TVP Kultura Środa, 06.07.2022 07:25 PRZESTRZENIE SZTUKI - KATOWICE Reportaż, 21 min, Polska, 2021 Reżyseria: Anna Maciejewska - Sołowińska Pierwsza część reportażu poświęconego działaniom zoogniskowanym wokół tańca przeprowadzonym w Katowicach, Kielcach, Łodzi i Lublinie w ramach programu pilotażowego "Przestrzenie Sztuki", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. 09:00 GRAJĄCY Z TALERZA (GRAJĄCY Z TALERZA) Film obyczajowy, fantasy, 103 min, Polska/Francja 1995 Reżyseria: Jan Jakub Kolski Scenariusz: Jan Jakub Kolski Zdjęcia: Piotr Lenar Występują: Franciszek Pieczka, Mariusz Saniternik, Dojnica Paładiuk, Agnieszka Michalska, Grażyna Błęcka - Kolska, Krzysztof Pieczyński, Krystyna Monczka, Lech Gwit, Henryk Niebudek i inni "Pomysł podsunął mi znajomy filmowiec Adam Warchoł, z którym kiedyś pracowałem. Opowiedział mi o grajku Józefie Lundzie, który chadza po Podhalu i gra na skrzypcach ze szlaczków na talerzu, ornament traktuje jak nuty. Uczyniłem Lundę postacią tytułową filmu, nawet tak samo się u mnie nazywa. Prawdziwego Lundy nie odszukałem, bo nie chciałem mojego wyobrażenia mierzyć z rzeczywistością" - mówił w jednym z wywiadów Jan Jakub Kolski. Wątek wędrownego muzykanta nie jest jednak w "Grającym z talerza" najistotniejszy. Film autora "Pograbka" to bowiem przede wszystkim opowieść o miłości. Miłości nadzwyczajnej: liliputki (metr dziesięć wzrostu)Janki i Morki - potwora o dwóch twarzach, który ze wstydu mieszka w studni. Wzruszającą historię o uczuciu, cierpieniu i przemijaniu opowiada Kolski w swej ulubionej poetyce, w której surowy realizm sąsiaduje z poezją i baśniowością. Kluczowe role reżyser powierzył aktorom, z którymi współpracował już wcześniej. Znaleźli się wśród nich Franciszek Pieczka, Mariusz Saniternik, Grażyna Błęcka - Kolska. Jednak "głównym medium filmu" jest Mołdawianka Dorina Paładiuk - cyrkowa treserka psów i akrobatka, mierząca zaledwie metr i dwadzieścia centymetrów wzrostu. To zwłaszcza dzięki niej "Grający z talerza" jest jednym z najbardziej wzruszających filmów w dotychczasowym dorobku Kolskiego. Jego wartość doceniono na VIII Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Tokio, gdzie otrzymał nagrodę specjalną jury. Akcja "Grającego z talerza" toczy się na wsi. Chłop Marczyk opiekuje się Morką - człowiekiem o dwu twarzach, ze wstydu mieszkającym w studni. Pewnego dnia Marczyk przywozi do swego gospodarstwa liliputkę Jankę. Kiedy stary chłop umiera, Janka odkrywa istnienie Morki. Rodzi się obustronne uczucie. Pod wpływem miłości dziewczyna zaczyna gwałtownie rosnąć. 11:00 DOM - ODC. 23/25 - KOLEJKA DO ŻYCIA Serial obyczajowy, 88 min, Polska, 2000 Reżyseria: Jan Łomnicki, Marcin Łomnicki Scenariusz: Jerzy Janicki, Andrzej Mularczyk Muzyka: Piotr Hertel Aktorzy: Tomasz Borkowy, Halina Rowicka, Adam Wojtyszko, Bożena Dykiel, Monika Kwiatkowska, Anna Romantowska, Waldemar Barwiński, Jan Englert, Magdalena Stużyńska, Marek Bukowski, Magdalena Stużyńska, Zbigniew Buczkowski, Piotr Fronczewski, Jerzy Bończak W szpitalu Majka czeka na transplantację nerki. Kajtek próbuje dzięki protekcji przyspieszyć operację. Henio Lermaszewski skupuje złoto i ukrywa je w lodówce. Nieświadoma niczego Danusia daje lodówkę Prokopowi do naprawy. Gospodarz domu znajduje szlachetny kruszec i zabiera go. Kiedy odkrywa to Henio, wpada w szał. Dopada Prokopa i torturami wymusza zwrot części złota. Halina zostawia u Wrotka Anusię, sierotę, którą przygarnęła. Po kilku dniach Rajmund na tyle przywiązuje się do dziecka, że postanawia wrócić do żony. Tymczasem dzięki protekcji Majka otrzymuje nową nerkę. Teraz uszczęśliwieni młodzi mogą już wyznaczyć datę ślubu. Do Katowic, z delegacją radzieckich inżynierów przyjeżdża Klara, siostra Martyny. Martyna namawia ją, by została w Polsce. Nadchodzi październik 1978 roku. Lokatorzy kamienicy na Złotej z wielką radością przyjmują wieść o wyborze kardynała Karola Wojtyły na papieża. 