Program 1 Sobota, 17.09.2022 09:15 FASCYNUJĄCY ŚWIAT - KOPALNIE W KOSMOSIE (ASTEROID MINING, THE NEW ELDORADO / ASTEROIDES, LE NOUVEL ELDORADO SPATIAL) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2020 Reżyseria: Guillaume Lenel Dokument o eksploatacji asteroidów. To dziedzina od dawna uważana za część science fiction, ale jest bliska urzeczywistnienia. Potężni decydenci oraz państwa przygotowują się do tego poważnie, bowiem może to być odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie na rzadkie metale, które są niezbędne do naszej rewolucji numerycznej i naszej transformacji energetycznej. W 2018 roku sprzedano miliard czterysta milionów smartfonów. Najnowsze komórki zawierają złożoną mieszankę metali, z których większość to metale rzadkie. W ekranie dotykowym znajduje się ind, w baterii kobalt, za wibracje odpowiada neodym. Dzięki nim smartfony są coraz lżejsze i pojemniejsze. Celem Planetary Resources jest pozyskiwanie bogactw kosmosu dla ludzkości w kosmosie i na ziemi. Planeta cierpi na brak surowców, ale potrafimy zmienić niedobór w obfitość. Jakie kroki wciąż oddzielają nas od nadejścia nowej ery górnictwa? A co ten sen o Eldorado mówi o naszym sposobie wykorzystywania środowiska? Asteroidy zawierają te same bogactwa, które można znaleźć na ziemi, ponieważ są cegłami, z których zbudowane są planety. 6 7 miliardów lat temu Układ Słoneczny był dyskiem gazów i pyłów krążących wokół Słońca. Z czasem te pyły zaczęły się zlepiać, tworząc zalążki planet. Ale część tego materiału utknęła między Marsem a Jowiszem, tworząc Pas Asteroid. Opierając się na tym fascynującym temacie, jakim jest eksploatacja kosmosu, film konfrontuje dwa aspekty naszej cywilizacji: potrzebę odkrywania przyszłych terytoriów oraz sposób radzenia sobie z eksploatacją terytoriów obecnych. 12:40 GWIAZDY W POŁUDNIE - TAGGART (TAGGART) Western, 81 min, USA 1964 Reżyseria: R. G. Springsteen Scenariusz na podstawie powieści Louisa L’Amoura: Robert Creighton Williams Muzyka: Herman Stein Aktorzy: Tony Young, Dan Duryea, Dick Foran, Elsa Cardenas, David Carradine, Peter Duryea, Tom Reese, Ray Teal Rodzina Taggartów przybywa na Dziki Zachód, by osiedlić się tu na stałe. Senior rodu już upatrzył piękne miejsce za wzgórzem, gdzie postawi wymarzony dom. Zamierza żyć tu długo i szczęśliwie. Nareszcie rodzina ma swój kawałek żyznej ziemi, którą stary Taggart kupił od rządu. Wkrótce przekonają się jednak, że w tej okolicy prawo stanowi tylko jeden człowiek - zły, chciwy i bezwzględny Ben Blazer. Jego ludzie przeganiają bydłoTaggartów i napadają na osadników. Młody Ken Taggart jest świadkiem zniszczenia ich obozu i śmierci rodziców oraz sługi, którzy zostali zastrzeleni przez syna Bena Blazera. Poprzysięga zemstę zabójcy. Tymczasem Rusty Bob ucieka razem z ciężko rannym ojcem, któremu lekarz niewiele już może pomóc. Szeryf zamierza przesłuchać Rusty’ego, ale ledwie żywy Ben ostrzega go, że jeśli chce utrzymać stanowisko, lepiej, żeby porzucił myśl o dochodzeniu prawdy. Nagle pojawia się Taggart i na własną rękę wymierza sprawiedliwość Rusty’emu.. Poznając okoliczności śmierci Taggartów, szeryf wypuszcza Kena, radząc mu jednak, by więcej się nie pokazywał w okolicy, a sam składa odznakę, rezygnując z pełnionej funkcji. Umierający Ben nie daje za wygraną, wynajmuje płatnego zabójcę Jaya Jasona, któremu oferuje 5 tysięcy dolarów za zabicie Kena Taggarta. Tropiony jak zwierzę Taggart kieruje się na południe. To tereny okupowane przez Apaczów, którzy w każdym białym człowieku widzą swego wroga. Uciekający przed Indianami i Jasonem Taggart natyka się na rodzinę Starków: Adama, jego dorosłą córkę Miriam i