Program 1 Piątek, 29.07.2022 05:10 PRZYSIĘGA - ODC. 689 (YEMIN) Serial obyczajowy,43 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Ciotka Kadriye próbuje pozbyć się Gulperi. Uważa ją za oszustkę i naciągaczkę. Emir próbuje jej wyjaśnić, że jest inaczej, ale bez powodzenia. Oya i Sehriye martwią się o Narin, która im wmawia, że Kemal żyje. Meltem też tak uważa. Kemal i Hakan szykują zasadzkę na Meltem. Emir odwiedza wuja Hasana, żeby posłuchać jego dobrych rad. Narin postanawia odnaleźć Kemala i chodzi w ich ulubione miejsca. 06:00 WSPANIAŁE STULECIE (S. 2) S.II - ODC. 70 (SERIA II, ODC. 22) (MUHTESEM YÜZYIL (MAGNIFICENT CENTURY), EP. 70) Serial obyczajowy, kostiumowy, 51 min, Turcja 2011 Reżyseria: Yağmur Taylan Aktorzy: Vahide Perçin, Halit Ergenç, Meryem Uzerli, Nur Fettahoğlu, Okan Yalabin Bali bej postanawia jak najszybciej ożenić się z chorą Armin. Hürrem za pośrednictwem Gül agi proponuje księżniczce Izabeli pomoc w ucieczce. Nigar Kalfa musi słono zapłacić za chwilę słabości. Epidemia dżumy dociera do sułtańskiego pałacu. 08:35 RANCZO S.I - ODC. 8 (SERIA I, ODC. 8) - KOZY OFIARNE Serial komediowy, 49 min, Polska 2006 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Jacek Kawalec, Violetta Arlak, Marta Chodorowska, Wojciech Wysocki, Artur Barciś, Arkadiusz Nader Tym razem córka wójta, Klaudia, przeobraża się w bizneswoman. Dyskretny makijaż, wąskie okulary, gładko zaczesane włosy, elegancka granatowa garsonka, biała bluzka i nieodzowny neseser sprawiają, że nastolatka znowu jest nie do poznania. Skończyła już z buntowniczym wizerunkiem punka czy satanistki i teraz postanawia robić wielką karierę jako doradczyni w sprawach unijnych. Zapisała się nawet na stosowny kurs. Klaudia ma też nowego narzeczonego, który wykłada na prywatnej uczelni. Wójtowi, jak zwykle, trudno dogodzić, więc znowu ma do córki pretensje, że zajmuje się bzdurami. Witebski odwiedza Lucy. Polonista ubolewa nad swoją trudną sytuacją. Był szefem dwóch gazet i stracił oba "stołki". Teraz jest tylko zwykłym belfrem. Ponadto zaczyna się obawiać, że wójt może go również wyrzucić ze szkoły. Lucy próbuje pocieszyć Tomasza, radząc mu, by spróbował założyć własne pismo. Akurat przychodzi Klaudia, która słysząc o interesach natychmiast deklaruje swoją pomoc w przygotowaniu dla polonisty biznesplanu. Tymczasem wójt wciąż szuka sposobu na pozbycie się ze wsi Amerykanki. Podsłuchując rozmowę bywalców przedsklepowej ławki, którzy spędzają tam czas na popijaniu taniego alkoholu i krytykowaniu innych, wpada na nowy, genialny pomysł. Wyręczając się swoją żoną, rozpuszcza plotkę, że Amerykanka zamierza założyć we wsi hodowlę kóz i wystąpiła o ogromny unijny kredyt. Ma nadzieję, że wybuchnie skandal. Okolicznym mieszkańcom, nie wiedzieć czemu, kozy kojarzą się bowiem z czymś najgorszym. W mentalności prostych wilkowyjczan hodowla tych zwierząt to zajęcie uwłaczające godności. Lepiej więc żyć na skraju ubóstwa i nic nie robić, niż trzymać w gospodarstwie kozy. Wójt triumfuje. Nareszcie uda mu się dopiec Amerykance. Zostanie potępiona, że chce wystawić wieś na pośmiewisko. Tymczasem pomysł z hodowlą natychmiast podchwytuje przedsiębiorcza Hadziukowa, która nawet lubi kozy. I tym razem Klaudia okazuje się nieoceniona. Przygotowuje kobiecie biznesplan, pomaga wystąpić o kredyt na hodowlę. Stary Hadziuk wstydzi się za żonę. Załamany zwierza się kompanom od kieliszka, że odejdzie ze wsi i poszuka jakiejś pracy. To w końcu lepsze, niż stać się pośmiewiskiem sąsiadów. 