TVP Kultura Niedziela, 26.06.2022 08:00 NABOŻEŃSTWO EWANGELICKIE W WARSZAWIE Sprawozdanie, 60 min, Polska, 2022 Autor: Małgorzata Foerster - Biesiada Nabożeństwo ewangelickie przybliży wszystkim tradycję religijną Kościoła ewangelickiego w Polsce. Ukaże specyfikę nabożeństwa luterańskiego oraz pozwoli uczestniczyć w niedzielnym wydarzeniu modlitewnym. Dzięki transmisji nabożeństwa wierni Kościoła Ewangelicko - Augsburskiego będą mieli możliwość uczestnictwa w modlitwie z domu. Parafia ewangelicka w Warszawie gromadzi wielu ewangelików, chcących spotkać się z Bogiem i Jego Słowem. 09:05 Z PRZYTUPEM - KRAKOWIAK Kameralne i studyjne (widowisko), 13 min, Polska, 2019 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Grzegorz Jankowski Wykonawcy: Piotr Piszczatowski (prowadzący) "Krok chodobiegu", "cwał" czy "kulawy" to tylko niektóre elementy "krakowiaka korowodowego" o którym mowa w kolejnym odcinku cyklu. Więcej o tym tańcu powiedzą Katarzyna Chodoń i Arkadiusz Szałata, a zagra zespół Młoda Harta. Cykl 10 odcinków poświęconych polskim tańcom tradycyjnym. Zobaczymy potańcówki, na których do tańca przygrywają muzykanci z różnych części Polski. Prowadzący program Piotr Piszczatowski oraz zaproszeni goście nauczą widzów podstawowych kroków tradycyjnych polskich tańców, takich jak kujawiak, śląski trojak, polka galopka z Suwalskiego, wielkopolski wiwat, kurpiowski powolniak, oberek, mazurek (w wersji z Radomskiego) oraz krakowiak i polka w lewo z Rzeszowskiego. 09:35 ANIMAMA - SOWIA ODYSEJA (SHOOOM'S ODYSSEY / L’ODYSSE DE CHOUM) Film animowany, 24 min, Francja, 2019 Reżyseria: Julien Bisaro Scenariusz: Julien Bisaro, Claire Paoletti Wykonawcy: Prune Bozo, Thierry Desroses, Oscar Pauleau Film animowany. Urocza sówka Shooom wykluwa się podczas sztormu, ale w gnieździe nie ma mamy. Obok niej leży jajko, z którego lada chwila wykluje się kolejny ptaszek. Porywisty wiatr sprawia, że maluch i jajko tracą gniazdo, ruszają więc na poszukiwania rodziny zastępczej. Jak poradzą sobie podczas trudnej wędrówki? Czy znajdą nowy dom? Pięknie zrealizowana, wzruszająca historia o wielkiej sile miłości, potrzebie znalezienia swojego miejsca na świecie i szacunku do przyrody. (źródło: kinodzieci.pl) 10:55 CZESKIE ŚNIADANIE - NEMOCNICE NA KRAJI MESTA. SZPITAL NA PERYFERIACH S.II - ODC. 14 - POWTÓRNA OPERACJA (REOPERACE) Serial obyczajowy, 58 min, Czechosłowacja, 1981 Reżyseria: Jaroslav Dudek Scenariusz: Jaroslav Dietl Aktorzy: Ladislav Chudik, Ladislav Frej, Milos Kopecky, Marta Motlova, Daniela Kolarova, Jana Stiepankova, Eliska Balzerova, Josef Abrham, Josef Vinklar, Andrea Cunderlikova, Viktor Preiss Doktor Elżbieta Czenkova wychodzi za mąż za Karola Sovę. Na przyjęciu toast wygłasza doktor Strosmajer. Ordynator Sova, który po ślubie syna wyjeżdża do Tyniszcza, spotyka swą nową koleżankę, doktor Fastovą. Siostra przełożona Hunkova zaprowadza na oddziale surowe porządki. Ina, która na polecenie ordynatora Błażeja przeszła na inny oddział, bierze nocne dyżury na chirurgii. 