Program 2 Sobota, 22.10.2022 05:15 DLA NIESŁYSZĄCYCH - BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2678 Serial obyczajowy, 25 min, Polska 2022 Reżyseria: Grzegorz Waller Scenariusz: Maciej Sobczyk, Joanna Didik, Magdalena Fertacz, Magdalena Przyborowska Aktorzy: Sławomira Łozińska, Zbigniew Buczkowski, Jacek Rozenek, Anna Gornostaj, Anna Pentz, Witold Sosulski, Marcin Perchuć, Dorota Kwietniewska, Hanna Bieluszko, Jacek Kałucki, Julia Zielińska, Oliwier Kozłowski, Anna Mrozowska, Karolina Chapko, Michał Lesień Róża i Zdzisio zaczynają podejrzewać Basię o romans z Chowańskim, kiedy Artur spędza u przyjaciółki całą noc. Krystyna poznaje w końcu Olgę, matkę Michaliny, którą od razu zaczyna krytykować za to, jak wychowuje córkę. A gdy Marek staje w obronie przyjaciółki, oboje ostro się kłócą. Damian odkrywa, że Mirek wagaruje i domyśla się, że ma to związek z dziewczyną, w której nastolatek się zakochał. Nie ma wciąż pojęcia, że wybranką jego syna jest Renata. 05:50 DLA NIESŁYSZĄCYCH - BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2679 Serial obyczajowy, 25 min, Polska 2022 Reżyseria: Grzegorz Waller Scenariusz: Maciej Sobczyk, Joanna Didik, Maria Czudowska Kin, Dominik Rutkowski Aktorzy: Anna Mrozowska, Michał Lesień, Oliwier Kozłowski, Hanna Klepacka, Maria Dejmek, Adrianna Biedrzyńska, Bronisław Wrocławski, Sławomira Łozińska, Zbigniew Buczkowski, Jacek Rozenek Wzburzony Damian żąda od Renaty wyjaśnień w sprawie jej "związku" z Mirkiem, a później ostro kłóci się z synem. Natalia wraca w końcu po operacji do domu, ku radości całej rodziny. Róża ze Zdzisiem próbują porozmawiać z Basią na temat jej podejrzanej przyjaźni z Arturem. Tymczasem Grzelakowa proponuje nagle Chowańskiemu, by razem zamieszkali. 06:25 DLA NIESŁYSZĄCYCH - BARWY SZCZĘŚCIA - ODC. 2680 Serial obyczajowy, 25 min, Polska 2022 Reżyseria: Grzegorz Waller Scenariusz: Maciej Sobczyk, Joanna Didik, Iwona Strzałka, Przemysław Jurek Aktorzy: Anna Mrozowska, Michał Lesień, Oliwier Kozłowski, Hanna Klepacka, Ewelina Serafin, Sławomira Łozińska, Zbigniew Buczkowski, Anna Gornostaj, Małgorzata Potocka, Jacek Rozenek, Maria Dejmek, Anna Pentz, Filip Wałcerz, Sebastian Perdek Mirek po kłótni z ojcem nie wraca na noc do domu. Załamany Damian zgłasza zaginięcie juniora na policji, za to później nie umie zapanować nad emocjami i ostro sprzecza się z Anią. Chowański przeprowadza się w końcu do Basi, czym oboje szokują Jolę. Tymczasem Zdzisio z Różą niepokoją się, gdy odkrywają, że firma biznesmena ogłosiła upadłość. Natalia poznaje Rymana, który zgłasza się do niej jako klient w związku z planowanym rozwodem. Prawnikiem żony reżysera okazuje się Klemens. 