Program 1 Piątek, 04.11.2022 Zmiany z dnia 18.10.2022 w stosunku do raportu z dnia 13.10.2022 (dodano pozycję programową) 06:05 WSPANIAŁE STULECIE (S. 3) - ODC. 137 (S. III, ODC. 10) (MUHTESEM YÜZYIL (MAGNIFICENT CENTURY) EP. 137) Serial kostiumowy, 46 min, Turcja, 2014 Reżyseria: Yagmur Taylan, Durul Taylan Scenariusz: Meral Okay Aktorzy: Halit Ergenc, Nebahat Cehre, Meryem Uzerli, Nur Aysan, Okan Yalabik, Selma Ergrc, Selma Kecik, Filiz Ahmet, Selim Bayraktar Sułtanka Hürrem postanawia pozbyć się Nadii, którą uważa za faworytę sułtana. Fatma próbuje na nowo podbić serce księcia Mustafy, ale książę jest niedostępny. Firuze postanawia powiedzieć Hürrem prawdę, aby ochronić Nadię. Jej plany niweczy tragiczna śmierć Nadii. Armia osmańska na wschodzie zostaje pokonana podczas zasadzki zastawionej przez armię szacha. Sułtanka Hürrem ostentacyjnie wprowadza Nigar hatun do haremu. (dodano pozycję programową) 11:25 KASTA - WŁASNY KĄT Paradokument, 24 min, Polska, 2022 Reżyseria: Łukasz Bajbak, Kamil Fortuna, Jakub Zańczak Do kancelarii zgłasza się młode małżeństwo oszukane przez dewelopera. Kupili mieszkanie na rynku pierwotnym i wkrótce dowiedzieli się, że ich mieszkanie należy do kogoś innego. Okazuje się, że poszkodowanych w ten sam sposób osób jest więcej. (dodano pozycję programową) 14:00 WSPANIAŁE STULECIE (S. 3) - ODC. 138 (S. III, ODC. 11) (MUHTESEM YÜZYIL (MAGNIFICENT CENTURY) EP. 138) Serial kostiumowy, 46 min, Turcja, 2014 Reżyseria: Yagmur Taylan, Durul Taylan Scenariusz: Meral Okay Aktorzy: Halit Ergenc, Nebahat Cehre, Meryem Uzerli, Nur Aysan, Okan Yalabik, Selma Ergrc, Selma Kecik, Filiz Ahmet, Selim Bayraktar Sułtanka Hatice chce się pozbyć Nigar z haremu, ale Hürrem skutecznie jej w tym przeszkadza. Ostatecznie zapada decyzja, że to sułtan zdecyduje o przyszłości kochanki Ibrahima paszy. Do Konstantynopola dociera wieść, że Ibrahim kazał tytułować się sułtanem. Wojska Sulejmana dołączają do wojsk Ibrahima paszy. Sułtan wyraźnie odsuwa się od wielkiego wezyra. Ma do niego pretensje o zdradę Hatice i bezprawne używanie tytułu sułtana. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 22:15 JA WAM POKAŻĘ! Film obyczajowy, 112 min, Polska 2006 Reżyseria: Denis Delić Scenariusz na podstawie książki Katarzyny Grocholi: Katarzyna Grochola, Cezary Harasimowicz Zdjęcia: Marian Prokop Muzyka: Piotr Rubik Aktorzy: Grażyna Wolszczak, Paweł Deląg, Maria Niklińska, Cezary Pazura, Marta Lipińska, Krzysztof Kowalewski, Agnieszka Pilaszewska, Waldemar Błaszczyk, Hanka Bielicka i inni Popularność książek Katarzyny Grocholi, a później sukces kasowy "Nigdy w życiu", ekranizacji jej pierwszej powieści o perypetiach życiowych Judyty, właściwie gwarantował powodzenie kolejnym filmowym adaptacjom dzieł autorki. Reżyser Denis Delić wziął na warsztat napisaną w 2004 r. następną część opowieści o Judycie. Choć film jest tzw. sequelem, wiele się zmieniło w stosunku do pierwszej części: obsada aktorska, miejsce zamieszkania bohaterki (drewniany dom pod Warszawą, ale już inny niż w poprzednim filmie) itd. Judyta - zbliżająca się do czterdziestki efektowna