TVP Kultura Piątek, 03.06.2022 Zmiany z dnia 18.05.2022 w stosunku do raportu z dnia 11.05.2022 (dodano pozycję programową) 13:00 DALEJ PROSTO Dramat, 17 min, Polska, 2018 Reżyseria: Emilia Śniegoska Scenariusz: Emilia Śniegoska, Traian Soimu Zdjęcia: Zuzanna Kernbach Aktorzy: Maria Pakulnis, Agnieszka Żulewska, Jacek Romanowski Jerzy, mąż Marty i ojciec Ewy, umiera. Wieloletnia walka o utrzymanie go przy życiu była dla kobiet celem samym w sobie. Kiedy ich życie przestaje toczyć się w rytmie nieuchronności nadchodzącej tragedii, okazuje się, że czeka na nie jeszcze jedna próba. (źródło: PISF) (dodano pozycję programową) 14:50 CAFE POD MINOGĄ Komedia, 88 min, Polska 1959 Reżyseria: Bronisław Brok Scenariusz: Stefan Wiechecki - Wiech, Bronisław Brok Zdjęcia: Seweryn Kruszyński Muzyka: Jerzy Wasowski Aktorzy: Adolf Dymsza, Wacław Jankowski, Włodzimierz Skoczylas, Feliks Chmurkowski, Stefania Górska, Krystyna Kołodziejczyk, Bolesław Płotnicki, Hanna Bielicka, Jerzy Duszyński, Aleksander Dzwonkowski, Makpokpo Dravi, Jerzy Bielenia, Kazimierz Biernacki, Bronisław Darski, Stefan Witas i inni Adaptacja powieści Stefana Wiecheckiego, czyli popularnego Wiecha - wytrawnego felietonisty, niezrównanego kronikarza warszawskiej gwary i folkloru. Akcja filmu rozpoczyna się przed wybuchem II wojny światowej. Państwo Aniołkowie - właściciele "Cafe pod Minogą" urządzaja zaręczyny swej wychowanki Sabci. Gośćmi przyszłych małżonków są m.in. Maniuś Kitajec i bracia Piskorscy - kumple narzeczonego, rekrutujący się z barwnej społeczności stołecznych "szoferaków" oraz - nomen omen - Celestyn Konfiteor - właściciel zakładu pogrzebowego pod krzepiącą nazwą "Wieczny odpoczynek". Prawdziwą sensację wywołuje jednak pojawienie się Jumbo - znajomego Murzyna, wożącego egzotycznego dyplomatę akredytowanego w Warszawie. Polityk ów - czując zbliżającą się wojnę - przewidująco wziął nogi za pas, lecz niebacznie zostawił samochód i ukryte pod podłogą swej willi pieniądze. To właśnie one staną się od tej pory obiektem szczególnego pożądania taksówkarskiej ferajny. Snów o bogactwie nie zdoła z nich wykorzenić nawet okupacja. Mimo że była posiadłość dyplomaty jest w rękach hitlerowców, sprytni warszawiacy z pomocą przebranego za kobietę Jumbo, wykradają schowaną gotówkę. Ku ich żalowi okazuje się jednak, że z takim trudem zdobyte pieniądze są już bez wartości. Tymczasem w stolicy wybucha powstanie... (dodano pozycję programową) 00:35 ODA DO RADOŚCI Film obyczajowy, 113 min, Polska, 2005 Reżyseria: Anna Kazejak-Dawid, Jan Komasa, Maciej Migas Scenariusz: Anna Kazejak-Dawid, Jan Komasa, Maciej Migas Zdjęcia: Radosław Ładczuk, Klaudiusz Dwulit, Piotr Niemyjski Muzyka: Jacek Lachowicz Aktorzy: Lesław Żurek, Małgorzata Buczkowska, Barbara Kurzaj, Dorota Pomykała, Piotr Głowacki, Jadwiga Jankowska-Cieślak, Roma Gasiorowska, Maciej Kozłowski Zadziwiający dojrzałością, sprawnością warsztatową i rozmachem debiut trojga młodych filmowców - studentów łódzkiej filmówki, którym realizację ich pierwszego dzieła umożliwiła wygrana w ogłoszonym przez Akson Studio konkursie na scenariusz. Autorzy wartko i bezpretensjonalnie, językiem swego pokolenia opowiadają o młodych ludziach, dla których demokratyczna i wolna Polska wcale nie stała się krajem ich marzeń, wielkich możliwości i spełnionych nadziei. To wciąż kraj przegranych frustratów i cwanych krętaczy, w którym tak mało jest miejsca na zwyczajną, uczciwą normalność. Film ma charakter nowelowy: trzy odrębne historie z różnych miejsc w Polsce (pierwsza nowela nosi tytuł "Śląsk", druga - "Warszawa", trzecia - "Morze"), różni bohaterowie, ale wszyscy młodzi, na progu dorosłego życia, próbujący się usamodzielnić i jakoś ustabilizować. Wszyscy też napotykają te same problemy: niedostatek pieniędzy, niemożność porozumienia się z najbliższymi osobami, rozdarcie między wyobrażeniami a rzeczywistością, a czasami po prostu niedojrzałość, brak pomysłu na życie. Odmienne, a zarazem tak podobne losy bohaterów splatają się ostatecznie w jednym miejscu - autokarze wiozącym ich do Wielkiej Brytanii, mitycznej ziemi obiecanej, która jeśli nie pozwoli im urzeczywistnić marzeń (o czym jedna z bohaterek już się przekonała), to chociaż nieco je przybliży. Współczesny Śląsk. Agnieszka właśnie wróciła do rodzinnego miasta po rocznym pobycie w Londynie, gdzie pracowała jako sprzątaczka - "na