TVP Kultura Poniedziałek, 11.07.2022 08:55 WINO TRUSKAWKOWE (WINO TRUSKAWKOWE) Film obyczajowy, 106 min, Polska/Słowacja 2007 Reżyseria: Dariusz Jabłoński Scenariusz: Andrzej Stasiuk, Dariusz Jabłoński Zdjęcia: Tomasz Michałowski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Jiri Machacek, Zuzana Fialova, Marian Dziędziel, Mieczysław Grąbka, Jerzy Radziwiłowicz, Lech Łotocki, Maciej Stuhr, Marek Litewka, Maria Ciunelis, Cezary Kosiński, Magdalena Pstrzoch - Momot, Jagoda Szaluś, Robert Więckiewicz To, co w "Opowieściach galicyjskich" mnie zafascynowało, to są postaci. Postaci, które mają niezwykłe losy, w obliczu tragedii zachowują godność, a ich filozofia życiowa pozwala im przetrwać życiowe burze. Ci ludzie żyją na ziemi, która oprócz swojego niespotykanego piękna kryje w sobie mnóstwo dramatów, o czym najlepiej świadczą rozsiane wszędzie krzyże i cmentarze - tu polski, tam łemkowski, austriacki, żydowski... Niektórzy tę ziemię nazywają Małymi Bałkanami - mówił o genezie powstania "Wina truskawkowego" Dariusz Jabłoński. Rzeczywiście, podobnie jak w Stasiukowych "Opowieściach galicyjskich", których film jest adaptacją, fabuła często schodzi tu na drugi plan, ustępując miejsca kontemplacji piękna przyrody Beskidu Niskiego oraz pogłębionym psychologicznie portretom zwykłych ludzi. Owa zwykłość zresztą okazuje się po pewnym czasie jedynie fasadą, skrywającą wielkie namiętności, życiowe tragedie i nietuzinkowe charaktery. W Żłobiskach losy ludzi z krwi i kości nierozerwalnie splatają się z losami pokutujących duchów, widocznych tylko dla wybranych. Ci, którzy po cichu marzą o ucieczce do "wielkiego świata", sąsiadują z tymi, dla których senne, prowincjonalne "życie bez zdarzeń" stało się upragnionym azylem, gdzie macki owego "świata" nie sięgają. Lokalne legendy i mitologie zderzają się z agresywnym "małym biznesem", wabiącym krzykliwymi, tandetnymi neonami i pismami pornograficznymi. Sielskie pejzaże, raz romantyczne, innym razem nieco surowe, lecz zawsze piękne, z pietyzmem przenosi na kinowy ekran kamera Tomasza Michałowskiego. Nawiązująca do etnicznej wielobarwności regionu muzyka Michała Lorenca to kolejny element budujący unikatowy klimat filmu Jabłońskiego. Klimat bliski temu, który odnaleźć można chyba tylko w literaturze tzw. realizmu magicznego, lecz zarazem bardzo swojski, specyficznie słowiański. W "Winie truskawkowym" wystąpiła plejada znanych i cenionych aktorów. Główną rolę zagrał Jiri Machacek, czeski aktor, którego pozycję ugruntowały m. in. takie, popularne również w Polsce, filmy jak: "Powrót idioty" Sasy Gedeona, "Małe sekrety" Alice Nellis, "Na złamanie karku" Jana Hrebejka, a zwłaszcza "Samotni" Davida Ondricka. Partneruje mu, obdarzona nieco niepokojącą i mroczną urodą, Słowaczka Zuzana Fialova oraz plejada polskich gwiazd, które i tym razem bezbłędnie wywiązały się z powierzonego im zdania: Marian Dziędziel, Robert Więckiewicz, Maciej Stuhr i Jerzy Radziwiłowicz. "Film przypomina książkę. Właściwie teraz to już sam nie wiem, co według czego było robione. Darek Jabłoński ustawił kamerę w tych samych miejscach, w których wiele lat temu wymyśliłem "Opowieści galicyjskie". W ten przedziwny sposób mogę dzisiaj oglądać własne wizje, własne myśli. I ta opowieść o miłości, śmierci i o pokutującym duchu została rozświetlona jakimś nieco nieziemskim blaskiem, cudownym blaskiem kina, który przypomina jednak jasność nadprzyrodzoną. Tym razem chyba udało się pokazać niewidzialne" - mówił po