TVP Kultura Niedziela, 31.07.2022 07:00 ZAŚPIEWAJMY TO JESZCZE RAZ - WARSZAWSKI DZIEŃ Koncert, 28 min, Polska, 1973 Scenariusz: Jan Łomnicki, Jerzy Wittlin Zdjęcia: Jerzy Gościk Wykonawcy: Danuta Rinn, Jerzy Sergiusz Adamczewski, Jerzy Połomski, Bogdan Łazuka, Józef Wojtan, Jeremi Przybora, Jerzy Wasowski, Andrzej Bogucki, Mieczysław Fogg, Maria Koterbska, Jadwiga Prolińska, Mira Zimińska, Irena Santor Program muzyczny - składanka piosenek popularnych w Polsce Ludowej. W tym odcinku piosenki o Warszawie z pierwszych lat powojennych, ilustrowane materiałami archiwalnymi i przeplatane fragmentami Polskich Kronik Filmowych. Śpiewają: Andrzej Bogucki, Mieczysław Fogg, Maria Koterbska, Chór Czejanda i inni. 07:30 NAJWIĘKSZE PRZEBOJE - MIECZYSŁAW FOGG Koncert, 24 min, Polska, 2021 Cykl prezentujący największe przeboje niezapomnianych artystów polskiej muzyki rozrywkowej. W tym odcinku przypomnimy twórczość Mieczysława Fogga. 08:00 NABOŻEŃSTWO KOŚCIOŁA EWANGELICKO - REFORMOWANEGO W BEŁCHATOWIE Sprawozdanie, 55 min, Polska, 2022 Autor: Beata Kamińska Nabożeństwo reformowane przybliży wszystkim tradycję religijną Kościoła Ewangelicko - Reformowanego w Polsce. Ukaże specyfikę nabożeństwa chrześcijan reformowanych oraz pozwoli uczestniczyć w niedzielnym wydarzeniu modlitewnym. Dzięki transmisji nabożeństwa wierni Kościoła Ewangelicko - Reformowanego będą mieli możliwość uczestnictwa w modlitwie z domu. Parafia w Bełchatowie gromadzi wielu ewangelików, chcących spotkać się z Bogiem i Jego Słowem. 09:05 Z PRZYTUPEM - POLKA GALOPKA Kameralne i studyjne (widowisko), 14 min, Polska, 2019 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Scenariusz: Grzegorz Jankowski Wykonawcy: Piotr Piszczatowski (prowadzący) Co do pochodzenia polki są zdania rozbieżne, niektórzy twierdzą, że taniec ten pochodzi z Czech, inni zaś uważają, że wywodzi się od wielu tańców całej Europy. Polka galopka, bo niej mowa w tym odcinku, pochodzi z Wiednia i zawiera w sobie elementy podobne do krakowiaka. Podobnie jak inne polki zachowana jest w metrum parzystym i ma charakter energiczny. O tym jak się ją powinno tańczyć, powie p. Józef Murawski, a zagra kapela Józefa Murawskiego z Szypliszk. Cykl 10 odcinków poświęconych polskim tańcom tradycyjnym. Zobaczymy potańcówki, na których do tańca przygrywają muzykanci z różnych części Polski. Prowadzący program Piotr Piszczatowski oraz zaproszeni goście nauczą widzów podstawowych kroków tradycyjnych polskich tańców, takich jak kujawiak, śląski trojak, polka galopka z Suwalskiego, wielkopolski wiwat, kurpiowski powolniak, oberek, mazurek (w wersji z Radomskiego) oraz krakowiak i polka w lewo z Rzeszowskiego. 