młodą i ładną żonę Consuelę, którzy mieszkają w ukrytej w górach posiadłości. Stark znalazł żyłę złota, teraz zrobi wszystko, żeby wyrwać się z kryjówki i rozpocząć nowe życie u boku Consueli, której jednak wcale nie zależy na starym mężu, a jedynie na bogactwie. Najpierw próbuje omotać Taggarta i nakłonić go, by pomógł jej w zdobyciu złota i ucieczce, ale ten odmawia. Gdy pojawia się tropiący Taggarta Jay Jason udaje się jej przekonać go, by zabrali wszystko i razem uciekli. Przebiegły plan Consueli, która zamierza pozbyć się także Jaya, udaremniają Apacze. Całe setki Indian osaczają uciekinierów. W walce ginie Adam Stark. Taggart musi ratować własną skórę, ale także złoto należące teraz do córki Adama oraz samą Miriam, w której zakochał się z wzajemnością. 14:25 OKRASA ŁAMIE PRZEPISY - TALERZ BIESZCZADZKIEGO LEŚNIKA Magazyn, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Tomasz Rostworowski Scenariusz: Tomasz Rostworowski, Karol Okrasa Zdjęcia: Adam Kubiak Wykonawcy: Karol Okrasa (prowadzący) Tym razem Karol Okrasa zaprasza widzów do Nadleśnictwa Baligród położonego w tak ulubionych przez turystów Bieszczadach. W okresie przedwojennym tutejsze lasy należały do prywatnych właścicieli. Był to jednocześnie teren bardzo zaludniony i lasów było znacznie mniej niż obecnie. Samo Nadleśnictwo Baligród utworzone zostało już w 1944 roku, po wyzwoleniu Baligrodu i okolic przez Armię Czerwoną. W trakcie walk z UPA w latach 1945 - 1948 wszelka działalność gospodarcza na tych terenach była niemożliwa. Tereny Bieszczad, pozbawione mieszkańców, szybko zarastały lasami. I choć dziś wydaje nam się, że to lasy pierwotne, to trzeba pamiętać, iż większość obecnych terenów leśnych to dawne ziemie rolnicze. Ale dziś wspaniałe bieszczadzkie lasy są ostoją największych polskich zwierząt takich jak największy drapieżnik niedźwiedź i największy polski ssak kopytny żubr. Po Lasach Nadleśnictwa Baligród oprowadzi Karola leśnik, pan Kazimierz Nóżka, znany miłośnikom zwierząt, autor niezwykłych filmów pokazujących życie niedźwiedzi i żubrów. W rewanżu za wycieczkę i opowieści Karol przygotuje ulubione potrawy leśnika, wedle własnych, oczywiście złamanych przepisów. Wśród propozycji dań znalazły się: bieszczadzkie pierogi z kaszą gryczaną, miętą oraz tajemnicze stolniki. 14:55 KOMISARZ ALEX - ODC. 214 - (SERIA XVII, ODC. 11) - "BESTIA KRÓLOWEJ" Serial kryminalny, 44 min, Polska, 2022 Reżyseria: Krzysztof Lang, Monika Jordan-Młodzianowska Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Tomasz Korzeniowski, Karolina Frankowska Aktorzy: Dorota Krempa, Zbigniew Lesień, Janusz Chabior, Mariusz Ostrowski, Emilia Walus, Karina Węgiełek, Jakub Snochowski, Robert Koszucki, Katarzyna Dorosińska, Kamil Pudlik, Borys Bartłomiejczyk, Wojciech Czerwiński, Beata Fido, Piotr Bondyra, Katarzyna Galica W lesie pod Łodzią zostaje znalezione ciało młodej dziewczyny, początkującej aktorki Ady Wrońskiej. Alex prowadzi Wilczaka do miejsca, gdzie zabójca porzucił narzędzie zbrodni, duży nóż kuchenny. Znajduje też przy zwłokach jedną z Bestii królowej, monetę inwestycyjną. Leśniczy, który znalazł ciało, kieruje śledczych do chaty w lesie, należącej do ojca zamordowanej. Wilczak wraz z Martą przesłuchują przebywających tam znajomych Andrzeja Wrońskiego, jego partnerkę i przyjaciół. Okazuje się, że Ada odwiedziła ojca podczas weekendu, a do tragedii doszło, kiedy wracała późnym wieczorem do Łodzi. Kiedy Wilczak pokazuje zebranym narzędzie zbrodni, Andrzej Wroński rozpoznaje je. To jego nóż, którego używał w dniu zabójstwa, przygotowując obiad. Sekcja wykazuje, że ofiara była w ciąży. Policjanci szukają potencjalnego ojca