TVP Kultura Sobota, 02.07.2022 07:00 SCENA MUZYCZNA - GANG TANGO - PIAZZOLLA TANGO SHOW Koncert, 51 min, Polska, 2020 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Gang Tango, Marek Horodniczy (prowadzący) Specjalne wydanie "Sceny Muzycznej" z okazji Święta Niepodległości. Wystąpi Aleksander Dębicz, jeden z najzdolniejszych pianistów młodego pokolenia, laureat licznych konkursów polskich i zagranicznych. W programie m.in. utwory Ignacego Jana Paderewskiego. 09:05 KOD ORIGAMI (THE ORIGAMI CODE) Film dokumentalny, 51 min, Francja, 2015 Reżyseria: Franois - Xavier Vives Scenariusz: Franois - Xavier Vives Dokument przybliża fascynujący świat sztuki origami. Ta starożytna sztuka składania papieru, znajduje się w centrum zaskakującej współczesnej rewolucji. Jego wykorzystanie przez naukowców może doprowadzić do rzadkiego eksperymentu biomimetycznego: zrozumienia i naśladowania niezwykłych zdolności fałdowania żywych istot. 10:15 TAMTE LATA, TAMTE DNI - CEZARY HARASIMOWICZ Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Tym razem lata dzieciństwa i młodości oraz trudne i bolesne losy swojej rodziny wspomina scenarzysta i pisarz, Cezary Harasimowicz. W swej opowieści szczególnie dużo miejsca poświęca mamie, aktorce Teatru Polskiego, która wychowywała go samotnie, oraz dziadkowi, słynnemu, przedwojennemu kawalerzyście. 10:55 SERIALOWA NOSTALGIA - CZTERDZIESTOLATEK - ODC. 6/21 - WŁOSY FLORY, CZYLI LABIRYNT Serial komediowy, 48 min, Polska 1974 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza, Krzysztof Teodor Toeplitz Występują: Andrzej Kopiczyński, Anna Seniuk, Irena Kwiatkowska, Roman Kłosowski, Leonard Pietraszak, Hanna Skarżanka, Saturnin Żurawski, Janusz Kłosiński, Wacław Kowalski, Bohdan Ejmont i inni Czterdziestolatka coraz bardziej niepokoją powiększające się zakola nad czołem i rzednąca z biegiem lat czupryna. Te same problemy mają jego koledzy, a nawet ministerialni zwierzchnicy. W kręgu znajomych pocztą pantoflową rozchodzi się wieść o fenomenalnej pani Florze i jej niezawodnym specyfiku na porost włosów. Inżynier Karwowski poddaje się kuracji zapobiegającej łysieniu. Minister Zawodny żąda, by jego również zaprowadził do pani Flory. Nikt nie przypuszcza, że Flora okaże się zwykłą szarlatanką. Kuracja przynosi fatalne efekty, a sytuacja inżyniera na budowie wyraźnie się komplikuje. 12:45 SERIALOWA NOSTALGIA - CZTERDZIESTOLATEK - ODC. 7/21 - JUDYM, CZYLI CZYN SPOŁECZNY Serial komediowy, 50 min Polska 1974 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza, Krzysztof Teodor Toeplitz Aktorzy: Andrzej Kopiczyński, Anna Seniuk, Irena Kwiatkowska, Roman Kłosowski, Leonard Pietraszak, Piotrek Kąkolewski, Grażyna Woźniak, Janusz Kłosiński, Jan Gałązka, Jan Tadeusz Stanisławski, Zofia Czerwińska, Wojciech Pokora i inni Inżynier Stefan Karwowski podejmuje działalność społeczną w tzw. komitecie blokowym. Rola współczesnego Judyma nie jest jednak łatwa, a próby zintegrowania lokalnej społeczności nie zawsze przynoszą spodziewane efekty. Którejś nocy Karwowskich budzi płacz na klatce schodowej. Stefan zastaje tam naukowców badających reakcje społeczne na wołanie o pomoc. Zainspirowany rozmową z nimi o rozpadzie więzi sąsiedzkich we współczesnym społeczeństwie wielkomiejskim, zmusza dozorcę Walendziaka do założenia w piwnicy klubu lokatorskiego. Karwowski rozwiesza plakaty, zawiadamia sąsiadów. Inaugurację "uświetnia" odczyt dyr. Wardowskiego o znaczeniu Trasy Łazienkowskiej dla Warszawy. Poza rodziną Karwowskich i Walendziakiem nie przychodzi nikt. Inicjatywa upada. 