07:00 DLA NIESŁYSZĄCYCH - M JAK MIŁOŚĆ - ODC. 1678 Serial obyczajowy, 45 min, Polska 2022 Reżyseria: Michał Wnuk Scenariusz: Alina Puchała, Marta Michalak Aktorzy: Teresa Lipowska, Małgorzata Rożniatowska, Małgorzata Pieńkowska, Robert Moskwa, Łukasz Twardowski, Katarzyna Cichopek, Anna Mucha, Krystian Wieczorek, Gabriela Świerczyńska, Gabriela Raczyńska, Rafał Mroczek, Dominika Kachlik, Piotr Majerczyk, Hanna Turnau, Marta Chodorowska, Franciszek Przanowski Rafał kolega Mateusza ze statku odwiedza Mostowiaków i zapowiada, że chłopak wróci wkrótce do domu. Magda wciąż jest w siedlisku, cały czas wspierana przez Kingę. Nie umie jednak wybaczyć Budzyńskiemu zdrady. A gdy odsłuchuje wiadomość od Sylwii i dowiaduje się, że Julia jest w ciąży, uznaje to za koniec swojego małżeństwa. Tymczasem Maciek w rodzinnym konflikcie zdecydowanie bierze stronę Budzyńskiej, podobnie jak Ania. Franka poznaje w końcu swojego syna Adama, gdy Lewiccy przyjeżdżają do stolicy na występ zespołu Gutowskiego. Rodzice chłopca od razu jednak interweniują i robią Zduńskiej ostre wymówki, przypominając, że obiecała trzymać się od juniora z daleka. Basia prosi Pawła, by pomógł jej przygotować się do egzaminu na prawo jazdy. 12:15 RODZINNY EKSPRES - BĘDZIECIE MOIMI ŚWIADKAMI, ŚWIATOWY DZIEŃ MISYJNY. Magazyn, 23 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Monika Kapinos (prowadzący) Wskazanie aż po krańce ziemi powinno uczniom Jezusa każdego czasu stawiać pytanie i powinno ich zawsze przynaglać, by wychodzili poza tradycyjne miejsca, aby dawać o Nim świadectwo. Pomimo wszelkich udogodnień, jakie niesie ze sobą postęp nowoczesności, istnieją dziś jeszcze obszary geograficzne, do których do tej pory nie dotarli misyjni świadkowie Chrystusa z Dobrą Nowiną o Jego miłości - napisał papież Franciszek w Orędziu na Światowy Dzień Misyjny, który obchodzimy 23 października. Tematem Orędzia są słowa zaczerpnięte z Księgi Dziejów Apostolskich: Będziecie moimi świadkami. W programie, podążając za słowami papieża Franciszka, przypomnimy, że każdy chrześcijanin jest wezwany do bycia misjonarzem i świadkiem Chrystusa. Powiemy o tożsamości Kościoła, która właśnie polega na ewangelizowaniu, wskażemy jak żyć misją, która została nam powierzona, w końcu, w jaki sposób dawać świadectwo, by być świadkiem Chrystusa. 12:55 TAK TO LECIAŁO! - ODC. 7 Teleturniej, 45 min, Polska, 2022 Scenariusz i reżyseria: Tomasz Klimek, Mikołaj Dobrowolski Kultowy program Tak to leciało! wrócił do Dwójki w przebojowej odsłonie! Nowy duet prowadzących, realizacyjny rozmach, atrakcyjne nagrody, w tym nagroda główna 100 tys. zł, emocje sięgające zenitu i największe polskie przeboje. Uczestnicy mają za zadanie uzupełnić luki w tekście popularnych polskich przebojów, a wszystko to w myśl zasady im więcej wyśpiewasz, tym więcej wygrasz. W nowej edycji zawodnikom akompaniować będzie zespół muzyczny Marcina Urbana. Show poprowadzi idealnie zgrany duet małżeński i sceniczny, czyli charyzmatyczni i niezrównani Sławomir i Kajra. Nie zabraknie także odcinków specjalnych z udziałem gwiazd. Format cieszył się ogromną popularnością na świecie. Emitowany był w ponad 25 krajach. Zasady gry skonstruowane są tak, by dostarczać maksimum emocji. Uczestnicy mają przed sobą do wyboru 9 muzycznych kategorii oraz hit za 100 000. Pod każdą kategorią kryją się dwie piosenki. Gracz wybiera jedną z nich i śpiewa przy akompaniamencie zespołu. Na ekranie wyświetlają się słowa piosenki, tak jak podczas klasycznego karaoke. W pewnym momencie muzyka milknie, a na ekranie pozostaje miejsce do uzupełnienia tekstu. Jeśli uczestnik prawidłowo dośpiewa brakujące wyrazy, przechodzi dalej. Na poszczególnych etapach gry może skorzystać z wyjść awaryjnych. 