09:40 KOMISARZ ALEX S.XVI - ODC. 200 - (SERIA XVI, ODC. 10) - "W CIEMNEJ ULICZCE" Serial kryminalny, 43 min, Polska, 2021 Reżyseria: Mariusz Palej Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Piotr Januszewicz, Karolina Frankowska Aktorzy: Wojciech Czerwiński, Beata Fido, Piotr Bondyra, Zbigniew Lesień, Dorota Krempa, Janusz Chabior, Lidia Bogaczówna, Sebastian Cybulski, Maciej Robakiewicz, Paulina Gałązka-Sandemo, Szymon Nowak, Maciej Słota, Maciej Luśnia, Jan Jankowski, Ewa Kania Sebastian Koculak, menedżer jednej z łódzkich restauracji, zostaje znaleziony martwy przed swoim domem. Wszystko wskazuje na śmierć w wyniku potrącenia przez samochód, jednak Leon Berger, policyjny patolog, szybko ustala, że przyczyną zgonu nie był sam wypadek. Mężczyzna po uderzeniu przez pojazd nadal żył, do śmierci zaś doszło w wyniku uduszenia. Policjanci szybko odnajdują auto, którym została potrącona ofiara, a w środku cztery paszporty należące do obywateli Azerbejdżanu. Śledztwo doprowadza policjantów do restauracji, w której pracował Koculak. Jej właściciel najwyraźniej nie jest chętny do współpracy, jednak komisarzowi Wilczakowi udaje się zdobyć cenne zeznania od jednej z pracownic lokalu, a także nagrania z monitoringu restauracji. Wychodzi na jaw konflikt, w który był zamieszany denat niedługo przed swoją śmiercią. Ślad prowadzi do 2 biznesmenów, którzy robią interesy w krajach byłego ZSRR. Jak się okazuje, tylko część z nich jest legalna. Nowe światło na sprawę rzuca znaleziona przez matkę zmarłego polisa ubezpieczenia na życie, którą Koculak wykupił na krótko przed śmiercią. 10:35 OJCIEC MATEUSZ S.XX - ODC. 264 (OJCIEC MATEUSZ XX, ODC. 13) - POWOŁANIE Serial kryminalny, obyczajowy, 43 min, Polska, 2018 Reżyseria: Wojciech Nowak Scenariusz: Grzegorz Łoszewski Zdjęcia: Maciej Kurpiewski Muzyka: Michał Lorenc Aktorzy: Artur Żmijewski, Marcin Wojciechowski, Katarzyna Walter, Jędrzej Taranek, Marcin Stępniak, Robert Senetra, Kinga Preis, Artur Pontek, Piotr Polk, Michał Piela, Wojciech Nowak, Andrzej Musiał, Gosia Moskalewicz, Julia Mikołajczyk, Elżbieta Lensika Plebanię odwiedza Ludwik (Marcin Wojciechowski). Chłopak był podopiecznym Mateusza w seminarium. Tuż przed święceniami poczuł kryzys wiary i zrezygnował z bycia księdzem. Ludwik wraca na stancję do pani Romy (Ewa Decówna). Kobieta przygotowuje mu obiad i idzie się położyć. Ludwik bierze prysznic, gdy okazuje się, że wyłączono prąd, słucha muzyki z telefonu przez słuchawki i zapada w drzemkę. Gdy się budzi, znajduje w kuchni ciało Romy we krwi. Gibalski jest z żoną w szkole rodzenia. Instruktorka jest pod wrażeniem jego umiejętności. W domu Romy policjanci zabezpieczają ślady. Kobieta została pchnięta nożem. Po narzędziu zbrodni nie ma jednak śladu. 