TVP Kultura Środa, 17.08.2022 11:00 CHŁOPI - ODC. 7/13 - BÓR Serial obyczajowy, 51 min, Polska 1972 Reżyseria: Jan Rybkowski Scenariusz: Jan Rybkowski, Ryszard Kosiński Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Władysław Hańcza, Emilia Krakowska, Ignacy Gogolewski, Krystyna Królówna, August Kowalczyk, Magda Wołłejko, Kazimierz Wichniarz, Tadeusz Janczar, Franciszek Pieczka, Aleksander Fogiel, Stanisław Milski, Wiesława Kwaśniewska, Zofia Merle, Józef Nowak Antkowi nie układa się romans z Jagną, młody Boryna pije na umór. Hanka udaje się do jego ojca po pomoc. Antek urządza jej za to potworną awanturę, żona grozi mu siekierą. Zaczyna się wyrąb lasu. Wójt proponuje wniesienie skargi na dziedzica. Roch tłumaczy chłopom, że serwituty z lasu należą się także najbiedniejszym. Chłopi boją się jednak, że zanim legalnie dojdą sprawiedliwości, lasu już nie będzie. Cała wieś z Maciejem Boryną na czele rusza przeciw drwalom. Wywiązuje się walka, drwalom pomaga służba dworska. Zaczajony za drzewami Antek chce zastrzelić ojca, ale zmienia zamiar. Kiedy Maciej osuwa się na ziemię ugodzony przez borowego, Antek dopada napastnika i zabija. 12:05 CHŁOPI - ODC. 8/13 - GOSPODYNIE Serial obyczajowy, 50 min, Polska 1972 Reżyseria: Jan Rybkowski Scenariusz: Jan Rybkowski, Ryszard Kosiński Zdjęcia: Marek Nowicki Muzyka: Adam Sławiński Aktorzy: Władysław Hańcza, Ignacy Gogolewski, Emilia Krakowska, Jadwiga Chojnacka, Tadeusz Fijewski, Tadeusz Janczar, Kazimierz Wichniarz, Krystyna Królówna, Franciszek Pieczka, Irena Karel, Lech Ordon, Halina Kossobudzka, Bronisław Pawlik, August Kowalczyk, Wanda Łuczycka, Stanisław Milski i inni Zbliżają się święta wielkanocne, ale w Lipcach panuje smutek. Uczestników bójki o las zamknięto w kryminale, szczególnie surowo traktując Antka. We wsi zostali wójt, kowal, para parobków i ciężko chory, niewstający z łóżka po pobiciu Maciej Boryna. Przeczuwając jego rychłą śmierć, kowal czuwa przy łożu teścia w nadziei, że Boryna zdradzi, gdzie ukrył pieniądze. Maciej mówi o tym tylko Hance, a synowa znajduje mieszek ukryty w zbożu. Jagna bagatelizuje sytuację, mimo napomnień matki i rzadko pojawia się przy łożu męża. Im bliżej Wielkanocy, tym intensywniejsze stają się przygotowania do świąt. Odbywa się świniobicie, gospodynie pieką ciasta. 13:30 WĘDRUJĄCE KSIĄŻKI. INDIE (MOVING LIBRARIES - WHERE BOOKS MEAN THE WORLD) Film dokumentalny, 26 min, Niemcy, 2020 Reżyseria: Michael Bernstein, Anja Schürenberg W tym odcinku bedziemy w Durga Basti, slumsach w mieście Bhopal w północnych Indiach. 11 - letnia Muskaan codziennie otwiera swoją mobilną bibliotekę Kitabi Masti (Fun Books) dla dzieci z dystryktu. Robi to od trzech lat, ponieważ jest przekonana, że tylko poprzez edukację dzieci, tak jak ona, mają szansę w społeczeństwie. Nawet nagła śmierć ojca rok temu nie powstrzymała jej entuzjazmu. Wszystkie dzieci wokół niej uwielbiają inspirować się jej entuzjazmem do czytania. 