10:50 CZESKIE ŚNIADANIE - NEMOCNICE NA KRAJI MESTA. SZPITAL NA PERYFERIACH S.II - ODC. 19 - ODSETEK POWIKŁAŃ ZAPALNYCH (PROCENTO HNISAVYCH KOMPLIKACI) Film fabularny telewizyjny, 58 min, Czechosłowacja, 1981 Reżyseria: Jaroslav Dudek Scenariusz: Jaroslav Dietl Aktorzy: Ladislav Chudik, Ladislav Frej, Milos Kopecky, Marta Motlova, Daniela Kolarova, Jana Stiepankova, Eliska Balzerova, Josef Abrham, Josef Vinklar, Andrea Cunderlikova, Viktor Preiss Pani Dobiaszowa skierowała skargę do Ministerstwa Zdrowia. Do szpitala przyjeżdża specjalna komisja. Ten fakt wywołuje duże napięcie. Ordynator Błażej staje w obronie szpitala i swoich współpracowników, natomiast Karol Sowa lekceważąco wyraża się o szpitalu i metodach leczenia. Dochodzi do ostrej wymiany zdań. Karol obraża też doktora Sztrosmajera. 12:05 ADA, TO NIE WYPADA! Film komediowy, 85 min, Polska, 1936 Reżyseria: Konrad Tom Scenariusz: Konrad Tom, Zygmunt Mayflauer Zdjęcia: Albert Wywerka Muzyka: Zygmunt Wiehler Aktorzy: Antoni Fertner, Loda Niemirzanka, Kazimierz Junosza - Stępowski, Aleksander Żabczyński, Kazimierz Krukowski, Romuald Gierasieński, Janina Krzymuska, Helena Zarembina, Jadwiga Andrzejewska, Mira Zimińska, Stanisław Woliński, Ryszard Misiewicz, Michał Halicz, Jerzy Kersen, Zygmunt Regro - Regirer Czarno - biała, wciąż zabawna, okraszona melodyjnymi piosenkami komedia z 1936 roku w reżyserii Konrada Toma. Jej główną bohaterką jest Ada Dziewianowska - niesforna córka zamożnego ziemianina. Ojciec wspólnie z hrabią Orzelskim planują wydać ją za Freda, syna tego drugiego. Zanim to jednak nastąpi, Ada zostaje oddana do pensji w Krakowie, co ma okiełznać jej gorący temperament. W obsadzie plejada gwiazd międzywojennego kina: Loda Niemirzanka, Antoni Fertner, Kazimierz Junosza - Stępowski, Aleksander Żabczyński. Ada, to nie wypada - wciąż woła ojciec niesfornej panny. Nie bardzo wie, jak poradzić sobie z córką, więc oddaje ją do internatu, gdzie dziewczyna ma nabrać ogłady towarzyskiej i dobrych manier. Ada zdradza wybitne zdolności wokalne i staje się ulubienicą nauczyciela muzyki i śpiewu, kompozytora operetkowego Bemola. Papa chce wydać Adę za mąż za młodego hrabiego Orzelskiego. Kandydat na męża nie zna narzeczonej i wysyła swojego ojca na rekonesans do pensjonatu. Ada, widząc starszego pana i biorąc go za konkurenta, prezentuje mu się z jak najgorszej strony. Tymczasem przed premierą operetki okazuje się, że primadonna nagle zaniemogła. Zastępuję ją Ada, która zna wszystkie partie śpiewane operetki. Ojciec widząc swoją córkę na scenie jest przerażony i zdumiony, ale oczarowany. Okazuje się, że Ada nie jest "głupawym, nieznośnym smarkaczem", ale piękną i powabną dziewczyną. Młody hrabia Fred Orzelski jest nią zachwycony. 13:45 BILET DO KINA - MCIMPERIUM (THE FOUNDER) Film biograficzny, 110 min, USA Reżyseria: John Lee Hancock Scenariusz: Robert Siegel Aktorzy: Michael Keaton, Nick Offerman, John Carroll Lynch, Linda Cardellini, B. J. Novak, Laura Dern, Justin Randell Brooke, Kate Kneeland Jest rok 1954. Większą część swego dorosłego życia Ray Kroc (Michael Keaton) poświęcił karierze handlowca, podróżując po całym kraju. Interesy idą marnie, choć ucieka się do przeróżnych sztuczek. Wszystkie jego pomysły zazwyczaj od razu biorą w łeb. Szanse