13:55 KOMEDIOWE LATO - ILE WAŻY KOŃ TROJAŃSKI? Komedia romantyczna, 117 min, Polska, 2008 Reżyseria: Juliusz Machulski Scenariusz: Juliusz Machulski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Maciej Marczewski, Robert Więckiewicz, Danuta Szaflarska, Sylwia Dziorek, Katarzyna Kwiatkowska, Małgorzata Buczkowska-Szlenkier, Andrzej Młynarczyk Komedia romantyczna Juliusza Machulskiego, jednego z najbardziej kasowych polskich reżyserów filmowych, twórcy takich przebojów, jak m.in.: "Vabank" i "Vabank II", "Seksmisja", "Kingsajz", "Deja vu", "Kiler". Prapremiera komedii "Ile waży koń trojański" odbyła się w grudniu 2008 roku. Ten film reżyser zadedykował swojemu ojcu, Janowi Machulskiemu, który zmarł miesiąc wcześniej. Główną bohaterką romantycznej opowieści jest Zosia Albrecht - Radecka, której pierwsze małżeństwo z Darkiem rozpadło się. Owocem tego związku jest 12 - letnia teraz Florentyna. Dziecko pozostało przy matce. Drugim mężem Zosi jest Kuba Radecki, z którym wychowuje swoją córkę i razem tworzą udaną, kochającą się rodzinę. Florentynka w pełni akceptuje ojczyma. Akcja filmu rozpoczyna się w sylwestra 1999 roku. Zosia obchodzi właśnie 40. urodziny. Ma pretensje do losu, że jej życie ułożyło się nie tak, jakby sobie życzyła. Chciałaby cofnąć czas, by zacząć wszystko od nowa i tylko z Kubą. Jej życzenie się spełnia. Gdy się budzi, okazuje się, że jest 15 maja 1987 roku, dzień jej imienin. Uświadamia sobie jednak, że jest z Darkiem. Ponieważ nie mają jeszcze dziecka, Zosia próbuje zmienić bieg wydarzeń. Zrobi wszystko, by porzucić Darka i jak najszybciej związać się z Kubą. I to z nim mieć córkę Florkę. 16:35 RETRO KINO - CHLEB, MIŁOŚĆ I FANTAZJA (PANE, AMORE E FANTASIA) Komedia, romans, 87 min, Włochy, 1953 Reżyseria: Luigi Comencini Scenariusz: Luigi Comencini Zdjęcia: Arturo Gallea Muzyka: Alessandro Cicognini Aktorzy: Gina Lollobrigida, Vittorio De Sica, Gigi Reder, Tina Pica Do górskiej mieściny, zamieszkanej przez wieśniaków i pasterzy, przybywa, przeniesiony tam służbowo, dowódca karabinierów w randze sierżanta. Mężczyzna w sile wieku, o interesującej powierzchowności, wrażliwy na płeć piękną, do której odnosi się z zamaszystą elegancją. Pierwszą mieszkanką miasteczka, której urokom ulega sierżant, jest urodziwa i krewka Maria. Ona jednak nad względy sierżanta przedkłada uczucie szeregowego karabiniera Stelluti. Ale, ku zgryzocie Marii, Stelluti jest zbyt gorliwym służbistą, by jawnym zainteresowaniem dziewczyną ściągnąć na siebie uwagę rozplotkowanej mieściny. Ich miłość pozostaje więc, na jego życzenie, tajemnicą. Plotkarstwo przybiera tu rzeczywiście groźne rozmiary, skoro poprzednik