TVP Kultura Poniedziałek, 05.09.2022 08:55 MAŁA WIELKA MIŁOŚĆ Komedia romantyczna, 109 min, Polska 2008 Scenariusz i reżyseria: Łukasz Karwowski Zdjęcia: Arkadiusz Tomiak Muzyka: Piotr Komorowski Aktorzy: Agnieszka Grochowska, Joshua Leonard, Agnieszka Pilaszewska, Mikołaj Grabowski, Marcin Bosak, Łukasz Simlat, Anna Guzik, Maciej Kowalewski, Maciej Wierzbicki, Agnieszka Wielgosz, Marcin Perchuć, Reedbad Klijnstra Kinowy przebój Łukasza Karwowskiego cieszył się zainteresowaniem widzów, ale także uznaniem krytyki. W 2008 r. "Mała wielka miłość" zdobyła "Srebrny Bilet" - Nagrodę Stowarzyszenia Kina Polskie. Akcja tej urokliwej opowieści romantycznej rozgrywa w malowniczych plenerach Kalifornii i w Warszawie. 29 - letni Ian Everson jest wziętym prawnikiem, mieszka w Los Angeles w pięknym domu z ogromnym tarasem i widokiem na ocean. Na podjeździe cieszy oko właściciela sportowy kabriolet najwyższej klasy. Ian pędzi beztroski żywot uwodziciela, czerpie z życia garściami, unikając jak ognia problemów i obowiązków rodzinnych. Nad jego domem sprawuje pieczę gosposia z Meksyku, dobroduszna, choć niezbyt lotna Juanita, której daleko do idealnej gospodyni. Mimo to Ian ją zatrudnia, bo sprawnie wiąże krawaty i potrafi wprawić go w dobry humor. Na Iana nagle spada wiadomość z Polski od Joanny, która podczas wakacji pracowała jako kelnerka w jednym z barów w Los Angels. Okazuje się, że uwiedziona przez Iana dziewczyna spodziewa się dziecka, a na dodatek jest nieletnia. Wkrótce przyjedzie do Stanów, by rozmówić się z przyszłym ojcem. Everson wpada w panikę, a Steve pogrąża go jeszcze bardziej, przypominając, że w Kalifornii za seksualne kontaktyz nieletnią grozi surowa kara. Topiąc problemy w alkoholu, Ian rozpaczliwie szuka wyjścia z beznadziejnej sytuacji. Kompan radzi przyjacielowi, żeby pojechał do Warszawy, gdzie mieszka Joanna, i tam wyjaśnił z nią całą sprawę. Szef George Patten, choć niechętnie, ale w końcu udziela mu urlopu okolicznościowego i Ian leci do Polski. Joanna i Amerykanin spędzają ze sobą kilka fantastycznych dni. A Ian przekonuje się, że zależy mu na dziewczynie coraz bardziej. Kiedy Joanna przypadkowo słyszy jego rozmowę z sekretarką, Chloe, domyśla się, że mają romans. Robi mu scenę zazdrości. W gniewie Ian wyciąga dokument o zrzeczeniu się przez Joannę wszelkich roszczeń wobec niego, a ona - niewiele myśląc - składa swój podpis. Po burzliwym rozstaniu Amerykanin wraca do Los Angeles. W firmie okazuje się, że sprawa intratnego kontraktu nie wypaliła. Wyszło też na jaw kłamstwo Iana, który wziął kilka dni wolnego na rzekome odwiedziny chorej babci. Za nielojalność i krętactwa szef udziela mu ostrej reprymendy i żąda raportu na piśmie. Ian odchodzi z pracy. Traci wszystko: dobrą posadę, kochankę. Tymczasem w Polsce Joanna ma wypadek. 11:00 MODRZEJEWSKA - GWIAZDA ODC. 6/7 Serial biograficzny, 81 min, Polska, 1990 Autor: Anna Bojarska Reżyseria: Jan Łomnicki Zdjęcia: Edward Kłosiński Muzyka: Piotr Hertel Aktorzy: Krystyna Janda, Barbara Horowianka, Marek Bargiełowski, Jan Englert, Hanna Skarżanka, Danuta Wodyńska Dalszy pobyt Modrzejewskiej w Warszawie to pasmo nieustannych sukcesów, zawodowych i towarzyskich - Helena gra kolejne wielkie role, poznaje Marię Kalergis, sławną z urody i inteligencji protektorkę ludzi sztuki i literatury. Modrzejewska stara się stworzyć polski teatr narodowy, toczy samotną walkę o wprowadzenie na scenę dramatów Słowackiego. W jej warszawskim salonie pojawiają się Sienkiewicz, Gierymski i inni wybitni ludzie epoki, w większości - zakochani w pięknej pani domu. Helena jest szczęśliwa również z tego powodu, że wreszcie zdołała odzyskać syna. Tymczasem do Polski docierają wieści o wybuchu wojny francusko - pruskiej. Załamuje się wspaniała kariera gwiazdy, Helena jest chora na tyfus. 