14:10 NADZIEJA (HOPE) Dramat, 97 min, Polska/Niemcy 2007 Reżyseria: Stanisław Mucha Scenariusz: Krzysztof Piesiewicz Zdjęcia: Krzysztof Ptak Muzyka: Max Richter Aktorzy: Rafał Fudalej, Kamilla Baar, Wojciech Pszoniak, Zbigniew Zapasiewicz, Grzegorz Artman, Jerzy Trela, Jan Frycz, Lilith Mucha, Dominika Ostałowska, Kacper Michalak, Jędrzej Cempura, Marzena Trybała "Nadzieja" to pierwsza część scenariuszowego tryptyku Krzysztofa Piesiewicza - wieloletniego przyjaciela i współtwórcy największych filmowych sukcesów Krzysztofa Kieślowskiego (cykle: "Dekalog" i "Trzy kolory" oraz "Podwójne życie Weroniki" i "Bez końca"). "Wiara - Nadzieja - Miłość" pierwotnie powstała na zamówienie włoskiej telewizji RAI, jednak ostatecznie Włosi wycofali się z projektu i scenariusze powędrowały na kilka lat do szuflady. Piesiewiczowi pomógł jednak przypadek. Na festiwalu filmowym w Karlovych Varach jego uwagę przykuł intrygujący dokument "Absolut Warhola", autorstwa mieszkającego w Niemczech Polaka Stanisława Muchy. W wyniku spotkania obu twórców Mucha postanowił zainteresować scenariuszem "Nadziei" niemieckich producentów. Na efekty nie trzeba było długo czekać. Prace nad realizacją filmu ruszyły z kopyta, a za kamerą stanął sam Mucha, dla którego był to debiut w pełnometrażowej fabule kinowej. Twórcom udało się skompletować prawdziwie gwiazdorską obsadę, z Wojciechem Pszoniakiem, Zbigniewem Zapasiewiczem, Zbigniewem Zamachowskim, Jerzym Trelą i Janem Fryczem na czele. Zdaniem Krzysztofa Piesiewicza zarówno "Nadzieja", jak i pozostałe filmy z tryptyku "nie mają absolutnie nic wspólnego z aspektami teologicznymi, co się często im przypisuje. Są to historie, które starają się w sposób jak najbardziej przekonujący i wiarygodny opowiedzieć o trzech bardzo istotnych w naszym życiu pojęciach i to niezależnie od tego, kto skąd pochodzi". "To, co nas wypełnia w kontekście tych pojęć' - wyjaśniał w jednym z wywiadów Piesiewicz -"staram się tłumaczyć antropologicznie lub - mówiąc wprost - po ludzku. Tematyką tą zajmowało się już bardzo wiele wspaniałych osób. Swego czasu fantastycznie pisał o tym między innymi Dostojewski, a mianowicie, że bez nadziei nie można wręcz żyć. Ten wybitny rosyjski pisarz postawił tę kwestię na ostrzu noża. Tymczasem my mówimy o tym, że jeśli bardzo się chce, to można ludzkie mikrokosmosy czy mikroświaty przekształcać tak, by nadzieja trwała, a przez to dalsza perspektywa była coraz jaśniejsza. O tym jest to opowiadanie, w którym znalazło się też miejsce na suspens i wątek kryminalny. Wybrzeże Helskie. Młoda kobieta siedzi przed domkiem letniskowym, słuchając w radiu koncertu orkiestry, którą dyryguje jej mąż. Jednocześnie z uśmiechem obserwuje swoich synów Michała i Franciszka, grających w piłkę. W pewnej chwili starszy Michał, tak niefortunnie kopie futbolówkę, że ta ląduje na ulicy. Mały Franciszek biegnie, by ją złapać. Niestety, nie widzi szybko nadjeżdżającej ciężarówki. Przerażona matka rzuca się ratować syna i udaje jej się to, lecz kosztem własnego życia. Gdy ginie, w tej chwili w radiu rozlegają się oklaski rozentuzjazmowanej publiczności. Mija kilkanaście lat. Dorosły już Franciszek mieszka w Warszawie z ojcem i spotyka się z dziewczyną imieniem Klara. Przy jej niewielkiej pomocy śledzi Benedykta Webera, zamożnego