16:20 NA DOBRE I NA ZŁE - ODC. 857 KAŻDA WOJNA JEST OSTATNIĄ Serial obyczajowy, 49 min, Polska 2022 Reżyseria: Adam Guziński Scenariusz: Piotr Subbotko Aktorzy: Tetiana Malkova, Mateusz Janicki, Marta Żmuda Trzebiatowska, Daniel Olbrychski, Aleksandra Grabowska, Marcin Urbanke, Marcin Sianko, Mikołaj Roznerski, Michał Żebrowski, Antoni Sałaj, Aldona Jankowska, Magdalena Kajrowicz, Urszula Gotowicka, Pola Gonciarz, Marcin Korcz, Joanna Jarmołowicz, Matej Matejka Olena i Michał są już w Polsce, jadą do Leśnej Góry karetką i po drodze spotykają dwie uchodźczynie z Ukrainy, z których jedna jest w zaawansowanej ciąży i nagle zaczyna rodzić. Tymczasem lekarka po postrzale ma zakażenie i jest poważnie chora co w drodze jednak ukrywa przed Wilczewskim. W szpitalu Olena nagle słabnie i zostaje pacjentką Hani. Po powrocie Michał odwiedza stęsknionego za nim dziadka, a Cezary od razu wyczuwa, że jego wnuk ma słabość właśnie do Ukrainki. Z kolei Tadek dociera do szpitala na pokładzie śmigłowca. Badania wykazują, że ranny ma sepsę, a w jego ciele wciąż tkwi jeden z odłamków. Borucki trafia od razu na salę operacyjną, gdzie jego życie próbują ratować Falkowicz z Tomaszkiem. Tuż przed zabiegiem młody lekarz wyznaje Glorii miłość. W domu Falkowicza zjawia się nagle Wioletta Gąsior koleżanka profesora z liceum, w której był przed laty zakochany i która nawiązała z nim niedawno kontakt przez Internet. Pod nieobecność gospodarza, kobieta opowiada o młodości lekarza Jadzi oraz Mariannie. Do mieszkania Glorii włamują się Szymon i Mario, składając dziewczynie propozycję nie do odrzucenia. Chcą, by odnowiła znajomość z dawnym kochankiem Frankiem Kępińskim który niedawno został w Leśnej Górze burmistrzem. Halinka zaczyna naciskać na Homolkę, by pomyśleli o dziecku, nie dostrzegając, że jej ukochany wcale nie jest tym pomysłem zachwycony. 17:20 SMAKI ŚWIATA - PO BAŁKAŃSKU ODC. (43) Magazyn, 23 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Adriana Marczewska (prowadząca) Projekt jest kontynuacją cyklu łączącego tematykę kulinarną z popularyzacją wiedzy na temat innych krajów i kultur. W jesiennej odsłonie mistrzyni kuchni - Adriana Marczewska - przemierza wschodnią część Bałkanów i odwiedza Rumunię oraz Bułgarię. Ada odbywa podróż po różnych regionach obu krajów bogatych w dzieła natury i zabytki. Jest to znakomita okazja, by poznać tajniki pysznej kuchni, a jednocześnie zwiedzić miejsca związane z niezwykłą historią i kulturą. 