premierze "Wina..." Andrzej Stasiuk. Lepszej rekomendacji chyba nie trzeba. Do położonego przy słowackiej granicy miasteczka Żłobiska przyjeżdża trzydziestoletni Andrzej, policjant z Warszawy. Ma nadzieję zacząć tu nowe życie i zapomnieć o starym, którego finałem była utrata żony i córki. W miejscowym komisariacie pracuje od lat tylko jeden stróż prawa z nostalgią, podobnie jak większość mieszkańców, wspominający czasy PRL - u i wszechobecnych PGR - ów. Andrzej, chcąc nie chcąc, wchodzi więc w rolę piątego koła u wozu, gdyż przestępczość w Żłobiskach prawie nie istnieje, jeśli nie liczyć pijackich awantur w knajpie i nielegalnego wyrębu drzewa na opał. Dlatego głównym zadaniem nowego policjanta staje się patrolowanie okolicy na służbowym, rozlatującym się rowerze. Z biegiem czasu Andrzej lepiej poznaje lokalnych mieszkańców i ich ulubioną rozrywkę: gromadne lub samotne popijanie lokalnego napitku pod nazwą wino truskawkowe. W oko wpada mu też miejscowa piękność Słowaczka Lubica, kokietująca połowę miasteczka miłośniczka tańca, żyjąca jakby we własnym, nie zawsze respektującym miejscowe obyczaje, świecie. Dziewczynie również najwyraźniej podoba się nowo przybyły, gdyż już przy pierwszej okazji między nią a Andrzejem dochodzi do zbliżenia. Związek nie nabiera jednak cech trwałości, ponieważ Lubica niedługo później wychodzi za Edka, gruboskórnego dorobkiewicza i właściciela kilku okolicznych biznesów. Andrzej nie ma jednak czasu na rozpamiętywanie zawodu miłosnego, gdyż w miasteczku zostaje popełnione morderstwo. 11:00 DYREKTORZY - ODC. 1/6 - SWÓJ CHŁOP Film obyczajowy, 82 min, Polska, 1975 Reżyseria: Zbigniew Chmielewski Scenariusz: Aleksander Minkowski, Andrzej Szypulski Aktorzy: Janusz Paluszkiewicz, Wanda Łuczycka, Krystyna Kołodziejczyk, Bogdan Baer, Adolf Chronicki, Zbigniew Józefowicz, Zygmunt Malawski, Jan Nowicki Akcja serialu toczy się w bliżej nie umiejscowionym zakładzie produkcyjnym Fabel, obejmując okres od roku 1957 do 1972. Bohaterami kolejnych odcinków są dyrektorzy tegoż zakładu, kapitanowie naszego przemysłu. Ich działalność, niepozbawiona błędów, została ukazana na szerokim tle przemian społeczno - obyczajowych zachodzących w kraju, w ścisłym powiązaniu z wysiłkami produkcyjnymi załogi zakładu i nastrojami panującymi wśród personelu technicznego. Rok 1957. Zakład produkcyjny Fabel nie wykonał planu. Rozgoryczona załoga wybiera nowego dyrektora, starego pracownika zakładu - ślusarza Gajdę. Po pewnym czasie okazuje się jednak, że funkcja ta przerasta jego możliwości. Po jednej z błędnych decyzji dyrektor Gajda podaje się do dymisji. Na jego miejsce przychodzi młody, wykształcony człowiek - inżynier Stokłos. 12:35 PAS DE DEUX Dramat, 34 min, Polska, 2003 Reżyseria: Kinga Lewińska Scenariusz: Kinga Lewińska Zdjęcia: Konrad Spyra Aktorzy: Krzysztof Globisz, Gabriela Kownacka, Przemysław Chojęta, Małgorzata Sadowska, Andrzej Szopa, Karol Stępkowski, Gabriela Czyżewska Pokazywany w 2002 roku na festiwalu w Gdyni w ramach konkursu Polskie Kino Niezależne film, który stanowił pracę absolutoryjną Kingi Lewińskiej, wówczas studentki IV roku reżyserii na Wydziale Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Akcja rozgrywa się w małym miasteczku. Józef Struziak (Krzysztof Globisz), miejscowy weterynarz, jest znudzony codziennymi obowiązkami, swoją żoną Anną (Gabriela Kownacka) i jej dość nietypową, jak na prowincjonalną rzeczywistość, pasją - baletem. Anna była kiedyś tancerką, do dziś z nostalgią