TVP Kultura Środa, 24.08.2022 Zmiany z dnia 24.08.2022 w stosunku do raportu z dnia 03.08.2022 (dodano pozycję programową) 08:25 TRZECI PUNKT WIDZENIA Dysk./wywiad/debata, 23 min, Polska, 2022 Scenariusz: Dariusz Gawin, Dariusz Karłowicz, Marek Cichocki Wykonawcy: Dariusz Gawin(Prowadzący), Dariusz Karłowicz(Prowadzący), Marek Cichocki(Prowadzący) W kolejnym wydaniu "Trzeciego punktu widzenia": 1. POWSZECHNY POBÓR Łotwa to kolejny kraj, który przywraca powszechny pobór do wojska. Prócz oczywistego poczucia zagrożenia po rosyjskiej inwazji pokazuje to także głębsze procesy zachodzące w obszarach bezpieczeństwa i polityki. Czego znakiem jest powrót powszechnej służby wojskowej, zarówno od strony militarnej, jak i w sferze filozofii politycznej? 2. MUZEUM KOMUNIZMU W WASZYNGTONIE Pierwsza taka placówka w Stanach Zjednoczonych powstała nieopodal Białego Domu i ma formę ekspozycji narracyjnej. Dlaczego tak ważne jest powstanie instytucji przypominającej o tym, czym w istocie był komunizm, a także uwzględniającej polską perspektywę? 3. JORG BABEROWSKI Rozmowa poświęcona książce niemieckiego historyka Jorga Baberowskiego "Przestrzenie przemocy", której tematyka nabrała ostatnio wielkiej aktualności. Powracający dziś w tak wielkim stopniu fenomen przemocy wydaje się być dla społeczeństw Zachodu wielkim szokiem. O przemocy jako problemie duchowym. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 20:00 W TRZY MIESIĄCE DOOKOŁA ŚWIATA - MAGICZNE NOCE (MAGICAL NIGHTS / NOTTI MAGICHE) Komedia, 120 min, Włochy, 2018 Reżyseria: Paolo Virzi Scenariusz: Paolo Virzi, Francesca Archibugi, Francesco Piccolo Aktorzy: Mauro Lamantia, Giovanni Toscano, Irene Vetere Rzym, lato 1990 roku. Trwają Mistrzostwa Świata w piłce nożnej. Maradona eliminuje Włochów z finału, a carabinieri wyławiają z Tybru ciało uznanego producenta filmowego. Jego młoda kochanka wskazuje winnych - trzech początkujących scenarzystów. Antonino, Luciano i Eugenia trafiają na posterunek, gdzie spędzają intensywną noc. Na nowo przeżywają ostatnie burzliwe i emocjonujące 30 dni, które wywróciły ich życie do góry nogami. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 04:10 BELLISSIMA Dramat, 61 min, Polska, 2000 Reżyseria: Artur Urbański Scenariusz: Artur Urbański Zdjęcia: Marian Prokop Aktorzy: Ewa Kasprzyk, Maria Góralczyk, Paweł Wilczak, Maria Morin - Kielar, Andrzej Czułowski, Bernard Hanaoka Mieszkają we dwie, w Warszawie. Matka - kobieta egzaltowana i niezrównoważona, niespełniona gwiazda zafascynowana postacią Violetty Villas, i córka - niespełna piętnastoletnia uczennica szkoły baletowej. Maja chętnie tańczy, lecz matka marzy o "lepszej" karierze dla córki. Prowadza ją na przeróżne konkursy piękności i za wszelką cenę usiłuje wprowadzić do świata mody i reklamy. Dziewczyna buntuje się przeciw temu, ale ostatecznie ulega. Na jednym z konkursów jurorzy odrzucają Maję ze względu na zbyt młody wiek, który matka próbowała ukryć. Właśnie na tej imprezie obie poznają Księcia, chłopaka niewiele starszego od Mai, lecz mocno tkwiącego w środowisku, do którego dojście pragnie znaleźć matka. Ta dostrzega w nim szansę na sukces. Zostaje jego kochanką. Chłopak wprowadza się do jej domu. Tego już Maja zaakceptować nie może. Ucieka z domu, a właściwie tylko przenosi się do sąsiedniego mieszkania, gdzie właśnie wprowadzili się nowi lokatorzy. Matka zgłasza zaginięcie córki na policji. U sąsiadów Maja czuje się dobrze, zwłaszcza że jej współczują i traktują jak skrzywdzoną dziewczynkę. Pewnego wieczora jednak poją ją alkoholem i wciągają do erotycznej zabawy. Wstrząśnięta tym Maja wraca do domu. Dowiaduje się, że matka jest w ciąży z Księciem. Chłopak nie chce słyszeć o dziecku. Córka odprowadza matkę do gabinetu ginekologicznego, ale kobieta w ostatniej chwili zmienia decyzję. Postanawia urodzić dziecko. By utrzymać ją i siebie, Maja korzysta z możliwości, jakie stworzyły zabiegi matki. Zostaje modelką. Robi wspaniałą karierę. Wkrótce przedwcześnie dojrzała dziewczyna będzie musiała poradzić sobie z jeszcze trudniejszą sytuacją: matka umiera w czasie porodu. Artur Urbański ukończył łódzką Filmówkę. Pisze scenariusze filmowe i sztuki. Wcześniej realizował spektakle teatralne, "Bellissima" była jego debiutem fabularnym, zrealizowanym w ramach telewizyjnego projektu "Pokolenie 2000", który dał młodym, zdolnym reżyserom szansę nakręcenia pierwszego filmu, by za ich pośrednictwem pokazać naszą współczesność.