Program 2 Piątek, 10.06.2022 05:00 NA SYGNALE - ODC. 146 "OPOWIEM CI BAJKĘ" Serial fabularyzowany, 23 min, Polska, 2017 Reżyseria: Marcin Bortkiewicz Scenariusz: Dorota Jankojć - Poddębniak Zdjęcia: Wojciech Oleksiejuk Aktorzy: Marcin Grzymowicz (Potocki), Edyta Bełza (Zosia), Tomasz Piątkowski (Góra), Lea Oleksiak (Anna), Wojciech Kuliński (Wiktor), Dariusz Wieteska (Piotr), Konrad Darocha (Adam), Monika Mazur (Martyna), Anna Haba (Lidka), Anna Wysocka - Jaworska (Basia) Basia po cesarskim cięciu dostaje krwotoku, a jej syn - który urodził się zbyt wcześnie - walczy o życie. Tymczasem zespół Wiktora jedzie do dziwnego motelu, w którym barman ma problemy z oddychaniem. Na miejscu okazuje się, że mężczyzna udawał, a chora jest jego przyjaciółka - prostytutka. Doktor Banach diagnozuje u pacjentki zapalenie mięśnia sercowego. Gdy ratownicy przenoszą dziewczynę do karetki, zatrzymuje ich jej sutener. Nie zgadza się, by jego pracownica opuściła motel... 05:30 M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1548 Serial obyczajowy, 44 min, Polska, 2020 Reżyseria: Jose Iglesias Vigil Scenariusz: Katarzyna Terechowicz, Alina Puchała, Marta Kuszewska Zdjęcia: Piotr Bernat Muzyka: Bartosz Chajdecki, Sebastian Krajewski Aktorzy: Mikołaj Roznerski, Adriana Kalska, Paweł Deląg, Ilona Janyst, Maurycy Popiel, Tomasz Dedek, Jakub Józefowicz, Paulina Lasota, Sławomir Uniatowski, Dominika Ostałowska, Joanna Niemirska Iza wraca do wydawnictwa po swoje rzeczy i odkrywa, że firma wciąż działa, a jej nowym właścicielem został Michał. Wcześniej Chodakowska próbuje pomóc Amelce, przyjaciółce Szymka. Po spotkaniu z matką małej domyśla się, że w rodzinie dochodzi do aktów przemocy. Ojciec dziewczynki wybucha nagle agresją i zaczyna grozić Izie. Tymczasem Olek wchodzi w pracy w konflikt z jednym z kolegów, Arkiem Karnowskim. Odkrywa też, że ktoś znowu szkaluje go w Internecie. Gdy Aneta wspomina Olewiczowi o problemach męża, ten obiecuje zająć się sprawą. 06:55 RODZINKA.PL S.V - ODC. 110 "PRZEPROWADZKA" Serial komediowy, 24 min, Polska, 2013 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Karol Klementewicz, Kuba Wecsile Aktorzy: Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak Tomek wyprowadza się z domu, wpada jednak, by zostawić Natalii swoje pranie. Okazuje się, że również zabrał lodówkę z piwnicy oraz półkę z pokoju. Natalia pakuje mu jedzenie. A na obiady Tomek nadal przychodzi do domu. Kacper ma aparat i przez to nie chce z nikim rozmawiać. Problemem jest to, że sepleni. Marysia z Natalią rozmawiają o nowej dziewczynie Kuby, Paulinie, która według Natalii jest zamknięta w sobie, ale ma skuter. Paulina dostaje z pracy 5+, a Kuba 2+. Okazuje się, że chłopak napisał za dziewczynę całą pracę. Kacper pokazuje Natalii swoją pracę domową, którą napisał z błędami i na wymiętej kartce. Później pisze o Koperniku, myśląc, że to on jest odkrywcą Ameryki. Kacper i Antek robią sobie komórką zdjęcia z głupimi minami. Okazuje się, że od razu są publikowane w Internecie. 