Program 1 Piątek, 22.07.2022 05:10 PRZYSIĘGA - ODC. 684 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Tulay jest zadowolona, że jej plan dobrze idzie. Ciotka Kadriye zaczyna wypytywać o Gulperi. Obserwuje dziewczynę i Cavidan. W końcu postanawia dłużej zostać w domu Emira. Cavidan jest załamana. Mert chce wesprzeć Narin, bo widzi jak biedaczka cierpi. Meltem jest przerażona, bo ktoś daje jej znać, że wie, co zrobiła. 06:00 WSPANIAŁE STULECIE (S. 2) S.II - ODC. 65 (SERIA II, ODC. 17) (MUHTESEM YÜZYIL (MAGNIFICENT CENTURY), EP. 65) Serial obyczajowy, kostiumowy, 51 min, Turcja 2011 Reżyseria: Yağmur Taylan Aktorzy: Vahide Perçin, Halit Ergenç, Meryem Uzerli, Nur Fettahoğlu, Okan Yalabin Zazdrosna o Nigar Hatice, postanawia odesłać służącą do pałacu. Ibrahim rozkazuje Bali bejowi zwrócić swą wybrankę ojcu. Armin nie chce narażać ukochanego na kłopoty i sama wraca do domu. Księżniczka Izabela trafia do haremu w Pałacu Topkapi. Hürrem szaleje z rozpaczy. 08:35 RANCZO S.I - ODC. 3 (SERIA I, ODC. 3) - KSIĄDZ Z INICJATYWĄ Serial obyczajowy, komediowy, 49 min, Polska 2006 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Jeff Butcher, Grzegorz Wons, Marcin Kwaśny, Piotr Pręgowski, Dorota Chotecka - Pazura Obietnica remontu to jedno, a realizacja - drugie. Od realizacji zlecenia Więcławski wykręca się, jak może, bo od początku wcale nie zamierzał wykonać pracy. Podobnie jest z ofertą Lucy, gotowej nauczać angielskiego w wiejskiej szkole: entuzjazm dyrektorki, która o anglistę walczy od kilku lat, rozbija się o zakaz wójta. Czasem jednak i ułomność ludzka przynosi zbożne skutki: ksiądz zgadza się, na złość bratu, by nauka angielskiego odbywała się w salce parafialnej. Zgłasza się bardzo wielu chętnych. Ale chociaż cena za lekcje jest symboliczna - 3 złote za godzinę, Lucy ze zdziwieniem dowiaduje się, że dla niektórych rodziców we wsi nawet taka suma jest za duża i nie są w stanie tyle wyłożyć na naukę dzieci. Ale Lucy znajduje na to sposób. Kusy z księdzem doprowadzają też do realizacji obietnicy remontu, choć zrazu wydawało się to niemożliwe. 09:40 KOMISARZ ALEX S.XVI - ODC. 195 - (SERIA XVI, ODC. 5) - "ŚMIECIOWY BIZNES" Serial kryminalny, 44 min, Polska, 2021 Reżyseria: Mariusz Palej Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Tomasz Korzeniowski, Karolina Frankowska Aktorzy: Krystian Wieczorek, Magdalena Walach, Beata Fido, Piotr Bondyra, Zbigniew Lesień, Janusz Chabior, Dorota Krempa, Dawid Dziarkowski, Jacek Lenartowicz, Magdalena Turczeniewicz, Maciej Marczewski, Tomasz Kozłowicz, Michał Gadomski, Maja Rybicka, Olga Żmuda W parku miejskim zostaje znalezione ciało mężczyzny. Policja, która przybywa na miejsce stwierdza, że to morderstwo. Alex doprowadza ekipę śledczą do samochodu stojącego na niedalekim parkingu. Policjanci ustalają, że auto należy do dziennikarza śledczego Andrzeja Wolińskiego. Górski z Alexem i Martą przesłuchują naczelnego gazety, dla której pracował Woliński. Dowiadują się, że dziennikarz prowadził od wielu miesięcy śledztwo dotyczące nielegalnych wysypisk śmieci i ich tajemniczych pożarów. Niestety, naczelny nie zna żadnych szczegółów. Woliński bowiem dopóki nie ukończył śledztwa, nie dzielił się swoimi informacjami. Jagoda wysłana do mieszkania Wolińskiego zastaje w nim pobitą partnerkę ofiary, Elizę Wiśniewską. W wieczór zabójstwa kobieta wprowadziła się do Wolińskiego. Chciała rozwieść się z mężem. Dowiedziawszy się o śmierci ukochanego załamuje się. Tropy w śledztwie prowadzą Gutka i Jagodę do pewnej willi na przedmieściach. Należy ona do Rychtera, biznesmena, który odniósł duży sukces na światowym rynku. Co zastanie tam para aspirantów? Czy ten właśnie trop doprowadzi policję do rozwiązania zagadki zabójstwa dziennikarza? 