11:25 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - DZICZYZNA W KWIATACH I BUKWI Magazyn, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Adam Kubiak Wykonawcy: Karol Okrasa (prowadzący) Tym razem Karol Okrasa zaprosi widzów do Nadleśnictwa Elbląg na Wysoczyźnie Elbląskiej w województwie warmińsko - mazurskim. To obszar malowniczo położony na wysokim brzegu nad Zalewem Wiślanym. W czasach, gdy zamieszkiwały ten teren plemiona Prusów, rosły tu lasy dębowe. Dziś przeważają buki, choć można też spotkać niezwykle okazałe, prastare dęby. Pod jednym z nich Karol spotka się z leśniczką, panią Paulą Trzeciak. Pani Paula opowie Karolowi o legendzie związanej z nazwą dębu, a także o jadalnych kwiatach, które można znaleźć w lasach. Takie kwiaty wzbogacą nie tylko wyglądem, ale i smakiem każdą leśną potrawę. Następnie oboje udadzą się na teren wczesnośredniowiecznego grodziska, dziś porośniętego pięknym lasem bukowym. Tu pani Paula zwróci uwagę Karola na orzeszki bukowe, zwane bukwią. Nasiona buka, ulubiony przysmak dzików, wiewiórek i leśnych gryzoni, od wieków były obecne w dawnej kuchni polskiej. Choć są dość pracochłonne w przygotowaniu z uwagi na trudne wydobycie z łupinek, to wysiłek pozyskania wynagradzają smakiem. Mogą stanowić atrakcyjny dodatek do leśnych potraw. Wśród propozycji dań zobaczymy marynowane w dereniu żeberka z jelenia z puree ziemniaczanym z bukwią, będzie też szybki gulasz w stylu stir - fry ze schabu z dzika z gąskami i borowikami oraz potrawa z mięsa z daniela. 12:50 NATURA W JEDYNCE - BIAŁE WILKI - DUCHY ARKTYKI (WHITE WOLVES GHOSTS OF THE ARCTIC) Film dokumentalny, 53 min, Niemcy, 2018 Reżyseria: Olivier Goetzl Na północnym skraju Kanady, na jałowej pustyni znajduje się Wyspa Ellesmere'a. W tym miejscu na dalekiej północy, po rozległej tundrze snują się duchy. To wilki polarne. Niezwykła opowieść o pewnej rodzinie, opowieść o braterstwie i lojalności. O groźnych rywalizacjach i zaciekłych walkach. O nowym życiu i oddanych matkach. Pożywienia jest tu niewiele, więc wilki muszą wędrować kilometrami, by je zdobyć. Jak udaje im się przetrwać w jednym z najtrudniejszych środowisk na świecie? Wyspa Ellesmere’a na najbardziej na północ wysuniętym krańcu Kanady. Tutaj zima to długa, mroźna noc, gdzie temperatura spada do minus 50 stopni. Kiedy słońce w końcu wzejdzie po 4 miesiącach ciemności, jego słabe światło daje niewiele ciepła. Tylko niektóre zwierzęta potrafią przetrwać w odległości poniżej tysiąca km od bieguna północnego. Niewiele innych gatunków zwierząt jest w stanie przetrwać w tej mroźnej krainie. Zające polarne dobrze się przystosowały do życia w ekstremalnych warunkach. 14:00 WSPANIAŁE STULECIE (S. 2) S.II - ODC. 71 (SERIA II, ODC. 23) (MUHTESEM YÜZYIL (MAGNIFICENT CENTURY), EP. 71) Serial obyczajowy, kostiumowy, 52 min, Turcja 2011 Reżyseria: Yağmur Taylan Aktorzy: Vahide Perçin, Halit Ergenç, Meryem Uzerli, Nur Fettahoğlu, Okan Yalabin Nieświadoma niczego Hürrem świętuje w haremie pozbycie się księżniczki. Nigar kalfa ukrywa notatnik malarza Leona. Nie może pogodzić się z odtrąceniem przez Ibrahima paszę. Bali bej rozpacza po śmierci ukochanej Armin. Sułtanka Hatice wraca do pałacu. 