sierżanta Carotenuto, jak on stanu wolnego, wzięty na języki musiał opuścić stanowisko. Ów odstraszający przykład, a także latami nasilająca się tęsknota za życiem rodzinnym, czyni Carotenuto skłonnym do wstąpienia w związek małżeński. Oświadczyłby się Marii, gdyby nie zainteresowała go także Annarella - w przeciwieństwie do pierwszej - pełna słodyczy i łagodności. [fdb.pl] 20:00 BILET DO KINA - NA NOŻE (KNIVES OUT) Film kryminalny, czarna komedia, 124 min, USA 2019 Scenariusz i reżyseria: Rian Johnson Aktorzy: Daniel Craig, Jamie Lee Curtis, Chris Evans, Ana de Armas, Don Johnson, Michael Shannon, Toni Colette, Christopher Plummmer Dobrze przyjęta przez krytykę czarna komedia kryminalna, nominowana do nagrody Złotego Globu w trzech kategoriach: Najlepszy film komediowy lub musical, najlepszy aktor Daniel Craig, najlepsza aktorka Ana de Armas. Główny wątek filmu koncentruje się na śledztwie w sprawie tajemniczego zgonu głowy pewnej ekscentrycznej rodziny. Okoliczności śmierci denata są bardzo podejrzane. Pisarz Harlan Thrombey, bo o nim mowa, wzięty autor powieści kryminalnych, został znaleziony martwy w swej luksusowej posiadłości, nazajutrz po 85. urodzinach. Cała rodzina uczestniczyła w tej wyjątkowo hucznej uroczystości. Dochodzenie prowadzi detektyw Benoit Blanc, słynący z niezwykłej skrupulatności i niekonwencjonalnych metod działania. Według niego to właśnie rodzina jest w kręgu najbardziej podejrzanych osób, łącznie z oddaną służącą pisarza. Dociekliwy detektyw przepytuje więc wszystkich gości, nikogo nie oszczędzając. Okazuje się, że każdy z nich ma coś na sumieniu, każdy miał również motyw, który mógł popchnąć do morderstwa. Benoit Blanc musi przebrnąć przez zawiłe rodzinne zależności, przez całą masę wzajemnych oskarżeń, zawistnych pomówień i kłamstw, by wreszcie odkryć prawdę. Kim okaże się morderca? Zręcznie skonstruowany scenariusz trzyma widza w niepewności do samego końca filmu. 22:20 JUSTYNA STECZKOWSKA - "MARIA MAGDALENA" - LEŚNY KONCERT Koncert, 81 min, Polska, 2020 Reżyseria: Justyna Steczkowska Muzyka: Jakub Rene Kosik, Justyna Steczkowska Wykonawcy: Justyna Steczkowska, Polska Orkiestra Muzyki Filmowej Justyna Steczkowska stworzyła niezwykłą muzyczną opowieść o niespotykanej urodzie polskich lasów. Jej ostatnia płyta "Maria Magdalena" zagrana w leśnej scenerii z orkiestrą kameralną i dwoma harfami zachwyca niespotykaną harmonią i idealnie podkreśla piękno przyrody. Artystka przenosi nas w magiczny świat elfów i leśnego mikrokosmosu oraz podkreśla, jak ważna jest współzależność między człowiekiem i przyrodą, a przede wszystkim harmonia pomiędzy tymi światami. Nagranie odbyło się 22 września 2020 r. na terenie podwarszawskiego Nadleśnictwa Jabłonna. 