na realizację marzeń maleją z każdym dniem, a i żona Ethel coraz bardziej sceptycznie przygląda się poczynaniom męża, który nie odnosi żadnych sukcesów handlowych i w dodatku bywa gościem w domu. Jego urządzenia do robienia koktajli w ogóle nie wzbudzją zainteresowania właścicieli lokali gastronomicznych. Pewnego razu zdarza się jednak cud. Przez telefon Ray dowiaduje się od pracownicy z centrali w Chicago, że właśnie nieznana mu wcześniej restauracja z San Bernardino w Kalifornii zamówiła sześć maszyn. Ray jest pewny, że zaszła pomyłka i natychmiast dzwoni do nich. W odpowiedzi słyszy, że rzeczywiście wkradł się błąd, bo zamówili nie sześć a osiem maszyn. W tej sytuacji Ray postanawia sprawdzić na miejscu, o co chodzi i udaje się do San Bernardino, do restauracji McDonalds. I tak poznaje braci Richarda (Dick) i Maurice'a (Mac) McDonaldów, których restauracja słynie w okolicy z szybkiej obsługi. Na realizację zamówienia czeka się najwyżej kilkadziesiąt sekund, co w zwykłych lokalach przeciąga się do 20 minut. Zachwycony ich pomysłem namawia braci do stworzenia całej sieci tego typu restauracji. Po długich rozmowach Dick i Mac zgadzają się na współpracę. W miarę rozwoju fastfoodowego imperium, Ray chce mieć coraz więcej władzy. Jak wiele poświęci, by w końcu stworzyć najbardziej rozpoznawalną markę na świecie, z szybka obsługą, dobrym jedzeniem, wygodnymi w użytkowaniu opakowaniami i familijną atmosferą? Amerykański biznesmen czeskiego pochodzenia, Ray Kroc, stał się jedną z największych osobowości XX wieku. 15:50 BARBARA HANNIGAN. LATE NIGHT CONCERT (BARBARA HANNIGAN. LATE NIGHT CONCERT) Koncert, 71 min, Niemcy, 2014 Wykonawcy: Barbara Hannigan, Barbara Hannigan, Mahler Chamber Orchestra Rejestracja koncertu, który odbył się podczas Festiwalu w Lucernie w 2014 roku. Barbara Hannigan wystąpiła z Mahler Chamber Orchestra w podwójnej roli - jako solistka i dyrygentka. W programie utwory Rossiniego, Mozarta, Ligetiego, Faur. 17:15 NIEDZIELA Z...TWÓRCZOŚCIĄ KRZYSZTOFA KOMEDY Dysk./wywiad/debata, 39 min, Polska, 2021 Scenariusz: Katarzyna Jurkowska Wykonawcy: Katarzyna Sanocka (prowadząca) Miał zostać lekarzem, a stał się jednym z najważniejszych jazzmanów XX wieku. Mawiano, że jest chodząca muzyką. Zawsze miał przy sobie kartkę papieru, długopis lub ołówek i gdy do głowy przyszedł mu pomysł muzyczny, to znikał i natychmiast go zapisywał. Był guru dla muzyków, gwiazdą dla międzynarodowej publiczności, wybitnym kompozytorem muzyki do kilkudziesięciu filmów, ale jak wspominali jego przyjaciele, w bezpośrednich kontaktach sprawiał wrażenie zamkniętego w sobie, nieśmiałego, milczącego chłopca. Artysta, którego życie i śmierć stały się legendą. W kolejnym odcinku programu "Niedziela z..." twórczość Krzysztofa Komedy. 