właściciela galerii malarstwa. Pewnej nocy udaje mu się sfilmować, jak wynajęci przez Webera ludzie kradną zabytkowy obraz z kościoła. Mając niepodważalne dowody przestępstwa biznesmena (był on obecny podczas kradzieży) Franciszek zaczyna go szantażować, domagając się zwrotu płótna. Niestety, rychło okazuje się, że wplątał się w sprawy, nad którymi nie jest w stanie zapanować. Zarówno Franciszkiem, jak i jego dziewczyną zaczyna się interesować policja oraz co gorsza - bezwzględny paser Gustaw. 16:05 PAPUSZA Film biograficzny, dramat, 125 min, Polska, 2013 Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Krauze, Joanna Kos - Krauze Zdjęcia: Krzysztof Ptak, Wojciech Staroń Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Sebastian Wesołowski, Leokadia Brzezińska, Paloma Mirga, Andrzej Walden, Antoni Pawlicki, Artur Steranko, Jowita Budnik, Zbigniew Waleryś "Niezwykła historia wyjątkowej kobiety, która miała odwagę być sobą" - reklamowali "Papuszę" na plakacie filmowym producenci. Podstawą scenariusza filmu stała się rzeczywista historia przejmujących losów tytułowej bohaterki, poetki cygańskiej, piszącej w języku romskim. Była pierwszą romską autorką, która sama spisała swoje wiersze oraz pierwszą, której twórczość tłumaczono na język polski i wydano w oficjalnym obiegu. Do opublikowania jej wierszy doszło dzięki zaangażowaniu Jerzego Ficowskiego, który odkrył talent Papuszy, oraz dzięki staraniom Juliana Tuwima. Wydany w 1956 r. tomik "Pieśni Papuszy" przyniósł poetce rozgłos. Fabuła "Papuszy" charakteryzuje się wielowarstwową strukturą, nie ma prostej, linearnej akcji, jest wielkim splotem życiowych doświadczeń, różnych spostrzeżeń, emocji i zachowań. Branżowa prasa zwracała uwagę na stronę wizualną i muzyczną filmu: na wspaniałe zdjęcia, świetne aktorstwo oraz utwory Pawluśkiewicza, genialnie podkreślające nastrój i wydźwięk opowieści. Film przedstawia wydarzenia rozgrywające się w ciągu kilkudziesięciu lat, ukazując kolejne etapy życia i twórczości romskiej poetki. Nigdy nie uczęszczała do szkoły, sama zadbała o to, by nauczyć się czytać i pisać. Odważyła się sprzeciwić tradycyjnej roli cygańskiej kobiety. I chociaż była samodzielna i wyzwolona, nie kwestionowała patriarchalnej władzy swego starszego o ponad dwadzieścia lat i niekochanego męża, harfiarza Dionizego Wajsa. W filmie jest on jedną z głównych postaci, podobnie jak znany tłumacz i pisarz Jerzy Ficowski, ukrywający się w taborze Wajsa przed bezpieką. Nagrody: 2013 Karlove Vary (MFF) Wyróżnienie Specjalne Jury; Gdynia - nagroda za drugoplanową rolę męską dla Zbigniewa Walerysia, Nagroda za charakteryzację, nagroda za muzykę dla Jana Kantego Pawluśkiewicza, Valladolid (MFF) - nagroda za reżyserię i za najlepszą rolę męską; 2014 MFF w Pune - nagroda dla najlepszego filmu; nagroda za reżyserię; Polska Nagroda Filmowa Orzeł w kategoriach: najlepsze zdjęcia dla Krzysztofa Ptaka i Wojciecha Staronia, najlepsza scenografia dla Anny Wunderlich, najlepsze kostiumy dla Barbary Sikorskiej - Bouffał, najlepsza muzyka dla J. K. Pawluśkiewicza. 