Program 1 Czwartek, 16.06.2022 08:00 CUD W SOKÓŁCE Film dokumentalny, 51 min, Polska, 2021 Reżyseria: Beata Mordasewicz Kamińska Scenariusz: Beata Mordasewicz Kamińska, ks. Andrzej Dębski Zdjęcia: Krzysztof Więckowski Wykonawcy: Patryk Ołdziejewski 12 października 2008 roku w Sokółce, w kościele pod wezwaniem św. Antoniego, podczas mszy młody wikariusz przypadkowo upuścił na ziemię konsekrowaną hostię. Zgodnie z przepisem liturgicznym, kapłan włożył ją do vasculum. Komunikant eucharystyczny miał się w tym naczyniu rozpuścić. Po Mszy Świętej siostra Julia Dubowska ze Zgromadzenia Sióstr Eucharystek na polecenie ks. kan. Stanisława Gniedziejko, proboszcza parafii, przelała zawartość vasculum do innego naczynia i umieściła je w sejfie znajdującym się w zakrystii kościoła. 19 października siostra zobaczyła czystą wodę z rozpuszczającym się w niej Komunikantem, na środku którego widniała wypukła plamka o intensywnej czerwonej barwie, przypominająca wyglądem skrzep krwi. Twórcy dokumentu śledzą wydarzenia w Sokółce. Co się wówczas wydarzyło, jak doszło do tego, że mówimy o cudzie? Sprawdzają, jakie są formalne wymogi, aby jakieś zdarzenie można było uznać za cud. Co to jest Cud Eucharystyczny i jakie ma znaczenie dla wiernych? Razem z pątnikami będziemy uczestniczyć w modlitwie i pokażemy ludzi, którzy przeżyli łaskę uzdrowienia, pomocy czy ocalenia. 09:45 BIAŁA SUKIENKA Film obyczajowy, 65 min, Polska 2003 Reżyseria: Michał Kwieciński Scenariusz: Doman Nowakowski Zdjęcia: Bartosz Prokopowicz Muzyka: Maciej Majchrzak, Zygmunt Staszczyk, Jacek Perkowski Aktorzy: Sambor Czarnota, Paweł Małaszyński, Izabela Dąbrowska, Bogdan Kalus, Elżbieta Karkoszka, Mieczysław Hryniewicz, Bartosz Topa i inni Kolejny film z telewizyjnego cyklu "Święta polskie", który zyskał przychylność krytyki i uznanie widzów. "Biała sukienka" to przypowieść na Boże Ciało. Akcja filmu Michała Kwiecińskiego rozgrywa się właśnie w tym uroczyście obchodzonym i bardzo ważnym dla katolików dniu. Bohaterami są mieszkańcy wsi położonej niedaleko Białegostoku. Jest piękny, słoneczny poranek, panuje świąteczna atmosfera, miejscowy kościół i wierni szykują się do obchodów święta Bożego Ciała. Trwają ostatnie przygotowania: przyozdabianie trasy procesji, prasowanie komunijnych białych sukienek, polerowanie masek samochodów, bo przecież w takim dniu trzeba się pokazać przed sąsiadami. Na tle świątecznej gorączki toczą się równolegle dwa wątki. Maciek, młody dorobkiewicz i pozer, konsumpcyjnie nastawiony do życia, podróżuje z Warszawy nowiutkim jeepem. Jedzie do rodzinnego Białegostoku. W drodze zabiera autostopowicza, swego rówieśnika - człowieka skromnego, zrównoważonego i małomównego. Damian jest przeciwieństwem Maćka, ceni inne wartości w życiu. On również wraca w rodzinne strony. Przez cały czas młodzi ludzie prowadzą dyskusję teologiczno - światopoglądową. Rozmawiają na temat święta Bożego Ciała i w ogóle wiary. Maciek wypowiada się z pogardą o katolikach, instytucji Kościoła i "czarnych". Kpi z procesji i wiejskiej