10:40 OJCIEC MATEUSZ S.XX - ODC. 259 (OJCIEC MATEUSZ XX, ODC. 8) - ZŁY LOS Serial kryminalny, obyczajowy, 40 min, Polska, 2018 Reżyseria: Artur Żmijewski Scenariusz: Adam Cioczek Zdjęcia: Piotr Wojtowicz Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Kinga Preis, Aleksandra Gorska, Katarzyna Burakowska, Piotr Polk, Rafał Cieszyński, Michał Piela, Edyta Olszówka, Artur Pontek, Jędrzej Taranek, Magdalena Warzecha, Andrzej Krucz, Andrzej Krucz, Mateusz Bożek, Waldemar Barwiński Natalię i Mateusza odwiedza smutna Elżbieta. Jej mąż Andrzej nie dopilnował chrześniaka. Gdy byli razem chłopak wykradł mu motocykl i miał wypadek. Grozi mu kalectwo. Rozmowę przerywa babcia, która od kilku dni namiętnie odkurza cały dom swym nowoczesnym odkurzaczem. Andrzeja odwiedza Dariusz, ojciec chłopca. Jest wściekły, bo w dniu wypadku jego były przyjaciel był podchmielony. Grozi mu i mówi o drogiej rehabilitacji, na którą go nie stać. Prawie dochodzi do rękoczynów. Po jego wyjściu, Andrzej sprawdza coś na komputerze i pospiesznie opuszcza dom. Na leśnej drodze ktoś uderza go kijem bejsbolowym i zabiera coś z kieszeni. 11:25 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - SMAK PĘDÓW SOSNY Magazyn, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Adam Kubiak Wykonawcy: Karol Okrasa (prowadzący) Tym razem Karol Okrasa odwiedzi Nadleśnictwa Stare Jabłonki w województwie warmińsko - mazurskim. Wraz z leśnikiem Łukaszem Paprockim uda się do lasu, aby podziwiać niezwykłe sosny Taborskie. Specyficzne lokalne warunki sprawiły, że tutejsza sosna zwyczajna wytworzyła unikalny ekotyp, charakteryzujący się wysokością dochodzącą do 40 metrów. To, jak doskonałe własności konstrukcyjne drewna z tych sosen sprawiły, że były one poszukiwanym materiałem na maszty do statków już od XVI wieku. Ponoć zachwycał się nimi sam Napoleon, a drewno tych sosen zrobiło furorę na Światowej Wystawie w Paryżu. Ale cóż ma sosna do kuchni? Otóż wiosną można z sosny pozyskiwać młode pędy, które wraz z cukrem służą do zrobienia niezwykle aromatycznego syropu. Od wieków stosowano go nie tylko jako lekarstwo na kaszel, ale także produkt kulinarny, choćby do robienia nalewek. Ale jak pokaże Karol taki syrop, to także doskonała baza do wszelkich sosów, dressingów czy marynat. Co więcej, same młode pędy sosny czy świerka mogą stanowić doskonały dodatek do dań. Pan Łukasz pokaże Karolowi jak bezpiecznie pozyskiwać młode pędy sosny w lesie i czego należy przestrzegać przy ich zbiorze. Podaruje też Karolowi swój syrop sosnowy, a także suszonego siedzunia sosnowego, zwanego grzybem kalafiorowym czy szmaciakiem gałęzistym. Karol Okrasa przygotuje 3 potrawy bazujące na pędach sosny i świerka. Wśród jego propozycji są: 1/ placki z ziemniaków i siedzunia sosnowego, wzbogacone o pędy świerka i sosny; 2/ kotlet chlebowy z grzybami z sałatką z młodych liści lipy i syropu sosnowego; 3/ pieczone warzywa z dressingiem sosnowo - orzechowym. 