TVP Historia Czwartek, 06.10.2022 Zmiany z dnia 29.09.2022 w stosunku do raportu z dnia 21.09.2022 (dodano pozycję programową) 17:55 A WIĘC WOJNA - /36/ Reportaż, 4 min, Polska, 2019 Autor: Elżbieta Szumiec - Zielińska 6 października. Piątek. Przed południem Samodzielna Grupa Operacyjna "Polesie" generała Franciszka Kleeberga składa broń. Do niewoli idzie ponad 1200 oficerów i blisko 17 000 żołnierzy. Oprócz generała Kleeberga do niewoli trafiają generałowie: Zygmunt Podhorski, Ludwik Kmicic - Skrzyński i Czesław Młot - Fijałkowski. Wcześniej żołnierze otrzymują żołd. Niektóre oddziały niszczą broń maszynową, zakopują amunicję i część broni ręcznej. Adolf Hitler przemawia na specjalnej sesji Reichstagu. "O co ma się teraz prowadzić wojnę? O restytucję Polski? Polska Traktatu Wersalskiego nie powstanie nigdy więcej! [] W historii niemieckiej nie powtórzy się nigdy więcej listopad 1918 roku" - mówi. Podaje także oficjalne straty poniesione przez armię niemiecką w Polsce. Było to ponad 10, 5 tys. poległych, ponad 3 tys. zaginionych i ponad 30 tys. rannych. Sześć dni później prasa krajów neutralnych - korzystająca z poufnych danych Wehrmachtu - podała inne dane. Było to ponad 91 tys. poległych, ponad 63 tys. ciężko rannych i blisko 85 tys. lekko rannych. Według danych powojennych straty niemieckie wyniosły około 50 tys. zabitych, rannych i zaginionych. We wrześniu 1939 roku Polska samotnie stawiła zbrojny opór najazdom z Zachodu i Wschodu, budząc Europę i świat z letargu. Przerwała tym samym pasmo pokojowych podbojów Hitlera. Pokazała też światu prawdziwą naturę zbrodniczego stalinowskiego reżimu. Nie podpisała ani wobec Niemców, ani wobec Sowietów aktu kapitulacji. W czasie trwających do 6 października walk straciliśmy około 70 tys. żołnierzy i oficerów. Rannych było 133 tys. Do niewoli niemieckiej trafiło około 420 tys. żołnierzy. Zaś w niewoli sowieckiej znalazło się 200 tysięcy żołnierzy. Około 88 tysięcy żołnierzy przedostało się za granicę. Działania obu agresorów skierowane były także wobec ludności cywilnej. Zniszczenie Polski jest naszym pierwszym zadaniem. Celem musi być nie dotarcie do jakiejś oznaczonej linii, lecz zniszczenie żywej siły. Nawet gdyby wojna miała wybuchnąć na Zachodzie, zniszczenie Polski musi być pierwszym naszym zadaniem. (...) Podam dla celów propagandowych jakąś przyczynę wybuchu wojny. Mniejsza z tym, czy będzie ona wiarygodna, czy nie. Zwycięzcy nikt nie pyta, czy powiedział prawdę, czy też nie. (...) Bądźcie bez litości, bądźcie brutalni. - mówił Adolf Hitler do dowódców w przededniu podpisania paktu Ribbentrop - Mołotow. 1 września zaatakował. Kilkanaście dni później, 17 września uderzył Stalin. Pięciotygodniowy opór regularnej polskiej armii w tak dużym stopniu wyczerpał siły Wehrmachtu, że Niemcy byli zmuszeni przełożyć atak na Francję z jesieni 1939 roku na wiosnę roku 1940. Druzgocąca klęska Francji, Belgii i Holandii oraz wojsk brytyjskich na kontynencie w maju i czerwcu 1940 roku pokazała światu właściwą skalę polskiego oporu we wrześniu 1939 roku. Ten opór wzrastał w kolejnych latach okupacji, zarówno niemieckiej, jak i sowieckiej. Walczących Polaków wiązał ostatni rozkaz dowódcy Samodzielnej Grupy Operacyjnej "Polesie", generała Franciszka Kleeberga: "Wiem, że staniecie, gdy będziecie potrzebni. Jeszcze Polska nie zginęła. I nie zginie!" (zmodyfikowano opis: Omówienie) 21:20 LA LA LA. HISTORIA MUSICALU (LA LA LA. A STORY OF MUSICALS) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2019 Reżyseria: Thierry Bellaiche Scenariusz: Eric Bitoun Musical to nie tylko zwykły gatunek filmowy, ale także stan umysłu, rodzaj magii, który może dotyczyć wielu spraw. Film dokumentalny pełen wspomnień, fragmentów najbardziej znanych tytułów musicalowych, anegdot i muzyki, którą tak bardzo kochają widzowie. Od takich produkcji, jak "Dames" z 1934, "Kiss Me, Kate" z 1953, "Grease" z 1978, "Flashdance" z 1983, "Chicago" z 2003, aż po produkcje Bollywood. To wspaniałe przedstawienia w teatrach, widowiska telewizyjne oraz produkcje filmowe, takie jak zdobywca 6 Oscarów "La la Land" o pianiście jazzowym zakochanym w początkującej aktorce. (dodano opis: Omówienie) 23:40 FESTIWAL PSALMÓW DAWIDOWYCH. HONORUJĄC SPRAWIEDLIWYCH I OCALONYCH Artystyczne/estradowe (widowisko), 66 min, Polska, 2022 Reżyseria: Cyprian Ziąbski, Chloe O`Brian Scenariusz: Cyprian Ziąbski, Chloe O`Brian Wykonawcy: Magdalena Wolińska - Riedi (prowadząca), Grzegorz Boratyn (prowadzący) Festiwal Psalmów Dawidowych nieprzerwanie od 2016 roku organizowany przez Fundację im. Rodziny Ulmów SOAR. Idea Festiwalu nawiązuje do heroicznej postawy Sług Bożych Rodziny Ulmów z Markowej: (Józef, Wiktoria i ich siedmioro dzieci, w tym jedno nienarodzone), która została rozstrzelana w 1944 roku podczas II wojny światowej za udzielenie schronienia Żydom. Ich bohaterska postawa motywuje do opowiadania się za wartością pokoju na świecie, do wzajemnego poszanowania i szacunku oraz do walki o każde życie. Na jednej scenie spotkają się trzy narody: żydowski, który był prześladowany w czasie II wojny światowej, polski, który bohatersko bronił wolności i życia swoich obywateli, i ukraiński, który obecnie jest w stanie wojny. Dochód ze sprzedaży biletów zostanie przekazany na Narodowy Szpital Dziecięcy w Kijowie. Program Festiwalu: część żydowska - Avraham Fried część ukraińska - Kalush Orchestra, Marysia Karakevych część polska: Psalmy Pokoju i Miłosierdzia - Piotr Rubik, Golec uOrkiestra, Andrzej Lampert, Grzegorz Kupczyk, Barbara Gąsienica Giewont, Izabela Szafrańska, Magdalena Kołcz Wrzesień, Grzegorz Wilk, orkiestra i chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Kompozytorami utworów Psalmy Pokoju i Miłosierdzia są: Piotr Rubik, Golec uOrkiestra, Michał Jurkiewicz do tekstów Zbigniewa Książka, Michała Zabłockiego i Jerzego Łysińskiego.