ciemnoty. Damian staje w obronie ludzi wierzących, sam wierzy w Boga. Dwaj dyskutujący podróżni zmierzają w kierunku wsi, gdzie wkrótce ma się odbyć procesja. Ksiądz proboszcz wydaje polecenia, wokół krząta się kościelny i inni pomocnicy. Miejscowy muzyk, Jacek, organizuje sprzęt nagłaśniający, by słowa proboszcza dotarły do wszystkich wiernych. Ale nawet w tak uroczystym dniu nie wszystko odbywa się po bożemu. Nie ustaje spór zwaśnionych rodzin - zamożnych Kowali i znacznie uboższych Suszków. W jednym z domów kłócą się również małżonkowie. Suszek jest wściekły, bo w jego polonezie zepsuły się właśnie hamulce. Żona Zofia wymyśla mu od głupków i obwinia o całe zło. W swej zapalczywości zapomina o białej sukience córki Pameli. W rezultacie na śnieżnobiałej tkaninie odciska się brunatna plama od rozgrzanego żelazka. Trzeba się upokorzyć i pożyczyć sukienkę Andżeliki od Kowali, by Pamela mogła sypać kwiatki. W końcu wszyscy ruszają na procesję. Dumny Kowal w nowym, błyszczącym daewoo, a także Suszek z rodziną, który zdecydował się na jazdę mimo uszkodzonych hamulców. Tymczasem zrywa się burza. W ulewnym deszczu dochodzi do poważnej kolizji drogowej. 13:05 NOCNE PRZEJŚCIE (NIGHT PASSAGE) Western, 86 min, USA 1957 Reżyseria: James Neilson Scenariusz: Borden Chase na podstawie opowiadania Normana A. Foksa Aktorzy: James Stewart, Audie Murphy, Dianne Foster, Dan Duryea, Elaine Stewart, Brandon De Wilde i inni Klasyczny western z lat 50. z Jamesem Stewartem w roli głównej i z muzyką legendarnego Dimitra Tiomkina. Grant McLaine był niegdyś pracownikiem kolei. Zwolniony został w chwili, gdy pomógł złodziejowi w ucieczce. Ten złodziej był jego młodszym bratem. Od tej pory McLaine jeździ śladami budującej się drogi żelaznej i zarabia grosze, grając na akordeonie. Właśnie przybył do kolejnej "osady granicznej". Dyrekcja kolei ma kłopoty: trzy kolejne wypłaty przeznaczone dla pracowników nie dotarły do miejsca przeznaczenia. Zagrabiła je banda Whiteya Harbina. Teraz nastąpił czas kolejnej wypłaty, zatrudnieni grożą odejściem w przypadku nieotrzymania pieniędzy. Lokalny szef kolei w Junction City, Ben Kimball, proponuje Grantowi układ: bezpieczny przewóz 10 000 dolarów w zamian za powrót do pracy. Pomysłodawczynią tego przedsięwzięcia jest żona Kimballa, Verna, blisko niegdyś związana z McLaine'em. "Ubezpieczeniem" na wypadek zdrady Granta ma być wagon pełen uzbrojonej obstawy gotowej w każdej chwili do akcji. Bandyci nie śpią, planują kolejny, czwarty już napad. Przeciwny jest temu tylko Utica Kid, adwersarz Harbina. Banda szykuje się więc do skoku. Tymczasem pieniądze przewozi w pudełku po kanapkach niepodejrzewany przez nikogo dzieciak Joey, któremu McLaine uratował życie. Napad nie udaje się. Mimo zablokowania, a potem odłączenia wagonów z obstawą i salonki Kimballa, mimo przeszukania pociągu, pieniądze się nie znajdują. Bandyci biorą więc jako zakładniczkę Vernę Kimball, Utica Kid zabiera Joeya i wywożą ich do opustoszałej osady górniczej. Tam mają czekać na swoje pieniądze. Teraz przychodzi kolej na McLaine'a. Chcąc dotrzymać zobowiązania, musi odzyskać pieniądze i uratować Vernę. Będzie to bardzo trudne zadanie, gdyż Utica Kid okazuje się jego bratem... 