18:00 NIEDZIELA Z...TWÓRCZOŚCIĄ KRZYSZTOFA KOMEDY - DO WIDZENIA, DO JUTRA Film obyczajowy, 82 min, Polska, 1960 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Zbigniew Cybulski, Bogumił Kobiela, Wilhelm Mach Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Krzysztof Komeda Aktorzy: Teresa Tuszyńska, Grażyna Muszyńska, Barbara Baranowska, Włodzimierz Bielicki, Jacek Fedorowicz, Roman Polański, Eleonora Kałużyńska, Romuald Freyer, Tadeusz Wojtych, Tadeusz Chyła, Krzysztof Komeda, Władysław Kowalski, Adam Pawlikowski, Mieczysław Waśkowski, Zbigniew Cybulski Debiut reżyserski Janusza Morgensterna, uhonorowany I nagrodą za reżyserię na MFF w Stratford w 1961 r. i nagrodą "Srebrnego Bumerangu" za zdjęcia na festiwalu w Melbourne w 1962 r. Scenariusz napisał, wspólnie z Bogumiłem Kobielą i Wilhelmem Machem, Zbigniew Cybulski, zarazem odtwórca głównej roli, współzałożyciel, reżyser i aktor gdańskiego kabaretu studenckiego Bim-Bom. Tło wydarzeń, o których opowiada film, jest autentycznym tłem fragmentu jego życiorysu. Autentyczna jest także postać Marguerite, choć naprawdę nazywała się Francoise Bourbon. Była córką francuskiego konsula, który przebywał w Polsce w latach 1956-60. Dziewczyna miała wówczas 16 lat i uczyła się w wiedeńskim liceum, które było najbliższą szkołą z językiem francuskim. W Polsce spędzała właściwie tylko wakacje i święta. Uwielbiała atmosferę Bim-Bomu, poznała wielu młodych ludzi związanych z tym kabaretem. W filmie zakochuje się w niej pewien student, Jacek, trochę romantyk i artysta. Jego życiową dewizą jest "marzenie, które stanowi motor działania". Obiektem jego marzeń staje się właśnie Marguerite, urocza, niedosiężna córka konsula, która już jutro wyjeżdża z Polski. Młodzi chcą więc spędzić ze sobą kilka ostatnich godzin. W tę prostą i banalną historię romantycznej przygody autorzy filmu wplatają sceny realizowane w autentycznych gdańskich piwnicach studenckich, z udziałem twórców i aktorów teatrzyków Bim-Bom i Co To, próbując w ten sposób utrwalić niepowtarzalne zjawisko, jakimi były one w drugiej połowie lat 50. Pragnęli oddać ich nastrój, urodę i przesłanie, a tym samym wyrazić stan ducha, tęsknoty i urazy ówczesnej młodej inteligencji. Nerwowa gra Zbyszka Cybulskiego oddaje to wszystko, co ukrywa się w cieniu, poza wypowiadanymi słowami, lecz jest obecne w życiu: niezgoda na nietrwałość uczuć, na świat, w którym nie ma miejsca dla romantyzmu, na szczęście ulotne jak chwila. W warstwie formalnej epizody z życia studenckich kabaretów rozbijały główny wątek akcji, nadając całości styl luźnej narracji, charakterystycznej dla torującej sobie dopiero drogę francuskiej "nowej fali". "Do widzenia, do jutra" było zwiastunem, jednym z pierwszych refleksów tego zjawiska na polskim gruncie. 