wspomina tamte lata, wyobraża sobie, jak mogłoby potoczyć się jej życie, gdyby nie zrezygnowała ze sztuki. Józefa drażni jednak jej zamiłowanie do muzyki poważnej, ćwiczone przed lustrem baletowe kroki, wystudiowane gesty. Odreagowuje małżeński stres i rutynę, spotykając się potajemnie z kochanką w swoim gabinecie przy rynku. Pewnego dnia do weterynarza przyjeżdża na praktyki student, Wiktor Malec (debiutujący na ekranie Przemysław Chojęta). Sytuacja w domu Struziaków zaczyna się dość szybko zmieniać. Józef wykorzystuje obecność gościa, aby tym częściej wymykać się na schadzki, a Anna dostrzega w nieśmiałym, pełnym dobrej woli chłopaku bratnią duszę i wciąga go w swoje domowe próby baletowe. Józef postanawia maksymalnie wykorzystać sytuację i wreszcie ułożyć sobie życie po nowemu. Pozorując wezwanie do nagłego wypadku pryszczycy, wychodzi z domu. Pod jego nieobecność Anna wkłada swój dawny strój baletnicy, aby przećwiczyć z praktykantem pas de deux z "Jeziora abędziego". Ale za skąpa sukienka ciśnie, więc trzeba ją trochę rozsznurować, spocony od podnoszenia tancerki Wiktor zdejmuje koszulę i wtedy Józef wraca niespodziewanie z "frontu walki z pryszczycą". Przyłapawszy żonę "na zdradzie", pakuje manatki i pełen świętego oburzenia opuszcza dom. Udaje się do kochanki, ale tam czeka go niemiła niespodzianka. 13:30 REŻYSERZY S.V - FRANCIS FORD COPPOLA 1/10 SEZON 5 (FRANCIS FORD COPPOLA 1/10 SEZON 5) Film dokumentalny, 46 min, Wielka Brytania, 2018 Reżyseria: Lyndy Saville Cykl dokumentalny poświęcony najważniejszym reżyserom kina. W tym odcinku przyglądamy się twórczości Francisa Forda Coppoli, reżysera m.in. "Ojca Chrzestnego", "Czasu Apokalipsy" czy "Rozmowy". 14:30 PERSONA NON GRATA (PERSONA NON GRATA) Dramat psychologiczny, 113 min, Polska/Włochy/Rosja 2005 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zanussi Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Wojciech Kilar Aktorzy: Zbigniew Zapasiewicz, Nikita Michałkow, Jerzy Stuhr, Daniel Olbrychski, Maria Bekker, Andrzej Chyra, Remo Girone, Victoria Zinny, Halina Golanko, Tadeusz Bradecki Uhonorowany licznymi nagrodami film twórcy "Barw ochronnych", "Cwału", "Spirali", "Życia jako śmiertelnej choroby...". Krzysztof Zanussi za dramat "Persona non grata" otrzymał na festiwalu w Gdyni w 2005 roku Nagrodę Jury, a nagroda za drugoplanową rolę męską przypadła Nikicie Michałkowowi. Z kolei Polska Nagroda Filmowa Orzeł 2006 została przyznana za najlepszą muzykę, dźwięk, montaż oraz drugoplanową rolę męską dla Jerzego Stuhra. "Persona non grata" to psychologiczny portret niemłodego już człowieka, Wiktora, któremu trudno się pogodzić z nagłą śmiercią ukochanej żony. Reżyser uczynił ze swego bohatera postać tragiczną. Wiktora dręczą wątpliwości, zatruwają myśli podejrzenia, nie wierzy nawet przyjacielowi z dawnych lat. Miotany na przemian gniewem i niepokojem, trwa w beznadziejnej walce z samym sobą aż do przejmującego zakończenia. Wiktor Leszczyński jest ambasadorem Polski w Urugwaju. Poznajemy go w chwili, gdy umiera jego ukochana żona, która odeszła tak nagle. Helena miała wylew, Wiktor nie był przygotowany na jej śmierć, miał jej jeszcze tyle do powiedzenia. Pogrążony w żalu czuwa przy łożu zmarłej, nie kryjąc łez rozpaczy i bólu. Na uroczystość pogrzebową w Polsce przybywa mnóstwo ludzi. Ku zaskoczeniu wdowca na pogrzebie zjawia się również rosyjski wiceminister spraw zagranicznych. To dawny znajomy Wiktora, z którym on i jego żona przyjaźnili się