TVP Kultura Wtorek, 21.06.2022 08:25 POWIDOKI - ARYSTOFANES SEJM KOBIET Dysk./wywiad/debata, 12 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku przedmiotem dyskusji jest "Sejm kobiet" Arystofanesa. Ta bezlitosna komedia zaczyna się od spisku kobiet. Kobiety spiskują przeciw dotychczasowej polityce. Dlaczego? Mają całe mnóstwo nowych pomysłów, chcą wyznaczać nowe cele i sposoby ich realizacji. Co to za pomysły, co to za cele? 09:15 JADZIA Komedia, 88 min, Polska 1936 Reżyseria: Mieczysław Krawicz Scenariusz: Karol Jarossy i Eugeniusz Schlechter Zdjęcia: Zbigniew Gniazdowski Muzyka: Alfred Szer Aktorzy: Jadwiga Smosarska, Aleksander Żabczyński, Mieczysława Ćwiklińska, Michał Znicz, Stanisław Sielański, Józef Orwid i inni Ulotność sztuki teatralnej sprawiła, że do naszych czasów przetrwała pamięć o Jadwidze Smosarskiej jedynie jako o największej "pierwszej naiwnej" przedwojennego filmu. W rzeczywistości ta piękna aktorka łączyła pracę na planie z występami na wielu scenach kraju. Urodziła się w Warszawie, tu też zmarła. Pierwszy raz wystąpiła na scenie jeszcze jako pensjonarka w amatorskim teatrze studentów Uniwersytetu Warszawskiego i Politechniki w roli - nomen omen - Dziewicy Pierwszej w "Nie - Boskiej komedii" Krasińskiego w 1916 r. Zawodowo debiutowała jako Lili w "Ciotce Karola" w warszawskim Teatrze Letnim. Dopiero potem, w 1920 r. , ukończyła w stolicy Szkołę Dramatyczną. Od początku została zauważona. Po przedstawieniu dyplomowym krytyk napisał: "Największym talentem wydaje się nam p. Smosarska, która posiada piękną aparycję, szczerość interpretacji, ładny, dźwięczny głos obok niezaprzeczonego nerwu scenicznego". Te właśnie aktorskie walory sprawiły, że odniosła sukcesy na scenie, a także w filmie. Romans z dziesiątą Muzą rozpoczęła od kina niemego, w 1919 r. w filmie "Dla szczęścia" wg Stanisława Przybyszewskiego. Potem zagrała w dwunastu innych. Z obrazu na obraz rosła jej popularność. W niemej wersji "Trędowatej" wyciska morze łez. Na próżno zżymał się Antoni Słonimski: "Trędowata", bożyszcze kucht i szwaczek, ma powodzenie graniczące z masowym obłędem". Po filmie"Jadzia", w którym zagrała w 1936 r. rolę tytułową, nazywała ją tak cała Polska. Kilkakrotnie została mianowana przez publiczność"Królową polskiego ekranu". Od 1939 r. przebywała w Stanach Zjednoczonych. Tam również występowała, zajmowała się działalnością społeczno - kulturalną wśród Polonii. W 1970 r. na rok przed śmiercią, powróciła do Warszawy. Nie zrobiła międzynarodowej kariery, jak Pola Negri, ale była niezaprzeczalną królową polskiego ekranu lat międzywojennych. Akcja filmu"Jadzia"rozgrywa się w Warszawie w środowisku mieszczańskim. Jadzia Maliczówna, jest sprzedawczynią w sklepie sportowym należącym do jej rodziny. Z oferowanych przez sklep towarów najważniejsza stanie się rakieta tenisowa. Za kilka dni ma się odbyć mecz tenisowy z udziałem Jadwigi Jędruszewskiej, na który czeka cała Warszawa. Firma Malicz zabiega, by tenisowa idolka zagrała rakietą właśnie u niej wyprodukowaną. Konkurencja jednak nie próżnuje. Wielka firma"Oksza"staje do przetargu, stosując nie zawsze uczciwe metody. Rozpoczyna się swoista walka"o rękę" panny Jadzi Jędruszewskiej, która zresztą jest łudząco podobna do Jadzi Malicz. Sytuacja zmienia się, gdy z zagranicy powraca młody Jan Oksza i przejmuje firmę. Wprowadza nowatorskie metody handlu i reklamy. Gdy poznaje Jadzię Maliczównę, bierze ją omyłkowo za słynną sportsmenkę. Sam przedstawia się jako rzeźbiarz. Gdy dziewczyna odkrywa jego kłamstwo, postanawia utrzeć nosa przystojnemu młodzieńcowi. 