TVP Kultura Środa, 08.06.2022 09:05 BĘDZIE LEPIEJ Komedia, 95 min, Polska 1936 Reżyseria: Michał Waszyński Scenariusz: Emanuel Schlechter, Ludwik Starski Zdjęcia: Albert Wywerka Muzyka: Henryk Wars Aktorzy: Loda Niemirzanka, Kazimierz Wajda, Henryk Vogelfanger, Aleksander Żabczyński, Antoni Fertner, Helena Zarembina, Ryszard Misiewicz, Kazimiera Horbowska, Edmund Minowicz, Aniela Rolandowa, Halina Kowalczykówna, Irena Skwierczyńska, Michał Halicz, Bolesław Folański, Janina Paszkowska Komedia z udziałem niezwykle przed wojną popularnych gawędziarzy radiowych, Szczepka i Tońka. Obaj byli rodowitymi lwowianami, ale urodzonymi na dwóch krańcach tego miasta - jeden w Gródku, drugi w Łyczakowie. Mieli wspaniałe poczucie humoru, doskonale władali lwowską gwarą. Szczepko, czyli Kazimierz Wajda i Tońko - Henryk Vogelfanger byli wielkimi gwiazdami powstałej w roku 1933 "Wesołej Lwowskiej Fali". Z raportów biura studiów Polskiego Radia wynika, że audycji tej słuchało ok. 6 milionów osób, co na owe czasy jest liczbą imponującą. Początkowo dialogi dla Szczepka i Tońka pisał "ojciec" tej audycji, Wiktor Budzyński, później jednak Wajda i Vogelfanger układali je sami. Filmem "Będzie lepiej" lwowscy komicy rozpoczęli swoją karierę na dużym ekranie. W roku 1939 powstał drugi film z ich udziałem - "Włóczęgi". Trzecia komedia ze Szczepkiem i Tońkiem - "Serce batiara" nie została ukończona z powodu wybuchu wojny. Dwaj przyjaciele - Szczepko i Tońko - zostają wyrzuceni z pracy w fabryce zabawek, złamali bowiem obowiązujący tam zakaz śpiewania. W parku znajdują porzucone niemowlę, które biorą pod swoją opiekę. Tymczasem do Lwowa przyjeżdża Wanda, właścicielka sklepu z zabawkami i jej stryj. Chce on wyswatać swą siostrzenicę z dyrektorem fabryki, w której pracowali Szczepko i Tońko. Zbieg okoliczności sprawia, że porzucone niemowlę trafia do Wandy. Dwaj przyjaciele rozpoczynają rozpaczliwe poszukiwania dziecka. Ale stryj Wandy zdążył się już w maleństwie rozkochać, podobnie jak jego siostrzenica w dyrektorze fabryki. 11:00 DOM - ODC. 3/25 - WARKOCZE NASZYCH DZIEWCZĄT BĘDĄ BIAŁE Serial obyczajowy, 78 min, Polska 1980 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki i Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Tomasz Borkowy, Jolanta Żółkowska, Wacław Kowalski, Tadeusz Janczar, Bożena Dykiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Zaczyk, Joanna Szczepkowska, Wirgiliusz Gryń, Jan Englert, Henryk Bista, Hanna Lachman, Jerzy Michotek, Józef Nowak, Barbara Sołtysik, Barbara Rachwalska, Ewa Błaszczyk, Mirosław Konarowski i inni Andrzej Talar zostaje studentem politechniki. Jego uczciwość i prostolinijność nie zawsze znajdują uznanie i nastręczają mu wielu kłopotów. Ale Andrzej nie poddaje się. Nie rezygnuje też ze starań o względy Basi Lawinówny. Obserwując narastającą tęsknotę dziewczyny, Andrzej podejmuje desperacką decyzję, aby utwierdzić ją w przekonaniu, że Łukasz nie żyje. Skutki są fatalne - Basia próbuje popełnić samobójstwo. Pan Popiołek, dozorca domu przy Złotej, chroni mieszkańców przed natarczywością komisji lokalowej, nadzoruje też remont kamienicy, co doprowadza do większej konsolidacji mieszkańców. 