17:50 SŁOWO NA NIEDZIELĘ - FANRAFON CZYLI O BŁĘDNYM ROZUMIENIU EWANGELII Wykład/prelekcja/prezentacja, 6 min, Polska, 2022 Reżyseria: Mateusz Pleskacz Scenariusz: Mateusz Pleskacz, o. Mateusz Stachowski W Ewangelii czytamy, że dwóch ludzi przyszło do świątyni: faryzeusz i celnik. To jedna z najbardziej znanych przypowieści Pana Jezusa. Jaki obraz przychodzi nam na myśl, gdy dowiadujemy się, że celnik stał z daleka? No taki chyba, że faryzeusz podszedł blisko ołtarza, a celnik został pod chórem, gdzieś z tyłu, przy drzwiach wejściowych. Kiedy faryzeusz modli się i mówi: Dzięki ci, Boże, że jestem lepszy od innych, że nie jestem taki, jak tamten, za przeproszeniem celnik, to pychę owego faryzeusza wyczuwamy na kilometr. Co za fanfaron, buc i zadufek! Te słowa dotyczą także nas: nie mamy czytać Słowa Bożego, żeby poczuć się lepiej, by uznać się za lepszych od innych. Takie odczytywanie miałoby tragiczne skutki. Jeśli po lekturze napomnień z Ewangelii nie widzisz potrzeby nawrócenia - siebie!, nie uznajesz swej kruchości, a jednocześnie piękna miłosierdzia Bożego, to coś jest nie tak. 02:30 STATUS: SINGIEL (LES DENTS, PIPI ET AU LIT) Film komediowy, 100 min, Francja 2018 Reżyseria: Emmanule Gillibert Scenariusz: Emmanule Gillibert, Marion Thiery Aktorzy: Louise Bourgoin, Arnaud Ducret, Timeo Bolland, Saskia Dillais de Melo, Violaine Gillibert, Eric Simille 40 - letni Antoine jest zatwardziałym kawalerem, w głowie mu tylko zabawy i przelotne romanse. Komfortowe mieszkanie w Paryżu dzieli ze współlokatorem, Thomasem, z którym co tydzień urządza huczne przyjęcia, do tego mocno zakrapiane alkoholem. Pewnego razu Thomas opuszcza paryskie lokum i wyjeżdża do Los Angeles. I wtedy właściciel domu podsyła mu nowego współlokatora, a ściślej mówiąc nową współlokatorkę: wysoką, atrakcyjną Jeanne o niebieskich oczach. Antoine nie może przejść obojętnie obok zjawiskowej piękności, już szykuje się na nowy romans. Nie wie tylko, że dziewczyna nie wprowadzi się sama. Niespodziewanie Jeanne pojawia się w towarzystwie swoich dzieci: 8 - letniego Theo i młodszej o trzy lata Lou. Życie Antoine'a dosłownie wywraca się do góry nogami. Do tej pory nigdy nawet nie wyobrażał siebie w roli ojca, a teraz nagle odkryje prawdziwy smak rodzinnego życia. 04:25 DUŻE ZWIERZĘ Film obyczajowy, 71 min, Polska 2000 Reżyseria: Jerzy Stuhr Scenariusz: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Abel Korzeniowski Występują: Jerzy Stuhr, Anna Dymna, Dominika Bednarczyk, Błażej Wójcik, Andrzej Franczyk, Feliks Szajnert, Zbigniew Kaleta, Andrzej Kozak, Radosław Krzyżowski, Stanisław Banaś, Piotr Dąbrowski, Zbigniew Rola, Ewa Worytkiewicz, Małgorzata Ząbkowska, Beata Schimscheiner, Tomasz Schimscheiner i inni "Duże zwierzę" - czwarty film w reżyserskim dorobku Jerzego Stuhra - był już głośny na długo przed premierą. Stało się tak za sprawą scenariusza. Pierwszą jego wersję (na podstawie opowiadania Kazimierza Orłosia pt. "Wielbłąd") napisał bowiem w roku 1973 sam Krzysztof Kieślowski, noszący się wówczas z zamiarem debiutu fabularnego. Niestety, tekst nie spodobał się peerelowskim decydentom od kultury i musiał powędrować do szuflady. Przed kilkoma laty odnalazł go w Wiesbaden Janusz Morgenstern. Takiej okazji nie można było zmarnować. Morgenstern, zarezerwowawszy sobie rolę producenta, zaprosił do współpracy Jerzego Stuhra, jednego z ulubionych aktorów Kieślowskiego. Twórca "Tygodnia z życia