TVP Kultura Środa, 24.08.2022 11:00 DOKTOR EWA - ODC. 4/9 - OBOWIĄZEK LEKARZA Serial telewizyjny, 45 min, 9 odc. , TVP 1971 Reżyseria: Henryk Kluba Scenariusz: Wilhelmina Skulska, Jan Laskowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Ewa Wiśniewska, Jolanta Lothe, Ewa Berger - Jankowska, Joanna Jędryka, Franciszek Pieczka, Katarzyna Łaniewska, Bogdan Baer, Edmund Fetting, Janusz Kłosiński, Ryszard Pietruski, Igor Śmiałowski i inni Lekarka stwierdza u pacjenta hemofilię. Ponieważ jego córka ma właśnie wyjść za mąż, doktor Ewa decyduje się na przeprowadzenie trudnej rozmowy z dziewczyną. Uważa, że musi ją poinformować, iż młoda kobieta nie powinna mieć własnych dzieci. Jest nosicielką choroby, którą by im przekazała. 11:55 DOKTOR EWA - ODC. 5/9 - PRZEOCZENIE Serial obyczajowy, 45 min, 9 odc. , Polska 1971 Reżyseria: Henryk Kluba Scenariusz: Wilhelmina Skulska, Jan Laskowski Zdjęcia: Wiesław Zdort Aktorzy: Ewa Wiśniewska, Jolanta Lothe, Ewa Berger - Jankowska, Joanna Jędryka, Franciszek Pieczka, Katarzyna Łaniewska, Bogdan Baer, Edmund Fetting, Janusz Kłosiński, Ryszard Pietruski, Bogusław Sochnacki, Igor Śmiałowski, Zygmunt Zintel Grupa dzieci z kolonii bawi się ze znalezionym małym liskiem. Doktor Ewa każe im natychmiast wypuścić zwierzaka. Następnego dnia dowiaduje się, że w okolicy znaleziono wściekłe lisy. Podejmuje decyzję o niezwłocznym zaszczepieniu dzieci. Przyjeżdżają zawiadomieni o wszystkim rodzice, z głaszają pretensje pod adresem młodej lekarki, że postąpiła niewłaściwie. 12:45 CO MÓWIĄ LEKARZE Dramat, 24 min, Polska, 2009 Reżyseria: Michał Wnuk Scenariusz: Michał Wnuk Zdjęcia: Michał Popiel-Machnicki, Michał Bielawski Aktorzy: Agnieszka Glińska, Dominika Ostałowska, Tomasz Borkowski, Karolina Stefańska Dr Glik, anestezjolog, przystępuje do stwierdzania zgonu osiemnastoletniej samobójczyni i podjęcia decyzji o pobraniu jej organów do przeszczepu. Dochodzi jednak do spotkania z matką dziewczyny, która nie ufa lekarzom. Film powstał w ramach projektu "30 minut". 13:30 WILLIAM HOLDEN, MIĘDZY ŚWIATŁEM A CIENIEM (WILLIAM HOLDEN, THE RELUCTANT STAR) Film dokumentalny, 55 min, Francja, 2019 Reżyseria: Julia Kuperberg, Clara Kuperberg William Holden (1918 - 1981), amerykański aktor filmowy. Laureat Oscara za film "Stalag 17" w reż. J. J. Seftona i "Sieć" w reż. S. Lumeta. American Film Institute umieścił go na 25. miejscu na liście największych aktorów na świecie. Był w dodatku bohaterem wojennym, pasjonatem sztuki, brał udział w akcjach mających na celu ochronę przyrody. Jednocześnie dał się poznać jako człowiek surowy, który nie szczędził swoim kolegom słów krytyki, wdawał się w rozliczne romanse, bywał agresywny i zbyt często szukał pocieszenia w alkoholu, który stał się wreszcie przyczyną jego zguby. Jego najważniejsze filmy to "Złoty chłopiec", "Bulwar Zachodzącego Słońca", "Stalag 17", "Sabrina", "Płonący wieżowiec", "Most na rzece Kwai", "Sieć", "Konnica". 