23:55 MOCNE KINO - TRAFFIC (TRAFFIC) Dramat społeczno-obyczajowy, 141 min, USA 2000 Reżyseria: Steven Soderbergh Scenariusz: Stephen Gaghan Występują: Michael Douglas, Benicio Del Toro, Catherine Zeta-Jones, Don Cheadle, Luiz Guzman, Dennis Quaid, Steven Bauer, Erika Christensen, Miguel Ferrer, Amy Irving i inni Pomysł na scenariusz filmu Stevena Soderbergha ("Seks, kłamstwa i kasety wideo", "Kafka", "Król wzgórza", "Erin Brockovich", "Co z oczu, to z serca") został zaczerpnięty z prezentowanego w brytyjskiej telewizji Channel 4 serialu "Traffik" Simona Moore'a o różnych aspektach walki z narkomanią. Również film Soderbergha pokazuje ten problem z rozmaitych punktów widzenia: mafiosów stojących na czele narkotykowych karteli, drobnych dilerów i ich klientów, wysokich urzędników administracji rządowej walczących "z urzędu" z tą plagą, dobrych i złych policjantów, wymiaru sprawiedliwości. Reżyser ukazuje ich działania z niemal dokumentalną dokładnością, anonsując zmiany miejsca akcji napisami i odmienną tonacją kolorystyczną: wydarzenia rozgrywające się w Meksyku są ukazane w barwach sepii, te rozgrywające się w Stanach Zjednoczonych - w chłodnej zieleni, błękicie i szarościach. I choć wielokrotnie w kinie podejmowano te same wątki, prezentowano takich bohaterów i sytuacje, to jednak "Traffic" do końca ogląda się z wielką uwagą, nie tylko ze względu na doborową obsadę, ale i umiejętne poprowadzenie poszczególnych wątków i postaci. "Traffic" zasłużenie otrzymał 4 Oscary: za reżyserię, scenariusz, montaż i dla najlepszego aktora drugoplanowego (Benicio Del Toro, uhonorowany też za tę rolę Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie i Złotym Globem). Drugi Złoty Glob przyznano dziełu Soderbergha za scenariusz. Dwaj meksykańscy policjanci, Javier Rodriguez i Manolo Sanchez, zostają wciągnięci przez generała Arturo Salazara w walkę z potężnym kartelem narkotykowym z Tijuany, którym kierują bracia Obregonowie. Generał poleca im odszukać i sprowadzić Francisco Floresa, płatnego zabójcę pracującego dla kartelu, który generał chce zniszczyć. Tymczasem w San Diego w USA policjanci z agencji do walki z narkotykami DEA aresztują niejakiego Eduardo Ruiza, również należącego do kartelu z Tijuany. W zamian za nietykalność Ruiz zgadza się zeznawać przeciwko Carlosowi Ayali, głównemu dystrybutorowi narkotyków kartelu w regionie San Diego. Dopiero po aresztowaniu Carlosa, jego żona Helena Ayala, będąca w ciąży z drugim dzieckiem, dowiaduje się, czym naprawdę zajmował się jej mąż, rzekomy biznesmen z branży budowlanej. Schwytany Flores zostaje zmuszony torturami przez ludzi Salazara do wyjawienia adresów szefów kartelu. W oczekiwaniu na proces Ayali policjanci z wydziału antynarkotykowego prowadzą obserwację jego żony. Helena dostaje ostrzeżenie od braci Obregonów, którym Carlos był winien dużą sumę pieniędzy. Ma zwrócić dług, w przeciwnym razie bracia grożą porwaniem jej synka. W obawie o dziecko i przyszłość swojej rodziny Helena decyduje się działać. Kontaktuje się z braćmi Obregon, składając im ofertę korzystną dla obu stron. Domaga się jednak zlikwidowania Ruiza i anulowania długu. W Stanach Zjednoczonych do kierowania walką ze zorganizowanym przemysłem narkotykowym zostaje tymczasem wyznaczony sędzia Sądu Najwyższego Ohio, Robert Wakefield, który bardzo ambicjonalnie podchodzi do nowych zadań i liczy na szybkie efekty. Dlatego podwójnym ciosem jest dla niego wiadomość, że jego ukochana jedynaczka, 16-letnia Caroline, wzorowa uczennica, również jest uzależniona od narkotyków, co jej matka, Barbara, od pół roku ukrywała przed mężem. Flores zastawia pułapkę na Ruiza, ale w zamachu zamiast Ruiza ginie jeden z policjantów. Ginie też Flores, zastrzelony w odwecie za swoją zdradę. W tym czasie Rodriguez i Sanchez dokonują sensacyjnego odkrycia dotyczącego generała Salazara. 