12:35 COLAHOLIC Film animowany, 10 min, Polska, 2018 Reżyseria: Marcin Podolec Scenariusz: Marcin Podolec Muzyka: Piotr Markowicz, Rafał Samborski Wykonawcy: Marcin Podolec, Michał Orzechowski Krótki film animowany. "Colaholic" to dziennik osoby, która pije stanowczo za dużo słodkich napojów gazowanych, dokument i komedia romantyczna w jednym. Film wyróżniony m. in. nagrodą publiczności podczas 25. MFF Etiuda & Anima w Krakowie. 12:45 KWADRATURA KOŁA Film animowany, 4 min, Polska, 2018 Reżyseria: Karolina Specht Scenariusz: Karolina Specht Muzyka: Paweł Cieślak Krótki film animowany. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że Kwadrat żyje wśród chaosu i zmian. Przy drugim zauważamy, że układy w których funkcjonuje, ciągle powtarzają się, wprowadzają rutynę, hipnotyzują, nie pozwalając zrobić żadnego ruchu. Pewnego razu do schematu wkrada się nowy element, który na chwilę pozwoli Kwadratowi nieco inaczej spojrzeć na rzeczywistość. "Kwadratura koła" to opowiadana za pomocą graficznych metafor, na wpół abstrakcyjna opowieść o pewnym niemożliwym uczuciu. Film zdobył Grand Prix "Kryształowy Animusz" w Konkursie Polskich Filmów Animowanych podczas 11. MFFA Animator w Poznaniu. (źródło: filmpolski.pl) 13:10 NIEDZIELA Z... DWUDZIESTOLECIEM MIĘDZYWOJENNYM Dysk./wywiad/debata, 40 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadząca) Kolorowy świat z rewii i komedii z Eugeniuszem Bodo czy obraz ostrych nierówności społecznych z powieści Poli Gojawiczyńskiej i Zbigniewa Uniłowskiego? Jak zostało zapamiętane dwudziestolecie międzywojenne? Czy więcej w nim blasków, czy cieni? Goście programu "Niedziela z... dwudziestoleciem międzywojennym" wspominają kulturę tego okresu, zastanawiają się także, czy nie ulega on mitologizacji. 14:05 AUSTERIA Dramat obyczajowy, 103 min, Polska 1983 Reżyseria: Jerzy Kawalerowicz Scenariusz według powieści Juliana Stryjkowskiego: Julian Stryjkowski, Jerzy Kawalerowicz, Tadeusz Konwicki Zdjęcia: Zygmunt Samosiuk Muzyka: Leopold Kozłowski Występują: Franciszek Pieczka, Wojciech Pszoniak, Jan Szurmiej, Ewa Domańska, Wojciech Standełło, Liliana Głąbczyńska, Szymon Szurmiej, Gołda Tencer i inni O filmowej wersji "Austerii" głośno było jeszcze w trakcie produkcji. Ekranizacja jednej z najwybitniejszych powieści Juliana Stryjkowskiego wzbudzała zrozumiałe zainteresowanie. Potem przyszła premiera w Chicago, polska premiera w czasie "Konfrontacji", wreszcie: Złote Lwy '84 - główna nagroda na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdańsku - Gdyni. Już pierwsze sekwencje dzieła Kawalerowicza wprowadzają widza w świat dla wielu nieznany lub zapomniany, świat, który odszedł bezpowrotnie. Jest nim kultura Żydów polskich - oryginalnej i hermetycznej społeczności o własnej filozofii, obyczajowości, religijności i niepowtarzalnym humorze. "Zawsze wydawało mi się, że tylko w Polsce można nakręcić odpowiednio reprezentacyjny film, poświęcony tej tematyce. Żyją tu jeszcze ludzie, którzy pamiętają ten zaginiony świat, pracują artyści, którzy mają jeszcze w oczach kształt wizualny zamordowanej cywilizacji, którzy słyszą jeszcze dźwięki i melodie tamtych czasów" - mówił w jednym z wywiadów Jerzy Kawalerowicz. "Austerię" okrzyknięto jednym z najważniejszych filmów polskich i najważniejszym, obok "Matki Joanny od Aniołów", w dorobku Kawalerowicza. Znakomite