11:00 DOM - ODC. 12/25 - KTO DZIŚ TAK UMIE KOCHAĆ Serial obyczajowy, 103 min, Polska 1987 Reżyseria: Jan Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Tomasz Borkowy, Jolanta Żółkowska, Wacław Kowalski, Tadeusz Janczar, Bożena Dykiel, Anna Ciepielewska, Stanisław Zaczyk, Joanna Szczepkowska, Wiriliusz Gryń, Jan Englert, Henryk Bista, Hanna Lachman, Józef Nowak, Barbara Sołtysik, Barbara Rachwalska i inni Bracia Talarowie, Andrzej i Leszek, wciąż nie mogą dojść do porozumienia, dzielą ich zadawnione urazy i wielki żal. Żona dozorcy domu przy ul. Złotej umiera. Pan Popiołek i pani Talarowa postanawiają resztę życia spędzić razem - łączy ich samotność i rozgoryczenie, że ich dzieci poszły zupełnie innymi drogami i nie rozumieją potrzeb rodziców. Po cywilnym rozpoczynają się przygotowania do ślubu kościelnego, ale los krzyżuje wszystkie plany. Leszek Talar przegrywa na wyścigach, potem rozbija syrenkę, którą matka wygrała na książeczkę PKO. Życie gmatwa mu się coraz bardziej. Przyszłość wszystkich lokatorów domu przy ul. Złotej jest niepewna, ich kamienica została przeznaczona do wyburzenia. 12:55 KONIEC WIDZENIA Dramat, 14 min, Polska, 2017 Reżyseria: Grzegorz Mołda Scenariusz: Grzegorz Mołda Zdjęcia: Maciej Miller Aktorzy: Juliusz Chrząstowski, Eryk Kulm, Zofia Domalik Marta pracuje w warsztacie samochodowym ojca. Jej chłopak zostaje aresztowany. Marta z ojcem starają się pomóc chłopakowi. Dziewczyna staje przed życiowym wyborem, pomiędzy ojcem a swoim ukochanym. Sytuację komplikuje fakt, który Marta wyjawia obu mężczyznom swojego życia. Marta znajduje się w sytuacji bez wyjścia. (filmpolski.pl) 13:30 PIOTR ANDERSZEWSKI I JEGO FORTEPIAN (PIOTR ANDERSZEWSKI AND THE PIANO) Film dokumentalny, 42 min, Niemcy, 2018 Reżyseria: Andreas Morell Piotr Anderszewski to jeden z najlepszych pianistów naszych czasów. W filmie odkrywamy jego relację z instrumentem. 14:20 PORCELANA W SKŁADZIE SŁONIA Film obyczajowy, satyra, 44 min, Polska 1984 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Czekalski Zdjęcia: Stefan Pindelski Muzyka: Włodzimierz Korcz Aktorzy: Henryk Bista, Artur Barciś, Kalina Jędrusik, Witold Pyrkosz, Leon Niemczyk, Janusz Rewiński, Leon Buczkowski i inni Znakomita satyra na sytuację w Polsce sprzed kilkudziesięciu lat. Któż dziś chce pamiętać czasy, w których krajobraz polskich miast i miasteczek nieodparcie kojarzył się z tasiemcowymi kolejkami, a zdobycie chociażby zwykłej, niebieskiej koperty wymagało nie lada sprytu i nastręczało wiele trudności. A jednak taka była rzeczywistość, choć z drugiej strony wydaje się, że mimo ciężkich warunków, żyło się łatwiej i nie było rzeczy, której nie dałoby się załatwić. O ludziach zmuszonych do radzenia sobie w trudnych czasach opowiada właśnie ta zabawna nowela. Bohaterowie pomagają jeden drugiemu w załatwianiu codziennych, zwykłych spraw, co pociąga za sobą całą lawinę różnych komicznych zdarzeń. Pierwsza scena filmu przedstawia zdezorientowanego kilkuletniego malca, któremu dziadek próbuje opowiedzić historię o kolejkach. W jakimś mieście przed nieokreślonym sklepem ustawiła się