13:55 PADDINGTON (PADDINGTON) Film familijny, 91 min, USA/Wielka Brytania/Francja, 2014 Reżyseria: Paul King Scenariusz: Paul King, Hamish McColl Aktorzy: Sally Hawkins, Hugh Bonneville, Madleine Harris, Jim Broadbent, Samuel Joslin, Julie Walters, Peter Capaldi, Nicole Kidman Wykonawcy: Artur Żmijewski, Maja Ostaszewska, Aleksander Mikołajczak, Jolanta Fraszyńska, Teresa Lipowska, Grzegorz Wons, Marcin Przybylski, Zdzisław Wardejn, Grażyna Zielińska, Jan Prochyra, Grzegorz Małecki, Wiktoria Gąsiewska Film familijny zainspirowany serią popularnych książek dla dzieci o Misiu Paddingtonie. Ta historia zaczęła się w peruwiańskiej dżungli, gdzie brytyjski badacz Montgomery Clyde zaprzyjaźnił się z parą niedźwiedzi, a potem zaprosił je do swojej ojczyzny. Mija kilka lat. Parę niedźwiedzi Lucy i Pastuzo odwiedza ich siostrzeniec. Ale w nocy następuje trzesienie ziemi, które niszczy ich dom. Rankiem okazuje się, że Pastuzo zaginął. W tej sytuacji Lucy wysyła małego siostrzeńca do Londynu, by tam znalazł nowy dom. Na stacji Paddington w Londynie państwo Henry i Mary Brown odkrywają bezpańskiego misia. Zwierzak jest po wyczerpującej podróży z Peru. Została mu ostania kanapka z marmoladą, a w perspektywie ma spędzenie nocy w koszu na śmieci. Brownowie postanawiają zabrać do domu misia, któremu nadają imię Paddington. Chcą pomóc w odnalezieniu Montgomery'ego Clyde'a, na którego zaproszenie Paddington pojawił się właśnie w Anglii. W Londynie miś przeżywa mnóstwo przygód, powoduje też wielkie zamieszanie w domu Hanry'ego i Mary, doprowadzając godpodarza do szału. W końcu sam zacznie szukać Montgomery'ego, ściągając na siebie kolejne kłopoty. Na szczęście wszystko kończy się dobrze. 15:40 KROMER FESTIVAL BIECZ 2021 - WSPÓLNOTA TEKSTU, RÓŻNORODNOŚĆ MUZYKI Koncert, 78 min, Polska, 2021 Koncert otwierający 7. Kromer Festival Biecz to powtórny występ kontratenora Filippo Minecciego i orkiestry Arte dei Suonatori. Po zaprezentowanym w ubiegłym roku przedpremierowym programie quasi - Passione, w 2021 artyści przywieźli do Biecza pełny program koncertu zbudowany wokół jednego tekstu - słynnej, poetyckiej i niezwykle popularnej w dawnych wiekach Pasji Chrystusowej autorstwa jednego z największych librecistów XVIII - wiecznych Pietra Metastasia. Idea stojąca za repertuarem odsłania ewolucję muzyki na przestrzeni ponad ośmiu dekad, począwszy od roku 1730 i napisanej w Wiedniu przez Antonia Caldarę Passione di Ges Cristo, aż po rok 1812 i drezdeńską Pasję Francesca Morlacchiego. W tę podróż przez style, epoki i najważniejsze ośrodki muzyczne Włoch, Niemiec i Austrii zabrał słuchaczy wybitny, obdarzony niezwykłą ekspresją kontratenor Filippo Mineccię oraz świetny polski zespół instrumentów dawnych, czyli Arte dei Suonatori prowadzony od skrzypiec przez Aureliusza Golińskiego. 17:15 NIEDZIELA Z... KINEM STANISŁAWA BAREI Dysk./wywiad/debata, 41 min, Polska, 2016 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadząca) Tym razem spotkanie z kinem Stanisława Barei (1929 - 1987). O tym że był reżyserem, wie każdy. Ale w programie rozmawiamy także o mniej znanych obliczach bohatera tego wydania. Był też scenarzystą i aktorem. Stanisław Bareja - podobnie jak Hitchcock - pojawiał się w swoich filmach. Agnieszka Szydłowska rozmawia z żoną i córką reżysera, jego współpracownikami i ludźmi, którym bliska jest jego twórczość. 