TVP Kultura Środa, 15.06.2022 09:05 LATO 1993 (ESTIU 1993) Dramat, 94 min, Hiszpania, 2017 Reżyseria: Carla Simón Scenariusz: Carla Simón Zdjęcia: Santiago Racaj Muzyka: Pau Bogues Aktorzy: Laia Artigas, Paula Blanco, Bruna Cusi, Etna Campillo, David Verdaguer, Jordi Figueras Akcja filmu zaczyna się latem 1993 roku. Po śmierci rodziców, który zmarli na tajemniczą chorobę, 6 - letnia Frida opuszcza Barcelonę i swoich dziadków, by zamieszkać na prowincji z wujem Estevem i jego żoną Margą. Dziewczynka próbuje się odnaleźć w nowej dla niej rzeczywistości, poznaje górzyste okolice, farmę ze starym domem z kamienia, otoczoną gęstym lasem. Na szczęście jej nowi rodzice okazują się bardzo życzliwi dla swej podopiecznej. Frida odnajduje też bratnią duszę i towarzyszkę zabaw w 3 - letniej Annie, córce wujostwa. Mimo że czas spędzony na farmie przypomina permanentne wakacje, to jednak dziewczynka wciąż nie może się pogodzić ze stratą rodziców, żyje wspomnieniami o świecie, którego już nie ma. Choć z drugiej strony potrafi docenić, że ma nowy dom i nową kochającą rodzinę, stara się od nowa budować swoje szczęście. Czy Fridzie uda się pokonać wszystkie lęki i problemy? 11:00 DOM - ODC. 8/25 - JAK SIĘ ŁOWI DZIKIE PTAKI Serial obyczajowy, 87 min, Polska 1982 Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Reżyseria: Jan Łomnicki Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Tomasz Borkowy, Jolanta Żółkowska, Wacław Kowalski, Tadeusz Janczar, Bożena Dykiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Zaczyk, Joanna Szczepkowska, Wirgiliusz Gryń, Jan Englert, Henryk Bista, Hanna Lachman, Józef Nowak, Barbara Sołtysik, Barbara Rachwalska, Ewa Błaszczyk, Mirosław Konarowski i inni Andrzej Talar wraca z praktyki w ZSRR. W domu zastaje wezwanie od adwokata prowadzącego sprawę rozwodową. Spotkanie z Basią pozbawia Andrzeja wszelkiej nadziei na odbudowanie ich wspólnego życia. Serii nieszczęść dopełnia ciężka choroba starego Talara. Doktor Lang postanawia rozwieść się z Lidką. Doktor Kazanecki decyduje się uśpić swojego zniedołężniałego psa. Tylko Henio Lermaszewski radzi sobie doskonale, robiąc różnego rodzaju interesy. 12:40 I TAK UPŁYNĄŁ WIECZÓR I PORANEK Film dokumentalny, 29 min, Polska, 2017 Reżyseria: Giovanni Pierangeli Scenariusz: Giovanni Pierangeli Zdjęcia: Mateusz Czuchnowski Dom spokojnej starości w małym miasteczku we Włoszech. Ada i Angelo mają po 83 lata, z czego ostatnie 10 lat spędzili w tym miejscu. Zdystansowana i delikatna obserwacja ich codziennego życia od zmierzchu do świtu. (źródło: filmpolski.pl) 13:30 PRZEWODNIK PUTIFARA - ODC. 3 AMSTERDAM, DZIEDZICTWO ZŁOTEGO WIEKU (PUTIPHAR'S TRAVEL GUIDE A 19TH CENTURY GLOBE - TROTTER 3. AMSTERDAM, HEIR OF THE GOLDEN CENTURY) Serial dokumentalny, 52 min, Francja, 2019 Reżyseria: Sebastien Lafebvre, Stanislas Valroff Scenariusz: Helene Chevereau Petrus Putifar jest fikcyjnym podróżnikiem i autorem przewodników turystycznych. Odkrywa zabytki do odwiedzenia, muzea, ogrody, miejsca do zwiedzenia, spaceruje po miastach i dzieli się swoimi spostrzeżeniami. Trzeci odcinek i Amsterdam, niezwykłe dziedzictwo złotego wieku, miasto kanałów i rowerzystów. Często chwalono uroki Holandii i Amsterdamu, kolebki złotego wieku. Holendrzy mieszkają na ziemiach, które