gigantyczna kolejka. Na jej koniec posłusznie zmierza główny bohater filmu w szarym prochowcu i czapce (w tej roli Henryk Bista). Nagle przypomina sobie, że musi jeszcze coś załatwić, więc prosi stojącego przed nim kolejkowicza, by zajął mu miejsce. Mężczyzna uprzejmie wyraża zgodę, ale w zamian prosi, by kupił dla niego w kiosku zwykłą kopertę. Oczywiście, dla bohatera to drobnostka, zapewnia, że nie sprawi mu to żadnego kłopotu. Nawet nie podejrzewa, ile osób będzie musiał zaangażować, by wreszcie dostać tę jedną, małą kopertę. Zajęta poprawianiem urody kioskarka odmawia sprzedaży. Chyba że przegoni stojącego od dłuższego czasu na ulicy mężczyznę, który denerwuje kobietę, co utrudnia jej pracę. Sterczący na rogu facet chętnie zgodziłby się zejść z oczu kioskarce, cóż, kiedy musi cierpliwie czekać na taksówkę, którą kazała mu złapać teściowa. Odejdzie, jeżeli bohater znajdzie wolną "taryfę". Taksówka w końcu znajduje się, tyle że zepsuta i trzeba ją dopchać do warsztatu. W zakładzie mechanik nie naprawi auta, jeżeli nie strzeli sobie trzech piwek. W pobliskiej restauracji alkohol podaje się tylko do konsumpcji, ale co robić, kiedy zakąsek brak. Bohater dostanie piwo, jeżeli we własnym zakresie załatwi coś do zjedzenia. Aby zdobyć zakąskę, musi spełnić kolejne żądanie i tak dalej, i tak dalej. W końcu wszyscy zostaną usatysfakcjonowani, jednak nasz bohater niewiele będzie z tego miał. Jego kolejka okazała się wyjątkowo pechowa. 15:10 PRZYGODY MÜNCHHAUSENA (BARON PRASIL) Film fantasy, przygodowy, 81 min, Czechosłowacja, 1962 Reżyseria: Karel Zeman Scenariusz: Karel Zeman Aktorzy: Nadim Sawalha, Richard Zahorssky, Bohuš Záhorský, Jan Werich, František Šlégr Współczesny lunonauta Tonik spotyka na Księżycu bohaterów z powieści Verne ’ a "Wokół Księżyca": Barbicane’a, Nichola i Ardana, oraz Cyrano de Bergeraca i barona Münchhausena. Ten ostatni, myśląc, że ma przed sobą rdzennego Selenitę, zabiera go na Ziemię doby XVIII wieku. Ich podróż rozpoczyna się w pałacu tureckiego sułtana, skąd porywają księżniczkę Biankę. Tonik i Bianka zakochują się w sobie. Cała trójka ucieka na statek, który wielka flota sułtana bombarduje i zatapia. Szalupę ratunkową połyka olbrzymi wieloryb, w którego trzewiach znajduje się kolejny statek. (opis dystrybutora) 16:45 DWIE JOASIE Komedia, 88 min, Polska 1935 Reżyseria: Mieczysław Krawicz Scenariusz: Jan Fethke Zdjęcia: Zbigniew Gniazdowski Muzyka: Władysław Eiger, Alfred Scher, Stanisław Szebego Aktorzy: Jadwiga Smosarska, Franciszek Brodniewicz, Ina Benita, Michał Znicz, Aleksander Zelwerowicz, Lucyna Szczepańska, Janina Janecka, Tadeusz Fijewski, Władysław Grabowski Oglądane po przeszło pół wieku przedwojenne komedie, mimo często prostych fabuł i niewyszukanych dowcipów, mają swoisty urok. Problemy w nich przedstawiane, snute intrygi, sceneria, kostiumy, sposób mówienia wzbudzają w nas uśmiech sympatii. Tak jest również w przypadku filmu Mieczysława Krawicza "Dwie Joasie". Reżyser należał do najpracowitszych twórców lat trzydziestych. W swoim dorobku ma m.in. filmy "Grzeszna miłość" zrealizowany wespół ze Zbigniewem Gniazdowskim, "Szlakiem hańby" (współautor - Alfred Niemirski), "Ułani, ułani, chłopcy malowani", "Każdemu wolno kochać" (współautor Janusz Warnecki), "Szpieg w masce", "Jadzia", "Jego wielka miłość" (współautorka Stanisława