12:40 NON - STOP KOLOR Film obyczajowy, 35 min, Polska, 2007 Reżyseria: Maria Sadowska Scenariusz: Maria Sadowska Zdjęcia: Jeremiasz Prokopowicz Aktorzy: Joanna Szczepkowska, Anita Jancia-Prokopowicz Główna bohaterka, 30 - letnia dziewczyna o przezwisku Muza, budzi się rano pod pomnikiem Chopina w Łazienkach. Nie pamięta, skąd się tam wzięła, nie może znaleźć także swojego samochodu, więc jedzie porannym tramwajem do domu na Ursynowie. Pod drzwiami okazuje się, że zgubiła również klucze od mieszkania. Muza rozpoczyna więc długą wędrówkę po Warszawie w ich poszukiwaniu. Film przedstawia środowisko warszawskiego clubbingu - pokolenie kochające muzykę i nieustającą zabawę. 13:30 PRZEWODNIK PUTIFARA - ODC. 6 KONSTANTYNOPOL, WSCHÓD SPOTYKA ZACHÓD (PUTIPHAR'S TRAVEL GUIDE A 19TH CENTURY GLOBE - TROTTER 6. CONSTANTINOPOLE, EAST MEETS WEST) Serial dokumentalny, 52 min, Francja, 2019 Reżyseria: Sebastien Lafebvre, Stanislas Valroff Scenariusz: Helene Chevereau Petrus Putifar jest fikcyjnym podróżnikiem i autorem przewodników turystycznych. Odkrywa zabytki do odwiedzenia, muzea, ogrody, miejsca do zwiedzenia, spaceruje po miastach i dzieli się swoimi spostrzeżeniami. Szósty odcinek to Konstantynopol, nazwa Bizancjum nadana miastu przez Konstantyna Wielkiego, który wybrał je na swoją siedzibę. Tu Wschód spotyka się z Zachodem, kulturowo i narodowościowo. Konstantynopolitańskie noce i dnie, muzea, zabytki, uciechy. Z Paryża do wrót Orientu. Wiedeń, Budapeszt, Belgrad, Bukareszt i w końcu boski Konstantynopol. Od 1889 roku podróżuje się bezpośrednio znad Sekwany na wybrzeże Bosforu. Spełniły się marzenia. Podróżujemy luksusowym Orient Ekspresem, jedząc wykwintne dania w wagonie restauracyjnym i sypiając w wygodnym przedziale. Dawniej podróżni wysiadali na nabrzeżach, przy których cumowały niezliczone statki, krzyczały mewy i pachniały przyprawy z Dalekiego i Bliskiego Wschodu. 14:40 HISTORIA KINA W POPIELAWACH Dramat, 95 min, Polska 1998 Scenariusz i reżyseria: Jan Jakub Kolski Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Zygmunt Konieczny Aktorzy: Krzysztof Majchrzak, Bartosz Opania, Grażyna Błęcka - Kolska, Michał Jasiński, Tomasz Krysiak, Franciszek Pieczka, Mariusz Saniternik, Joanna Pierzak, Izabella Bukowska, Maria Gładkowska, Jan Nowicki, Anna Biernacka, Edward Kusztal, Aleksander Bednarz, Bogusław Nobielski, Maria Wójcikowska, Zdzisław Reczyński, Michał Szkóp i inni "Nie poddaję się oczekiwaniom widzów. Tym, co kontroluje moją pracę, jest wewnętrzne przekonanie o słuszności, uczciwości i serdeczności tego, co robię. Jeśli to się zrymuje z oczekiwaniami widzów, proszę uprzejmie. Jeżeli się nie zrymuje - przepraszam. Na zapotrzebowanie społeczne niech odpowiadają moi zdolniejsi koledzy. W każdym filmie zabiegam, żeby odkrywać dla siebie coś nowego. Nie chcę powtarzać światów, które już wykreowałem. Nie sądzę, żebym stał w miejscu. Widzom mogę powiedzieć tyle: przyjdźcie na ten film, a zobaczycie, jak wiele zdarzyło się ostatnio" - deklarował w jednym z wywiadów Jan Jakub Kolski. To