12:30 OSTATNIE TAKIE TRIO Film obyczajowy, 42 min, Polska 1977 Reżyseria: Jerzy Obłomski Scenariusz: Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Jan Mogilnicki Muzyka: Andrzej Korzyński Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Ryszard Ronczewski, Mirosław Otrębus, Joanna Szczepkowska, Borys Marynowski, Witold Dederko, Jacek Recknitz i inni Poetycka opowieść o odwiecznych dylematach człowieka, o opozycji między bezinteresowną miłością a pragmatyzmem. Fabuła filmu osnuta jest wokół wątku starego jak świat - rodzice chcą wydać córkę za bogatego konkurenta, tymczasem jej serce należy do młodego, pięknego amanta, niestety, biednego. Według zamysłu scenarzysty, Andrzeja Mularczyka, wiejska panna "Anno Domini 197..." ma poślubić majętnego Amerykanina, faceta z dużą forsą. Wszystko już przygotowane - uczta weselna, sala do tańca, są muzykanci. W chwili, gdy weselny orszak rusza do kościoła, wynajęta orkiestra zaczyna grać melodię, którą zamówił młody mężczyzna. Pozostający do tej pory w cieniu, ukochany dziewczyny ma nadzieję, że melodia, z którą wiąże się wiele wspomnień, skruszy serce narzeczonej. I tak się dzieje. Początkowo posłuszna woli ojców, ucieka od bogatego Amerykanina do ubogiego chłopaka. Na motocyklu odjeżdżają w nieznane. W rolach komentujących akcję występują trzej tytułowi muzykanci. Wybory, jakich dokonuje dziewczyna, sprzyjają konfrontacji. Zróżnicowanie charakterologiczne wspomnianego tria pozwala na zaprezentowanie krańcowo różnych odniesień do świata i wartości moralnych. Epizod z życia wędrownych grajków jest jedynie barwnym tłem, istotna w tym filmie jest sublimacja postaw wobec zaistniałej sytuacji - a dalej miłości, uczciwości. "Tak więc rzecz została pomyślana jako psychologiczny tercet nieudacznika, pijaka i młokosa, a pseudonimy miały ich sylwetki psychiczne charakteryzować jeszcze dokładniej". Cygan (w tej roli Zbigniew Zapasiewicz), to cynik, obwieś i fatalista, pan Karol (Ryszard Ronczewski), niegdysiejszy talent sterany w trudach wielu wesel, jest twardzielem i chłodnym pragmatykiem, zaś Młodziak (Mirosław Otrębus) to żółtodziób przekonany o rzeczywistej sile uczuć. W finałowej scenie, kiedy do małżeństwa z wyrachowania nie dochodzi, spod maski cynika i twardziela spoglądają ludzie spragnieni miłości i przyjaźni. 13:30 PRZEWODNIK PUTIFARA - ODC. 2 WIEDEŃ, DUMA AUSTRII (PUTIPHAR'S TRAVEL GUIDE A 19TH CENTURY GLOBE - TROTTER 2. VIENNA, SPLENDOR OF AUSTRIA) Serial dokumentalny, 52 min, Francja, 2019 Reżyseria: Sebastien Lafebvre, Stanislas Valroff Scenariusz: Helene Chevereau Petrus Putifar jest fikcyjnym podróżnikiem i autorem przewodników turystycznych. Odkrywa zabytki do odwiedzenia, muzea, ogrody, miejsca do zwiedzenia, spaceruje po miastach i dzieli się swoimi spostrzeżeniami. W drugim odcinku wybieramy się do Wiednia, stolicy i dumy Austrii. Wiedeńskie noce i dnie, muzea, zabytki, uciechy... Austria to zlepek niezupełnie dopasowanych piętnastu