18:50 SERIALOWA NOSTALGIA - TRZY SZALONE ZERA - ODC. 11 - OLA W NIEBEZPIECZEŃSTWIE (OLA W NIEBEZPIECZEŃSTWIE) Serial dla młodych widzów, 26 min, Polska/Niemcy 1999 Reżyseria: Wiktor Skrzynecki Scenariusz: Marek Kreutz, Klaus Peter Wolf Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Jabłczyńska, Sebastian Świąder, Grzegorz Ruda, Anna Polony, Jerzy Kamas, Katarzyna Skrzynecka, Krzysztof Wakuliński, Cezary Morawski, Grażyna Wolszczak, Zdzisław Wardejn, Tadeusz Kwinta, Marek Barbasiewicz i inni Trwają poszukiwania "Moniki". Trzy Szalone Zera postanawiają sprawdzić informacje uzyskane od Konrada. Zamierzają śledzić podejrzanego o kradzież Kwasa. Umawiają się na parkingu przed barem "Pod Jemiołą". Po lekcjach Oskar wraca do domu przekonany, że zabierze tylko niezbędny sprzęt do prowadzenia obserwacji i zaraz wyjdzie. Ku swojemu zaskoczeniu zastaje Tonię, ośmioletnią kuzynkę, która przyjechała na kilka dni i na czas pobytu ma pozostać pod opieką Oskara. Plany wyprawy są zagrożone, tym bardziej że dziewczynka jest bardzo dociekliwa i ani na krok nie odstępuje brata. Ola nie mogąc doczekać się kolegów, postanawia działać. W barze "Pod Jemiołą" dowiaduje się, która ciężarówka należy do Kwasa i zakrada się na przyczepę, żeby sprawdzić zawartość transportu. Gdy kończy przegląd, samochód rusza. Ola jest w potrzasku. Wpada na pomysł, by zostawić ślady, żeby mogli odnaleźć ją przyjaciele. Używa do tego celu puszki z farbą, wychlapując co jakiś czas trochę na drogę. Tymczasem Oskar po kilku próbach pozbycia się kuzynki decyduje się zabrać Tonię ze sobą. Razem z Oskarem podjeżdżają na tridemie pod bar, ale Oli tam już nie ma. Trafiają jednak na jej trop i podążają śladem plam niebieskiej farby. Zapada zmierzch. Ola dociera w ciężarówce do kryjówki Kwasa i Rycha. Udaje się jej niepostrzeżenie wydostać z samochodu, ale wkrótce zostaje złapana i uwięziona w szopie. Po nieudanej próbie ucieczki może liczyć wyłącznie na pomoc przyjaciół. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - TRZY SZALONE ZERA - ODC. 12 - PRZEMYTNICY (PRZEMYTNICY) Serial dla młodych widzów, 25 min, Polska/Niemcy, 1999 Reżyseria: Wiktor Skrzynecki Scenariusz: Marek Kreutz, Klaus Peter Wolf Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Stanisław Syrewicz Aktorzy: Joanna Jabłczyńska, Sebastian Świąder, Grzegorz Ruda, Anna Polony, Jerzy Kamas, Katarzyna Skrzynecka, Krzysztof Wakuliński, Cezary Morawski, Grażyna Wolszczak, Zdzisław Wardejn, Tadeusz Kwinta, Marek Barbasiewicz i inni Ola jest więziona przez dwóch miejscowych opryszków. Wczesnym rankiem budzą się Oskar, Olaf i Tonia, ukryci nieopodal szopy, w której przetrzymywana jest dziewczynka. Chłopcy postanawiają z zaskoczenia obezwładnić Kwasa i Rycha, niestety, ich plan nie sprawdza się. Oni również zostają schwytani i zamknięci razem z Olą. Tymczasem rodzice Oskara i Olafa, zdenerwowani przedłużającą się nieobecnością synów, zgłaszają na policji doniesienie o zaginięciu. Również rodzice Oli, wiedzeni złym przeczuciem, wracają do domu. Od babci dowiadują się o zaginięciu córki. Postanawiają iść do szkoły, być może ktoś z nauczycieli, albo z kolegów będzie coś wiedział