przed 20 laty. Wiktor był wówczas działaczem podziemia, a Oleg stawiał pierwsze kroki w rosyjskiej dyplomacji w Polsce. Rozmowa między przyjaciółmi sprzed lat nie trwa długo. Oleg nie ma wiele czasu, właśnie wybiera się w podróż służbową do Montevideo. Krótka wymiana zdań sprowadza się jedynie do wyrazów współczucia i chwili wspomnień. Wiktor chciałby przedłużyć spotkanie i w końcu rozwiać dręczące go od lat wątpliwości. Na jego przyjaźni z Rosjaninem cieniem się kładzie podejrzenie o zdradę i nielojalność. Wiktorowi nie daje spokoju myśl, że Oleg i jego żona mieli romans, podejrzewa również, że ten przed dwudziestu laty był oddelegowany do infiltracji polskiego podziemia. Wkrótce po pogrzebie ambasador Leszczyński wraca do swojej placówki w Urugwaju, przywożąc urnę z prochami ukochanej żony. Mimo niedawnej tragedii sprawuje twarde rządy, nie ufa nikomu, wyraźnie w ogóle nie lubi ludzi. Od razu łaja swego radcę, zarzucając mu, że ten pod jego nieobecność pisał do Warszawy donosy. Jest podejrzliwy i nieufny. Ambasada przeżywa kłopoty: brakuje środków finansowych, a właściciel budynku chce podnieść czynsz aż czterokrotnie. Jest jeszcze sprawa rozbudowy, którą poprzedni ambasador przeprowadził rzekomo bez pozwolenia. W każdym razie stosowne dokumenty gdzieś przepadły. Sen z powiek Wiktorowi spędza ponadto umowa sprzedaży śmigłowców. Próbuje za wszelką cenę przeforsować niezwykle korzystną dla Polski transakcję, ale obawia się, że jego największym konkurentem może być Rosja. A ambasadę na pewno infiltruje rosyjski wywiad. Właśnie w polskiej ambasadzie w Urugwaju rozpoczyna służbę nowy konsul, Waldemar. Przybywa wraz ze swą świeżo upieczoną żoną Oksaną, którą poznał podczas studiów w Rosji. Wiktor jest zafascynowany piękną Rosjanką, ale jednocześnie podejrzewa ją o szpiegostwo. Sam prowadzi prywatne śledztwo w tej skomplikowanej sprawie. Nie ułatwia mu zadania radca, dopuszczający się najwyraźniej malwersacji, ani Waldemar, który mimowolnie zostaje wplątany w aferę związaną z narkotykowym przemytem. 18:50 SERIALOWA NOSTALGIA - TAJEMNICA SAGALI - ODC. 11/14 - NAJKRÓTSZY DZIEŃ (TAJEMNICA SAGALI) Serial przygodowy, fantasy, dla młodych widzów, 25 min, Niemcy/Polska, 1996 Reżyseria: Jerzy Łukaszewicz Scenariusz: Marina Vorlop-Bell, Jerzy Łukaszewicz Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Krzesimir Dębski Wykonawcy: Marek Barbasiewicz, Jacek Wolszczak, Witold Wysota Aktorzy: Derval De Faria, Grzegorz Ruda, Marcin Nowacki, Antoni Ostrouch, Renata Berger, Robert Gonera, Marek Barbasiewicz, Paweł Kleszcz, Jan Prochyra Oszukana przez Czarnego Księcia wiedźma Teranon pomaga chłopcom w ucieczce i naprowadza ich na ślad kolejnej, szóstej części Sagali. Promień Słońca wskazuje kamień, a Przeznaczenie pozwala chłopcom na połączenie go z pozostałymi częściami. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - TAJEMNICA SAGALI - ODC. 12/14 - KAMIEŃ SATURNA (TAJEMNICA SAGALI) Serial przygodowy, fantasy, dla młodych widzów, 25 min, Niemcy/Polska, 1996 Reżyseria: Jerzy Łukaszewicz Scenariusz: Marina Vorlop - Bell, Jerzy Łukaszewicz Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Krzesimir Dębski Wykonawcy: Mirosław Zbrojewicz, Marek Barbasiewicz, Jacek Wolszczak, Witold Wysota, Marek Lewandowski Aktorzy: Jan Jankowski, Derval De Faria, Grzegorz Ruda, Marcin Nowacki, Christoph Eichhorn, Dorota Segda, Dorit Bellmann - Gaber, Ola Tokarska, Józef Mika, Anna Milewska, Agnieszka Czekańska, Agnieszka Grankowska, Małgorzata Biniek - Jankowska, Ingolf Gorges, Ronnie Marzillier Kuba i Jacek wracają do XX wieku, Jarpen przenosi ich do samochodu nieznajomej kobiety. Okazuje się, że pani Weronika jest naukowcem i jedzie właśnie na konferencję astrologiczną. Chłopcy opowiadają jej historię Sagali. W programie konferencji przewidziano również wyprawę po tajemniczy Kamień Saturna. Nieoczekiwanie pojawia się właściciel sklepu z kamieniami szlachetnymi, pan Kruks, od dawna poszukujący Sagali. 