recenzje zebrał Franciszek Pieczka jako odtwórca głównej roli Taga. Bardzo podobały się również sugestywne zdjęcia przedwcześnie zmarłego operatora Zygmunta Samosiuka. "Dzięki niemu"Austeria"jest najlepiej sfotografowanym - oprócz"Doliny Issy"- filmem polskim ostatnich lat" - pisał branżowy "Film". Pojawiły się nawet głosy, że dzieło Kawalerowicza przewyższa swój literacki pierwowzór. Rok 1914. Pierwszy dzień i pierwsza noc I wojny światowej. Przy drodze do małego galicyjskiego miasteczka stoi karczma, tytułowa austeria, prowadzona przez starego, mądrego Żyda Taga. Znajdują w niej schronienie pierwsi uciekinierzy zagrożeni kozackim pogromem. Są wśród nich bogaci, wyemancypowani Żydzi z miasteczka, są i chasydzi - mistycy i fanatycy religii, niezdający sobie sprawy z tego, co się wokół dzieje. Na tle tej barwnej zbiorowości rysuje się wyrazista postać Taga, filozofa i wolnomyśliciela, mającego świadomość nadciągającej katastrofy. Pełen trzeźwego sceptycyzmu otacza wszakże ciepłem i serdecznością wszystkich, których jego austeria przygarnęła na tę noc. Przeczuwa, że z nadejściem dnia nadejdzie także zagłada. 18:55 RODZINA DURRELLÓW SERIA 1 - ODC. 1 (ODC. 1) Serial obyczajowy, 45 min, Wielka Brytania, 2016 Reżyseria: Steve Barron Scenariusz: Simon Nye Aktorzy: Keeley Hawes, Josh O'Connor, Milo Parker, Daisy Waterstone, Alexis Georgoulis, Callum Woodhouse Rok 1936. Owdowiała Luisa Durrell (Keeley Hawes) mieszka razem z czworgiem swoich dzieci w wieku od 11 do 21 lat, Lawrence'em (Josh O'Connor), Lesliem (Callum Woodhouse), Margo (Daisy Waterstone) i Geraldem (Milo Parker). Kobieta decyduje się przeprowadzić wraz z nimi z angielskiego Bournemouth na słoneczne Korfu. Po dotarciu na miejsce tytułowi bohaterowie wspierają się, starając się przystosować do nowego miejsca zamieszkania. Nie jest to łatwe, ponieważ wszystko tutaj - począwszy od warunków atmosferycznych, a skończywszy na zwyczajach i języku miejscowej ludności - jest inne niż w ich ojczyźnie. W miejscu, w którym młodzi Anglicy mieszkają teraz razem z matką, nie ma jeszcze elektryczności. Durrellowie jednak nie poddają się. Na Korfu stawiają czoła kolejnym trudnym wyzwaniom, nawiązują pierwsze przyjaźnie, a nawet się zakochują. 20:00 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - OSTATECZNA OPERACJA (OPERATION FINALE) Dramat, 117 min, USA 2018 Reżyseria: Chris Weitz Scenariusz: Matthew Orton Aktorzy: Oscar Isaac, Ben Kingsley, Melanie Laurent, Haley Lu Richardson, Lior Raz, Nick Kroll, Joe Alwyn, Michael Aronov Mossad zdobywa dowody, że w Argentynie ukrywa się nazistowski funkcjonariusz Adolf Eichmann. Dochodzi do skomplikowanej operacji agentów wywiadu izraelskiego, którym w 1960 roku udaje się wytropić jednego z największych zbrodniarzy wojennych. Adolf Eichmann zostaje schwytany w Buenos Aires i przewieziony do Izraela, gdzie ma być osądzony i skazany za ludobójstwo. 22:10 KRONOS - OBRAZY Dysk./wywiad/debata, 33 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Piotr Nowak (prowadzący) W kolejnym odcinku programu "Kronos" profesor Piotr Nowak wraz z zaproszonymi do studia gośćmi poddaje analizie pojęcia z zakresu filozofii, religii, historii. W tym odcinku dyskusja dotyczy pojęcia obrazu. Obrazem jest dzieło plastyczne przedstawiające osobę, przedmiot, krajobraz czy sceny rodzajowe. Czy obraz odwzorowuje rzeczywistość? Czy ikona jest obrazem? Na czym polega uwodząca moc obrazu? Skąd bierze się w ludziach potrzeba wieszania obrazów na ścianach? 