11:45 RODZINKA.PL - ODC. 266 "SZALONA BABCIA" SEZON 15 Serial komediowy, 24 min, Polska, 2019 Reżyseria: Patrick Yoka Scenariusz: Karol Klementewicz, Patrick Yoka Zdjęcia: Marcin Figurski Aktorzy: Małgorzata Kożuchowska, Tomasz Karolak, Maciej Musiał, Adam Zdrójkowski, Mateusz Pawłowski, Julia Wieniawa - Narkiewicz, Wiktoria Gąsiewska, Jacek Braciak, Adam Sikora Pojawienie się małej Majeczki w życiu Boskich przewraca ich świat do góry nogami. Natalia angażując całą rodzinę przygotowuje dom na wizytę małej. Magda jest bombardowana telefonami od Natalii, która daje jej porady na temat wnuczki. Ludwik próbuje powstrzymać Natalię przed nękaniem Magdy. Natalia i Ludwik są zauroczeni i zakochani w swojej wnuczce, choć nie mają jej przy sobie, oboje wariują na jej punkcie. 14:35 NA SYGNALE - ODC. 189 "SZAŁ" Serial fabularyzowany, 23 min, Polska, 2018 Reżyseria: Kamila Fidler Scenariusz: Łukasz Walczak Zdjęcia: Wojciech Oleksiejuk Aktorzy: Kamil Wodka (Nowy), Iga Górecka (Ruda), Marcin Grzymowicz (Potocki), Tomasz Piątkowski (Góra), Anna Haba (Lidka), Lea Oleksiak (Anna), Wojciech Kuliński (Wiktor), Dariusz Wieteska (Piotr), Konrad Darocha (Adam), Monika Mazur (Martyna), Janusz Szpiglewski (Misiek), Karolina Gibowska (zawodniczka), Hubert Podgórski (trener), Marek Sitarski (ochroniarz), Mariusz Urbaniec (Pablo) W stacji pojawia się nowy kierowca, Misiek, którego doktor Góra zatrudnia, choć chłopak ma na koncie wyrok za rozbój. Tymczasem zespół doktora Banacha na dyżurze musi pomóc ochroniarzowi z kolei, którego zaatakowali złomiarze. Mężczyzna wyznaje, że na widok napastników strzelił w powietrze. Policja znajduje w pobliżu ciężko rannego graficiarza. Druga ekipa jedzie do siłowni, gdzie zasłabła sportsmenka trenująca podnoszenie ciężarów. Po krótkim badaniu pacjentka wpada nagle w szał. 17:15 MIŁOŚĆ I PRZEZNACZENIE - ODC. 130 (DOGDUGUN EV KADERINDIR) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2020 Reżyseria: Cagri Bayrak Scenariusz: Eylem Canpolat, Seray Şahiner Aktorzy: Demet Ozdemir, Ibrahim Celikkol, Nursim Demir, Zuhal Gencer, Senan Kara, Sinan Demirer, Hulya Duyar, Naz Goktan, Engin Hepileri Ubiegły wieczór dostarczył wszystkim wielu wrażeń. Nermin jest pod wielkim urokiem Taryka. Zejnep i Barysz rozpoczynają przygotowania do ślubu. Ali Ryza i Sultan także chcą wyjawić rodzinom swoje uczucia. Sakine odwiedza Zejnep w firmie. 19:35 BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2592 Serial obyczajowy, 24 min, Polska 2022 Reżyseria: Jarosław Banaszek Scenariusz: Maciej Sobczyk, Maria Czudowska Kin, Ewa Ratusińska Aktorzy: Witold Sosulski, Marcin Perchuć, Emil Lipski, Elżbieta Romanowska, Piotr Duda, Marta Juras, Patryk Pniewski, Bożena Stachura, Michał Rolnicki, Monika Dryl Marek czyta teksty piosenek napisanych przez Witka. Po lekturze niepokoi się, że jego syn znów przeżywa kryzys. Adrian postanawia wypromować muzykę kolegi w sieci. Aleks jest załamany, bo mieszkańcy Borek planują odstrzał norek, które uciekły z fermy do pobliskiego lasu. Tymczasem Łukasz denerwuje się, bo w końcu ma wejść na teren fermy norek z ukrytą kamerą. A Wangel ma dość ciągłej nieobecności Sadowskiego i wraca do pomysłu oddania Alicji posady redaktora naczelnego. Józek chce znaleźć dla Julci profesjonalną opiekunkę, co wyraźnie nie podoba się Urszuli. W związku Sałatki z Gabrysią pojawia się kryzys. 