18:10 NIEDZIELA Z...KINEM STANISŁAWA BAREI - POSZUKIWANY, POSZUKIWANA Komedia, 83 min, Polska 1972 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Jacek Fedorowicz Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Adam Mularczyk, Wojciech Siemion, Jolanta Wołłejko, Bohdan Łazuka, Jerzy Januszkiewicz, Jan Kobuszewski, Wojciech Pokora, Jolanta Bohdaj, Maria Chwalibóg, Wiesław Gołas, Mieczysław Czechowicz, Krystyna Borowicz, Witold Dobrowolski, Filip Łobodziński, Jerzy Dobrowolski Twórczość Stanisława Barei dzieli się zwykle na dwa okresy. Pierwszy obejmuje lata sześćdziesiąte. Reżyser kręcił wówczas lekkie, przyjemne komedie sytuacyjne, zatrącające nawet o bulwarową farsę i wodewil. W latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych beztroski "śmiech dla śmiechu" zastąpił "śmiech z podtekstami" - zjadliwa ironia i kpina z peerelowskiej rzeczywistości, satyra na narodowe przywary, posunięta nierzadko aż do surrealizmu. Te cechy po raz pierwszy ujawniły się w "Poszukiwanym, poszukiwanej". Sprzyjał temu złożony z ciągu epizodów scenariusz, któremu krytyka początkowo zarzucała "niespójność", by po latach dostrzec w nim "głębszy sens". Bareja i Fedorowicz potraktowali zmiany miejsca pracy przez głównego bohatera jako doskonały pretekst do humorystycznego sportretowania różnych środowisk: od socjalistycznych "technokratów" począwszy, a na domorosłych bimbrownikach skończywszy. Stanisław Maria Rechowicz, fajtłapowaty historyk sztuki, zostaje niesłusznie posądzony o kradzież obrazu. Domniemanemu złodziejowi grozi 5 lat więzienia. Zdesperowany postanawia ukrywać się w przebraniu kobiety, dopóki nie namaluje kopii zrabowanego przez nieznanych sprawców płótna. Pozbawiony środków do życia, musi na jakiś czas podjąć inną pracę, rzecz jasna jako kobieta, by nikt go nie rozpoznał. Zatrudnia się więc w charakterze pomocy domowej. Nie ma jednak szczęścia do chlebodawców: pierwszy chce wykorzystać go, a raczej ją w celach erotycznych, drudzy mają rozwydrzone dziecko, trzeci pędzi w łazience bimber, a czwarty to dyrektor głupek, za którego nasz bohater pisze artykuły. W końcu obraz odnajduje się, ale panu Stanisławowi, zaprawionemu już w "gosposiowaniu", trudno zrezygnować z lukratywnego zajęcia i wrócić na cienką, muzealną posadkę. Czy więc nadal pozostanie pełną wdzięku gosposią Marysią? 20:00 GALA WRĘCZENIA NAGRÓD LITERACKICH TRANSATLANTYK Kameralne i studyjne (widowisko), 60 min, Polska, 2022 Relacja z gali wręczenia nagród Transatlantyk. Transatlantyk to doroczna nagroda Instytutu Książki dla wybitnego popularyzatora literatury polskiej za granicą. Za obecnością polskich pisarzy w świecie stoją przede wszystkim promotorzy naszej literatury w poszczególnych krajach. By uhonorować tych wielkich ambasadorów naszej literatury, Instytut Książki stworzył w 2005 roku wyjątkową nagrodę za całokształt dorobku Transatlantyk. Jej laureatem może zostać na przykład tłumacz, wydawca, krytyk, animator życia kulturalnego. 21:15 NIE DO PRZEBACZENIA (THE UNFORGIVEN) Western, 116 min, USA 1960 Reżyseria: John Huston Scenariusz: Ben Maddow Zdjęcia: Franz Planer Muzyka: Dimitri Tiomkin Aktorzy: Audrey Hepburn, Burt Lancaster, Audie Murphy, Lilian Gish, Doug McClure, Charles Bickford, Joseph Wiseman, John Saxon i inni Kiedy reżyser John Huston przystąpił do realizacji "Nie do przebaczenia", miał już za sobą dwadzieścia lat pracy w zawodzie, a w dorobku filmy należące dziś do klasyki amerykańskiego kina, jak "Sokół maltański", "Skarb Sierra Madre", "Asfaltowa dżungla" czy "Afrykańska królowa". Wszystkie te produkcje wyróżniały się doborową obsadą, i tak też jest w przypadku "Nie do przebaczenia" uznanym przez krytykę za pierwszy western (nie licząc dyskusyjnego "Skarbu Sierra Madre") w karierze