15:20 POSZUKIWANY, POSZUKIWANA Komedia, 83 min, Polska 1972 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Jacek Fedorowicz Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Występują: Wojciech Pokora, Jolanta Bohdal, Maria Chwalibóg, Wiesław Gołas, Mieczysław Czechowicz, Krystyna Borowicz, Witold Dobrowolski, Jerzy Dobrowolski, Barbara Rylska i inni Twórczość Stanisława Barei dzieli się zwykle na dwa okresy. Pierwszy obejmuje lata sześćdziesiąte. Reżyser kręcił wówczas lekkie, przyjemne komedie sytuacyjne, zatrącające nawet o bulwarową farsę i wodewil. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych beztroski "śmiech dla śmiechu" zastąpił "śmiech z podtekstami" - zjadliwa ironia i kpina z peerelowskiej rzeczywistości, satyra na narodowe przywary, posunięta nierzadko aż do surrealizmu. Te cechy po raz pierwszy ujawniły się w "Poszukiwanym, poszukiwanej". Sprzyjał temu złożony z ciągu epizodów scenariusz, któremu krytyka początkowo zarzucała "niespójność", by po latach dostrzec w nim "głębszy sens". Bareja i Fedorowicz potraktowali zmiany miejsca pracy przez głównego bohatera jako doskonały pretekst do humorystycznego sportretowania różnych środowisk: od socjalistycznych "technokratów" począwszy, a na domorosłych bimbrownikach skończywszy. Stanisław Maria Rechowicz, fajtłapowaty historyk sztuki, zostaje niesłusznie posądzony o kradzież obrazu. Domniemanemu złodziejowi grozi 5 lat więzienia. Zdesperowany postanawia ukrywać się w przebraniu kobiety, dopóki nie namaluje kopii zrabowanego przez nieznanych sprawców płótna. Pozbawiony środków do życia, musi na jakiś czas podjąć inną pracę, rzecz jasna jako kobieta, by nikt go nie rozpoznał. Zatrudnia się więc w charakterze pomocy domowej. Nie ma jednak szczęścia do chlebodawców: pierwszy chce wykorzystać go, a raczej ją w celach erotycznych, drudzy mają rozwydrzone dziecko, trzeci pędzi w łazience bimber, a czwarty to dyrektor głupek, za którego nasz bohater pisze artykuły. W końcu obraz odnajduje się, ale panu Stanisławowi, zaprawionemu już w "gosposiowaniu", trudno zrezygnować z lukratywnego zajęcia i wrócić na cienką, muzealną posadkę. Czy więc nadal pozostanie pełną wdzięku gosposią Marysią? 20:30 LEŚNICZÓWKA - ODC. 546 Telenowela, 22 min, Polska 2022 Reżyseria: Mariusz Malec, Magdalena Piekorz, Radosław Dunaszewski, Tomasz Szafrański Scenariusz: Katarzyna Zielińska, Piotr Mikołajczak, Joanna Wojdowicz, Izabela Aleksandrowicz, Piotr Mikołajczak, Marta Hryniak, Maciej Kowalewski, Katarzyna Zielińska, Ariadna Lewańska, Piotr Jasek, Monika Leszek, Piotr Jasek, Zdzisław Brochwicz, Monika Leszek, Izabela Aleksandrowicz, Łukasz Olszacki, Izabela Aleksandrowicz, Piotr Jasek, Monika Leszek, Piotr Mikołajczak Zdjęcia: Łukasz Nowicki, Artur Zdral Aktorzy: Mateusz Korsak, Rafał Szałajko, Agata Załęcka, Anna Gzyra, Mateusz Korsak, Kamil Mróz, Kalina