20:10 CO MI ZROBISZ JAK MNIE ZŁAPIESZ Komedia, 100 min, Polska 1978 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Stanisław Tym Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Jerzy Derfel Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Stanisław Tym, Ewa Wiśniewska, Ewa Ziętek, Andrzej Fedorowicz, Stefan Friedmann, Zofia Merle, Tadeusz Pluciński, Józef Nalberczak, Jerzy Duszyński, Janusz Gajos, Damian Damięcki, Kazimierz Kaczor, Zdzisław Maklakiewicz i inni "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?" jest znakomitą próbką stylu Stanisława Barei. Film ten, co rzadko zdarzało się za życia twórcy "Misia", został znakomicie przyjęty nie tylko przez widownię, ale i krytykę. Wybrzydzano wprawdzie trochę na niespójność intrygi oraz sporadycznie niewybredny dowcip, zarzuty te ginęły jednak w morzu pochwał. Najwięcej komplementów zebrali autorzy scenariusza oraz znakomici aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Ewa Wiśniewska, Stanisław Tym. Dostrzeżono także odwagę reżysera, który ostrze swej satyry skierował bezceremonialnie w środowisko decydentów, na co ówczesna cenzura była szczególnie uczulona. Mimo że Bareja nie zostawił suchej nitki na peerelowskim establishmencie, "Co mi zrobisz..." dostał pozwolenie na rozpowszechnianie. Dzięki temu widzowie mogli go oglądać niemal równolegle z "Człowiekiem z marmuru", "Wodzirejem" czy "Bez znieczulenia" - utworami serio mówiącymi o świecie bezlitośnie wyszydzonym przez Bareję. Akcja "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?" toczy się w drugiej połowie lat siedemdziesiątych. Dyrektor Krzakoski jedzie w służbową delegację do Paryża. W ambasadzie poznaje apetyczną Danusię i spędza z nią noc. Nie wie, że dziewczyna jest córką partyjnego prominenta. Mija kilka miesięcy. Pewnego dnia Danusia składa wizytę w gabinecie Krzakoskiego. Bez ogródek oznajmia skonfundowanemu dyrektorowi, że jest z nim w ciąży. Mężczyzna czym prędzej zawozi ją do znajomego ginekologa. Ten jednak uświadamia Krzakoskiemu, z kim miał romans. Dyrektorowi niczego więcej nie trzeba. Jego przedsiębiorstwo ma się kiepsko, dalsza kariera wisi na włosku. Krzakoski postanawia niezwłocznie rozwieść się z żoną, poślubić Danusię i w ten sposób uratować własny stołek. Od pomysłu do realizacji wszakże droga daleka i niełatwa. 00:20 NA RINGU Z RODZINĄ (FIGHTING WITH MY FAMILY) Film obyczajowy, biograficzny, 103 min, Wielka Brytania/USA 2019 Scenariusz i reżyseria: Stephen Merchant Aktorzy: Florence Pugh, Dwayne Johnson, Vince Vaughn, Lena Headey, Nick Frost Film przedstawia karierę angielskiej zawodowej wrestlerki, znanej w świecie pod pseudonimem Paige. Odniosła wielki sukces, podpisała kontrakt ze znaną amerykańską firmą WWE, o co bezskutecznie zabiegał również jej brat Zak Zodiac. Rick i Julia oraz ich dzieci Zak Zodiac i Saraya to rodzina uprawiająca