słowa niezwykłe w czasach dominacji filmowej komercji i podporządkowania X Muzy dogmatowi zysku. Przypominające, że prawdziwa sztuka jest w swej istocie elitarna. Dąży nie do schlebiania masowym gustom (to domena, demokratycznej z natury, rozrywki), lecz odkrywania nieznanych obszarów piękna, poszerzania granic ludzkiej wyobraźni i wrażliwości. Często też staje się widzialnym świadectwem poszukiwania przez artystę własnego miejsca w rzeczywistości, budowania przezeń oryginalnej wizji świata. Dotychczasowy dorobek twórczy Jana Jakuba Kolskiego dobitnie potwierdza tę regułę. Kolejne filmy reżysera, od debiutanckiego "Pogrzebu kartofla" aż po "Historię kina w Popielawach", dowodzą z jednej strony przywiązania do pewnych motywów i pejzaży, z drugiej zaś pokazują duchowy rozwój ich twórcy, jego zmagania z własnymi obsesjami i kompleksami. Fabuła "Historii kina w Popielawach" rozgrywa się również w scenerii znanej z wcześniejszych obrazów Kolskiego (malownicze pola, dalekie horyzonty, wiejskie chałupy) i wśród "znajomych" typów ludzkich (nieudaczni, ułomni, wewnętrznie niespełnieni mężczyźni; kobiety cierpiące z powodu nieszczęśliwej miłości). Krąży też wokół bliskich reżyserowi tematów: czasu, przeznaczenia, bólu, miłości. "Historia..." stanowi jednak również zamknięcie pewnego etapu twórczych poszukiwań Kolskiego. "Jest ostatnim z serii filmów, w których dokonywałem osobistych rozliczeń ze światem" - jak mówił w jednym z wywiadów. To z jednej strony zwiastun rozluźnienia więzów z wypracowaną przez lata estetyką, z drugiej zaś utwór bardzo osobisty, nawiązujący do rzeczywistych dziejów przodków artysty. "W mojej prywatnej historii rodzinnej cztery pokolenia zapisywały kartę pod nazwą"film", prawie od początku, odkąd kino istnieje. Prababka na początku wieku miała jedno z pierwszych kin w Łodzi"Theatre Optique Parisien", dziadek był producentem filmowym, przedstawicielem firm Fox, Metro Goldwyn Meyer, Paramount. Ojciec - montażysta filmowy, siostra - montażystka, ja - też filmowiec. Ale nie znalazłem dość odwagi czy nieskromności, żeby opowiadać wprost tę historię. Ukryłem więc moich antenatów za postaciami filmowymi" - zwierzał się swego czasu reżyser. Narratorem tytułowej "historii" jest dziesięcioletni Staszek Szewczyk, wychowany wprawdzie w mieście, lecz uczący się w wiejskiej szkole w Popielawach, skąd pochodzą jego dziadkowie. W pamiętniku, który pisze, bardzo wiele miejsca zajmuje zasłyszana historia barwnego, głośnego w okolicy, kowalskiego rodu Andryszków. Zaczyna się ona od Józefa Andryszka, zwanego Pierwszym. W XIX wieku zbudował on kinomaszynę, zanim jeszcze to samo uczynili na Zachodzie bracia Lumiere. Poprzez następne pokolenia saga rodzinna dochodzi do lat sześćdziesiątych XX wieku, czyli losów Józefa Andryszka Szóstego, zwanego Szustkiem, który marzy o odtworzeniu wynalazku swego przodka. Stanowczo sprzeciwia się temu jego ojciec, uważając, że kinomaszyna była przez lata przekleństwem rodu. W ten sposób pod ręką Kolskiego fascynująca historia rodzinna splata się nierozerwalnie z rozważaniami o fenomenie kina. Liczne wyróżnienia polskie i zagraniczne, w tym m.in. Złote Lwy w Gdańsku - Gdyni (1998) za najlepszy film roku oraz nagrody dla Krzysztofa Majchrzaka (pierwszoplanowa rola męska), Kazimierza Rozwałki (produkcja) i Jana Jakuba Kolskiego (nagroda Kin Studyjnych); Syrenka Warszawska (1998); Brązowe Grono na LLF w Łagowie (1998); Grand Prix dla filmu na Międzynarodowym Spotkaniu Kina i Telewizji - Kino Pełnoekranowe w Genewie (1999); Srebrny Witeź na MFF Słowiańskich i Prawosławnych w Moskwie (1999) oraz Grand Prix na Festiwalu Alte Adria Cinema w Trieście (1999) dla Jana Jakuba Kolskiego. 