Hustona. Najbardziej pochlebne recenzje zebrali odtwórcy głównych postaci, którzy już wcześniej podbili filmowy świat - Audrey Hepburn nagrodzona Oscarem za "Rzymskie wakacje" i Burt Lancaster również zdobywca złotej statuetki za tytułową rolę w filmie "Elmer Gantry". Słowa uznania padły także pod adresem Lilian Gish, czołowej aktorki amerykańskiego kina niemego. "Nie do przebaczenia" to interesujący western pod względem aktorskim i realizatorskim. Toczącej się w wartkim tempie akcji towarzyszą znakomita muzyka Dimitriego Tiomkina i wysmakowane plastycznie zdjęcia Franza Planera. Budżet filmu przekroczył 5 milionów dolarów. Po trzysta tysięcy za swoje role wzięli Burt Lancaster i Audrey Hepburn. Zdjęcia były kręcone w malowniczych plenerach Durango w Meksyku. Na planie filmowym Audrey Hepburn odniosła poważne obrażenia spadając z konia, co znacznie opóźniło ukończenie produkcji. Osią intrygi jest konflikt pomiędzy osadnikami z Teksasu a Indianami z plemienia Kiowa, którym siłą odebrano ich ziemie. Akcja rozgrywa się w latach 80. XIX wieku. W niewielkim miasteczku na Dzikim Zachodzie pojawia się pijaczyna i włóczęga, weteran wojny secesyjnej Abe Kelsey (Joseph Wiseman), rozpowszechniający plotkę o indiańskim pochodzeniu pięknej Rachel Zachary (Audrey Hepburn). Matka dziewczyny, Matylda (Lilian Gish), dotychczas utrzymywała ten fakt w wielkiej tajemnicy. Rachel jako dziecko została uratowana przez nieżyjącego już seniora rodu Zacharych podczas masakry znienawidzonego plemienia Kiowa. Kiedy poganiacz bydła Ben Zachary (Burt Lancaster) wraca do domu, nie dowierza plotkom, ale wypytywana o prawdę matka niczemu nie zaprzecza. Opętany żądzą zemsty Ben wraz ze swym młodszym bratem Cashem (Audie Murphy) próbuje zabić przynoszącego złe wieści Kelseya, jednak ten się wymyka. Nienawidzący czerwonoskórych Ben od dawna podkochuje się w swej przyrodniej siostrze, która ma także innych adoratorów - Casha i mieszkającego w pobliżu nieśmiałego Charliego Rawlinsa. Napiętą sytuację pogarsza pojawienie się trzech Indian z plemienia Kiowa na czele z prawdziwym bratem Racheli, którzy chcą odebrać dziewczynę. Odprawieni z kwitkiem czerwonoskórzy w drodze powrotnej napadają na ranczo Rawlinsów, w potyczce ginie Charlie. Okazuje się, że Kelsey wrócił do miasteczka, by dokonać zemsty na rodzinie Zacharych. Kiedy przed wieloma laty Indianie porwali jego syna, chcieli wymienić chłopca na Rachel, jednak wówczas ojciec Bena odmówił. 00:05 WAKACYJNY DOKUMENT - GORĄCY CZAS MONTPARNASSE'U. ŚLEDZTWO W SPRAWIE ŻYCIA, TWÓRCZOŚCI I LOSÓW MODIGLIANIEGO (LES HEURES CHAUDES DE MONTPARNASSE. ENQUETE SUR LA VIE, L'OEUVRE ET LE DESTIN DE MODIGLIANI) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2019 Reżyseria: Jean - Marie Drot Scenariusz: Jean - Marie Drot Dokument o życiu i twórczości włoskiego malarza i rzeźbiarza Amedeo Modiglianiego (1884 Livorno - 1920 Paryż). Informacje o życiu Modiglianiego opierają się tylko na nielicznych pewnych dokumentach, tak więc legenda o nim powstała głównie dopiero po jego śmierci. Twórczość Modiglianiego to przede wszystkim obrazy i rysunki. W latach 1909 - 14 poświęcił się on jednak głównie rzeźbie. Głównym motywem jego twórczości, zarówno w rzeźbach jak i obrazach, jest człowiek. Obok rzeźb jest kilka obrazów przedstawiających pejzaże. Modigliani nie malował wnętrz ani martwych natur. W swoich pracach nawiązywał