narodów. Rozległe imperium ma tylko jedną stolicę i jest nią Wiedeń. Dzięki cesarzowi Franciszkowi Józefowi miasto śmiało wkroczyło w nowoczesność. Zburzono mury obronne, które je krępowały i zastąpiono majestatycznym bulwarem. W kilka lat Wiedeń stał się jedną z najpiękniejszych stolic. To miasto tańca, muzyki i smyczka wielkiego Johana Straussa. Wiedeń stał się wielkim miastem w drugiej połowie XIX wieku. Liczba mieszkańców się podwoiła. Nie mieścili się w dawnych jego granicach. Chciano je powiększyć, ale na przeszkodzie stały okalające stare miasto fortyfikacje. 14:30 KUNDELEK Film animowany, 6 min, Polska, 1969 Reżyseria: Lidia Hornicka Scenariusz: Lidia Hornicka Muzyka: Adam Walaciński Krótki film animowany w reżyserii Lidii Hornickiej. Nagrodzona za najlepszy film animowany dla dzieci 1972 roku opowieść będąca uroczą wariacją na temat "Brzydkiego kaczątka" Andersena. Rasowa jamniczka ma kilkoro szczeniaków. Jeden z nich okazuje się jednak kundelkiem. Choć równie sprawny i niemal identyczny, jak jego rodzeństwo, nie ma szans na prestiżowej wystawie psów. Kiedy jego jamnicza rodzina zaczyna się od niego dystansować, z pomocą przychodzi mu mała dziewczynka. (ŹRÓDŁO: ninateka.pl) 14:35 LIS I PTASZEK (LE RENARD ET L'OISELLE / THE FOX AND THE BIRD) Film animowany, 12 min, Szwajcaria, 2019 Reżyseria: Fred Guillaume, Sam Guillaume Scenariusz: Sam Guillaume, Fred Guillaume Krótki film animowany. Samotny lis postanawia zostać ojcem świeżo wyklutego pisklęcia. Ze skrzyżowania ich dróg powstaje rodzina, którą są do momentu, aż los nie przypomni bohaterom, jakie życie jest im przeznaczone. (źródło: wff.pl) 14:45 WODNY SZLAK (WATER PATH FOR A FISH) Film animowany, 7 min, Francja/Hiszpania, 2017 Reżyseria: Mercedes Marro Scenariusz: Mercedes Marro Krótki film animowany. Oscar śpi w swoim pokoju, gdy nagle budzi go wiatr. Przez okno widzi małą złotą rybkę, która nie może oddychać w brudnej kałuży. (źródło: 2016.alekino.com/) 14:55 ZMIANY Film animowany, 4 min, Polska, 2016 Reżyseria: Maja Minic Scenariusz: Maja Minic Wykonawcy: Maja Minic, Michał Wawer, Robert Makłowicz Krótki film animowany. Zmiany to nieodzowny element naszego życia. Historia pewnego kota, który pod wpływem telewizyjnego programu kulinarnego postanowił zmienić swoje życie. (filmpolski.pl) 15:10 DUŻE ZWIERZĘ Film obyczajowy, 71 min, Polska 2000 Autor: Kazimierz Orłoś Reżyseria: Jerzy Stuhr Scenariusz: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Abel Korzeniowski Występują: Jerzy Stuhr, Anna Dymna, Dominika Bednarczyk, Błażej Wójcik, Andrzej Franczyk, Feliks Szajnert, Zbigniew Kaleta, Andrzej Kozak, Radosław Krzyżowski, Stanisław Banaś, Piotr Dąbrowski, Zbigniew Rola, Ewa Worytkiewicz, Małgorzata Ząbkowska, Beata Schimscheiner, Tomasz Schimscheiner i inni "Duże zwierzę" - czwarty film w reżyserskim dorobku Jerzego Stuhra - był już głośny na długo przed premierą. Stało się tak za sprawą scenariusza. Pierwszą jego wersję (na podstawie opowiadania Kazimierza Orłosia pt. "Wielbłąd") napisał bowiem w roku 1973 sam Krzysztof Kieślowski, noszący się