Perzanowska), "Dyplomatyczna żona" (współautor Carl Boese), "Niedorajda", "Skłamałam". "Dwie Joasie" to historia sympatycznej maszynistki Joasi, panny sumiennej i wzorowej pracownicy. Mimo tak wielu zalet bohaterka ciągle traci posadę. Nie znosi bowiem zalotów kolejnych szefów. Kiedy jest już zupełnie zdesperowana, wpada na szatański pomysł. Z powabnej panienki zmienia się w rozczochraną okularnicę sądząc, że w ten sposób pozbędzie się natrętnych adoratorów i zazna spokoju w pracy. Tymczasem role się odwracają i to właśnie Joasia zakochuje się w swoim szefie, mecenasie Robercie Rostalskim, który, niestety, ma już przyjaciółkę. Joasia postanawia pójść na Bal Mody, na którym członkiem jury jest mecenas. Pożycza szałową suknię i staje się sensacją balu. Jednogłośnie zostaje wybrana Królową Mody i podbija serce swojego szefa. 18:55 SERIALOWA NOSTALGIA - AWANTURA O BASIĘ - ODC. 1/12 - AWANTURA PIERWSZA, CZYLI RZECZ O PRZERWANEJ PODRÓŻY Serial dla dzieci, 26 min, 12 odc. , Polska 1996 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz: Kazimierz Tarnas, Tomasz Piotrowski Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Wykonawcy: Krzesimir Dębski, Katarzyna Kowalska Aktorzy: Agata Marciniak, Maria Kaniewska, Anna Seniuk, Andrzej Szczepkowski, Kazimierz Kaczor, Gustaw Holoubek, Hanna Śleszyńska, Stanisława Celińska, Katarzyna Miernicka, Hanna Stankówna, Sławomir Pacek, Barbara Babilińska, Ryszard Bacciarelli, Ryszard Barycz, Jarosław Boberek Na książkach Kornela Makuszyńskiego, pisarza, który ponad wszystko cenił dobroć serca, wrażliwość i szczerą przyjaźń, wychowało się już kilka pokoleń polskich dzieci. Któż nie czytał w dzieciństwie "Szaleństw panny Ewy", "Panny z mokrą głową" czy "Awantury o Basię". Wszystkie te powieści napełniały czytelników humorem, wiarą w międzyludzką życzliwość i bezinteresowność. Zrealizowana przez TVP ekranizacja "Awantury o Basię" to dwunastoodcinkowy serial, którego reżyserem jest Kazimierz Tarnas, twórca filmowych adaptacji także "Szaleństw panny Ewy" i "Panny z mokrą głową". W 1959 r. pierwszą, jeszcze czarno - białą ekranizację "Awantury..." wyreżyserowała Maria Kaniewska, która zresztą we współczesnej wersji wcieliła się w postać babci Tańskiej. Obok niej w serialu wystąpiła prawdziwie gwiazdorska obsada, między innymi Piotr Fronczewski w roli pisarza Stanisława Olszowskiego oraz Anna Seniuk, Olgierd Łukaszewicz, Maria Gładkowska i wielu innych. Czteroletnia Basia razem z mamą jedzie pociągiem do Warszawy. W trakcie podróży matka dziewczynki ginie tragicznie, a osieroconym dzieckiem zajmują się państwo Budziszowie. Niestety, w miasteczku wybucha epidemia i Basia zostaje odesłana do Warszawy, do ludzi, których adres miała przy sobie. 19:25 SERIALOWA NOSTALGIA - AWANTURA O BASIĘ - ODC. 2/12 - AWANTURA DRUGA, CZYLI RZECZ O ROZMAZANEJ KARTCE Serial dla dzieci, 28 min, Polska 1996 Reżyseria: Kazimierz Tarnas Scenariusz: Kazimierz Tarnas, Tomasz Piotrowski Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Agatka Marciniak, Maria Kaniewska, Andrzej Szczepkowski, Anna Seniuk, Kazimierz Kaczor, Gustaw Holoubek, Katarzyna Miernicka, Hanna Śleszyńska, Stanisława Celińska, Hanna Stankówna, Sławomir Pacek, Maria Gładkowska, Piotr Fronczewski i inni Podczas podróży Basią zajmują się dwie damy i stary aktor Walicki. Tymczasem kartka z adresem zostaje zalana mlekiem i nie można jej odczytać. Ponieważ na Basię nikt nie czeka na dworcu, Walicki zabiera ją do swojego ubogiego mieszkania, które dzieli z Szotem. Szot odcyfrowuje karteczkę i stwierdza, że znajdowało się na niej nazwisko znanego literata - Stanisława Olszowskiego. Kiedy Olszowski wraca wieczorem do domu, zastaje w swoim łóżku śpiącą dziewczynkę. 