20:00 KULTURA JEST KOBIETĄ - TULIPANOWA GORĄCZKA (TULIP FEVER) Melodramat, 100 min, Wielka Brytania/USA 2017 Reżyseria: Justin Chadwick Scenariusz: Tom Stoppard Aktorzy: Alicia Vikander, Dane DeHaan, Christoph Waltz, Zach Galifianakis, Judi Dench, Cara Delevingne Ekranizacja bestsellerowej powieści z 1999 roku, brytyjskiej pisarki Deborah Moggach. Akcja zarówno książki, jak i filmu rozgrywa się w XVII - wiecznej Holandii, ogarniętej wówczas tzw. tulipanową goraczką. Jest rok 1637, Amsterdam. To tu żyje główna bohaterka, piękna, krucha i delikatna Sophia. Wychowała się w sierocińcu, skąd zabrał ją i poślubił starszy od niej bogaty wdowiec, kupiec Cornelis Sandvoort. W zamian za małżeństwo Sophii z bogaczem, jej siostry dostają szansę wyjazdu do Ameryki, gdzie czeka na nie ich ciotka. Mijają trzy lata. Sophia nie jest szczęśliwa w małżeństwie. Cornelis myśli tylko o tym, by urodziła mu przyszłego dziedzica majątku. Jego pierwsza żona umarła przy porodzie, nie przeżyło też dziecko. Choć mąż jest jej obojętny, mocno wierząca Sophia z pokorą podporządkowuje się mężowskiej władzy. Jest posłuszna i wierna. Do czasu. Nie mając potomstwa, Cornelis chce pozostawić po sobie choć portret ze swoją piękną, młodą żoną u boku. Zamawia obraz u malarza Jana. Przystojny i młody artysta od razu wzbudza zainteresowanie Sophii, a on odwzajemnia jej sympatię. Rodzi się między nimi uczucie. Tymczasem służąca Cornelisów, Maria, spodziewa się dziecka... 21:55 POWIDOKI - TADEUSZ KROŃSKI Dysk./wywiad/debata, 10 min, Polska, 2020 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca), Piotr Nowak (prowadzący) "Powidoki" to program publicystyczny poruszający istotne zagadnienia z zakresu filozofii, etyki i socjologii. Dwoje prowadzących: dziennikarka Barbara Schabowska i filozof prof. Piotr Nowak na przykładach wybranych przez siebie książek podejmą dyskusję nad zawartością tych dzieł i ich społeczną recepcją. W tym odcinku przedmiotem dyskusji jest twórczość Tadeusza Krońskiego. Tadeusz Kroński stalinista, politruk, zarazem w latach 50. wielki autorytet dla ludzi takich, jak Bronisław Baczko, Leszek Kołakowski czy Paweł Beylin. Czyli dla młodych komunistów. Podobno ich wszystkich uwiódł. Czym? W jaki sposób? Interesujące jest też jego powojenne zaangażowanie w stalinizm. Czy rzeczywiście szkodził ludziom, czy to wszystko jednak zostało nieco rozdmuchane? 23:35 FIGHTER (THE FIGHTER) Film biograficzny, dramat sportowy, 110 min, USA 2010 Reżyseria: David O. Russell Scenariusz: Scott Silver, Paul Tamasy, Eric Johnson Aktorzy: Mark Wahlberg, Christian Bale, Amy Adams, Melissa Leo, Mickey O’Keefe, Jack McGee, Melissa McMeekin, Bianca Hunter Siedem nominacji do Oscara: najlepszy film, reżyser, scenariusz, montaż, najlepsza aktorka drugoplanowa Amy Adams. Złote statuetki i Złote Globy za role drugoplanowe odebrali Christian Bale i Melissa Leo. Główny wątek filmu koncentruje się na życiu zawodowego boksera Micky’ego Warda (Mark Wahlberg) oraz jego starszego przyrodniego brata