wówczas z zamiarem debiutu fabularnego. Niestety, tekst nie spodobał się peerelowskim decydentom od kultury i musiał powędrować do szuflady. Przed kilkoma laty odnalazł go w Wiesbaden Janusz Morgenstern. Takiej okazji nie można było zmarnować. Morgenstern, zarezerwowawszy sobie rolę producenta, zaprosił do współpracy Jerzego Stuhra, jednego z ulubionych aktorów Kieślowskiego. Twórca "Tygodnia z życia mężczyzny" nie tylko wziął na swoje barki reżyserię i opracowanie scenariusza (w pierwotnej wersji były tylko dwie sceny z rozpisanym dialogiem), lecz także zagrał głównego bohatera. Realizacja "Dużego zwierzęcia" stała się dla aktora szczególnym doświadczeniem. "Po pierwsze dlatego, że w sensie symbolicznym znów byłem współpracownikiem Krzysztofa, mojego przyjaciela. Dane mi było nadać kształt czemuś, co było jego ideą, jego dążeniem. Po drugie, to był mój pierwszy film poetycki. Zawsze miałem skłonność do realistycznego oglądania świata. Odważyłem się na metaforę, spróbowałem znaleźć w sobie inną wrażliwość" - mówił w jednym z wywiadów. To jednak nie wszystko. Już w swych poprzednich filmach Stuhr - reżyser dowiódł, jak bliski jest mu temat tolerancji, zrozumienia dla inności i niedoskonałości bliźniego. Typ jego talentu kazał mu wszakże ukazywać ludzkie losy w konkretnym kontekście czasowo - przestrzennym, co z kolei zmuszało do balansowania na granicy doraźnej publicystyki. Dopiero scenariusz Kieślowskiego pozwolił autorowi "Historii miłosnych" na zmianę perspektywy i bardziej uniwersalne potraktowanie problemu. "Stuhr niemodny temat ujął w formę przypowieści, dotykającej za pośrednictwem mikrozdarzeń ponadczasowych prawideł" - pisała po premierze "Dużego zwierzęcia" jedna z recenzentek. Nie wszyscy wszakże podzielali jej zdanie. Film wywołał liczne dyskusje. Jedni chwalili i nagradzali (Nagroda Specjalna na MFF w Karlovych Varach, nagroda publiczności na Lecie Filmowym w Kazimierzu Dolnym, Syrenka Warszawska w kategorii filmu fabularnego), inni zarzucali reżyserowi jałowe powielanie wzorców kina moralnego niepokoju. Jedno wszakże pozostaje bezsporne: "Duże zwierzę" to kolejne niebanalne dokonanie Jerzego Stuhra, jednego z niewielu polskich artystów filmowych, którzy bez oglądania się na mody, konsekwentnie budują na ekranie własną, oryginalną wizję świata Mała, górska miejscowość, gdzieś w Polsce. Pan Sawicki, szanowany obywatel, tak samo zwyczajny jak jego otoczenie, pewnego dnia zaczyna spacerować ulicami w towarzystwie wielbłąda. Zdziwieni mieszkańcy nie wiedzą, co o tym myśleć. Mijają kolejne dni, a zwierzę ciągle jest u Sawickich. Mało tego, zajmuje w ich życiu coraz ważniejsze miejsce. Dlaczego? - to pytanie coraz bardziej dręczy całe miasteczko. Sawiccy nie potrafią odpowiedzieć. Po prostu polubili dwugarbnego czworonoga i tyle. Mieszkańcom wszakże to nie wystarcza. Nie wiedzieć czemu nie potrafią przystosować się do nowej sytuacji i reagują agresywnie. Odpowiednie urzędy nagle zaczynają domagać się rejestracji i opodatkowania wielbłąda. Pojawiają się donosy, że wielbłąd przeszkadza dzieciom w nauce, zanieczyszcza ulice, a także - czy są granice absurdu? - może roznosić groźną afrykańską odmianę choroby wenerycznej. W stosunku do Sawickich mnożą się szykany. Ona traci pracę w przedszkolu, jego nie chcą już w lokalnej orkiestrze. Przed ich domem hałasują protestacyjne pikiety. Mimo że odrzuceni i osamotnieni, Sawiccy nie zamierzają pozbyć się wielbłąda. Przeciwnie, są do niego coraz mocniej przywiązani. 