rozwódka i matka niespełna 18 - letniej, pyskatej i nieznośnej córki Tosi, pracuje nadal w redakcji poczytnego pisma dla kobiet, gdzie odpowiada na listy czytelniczek. Bardzo lubi to zajęcie, szczerze się angażuje. Jej związek z Adamem, przystojnym redaktorem radiowym, rozwija się w najlepsze. Nie jest to po myśli ani rodziców Judyty, którzy - sami rozwiedzeni - wciąż utrzymują bliskie stosunki i próbują kontrolować życie jedynaczki, ani przede wszystkim Tosi, która bardzo by chciała, żeby rodzice znów byli razem. Postanawia więc zrobić wszystko, żeby tak się stało. Obrzydza jak się da życie Adamowi, wobec którego jest arogancka i pełna wrogości, stale opowiada matce, jak ojciec cierpi w samotności po rozstaniu z ostatnią sympatią. Mimo tych rozlicznych przeciwności Judyta i Adam zamierzają wziąć ślub, tyle że na Seszelach - żeby było egzotycznie i romantycznie, a przede wszystkim z dala od rodziny, koleżanek i kolegów. Pech jednak chce, że paszport Judyty właśnie stracił ważność, a na nowy trzeba czekać aż trzy miesiące. W tym czasie Adam dostaje wreszcie półroczne stypendium do USA, na które od dawna czekał. Judyta nie może jechać z nim (w jej redakcji szykują się poważne zmiany, a córka niedługo zdaje maturę), ale nie chce też odbierać ukochanemu szansy na zawodowy rozwój. Oboje przysięgają więc sobie, że będą regularnie dzwonić i pisać do siebie, Adam zapewnia również, że załatwi Judycie i Tosi amerykańską wizę na święta Bożego Narodzenia. Z rozdartym sercem Judyta żegna go na lotnisku i odtąd liczy godziny między kolejnymi mailami i rozmowami telefonicznymi. Tymczasem Tosia postanawia wykorzystać nieobecność Adama do zrealizowania własnego planu - sprowadzenia ojca z powrotem do domu. Zaprasza go pod byle pretekstem, odmawia wyjazdu na Boże Narodzenie do Ameryki, twierdząc, że woli spędzić święta i przypadające akurat w Wigilię swoje 18. urodziny w rodzinnym gronie, obowiązkowo także z ojcem. Judyta znosi wizyty Eksia ze stoickim spokojem, a gdy ten próbuje czegoś więcej, studzi jego zapały oświadczeniem, że kocha tylko Adama. Z czasem jednak korespondencja od Adama staje się coraz bardziej oschła i lakoniczna, a wreszcie Judyta nabiera przekonania, że narzeczony znalazł sobie za oceanem "pocieszycielkę". Jest załamana i zrozpaczona, zwłaszcza że "życzliwe" koleżanki w pracy i wścibska mamusia dokładają swoje. Cierpień matki nie widzi również Tośka, konsekwentnie realizująca swój plan. (dodano pozycję programową) 04:30 NOTACJE - LESZEK DŁUGOSZ. LIRYCZNY HUMORYSTA Felieton, 10 min, Polska, 2021 Leszek Długosz (rocznik 1941). W roku 1964 ukończył studia polonistyczne na Uniwersytecie Jagiellońskim. Rok później związał się z krakowskim kabaretem Piwnica pod Baranami, gdzie uchodził za jednego z największych artystów w zespole. Pierwszy tomik poezji - Lekcje rytmiki wydał w 1973 roku. Z Piwnicą rozstał się w r. 1978 i od tego czasu występuje przeważnie samodzielnie. Przebywał na stypendium artystycznym we Francji ufundowanym przez rząd francuski. Zaowocowało ono wydaniem płyty w całości w języku francuskim. Wydał kilkanaście tomików poezji.