest Blechacz. Później Banach spotyka się z Karczem w Borowiku. Kochankowie są zdenerwowani - Janusz martwi się, że nie mogą znaleźć Patrycji, a Lidia narzeka na ciągłą obserwację policji. Jakby tego było mało w restauracji zjawia się Rożek (Tomasz Sapryk). Oświadcza wspólnikom, że kolejny przerzut jest przewidziany za dwa dni. Beatka (Marta Chyczewska) nadal prowadzi śledztwo w sprawie kłusownika. W związku z tym odbiera dziesiątki telefonów od mieszkańców okolicy żądnych otrzymania obiecanej nagrody. Gdy znużona po raz kolejny podnosi słuchawkę, okazuje się, że tym razem dzwoni Edytka (Milena Suszyńska). Gałkowa informuje przyjaciółkę, że Artur (Arkadiusz Janiczek) wpadł na jakiś trop. Krawczyk nie chce jednak rozmawiać z Jedynak. Kiedy Beata próbuje dojść do siebie po tej informacji, jej telefon znów zaczyna dzwonić. Tym razem to Konrad (Sambor Czarnota) stara się połączyć ze swoją pracownicą. Dziewczyna w końcu odbiera i natychmiast zaczyna się tłumaczyć. Lesiński oświadcza, iż nie interesuje go, co się stało z kłusownikiem. Jemu wystarczy, że w ich lesie już nikt nie zabija zwierząt. W kawiarni Magda (Beata Fido) czeka na Jacka (Arkadiusz Gołębiowski). Kiedy się zjawia, widać, że jest mocno zdenerwowany. Gdy po przerwie Magda wraca do przychodni, na korytarzu czeka Klaudia (Agata Załęcka). Lekarka zaprasza ją do gabinetu i zaczyna wypytywać o samopoczucie. Po powrocie do domu lekarka opowiada mężowi o wszystkim czego dowiedziała się od Klaudii. Jacek z trudem panuje nad emocjami. 16:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 343 Telenowela, 22 min, Polska, 2021 Reżyseria: Marek Bukowski, Radosław Dunaszewski Scenariusz: Dorota Jankojć-Poddebniak, Monika Leszek, Piotr Mikołajczak, Daria Rogozińska, Zuzanna Talar-Sulowska, Piotr Jasek, Ariadna Lewańska, Zdzisław Brochwicz, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski Zdjęcia: Dariusz Jadach, Artur Zdral Aktorzy: Bartłomiej Kasprzykowski, Przemysław Bluszcz, Paweł Gryc, Arkadiusz Janiczek, Sebastian Jasnoch, Barbara Kałużna, Michał Królikowski, Mariola Lisicka, Kamil Mróz, Maria Pakulnis, Jakub Sasak, Milena Suszyńska, Rafał Szałajko, Henryk Talar Rano Bogdan (Henryk Talar) odbiera telefon od Kacpra (Franciszek Kalinowski). Słucha relacji chłopca o tym, jak Miłka (Katarzyna Kwiatkowska) uratowała małą żmiję. Ale gdy Kacper oddaje telefon matce, a ta mówi Karczowi, iż wtajemniczyła go w ich sprawy. Bogdan siedzi przed stajnią, przysiada się do niego Izdebska (Maria Pakulnis), którą Karcz prosi o pomoc. Prawniczka zaczyna opowiadać o swojej córce. Do dziadka przychodzi Daniel (Sebastian Jasnoch) i wypytuje, kiedy wreszcie przepisze na niego Borowika. W domu Janusz przegląda szuflady komody w poszukiwaniu jakiś dokumentów. Trafia na teczkę z kancelarii notarialnej, a w niej pismo potwierdzające rozdzielność majątkową Bogdana i Miłki. Pod dokumentem jest koperta, na której stary Karcz napisał, że powinna być otwarta dopiero po jego śmierci. Do Ingi (Mariola Lisiecka) w ogrodzie podchodzi Sebastian (Michał Królikowski). Ona nie ma ochoty z nim rozmawiać, ale gdy dostrzega, że przygląda im się Iwo (Jakub Sasak), uśmiecha się do Seby. Tymczasem Lipiński informuje podopiecznego, że jego ojciec dostał przepustkę z więzienia i chce się z nim zobaczyć. Jest już w drodze do ośrodka. Po rozmowie z terapeutą, chłopak wychodzi do ogrodu. Na ścieżce spotyka Ingę. Zaniepokojeni Kurkowie zwijają obozowisko nad jeziorem i zastanawiają się, co zrobić, by Beatka nie rozpoznała w nich ludzi ze zdjęcia. Wiesiek jest nawet skłonny zacząć nosić buty na obcasie. W tym samym czasie Jedynak odwiedza Krawczyk (Arkadiusz Janiczek). Wypytuje przyjaciółkę, czy odkryła coś nowego. Dochodzą do wniosku, że powinni dyskretnie obserwować pracowników Borowika. Artur uznaje, że świetnym detektywem będzie Edytka (Milena Suszyńska). 