20:00 KRZYK W CIEMNOŚCI (CRY IN THE DARK) Dramat, 117 min, USA/Australia 1988 Reżyseria: Fred Schepisi Scenariusz na podstawie książki Johna Brysona: Robert Caswell, Fred Schepisi Zdjęcia: Ian Baker Muzyka: Bruce Smeaton Aktorzy: Meryl Streep, Sam Neill, Bruce Myles, Neil Fitzpatrick, Charles Tingwell, Maurie Fields, Nick Tate, Lewis Fitz - Gerald i inni Historia ta wydarzyła się naprawdę, a zaczęła się w sierpniu 1980 r. w Mount Isa w australijskim stanie Queensland. Pastor Michael Chamberlain i jego żona Lindy, członkowie Kościoła Adwentystów Dnia Siódmego, ludzie bardzo religijni, żyjący skromnie, ale szczęśliwie, wybierają się na wakacje z trójką dzieci: dwoma synami i 9 - tygodniową córeczką Azarią. Ich celem jest największa skała w Australii Ayers Rock wznosząca się na stepowym płaskowyżu. Chamberlainowie zatrzymują się na kempingu u podnóża skały, odbywają wycieczki, zapoznają się z sąsiadami z innych namiotów. Pewnego wieczoru Lindy widzi dzikiego psa dingo wybiegającego z namiotu, gdzie spała maleńka Azaria. Ma wrażenie, że pies dźwiga w zębach jakieś zawiniątko. Zdjęta złym przeczuciem, rzuca się w stronę namiotu i z przerażeniem stwierdza, że dziecko zniknęło. Zaalarmowani turyści ruszają wraz z Chamberlainami na poszukiwanie Azarii, ale w ciemnościach szybko gubią ślad. Wezwana policja kontynuuje poszukiwania, lecz niemowlęcia nie udaje się odnaleźć. Załamani Chamberlainowie wracają do domu, obwiniając się, że nie upilnowali dziecka. Głęboka wiara pomaga im pokonać rozpacz i pozwala mieć nadzieję, że kiedyś odnajdą swoje dziecko, jeśli nie na tym, to na tamtym świecie. Sprawą tajemniczego zaginięcia Azarii zaczynają interesować się żądne sensacji media. Chcąc ustrzec innych rodziców przed tragedią, jaka ich spotkała, Michael i Lindy chętnie opowiadają swoją historię przed kamerami, udzielają wywiadów prasie. Ludzie początkowo im współczują, ale widząc ich rosnącą popularność i spokój, z jakim mówią o śmierci dziecka, zaczynają snuć najpotworniejsze domysły, rozsiewać plotki, jakoby rodzice sami zamordowali Azarię. Głośno podają w wątpliwość niewinność Chamberlainów, zwłaszcza że sama policja wątpi, aby nawet duży pies był w stanie unieść ważące pięć kilogramów dziecko. Brak wyraźnych dowodów psiej obecności i ślady krwi w samochodzie Chamberlainów każą postawić oboje w stan oskarżenia. 22:50 CHAPLIN NA BALI (CHAPLIN IN BALI) Film dokumentalny, 52 min, Belgia, 2017 Reżyseria: Raphal Millet Scenariusz: Raphal Millet W 1932 roku Charlie Chaplin przeżywał długi i głęboki twórczy kryzys. Razem z żoną i bratem uciekł od trosk, wybierając się w wielomiesięczną podróż na Bali - w poszukiwaniu siebie oraz by znaleźć artystyczne odmłodzenie i nowe inspiracje. Po powrocie z tej wyprawy nakręcił swoje największe filmy dźwiękowe. Dokument po raz pierwszy w historii pokazuje zmontowane materiały z tej niezwykłej podróży Chaplina, ukazując nieznany rozdział z życia geniusza kina. To przyjemne zanurzenie się w przeszłości. Co najważniejsze, wyprawa na Bali pomogła twórcy pozbyć się swojego lęku przed dźwiękiem. W nowym filmie - "Modern Times" nie tylko mówi, ale także śpiewa! (źródło: planeteplus.pl) 24:00 WRZECIONO CZASU Dramat, 100 min, Polska, 1995 Reżyseria: Andrzej Kondratiuk Scenariusz: Andrzej Kondratiuk Zdjęcia: Maciej Kijowski, Andrzej Kondratiuk Muzyka: Jerzy Satanowski Wykonawcy: Artur