dziecka i chłopaka dziewczyny. Dowiadują się też, że partnerka ojca, Lila, również aktorka, była zazdrosna o utalentowaną aktorsko córkę Andrzeja. Przyjaciółka Ady zdradza im, kto był chłopakiem ofiary. To Kris Bergsen, student reżyserii. Wiele wskazuje, że to on mógł zabić, ponieważ Ada chciała od niego odejść. Alibi Krisa nie zostaje potwierdzone. Wszyscy policjanci chcą jak najszybciej dopaść zabójcę, zwłaszcza że przed nimi ślub komendanta. Nie mają jeszcze prezentu, a w dniu ślubu dochodzi do katastrofy: restauracja, w której miała odbyć się impreza ślubna, została zalana. 17:30 JAKA TO MELODIA? - ODC. 4905 Teleturniej, 42 min, Polska, 2022 Reżyseria: Mikołaj Dobrowolski Wykonawcy: Rafał Brzozowski (prowadzący) Na cel charytatywny grają dziennikarki Panoramy: Marta Kielczyk, Joanna Bukowska - Kasprzak, Monika Kapinos. 20:35 KOMISARZ ALEX - ODC. 215 - (SERIA XVII, ODC. 12) - "DZIEWCZYNY NA SPRZEDAŻ" Serial kryminalny, 43 min, Polska, 2022 Reżyseria: Monika Jordan-Młodzianowska Scenariusz: Peter Hajek, Peter Moser, Piotr Januszewicz, Karolina Frankowska Wykonawcy: Róża Cieślińska-Dziekiewicz Aktorzy: Wojciech Czerwiński, Beata Fido, Piotr Bondyra, Dorota Krempa, Janusz Chabior, Zbigniew Lesień, Katarzyna Chojnacka, Małgorzata Kozłowska, Hanna Zalatarova, Maciej Maciejewski, Andrzej Michalski, Adam Szarek, Ryszard Jabłoński, Rafał Fudalej, Artur Osowski W pobliżu podmiejskiej drogi znaleziono ciało niezidentyfikowanego, młodego mężczyzny. Wygląda, jakby został potrącony przez samochód, jednak analiza obrażeń przeprowadzona przez Leona wykazuje, że to było zabójstwo. Komisarz Alex doprowadza Wilczaka i Gutka do znajdujących się nieopodal poprzemysłowych nieużytków. Tam policjanci odkrywają ślady krwi oraz białoruski paragon. Udaje się ustalić tożsamość denata. To 32 - letni Stefan Grzywalski, który pracował w Łodzi w przewozie osób. Śledczy próbują odtworzyć ostatnie godziny z życia mężczyzny. Wszystko wskazuje na to, że niedługo przed śmiercią wykonał on kurs aż pod wschodnią granicę. Policjantom udaje się namierzyć kilka białoruskich numerów telefonów, które w noc zabójstwa logowały się do stacji GSM nieopodal miejsca odkrycia zwłok. Policjanci ruszają śladem kolejnych logowań białoruskich numerów, by rozwiązać tajemnicę śmierci Grzywalskiego. Jagoda i Gutek trzymają się na dystans. Po tym jak Jagoda wyparła się swojego miłosnego wyznania, Gutek stracił do niej zaufanie. Marta postanawia pomóc Jagodzie w wybrnięciu z trudnej sytuacji, w jakiej się znalazła. Tymczasem Wilczak z Alexem spotykają się z przedsiębiorcą Rafałem Ochmanem, który może mieć związek ze śmiercią Natalii, żony Wilczaka. Rozmowa, którą odbędą, rzuci nowe światło na dramatyczne wydarzenia sprzed kilku miesięcy. 21:30 KATYŃ Dramat historyczny, 117 min, Polska 2007 Reżyseria: Andrzej Wajda Scenariusz: Andrzej Wajda, Władysław Pasikowski, Przemysław Nowakowski Zdjęcia: Paweł Edelman, Marek Rajca Muzyka: Krzysztof Penderecki Aktorzy: Andrzej Chyra, Maja Ostaszewska, Artur Żmijewski, Danuta Stenka, Jan Englert, Magdalena Cielecka, Agnieszka Glińska, Paweł Małaszyński, Maja Komorowska, Władysław Kowalski, Antoni Pawlicki, Agnieszka Kawiorska, Siergiej Garmasz, Joachim Paul Assbock, Waldemar Barwiński, Sebastian Bezzel, Jacek Braciak i inni "Katyń" Andrzeja Wajdy nikogo nie oskarża wprost, a jedynie przedstawia obraz społeczeństwa na tle powojennych dylematów, obraz, na jaki wcześniej kino polskie się nie zdobyło. Przez pół wieku z przyczyn politycznych nie mogło, a przez następne kilkanaście lat zwyczajnie nie potrafiło. Wajda przełamuje tę niemoc, jeszcze raz budzi sumienia: pozwala zrozumieć, czym jest