16:05 PRZYSIĘGA - ODC. 690 (YEMIN) Serial obyczajowy, 40 min, Turcja 2020 Reżyseria: Ayhan Özen, Serkan Mut Scenariusz: Nazmiye Yilmaz Aktorzy: Özge Yagiz, Gökberk Demirci, Can Verel, Munise Özlem, Berkant Müftüler, Gül Arcan, Ali Dereli, Tugce Ersoy Ciotka Kadriye nie pozwala Gulperi zajmować się Yigitem. Dziewczyna jest załamana. Melike podejrzewa, że to Tulay powiedziała ciotce prawdę o małżeństwie Emira. Meltem nachodzi Narin w domu i żąda, żeby powiedziała prawdę o Kemalu. Narin w końcu idzie do Meltem, żeby ją spytać, skąd wie, że Kemal żyje. Emir postanawia wyjaśnić ciotce, że powinna lepiej poznać Gulperi, żeby ją osądzać. Ciotka ma jednak inne plany. 17:55 WOJENNE DZIEWCZYNY S.II - ODC. 20 (SERIA II ODC. 7) Serial wojenny, 43 min, Polska, 2017 Reżyseria: Michał Rogalski, Łukasz Ostalski Scenariusz: Marek Kreutz, Piotr Starzak, Ewa Popiołek Muzyka: Bartosz Chajdecki Aktorzy: Aleksandra Pisula, Marta Mazurek, Vanessa Aleksander, Michał Czernecki, Józef Pawłowski, Tomasz Włosok, Katrin Buhring, This Maag, Sebastian Jasnoch, Magdalena Czerwińska, Marek Ślosarski Ostatnie przeżycia sprawiły, że Kamil odzyskał pamięć, prosi narzeczoną żeby przywiozła jego rzeczy, które dał Grudzińskiemu na przechowanie. Irka informuje brata o konieczności wyjazdu do folwarku. Obecny przy rozmowie Stefan oferuje swoją opiekę w podróży. W szpitalu Margarethe oznajmia rannemu Brennerowi, że bardzo ją zawiódł. Oświadcza, że przejmuje jego obowiązki i włącza do akcji agenta o pseudonimie Rudolf. Witek z Powałą odwiedzają Brodzkiego, który szczerze odpowiada na zadawane mu pytania. Powała postanawia pojechać do folwarku Grudzińskiego w ślad za Irką i Stefanem. W szpitalu zmęczona Marysia zasypia przy łóżku ojca. Konstanty w malignie opuszcza nocą szpital o własnych nogach i idzie przed siebie środkiem ulicy, modląc się głośno po hebrajsku. Zostaje zastrzelony przez nocny patrol na oczach własnej córki. Major Leokadia zleca Ewie nowe zadanie - grę w kasynie. Dziewczynę obstawia Witek. Ewka siada obok Kwietnia, handlującego z Niemcami. Mężczyzna ma sporą ilość pieniędzy z hazardu, a dziewczyna bardzo mu się podoba. Zgarnia duża pulę i zaprasza Ewkę do mieszkania. Po chwili wchodzi tam Witek, który razem z Ewką bierze od Kwietnia pieniądze jako podatek od hazardu i dar dla polskiego podziemia. W dworku Grudzińskiego major Powała prosi Irkę o rzeczy Kamila, rozkręca jego zapalniczkę i wyjmuje mikrofilm. Jest na nim klucz do odczytania nazwisk agentów niemieckiej siatki na Wschodzie. Powała decyduje, że sam wróci z mikrofilmem do Warszawy, a Irka ze Stefanem dotrą jutro. Żegna się z nimi mówiąc, że pójdzie drogą przez las. Stefan udaje się potajemnie za nim, strzela Powale w pierś i odbiera mikrofilm. 