Barciś Aktorzy: Iga Cembrzyńska, Katarzyna Figura, Andrzej Konfratiuk, Krystyna Kondratiuk, Janusz Kondratiuk, Vera Kondratiuk, Janina Morawska, Zygmunt Morawski, Marek Grzebiela "Film dla nielubiących krwi i przemocy na ekranie, zalecany od lat czterdziestu" - tak twórcy "Wrzeciona czasu" scharakteryzowali swoje dzieło. Jest to druga już, po "Czterech porach roku" (fragmenty tego filmu znalazły się zresztą we "Wrzecionie..."), część Kondratiukowego "pamiętnika artysty" pisanego kamerą. Reżyser po raz kolejny niemal zrezygnował z tradycyjnej fabuły. Zastąpiła ją bardzo osobista, pełna poezji i sarkastycznego humoru opowieść o tworzeniu filmu przez autora i jego towarzyszkę życia Igę Cembrzyńską, pełniącą też rolę aktorki i producentki. Kondratiuk dał tu wyraz swej filozofii życia z dala od zgiełku cywilizacji, w symbiozie z naturą, kryjącą niewyczerpalne zasoby piękna. Zaproponował też publiczności głębszy namysł nad dręczącymi go obsesjami, rozterkami artystycznymi i moralnymi na temat miłości i przemijania. Opowieść zaczyna się zimą. Filmowiec Andrzej i aktorka Marynia przyjeżdżają na daczę. Po raz ostatni byli tu dziesięć lat temu. Powrót po tak długiej nieobecności skłania do wspomnień. Nazajutrz Andrzej ustawia kamerę i filmuje Marynię, a potem wspólny toast "za miłość". Niebawem przyjeżdża brat reżysera z matką. Wszyscy wspominają zmarłego ojca. Marynia musi jednak wkrótce opuścić towarzystwo i jechać na premierę do teatru. Po jej wyjeździe Andrzej zaczyna poświęcać coraz więcej czasu sesjom zdjęciowym z młodą, ponętną Matyldą. Jej akty i awanse, jakie czyni Andrzejowi sprawiają, że po powrocie Marynia urządza reżyserowi scenę zazdrości. W jej wyniku sesja zdjęciowa zostaje przerwana, a Matylda wyjeżdża. Płyną kolejne, leniwe dni, wypełnione odwiedzaniem sąsiadów i codziennymi czynnościami. W Andrzeju narasta świadomość nieuchronności przemijania oraz znikomości własnych wysiłków i działań. Reżyser już pogodzony z Marynią wybiega wyobraźnią ku wspólnej wiośnie, spędzonej na daczy. Film zrealizowany całkowicie za prywatne fundusze Andrzeja Kondratiuka. Nagroda Specjalna Jury na XX Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni w 1995 roku. 01:55 MOCNE KINO - CZYSTA FORMALNOŚĆ (UNA PURA FORMALITA) Film kryminalny, 106 min, Włochy/Francja, 1994 Reżyseria: Giuseppe Tornatore Scenariusz: Giuseppe Tornatore, Pascal Quignard Zdjęcia: Blasco Giurato Muzyka: Ennio Morricone Aktorzy: Gerard Depardieu, Roman Polański, Sergio Rubini, Paolo Lombardi W burzową noc na komisariat policji zostaje doprowadzony dziwnie zachowujący się człowiek (Gerard Depardieu). Nie może on potwierdzić swojej tożsamości ani odtworzyć w pamięci kilku ostatnich godzin, ani też wytłumaczyć śladów krwi na swoim ubraniu. Przesłuchanie rozpoczyna komisarz (Roman Polański), dzięki któremu tajemniczy mężczyzna okazuje się słynnym pisarzem Onoffem. Powoli obaj mężczyźni rozwiązują zagadkę pisarza, jego utraty pamięci i śladów krwi.