świadomość zbrodni i kłamstwa katyńskiego dla rodzin jej ofiar, ale także dla całego narodu. Ta wiedza zyskała na ekranie, mimo świadomie założonej rzeczowości, wymiar artystyczny: począwszy od inscenizacji wielkich scen, poprzez muzykę Krzysztofa Pendereckiego i niemal pozbawione barwy zdjęcia Pawła Edelmana, aż do wyrażającej głębokie przeżycie gry całego aktorskiego zespołu - pisał na łamach branżowego "Kina" Konrad J. Zarębski. Andrzej Wajda przez wiele lat nosił się z zamiarem nakręcenia filmu o tragedii katyńskiej. Nie tylko dlatego, że nazwisko jego ojca figuruje na liście ofiar tej zbrodni. Także ze względu na tych, którzy dopiero wchodzą na scenę dorosłego życia i jakże często zaprzątnięci wyłącznie chwilą obecną zapominają nazwy i daty najważniejsze dla polskiej historii i decydujące o narodowej tożsamości Polaków. - Nie tak dawno w jednym z telewizyjnych programów gimnazjalista zapytany, z czym kojarzy mu się 17 września, odpowiedział, że z jakimś świętem kościelnym. Może dzięki naszemu filmowi młody człowiek zapytany o Katyń, będzie potrafił odpowiedzieć coś więcej niż to, że Katyń to nazwa jakiejś miejscowości niedaleko od Smoleńska? - pytał z nadzieją Wajda w swoim przesłaniu zamieszczonym na internetowej stronie jego filmu. Chcąc dotrzeć do współczesnych dwudziesto - i trzydziestolatków, wychowanych w dużej mierze na MTV, serialach i grach komputerowych, reżyser zaprosił do współpracy przy tworzeniu scenariusza dwóch głośnych twórców młodszego pokolenia: Władysława Pasikowskiego, rodzimego speca od kina akcji i Przemysława Nowakowskiego, współtwórcę serialu "Na Wspólnej" i kontrowersyjnych "Egoistów", drapieżnego filmu o warszawskich dandysach A. D. 2000. W rezultacie powstała opowieść o tragedii Katynia widzianej z perspektywy kilku indywidualnych losów, zarówno żołnierzy, jak i ich rodzin, a zwłaszcza kobiet, matek, żon i córek. Wielka historia, choć w filmie obecna, służy głównie do odmalowania fabularnego tła, dzięki któremu widz ma lepiej zrozumieć motywacje bohaterów, ich dylematy, a przede wszystkim ich cierpienie. 17 września 1939 roku. Trwa exodus ludności cywilnej na wschód w nadziei na ocalenie przed hitlerowską nawałą. Na moście zdumieni uciekinierzy spotykają innych, uciekających w przeciwną stronę przed wkraczającą właśnie do Polski Armią Czerwoną. W zajmowanych wsiach i miastach bolszewicy ogłaszają, że przychodzą jako wyzwoliciele mas pracujących od ucisku burżuazji. Reprezentantem tej ostatniej jest według nich także Wojsko Polskie, więc żołnierze masowo brani są do niewoli. Taki los spotyka m. in. Andrzeja, rotmistrza 8. Pułku Ułanów z Krakowa. W prowizorycznym obozie jenieckim odnajduje go żona Anna z małą córeczką Niką. Anna ze łzami w oczach błaga, by przebrał się w cywilne ubranie i uciekł. Andrzej odmawia, powołując się na przysięgę żołnierską. Wkrótce wraz ze swoim pułkiem zostaje wywieziony do znacznie silniej strzeżonego obozu w Kozielsku. Tymczasem Anna po wielu perypetiach, niemal cudem ocalając życie swoje i dziecka, dociera do Krakowa, znajdującego się teraz pod jurysdykcją niemiecką. Zatrzymuje się u matki Andrzeja. Jego ojca, profesora Uniwersytetu Jagiellońskiego, wraz z innymi pracownikami tej uczelni hitlerowcy podstępnie uwięzili i wywieźli do obozu w Sachsenhausen. Obu kobietom nie pozostaje nic innego jak czekać na swoich mężów. Po kilku miesiącach przychodzi wiadomość, że ojciec Andrzeja zmarł. W kwietniu 1943 roku Kraków obiega sensacyjna wiadomość o odnalezieniu zbiorowych mogił polskich oficerów w Katyniu. Wbrew wszelkiemu prawdopodobieństwu Anna nie chce dać wiary, że pośród ofiar jest Andrzej. 