14:45 WIELKI BUSTER (THE GREAT BUSTER) Film dokumentalny, 96 min, USA, 2018 Reżyseria: Peter Bogdanovich Scenariusz: Peter Bogdanovich Dokument poświęcony Busterowi Keatonowi, jednemu z najbardziej wpływowych i sławnych amerykańskich filmowców i komików. Jego charakterystyczny styl i liczne dzieła filmowe z ery kina niemego już na początku XX wiek ugruntowały jego pozycję jako prawdziwego wizjonera. Film przedstawia kolejne kamienie milowe w karierze Keatona - od jego wodewilowych początków, przez wypracowanie specyficznego stylu pantomimy, aż po jego najbardziej tryumfalne lata, które poświęcił pracy jako reżyser, scenarzysta, aktor i producent. Ogromny wpływ artysty na kinematografię potwierdzają w wywiadach jego współpracownicy, przyjaciele i wielbiciele, m.in. Mel Brooks, Quentin Tarantino, Werner Herzog, Dick van Dyke i Johnny Knoxville. W dokumencie wykorzystano fragmenty filmów Keatona przechowywane przez bibliotekę Cohen Film Classics - na potrzeby produkcji zrekonstruowano je, co przyniosło niezwykłe efekty. Dokument wyreżyserował Peter Bogdanovich, filmowiec i filmoznawca, którego opracowania twórczości legendarnych reżyserów, Johna Forda i Orsona Wellesa, służą obecnie jako punkt odniesienia dla innych badaczy. (Canal +) 18:45 SERIALOWA NOSTALGIA - PODRÓŻ ZA JEDEN UŚMIECH - ODC. 6/7 - POLOWANIE NA KAPELUSZ Serial przygodowy dla młodych widzów, 30 min, Polska 1971 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz wg własnej powieści: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Henryk Gołębiewski, Irena Karel Irena Karel, Aleksander Dzwonkowski, Aleksandra Zawieruszanka, Tadeusz Pluciński, Filip Łobodziński, Jerzy Turek Podróżujący okazją chłopcy docierają wreszcie nad Bałtyk. Są przekonani, że ciocia Ula wsiadła do szoferki samochodu - chłodni i również jest na miejscu. Okazuje się jednak, że nastąpiło fatalne nieporozumienie. Ciocia została nad jeziorem, skąd zabrał ich uprzejmy kierowca. Pechowi podróżnicy oddają bagaże do przechowalni, a następnie wyruszają na sopockie molo - najbardziej uczęszczane miejsce w okolicy. Po drodze niemal wszędzie zostawiają wiadomość dla cioci Uli, gdyby ich szukała. Siedząc w kawiarni przy molo, chłopcy są świadkami przypadkowej zamiany słomkowych kapeluszy. Okazuje się, że jeden z właścicieli ma powód do ogromnego zmartwienia. W jego kapeluszu był bowiem schowany kupon loterii, na który padła wielka wygrana - sto tysięcy złotych. Roztargniony pan usiłuje odzyskać tak cenne nakrycie głowy, a chłopcy próbują mu pomóc. Tym chętniej prowadzą poszukiwania, gdy dowiadują się, że czeka ich wysoka nagroda. Po wielu perypetiach odnajdują wreszcie zgubę. Ale najwyraźniej prześladuje ich pech. Nagroda przechodzi im koło nosa, a ciocia Ula nie daje znaku życia. 19:20 SERIALOWA NOSTALGIA - PODRÓŻ ZA JEDEN UŚMIECH - ODC. 7/7 - POŻEGNANIE Z DUDUSIEM Serial przygodowy dla młodych widzów, 32 min, Polska 1971 Reżyseria: Stanisław Jędryka Scenariusz wg własnej powieści: Adam Bahdaj Zdjęcia: Stanisław Loth Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Henryk Gołębiewski, Filip Łobodziński, Jolanta Zykun, Jan Machulski, Alina Janowska, Jerzy Cnota, Janusz Kłosiński, Bogusław Sochnacki, Henryk Bąk, Teofila Koronkiewicz, Halina Kossobudzka, Zofia Niwińska, Edmund Fetting, Ryszard Pietruski, Bolesław Płotnicki Chłopcy docierają wreszcie nad morze. To już kres ich podróży. Wędrując wzdłuż wybrzeża, przypadkowo rozłączają się. Upłynie sporo czasu, zanim znowu się odnajdą. W czasie tych wędrówek Duduś zmienił się nie do poznania. Z niezdarnego maminsynka stał się dzielnym młodzieńcem. 