16:40 AKCJA POD ARSENAŁEM Dramat wojenny, 94 min, Polska 1977 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Jerzy Gościk Muzyka: Piotr Hertel Aktorzy: Cezary Morawski, Mirosław Konarowski, Ryszard Gajewski, Magda Wołłejko, Jan Englert, Lidia Korsakówna, Zbigniew Zapasiewicz, Tadeusz Łomnicki, Karl Sturm, Zbigniew Sawan i inni 26 marca 1943 roku w Warszawie w rejonie Arsenału, na ulicach Długiej i Bielańskiej, harcerze z grupy szturmowej Szarych Szeregów brawurowym atakiem odbili przewożonego z budynku gestapo na Pawiak Jana Bytnara "Rudego", a wraz z nim 25 innych więźniów. Skatowany w czasie śledztwa przez Niemców "Rudy" kilka dni później zmarł na rękach swoich przyjaciół. Wkrótce od kul harcerzy z grup szturmowych zginęli jego oprawcy - Lange i Schulz. Te właśnie wydarzenia, znane zapewne wielu widzom z książek "Kamienie na szaniec" Aleksandra Kamińskiego i "Akcja pod Arsenałem" Stanisława Broniewskiego, są tematem filmu. Jednakże nie jest on "dokumentem w ścisłym tego słowa znaczeniu, nie jest ważne, czy ktoś stał o dwa kroki bliżej czy dalej. Ten film jest dokumentem postaw" - powiedział Stanisław Broniewski "Orsza", naczelnik konspiracyjnych Szarych Szeregów i dowódca tej akcji, jeden z konsultantów filmu. W sztabie konsultacyjnym znaleźli się także Zygmunt Kaczyński "Wesoły" i Aleksander Kamiński. Autorem scenariusza jest Jerzy Stefan Stawiński - żołnierz Września, uczestnik Powstania Warszawskiego. Fabułę filmu umownie można podzielić na dwie części. W pierwszej naszkicowano życie w okupowanej stolicy i sylwetki bohaterów akcji. Swoją uwagę reżyser skoncentrował głównie na trzech postaciach - "Zośce", "Rudym" i "Alku", na ich charakterach, marzeniach, uczuciach. Od momentu aresztowania "Rudego" zaczyna się paradokumentalna część filmu - reżyser z wielką pedanterią przedstawił przygotowania i przebieg akcji. Zadbano także o wierne odtworzenie wyglądu warszawskich ulic w czasie okupacji. Oprócz filmowego "Orszy" - Jana Englerta i występującego w roli "Zośki" Mirosława Konarowskiego, w rolach harcerzy z Szarych Szeregów w większości wystąpili debiutanci. 18:50 SERIALOWA NOSTALGIA - STO MINUT WAKACJI - ODC. 5 Serial przygodowy dla młodych widzów, 24 min, Polska, 1999 Reżyseria: Andrzej Maleszka Scenariusz: Andrzej Maleszka Zdjęcia: Jacek Januszyk Aktorzy: Jolanta Fraszyńska, Andrzej Zieliński, Kamila Natkaniec, Piotr Budzowski Wenus niszczy wszystkie kasety z nakręconym filmem. Reporter jest załamany. Postanawia jednak iść wraz z synem do pani Danuty i przeprosić ją za zepsute wakacje. Początkowo aktorka jest zdenerwowana i rozżalona, w końcu jednak ulega słowom zdesperowanych nieszczęśników i daje się przeprosić. Co więcej, zgadza się nawet odtworzyć wcześniejsze wydarzenia, aby reporter mógł je ponownie nagrać. Tymczasem Wenus sprawia prawdziwy cud. