TVP Kultura Wtorek, 11.10.2022 Zmiany z dnia 12.10.2022 w stosunku do raportu z dnia 05.10.2022 (dodano pozycję programową) 11:50 SOLECZNIKI - POLSKA DUSZA Reportaż, 13 min, Polska, 2022 Soleczniki to niewielkie miasto na Litwie - jedno z większych skupisk Polaków po tej stronie granicy. Reportaż ma być opowieścią o tych ludziach i ich staraniach o zachowanie polskości - codziennej dbałości o język, kulturę i tradycję. Istotą tej opowieści mają być ludzie z organizacji polonijnych, którzy opowiedzą o swoich największych osiągnieciach, ale także o tym co najważniejsze i często najtrudniejsze w byciu Polakiem poza granicami Polski, o tym jak dzisiaj młodzież w dobie zjednoczonej Europy postrzega tę dbałość o zachowanie korzeni i tradycji. (dodano pozycję programową) 15:15 WIATR W TRZCINIE (LE VENT DANS LES ROSEAUX / THE WIND IN THE REEDS) Film animowany, 25 min, Belgia/Szwajcaria/Francja, 2017 Reżyseria: Nicolas Liguori, Arnaud Demuynck Scenariusz: Arnaud Demuynck Wykonawcy: Django Schrevens Da Silva, Lily Demuynck Deydier W pewnym królestwie król zakazał wykonywania muzyki. Eliette, ośmioletnia dziewczynka, w tajemnicy nauczyła się robić flety z dzikiej trzciny. Pewnego dnia zaprzyjaźnia się z wędrownym minstrelem, któremu po przybyciu do królestwa skonfiskowano wszystkie instrumenty muzyczne. Razem staną na czele buntu przeciwko królowi. (dodano pozycję programową) 17:55 CO DALEJ? - NOWA MAPA EUROPY. PODZIAŁY IDEOLOGICZNE CZY GEOPOLITYCZNE? Dysk./wywiad/debata, 20 min, Polska, 2022 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Piotr Gociek (prowadzący) Co decyduje o dzisiejszym kształcie mapy politycznej Europy? Ideologia, pragmatyzm, geopolityka? Wiele sojuszy wydaje się bardzo nieoczywistych, inne, te zdawałoby się, oczywiste przeżywają trudne chwile. Czy następujące po sobie kryzysy: pandemia covid - 19 oraz wojna Rosji z Ukrainą sprawiły, że na nowo zaczęto wykreślać polityczną mapę Europy? Przez wiele lat świat polityki objaśnić można było w miarę łatwo, sięgając po kategorie prawica - lewica, liberałowie - konserwatyści. Te podziały nie są dziś oczywiste. Podziały geopolityczne na nowej mapie Europy mogą być łatwiejsze do przełamania niż podziały ideologiczne. Nastąpił oczywiście pewien rozłam geopolityczny na tle tego, jak należy zareagować na inwazję Rosji na Ukrainę. Obecnie wygląda na to, że Ukraińcy miażdżą siły rosyjskie, odbijając swoje stracone terytoria. Nawet kiedy zażegnamy potencjalny kryzys energetyczny, podziały ideologiczne będą niestety stale się utrzymywać. Tak samo istnieją oczywiście znaczące podziały ideologiczne między Europą Zachodnią i Wschodnią. W Europie Wschodniej w życiu publicznym wciąż jest miejsce dla chrześcijaństwa. Kraje te nie też są postnarodowe, co oznacza, że są naprawdę przywiązane do swojego dziedzictwa. Spór ideologiczny w Europie nadal będzie trwał. W programie udział biorą: - prof. RAFAŁ CHWEDORUK, politolog, komentator polityczny, UW - MAREK BUDZISZ, historyk, ekspert ds. wschodnich, analityk i publicysta - JOE BIAK (Joże Biszczak), redaktor naczelny tygodnika Demokracija - prof. PATRICK BRACY BERSNAK, Christendom College, Virginia, USA (dodano pozycję programową) 20:10 FERDYDURKE Teatr, 68 min, Polska, 2022 Reżyseria: Alina Moś - Kerger Aktorzy: Mateusz Paluch, Joanna Zagórska, Michał Węgrzyński, Agnieszka Grębosz, Mateusz Michnikowski, Natalia Samojlik, Adam Majewski, Przemysław Bosek "Ferdydurke" wg Witolda Gombrowicza w reżyserii Aliny Moś - Kerger z Teatru Powszechnego w Radomiu w realizacji telewizyjnej Marka Bika to przeniesienie docenionego i nagradzanego spektaklu, który miał swoją premierę 20 pażdziernika 2018 roku. Spektakl przedstawiony na kameralnej scenie, przypominającej arenę, przy niemal nieobecnej scenografii opowiada o młodych ludziach i próbie wtłoczenia ich w utarte schematy. (dodano pozycję programową) 21:25 ZAGINIONE - ODNALEZIONE - TEODOR AXENTOWICZ "DAMA W PAWICH PIORACH" Magazyn, 12 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Rafał Wiśniewski(Prowadzący) Obiekt utracony ze zbiorów Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych w Warszawie, odzyskany w 2021 r. Historia odzyskania pastelu Teodora Axentowicza Dama w pawich piórach pokazuje, że restytucja w niektórych przypadkach wymaga znacznego czasu i kluczowe jest w niej przede wszystkim potwierdzenie tożsamości obiektu, nawet gdy na pierwszy rzut oka wydaje się on czymś innym, niż poszukiwane dzieło sztuki. Pastel Teodora Axentowicza został prawdopodobnie skradziony jeszcze w 1939 r. i to z siedziby warszawskiej Zachęty. Tak było do 2011 r. kiedy to w jednym z łódzkich domów aukcyjnych pojawił się pastel zatytułowany Kobieta w pawich piórach Teodora