wrestling i utrzymująca się z tego. Są bardzo aktywni, występują a ringach, a nawet trenują innych zawodników w tej dziedzinie sportu. Kiedy Saraya i Zak dorastają, marzą o podpisaniu kontraktu z WWE. Trener Hutch Morgan zgadza się wziąć ich na próbę. Poznają słynnego amerykańskiego wrestlera, Dwayne’a Douglasa Johnsona. To wtedy Saraya przyjmuje ringowy pseudonim Paige. Morgan uznaje, że Paige ma talent i postanawia przygotować ją do WWE. Odrzuca jednak kandydaturę Zaka, twierdząc, że ten nigdy nie będzie miał szansy dostąpienia tego wyróżnienia, co chłopak przypłaca depresją. Tymczasem Paige wraz z innym zawodniczkami trenuje na Florydzie. Pierwsze jej wystąpienie na żywo kończy się dezaprobatą tłumu. Paige opuszcza ring ze łzami. Próbuje jeszcze zmienić swój image, eby przypodobać się publiczności, wzorując się na zawodowych wrestlerkach. Morgan nie podziela jej pomysłów, namawia ją raczej, żeby porzuciła marzenia o WWE i wróciła do rodziny. Kiedy Paige przyjeżdża na Boże Narodzenie do domu, oświadcza że rezygnuje z dalszej kariery w Ameryce. Ale Zak próbuje odwieść ją od tej decyzji, uważa, że nie powinna się poddawać i tak łatwo wyrzekać marzeń. Pod wpływem różnych perswazji, Paige wraca na Florydę i rozpoczyna treningi, by ostatecznie dołączyć do WWE. 02:20 BLUE JASMINE (BLUE JASMINE) Komediodramat, 94 min, USA 2013 Scenariusz i reżyseria: Woody Allen Aktorzy: Cate Blanchett, Sally Hawkins, Alec Baldwin, Peter Sarsgaard, Louis C. K. Andrew Dice Clay, Bobby Cannavale Na ekranie błyszczy Cate Blanchett, która w 2014 r. za swoją pierwszoplanową kreację została uhonorowana Oscarem oraz Złotym Globem i nagrodą BAFTA. Uwagę jury i krytyków zwróciła na siebie także aktorka drugoplanowa Sally Hawkins, która otrzymała nominację do Oscara. Wśród nominowanych do tej prestiżowej nagrody znalazł się również sam Woody Allen, wyróżniony za najlepszy scenariusz oryginalny. Film otwiera scena, w której główna bohaterka, Jasmine, leci samolotem z Nowego Jorku do San Francisco. Przez całą podróż zagaduje do siedzącej obok starszej pani, którą wyraźnie męczy jej paplanina. Ale wytworna, młoda dama nie zniechęca się, musi wyrzucić z siebie wszystkie żale, mówi o swoim małżeństwie, które właśnie się rozpadło. Starszego o 9 lat męża Hala poznała na studiach, był świetnym kochankiem i miał bardzo dużo pieniędzy. Rozpieszczał ją, obsypywał drogimi prezentami, zabierał w dalekie podróże. Rzuciła więc naukę, by cieszyć się pełnią życia u boku męża milionera. Sielanka nie trwała długo, rzekomy biznesmen Hal okazał się zwykłym oszustem i trafił do więzienia, gdzie popełnił samobójstwo. Wdowa straciła wszystko: pieniądze, służbę, luksusowy apartament przy Piątej Alei z widokiem na Central Park, przyjaciół z wyższych sfer. Teraz będzie musiała żyć bardzo skromnie, w jednej z biedniejszych dzielnic San Francisco. Zanim nie odbije się od dna, zatrzyma się u siostry Ginger, przedstawicielki klasy robotniczej, która jest po rozwodzie i samotnie wychowuje dwóch kilkuletnich synów. Nowy chłopak Ginger, Chili, niczym nie różni się od jej