odebrali morzu. Mawiają: Bóg stworzył świat, lecz Holendrzy stworzyli Holandię. Konstytucja Holandii jest dość nowa. Monarchia powstała dopiero w 1813 roku. Największym i najbogatszym miastem tego nowego królestwa jest bez wątpienia Amsterdam. Amsterdam długo był trzecim europejskim miastem, po Londynie i Paryżu. Potem przechodził okres stagnacji. Dopiero w XIX wieku nadeszło ożywienie. Liczba jego mieszkańców podwaja się w drugiej połowie XIX wieku. Te czasy można nazwać drugim Złotym Wiekiem tego miasta. 14:55 ODWIEDŹ MNIE WE ŚNIE Film obyczajowy, 69 min, Polska, 1996 Reżyseria: Teresa Kotlarczyk Scenariusz: Renata Frydrych Zdjęcia: Krzysztof Pakulski Muzyka: Marek Bychawski Aktorzy: Danuta Stenka, Zbigniew Zamachowski, Ewa Gawryluk, Joanna Jeżewska, Michał Iljuczonek, Emilia Szcześniak, Adrian Pradzioch, Krystyna Tkacz, Sławomir Orzechowski, Leon Charewicz, Andrzej Mastalerz, Elżbieta Czerwińska, Andrzej Dębski, Cezary Żak "To ma być film dla każdego. Chcę, żeby miał w sobie coś ciepłego, uspokajającego. Filmowa rodzina żyje w pośpiechu, nie potrafiąc się porozumieć. I wydarza się rzecz ostateczna - śmierć. To powoduje, że wszyscy oni od początku uczą się siebie. Zdają sobie sprawę, co można było wspólnie przeżyć, ile rzeczy sobie powiedzieć. Każde z nich przechodzi własną drogę rozumienia i dojrzewania. I chyba jest tak, że musi się stać coś bardzo dramatycznego, żebyśmy zrozumieli, kim dla siebie jesteśmy i o co warto się starać" - mówiła Teresa Kotlarczyk niedługo przed premierą "Odwiedź mnie we śnie". Film ten był trzecią fabułą w jej reżyserskim dorobku. Scenariusz wyszedł spod pióra Renaty Frydrych, podówczas świeżo upieczonej absolwentki Studium Scenariuszowego przy łódzkiej "filmówce". Akcja toczy się w dwu wymiarach: doczesnym i metafizycznym, a konkretnie na Ziemi i w Przechowalni Dusz. Zdjęcia do części "ziemskiej" realizowano na warszawskim Żoliborzu, w willi rodziny reżysera Filipa Zylbera oraz w pobliskim parku. Sceny "niebieskie" powstały na zapleczu stołecznego Teatru Wielkiego, w łaźni i w zburzonym kościele w Łomiankach. Budżet filmu był - nawet jak na polskie warunki - niezwykle skromny i wyniósł niewiele ponad milion złotych. Pomimo to Teresie Kotlarczyk udało się pozyskać znanych aktorów, ze Zbigniewem Zamachowskim, Danutą Stenką i Ewą Gawryluk na czele. Pod względem gatunkowym "Odwiedź mnie we śnie" stanowi kolaż stylów. Najbliżej mu do melodramatu, choć momentami "skręca" w stronę komedii i refleksyjnej przypowiastki. Szczególnie zapada w pamięć liryczna scena rozmowy we śnie bohaterki z mężem. Zainscenizowana z bezpretensjonalną prostotą, wywołuje autentyczne wzruszenie i zadumę. Podobnie zresztą jak cały film, który dopiero po pięciu latach od swego powstania doczekał się premiery na małym ekranie. Trzydziestopięcioletnia Ala zarabia na życie jako autorka bajek. Prywatnie jest żoną chirurga i matką trójki uroczych łobuziaków. Jej pośpieszną egzystencję bez reszty wypełniają domowe obowiązki oraz praca zawodowa. Ala nie czuje się jednak kobietą spełnioną. Zdaje sobie sprawę, że jej pragnienie samorealizacji zostało zepchnięte na dalszy plan przez tzw. prozę życia. Zniechęcenie i frustracja kobiety nie wpływają dobrze na stosunki wewnątrz rodziny. Pewnego dnia Ala ginie w wypadku samochodowym. Zarówno jej mąż, jak i dzieci nie potrafią poradzić sobie w nowej sytuacji. Tymczasem Ala trafia w zaświaty, gdzie spotyka koleżankę z lat szkolnych, a także inne - nieraz bardzo dziwne - postaci. Nagroda za scenariusz dla Renaty Frydrych na FPFF w Gdańsku - Gdyni (1996) oraz Złoty Jańcio dla Teresy Kotlarczyk, nagroda aktorska dla Danuty Stenki i nagroda dziennikarzy na Przeglądzie Filmowym "Prowincjonalia" w Słupcy k. Konina (1997). 