Axentowicza. Na pierwszy rzut oka oba obiekty różniły się od siebie, jednak znaczne podobieństwo i duża zbieżność niektórych elementów rysunku, były wystarczające, aby podjąć stosowne działania. W listopadzie 2011 r. pracownicy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowali Policję o pojawieniu się na krajowym rynku dzieł sztuki rysunku, który prawdopodobnie stanowi polską stratę wojenną. Nad obiektem pochylali się eksperci z Laboratorium Analiz i Nieniszczących Badań Obiektów Zabytkowych LANBOZ przy Muzeum Narodowym w Krakowie, konserwatorzy z Muzeum Narodowego w Warszawie czy też biegli sądowi w zakresie badań technologii, techniki i konserwacji dzieł sztuki. Ważne było również to, że rysunek w swojej powojennej historii przeszedł pewne prace konserwatorskie. Zapewne były one wymagane złym stanem zachowania obiektu, jednak jak się okazało, wpłynęły również na jego wygląd. Wszystko to powodowało, że pierwotny charakter Damy w pawich piórach uległ zmianie. Rysunek wielokrotnie był oświetlany promieniami UV, światłem podczerwonym IR czy też rentgenem. Wszystko po to, aby wykazać, że widoczne elementy, takie jak rozdarcia, ubytki, otwory montażowe na krawędziach papieru, a także zagięcia czy wgniecenia, wskazują na historię rysunku zbieżną ze stratą wojenną ze zbiorów warszawskiej Zachęty. Konieczne okazało się również porównanie zabezpieczonego obiektu z innymi pracami Teodora Axentowicza, co z założenia miało pozwolić na wykazanie lub zaprzeczenie podobieństwu zastosowanej techniki, tak charakterystycznej i indywidualnej dla tego artysty. Wśród innych badań zastosowano również spektroskopię fluorescencji rentgenowskiej (makroXRF), która na podstawie analizy poszczególnych pierwiastków występujących w wykorzystanych przez artystę pastelach, miała za zadanie wykazać, które elementy kompozycji są wtórne, a które oryginalne wykorzystywane przez samego Teodora Axentowicza. Tym samym w całym procesie restytucyjnym wykorzystano szereg nowoczesnych narzędzi i badań, które pozwoliły prześwietlić odnaleziony pastel wręcz na wylot. Długotrwałe badania oraz dalsze roszczenia dotychczasowego posiadacza obiektu spowodowały znaczne wydłużenie się sprawy. Jednak w 2019 r. decyzją warszawskiego sądu zostało postanowione, że odnaleziony w 2011 r. pastel Teodora Axentowicza, bez najmniejszych wątpliwości jest tożsamy z polską stratą wojenną i stanowi własność Skarbu Państwa. Dopiero wtedy mogły zostać podjęte działania dla ratowania stanu zachowania Damy w pawich piórach i zahamowania dalszych procesów, które ją niszczyły. Tego zadania podjęła się jedna z pracowni konserwatorskich, które funkcjonują w Muzeum Narodowym w Warszawie. Ich efekt można było podziwiać w lipcu 2021 r. , kiedy rysunek Teodora Axentowicza został oficjalnie przekazany przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego do zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. (dodano pozycję programową) 00:05 CO DALEJ? - NOWA MAPA EUROPY. PODZIAŁY IDEOLOGICZNE CZY GEOPOLITYCZNE? Dysk./wywiad/debata, 20 min, Polska, 2022 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Piotr Gociek(Prowadzący) Co decyduje o dzisiejszym kształcie mapy politycznej Europy? Ideologia, pragmatyzm, geopolityka? Wiele sojuszy wydaje się bardzo nieoczywistych, inne, te zdawałoby się, oczywiste przeżywają trudne chwile. Czy następujące po sobie kryzysy: pandemia covid - 19 oraz wojna Rosji z Ukrainą sprawiły, że na nowo zaczęto wykreślać polityczną mapę Europy? Przez wiele lat świat polityki objaśnić można było w miarę łatwo, sięgając po kategorie prawica - lewica, liberałowie - konserwatyści. Te podziały nie są dziś oczywiste. Podziały geopolityczne na nowej mapie Europy mogą być łatwiejsze do przełamania niż podziały ideologiczne. Nastąpił oczywiście pewien rozłam geopolityczny na tle tego, jak należy zareagować na inwazję Rosji na Ukrainę. Obecnie wygląda na to, że Ukraińcy miażdżą siły rosyjskie, odbijając swoje stracone terytoria. Nawet kiedy zażegnamy potencjalny kryzys energetyczny, podziały ideologiczne będą niestety stale się utrzymywać. Tak samo istnieją oczywiście znaczące podziały ideologiczne między Europą Zachodnią i Wschodnią. W Europie Wschodniej w życiu publicznym wciąż jest miejsce dla chrześcijaństwa. Kraje te nie też są postnarodowe, co oznacza, że są naprawdę przywiązane do swojego dziedzictwa. Spór ideologiczny w Europie nadal będzie trwał. W programie udział biorą: - prof. RAFAŁ CHWEDORUK, politolog, komentator polityczny, UW - MAREK BUDZISZ, historyk, ekspert ds. wschodnich, analityk i publicysta - JOE BIAK (Joże Biszczak), redaktor naczelny tygodnika Demokracija - prof. PATRICK BRACY BERSNAK, Christendom College, Virginia, USA