20:35 BOLIVAR - ODC. 39 (BOLIVAR) Serial kostiumowy, biograficzny, 43 min, Kolumbia 2019 Reżyseria: Luis Alberto Restrepo Scenariusz: Juana Uribe Aktorzy: Luis Gerónimo Abreu, Irene Esser, Rosmeri Marval, Erick Rodriguez Simon Bolivar poszukuje pieniędzy na finansowanie dalszej kampanii wojennej w Quito i Limie. Chce je pożyczać od właścicieli ziemskich pod zastaw gruntów odbieranych Hiszpanom. Armia wyzwoleńcza szykuje się do szturmu na Quito. Manuelita zamierza wziąć udział w bitwie, ale pułkownik Cordova każe jej opatrywać rannych. Młoda patriotka musi też ukryć przed żołnierzami swojego ojca, przedstawiciela hiszpańskich władz. Jako królewski sędzia zostałby on natychmiast rozstrzelany. 21:30 BRUNET WIECZOROWĄ PORĄ Komedia, 91 min, Polska 1976 Reżyseria: Stanisław Bareja Scenariusz: Stanisław Bareja i Andrzej Kill Zdjęcia; Wiesław Zdort Muzyka: Waldemar Kazanecki Aktorzy: Krzysztof Kowalewski, Bożena Dykiel, Mirosława Krajewska, Wojciech Pokora, Wiesław Gołas, Ryszard Pietruski, Emilia Krakowska, Janina Traczykówna, Jan Kobuszewski, Józef Nalberczak, Tadeusz Pluciński, Andrzej Fedorowicz, Zdzisław Maklakiewicz, Bohdan Łazuka i inni Cyganka przepowiada Michałowi Romanowi niezwykłe przeżycia, jednak on, podobnie jak większość ludzi, nie bierze poważnie tych proroctw. Gdy jego liczna rodzina wyjeżdża na weekend, Michał w błogiej i upragnionej ciszy zasiada w końcu do pracy korektorskiej. I niebawem spełniają się pierwsze wróżby Cyganki: Michał odnajduje zaginiony zegarek, a w totolotku wylosowane zostają przepowiedziane przez nią liczby. Zaniepokojony bohater zaczyna oczekiwać najgroźniejszej części przepowiedni - zapowiada ona zabicie bruneta, który zjawi się w jego mieszkaniu wieczorową porą. Aby zapobiec zbliżającemu się nieszczęściu, Michał opuszcza dom. Ściga go jednak przeznaczenie. Przypadkowo zostaje zabójcą mężczyzny, niejakiego Dzidka Krępaka, który pojawił się w jego domu. Brak alibi, trup w domu, ślady zbrodni - wszystko to świadczy przeciwko niemu. Z pomocą przychodzi Michałowi przyjaciel Kazik, który postanawia rozwikłać tę dziwną zagadkę. Razem zastawiają w miejscu zbrodni pułapkę. Michał odwiedza swoich sąsiadów i informuje ich o zabójstwie. Jeden z nich na wiadomość o tym próbuje uciec. Michał puszcza się za nim w pogoń. Po licznych perypetiach udaje mu się go złapać i oddać w ręce milicji. Tajemnica morderstwa zostaje wyjaśniona. 23:15 ŻYJ I POZWÓL UMRZEĆ (LIVE AND LET DIE) Film sensacyjny, 117 min, Wielka Brytania 1973 Reżyseria: Guy Hamilton Scenariusz na podstawie powieści Iana Fleminga: Tom Mankiewicz Aktorzy: Roger Moore, Yaphet Kotto, Jane Seymour, Clifton James, Julius W. Harris, Geoffrey Holder, David Hedison, Gloria Hendrey i inni Ósmy film z serii o przygodach superagenta 007 Jamesa Bonda i pierwszy, w którym tę rolę zagrał Roger Moore, gdy zmęczony już bondowskim wizerunkiem Sean Connery kategorycznie odmówił dalszych występów. Roger Moore, popularny już wówczas dzięki roli Simona Templara w telewizyjnym serialu "Święty", zyskał swym nowym wcieleniem międzynarodową sławę. W sumie zagrał brytyjskiego superagenta siedmiokrotnie, nadając swej postaci nie tylko nonszalancki wdzięk, z jakiego Bond, w wydaniu Connery'ego, słynął