TVP Kultura Wtorek, 13.09.2022 Zmiany z dnia 31.08.2022 w stosunku do raportu z dnia 24.08.2022 (dodano pozycję programową) 08:40 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - PORTRET RODZINY W PARKU Magazyn, 5 min, Polska, 2022 Reżyseria: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filikas Portret rodziny w parku dziś przepisujemy Susanne Henri. Malarka została przyjęta w poczet członków berlińskiej akademii, gdzie wystawiała regularnie swojej prace od 1786 do 1818 r. Malowała zwykle portrety, chętnie dzieci, i obrazy rodzajowe, często o wymowie moralizatorskiej. W parku, zapewne przy własnej rezydencji, dała się sportretować para małżeńska z dziewięciorgiem dzieci. Za ich plecami widnieje rzeźba Caritas (Miłość), a u stóp stary symbol wierności pies. Panowała wówczas moda na portrety szczęśliwego stadła w związku. O obrazie z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu odpowiada Izabela Trębałowicz - Chęć. (dodano pozycję programową) 20:00 WSTĘP DO SPEKTAKLU - HOLZWEGE Dysk./wywiad/debata, 5 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) Wstęp do spektaklu "Holzwege". Z odtwórcą głównej roli, Tomaszem Nosińskim, rozmawia Małgorzata Nieciecka - Mac. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 03:05 KINO NOCNE - GIULIETTA I DUCHY (GIULIETTA DEGLI SPIRITI) Dramat, 139 min, Francja/Niemcy/Włochy, 1965 Reżyseria: Federico Fellini Zdjęcia: Gianni Di Venanzo Muzyka: Nino Rota Aktorzy: Giulietta Masina, Sandra Milo, Mario Pisu, Valentina Cortese Najbardziej tajemniczy i niepokojący z filmów wielkiego mistrza, będący bardzo oryginalną analizą sytuacji społecznej włoskiej kobiety. Główna bohaterka grana przez Giluliettę Masinę przypadkowo odkrywa, że mąż ją zdradza. Kobieta, która całe swoje życie poświęciła ukochanemu mężczyźnie, przeżywa prawdziwy wstrząs. Pod jego wpływem zaczyna mieć dziwne wizje. Nawiedzają ją niesamowite postacie będące personifakcją narastających w niej stanów lękowych. Kulminacja tych zdarzeń następuje w noc samotnie spędzoną przez Giuliettę w domu. Przerażające zjawy uświadamiają kobiecie pustkę dotychczasowej egzystencji i dają siłę prowadzącą do jej wyzwolenia... Film, który poraża niesamowitą inwencją plastyczną i kolorystyczną, stał się obiektem dosyć osobliwego kultu wśród kontestującej młodzieży amerykańskiej lat 60. Uznali oni, że dzieło Felliniego to najlepszy wstęp do halucynacji wywołanych przez LSD... (gildia filmu)