byłego męża, nieudacznika Augiego, więc dziewczyna nie ma żadnych perspektyw na lepszą przyszłość, z czym wyraźnie się pogodziła. Tymczasem Jasmine walczy o swoje życie, chce rozpocząć wszystko od nowa. Zatrudnia się jako recepcjonistka w gabinecie dentystycznym mało atrakcyjnego dra Flickera, który - ku jej niezadowoleniu - nachalnie zabiega o jej względy. Jasmine uczęszcza także na kurs komputerowy, by potem się zająć projektowaniem wnętrz przez Internet. Jej życie nabiera jaśniejszych barw, gdy poznaje bogatego wdowca Dwighta, który pracuje w korpusie dyplomatycznym i zamierza ubiegać się o fotel kongresmena. Zauroczona przystojnym i zamożnym mężczyzną Jasmine, zaczyna konfabulować na swój temat, że jest wdową po znanym chirurgu, który zmarł na atak serca, a ona sama zarabia na życie jako projektantka. Odzyskawszy dawny czar i pewność siebie, Jasmine brnie w kłamstwa. Kiedy Dwight oświadcza się i idzie z nią do jubilera, by kupić ukochanej pierścionek zaręczynowy, przypadkowo natykają się na Augiego, który ma bardzo dużo do powiedzenia. 04:00 MOJA KREW Dramat, 92 min, Polska 2009 Reżyseria: Marcin Wrona Scenariusz: Marek Pruchniewski, Grażyna Trela, Marcin Wrona Zdjęcia: Paweł Flis Muzyka: Marcin Macuk Aktorzy: Eryk Lubos, Luu De Ly, Wojciech Zieliński, Marek Piotrowski, Krzysztof Kolberger, Joanna Pokojska, Bui Ngoc Hai, Magda Szeplik, Monika Obara, Piotr Sienkiewicz i inni Igor, obiecujący bokser zawodowy, doznaje ciężkiej kontuzji, w wyniku której musi nie tylko skończyć karierę, ale także niebawem rozstać się z życiem. Perspektywa rychłej śmierci sprawia, że żyjący dotąd samotnie pięściarz postanawia koniecznie zostawić po sobie potomka. Debiut fabularny Marcina Wrony (1973 - 2015), wcześniej cenionego głównie za reżyserię spektakli w Teatrze TV oraz za wielokrotnie nagradzany film absolutoryjny "Człowiek Magnes" (2001). Scenariusz "Mojej krwi" zdobył w 2007 roku główną nagrodę w polskiej edycji prestiżowego konkursu Hartley - Merrill oraz uplasował się na trzecim miejscu w międzynarodowej edycji tej imprezy. W trakcie pracy nad tekstem Wrona nie wahał się zapraszać do pomocy współpracowników, co sądząc po efekcie końcowym okazało się bardzo dobrym posunięciem. Pierwotnie film miał nosić tytuł "Tamagotchi", od japońskiej gry elektronicznej, polegającej na opiekowaniu się wirtualnym stworzonkiem od narodzin aż po dorosłość. Rzeczywiście, główny bohater dzieła Wrony początkowo traktuje przyszłą matkę swego dziecka jak przedmiot, by stopniowo dostrzec w niej (a przy okazji i w sobie) człowieka, który oprócz zaspokajania podstawowych popędów biologicznych, ma również potrzeby duchowe: pragnienie miłości, odpowiedzialności za innych, zadośćuczynienia za wyrządzone zło. Oprócz znakomitego scenariusza, wielką siłą "Mojej krwi" jest aktorstwo. Zarówno debiutującej na ekranie urodziwej Wietnamki Luu De Ly, jak i przede wszystkim rewelacyjnego Eryka Lubosa, który w bardzo wiarygodny i poruszający sposób ukazuje przemianę brutalnego, egoistycznego, pełnego zwierzęcej witalności macho w człowieka, który chcąc nadać