TVP Kobieta Sobota, 04.06.2022 Zmiany z dnia 31.05.2022 w stosunku do raportu z dnia 18.05.2022 (dodano pozycję programową) 14:35 ZIOŁOWA APTEKA - ASZWAGANDA Magazyn, 10 min, Polska, 2022 Zioła to wciąż skuteczna, naturalna metoda walki z wieloma dolegliwościami i dobry sposób na poprawę stanu naszego zdrowia. Warto z nich korzystać, ale czasem nie wiemy, jak je stosować. Program o leczniczych właściwościach ziół przybliża znane i nieznane rośliny, które mogą pozytywnie wpływać na organizm człowieka i być pomocne w różnych schorzeniach, jakie nas dotykają, przedstawia sprawdzone receptury na herbatki, krople, syropy oraz inne specyfiki z darów natury. (dodano pozycję programową) 21:30 PORT WOLNOŚCI CZ. 1 (BARCELONA NEAUTRAL CITY CZ. 1) Film fabularny, 83 min, Hiszpania, 2011 Wybucha pierwsza wojna światowa. Grupa młodych ludzi znajduje się w porcie w Barcelonie, czekając na wejście na pokład statku. Karl jest architektem z zamożnej rodziny, który czuje się uwięziony w swoim życiu, Gloria jest syndykalistką z głową pełną wzniosłych ideałów, Sebastia i jego żona Caterina są młodymi rolnikami, a Maria marzy o zostaniu królową music - hallu. Całą grupę połączy przyjaźń, która będzie trwać przez całą wojnę, ale dla Karla i Glorii przyjaźń wkrótce zamienia się w namiętną miłość, która zaskakuje ich oboje. Niestety, różnice i wrogość dzielące ich światy są praktycznie nie do pokonania. Ojciec Karla jest katalońskim politykiem, podczas gdy ojciec Glorii, anarchista, został osądzony za atakowanie porządku publicznego i skazany na śmierć. Cały świat zmienia się na oczach ich wszystkich, a przyszłość wydaje się ponura. W tych burzliwych latach, naznaczonych intrygami i wojną, tylko młodzi kochankowie ośmielają się marzyć o lepszej przyszłości, ale Karl i Gloria wkrótce odkrywają, że za szczęście trzeba zapłacić wysoką cenę. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 23:10 KOBIETY W DRODZE - MATKI WOJNY /1/ Magazyn, 45 min, Polska, 2022 Autor: Piotr Poraj - Poleski Scenariusz: Piotr Poraj - Poleski "Matki wojny" to nowy cykl dokumentalny TVP Kobieta poświęcony kobietom, które uciekły z pogrążonej w wojnie Ukrainy. Narratorką pięcioodcinkowej serii dokumentów jest Marta Manowska, która specjalizuje się w prowadzeniu rozmów na trudne i najbardziej osobiste tematy. Pierwszy film z cyklu został zrealizowany w Otwocku, w ośrodku recepcyjnym "Przystanek Dobrej Nadziei". To tu władze powiatu, miasta i grupa wolontariuszy przygotowali dom długoterminowego pobytu dla kobiet z dziećmi. (dodano pozycję programową) 01:00 NIC ŚMIESZNEGO Komediodramat, 91 min, Polska 1995 Scenariusz i reżyseria: Marek Koterski Zdjęcia: Bogdan Stachurski Muzyka: Bernard Kawka Aktorzy: Cezary Pazura, Ewa Błaszczyk, Maciej Kozłowski, Marek Kondrat, Henryk Bista, Jerzy Bończak, Wojciech Wysocki, Grażyna Trela, Krzysztof Kowalewski, Zbigniew Buczkowski i inni Filmy Marka Koterskiego niełatwo poddać gatunkowym klasyfikacjom. Reżyser bowiem potrafi umiejętnie żonglować konwencjami. Raz bliżej mu do groteski i awangardy ("Dom wariatów" 1984), kiedy indziej znów "skręca" w kierunku komediodramatu z domieszką czarnego humoru i kina psychologicznego ("Życie wewnętrzne" 1986, "Porno" 1989, "Dzień świra" 2002). Wszystkie dotychczasowe filmy Koterskiego mają jednak wspólny motyw. Jest nim duchowy upadek człowieka, próba opisu i analizy przyczyn jego wewnętrznej degrengolady, na zewnątrz objawiającej się rozpadem więzi rodzinnych i niemożnością autentycznego zaangażowania w związek uczuciowy. Bohaterowie Koterskiego to zwykle jednostki "wydrążone", wyobcowane, utożsamiające potrzeby emocjonalne z fizycznymi popędami, najczęściej seksualnym. Podobnie jest w "Nic śmiesznego". Główny bohater, Adam Miauczyński, to reżyser filmów pornograficznych. Został nim w nadziei zdobycia sławy i bogactwa. Jednak mija już czterdziestka, a młodzieńczym marzeniom wciąż daleko do realizacji. Przez długi czas Miauczyński był tylko drugim reżyserem, na dodatek nieustannie wyrzucanym z pracy za nieudolność. Zamiast luksusowego samochodu i podróży po świecie ma dziesięcioletniego "malucha" i od dwudziestu lat mieszka w mieście, którego serdecznie nienawidzi. Z powodzeniem u płci przeciwnej też nie jest najlepiej. Wszystkie atrakcyjne dziewczyny, które przechodzą przez jego łóżko, to byłe przyjaciółki kumpla. Co zaś do miłości "na całe życie", to właśnie się z nią rozwiódł. Złośliwy los sprawił wszakże, że nadal mieszkają razem. Jakby tego nie było dość, Adam nie może się pocieszyć nawet szczęśliwym dzieciństwem. Jako noworodek zbyt długo leżał w szpitalu w mokrej pieluszce, w wyniku czego obtarł sobie nogi do krwi. Ślady pozostały do dziś. Jego matka, nie mogąc znieść, że nie ma córki, ubierała malca w dziewczęce fatałaszki. Wszystkie te niewesołe myśli przychodzą Miauczyńskiemu do głowy... w prosektorium. Teraz, jako trup może spojrzeć z dystansu na całą swą żałosną egzystencję. Monolog wewnętrzny rozpoczyna od smutnej konstatacji: "Nie spotkało mnie w życiu nic śmiesznego". Część krytyki porównywała film Koterskiego do słynnego "Zezowatego szczęścia" Andrzeja Munka. Miauczyński pod wieloma względami przypomina Piszczyka. Podobnie jak on jest wiecznym pechowcem, którego ambicje są wprost proporcjonalne do nieudacznictwa. Jego groteskowo - humorystyczne perypetie również kryją głębsze treści, dotyczące polskich przywar, kompleksów i ograniczeń. Jeden z krytyków pisał: "Nic śmiesznego" jest przede wszystkim filmem bardzo polskim. O naszym malkontenctwie, o niemożnościach, o marazmie inteligenta, który nie potrafi znaleźć sposobu na życie i liczy, że dobrobyt i szczęście spłyną mu w ręce same. Koterski śmieje się z wszystkiego i wszystkich. Z absurdalnej rzeczywistości wokół, ze środowiska filmowego, z siebie samego. "Nic śmiesznego" to pewnie trochę i rozliczenie z jego własnym życiem, z jego tęsknotami i marzeniami. Rozliczenie bardzo gorzkie, pomimo salw śmiechu, które co chwila wybuchają na sali".