12:55 NATURA W JEDYNCE - NAJPIĘKNIEJSZE WYSPY ŚWIATA - CZĘŚĆ 3. WYSPY WULKANICZNE (WORLD’S GREATEST ISLANDS 3. VOLCANIC ISLANDS) Film dokumentalny, 50 min, USA, 2018 Reżyseria: Martin Baker W trzeciej części poznamy wyspy wulkaniczne, które powstały przez wynurzenie się wzniesienia wulkanicznego ponad powierzchnię morza. Wyspy takie występują zwłaszcza w łukach wyspowych za strefą subdukcji lub w miejscach, gdzie pod skorupą ziemską znajdują się plamy gorąca. 14:00 WSPANIAŁE STULECIE (S. 2) S.II - ODC. 66 (SERIA II, ODC. 18) (MUHTESEM YÜZYIL (MAGNIFICENT CENTURY), EP. 66) Serial obyczajowy, kostiumowy, 52 min, Turcja 2011 Reżyseria: Yağmur Taylan Aktorzy: Vahide Perçin, Halit Ergenç, Meryem Uzerli, Nur Fettahoğlu, Okan Yalabin Sułtanka matka zaprasza do pałacu księżniczkę Izabelę. Sułtan otrzymuje informację, że mułła imieniem Kabz głosi na ulicach Konstantynopola teorie o wyższości Jezusa nad Mahometem. Na rozkaz sułtanki matki Hürrem zostaje pozbawiona swojej komnaty. Podczas sądu nad mułłą Ibrahim pasza traci przytomność. Jego stan pogarsza się z godziny na godzinę. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 685 (YEMIN) Serial obyczajowy, 43 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Ahmet, na polecenie Tulay, po raz kolejny robi wymówki Gulperi. Kemal konsekwentnie realizuje swój plan. Talip nie rozumie pretensji Maltem. Narin nie może dojść do siebie po śmierci męża. Ciotka Kadriye śledzi Gulperi. 17:55 WOJENNE DZIEWCZYNY S.II - ODC. 15 (SERIA II ODC. 2) Serial wojenny, 43 min, Polska, 2017 Reżyseria: Michał Rogalski Scenariusz: Marek Kreutz, Ewa Popiołek Aktorzy: Aleksandra Pisula, Marta Mazurek, Vanessa Aleksander, Michał Czernecki, Józef Pawłowski, Tomasz Włosok, Joanna Balas, Maria Dębska, Katrin Buhring, This Maag, Marek Ślosarski, Sebastian Jasnoch, Magdalena Czerwińska, Dariusz Majchrzak Major Powała przesłuchuje Kamila Brodzkiego. Nie wierzy, że porucznik cierpi na całkowitą amnezję. Do pokoju wchodzi niespodziewanie Irka, podbiega do Kamila, lecz on jej nie poznaje. Irka ma żal do brata, że ukrywał przed nią prawdę. Witek mówi siostrze, że Kamil może zostać oskarżony o zdradę i oddany pod sąd. Do domu Nawrota przychodzą Niemcy, z którymi Rozi robi interesy. Kobieta częstuje ich bimbrem. Do pijanych Niemców docierają odgłosy na piętrze, znajdują ukrytych Konstantego i Zoję. Niezauważona do tej pory Marysia oddaje do Niemców dwa celne strzały. Na folwarku Grudzińskiego Irce udaje się wejść podstępem do pokoju Kamila. Dziewczyna tłumaczy narzeczonemu sytuację, w jakiej się znalazł i przekonuje o konieczności ucieczki do Warszawy. Powała, dowiedziawszy się o ucieczce obojga, wycofuje Witka z akcji i daje mu rozkaz zameldowania się w Warszawie u komendanta rejonu. Po wpadce u Nawrota, Marysia z rodziną znajduje schronienie u profesora Wójtowicza. Irce z Kamilem pomaga w Warszawie Ewka, która lokuje ich w konspiracyjnym mieszkaniu. Andrzej pomaga Marysi w znalezieniu bezpiecznego mieszkania. Lokuje ją u swojej znajomej sprzed wojny - Natalii Wieleżyńskiej. Margarethe udaje się do Abwehry w Sulejówku, gdzie proponuje Brennerowi współpracę. Informuje Niemca, iż ustaliła, że Kamil Brodzki żyje. 20:35 BOLIVAR - ODC. 32 (BOLIVAR) Serial kostiumowy, biograficzny, 43 min, Kolumbia 2019 Reżyseria: Luis Alberto Restrepo Scenariusz: Juana Uribe Aktorzy: Luis Gerónimo Abreu, Irene Esser, Rosmeri Marval, Erick Rodriguez Armia Bolivara kontynuuje