sens swemu życiu musi stoczyć najcięższą walkę z samym sobą. Kreacja Lubosa znakomicie wpisuje się w klimat całego filmu, oferującego widzowi niemal doskonałą iluzję życiowego autentyzmu. "Moment, w którym pisaliśmy scenariusz, to był czas, kiedy sam chciałem założyć rodzinę. Niektóre z refleksji tamtego czasu znalazły się w tym filmie. Prywatnie, z rodziny nic nie wyszło, mam za to film. Poza tym też byłem kiedyś czynnym sportowcem i też w wyniku kontuzji musiałem z tego zrezygnować, zbudować nową przyszłość. Miałem też osobiste związki z Wietnamem. Ten film nie jest wymyślony przy biurku. Scenariusz tworzą historie i sytuacje wzięte z życia, które jest najlepszym scenarzystą" - mówił w jednym z wywiadów Marcin Wrona. Trudno się z nim nie zgodzić. "Moja krew" była wielokrotnie nagradzana w kraju i zagranicą, m.in. na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia i Cypryjskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Nikozji. Warszawa, pierwsza dekada XXI wieku. Igor, młody, odnoszący sukcesy bokser zawodowy, podczas walki doznaje ciężkiej kontuzji. Jak na prawdziwego twardziela przystało szybko wychodzi ze szpitala i zaczyna normalne życie, ale wyrok lekarzy neurologów jest nieubłagany. O dalszym boksowaniu nie ma mowy, a co gorsza szanse powodzenia ewentualnej operacji wynoszą około 30 procent. Jeśli zaś zabieg się nie uda Igor, jak sam mówi, stanie się roślinką. Na to jednak nie zamierza się zgodzić, mimo że brak dalszej kuracji spowoduje rychłą śmierć. Mężczyzna, dla którego boks był wszystkim, próbuje stłumić rozpacz upijając się w nocnych klubach i uprawiając seks z przypadkowymi partnerkami. Bez skutku. Szuka zatem pocieszenia u byłej dziewczyny, którą kiedyś odbił Olowi, swemu najlepszemu przyjacielowi. Jednak Monika wciąż nie może mu wybaczyć, że kiedy zaszła w ciążę, zmusił ją do aborcji. Podobnie Olo, obecnie narkotyzujący się skrycie pracownik firmy przewozowej, nie chce go widzieć. Igor, choć stara się zachowywać fason twardziela i macho, coraz mocniej czuje, że jego życie jest puste i bezsensowne. Opętany gonitwą za sportowym sukcesem, pieniędzmi i erotycznymi podbojami zniszczył wszystkie głębsze relacje z innymi ludźmi. Dziś nie ma już nic, na czym mógłby się oprzeć w tak trudnej dla siebie chwili. Nic, co mogłoby w jakimś sensie przedłużyć jego istnienie po śmierci. Wtedy przychodzi mu do głowy myśl, by zanim umrze, spłodzić dziecko. Wybiera młodą Wietnamkę, pracującą w barze na Stadionie Dziesięciolecia. Wie, że dziewczyna zarabia w Polsce na życie niezgodnie z prawem, ryzykując areszt i deportację. Proponuje jej umowę: urodzi mu dziecko w zamian za ślub. Yen Ha nie ma zbyt wielkiego wyboru. Przystaje więc na propozycję młodego Polaka, mimo że ten wydaje się wyprany z jakichkolwiek form czułości i empatii. Stopniowo jednak między Yen Ha i Igorem rodzi się nić autentycznego uczucia i porozumienia. Ku radości mężczyzny Wietnamka oznajmia mu też, że spodziewa się dziecka. I mimo silnego wewnętrznego oporu, decyduje się też wyznać prawdę, że zaszła w ciążę jeszcze zanim się poznali.