o zniknięciu Trzech Szalonych Zer. Dyrektor Turban obiecuje pomoc, ale zarówno grono pedagogiczne, jak i uczniowie są zaskoczeni zaginięciem trojga przyjaciół. Mike i Konrad domyślają się, że nieobecność Trzech Szalonych Zer może mieć jakiś związek z poszukiwaniami "Moniki". Pod wycieraczkę w domu Oli wsuwają informacje o barze pod "Jemiołą", gdzie należałoby zapytać o dziewczynkę. Wiadomość ta okazuje się bezcenna. Czarek, wykorzystując swoje magiczne zdolności, dowiaduje się od spotkanego we wskazanym barze mężczyzny o kryjówce Kwasa i Rycha. Natomiast Tonia, która do tej pory siedziała cicho w ukryciu, postanawia zacząć działać. Obmyśla plan uwolnienia Trzech Szalonych Zer i z powodzeniem realizuje go. Chwyta Kwasa i Rycha w chytrze zastawioną pułapkę. Szczęśliwi przyjaciele gratulują Toni pomysłowości i sprytu. W tej samej chwili w asyście policji zjawiają się rodzice oraz babcia z Alfredem. Funkcjonariusze aresztują zdemaskowanych przemytników i trucicieli środowiska. Pozostali w radosnym nastroju wracają do domu. Następnego dnia w szkole odbywa się uroczystość, podczas której Trzy Szalone Zera i Tonia zostają odznaczeni za pomoc w ujęciu groźnych przemytników. Przy okazji Ola, Oska i Olaf ogłaszają wielką akcję poszukiwania "Moniki", w zamian za informacje o miejscu jej ukrycia obiecują udział w wakacyjnym rejsie. 20:00 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - SNY WĘDROWNYCH PTAKÓW (PAJAROS DE VERANO AKA BIRDS OF PASSAGE) Dramat kryminalny, 120 min, Kolumbia/Meksyk/Niemcy/Francja 2018 Reżyseria: Cristina Gallego, Ciro Guerra Scenariusz: Maria Camila Arias, Jacques Toulemonde Vidal Aktorzy: Carmina Martinez, Jose Acosta, Natalia Reyes Opowieść o początkach handlu narkotykami w Kolumbii lat 70. XX wieku na tle historii rdzennej społeczności Indian Wayuu, którzy zamieszkują jałowe pustkowia na granicy kraju. W latach 60. Zaida z plemiena Wayuu wkracza w wiek dorosły. Kiedy poznaje Rapayeta, ten oświadcza, że chciałby ją poślubić. Prosi o rękę dziewczyny jej matkę, Ursulę. Stojąca na czele klanu kobieta żąda wysokiego posagu za córkę. Rapayet zrobi wszystko, by jak najszybciej zdobyć pieniądze. Rozmawia ze swoim przyjacielem, Moisesem,.który mówi mu o zdesperowanych Amerykanach z Korpusu Pokoju, poszukujących dostępu do narkotyków. Jego kuzyn, Gabriel, uprawia marihuanę. Zakochany Rapayet zgłasza się do Gabriela i szybko wlątuje się w nielegalny narkotykowy biznes. Za zdobyte pieniądze z handlu trefnym towarem, opłaca cały posag. Mija kilka lat. Rapayet jest szczęśliwym mężem Zaidy. Lewy biznes kwitnie. Moises próbuje rozszerzyć działalność, by jeszcze powiększyć swoje zyski, ale Rapayet pozostaje lojalny wobec Gabriela. Między narkotykowymi gangami dochodzi do wojny o wpływy. Pod koniec lat 70. Rapayet wraz z rodziną wiedzie dostatnie życie. Ale przeszłości nie da się wymazać z pamięci. Rapayet zapłaci wysoką cenę. 22:15 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - CUNNINGHAM. CHOREOGRAF WSPÓŁCZESNOŚCI (CUNNINGHAM) Film dokumentalny, 88 min, Niemcy/Szwajcaria/Francja, 2019 Reżyseria: Alla Kovgan Scenariusz: Alla Kovgan