20:00 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - MAGICZNE NOCE (MAGICAL NIGHTS / NOTTI MAGICHE) Komedia, 120 min, Włochy, 2018 Reżyseria: Paolo Virzi Scenariusz: Paolo Virzi, Francesca Archibugi, Francesco Piccolo Aktorzy: Mauro Lamantia, Giovanni Toscano, Irene Vetere Rzym, lato 1990 roku. Trwają Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Maradona eliminuje Włochów z finału, a carabinieri wyławiają z Tybru ciało uznanego producenta filmowego. Jego młoda kochanka wskazuje winnych - trzech początkujących scenarzystów. Antonino, Luciano i Eugenia trafiają na posterunek, gdzie spędzają intensywną noc. Na nowo przeżywają ostatnie burzliwe i emocjonujące 30 dni, które wywróciły ich życie do góry nogami. 22:15 WIĘCEJ NIŻ FIKCJA - 78/52. "PSYCHOZA" HITCHCOCKA (78/52) Film dokumentalny, 87 min, USA, 2017 Reżyseria: Alexandre O. Philippe Scenariusz: Alexandre O. Philippe Zdjęcia: Robert Muratore Muzyka: Jon Hegel Być może nie ma drugiej tak kluczowej dla historii kina sceny jak prysznicowa sekwencja z "Psychozy", arcydzieła Alfreda Hitchcocka z 1960 roku. Niezależnie od tego, ile razy była zacytowana czy sparodiowana, kiedy ogląda się ją w 2017 roku, nadal ma moc. "78/52" jest jej dekonstrukcją przeprowadzoną w najdrobniejszym szczególe. Tytuł odnosi się do liczby ustawień kamery i cięć w trwającej trzy minuty scenie. Sam Hitchcock poświęcił jej cały tydzień. Legendarne stały się anegdoty o hektolitrach sosu czekoladowego udającego w czarno - białym filmie krew czy o Marli Renfro zastępującej Janet Leigh w rozebranych scenach. Reżysera Alexandra Philippe ' a interesuje najbardziej wpływ, jaki ta sekwencja wywarła na rozwój globalnej popkultury. A odcisnęła piętno na kilku pokoleniach twórców i widzów, począwszy od Guillermo del Toro i Gusa Van Santa, który w 1998 roku odtworzył scena po scenie cały film w kolorze, skończywszy na psychofanach młodego pokolenia takich jak Elijah Wood. 01:50 SCENA KLASYCZNA - (4) ALEKSANDRA ŚWIGUT Koncert, 40 min, Polska, 2017 Wykonawcy: Barbara Schabowska (prowadząca) Aleksandra Świgut. Z utworami Fryderyka Chopina spotkała się już w pierwszych latach muzycznej edukacji w rodzinnym Nowym Sączu. Później, w Warszawskim Uniwersytecie Muzycznym, studiowała u jednego z najbardziej uznanych chopinistów - profesora Piotra Palecznego. Muzyczne zainteresowania Aleksandry Świgut są bardzo szerokie. Poza fortepianem ma też dyplom w klasie klawesynu. Dużą przyjemność sprawia jej wykonywanie utworów współczesnych, np. Henryka Mikołaja Góreckiego czy Karlheinza Stockhausena. Aleksandra jest laureatką wielu konkursów pianistycznych, m.in. w Nowym Orleanie, niemieckim Ettingen, a także Ogólnopolskiego konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Program: Fryderyk Chopin - Nokturn cis - moll op. 27 nr 1 Fryderyk Chopin - Nokturn Des - dur op. 27 nr 2 Fryderyk Chopin - Mazurek fis - moll op. 6 nr 1 Fryderyk Chopin - Mazurek cis - moll op. 6 nr 2 Fryderyk Chopin - Mazurek E - dur op. 6 nr 3 Fryderyk Chopin - Mazurek es - moll op. 6 nr 4 Fryderyk Chopin - Scherzo E - dur op. 54 03:15 KINO NOCNE - PERFORMER Dramat, 62 min, Polska, 2015 Reżyseria: Maciej Sobieszczański, Łukasz Ronduda Scenariusz: Łukasz Rondunda, Maciej Sobieszczański Zdjęcia: Łukasz Gutt Muzyka: Antoni Komasa-Łazarkiewicz Aktorzy: Oskar Dawicki, Agata Buzek, Andrzej Chyra, Zbigniew Warpechowski, Jakub Gierszał, Anda Rottenberg, Katarzyna Zawadzka, Arkadiusz Jakubik, Anna Maria Buczek, Jacek Beler, Wiktor Gutt, Bodo Kox Podstawą scenariusza filmu stała się książka "W połowie puste" napisana przez znawców sztuki Łukasza Gorczycę i Łukasza Rondudę i określana jako "eksperyment literacki i krytyczno - artystyczny skupiony na życiu i twórczości Oskara Dawickiego". Nagrodzony