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - KARINO - ODC. 1/13 NARODZINY Serial przygodowy dla młodych widzów, 25 min, Polska, 1975 Autor: Jan Batory/Jan Dobraczyński/Marek Nowakowski Reżyseria: Jan Batory Scenariusz: Jan Batory, Jan Dobraczyński, Marek Nowakowski Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Wanda Warska Aktorzy: Claudia Reischel, Karol Starsburger, Tadeusz Schmidt, Zdzisław Maklakiewicz, Leon Niemczyk Do stadniny koni przyjeżdża na staż młodziutka absolwentka weterynarii, Grażyna Barska. Jej przyjazd zbiega się ze skomplikowanym porodem jednej z klaczy. Grażyna ratuje źrebaka, ale nie może utrzymać przy życiu jego matki. Pracownicy stadniny są wściekli na niedoświadczoną stażystkę. Dopiero przybyły później lekarz stwierdza, że stara i chora klacz była nie do uratowania. 20:00 I NIE BYŁO JUŻ NIKOGO - ODC. 3 (AND THEN THERE WERE NONE) Miniserial kryminalny, sensacyjny, 57 min, Wielka Brytania 2015 Reżyseria: Craig Viveiros, Rebecca Keane, Basi Akpabio Scenariusz: Sarah Phelps Zdjęcia: John Pardue Muzyka: Stuart Earl Aktorzy: Aidan Turner, Sam Neill, Charles Dance, Toby Stephens, Burn Gorman, Maeve Dermody, Toby Stephens, Miranda Richardson Na wyspie została już tylko połowa gości, którzy odchodzą od zmysłów, zastraszeni widmem rychłej śmierci. Aby dać upust napięciu i zasmakować jeszcze trochę życia, uczestnicy makabrycznej gry oddają się pozbawionej umiaru libacji. Tymczasem na trop tajemniczego mordercy wpada para detektywów z Londynu. Czy uda im się odkryć prawdę i dotrzeć na wyspę, zanim psychopata dokona ostatniej egzekucji? 21:10 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - MĄŻ FRYZJERKI (LE MARI DE LA COIFFEUSE) Komediodramat, romans, 78 min, Francja, 1990 Reżyseria: Patrice Leconte Scenariusz: Patrice Leconte, Claude Klotz Zdjęcia: Eduardo Serra Muzyka: Michael Nyman Aktorzy: Jean Rochefort, Anna Galiena, Roland Bertin, Maurice Chevit, Philippe Clevont, Jacques Mathou Miłość do fryzjerki powoduje że młody chłopiec Antoine często przychodzi do fryzjera. Jako dorosły mężczyzna poznaje piękną fryzjerkę Mathildę i oboje zakochują się w sobie. Reżyser Patrice Leconte mówi tak o swoim filmie: Chodzenie do fryzjera sprawiało mi przyjemność już, gdy byłem małym chłopcem. Doznanie to zintensyfikowało się szczególnie, gdy miałem 12 lub 13 lat. Wtedy zacząłem się strzyc u fryzjerki. Nie istniała czynność, która odpowiadałaby mi bardziej niż sposób, w jaki byłem przez nią traktowany. Podobał mi się jej zapach, była delikatna i miała spokojny głos. Oczyma wyobraźni widziałem niezwykłe szczęście człowieka, który z nią żyje. Od tamtej pory przyrzekłem sobie, ze któregoś dnia poślubię fryzjerkę. Los jednak chciał inaczej. To właśnie niezrealizowanie tych zamierzeń musiało skłonić mnie do napisania opowieści, której mógłbym być bohaterem. "Mąż fryzjerki" mówi o miłości. Nie jest to historia autobiograficzna, choć w rzeczywistości powinna nią być". 