Zdjęcia: Mko Malkhasyan Muzyka: Volker Bertelmann Merce Cunningham to ikona naszych czasów. Legendarny amerykański tancerz i jeden z największych choreografów XX wieku, okrzyknięty w 2000 roku przez The Guardian największym żyjącym choreografem na świecie, był rewolucjonistą i wizjonerem na miarę Wacława Niżyńskiego. Cunningham jest uważany za rebelianta, który fundamentalnie odmienił zasady współczesnego tańca, uwolnił go od tradycyjnej zależności od muzyki i wniósł element przypadku i improwizacji. Na trwałe zmienił też relacje między muzyką, ruchem i rytmem. Przeniósł wielowymiarowość spektaklu tanecznego na inny poziom, wywierając ogromny wpływ na współczesnych twórców. Choć zmarł 10 lat temu, jego ślad widoczny jest do dziś. Tworzył sztukę, którą trudno jest opisać słowami, jak sam twierdził, "trzeba jej doświadczyć" - i o tym właśnie opowiada ten film. Obserwujemy rozwój artystyczny Cunninghama: od trudnych początków w Nowym Jorku w latach 40. XX wieku, poprzez współpracę z kompozytorem Johnem Cage’em i trasy koncertowe z jego udziałem, aż po szczyt jego kariery jako choreografa. Fragmenty pokazywanych w 3D spektakli Cunninghama i jego choreografii zrealizowanych z Cunningham Company przeplatane są materiałami archiwalnymi oraz wywiadami z artystą. Obserwujemy ewolucję artystyczną Cunninghama w ciągu trzech dekad, a dzięki technice 3D zanurzamy się w precyzyjnych rytmach i dynamicznych ruchach artysty. Podróżujemy przez życie, sztukę i filozofię legendy awangardy na miarę Roberta Rauschenberga, Briana Eno, Jaspera Johnsona czy wieloletniego życiowego partnera Cunninghama Johna Cage’a. "Nie opisuję swojej sztuki. Po prostu ją robię" - twierdził Cunningham. Ten film pokazuje nam dokładnie, czego dokonał. 02:05 SCENA KLASYCZNA - (3) TYMOTEUSZ BIES Koncert, 38 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca) "Scena klasyczna. Młody Chopin to nowy cykl TVP KULTURA, który prezentuje najzdolniejszych polskich pianistów młodego pokolenia. Nagrania recitali odbyły się w Żelazowej Woli - miejscu urodzenia Fryderyka Chopina. Pianiści zaprezentowali się w repertuarze chopinowskim. Każdy występ został poprzedzony materiałem filmowym przedstawiającym sylwetkę pianisty. Bohaterami kolejnych odcinków będą: Szymon Nehring, Krzysztof Książek, Tymoteusz Bies, Aleksandra Świgut, Łukasz Krupiński, Kamil Pacholec, Elżbieta Bilicka, Paweł Wakarecy, Szczepan Kończal, Piotr Pawlak. Podsumowaniem audycji są rozmowy z ekspertami z Instytutu Fryderyka Chopina. Gośćmi Barbary Schabowskiej byli m.in. Maciej Janicki - kurator Muzeum Fryderyka Chopina, Mariola Wojtkiewicz - kurator Żelazowej Woli, Artur Szklener - dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina oraz Stanisław Leszczyński - wicedyrektor. Z rozmów dowiemy się, czym różni się fortepian historyczny od instrumentu współczesnego, ile kosztuje rękopis Chopina i dlaczego tak trudno go kupić oraz czy Chopin potrzebuje promocji i dlaczego? Tymoteusz Bies. W jego rodzinnym domu zawsze stało pianino, ale decyzja o rozpoczęciu muzycznej edukacji była przypadkowa. Nie była to droga łatwa. Od najmłodszych