Dicky’ego Eklunda. Scenariusz filmu zainspirowany dokumentem z 1995 roku zatytułowanym "High on Crack Street: Lost Lives In Lowell" o rodzinie Eklund - Ward. Micky Ward jest bokserem wagi półśredniej z Lowell w stanie Massachusetts, jego interesami zarządza despotyczna matka, a trenerem jest przyrodni brat Dicky. Ale Micky nie jest w dobrej formie, ostatnio przegrał kilka walk, ma problemy z byłą żoną, nie może się dogadać z bezwzględną matką, Alice Ward, drażnią go nadpobudliwe siostry i przede wszystkim ciągle popada w konflikt z przyrodnim bratem. Kiedyś Dicky także był obiecującym bokserem, miał nawet na swoim koncie wielkie sukcesy, jednak wskutek uzależnienia od narkotyków zaczął staczać się na samo dno. Tymczasem podczas wielkiej imprezy w Atlantic City Micky'emu znowu zabrakło szczęścia. Okazuje się, że bokser, z którym miał walczyć, nagle zachorował, naprędce wybrano więc innego zawodnika, który jest od niego blisko 10 kilogramów cięższy i reprezentuje zupełnie inny styl walki. Mimo oczywistych zastrzeżeń Micky'ego, jego matka i brat godzą się na walkę. Po przegranej Micky wycofuje się, mając już dość porażek i rodziny. W tym trudnym momencie ukojenie przynosi mu spotkanie z barmanką Charlene (Amy Adams). Ta znajomość staje się coraz bardziej ważna dla niego. Kilka tygodni później Alice aranżuje jednak kolejną walkę dla syna, choć ten nie wierzy w swoje siły. Matka i siedem sióstr niemal wymuszają na nim podjęcie decyzji, obwiniając przy tym Charlene, że to przez nią brakuje mu motywacji. Ostatecznie nakłania go do walki przyrodni brat. Ale Dicky pakuje się w kłopoty. Kiedy policja brutalnie próbuje go aresztować, Micky staje w jego obronie. W rezultacie on sam zostaje uwolniony, ale Dicky trafia za kratki. Czy Micky'emu uda się jeszcze stanąć do walki o mistrzowski tytuł? 02:10 KINO NOCNE - NIEWINNE (L'INNOCENTE) Dramat kostiumowy, 123 min, Włochy/Francja, 1976 Reżyseria: Luchino Visconti Scenariusz: Luchino Visconti, Enrico Medioli Zdjęcia: Pasqualino De Santis Muzyka: Franco Mannino Aktorzy: Giancarlo Giannini, Rina Morelli, Massimo Girotti, Marie Dubois, Laura Antonelli, Jennifer O'Neill Włochy, koniec XIX wieku. Bogaty Tullio (Giancarlo Giannini) za nic ma święte więzy małżeństwa. Mężczyzna nie ukrywa przed światem swojego związku z kochanką (Jennifer O'Neill) - o jego zdradach wiedzą wszyscy. Kiedy jednak jego żona (Laura Antonelli) wdaje się w namiętną relację z młodym pisarzem i zachodzi z nim w ciążę, przedstawiciele włoskiej elity są oburzeni. Kobieta musi zmierzyć się z utratą znajomych i ostracyzmem społecznym. 04:25 NIESKOŃCZONOŚĆ DALEKICH DRÓG Film dokumentalny, 27 min, Polska, 1990 Reżyseria: Andrzej Różycki Scenariusz: Andrzej Różycki Zdjęcia: Stefan Nitosławski Portret Zofii Rydet (1911 - 1997), jednej z najwybitniejszych polskich fotografek, autorki m.in. monumentalnego cyklu "Zapis socjologiczny". (Film polski) 05:00 TAMTE LATA, TAMTE DNI - JAN JAKUB KOLSKI Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2020 Reżyseria: Joanna Makowska Wykonawcy: Marta Perchuć-Burzyńska (prowadząca) Marta Perchuć - Burzyńska rozmawia z wybitnymi artystami o dzieciństwie, domu rodzinnym i najważniejszych doświadczeniach, które w istotny sposób wpłynęły na ich życie i drogę twórczą. Rozmowy realizowane są w miejscach, które dla bohaterów programu mają największe znaczenie sentymentalne. Reżyser Jan Jakub Kolski wspomina swoje dzieciństwo w domu w Popielawach, gdzie wychowywali go dziadkowie.