20:00 LEKKIE OBYCZAJE - JAK URATOWAŁEM KANADĘ (GUIBORD S'EN VA - T - EN GUERRE (INTERNSHIP IN CANADA)) Satyra polityczna, 99 min, Kanada 2015 Scenariusz i reżyseria: Philippe Falardeau Aktorzy: Patrick Huard, Irdens Exantus, Suzanne Clement, Clemence Dufresne - Deslieres, Sonia Cordeau, Paul Doucet Steve Guibord, niezależny poseł o umiarkowanych poglądach z wielkiego okręgu w północnym Quebecu, niespodziewanie znajduje się w kłopotliwej sytuacji. Okazuje się, że to jego głos przesądzi o tym, czy kanadyjskie oddziały wojskowe wezmą udział w wojnie na Bliskim Wschodzie, czy też nie. Poseł musi dokonać właściwego wyboru, staje więc przed wyjątkowo trudnym zadaniem. Podróżuje po kraju, próbuje wybadać opinię publiczną, ocenić stanowisko różnych grup interesu, a także poznać zdanie kanadyjskiego premiera, ale debaty coraz bardziej wymykają się spod kontroli. Guibord nie może też liczyć na wsparcie rodziny, gdzie również występuje rozbieżność poglądów. Inaczej myśli jego żona Suzanne, właścicielka małego biznesu, a jeszcze inną wizję ma ich nastoletnia córka Lune. Nieoczekiwanie w podjęciu decyzji pomaga Guibordowi 22 - letni student Souverain Pascal z Haiti, który niedawno przybył z Port - au - Prince do Kanady i ma świeże spojrzenie na całą sytuację. Guibord był jedynym posłem, który odpowiedział na prośbę Pascala o pracę i zgodził się przyjąć go na staż. 22:30 PORTRETY - KLIMT I SCHIELE: EROS I PSYCHE (KLIMT & SCHIELE: EROS AND PSYCHE) Film dokumentalny, 90 min, Włochy, 2018 Reżyseria: Michele Mally Dokument przybliża historię sztuki Gustava Klimta i Egona Schiele, opowiada o wiedeńskiej bohemie XIX wieku, narodzinach nowej sztuki, filozofii, a także nowego spojrzenia na kulturę. 00:20 MIASTO PRYWATNE Film sensacyjny, 73 min, Polska 1994 Scenariusz i reżyseria: Jacek Skalski Zdjęcia: Andrzej Adamczak Muzyka: Marcin Krzyżanowski Aktorzy: Maciej Kozłowski, Bogusław Linda, Maria Gładkowska, Mirosław Baka, Dariusz Gnatowski, Mirosław Zbrojewicz, Krzysztof Zaleski, Krzysztof Kiersznowski, Jan Tesarz, Mariusz Jakus, Piotr Gąsowski i inni Jacek Skalski, autor kilku scenariuszy filmów krótko - i długometrażowych, jako reżyser zadebiutował w roku 1989 filmem "Chce mi się wyć". Cztery lata później zrealizował "Miasto prywatne", którego temat inspirowany był działalnością w naszym kraju coraz liczniejszych i lepiej zorganizowanych grup przestępczych. Skalski przedstawił swoistą "monografię" jednego z takich gangów, począwszy od podwórkowej paczki chuliganów do ukształtowanej na wzór mafijny, niezwykle groźnej grupy bandytów. Niewielkie, podwarszawskie miasto. Na jednym z wielu szpetnych podwórek rządzi paczka małolatów - Ali, Pawik i "blond bogini" Małgośka, obiekt erotycznej fascynacji obu "wodzów". Razem spędzają wieczory, piją najtańsze wino, snują plany na przyszłość. Kilka lat później ta sama ferajna to już typowy młodzieżowy gang. Ali i Pawik skupiają wokół siebie grupę rówieśników, którzy nie potrafili zrealizować swoich marzeń i