16:20 MIASTO Z MORZA Dramat historyczny, obyczajowy, 113 min, Polska 2009 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Kotkowski Zdjęcia: Adam Bajerski Muzyka: Tomasz Gąssowski Aktorzy: Małgorzata Foremniak, Julia Pietrucha, Jakub Strzelecki, Paweł Domagała, Olgierd Łukaszewicz, Zdzisław Wardejn, Marian Dziędziel, Piotr Polk Scenariusz filmu oparty na motywach I tomu powieści Stanisławy Fleszarowej - Muskat "Tak trzymać". To opowieść o pracy, przyjaźni i miłości, o wielkich nadziejach i porażkach. Ukazuje pionierski okres budowy portu gdyńskiego - w owym czasie inwestycji olbrzymiej i kosztownej, podjętej wysiłkiem polskiego rządu, polskich i francuskich inżynierów oraz robotników. To jednocześnie historia rodzącego się miasta, obejmująca okres około trzech lat, od wiosny 1923 roku do uzyskania przez Gdynię praw miejskich w 1926 roku. Główni bohaterowie filmu to cała galeria barwnych postaci. Butny i ambitny 19 - letni Krzysztof Grabień pochodzi ze wsi pod Przeworskiem. Wyruszył na Wybrzeże w poszukiwaniu pracy i swojego miejsca w życiu. Jest sierotą, jego rodzice zginęli w czasie bombardowania. W czasie podróży Krzysztof zostaje okradziony, dociera do Gdyni nocą, nie ma się pieniędzy na nocleg. Nazajutrz w kolejce do punktu werbującego robotników do pracy poznaje Wołodię Jazowieckiego, który proponuje mu niezbyt legalny, ale za to opłacalny interes. Razem zatrudniają się w garkuchni, gdzie pracuje też Łucka, dziewczyna z Kaszub. Krzysztof podoba się jej, a on odwzajemnia jej zainteresowanie. Znajomość szybko przeradza się w miłość. Kariera Grabienia na Wybrzeżu rozwija się. Młody człowiek podejmuje pracę przy budowie portu, kończy polskie gimnazjum w Gdańsku, żeni się z Kaszubką i wreszcie idzie na studia. Sukcesywnie wrasta w rodzące się miasto. Jego miłość, Łucka, pochodzi z rodziny z Konków. Początkowo zatrudniona w garkuchni dla robotników, później znajduje zatrudnienie w biurze inż. Tadeusza Wendy, kierownika budowy portu w Gdyni. Łucka zostaje żoną Krzysztofa zostaje wbrew woli ojca, Augustyna. Ich córka Julia będzie pierwszym dzieckiem urodzonym w Gdyni po uzyskaniu praw miejskich. Równie ciekawą postacią w filmie jest Wołodia Jazowiecki, rówieśnik i serdeczny przyjaciel Krzysztofa. Umie czerpać radości, kocha życie i piękne kobiety. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę wrócił do kraju ze Związku Sowieckiego wraz z ojcem. Jego matka nie przeżyła trudów podróży. Początkowo Wołodia zajmuje się lewymi interesami, jednak wszystko się zmienia, gdy ma okazję wykorzystać swoją znajomość języków obcych. Od tej pory pracuje jako tłumacz francuskich inżynierów budujących port w Gdyni, a później wstępuje do Marynarki Wojennej. Choć uchodzi za lekkoducha, jest jednocześnie człowiekiem honoru. Skłócony z ojcem, kategorycznie odmawia przyjęcia od