22:45 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - O KROK OD SŁAWY (TWENTY FEET FROM STARDOM) Film dokumentalny, 86 min, USA, 2013 Reżyseria: Morgan Neville Scenariusz: Morgan Neville Miliony osób znają ich głosy, ale nikt nie zna ich imion. W filmie "O krok od sławy" Morgan Neville zdobywca wielu nagród za reżyserię rzuca światło na prawdziwe historie chórzystek i chórzystów skrytych za sukcesami największych gwiazd muzyki XXI wieku. Triumfalny i jednocześnie chwytający za serce obraz jest zarówno hołdem złożonym głosom, które ukształtowały i wystylizowały muzykę popularną, jak i odzwierciedleniem konfliktów, poświęceń i sukcesów tych, których kariera polegała na współbrzmieniu z innymi. Ci utalentowani artyści reprezentują różne style, gatunki i epoki muzyki popularnej, ale każdy może podzielić się swoją niepowtarzalną i bardzo osobistą historią o życiu i karierze w cieniu sław. Archiwalne materiały filmowe i znakomita ścieżka dźwiękowa filmu "O krok od sławy" to nie jedyne atuty dokumentu. Niezwykle cenne są wywiady z takimi artystami jak Bruce Springsteen, Stevie Wonder, Mick Jagger czy Sting. Jednakże te światowej sławy postaci sceny muzycznej usuwają się w cień, by artyści drugoplanowi, ich życie i historie zajęły główne miejsce na scenie tego filmu. 00:25 LEKKIE OBYCZAJE - MIŁOŚĆ PISANA BRAILLEM (LE COEUR EN BRAILLE) Komedia, 85 min, Francja, 2016 Autor: Pascal Ruter Reżyseria: Michel Boujenah Scenariusz: Michel Boujenah, Alfred Lot Aktorzy: Alix Vaillot, Jean - Stan Du Pac, Antoine Khorsand, Laurent Capelluto 12 - letnia Marie, dobra uczennica i utalentowana wiolonczelistka ma pewien sekret - cierpi na nieuleczalną chorobę oczu. I chociaż na razie jeszcze w miarę normalnie funkcjonuje w życiu, to wie, że wkrótce będzie zmuszona do życia w całkowitej ciemności. Rodzice zamierzają przenieść ją do szkoły dla niewidomych, lecz Marie ma inne plany - zamierza zdać egzamin do prestiżowej szkoły muzycznej. Aby zrealizować ten plan, prosi o pomoc nieśmiałego Victora - kolegę z klasy. Krok po kroku Victor stanie się oczami Marie, a oboje przekonają się, że uczuć nic i nikt nie może zatrzymać. 02:05 SCENA KLASYCZNA - (1) SZYMON NEHRING Koncert, 38 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca) Rejestracja recitali fortepianowych w Żelazowej Woli - miejscu urodzin Fryderyka Chopina. Wykonawcami będą polscy pianiści młodego pokolenia. Wielu z nich to laureaci międzynarodowych i krajowych konkursów pianistycznych. Będą to m.in: Szymon Nehring, Tymoteusz Bies, Krzysztof Książek, Karolina Nadolska, Łukasz Krupiński, Kamil Pacholec, Elżbieta Bilicka, Paweł Wakarecy. Artyści zagrają na fortepianie współczesnym oraz instrumencie historycznym. Nagrania odbędą się we wnętrzach obiektu; każdy z pianistów wykona ok. 40 - minutowy program złożony w całości z utworów Fryderyka Chopina. Muzyka ilustrowana będzie zdjęciami Żelazowej Woli, parku oraz łąk mazowieckich. Każdy recital będzie poprzedzony felietonem przybliżającym sylwetkę pianisty i jego