16:30 AUSTERIA Dramat obyczajowy, 103 min, Polska 1983 Reżyseria: Jerzy Kawalerowicz Scenariusz według powieści Juliana Stryjkowskiego: Julian Stryjkowski, Jerzy Kawalerowicz, Tadeusz Konwicki Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Leopold Kozłowski Występują: Franciszek Pieczka, Wojciech Pszoniak, Jan Szurmiej, Ewa Domańska, Wojciech Standełło, Liliana Głąbczyńska, Szymon Szurmiej, Gołda Tencer i inni O filmowej wersji "Austerii" głośno było jeszcze w trakcie produkcji. Ekranizacja jednej z najwybitniejszych powieści Juliana Stryjkowskiego wzbudzała zrozumiałe zainteresowanie. Potem przyszła premiera w Chicago, polska premiera w czasie "Konfrontacji", wreszcie: Złote Lwy '84 - główna nagroda na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni. Już pierwsze sekwencje dzieła Kawalerowicza wprowadzają widza w świat dla wielu nieznany lub zapomniany, świat, który odszedł bezpowrotnie. Jest nim kultura Żydów polskich - oryginalnej i hermetycznej społeczności o własnej filozofii, obyczajowości, religijności i niepowtarzalnym humorze. "Zawsze wydawało mi się, że tylko w Polsce można nakręcić odpowiednio reprezentacyjny film, poświęcony tej tematyce. Żyją tu jeszcze ludzie, którzy pamiętają ten zaginiony świat, pracują artyści, którzy mają jeszcze w oczach kształt wizualny zamordowanej cywilizacji, którzy słyszą jeszcze dźwięki i melodie tamtych czasów" - mówił w jednym z wywiadów Jerzy Kawalerowicz. "Austerię" okrzyknięto jednym z najważniejszych filmów polskich i najważniejszym, obok "Matki Joanny od Aniołów", w dorobku Kawalerowicza. Znakomite recenzje zebrał Franciszek Pieczka jako odtwórca głównej roli Taga. Bardzo podobały się również sugestywne zdjęcia przedwcześnie zmarłego operatora Zygmunta Samosiuka. "Dzięki niemu"Austeria"jest najlepiej sfotografowanym - oprócz"Doliny Issy"- filmem polskim ostatnich lat" - pisał branżowy "Film". Pojawiły się nawet głosy, że dzieło Kawalerowicza przewyższa swój literacki pierwowzór. Rok 1914. Pierwszy dzień i pierwsza noc I wojny światowej. Przy drodze do małego galicyjskiego miasteczka stoi karczma, tytułowa austeria, prowadzona przez starego, mądrego Żyda Taga. Znajdują w niej schronienie pierwsi uciekinierzy zagrożeni kozackim pogromem. Są wśród nich bogaci, wyemancypowani Żydzi z miasteczka, są i chasydzi - mistycy i fanatycy religii, niezdający sobie sprawy z tego, co się wokół dzieje. Na tle tej barwnej zbiorowości rysuje się wyrazista postać Taga, filozofa i wolnomyśliciela, mającego świadomość nadciągającej katastrofy. Pełen trzeźwego sceptycyzmu otacza wszakże ciepłem i serdecznością wszystkich, których jego austeria przygarnęła na tę noc. Przeczuwa, że z nadejściem dnia nadejdzie także zagłada. 18:50 SERIALOWA NOSTALGIA - TAJEMNICA SAGALI - ODC. 7/14 - AGNARR I GEIRROD (TAJEMNICA SAGALI) Serial dla młodych widzów, 25 min, Niemcy/Polska, 1996 Reżyseria: Jerzy Łukaszewicz Scenariusz: Marina Vorlop-Bell, Jerzy Łukaszewicz Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Krzesimir Dębski Wykonawcy: Marek Barbasiewicz, Jacek Wolszczak, Witold Wysota, Grzegorz Drojewski, Aleksandra Koncewicz, Marian Opania, Bartłomiej Ruda Aktorzy: Derval De Faria, Grzegorz Ruda, Marcin Nowacki, Fred Delmare, Gertrud Roll, Adam Ozga, Kuba Tolak Kuba i Jacek uczą rybaków, u których znaleźli gościnę, jak z wody morskiej pozyskać sól, substancję bardzo wówczas drogą. W podzięce gospodyni daje im kamień, który wydobyła ze złowionej wcześniej ryby. Jest to kolejna część Sagali. Geirrod żąda jednak zwrotu podarunku. Jest synem króla i uważa, iż kamień należy się właśnie jemu. By uniknąć bójki, jego młodszy brat Agnarr wrzuca kamień do morza. Jacek nurkuje i wydobywa z głębiny czwartą, zagubioną część. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - TAJEMNICA SAGALI - ODC. 8/14 - SZKOŁA MAGÓW (TAJEMNICA SAGALI) Serial dla młodych widzów, 25 min, Niemcy/Polska, 1996 Reżyseria: Jerzy Łukaszewicz Scenariusz: Marina Vorlop-Bell, Jerzy Łukaszewicz Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Krzesimir Dębski Wykonawcy: Wojciech Wysocki, Marek Barbasiewicz, Jacek Wolszczak, Witold Wysota Aktorzy: Jan Jankowski, Derval De Faria, Grzegorz Ruda, Marcin Nowacki, Christoph Eichhorn, Winfried Glatzeder, Janusz Michałowski, Bartosz Obuchowicz, Jarosław Jakimowicz-Kriegl, Paweł Deląg, ks.Kazimierz Orzechowski, Andreas Knaup, Ola Tokarska, Jacek Borcuch W poszukiwaniu brakujących części Sagali chłopcy docierają na tereny dzisiejszej Francji, ale nadal tkwią w zamierzchłej przeszłości, na początku naszej ery. W swej wędrówce spotykają smolarza, który prowadzi ich do groty magów, gdzie znajduje się również szkoła dla adeptów tej sztuki. Arcymag decyduje, że wyda chłopcom kolejną część Sagali, która jest w jego posiadaniu, jeśli Kuba zda egzamin z magii. 21:45 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - CHIŃSKIE DZIEWCZYNY DO WZIĘCIA (LEFTOVER WOMEN) Film dokumentalny, 84 min, Izrael, 2019 Reżyseria: Shosh Shlam, Hilla Medalia Film dokumentalny o sytuacji społecznej w Chinach. To poruszający, prowokujący do myślenia i często niepokojący aktualny dokument, który rzuca światło na zaskakujące oczekiwania postawione kobietom. W tym kraju tak zwane pozostawione kobiety to dla Chińczyków te, które są wykształcone, kosmopolityczne, nie są mężatkami i nie zakładają rodzin przed osiągnięciem dwudziestki. Aby pary się poznawały organizuje się targi małżeńskie, różne osoby prowadzą swaty, a rząd sponsoruje specjalne spotkania towarzyskie. Film opowiada o trzech zawodowo spełnionych i odnoszących sukcesy kobietach, które prowadzą wyczerpujące poszukiwania odpowiedniego kandydata na męża. Są obciążone presją rodzin, a nawet rządu, bo zgodnie z konwencjami społecznymi osiągnęły odpowiedni wiek do zawarcia małżeństwa i posiadania dzieci. Próbują one pod ogromną presją i w zdeterminowaniu znaleźć miłość na własną rękę. Premiera odbyła się na festiwalu filmowym w Filadelfii w październiku 2019 r. 23:25 LEKKIE OBYCZAJE - NIE MA NAS W DOMU (SORRY WE MISSED YOU) Dramat, 97 min, Belgia/Francja/Wielka Brytania 2019 Reżyseria: Ken Loach Scenariusz: Paul Laverty Aktorzy: Kris Hitchen, Dobbie Honeywood, Rhys Stone, Katie Proctor Film otrzymał wiele prestiżowych nominacji oraz Nagrodę Publiczności na festiwalu w San Sebastian w 2019 roku. Główne postaci tej historii to Ricky i Abbie. Są małżeństwem, pragną stworzyć dla swojej rodziny, jak najlepsze warunki do życia. Mają dwoje dzieci: młodsza z pociech to rezolutna córka Liz Jae oraz starszy syn, dorastający, zbuntowany nastolatek o imieniu Seb. Ricki nie cofnie się przed niczym, by osiągnąć swój cel i spełnić marzenia. Nie może znieść widoku ciągle zapracowanej, przemęczonej żony, która w domu opieki zajmuje się starymi, zniedołężniałymi ludźmi, nie mając już sił i czasu dla bliskich. Zamierza postawić wszystko na jedną kartę, decydując się na założenie własnej firmy. Ponieważ ciężka praca w rodzinnym Manchesterze nie daje mu żadnej satysfakcji, ani tym bardziej pieniędzy postanawia rozkręcić biznes w Newcastle, zaczynając od franczyzy. Zdaje sobie sprawę, że to duże ryzyko, jednak nie ma już odwrotu od tej decyzji. Czy praca na własną rękę przyniesie mu szczęście i spodziewane profity? 