niego pomocy finansowej. Woli pozostać na własnym utrzymaniu. Trzydziestoparoletnia wdowa po majorze Wojska Polskiego, pani Helena, to piękna i szlachetna kobieta. Po przyjeździe do Gdyni z Warszawy prowadzi nad morzem restaurację Pawilon. Próbuje ułożyć swoje życie na nowo. Francuscy inżynierowie oraz Krzysztof i Wołodia często bywają w restauracji Heleny, tu koncentruje się życie towarzyskie, tu przychodzą miejscowi i letnicy w sezonie. Helena związuje się z jednym z francuskich inżynierów, Marcelem Lebrakiem. Mimo propozycji wyjazdu do Paryża i obiecujących perspektyw na przyszłość, zamierza pozostać w Gdyni. W czasie weselnego przyjęcia Krzysztofa i Łucki, organizowanego w restauracji Heleny, wszystkich poraża wiadomość, że wskutek kryzysu konsorcjum wycofuje się z budowy portu. Roboty zostają wstrzymane, ludzie tracą pracę, Francuzi wyjeżdżają. W czasie pożegnania na dworcu w Gdyni Helena zapewnia Lebraca, że przyjedzie do Paryża. Kryzys niemieckiej marki sprawia, że przepadają wszystkie oszczędności Augustyna Konki, trzymane w gdańskim banku. Konka pada rażony apopleksją. Sprowadzony przez Krzysztofa lekarz niewiele może pomóc. Pielęgnowany przez rodzinę Augustyn, leży w domu, nie ma kontaktu ze światem.Krzysztof, Łucka, Helena i Wołodia spotykają się w restauracji. Rozmawiają o przyszłości. Wszyscy są w podłym nastroju. Losy tej czwórki bohaterów splatają się z losami miejscowej ludności oraz z historią autentycznych postaci związanych z Kaszubami, z budową portu i tworzącym się miastem. 18:50 SERIALOWA NOSTALGIA - KARINO - ODC. 8/13 KLĘSKA Serial przygodowy, 24 min, Polska, 1975 Autor: Jan Batory/Jan Dobraczyński/Marek Nowakowski Reżyseria: Jan Batory Scenariusz: Jan Batory, Jan Dobraczyński, Marek Nowakowski Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Wanda Warska Aktorzy: Claudia Rieschel, Karol Strasburger, Tadeusz Schmidt, Leon Niemczyk, Zygmunt Kęstowicz, Stanisław Niwiński, Krzysztof Wakuliński, Zdzisław Maklakiewicz, Zdzisław Kuźniar, Jerzy Moes i inni Wieści o sukcesach Karino, który wygrywa wszystkie wyścigi, docierają do stadniny. Grażyna, trener Stolarek i dyrektor Klimczak jadą do Warszawy, by obejrzeć swojego pupila na torze. Karino wygrywa prestiżowy wyścig, ale po przekroczeniu linii mety zaczyna kuleć. Okazuje się, że ma złamane kości śródręcza. W praktyce oznacza to, że już nigdy nie wróci na tor wyścigowy. Grażyna obiecuje sobie, że nie dopuści do tego, by wspaniałego konia u progu kariery spisano na straty. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - KARINO - ODC. 9/13 WALKA O ŻYCIE Serial przygodowy, 25 min, Polska 1975 Reżyseria: Jan Batory Scenariusz: Jan Batory, Jan Dobraczyński, Marek Nowakowski Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Wanda Warska Aktorzy: Claudia Rieschel, Tadeusz Schmidt, Karol Strasburger, Zdzisław Maklakiewicz, Kazimierz Wichniarz, Janusz Gajos, Stanisław Niwiński, Zdzisław Kuźniar, Stefan Czyżewski i inni Grażyna i dyrektor Klimczak zostają przyjęci w departamencie hodowli w ministerstwie. Dyrektor departamentu uważa, że trwonienie pieniędzy na leczenie Karino nie ma sensu, skoro można za tę sumę wychować nowe ogiery. Na szczęście komisja lekarska dostrzega pewne szanse na skuteczne leczenie - Karino jest uratowany. Po powrocie do stadniny Grażyna troskliwie zajmuje się swym pupilem. Masaże i naświetlania przynoszą powoli pierwsze efekty. 