morderczą wędrówkę przez Andy. Żołnierze są wycieńczeni. Ludzie Rondona zaczynają się buntować. Mercedes zaczyna wątpić w sens całej wyprawy. Ukochana Bolivara, Pepita, czuje się coraz gorzej. Rocio przedwcześnie rodzi dziecko. Po wielu trudach, patrioci docierają do miasteczka Socha. Ojciec Felisy odnajduje rojalistów i wyjawia im to, co wie na temat ruchów wojsk Bolivara. Generał Barreiro próbuje przechytrzyć patriotów. Tymczasem Manuelita nie jest zachwycona życiem u boku męża w Limie. Nudzą ją konwenanse i postanawia zaprzyjaźnić się z pewną osobą o kontrowersyjnych poglądach. 21:30 CO MI ZROBISZ JAK MNIE ZŁAPIESZ Komedia, 99 min, Polska 1978 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja, Stanisław Tym Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Jerzy Derfel Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Stanisław Tym, Ewa Wiśniewska, Ewa Ziętek, Andrzej Fedorowicz, Stefan Friedmann, Zofia Merle, Tadeusz Pluciński, Józef Nalberczak, Jerzy Duszyński, Janusz Gajos, Damian Damięcki, Kazimierz Kaczor, Zdzisław Maklakiewicz i inni "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?" jest znakomitą próbką stylu Stanisława Barei. Film ten, co rzadko zdarzało się za życia twórcy "Misia", został znakomicie przyjęty nie tylko przez widownię, ale i krytykę. Wybrzydzano wprawdzie trochę na niespójność intrygi oraz sporadycznie niewybredny dowcip, zarzuty te ginęły jednak w morzu pochwał. Najwięcej komplementów zebrali autorzy scenariusza oraz znakomici aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Bronisław Pawlik, Ewa Wiśniewska, Stanisław Tym. Dostrzeżono także odwagę reżysera, który ostrze swej satyry skierował bezceremonialnie w środowisko decydentów, na co ówczesna cenzura była szczególnie uczulona. Mimo że Bareja nie zostawił suchej nitki na peerelowskim establishmencie, "Co mi zrobisz..." dostał pozwolenie na rozpowszechnianie. Dzięki temu widzowie mogli go oglądać niemal równolegle z "Człowiekiem z marmuru", "Wodzirejem" czy "Bez znieczulenia" - utworami serio mówiącymi o świecie bezlitośnie wyszydzonym przez Bareję. Akcja "Co mi zrobisz, jak mnie złapiesz?" toczy się w drugiej połowie lat siedemdziesiątych. Dyrektor Krzakoski jedzie w służbową delegację do Paryża. W ambasadzie poznaje apetyczną Danusię i spędza z nią noc. Nie wie, że dziewczyna jest córką partyjnego prominenta. Mija kilka miesięcy. Pewnego dnia Danusia składa wizytę w gabinecie Krzakoskiego. Bez ogródek oznajmia skonfundowanemu dyrektorowi, że jest z nim w ciąży. Mężczyzna czym prędzej zawozi ją do znajomego ginekologa. Ten jednak uświadamia Krzakoskiemu, z kim miał romans. Dyrektorowi niczego więcej nie trzeba. Jego przedsiębiorstwo ma się kiepsko, dalsza kariera wisi na włosku. Krzakoski postanawia niezwłocznie rozwieść się z żoną, poślubić Danusię i w ten sposób uratować własny stołek. Od pomysłu do realizacji wszakże droga daleka i niełatwa. 