na Berlinare film "Performer" to po części fabularna, po części dokumentalna opowieść o pogrążonym w depresji genialnym współczesnym artyście, rozdartym wątpliwościami natury egzystencjalnej. Tytułowego bohatera odtwarza sam Oskar Dawicki, który jest jednym z najbardziej oryginalnych i najbardziej interesujących współczesnych artystów. W filmie poznajemy go w momencie przełomowym, gdy jego Mistrz jest umierający. Artysta Zbigniew Warpechowski jest także mistrzem Najdroższego, przyjaciela Oskara z dzieciństwa, który teraz stał się jego zawodowym rywalem. Ten postawił na komercję w sztuce, co dobitnie przekłada się na olbrzymi sukces finansowy. Dawicki nie tworzy dla pieniędzy. To właśnie forsa komplikuje również jego relacje z Galerzystką, która jest nie tylko jego marszandką, ale także kochanką. Nagrody: 2015 - Berlin (Międzynarodowy Festiwal Filmowy) - Nagroda "Think: The Award" w sekcji "Forum Expanded" za ""kreatywne wykorzystanie medium filmowego dla artystycznego uchwycenia i oddania geopolitycznych kontekstów, a co za tym idzie poszerzenia zakresu estetycznych doświadczeń i stymulację zmian w perspektywie ich postrzegania" 04:30 BELLISSIMA Dramat, 61 min, Polska, 2000 Reżyseria: Artur Urbański Scenariusz: Artur Urbański Zdjęcia: Marian Prokop Aktorzy: Ewa Kasprzyk, Maria Góralczyk, Paweł Wilczak, Maria Morin - Kielar, Andrzej Czułowski, Bernard Hanaoka Mieszkają we dwie, w Warszawie. Matka - kobieta egzaltowana i niezrównoważona, niespełniona gwiazda zafascynowana postacią Violetty Villas, i córka - niespełna piętnastoletnia uczennica szkoły baletowej. Maja chętnie tańczy, lecz matka marzy o "lepszej" karierze dla córki. Prowadza ją na przeróżne konkursy piękności i za wszelką cenę usiłuje wprowadzić do świata mody i reklamy. Dziewczyna buntuje się przeciw temu, ale ostatecznie ulega. Na jednym z konkursów jurorzy odrzucają Maję ze względu na zbyt młody wiek, który matka próbowała ukryć. Właśnie na tej imprezie obie poznają Księcia, chłopaka niewiele starszego od Mai, lecz mocno tkwiącego w środowisku, do którego dojście pragnie znaleźć matka. Ta dostrzega w nim szansę na sukces. Zostaje jego kochanką. Chłopak wprowadza się do jej domu. Tego już Maja zaakceptować nie może. Ucieka z domu, a właściwie tylko przenosi się do sąsiedniego mieszkania, gdzie właśnie wprowadzili się nowi lokatorzy. Matka zgłasza zaginięcie córki na policji. U sąsiadów Maja czuje się dobrze, zwłaszcza że jej współczują i traktują jak skrzywdzoną dziewczynkę. Pewnego wieczora jednak poją ją alkoholem i wciągają do erotycznej zabawy. Wstrząśnięta tym Maja wraca do domu. Dowiaduje się, że matka jest w ciąży z Księciem. Chłopak nie chce słyszeć o dziecku. Córka odprowadza matkę do gabinetu ginekologicznego, ale kobieta w ostatniej chwili zmienia decyzję. Postanawia urodzić dziecko. By utrzymać ją i siebie, Maja korzysta z możliwości, jakie stworzyły zabiegi matki. Zostaje modelką. Robi wspaniałą karierę. Wkrótce przedwcześnie dojrzała dziewczyna będzie musiała poradzić sobie z jeszcze trudniejszą sytuacją: matka umiera w czasie porodu. Artur Urbański ukończył łódzką Filmówkę. Pisze scenariusze filmowe i sztuki. Wcześniej realizował spektakle teatralne, "Bellissima" była jego debiutem fabularnym, zrealizowanym w ramach telewizyjnego projektu "Pokolenie 2000", który dał młodym, zdolnym reżyserom szansę nakręcenia pierwszego filmu, by za ich pośrednictwem pokazać naszą współczesność.