lat musiał dojeżdżać z rodzinnego Mikołowa do szkoły muzycznej w Katowicach. Zdarzały mu się momenty zwątpienia; na początku gimnazjum przestał ćwiczyć. Po nuty ponownie sięgnął w liceum. Dziś Tymoteusz Bies nie wyobraża sobie życia bez fortepianu. Był jednym z najmłodszych uczestników XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Utwory Fryderyka Chopina: Mazurek B - dur op. 17 nr 1 Mazurek e - moll op. 17 nr 2 Mazurek As - dur op. 17 nr 3 Mazurek a - moll op. 17 nr 4 Preludia 1 - 12 op. 28 Podsumowaniem programu będzie rozmowa Barbary Schabowskiej ze Stanisławem Leszczyńskim - wicedyrektorem Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Dowiemy się z niej m.in. , czym różni się fortepian historyczny od współczesnego i dlaczego warto na nim grać Chopina. 03:25 KINO NOCNE - SÓL ZIEMI (SALT OF THE EARTH) Film dokumentalny, 105 min, Brazylia/Francja/Włochy, 2014 Reżyseria: Wim Wenders, Juliano Ribeiro Salgado Scenariusz: Juliano Ribeiro Salgado, David Rosier, Wim Wenders Zdjęcia: Juliano Ribeiro Salgado, Hugo Barbier Muzyka: Laurent Petitgand Sebastio Salgado, legendarny brazylijski fotograf, podróżował po całym świecie przez 40 lat. Dokumentował ludzkość w okresie dramatycznych zmian, będąc tym samym świadkiem najważniejszych wydarzeń na świecie: konfliktów wojennych, ludobójstwa, klęsk głodu i przymusowych emigracji. Sławę przyniosły mu cykle czarno - białych fotografii poświęcone kondycji człowieka, w których zajrzał wprost do jądra ciemności ludzkości, obrazując cierpienie, okrucieństwo i śmierć. W swoim nowym projekcie fotograficznym, zatytułowanym "Genesis", poświęconym pięknu Ziemi, po raz pierwszy zdecydował się odejść od fotografii społecznej na rzecz dokumentowania terenów nietkniętych przez zachodnią cywilizację, gdzie bez przeszkód nadal rozwija się fauna i flora, i gdzie można zobaczyć krajobrazy jakby zaczerpnięte właśnie z Księgi Rodzaju. Film pokazuje życie Sebastio Salgado, jego prace, dzięki którym stał się jednym z najsłynniejszych fotografów na świecie, a także emocjonalną i psychologiczną przemianę, jaką przeszedł po powrocie do Brazylii i zaangażowaniu się w prowadzenie farmy z żoną Llią. Poznajemy Salgado z dwóch perspektyw: jego syna Juliano oraz Wima Wendersa, współreżysera filmu, który sam jest również fotografem. Juliano ma w tym filmie kluczowe znaczenie nie tylko z powodu prezentowanych w filmie archiwalnych materiałów z wyjazdów, w których towarzyszył słynnemu ojcu, ale także dzięki ujawnieniu kilku tajemnic z ich rodzinnego życia oraz wzruszającym intymnym scenom, w których szczerze analizuje relacje z ojcem. Wątki osobiste doskonale uzupełnia obiektywne spojrzenie Wendersa, co sprawia, że film jest nie tylko filmową ucztą dla oka, ale również pasjonującym i wielowątkowym portretem ikony współczesnej fotografii. Wybrane festiwale i nagrody: 2015 Nominacja do Oscara w kategorii: Najlepszy Film Dokumentalny, 2014 MFF Cannes: Nagroda Specjalna Krytyki Un Certain Regard, Wyróżnienie Specjalne Jury Ekumenicznego, 2014 MFF San Sebastin: Nagroda Publiczności, 2014 MFF Troms: Nagroda Publiczności (docsag.pl)