TVP Kobieta Piątek, 17.06.2022 Zmiany z dnia 31.05.2022 w stosunku do raportu z dnia 24.05.2022 (dodano pozycję programową) 21:30 WIRUS Film sensacyjny, 89 min, Polska/Wielka Brytania/Francja, 1996 Reżyseria: Jan Kidawa Błoński Zdjęcia: Andrzej J. Jaroszewicz Muzyka: Zbigniew Raj Aktorzy: Cezary Pazura, Paulina Młynarska, Olaf Lubaszenko, Jan Englert, Tomasz Sapryk, Ilja Zmiejew, Małgorzata Ostrowska, Edward Linde - Lubaszenko, Maciej Kozłowski, Barbara Brylska, Adam Siemion, Jerzy Bończak, Marek Barbasiewicz, Piotr Zelt, Mirosław Zbrojewicz i inni "Jest to thriller, opowiadający o bezradności jednostki wobec systemu, za którym stoją władza i wielkie pieniądze, o namiętnym związku z niebezpieczną - i przez to fascynującą - kobietą, o geniuszu technicznym, który można w różny sposób wykorzystać, a wreszcie o dwóch przyjaciołach, stojących po przeciwnej stronie barykady" - tak mówił o "Wirusie" Jan Kidawa - Błoński. Enuncjacje te wywołały pewne zdziwienie. Wcześniejsze produkcje śląskiego reżysera, takie jak "Pierścień w świńskim ryju" (1981), "Trzy stopy nad ziemią" (1985), "Męskie sprawy" (1988) czy "Pamiętnik znaleziony w garbie" (1993) dość mocno odbiegały od stylistyki kina akcji. W "Wirusie" Kidawa ujawnił skrywane dotąd fascynacje postmodernizmem, a zwłaszcza twórczością Davida Lyncha i Quentina Tarantino. Zrealizował utwór bardzo nowoczesny, zarówno pod względem formy (niektóre sceny graniczą wręcz z surrealistycznymi wizjami), jak i treści. Sensacyjna intryga, zabójstwa, eksplozje i obowiązkowe sceny erotyczne nie przeszkodziły jednak Kidawie w zabawie z konwencją. Sporo jest w "Wirusie" kpin z polskiej rzeczywistości oraz zabawnych nieraz cytatów z klasyki gatunku. Te ostatnie to zapewne wpływ Macieja Ślesickiego, autora scenariusza, który na skutek licznych zmian w pierwotnym tekście, zdystansował się do filmu i dlatego w czołówce jego nazwisko podano w cudzysłowie. W sieci komputerowej pewnego szpitala pojawia się wirus, który wywołuje sporo zamieszania. Jego twórca zapowiada w najbliższym czasie "zakażenie" innych, kluczowych dla życia kraju, instytucji, w tym warszawskiej giełdy. Tajemniczy szaleniec rzeczywiście zaraża krajowy system bankowy, paraliżuje system sterowania pociągów i samolotów. Podejrzenia padają na trzydziestoletniego Michała, informatycznego geniusza i właściciela małej firmy komputerowej. Czy zagubiony, nieszczęśliwy w życiu osobistym Michał zdoła dowieść, że jest niewinny? (dodano pozycję programową) 01:35 JEDEN DZIEŃ (ONE DAY) Melodramat, 102 min, USA, 2011 Reżyseria: Lone Scherfig Scenariusz: David Nicholls Aktorzy: Anne Hathaway, Jim Sturgess, Ken Stott, Romola Garai, Rafe Spall, Jodie Whittaker, Georgia King Scenariusz Davida Nichollsa powstał na podstawie jego własnej powieści "Jeden dzień", wydanej w 2009 r. W głównej roli wystąpiła Anne Hathaway, zdobywczyni Oscara w 2013 roku za "Nędzników". W "Jednym dniu" znakomicie zagrała uroczą Emmę Morley, zbyt mądrą i zbyt dojrzałą dla chłopaka, w którym jest zakochana po uszy. A tymczasem ów wybraniec jej serca, niejaki Dexter Mayhew, myśli tylko o sobie, jest przekonany o swojej wartości i o tym, że jemu należy się w życiu wszystko: telewizyjna kariera, atrakcyjne kobiety, pieniądze i luksusowe samochody. Zadufany w sobie chłopak nie jest w stanie docenić Emmy, nie dociera do niego fakt, że spotkał na swej drodze prawdziwy skarb. Emma i Dexter poznali się podczas uroczystości na zakończenie college’u. Wtedy obiecali sobie, że będą spotykać się co roku, by dzielić się swoimi osiągnięciami, sukcesami, by opowiadać o swoich miłościach, marzeniach. Bohaterowie filmu żyją wprawdzie w wielkiej przyjaźni, ale nie łączy ich głębsze uczucie. Przynajmniej ze strony bogatego i pewnego siebie chłopaka nigdy nie wypłynął żaden miłosny gest, który dałby podkochującej się w nim dziewczynie choćby odrobinę nadziei na bliższy związek. Rok po zakończeniu college'u Emma pracuje jako kelnerka w meksykańskiej restauracji w Londynie. Tymczasem Dexter używa życia, podróżuje po świecie, podrywa dziewczyny. Szczęście mu sprzyja, robi karierę zawodową w telewizji, prowadzi talk - show. Ma duże pieniądze i jest sławny. A Emma spotyka na swej drodze Iana, komika, który niezbyt przypada jej do gustu, ale zaczyna się z nim spotykać dla zabicia czasu. Dziewczyna chce zostać nauczycielką i podnosi swoje kwalifikacje w tym kierunku. Dexter dowiaduje się o śmiertelnie chorej matce, która ma raka i postanawia ją odwiedzić. Akurat związek Emmy i Iana przeżywa kryzys, dziewczynę coraz mniej bawią żarty komika i on sam. Umawia się na kolację z Dexterem, który jednak więcej czasu poświęca innym dziewczynom wokół. Emma robi mu publicznie scenę zazdrości i obiecuje sobie, że już nigdy się nie spotkają. Zamierza całkowicie zerwać z nim przyjacielskie kontakty. Wykrzyczy mu jeszcze, że go kocha, ale już nie lubi. Mija znowu kilka lat. Koleżanka Emmy z akademika i stary przyjaciel Dxetera biorą ślub i zapraszają ich na wesele. Emma dowiaduje się, że jej ukochany ma nową dziewczynę Sylwię i wkrótce zostanie ojcem. Próbuje ukryć zmieszanie i ból. Wkrótce Dexter odkrywa, że Sylwia ma romans z przyjacielem z dawnych lat i para rozstaje się. Rozstają się też Emma i Ian. Dziewczyna przenosi się do Paryża, gdzie odwiedza ją Dexter, w nadziei, że będą razem. Ale Emma jest zajęta, ma nowego chłopaka, który gra w zespole jazzowym. Ich drogi znowu się więc rozchodzą. Taki stan rzeczy będzie trwał jakiś czas, ale w końcu zdarzy się coś, co otworzy Dexterowi oczy na pewne sprawy, pozwoli dostrzec inne wartości w życiu i prawdziwy sens istnienia.