20:00 ŚWIADEK OSKARŻENIA - ODC. 1 (THE WITNESS FOR THE PROSECUTION) Serial kryminalny, 45 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Julian Jarrold Scenariusz: Sara Phelps Zdjęcia: Felix Wiedeman Muzyka: Paul Eglishby Aktorzy: Toby Jones, Kim Cattrall, Monica Dolan, Billy Howle Adaptacja opowiadania Agathy Christie. Akcja serialu rozgrywa się w Londynie, w latach dwudziestych ubiegłego wieku. Bogata wdowa, Emily French, zostaje zamordowana w swoim domu. Podejrzenie pada na Leonarda Vole`a, który był jej utrzymankiem. Jego jedyną szansą na ocalenie jest pomoc Johna Mayhew - doradcy prawnego. Stary, doświadczony adwokat mimo poważnych kłopotów zdrowotnych przyjmuje tę sprawę. Gromadzi dowody i stawia sobie za cel uchronienie Leonarda przed karą śmierci. 22:45 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - SERGIO LEONE - PORTRET BUNTOWNIKA (SERGIO LEONE, PORTRAIT OF AN "OUTLAW") Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2018 Reżyseria: Jean - Francois Gire Scenariusz: Jean - Francois Gire Dokument przedstawia historię człowieka, który całe swe życie poświęcił tworzeniu filmów, pielęgnowaniu przyjaźni i zapewnieniu szczęścia swej rodzinie. Pięćdziesiąt lat po premierze legendarnego westernu "Pewnego razu na Dzikim Zachodzie" współcześni filmowcy wspominają jego twórcę, wybitnego włoskiego reżysera Sergia Leone. Leone przyszedł na świat w 1929 roku we włoskiej rodzinie reżyseria filmowego i aktorki. Dzięki swemu niebywałemu talentowi i godnych pozazdroszczenia konotacjom po zakończeniu II wojny światowej Sergio stał się najmłodszym asystentem reżysera w kraju. Od wczesnych lat miał okazję uczyć się od filmowców tworzących w duchu włoskiego neorealizmu oraz przyglądać się pracom w inspirowanym Hollywood rzymskim studiu Cinecitta. W 1964 roku Leone był już gotowy, aby podzielić się ze światem swoją własną wizją skrajnie amerykańskiego gatunku, jakim był western. Krytycy nie pozostawili na odważnym reżyserze suchej nitki, lecz jego charakterystyczna estetyka i rewolucyjne podejście do westernu podbiły serca miłośników kina. "Pewnego razu na Dzikim Zachodzie" od dekad inspiruje kolejne pokolenia kinomaniaków, w tym samego Quentina Tarantino. (źródło: alekinoplus.pl) 23:50 LEKKIE OBYCZAJE - MALI MĘŻCZYŹNI (LITTLE MEN) Dramat, 81 min, Grecja/USA, 2016 Reżyseria: Ira Sachs Scenariusz: Ira Sachs, Mauricio Zacharias Zdjęcia: Óscar Durn Aktorzy: Greg Kinnear, Jennifer Ehle, Paulina Garca Jake i Tony mają po 13 lat. Poznają się, gdy rodzina Jake'a przenosi się do domu zmarłego niedawno dziadka, w którym matka Tony'ego od lat prowadzi swój sklep. Chłopcy szybko zaprzyjaźniają się ze sobą, ale ich znajomość staje pod znakiem zapytania, gdy pomiędzy ich rodzinami zachodzi poważny konflikt, którego podłożem są finanse. 