23:40 CAPONE (CAPONE) Dramat biograficzny, 99 min, Kanada 2020 Scenariusz i reżyseria: Josh Trank Aktorzy: Tom Hardy, Linda Cardellini, Matt Dillon, Jack Lowden, Noel Fisher, Kyle McLachlan, Al Sapienza Amerykański gangster włoskiego pokolenia, Al Capone, rządził przestępczym światem w Chicago w czasach prohibicji. Był jednym z najgroźniejszych przestępców, jednak skutecznie unikał kary. W końcu udało się go skazać za niepłacenie podatków. Po procesie w 1931 roku został uznany za winnego i trafił na jedenaście lat za kratki. Musiał też zapłacić ogromną grzywnę i ponieść koszty procesu. Główny wątek filmu koncentruje się na okresie, kiedy Al Capone wychodzi na wolność. 47 - letni gangster zostaje zwolniony po 10 latach. Nie potrafi jednak odnaleźć się na wolności, choruje, zaczyna cierpieć na nerwice i demencję. Miewa potworne halucynacje dręczony wspomnieniami z przeszłości. Umiera rok później. 01:35 MOTYLEM JESTEM CZYLI ROMANS 40 - LATKA Komedia, 89 min, Polska 1976 Reżyseria: Jerzy Gruza Scenariusz: Jerzy Gruza i Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Mieczysław Jahoda Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Andrzej Kopiczyński, Anna Seniuk, Irena Jarocka, Irena Kwiatkowska, Piotr Kąkolewski, Grażyna Woźniak, Janusz Kłosiński, Saturnin Żórawski, Roman Kłosowski, Andrzej Chrzanowski, ZofiaCzerwińska, Stefan Friedmann, Jerzy Karaszkiewicz i inni Zachęceni ogromnym sukcesem telewizyjnego serialu "Czterdziestolatek" Jerzy Gruza i Krzysztof Teodor Toeplitz zdecydowali się jeden z epizodów z życia tytułowego bohatera rozwinąć w filmie fabularnym. Akcja "Motylem jestem" rozgrywa się w ciasnym M - 4 i na budowie Dworca Centralnego. Pojawiają się znane z serialu postacie - Karwowscy, dyrektor Wardowski, minister Zawodny, Maliniak i oczywiście Kobieta Pracująca. W roli nowej znajomej Stefana, Ireny Orskiej, wystąpiła popularna wówczas piosenkarka Irena Jarocka, a jej przebój z 1974 roku "Motylem jestem" stał się tytułową piosenką filmu. Inżynier Stefan Karwowski kieruje pracą na jednym z odcinków budowy Dworca Centralnego. Pewnego dnia wezwano go do ministra Zawodnego, gdzie dowiedział się, że został wytypowany do telewizyjnego programu "Człowiek Miesiąca". Zaczynają się gorączkowe przygotowania do telewizyjnego debiutu. Cała załoga prześciga się w pomysłach, jak w najbardziej atrakcyjny sposób przedstawić postępy na budowie. Z funduszu zakładowego wypłaca się pracownikom po złotówce na telefony do studia, a w dniu emisji programu samochody rozwożą budowniczych po mieście, by głosowali na Karwowskiego. Stefan zostaje Człowiekiem Miesiąca. Tymczasem bohater kontynuuje znajomość z popularną piosenkarką Ireną Orską, którą poznał w czasie prób do programu. Jeden z wieczorów spędzają razem w nocnym lokalu, a Karwowski wracając nad ranem do domu oświadcza Magdzie, że impresario proponuje mu wspólne występy z Ireną. Za cichą zgodą przełożonych Stefan coraz rzadziej pojawia się na budowie. Coraz częściej za to bierze udział w występach estradowych, udziela wywiadów i przebywa w towarzystwie Ireny. Pewnego dnia sportowym samochodem piosenkarki wyjeżdżają za miasto i wtedy Stefan oświadcza, że chce porzucić żonę i poślubić Irenę. Gwiazda bez słowa odjeżdża zostawiając inżyniera daleko od Warszawy. W domu Karwowski wyznaje wszystko Magdzie i postanawia wrócić do solidnego życia. Okazuje się jednak, że jego miejsce na budowie zajął już ktoś inny. 03:10 JAKA TO MELODIA? - ODC. 4905 Teleturniej, 42 min, Polska, 2022 Reżyseria: Mikołaj Dobrowolski Wykonawcy: Rafał Brzozowski (prowadzący) Na cel charytatywny grają dziennikarki Panoramy: Marta Kielczyk, Joanna Bukowska - Kasprzak, Monika Kapinos.