często do renesansu. Wykorzystywał też elementy popularnej w jego czasach sztuki afrykańskiej. Nie przyłączył się do żadnego współczesnego mu kierunku w sztuce jak kubizm czy fowizm. Sztuka Amedeo Modiglianiego odniosła za jego życia jedynie niewielki sukces, dopiero po śmierci zyskał on większą popularność, a jego dzieła osiągnęły wysokie ceny. Jego najsłynniejsze obrazy to m. in. Kobieta w kapeluszu, Antonia, Siedząca Kariatyda, Leopold Zborowski. W latach 1900 - 1939 dzielnica Paryża Montparnasse była dzielnicą artystycznej bohemy, kolebką wielu talentów. Tu też tworzył Modigliani. 01:15 PUŁAPKA Film sensacyjny, 115 min, Polska 1997 Scenariusz i reżyseria: Adek Drabiński Zdjęcia: Przemysław Skwirczyński Muzyka: Janusz Stokłosa Aktorzy: Marek Kondrat, Joanna Benda, Bogusław Linda, Zbigniew Zamachowski, Anita Lipnicka, Dorota Pomykała, Małgorzata Potocka, Ewa Sałacka, Jerzy Bończak, Zygmunt Malanowicz, Leon Niemczyk, Piotr Dejmek, Michael Gooray, Ewa Szykulska, Paweł Nowisz Na początku lat 80. , wkrótce po studiach reżyserskich w PWSFTViT, Adek Drabiński, absolwent warszawskiej ASP, wyjechał do Stanów Zjednoczonych. Spędził tam kilkanaście lat, realizując filmy reklamowe, dokumentalne, wideoklipy oraz odcinki seriali telewizyjnych. W 1992 r. nakręcił pełnometrażowego, kostiumowego "Szulera", który przyniósł mu nagrodę za najlepszy debiut na festiwalu filmowym w Gdyni i rok później Srebrne Grono w Łagowie. Po pięciu latach milczenia Drabiński zrealizował drugi film fabularny, "Pułapka", którym nawiązuje do swego ulubionego gatunku, tzw. film noir. Scenariusz powstał wiele lat wcześniej jeszcze w Ameryce, ale z różnych przyczyn nie doczekał się tam realizacji. Po powrocie do Polski autor nieco go przerobił, nadając mu bardziej komediowy charakter i dysponując budżetem w wysokości 16 miliardów starych złotych przystąpił do pracy. Zdjęcia kręcono w Warszawie i Chicago, a także w nadmorskich plenerach Gdańska i Helu. W głównych rolach wystąpiła plejada gwiazd polskiego kina z Markiem Kondratem na czele. Po wieloletniej emigracji do kraju powraca zza oceanu Maciek, niegdyś dobrze zapowiadający się aktor młodego pokolenia. W Ameryce nie zdobył sławy, próbuje więc ułożyć sobie na nowo życie w Polsce. Ale przez ten czas nad Wisłą wszystko się zmieniło: ludzie, układy, zwyczaje. Maciek ma problemy z odnalezieniem się w zupełnie obcej rzeczywistości. Dawni kumple to teraz bardzo zajęci biznesmeni, a spotykane kobiety nie mają ochoty na słuchanie zwierzeń emigranta. Zagubiony, osamotniony Maciek coraz częściej zagląda do kieliszka. Gdy kolejne próby powrotu do zawodu kończą się fiaskiem, Maciek nieoczekiwanie otrzymuje propozycję pracy w charakterze... stróża samotnego domu stojącego nad brzegiem morza. Ma tam pilnować znajdującego się w piwnicy składu szmuglowanego alkoholu i czekać na wiadomość. Jaką? Od kogo? Tego nie wie. Początkowo wydaje się, że stróżowanie nad morzem nie będzie zbyt ryzykownym zajęciem. Wokół panuje cisza i spokój. Maciek poznaje swoją sąsiadkę Ewę: mieszkającą samotnie tajemniczą, długonogą piękność. Kilka dni później znajduje na plaży elegancki garnitur, a wraz z nim wypchany pieniędzmi portfel. Te pozornie odległe od siebie, nieistotne fakty połączą się niebawem w niebezpieczny ciąg wydarzeń, a Maciek uświadomi sobie, że został wplątany w skomplikowaną grę, w której ma być tylko pionkiem.