03:40 KINO NOCNE - KAWALERSKIE ŻYCIE NA OBCZYŹNIE Film obyczajowy, 100 min, Polska 1992 Scenariusz i reżyseria: Andrzej Barański Zdjęcia: Ryszard Lenczewski Muzyka: Henryk Kuźniak Aktorzy: Marek Bukowski, Jan Frycz, Magdalena Wójcik, Wiktor Zborowski, Artur Barciś, Bożena Dykiel, Jarosław Gruda, Andrzej Mastalerz, Witold Wieliński, Marek Walczewski, Ewa Buczko, Cynthia Kaszyńska, Zofia Merle, Hanna Stankówna, Mirosława Marcheluk, Paweł Nowisz, Bogdan Baer, Anna Majcher, Hanna Śleszyńska i inni Niemal od początku swej kariery Andrzej Barański uważany był za reżysera chętnie portretującego codzienne życie, zwłaszcza prowincji. Jego sposób narracji bywa zwykle nasycony delikatnym, dobrodusznym humorem i łagodnym sentymentalizmem. Reżyser konsekwentnie uprawia własną filozofię kina. Jej naczelną zasadą jest prawo do indywidualnej interpretacji świata, na którą wpływ mają przede wszystkim własne doświadczenia i przemyślenia. Twórczość autora "Tabu" od lat fascynuje krytyków swą osobnością i nietypowością. Jeden z nich pisał: "Manifestowana w filmach Barańskiego zgoda na los i brak pretensji do świata jest na naszym gruncie czymś niebywałym - choć podobne nastawienie nie dziwiłoby w filmie skandynawskim czy chińskim. Barański ukazuje Polskę z całkowitym pominięciem romantycznych klisz, tak właśnie, jakby ukazywał Skandynawię czy Chiny. Patrzy na świat trochę jak gość z Księżyca lub jak archeolog, zafascynowany materialnymi szczegółami życia". Pewnym odstępstwem od tej stylistyki był "Horror w Wesołych Bagniskach", "thriller w stylu retro", w którym autor "Niech cię odleci mara" zaprezentował się widzowi jako wytrawny humorysta, biegle żonglujący konwencjami, zgrabnie balansujący między drwiną a filozoficzną refleksją. Wcześniejsze o trzy lata "Kawalerskie życie na obczyźnie" to adaptacja pamiętnika Jakuba Wojciechowskiego pt. "Żywot własny robotnika". Tekst ten, będący relacją z pobytu młodego Polaka w Niemczech, w 1923 roku wygrał konkurs Polskiego Instytutu Socjologicznego. Wydany siedem lat później przez prof. Józefa Chałasińskiego zyskał uznanie m. in. Tadeusza Boya - Żeleńskiego, choć wielu zaszokował obyczajową śmiałością. Wyczulony na materialny konkret Andrzej Barański nie mógł przejść obok prozy Wojciechowskiego obojętnie. W jednym z wywiadów mówił: "Pierwsze, co rzuciło mi się w oczy przy lekturze książki, to gigantyczna ilość detali. Autor pamięta, ile zapłacił za piwo flaszkowane, a ile za beczkowe. Ten pamiętnik to właściwie sfabularyzowany rocznik statystyczny. Ale każdy detal ma tu znaczenie psychologiczne, mówi coś o bohaterze. Nastawiłem się na przedstawienie jego drogi życiowej. Jest ona o tyle oryginalna, że zwykle w młodości najpierw myśli się o miłości idyllicznej, potem dopiero przychodzą inne doświadczenia. U niego - inaczej. Odkrywa ją stopniowo, przechodząc kolejne stopnie wtajemniczenia erotycznego." Początek XX wieku. Michał, młody chłopak z Poznańskiego, jedzie dobrowolnie do Niemiec w poszukiwaniu pracy i atrakcyjnych perspektyw na przyszłość. W fabryce włókienniczej poznaje swojego rodaka Stefka. Wspólnie zaczynają chodzić na kurs tańca i form towarzyskich. Szybko jednak okazuje się, że wyuczone reguły savoir - vivre'u przysparzają Michałowi tylko kłopotów. Porzuciwszy pracę w fabryce, chłopak zatrudnia się jako pomocnik karuzelnika. Nowy szef z lubością oddaje się coraz to nowym podbojom erotycznym. Widząc to, Michał z całą ostrością uświadamia sobie znaczenie tej sfery życia. Po zakończeniu objazdu z karuzelą podejmuje pracę w kotłowni. Mieszkanie znajduje u rozwódki Frau Luther, która bez zbędnych ceregieli wprowadza nowego lokatora w tajniki sztuki kochania.