01:30 SCENA KLASYCZNA - (21) TRIO IM. WIŁKOMIRSKICH Koncert, 39 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadzący) W tym odcinku Sceny Klasycznej wystąpi TRIO im. WIŁKOMIRSKICH w składzie: Celina Kotz (skrzypce), Maciej Kułakowski (wiolonczela), Łukasz Trepczyński (fortepian), w programie: Anton Arensky - I Trio fortepianowe d - moll op. 32 (1894). Trio im. Wiłkomirskich powstało w marcu 2015 roku z okazji inauguracji Roku Rodziny Wiłkomirskich w Kaliszu. Przywilej noszenia nazwy, po funkcjonującym ponad 60 lat Triu Wiłkomirskich, otrzymało od prof. doctor honoris causa Wandy Wiłkomirskiej i maestro Józefa Wiłkomirskiego. Tworzą je bardzo zdolni młodzi muzycy, laureaci prestiżowych konkursów: skrzypaczka Celina Kotz, wiolonczelista Maciej Kułakowski i pianista Łukasz Trepczyński. W programie kameraliści zaprezentowali Trio fortepianowe d - moll op. 32, które znalazło się na ich debiutanckiej płycie "Anton Arensky. Tria fortepianowe". Anton Areński był kompozytorem, dyrygentem i pianistą. Kompozycje studiował u wielkiego Nikołaja Rimskiego - Korsakowa. Jest autorem pieśni, koncertów fortepianowych i oper. Jednak do historii muzyki wszedł głównie jako twórca muzyki kameralnej. Muzykę Areńskiego odznacza ogromna śpiewność melodii, duże piętno na twórczości kompozytora wywarła muzyka Piotra Czajkowskiego, co jednak nie przeszkodziło Arensky’emu zachować oryginalność i osobisty rys. Przez wiele lat udzielał się także jako pedagog w moskiewskim konserwatorium, gdzie do grona jego studentów należeli tacy kompozytorzy, jak Aleksander Skriabin czy Siergiej Rachmaninow. 04:20 DZIEŃ WIELKIEJ RYBY Film obyczajowy, 70 min, Polska 1996 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Henryk Kuźniak Wykonawcy: Jan Peszek, Jan Wieczorkowski, Joanna Brodzik, Beata Tyszkiewicz, Marek Walczewski, Leszek Zduń, Władysław Kowalski, Artur Barciś, Anna Majcher, Jan Frycz, Roman Kłosowski, Bogusław Sochnacki, Aleksandra Woźniak i inni Zgodnie z pierwotnym zamysłem reżysera "Dzień wielkiej ryby" miał nosić tytuł "Po latach". Miał też być filmem "o przemijaniu i o tym, co trwa, czyli o uczuciu, które pozostaje na zawsze własnością zakochanych, mimo mijających lat". W końcowej fazie realizacji tytuł się zmienił, nie zmieniła się zaś treść. Zgodnie z duchem prozy Kornela Filipowicza, na podstawie której powstał scenariusz, utwór Barańskiego pozostał poruszającym zapisem daremności ludzkich wysiłków w celu zatrzymania biegu czasu i oszukania natury. Ta ostatnia bowiem, a zwłaszcza świat przyrody, pejzaż "intensywnie wkracza w życie ludzi, w ich psychikę". Słowa Barańskiego znajdują odzwierciedlenie w filmie. Jan, mężczyzna w średnim wieku, po trzydziestu latach nieobecności przyjeżdża do miasteczka, w którym niegdyś bywał częstym gościem. Jako zapalony wędkarz wpadał tutaj na ryby. Teraz również przyjechał z wędkarskim ekwipunkiem, lecz to nie nadzieja udanego połowu sprawiła, że wrócił. Trzydzieści lat temu poznał tutaj Irenę - dziewczynę, która mogła odmienić jego życie. On jednak nie pozwolił na to. Dlaczego rozbił ich i tak kruchy związek? Nieśmiałość? Lęk przed wielką miłością? Brak doświadczenia w zdobywaniu kobiety? Miał przecież tylko osiemnaście lat, ale miał też i wzajemność Ireny. Więc dlaczego? Teraz, po latach Jan wie, że Irena mogła być najważniejszą osobą w jego życiu. Wie również, że już nigdy nią nie będzie. W odruchu buntu przeciwko nieubłagalności przemijania podejmuje wysiłek przekraczający jego siły. Niczym daleki krewny słynnego bohatera opowiadania Hemingwaya, łapie na wędkę ogromną rybę. Jej wydobycie na brzeg graniczy z cudem. Mężczyzna jednak nie zamierza zrezygnować.