osiągnięcia. Podsumowaniem programu będzie rozmowa z ekspertami związanymi z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina. Gośćmi Barbary Schabowskiej będą m.in. Maciej Janicki - kurator Muzeum Fryderyka Chopina, Mariola Wojtkiewicz - kurator Żelazowej Woli oraz dyrektor Instytutu - Stanisław Leszczyński. W rozmowach poruszane będą następujące tematy: Instrument historyczny: specyfika, modele, wykonawstwo historyczne, cele i zadania NIFC: w tym Konkurs, Festiwal Chopin i jego Europa, Nabytki NIFC, czyli skąd się biorą rękopisy chopinowskie i co wnoszą do naszej wiedzy, Zbiory Muzeum Fryderyka Chopina: co w nich jest, jak są budowane, jaką opowieść o Chopinie tworzą. Dworek w Żelazowej Woli: związek Chopina z tym miejscem, eksponaty i wystawa stała oraz działalność pozamuzealna. Miejsca pobytu Chopina w Polsce: Żelazowa Wola jest jednym z tych miejsc, ale poza Warszawą Chopin odwiedzał też inne. Gdzie spędzał wakacje i na których ulicach można go było spotkać w Warszawie. 03:30 KINO NOCNE - POD MOCNYM ANIOŁEM Dramat, 105 min, Polska 2014 Scenariusz i reżyseria: Wojciech Smarzowski Zdjęcia: Tomasz Madejski Muzyka: Mikołaj Trzaska Muzyka: Mikołaj Trzaska Aktorzy: Robert Więckiewicz, Julia Kijowska, Kinga Preis, Andrzej Grabowski, Izabela Kuna, Jacek Braciak, Marian Dziędziel, Arkadiusz Jakubik, Lech Dyblik, Adam Woronowicz, Marcin Dorociński Dramat zrealizowany na podstawie powieści Jerzego Pilcha pod tym samym tytułem. Zdjęcia do filmu kręcono w Krakowie, Brzesku i Nowym Sączu. Studium stopniowego upadku człowieka, pogrążonego w alkoholowym nałogu. Bohater filmu, Jerzy, jest pisarzem, ale także alkoholikiem, który na próżno próbuje się wyrwać ze szponów zgubnego nałogu. Akurat jest na etapie leczenia i ma doskonały powód ku temu, by uwierzyć, że tym razem mu się uda. Bo Jerzy zakochuje się w pięknej i młodej dziewczynie i nareszcie ma dla kogo żyć i trzeźwieć. Stan błogiego spokoju nie trwa jednak długo. Większą pokusą okazuje się bar "Pod Mocnym Aniołem", gdzie bohater zagląda na kielicha i już nie może przestać pić. Potem kupuje jeszcze alkohol w nocnym sklepie i wraca do swego mieszkania, gdzie dalej oddaje się alkoholowemu szaleństwu. Przepity Jerzy trafia na oddział intensywnej terapii i po raz kolejny zostaje skierowany na kilkudniowy odwyk. Wśród delikwentów podejmujących dramatyczną walkę z nałogiem są: reżyser, kierowca TIR - a, inżynier, farmaceutka, robotnik, fryzjerka i cała galeria innych barwnych postaci. Ważną rolę odgrywają tu doktor Granada i cały personel. Jerzy, podobnie jak reszta nieszczęśników ogarniętych nałogiem, przeżywa wzloty i upadki, chwile wielkiej nadziei i zwątpienia. Dla niego światełkiem w tunelu może okazać się odwzajemniona miłość, dodająca sił i determinacji do dalszej walki. Film obsypany nagrodami: 2013 Września Nagroda Jańcio Wodnik za najlepszą role męską dla Roberta Więckiewicza; 2014 - Gdynia Srebrne Lwy; Nagrody za muzykę, montaż; Tokio nagroda dla Roberta Więckiewicza; 2015 Orzeł - nagroda dla Kingi Preis w kategorii najlepsza drugoplanowa rola kobieca.