23:25 DIAMENTY SĄ WIECZNE (DIAMONDS ARE FOREVER) Film sensacyjny, 115 min, Wielka Brytania 1971 Reżyseria: Guy Hamilton Scenariusz na podstawie powieści Iana Fleminga: Richard Maibaum i Tom Mankiewicz Aktorzy: Sean Connery, Jill St. John, Charles Gray, Lana Wood, Jimmy Dean, Bruce Cabot, Putter Smith, Bruce Glover, Norman Burton i inni Ian Fleming, autor cyklu powieści o przygodach Jamesa Bonda, był człowiekiem o słabych nerwach. Kiedy przedstawiono mu Seana Connery'ego jako kandydata na superagenta 007, ponoć zemdlał. Tymczasem Connery okazał się Bondem idealnym, tyle że - jak na wymagania producentów - mało wytrwałym. Na szóstą propozycję zagrania tajnego agenta odpowiedział "nie", dzięki czemu George Lazenby, australijski gwiazdor reklamówek, na chwilę został idolem, zagrawszy Bonda w filmie "W tajnej służbie Jej Królewskiej Mości". Jednak producenci nie ustawali w poszukiwaniach bardziej pasującego następcy, a jednocześnie próbowali jeszcze raz skusić Connery'ego. Aktor przystał w końcu na ich prośby, zarzekając się, że "Diamenty" będą jego ostatecznym pożegnaniem z rolą Bonda. Wbrew tym stanowczym zapowiedziom, w 1983 r. Connery uległ ponownie namowom producentów i wystąpił w jeszcze jednym filmie z tej serii pod znamiennym tytułem "Nigdy nie mów nigdy". Rozprawiwszy się ostatecznie ze swym śmiertelnym wrogiem Ernstem Stavro Blofeldem, James Bond przyjmuje kolejne zlecenie. Ma wyjaśnić przyczyny zwiększonego przemytu diamentów z Afryki Południowej do USA oraz związanych z tym kilku morderstw. Jednocześnie wiadomo, że przemycane kamienie nie pojawiają się na rynku, co oznacza, że tajemniczy nabywca gromadzi je w sobie tylko wiadomym celu. Podając się za znanego pasera Petera Franksa, Bond udaje się do Amsterdamu, gdzie kontaktuje się z Tiffany Case, równie ponętną co przedsiębiorczą pośredniczką w nielegalnym handlu kosztownościami. Z jej polecenia przewozi dużą ilość skradzionych diamentów do Los Angeles, a stamtąd do Las Vegas w trumnie zawierającej zwłoki prawdziwego Petera Franksa. Na miejscu okazuje się, że diamenty są fałszywe, ale w hotelu czeka już na Bonda Tiffany. Dziewczyna proponuje mu, by wspólnie oszukali przemytniczą szajkę i podzielili się powierzonymi jej klejnotami. Kłopot jednak w tym, że adresat cennego depozytu, ekscentryczny miliarder Willard Whyte, również nie ma zamiaru rezygnować z brylantów. Jeden z jego współpracowników, Bert Saxby, wykrada diamenty ze skrytki na dworcu, gdzie ukryła je Tiffany. James Bond i panna Case podążają jego śladem. "Diamenty są wieczne" był - zdaniem krytyków - najbardziej udanym filmem z bondowskiej serii od czasu "Goldfingera". Zasługa to nie tyle wyjątkowo skomplikowanego scenariusza czy sprawnej reżyserii Guya Hamiltona, twórcy także wspomnianego "Goldfingera", co sposób potraktowania roli przez Seana Connery. Bond idealny w jego wydaniu sięgnął tutaj szczytu - Connery konsekwentnie ośmiesza te cechy charakteru superagenta, które zadecydowały o jego ogromnym powodzeniu. W "Diamentach" Bond jest nie tylko męski, ale wręcz samczy, równie często jest bity, jak zwycięża, posługuje się specjalnymi gadżetami, wykonanymi specjalnie z myślą o nim i doskonale czuje się nawet w skradzionym pojeździe księżycowym. Wreszcie, ładuje się w najcięższe tarapaty, ale z pułapki bez wyjścia wyciągają go przeciwnicy. Ten lekko kpiący nastrój udzielił się także reżyserowi, który dzieli powikłany scenariusz na niemal niezależne od siebie sekwencje, ilustrujące klasyczne chwyty filmu szpiegowskiego,wzbogaconego o elementy science fiction, melodramatu i komedii sensacyjnej. Na uwagę zasługuje też strona muzyczna filmu. Tradycją bondowskiej serii były od początku pisane specjalnie do każdego odcinka przebojowe piosenki. Siódmy film z tego cyklu otwiera utwór "Diamonds Are Forever" w brawurowym wykonaniu Shirley Bassey.