szmacie", jak to obrazowo określa. Zarobione pieniądze pragnie zainwestować we własny zakład fryzjerski. W domu zastaje fatalną sytuację: ojciec górnik strajkuje w obronie kopalni, której grozi zamknięcie, matka niedawno straciła pracę w zakładzie fryzjerskim. Aga wraz z matką i swoją siostrą Danką, też nie mającą stałego zajęcia, kupują lokal na salon fryzjerski, same go remontują i wyposażają. Nareszcie są szczęśliwe, wierzą, że będąc na swoim podźwigną się finansowo. Ich radość nie trwa długo: strajkujący górnicy, nie mogąc się doczekać decyzji w sprawie kopalni, wylegają na ulicę, dochodzi do starć z policją. Szyby w zakładzie Agi zostają wybite, okoliczni chuligani dopełniają dzieła zniszczenia. Dziewczyny oraz ich matka znów są w punkcie wyjścia. Co gorsza, Danka, która dopiero co wzięła ślub, uświadamia sobie, że nie kocha męża. Wydaje się, że jedynym wyjściem z tej sytuacji jest ponowny wyjazd Agi do Londynu. Czy na ten krok zdecyduje się również Danka? Historia warszawska to opowieść o hiphopowcu Pele, związanym z Martą, córką bogatego biznesmena. Ojciec dziewczyny wyraźnie daje mu do zrozumienia, że nie jest odpowiednią partią dla jego jedynaczki, którą rodzic chce wysłać na studia do Londynu. Tymczasem Pele wygrywa konkurs muzyczny, ma szansę nagrać płytę. Chłopak staje przed dylematem - jechać za dziewczyną czy zacząć karierę? Pele podejmuje desperacką próbę zatrzymania Marty. Umierająca babcia radzi mu posłuchać głosu serca. W noweli "Morze" Wiktor wraca po studiach w Warszawie do rodzinnego miasteczka nad morzem. Z braku innych możliwości i pomysłów mieszka z rodzicami - prawiącą mu ciągle kazania matką i ojcem, który żyje wyjazdem na eliminacje do telewizyjnego teleturnieju. Chłopak pracuje za grosze w ulokowanej przy plaży wędzarni ryb. Razem z nim pracują tam jeszcze: miejscowy pijaczek Rysiek i życiowa oferma Eryk, na którym wszyscy wokół się wyżywają. Któregoś dnia Wiktor dowiaduje się od matki, że powinien zwolnić przyczepę, którą zajmuje, bo zaczyna się sezon i przyczepa zostanie wynajęta turystom. Na domiar złego, jego dawna dziewczyna Kinga ani myśli się z nim godzić. To wszystko przepełnia czarę goryczy, a właśnie nadarza się okazja, by coś zmienić... (dodano pozycję programową) 03:15 KINO NOCNE - SAKAWA (SAKAWA) Film dokumentalny, 80 min, Niderlandy (Holandia), 2019 Reżyseria: Ben Asamoah Film dokumentalny o oszustach internetowych z Ghany. Grupa oszustów nazywająca się 'sakawa', pozyskuje dane potencjalnych klientów z internetu lub z wyrzuconych na śmieci twardych dysków. Na wysypiskach śmieci elektronicznych znajduje się skarbnica informacji. Otwarcie twardych dysków i uzyskanie dostępu do zdjęć i danych osobistych ich byłych właścicieli to stosunkowo prosta sprawa. W internecie prawie każdego można oszukać, znając imię, nazwisko i adres. Posługując się tymi danym, oszuści wchodzą w kontakt z potencjalnymi klientami, żeby wyłudzać pieniądze. Robią to w różny sposób, albo obiecując przyjazd do pracy, albo oferując usługi seksualne. Wyszukują różne sposoby pozyskania zaufania i związania się z klientem, zmieniając głos w telefonie lub deklarując, że pieniądze są bardzo potrzebne na paszport albo na pomoc komuś choremu. Precyzyjnie wybierają kraje bogate, samotnych emerytów lub osoby naiwne. A wszystko po to, by uniknąć ubóstwa. Młoda matka z Ghany ze zdumieniem patrzy na amerykańską ulicę, którą wyklikała w Google Maps w ciągu kilku sekund - to Ama, należąca do grona ghańskich internetowych oszustów zwanych Sakawa. Łączą oni współczesne oszustwa internetowe z tradycyjnymi afrykańskimi rytuałami wudu. Oszukują głównie obcokrajowców, szczególnie z Europy. Mają na to łatwe wytłumaczenie. Kraje europejskie okradały Afrykę z zasobów takich jak złoto, boksyt, kobalt, diamenty przemysłowe, fosforowe, skały, metale z grupy platynowców, wermikulit czy cyrkon. A teraz oni - oszuści z Sakawy - odbijają to sobie z nawiązką. Kradnąc pieniądze z Europy, postrzegając to jako akt zadośćuczynienia za popełnione na nich wcześniej kolonialne zbrodnie. W ubogiej Ghanie to jeden ze skutecznych sposobów na przetrwanie i poradzenie sobie z wszechobecnym bezrobociem. Brak skrupułów nie razi tu nikogo. Ile współczucia można się spodziewać po kimś, kto co tydzień musiał kupować rybę o wartości 250 euro dla swojego szefa, podczas gdy sam zarabiał zaledwie 12 euro miesięcznie?