znaleźć swego miejsca w społeczeństwie, a teraz chcą jedynie wieść wygodną i łatwą egzystencję. Brutalne napady, kradzieże to ich pomysł na życie. Mija kolejnych parę lat i gang nastolatków przeobraża się w lokalną mafię. Ali, Pawik, Barnaba, Dziurga i Kaczor nie cofają się przed okrucieństwem i morderstwami, organizują poważne napady, obracają dużymi pieniędzmi. "To miasto jest nasze" - mówią i nie jest to stwierdzenie bez pokrycia. Instrumentami ich władzy są przemoc i gwałt. Na gangsterów przychodzi jednak chwila próby. Nowy układ władzy po wyborach 1989 roku zmienia polską rzeczywistość. Mafia Alego i Pawika wchodzi w nieformalne układy z politykami. Wdaje się też w konflikt z mafią rosyjską. Gra zaczyna iść o naprawdę wielką stawkę. Wokół obu przywódców coraz częściej ścielą się trupy. Z czasem powiązania z Alim i Pawikiem przestają być dla polityków wygodne. Narasta potrzeba pozbycia się niewygodnego sojusznika. W gangu dochodzi do pierwszych poważnych nieporozumień. W miejsce przyjaźni pojawia się podejrzliwość, solidarność zastępuje nieufność, miłość kończy się gorzkim zawodem. W pewnym momencie dla Alego i Pawika miasto staje się zbyt małe. Któryś z nich będzie musiał zginąć. 02:15 BALLET OF DIFFERENCE - ON BODY - BOD (BALLET OF DIFFERENCE - ON BODY - PART 1) Film fabularny telewizyjny, 22 min, Niemcy, 2018 Wykonawcy: Ballet Of Difference Choreograf Richard Siegal jest uważany za jednego z najbardziej innowacyjnych twórców we współczesnej sztuce tanecznej. Ze swoim nowym zespołem Ballet of Difference, założonym w 2016 roku, przekracza kolejne granice i zachwyca widzów. 02:45 BALLET OF DIFFERENCE - ON BODY - MADE FOR WALKING (BALLET OF DIFFERENCE - ON BODY - PART 2) Film baletowy, 17 min, Niemcy, 2018 Wykonawcy: Ballet Of Difference Choreograf Richard Siegal jest uważany za jednego z najbardziej innowacyjnych twórców we współczesnej sztuce tanecznej. Ze swoim nowym zespołem Ballet of Difference, założonym w 2016 roku, przekracza kolejne granice i zachwyca widzów. 03:10 BALLET OF DIFFERENCE - ON BODY - UNITXT (BALLET OF DIFFERENCE - ON BODY - PART 3) Film baletowy, 26 min, Niemcy, 2018 Wykonawcy: Ballet Of Difference Choreograf Richard Siegal jest uważany za jednego z najbardziej innowacyjnych twórców we współczesnej sztuce tanecznej. Ze swoim nowym zespołem Ballet of Difference, założonym w 2016 roku, przekracza kolejne granice i zachwyca widzów. 03:50 KINO NOCNE - TĘSKNOTA ZA ŚWIATŁEM (NOSTALGIA DE LA LUZ) Film dokumentalny, 93 min, Niemcy/Chile/Hiszpania/Francja, 2010 Reżyseria: Patricio Guzman Scenariusz: Patricio Guzman Zdjęcia: Katell Djian Muzyka: Jose Miguel Tobar, Jose Miguel Miranda Pustynia Atakama to najsuchsze miejsce na ziemi. Ze względu na wysokość nad poziomem morza, a także brak wilgoci, zapewnia astronomom doskonałe warunki do badań kosmosu i szukania tajemnic powstania wszechświata. Pustynia jest również atrakcyjnym miejscem dla archeologów. Susza doskonale mumifikuje bowiem szczątki zarówno zwierząt, jak i ludzi. Za pomocą umieszczonych na pustyni astronomicznych teleskopów naukowcy starają się wykryć źródło najstarszego światła we wszechświecie. Z kolei grupa kobiet przesiewa piasek w celu znalezienia szczątków ich najbliższych. Na pustyni ukryte są liczne ciała tzw. "zaginionych", czyli ofiar zbrodni dyktatury Pinocheta. [opis dystrybutora kino]