03:05 KINO NOCNE - EGOIŚCI Dramat obyczajowy, 103 min, Polska 2000 Reżyseria: Mariusz Treliński Scenariusz: Przemek Nowakowski, Wojciech Nowak, Mariusz Treliński Zdjęcia: Grzegorz Kuczeriszka Muzyka: Paweł Mykietyn Aktorzy: Magdalena Cielecka, Olaf Lubaszenko, Jan Frycz, Rafał Mohr, Agnieszka Dygant, Viola Kołakowska, Maja Ostaszewska i inni Mariusz Treliński filmy reżyseruje rzadko. Częściej pracuje w teatrze i na scenach operowych. "Egoistami" powrócił za kamerę, nie spodziewając się zapewne, że jego film wywoła aż takie kontrowersje. Już w czasie pierwszego publicznego pokazu na festiwalu w Gdyni publiczność i krytycy podzielili się na tych, którzy odsądzili reżysera od czci i wiary, chcąc go nawet "wyróżnić" Złotym Pawiem dla najgorszego filmu przeglądu, i tych, którzy film w pełni zaakceptowali i chwalili za odwagę i bezkompromisowość. Złotego Pawia "Egoistom" ostatecznie nie przyznano, za to swoją nagrodą obdarowało film Trelińskiego jury młodzieżowe. Jak twierdzi sam reżyser, jego film nie jest opowieścią o konkretnym bohaterze, ale o dzisiejszych czasach, o wielkomiejskich elitach, które jako pierwsze zetknęły się z zachodnim stylem życia i żyją w nieustannej pogoni za sukcesem. Mają dobrą pracę, duże pieniądze, które trwonią podczas alkoholowych i narkotykowych imprez. W ich życiu nie ma tematów tabu ani wyższych wartości. Jest seks w rozmaitych konfiguracjach i niekontrolowany "odlot". Za tę "wolność", iluzoryczne poczucie spełnienia yuppies płacą jednak wysoką cenę - duchowego spustoszenia, samotności, nieustannej pozy, która uniemożliwia normalne komunikowanie się. "Egoiści" to także film o Warszawie - eklektycznym mieście chaosu, prowincjonalnej karykaturze Manhattanu, w której - jak błyskotliwie ujął to swego czasu Jerzy Waldorff - tak budynki, jak ludzie im wyżej się pną, w tym gorszym są guście. Film nie ma struktury linearnej. Zamiast chronologicznej opowieści Treliński tworzy ciąg epizodów, przeplatających się historii, których wzajemne powiązania nie od razu są dla nas jasne. Anka, Smutny, Filip i Młody to tzw. ludzie sukcesu. Ona jest "bogata z domu", studiuje i ma właśnie okazję wyjechać na dłużej do Stanów Zjednoczoczonych. Pozostali uprawiają wolne zawody, czerpią z życia pełnymi garściami, bawią się. Ankę porzucił Smutny, utalentowany kompozytor, niegdyś triumfator Warszawskiej Jesieni, który teraz tworzy "dla mamony" muzyczkę do reklam. Świadom własnej bezsilności i słabości, wypalony jako artysta i człowiek, próbuje popełnić samobójstwo, ale nie starcza mu odwagi. Anka, która nagrywa na wideo swój ból rozstania, dostaje nieoczekiwanie od losu jeszcze jedną szansę odzyskania utraconej miłości - jej lot przełożono z powodu mgły na następny dzień. Aby zwrócić na siebie