mężczyzny" nie tylko wziął na swoje barki reżyserię i opracowanie scenariusza (w pierwotnej wersji były tylko dwie sceny z rozpisanym dialogiem), lecz także zagrał głównego bohatera. Realizacja "Dużego zwierzęcia" stała się dla aktora szczególnym doświadczeniem. "Po pierwsze dlatego, że w sensie symbolicznym znów byłem współpracownikiem Krzysztofa, mojego przyjaciela. Dane mi było nadać kształt czemuś, co było jego ideą, jego dążeniem. Po drugie, to był mój pierwszy film poetycki. Zawsze miałem skłonność do realistycznego oglądania świata. Odważyłem się na metaforę, spróbowałem znaleźć w sobie inną wrażliwość" - mówił w jednym z wywiadów. To jednak nie wszystko. Już w swych poprzednich filmach Stuhr - reżyser dowiódł, jak bliski jest mu temat tolerancji, zrozumienia dla inności i niedoskonałości bliźniego. Typ jego talentu kazał mu wszakże ukazywać ludzkie losy w konkretnym kontekście czasowo - przestrzennym, co z kolei zmuszało do balansowania na granicy doraźnej publicystyki. Dopiero scenariusz Kieślowskiego pozwolił autorowi "Historii miłosnych" na zmianę perspektywy i bardziej uniwersalne potraktowanie problemu. "Stuhr niemodny temat ujął w formę przypowieści, dotykającej za pośrednictwem mikrozdarzeń ponadczasowych prawideł" - pisała po premierze "Dużego zwierzęcia" jedna z recenzentek. Nie wszyscy wszakże podzielali jej zdanie. Film wywołał liczne dyskusje. Jedni chwalili i nagradzali (Nagroda Specjalna na MFF w Karlovych Varach, nagroda publiczności na Lecie Filmowym w Kazimierzu Dolnym, Syrenka Warszawska w kategorii filmu fabularnego), inni zarzucali reżyserowi jałowe powielanie wzorców kina moralnego niepokoju. Jedno wszakże pozostaje bezsporne: "Duże zwierzę" to kolejne niebanalne dokonanie Jerzego Stuhra, jednego z niewielu polskich artystów filmowych, którzy bez oglądania się na mody, konsekwentnie budują na ekranie własną, oryginalną wizję świata Mała, górska miejscowość, gdzieś w Polsce. Pan Sawicki, szanowany obywatel, tak samo zwyczajny jak jego otoczenie, pewnego dnia zaczyna spacerować ulicami w towarzystwie wielbłąda. Zdziwieni mieszkańcy nie wiedzą, co o tym myśleć. Mijają kolejne dni, a zwierzę ciągle jest u Sawickich. Mało tego, zajmuje w ich życiu coraz ważniejsze miejsce. Dlaczego? - to pytanie coraz bardziej dręczy całe miasteczko. Sawiccy nie potrafią odpowiedzieć. Po prostu polubili dwugarbnego czworonoga i tyle. Mieszkańcom wszakże to nie wystarcza. Nie wiedzieć czemu nie potrafią przystosować się do nowej sytuacji i reagują agresywnie. Odpowiednie urzędy nagle zaczynają domagać się rejestracji i opodatkowania wielbłąda. Pojawiają się donosy, że wielbłąd przeszkadza dzieciom w nauce, zanieczyszcza ulice, a także - czy są granice absurdu? - może roznosić groźną afrykańską odmianę choroby wenerycznej. W stosunku do Sawickich mnożą się szykany. Ona traci pracę w przedszkolu, jego nie chcą już w lokalnej orkiestrze. Przed ich domem hałasują protestacyjne pikiety. Mimo że odrzuceni i osamotnieni, Sawiccy nie zamierzają pozbyć się wielbłąda. Przeciwnie, są do niego coraz mocniej przywiązani.