już wcześniej, ale też dystans i spore poczucie humoru. Niezmienna pozostała słabość Bonda do pięknych kobiet. Reżyserii "Żyj i pozwól umrzeć" podjął się Guy Hamilton, zręczny twórca dwóch wcześniejszych filmów z tego cyklu - "Goldfingera" z 1964 r. i "Diamenty są wieczne" z 1971 r. Dziewczynę superagenta zagrała tu Jane Seymour, późniejsza doktor Quinn z popularnego serialu telewizyjnego. Tytułową piosenkę, nominowaną do Oscara, napisali Linda (słowa) i Paul (muzyka) McCartneyowie, a śpiewa ją Paul ze swym zespołem Wings. "Żyj i pozwól umrzeć", podobnie jak poprzednie "bondy", bił rekordy kasowe w Wielkiej Brytanii, gdzie zyskał miano najpopularniejszego filmu 1973 roku. Dziś, gdy przeciętny widz obejrzał już setki filmów sensacyjnych, w których roi się od komputerowych efektów specjalnych, tempo akcji utrzymuje się na granicy ludzkiej percepcji, a obrońca prawa jest równie brutalny jak przestępcy, z którymi walczy, wytworny dżentelmen z londyńskiego West Endu, o nieskazitelnych manierach i w nienagannie wyprasowanym garniturze, jawi się jako postać nieco anachroniczna, nawet jeśli posługuje się nowoczesnymi gadżetami w rodzaju zegarka wytwarzającego pole magnetyczne i będącego jednocześnie piłą tarczową. Mimo to miłośnicy gatunku i postaci najsłynniejszego agenta wszech czasów na pewno się nie zawiodą. Gdy jednego dnia zostają zabici aż trzej agenci tajnych służb Jej Królewskiej Mości, James Bond musi opuścić czułe ramiona swej najnowszej "zdobyczy" i wyruszyć do akcji. Zgodnie z otrzymanymi instrukcjami udaje się do nowego Jorku na spotkanie z niejakim Mister Bigiem, czarnoskórym bossem tamtejszego podziemia przestępczego, który opanował rynek handlu heroiną. Big bywa w jednym z nocnych klubów w Harlemie, ale nie ma ochoty na rozmowy z Bondem, co daje mu boleśnie odczuć. Znacznie przystępniejsza okazuje się piękna wróżka, która przepowiada przyszłość z kart tarota. Nie bacząc na dwóch drabów, którzy mają za zadanie go zabić, Bond udaje się na karaibską wyspę San Monique. Tamtejsza agentka CIA, Rosie Carver, oferuje mu pomoc w dostaniu się do pilnie strzeżonej rezydencji doktora Kanagi, o którym wiadomo, że utrzymuje bliskie kontakty z Mr. Bigiem. Okazuje się jednak, że dziewczyna jest podwójnym szpiegiem i lepiej nie polegać na jej wskazówkach. Bond własnymi sposobami dociera do posiadłości Kanagi. Ku swemu zaskoczeniu, zastaje tam poznaną w Harlemie wróżkę. 01:25 WHITNEY (WHITNEY) Film dokumentalny, 115 min, USA, 2018 Reżyseria: Kevin Macdonald Historia jednej z najwspanialszych piosenkarek wszech czasów, której kariera sceniczna układała się zdecydowanie lepiej niż życie osobiste. W filmie wykorzystano niepublikowane wcześniej ujęcia, rzadko lub nigdy niepokazywane materiały filmowe, a także nagrania koncertowe wykonane przez samą Whitney Houston w różnych okresach jej kariery. Widzowie usłyszą wersje oryginalne oraz a capella największych przebojów Whitney Houston. Wszystko to wsparte bogatymi materiałami ze zbiorów najbliższej rodziny i przyjaciół Whitney, dokumentującymi jej burzliwe, prywatne życie.