01:15 SCENA KLASYCZNA - (43) KRAKOWSKIE TRIO STROIKOWE Koncert, 30 min, Polska, 2018 Wykonawcy: Marek Mleczko, Roman Widaszek, Paweł Solecki, Krakowskie Trio Stroikowe W kolejnym odcinku Sceny klasycznej wystąpi Krakowskie Trio Stroikowe, które w 2018 roku obchodzić będzie 20 - lecie pracy artystycznej. Zespół powstał z inicjatywy oboisty Marka Mleczko w roku 1998 przy Orkiestrze Kameralnej Capella Cracoviensis. Składa się z wybitnych instrumentalistów, którzy doskonale odnajdują się zarówno w grze orkiestrowej, kameralnej i solowej. Członkowie zespołu są pedagogami Akademii Muzycznych w Krakowie i w Katowicach. W swoim repertuarze Trio Stroikowe ma utwory od baroku do współczesności. W roku 2005, współpracując z Polskim Wydawnictwem Muzycznym i firmą wydawniczą DUX, zespół nagrał płytę z utworami polskich kompozytorów XX wieku (Szałowski, Tansman, Lutosławski, Spisak, Palester, Krauze), a w roku 2006 zarejestrował na płycie wydanej przez Towarzystwo Bachowskie w Krakowie Sonatę triową nr 1 Es - dur BWV 525 Bacha, w transkrypcji na trio stroikowe. W programie usłyszymy utwory Jacquesa Iberta, Krzesimira Dębskiego, Ferenc Farkasa i Erwin Schulhoffa. 02:30 KINO NOCNE - BILET NA KSIĘŻYC Film obyczajowy, 118 min, Polska 2013 Scenariusz i reżyseria: Jacek Bromski Zdjęcia: Michał Englert Muzyka: Ludek Drizhal, Aaron Frescas, Spencer Gibb Aktorzy: Filip Pławiak, Mateusz Kościukiewicz, Bożena Adamek, Anna Przybylska, Łukasz Simlat, Andrzej Chyra, Andrzej Grabowski, Piotr Dąbrowski Na festiwalu filmowym w Gdyni w 2013 r. Jacek Bromski został nagrodzony za scenariusz filmu. To opowieść o młodości, przyjaźni i miłości w odległych już czasach, gdy człowiek stawiał pierwsze kroki na Księżycu, na ulicach królowały saturatory, sklepy świeciły pustymi półkami, z tranzystorów płynęła rockandrollowa muzyka, a szczytem marzeń każdego Polaka były własne cztery kółka. Twórcy filmu zabierają widza w sentymentalną podróż do szalonych lat 60. , do czasów młodzieżowej kontestacji, hipisów i bigbitowców, do barwnej epoki długowłosych dzieci kwiatów, nawołujących do miłości, nie do wojny. Akcja filmu rozgrywa się w 1969 r. Główny bohater to młody chłopak, Adam Sikora, który pasjonuje się lotnictwem. Kiedy dostaje powołanie do wojska, przeżywa pierwsze życiowe rozczarowanie. Jego marzenia i plany nagle legły w gruzach. Okazuje się, że na przekór swoim zainteresowaniom, młody człowiek przez trzy lata ma służyć w Marynarce Wojennej w Świnoujściu. Już wkrótce musi stawić się w jednostce. Wraz ze swoim starszym bratem Antkiem wyrusza więc na Wybrzeże. Podczas podróży przez Polskę bracia przeżywają różne przygody, zawierają nowe znajomości. Antek, który uchodzi za niepoprawnego podrywacza i króla nocnych lokali, próbuje wprowadzić nieśmiałego Adama w dorosły świat, pokazać mu prawdziwe życie, nauczyć samodzielności i odwagi w podejmowaniu różnych decyzji. Spotkanie z piękną i tajemniczą tancerką Roksaną mocno skomplikuje życie Adama. Ta znajomość pociągnie za sobą całą serię zaskakujących zdarzeń.