uwagę, dziewczyna okalecza się w kawiarni, upokarza przypadkowych mężczyzn, a wreszcie robi z siebie żałosną dziwkę. Młody bardzo wcześnie - może za wcześnie? - dostał się do świata dużych pieniędzy i sukcesów zawodowych. Nie zdążył dojrzeć emocjonalnie i psychicznie. Pod maską agresywnego macho ukrywa lęk przed dorosłością i odpowiedzialnością. Ma się żenić, lada chwila zostanie ojcem. Tymczasem dla niego miłość oznacza "lubić siebie", a czekając na narodziny potomka, najbardziej denerwuje się brakiem "koksu". Pełną świadomość swojej sytuacji ma za to Filip, sporo starszy od swoich znajomych ceniony architekt homoseksualista. Obdarzony ironicznym dystansem do siebie i świata zblazowany sybaryta utracił wiarę we wszystko, także w Boga. Dręczy go poczucie jałowości i pustki. Po odejściu kolejnego kochanka decyduje się dokonać aktu samospalenia. 05:00 USŁYSZCIE MÓJ KRZYK Film dokumentalny, 46 min, Polska, 1991 Scenariusz: Maciej Drygas Zdjęcia: Stanisław Śliskowski Wykonawcy: Kazimierz Kord, Elżbieta Chojnacka 8 września 1968 r. podczas dożynek na Stadionie X - lecia na znak protestu "przeciw tyranii kłamstwa ogarniającego świat" podpalił się 60 - letni Ryszard Siwiec z Przemyśla. Ofiara jego nie została zauważona przez publiczność na trybunach. W Archiwum WFD zachował się siedmiosekundowy skrawek taśmy, na którym operator utrwalił tragiczne wydarzenie. W filmie wykorzystano fragmenty autentycznego nagrania zarejestrowanego przez Ryszarda Siwca na dwa dni przed samospaleniem i ujęcie (7 sek) płonącego Ryszarda Siwca utrwalone przez operatora PKF Zbigniewa Skoczka. "Ja, Ryszard Siwiec, zdrów na ciele i umyśle, po długiej walce i rozwadze postanowiłem zaprotestować przeciw totalnej tyranii zła, nienawiści i kłamstwa opanowującego świat". Tymi słowami pięćdziesięcioletni księgowy z Przemyśla rozpoczął swój testament. 8 września 1968 roku podczas uroczystości dożynkowych na Stadionie X - lecia dokonał aktu samospalenia. Zanim podpalił swój nasączony benzyną garnitur, zdążył jeszcze rozrzucić kilkanaście ulotek zawierających protest przeciwko wkroczeniu wojsk Układu Warszawskiego do Czechosłowacji. Ciężko poparzonego Siwca przewieziono do szpitala. W kilka dni później zmarł. Nazwisko Siwca nie znalazło się na pierwszych stronach polskich ani zachodnich gazet. Przez wiele mięsięcy milczała również rozgłośnia Wolnej Europy. Kiedy ponad pół roku później na placu Vaclava w Pradze samospalenia dokonał Jan Palach, świat był wstrząśnięty. Opinia publiczna dowiedziała się również o podobnym proteście Litwina Romasa Kalanty. Na podstawie zachowanych dokumentów, zwierzeń najbliższych i relacji naocznych świadków autor filmu próbuje odpowiedzieć na pytania, jakimi motywami kierował się Siwiec, jakim był człowiekiem i jak należy określić popełniony przez niego czyn. Z tych dokumentów i wypowiedzi wyłania sie portret człowieka honoru, niegodzącego się na kompromisy, którego okrutna śmierć miała być protestem przeciwko panującemu systemowi. Film kończy wstrząsająca, przypadkowo nakręcona na stadionie sekwencja archiwalna - moment samospalenia Ryszarda Siwca.