17:20 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1649* Serial obyczajowy, 47 min, Polska 2022 Reżyseria: Kinga Lewińska Scenariusz: Alina Puchała, Marta Kuszewska, Wojciech Nerkowski Aktorzy: Anna Mucha, Krystian Wieczorek, Gabriela Świerczyńska, Amelia Zawadzka, Franciszek Przanowski, Dominika Ostałowska, Melania Grzesiewicz, Marcin Bosak, Hanna Nowosielska, Jacek Kopczyński, Beata Zarembianka, Marta Chodorowska Ania wciąż się buntuje i jest w konflikcie z niemal całą rodziną, a Marta i Andrzej czują się przez to naprawdę bezradni. Do kancelarii Budzyńskiego zagląda mecenas Julia Malicka, która okazuje się jego dawną koleżanką. Werner kolejny raz spotyka się z wróżką Elwirą. Tymczasem Kamil odkrywa, że Anita pozwoliła na spotkanie Poli z matką i ostro się z ukochaną sprzecza. A dziewczyna zaczyna przez to wątpić, czy ich dalszy związek ma sens. 22:00 OJCIEC MATEUSZ S.XXVI - ODC. 339 (OJCIEC MATEUSZ S. XXVI, ODC. 10) - JAK WIATR Serial kryminalny, obyczajowy, 41 min, Polska, 2021 Reżyseria: Artur Żmijewski Scenariusz: Bartłomiej Świderski, Grzegorz Łoszewski Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Piotr Polk, Michał Piela, Bartlomiej Firlet, Rafał Cieszyński, Artur Pontek, Hanna Śleszynska, Beata Olga Kowalska, Krzysztof Franieczek, Viacheslav Bogushevski, Volodymyr Klymuk, Wojciech Świeściak, Leszek Szary, Juliusz Dzienkiewicz 16 - letni Olek Wichrowski to sportowa nadzieja Sandomierza. O zdolnego sprintera stara się klub z Warszawy, ale chłopak wiernie trenuje pod okiem lokalnego trenera, Marka Turskiego. Trener ingeruje w życie swojego wychowanka, kontroluje jego dietę i nawyki, a wszystko dla jeszcze lepszych wyników. Kiedy serce Turskiego odmawia posłuszeństwa i Olek musi przerwać treningi w kluczowym momencie, policja podejrzewa ingerencję osób trzecich. Śledztwo prowadzone przez zespół inspektora Możejki nie tylko wskazuje na kilku podejrzanych, ale przy okazji odkrywa mroczną stronę wyczynowego sportu. Mieszkańcy plebanii z kolei mierzą się z tajemniczą sprawą przeciętych a może przegryzionych kabli samochodowych w aucie Natalii. Okazuje się, że winowajca jest dobrze znany babci Lucynie. 00:35 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1649* Serial obyczajowy, 47 min, Polska 2022 Reżyseria: Kinga Lewińska Scenariusz: Alina Puchała, Marta Kuszewska, Wojciech Nerkowski Aktorzy: Anna Mucha, Krystian Wieczorek, Gabriela Świerczyńska, Amelia Zawadzka, Franciszek Przanowski, Dominika Ostałowska, Melania Grzesiewicz, Marcin Bosak, Hanna Nowosielska, Jacek Kopczyński, Beata Zarembianka, Marta Chodorowska Ania wciąż się buntuje i jest w konflikcie z niemal całą rodziną, a Marta i Andrzej czują się przez to naprawdę bezradni. Do kancelarii Budzyńskiego zagląda mecenas Julia Malicka, która okazuje się jego dawną koleżanką. Werner kolejny raz spotyka się z wróżką Elwirą. Tymczasem Kamil odkrywa, że Anita pozwoliła na spotkanie Poli z matką i ostro się z ukochaną sprzecza. A dziewczyna zaczyna przez to wątpić, czy ich dalszy związek ma sens.