Hlimi-Pawlukiewicz, Barbara Kałużna, Krzysztof Mateusiak, Marta Chyczewska, Maria Pawłowska, Sambor Czarnota, Fabian Kocięcki, Przemysław Stippa, Beata Fido Kasia jest przekonana, że Zuzka jest smutna, bo Krzyśkowi urodził się syn. Ale powód zmartwienia dziewczynki jest zupełnie inny. Wkrótce między nią a Pati dochodzi do kłótni i rękoczynów. Lidia jest zdenerwowana przed kolejnym przerzutem. Wkrótce okazuje się, że słusznie. Nowacki i Kowalski aresztują kierowcę ciężarówki z trefnym towarem i jego ochronę. Marianna, Beata i Bartek wkraczają do gabinetu Marzeny Osuchy. Niebawem zjawia się tam również Kurek. 21:05 KLAN KENNEDYCH - ODC. 8 (THE KENNEDYS) Serial historyczny, 42 min, Kanada, 2011 Reżyseria: Jon Cassar Scenariusz: Stephen Kronish Aktorzy: Greg Kinnear, Barry Pepper, Katie Holmes, Tom Wilkinson, Diana Hardcastle, Kristin Booth Bobby ma wyrzuty sumienia, bo uważa, że zamach na Jacka był zemstą za twardą walkę rządu ze strukturami mafii. Po udanej kampanii wyborczej Bobby zostaje senatorem ze stanu Nowy Jork. W roku 1968 postanawia wystartować w wyborach prezydenckich. Tuż po wiecu wyborczym w Kalifornii zostaje zastrzelony przez Sirhana Sirhana. W roku 1969 umiera Joe Kennedy Senior. Rok wcześniej Jackie wychodzi za mąż za Aristotelisa Onassisa. 01:20 GLINA - ODC. 11/25 Serial kryminalny, 50 min, Polska 2004 Reżyseria: Władysław Pasikowski Scenariusz: Maciej Maciejewski Zdjęcia: Jarosław Szoda Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Jerzy Radziwiłowicz, Robert Gonera, Maciej Stuhr, Jacek Braciak, Agnieszka Pilaszewska, Anna Cieślak i inni Prokurator zwalnia Pulpeta z aresztu. Andrzej i Artur wracają do śledztwa w sprawie morderstwa w hotelowym pokoju. Po raz kolejny obserwują Grubego, który regularnie spotyka się z Tośkiem. Okazuje się, że kierowcą Tośka jest poszukiwany listem gończym Kajtek, prawa ręka Karbowiaka. Komisarz aresztuje go. Zastraszony mężczyzna zaczyna sypać. 04:40 NOTACJE - JÓZEF SKRZEK. I ROZBIŁEM BANK Felieton, 11 min, Polska, 2017 Józef Franciszek Skrzek ur. 2 lipca 1948 w Siemianowicach Śląskich - Michałkowicach, multiinstrumentalista, wokalista, kompozytor i aranżer. Karierę rozpoczął w 1969 r. , współpracując z Mariolaine & Swinging Soul Corporation, a następnie z grupą Breakout oraz grupami górnośląskimi Ślężanie i Ametysty. W 1971 roku wraz z Apostolisem Anthimosem (gitara) i Jerzym Piotrowskim (perkusja) założył zespół Silesian Blues Band. W latach 1972 - 1973 zespół współpracował z Czesławem Niemenem współtworząc Grupę Niemen. W latach 1974 - 1980 prowadzi zespół Silesian Blues Band (przemianowany na SBB). W 1980 r. rozpoczyna karierę solową tworząc muzykę teatralną i kościelną. Okazjonalnie zakłada na krótko zespoły muzyczne lub reaktywuje SBB występując na różnych festiwalach. Współpracując z reżyserem Lechem Majewskim skomponował utwory muzyczne do jego filmów: "Pokój saren", "Wojaczek", "Angelus" oraz "Młyn i krzyż". Od 2012 roku tworzy wraz z Jarosławem Pijarowskim oratoria awangardowe oparte na zasadach Teatru Tworzenia.