TVP Kultura Niedziela, 06.11.2022 06:50 29. PRZEGLĄD PIOSENKI AKTORSKIEJ - Z POWAŻANIEM, L. COHEN - KONCERT GALOWY Koncert, 60 min, Polska, 2008 Autor: Leonard Cohen Reżyseria: Andrzej Domalik Scenariusz: Andrzej Domalik Muzyka: Leonard Cohen Wykonawcy: Katarzyna Groniec, Magdalena Kumorek, Kinga Preis, Anna Radwan, Justyna Szafran, Bogna Woźniak, Arkadiusz Brykalski, Mariusz Kiljan, Paweł Królikowski, Wojciech Malajkat, Bartosz Porczyk, Marcin Przybylski, Zbigniew Zamachowski, Adam Skrzypek, Rafał Karasiewicz Koncert Galowy 29. Przeglądu Piosenki Aktorskiej, który reżyser Andrzej Domalik poświęcił piosenkom najsłynniejszego kanadyjskiego barda, Leonarda Cohena. Wystąpili m.in.: Kinga Preis, Magda Kumorek, Justyna Szafran, Bogna Woźniak, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Zbigniew Zamachowski, Wojciech Malajkat, Marcin Przybylski, Bartek Porczyk, Arek Brykalski i Mariusz Kiljan. 08:00 LITURGIA PRAWOSŁAWNA W SANOKU (06.11.22) Sprawozdanie, 60 min, Polska, 2022 Autor: Katarzyna Popławska W niedzielę XXI po Pięćdziesiątnicy będziemy mogli uczestniczyć w liturgii świętej sprawowanej w cerkwi w Sanoku. Jest to świątynia prawosławna wybudowana pod koniec XVIII wieku, w której znajduje się Sanocka Ikona Matki Bożej i która przez wiele lat była katedralną świątynią prawosławnej diecezji przemysko - gorlickiej. Parafia prawosławna w tym mieście skupia wiernych Kościoła prawosławnego z tych terenów oraz daje świadectwo wielowiekowej tradycji prawosławnej na Podkarpaciu. 09:05 OD UCHA DO UCHA - CAMILLE SAINT - SAENS - KARNAWAŁ ZWIERZĄT (CAMILLE SAINT - SAENS: THE CARNIVAL OF THE ANIMALS) Koncert, 33 min, Wielka Brytania, 2018 Wykonawcy: Marin Alsop, Britten - Pears Orchestra, Marin Alsop Najbardziej znane dzieło francuskiego kompozytora Camille ' a Saint - Saensa to zbiór humorystycznych miniatur muzycznych, które sam autor określił jako "fantazję zoologiczną". 11:40 BILET DO KINA - PODRÓŻ NA STO STÓP (HUNDRED - FOOT JOURNEY, THE) Film komediowy, obyczajowy, 117 min, USA/Indie/ Zjednoczone Emiraty Arabskie 2014 Reżyseria: Lasse Hallstrom Scenariusz: Steven Knight Aktorzy: Helen Mirren, Om Puri, Manish Dayal, Charlotte Le Bon, Amit Shah, Dillon Mitra Nominacja do nagrody Złoty Glob dla Helen Mirren za rolę Mallory. Rodzina Kadamów o wielkich tradycjach kulinarnych opuszcza ze względów politycznych rodzinne Indie i jedzie do Francji. Zupełnie przypadkowo trafiają do niewielkiej miejscowości na południu kraju, gdzie postanawiają się osiedlić. Otwierają swój lokal akurat naprzeciwko słynnej restauracji Madame Mallory, oznaczonej prestiżową gwiazdką w Przewodniku Michelin. Miejscowi - i nie tylko - znają to miejsce doskonale. Doceniając wyborną kuchnię Madame, licznie odwiedzają jej lokal. Nowa restauracja pod drugiej stronie ulicy, prowadzona przez emigrantów z Bombaju, spędza sen z powiek pani Mallory, która nie chce tu żadnej konkurencji, a już na pewno prymitywnej jej zdaniem kuchni indyjskiej, która zupełnie nie pasuje do jej wykwintnych potraw. Mocno przeszkadza jej rodzina Kadamów ze swoim kiepskim biznesem, zwłaszcza że do tej pory ona rządziła tu niepodzielnie. Ale pobudzające zmysły wspaniałe zapachy dochodzące z kuchni Kadamów i roznoszące się nad całą okolicą, zaczynają przyciągać coraz więcej klientów. Czy ostatecznie uwodzicielskie smaki orientalnej kuchni zawładną też podniebieniem wybrednej i dumnej Madame Mallory? 13:50 WĘDROWIEC POLSKI - ŻUŁAWY Reportaż, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Scenariusz: Krzysztof Koehler, Agnieszka Żmijewska Wykonawcy: Krzysztof Koehler (prowadzący) Cykl programów, którego celem jest przybliżenie historii, tradycji, kultury różnych regionów Polski. Prowadzącym ten niekonwencjonalny kulturalny przewodnik po Polsce jest poeta, literaturoznawca i krytyk literacki Krzysztof Koehler. W tym odcinku wędrowiec zabiera nas na Żuławy. W poszukiwańiu tożsamości żuławkiej odwiedza Żuławski Park Historyczny, "Gospodę Mały Holender", w której degustuje potrawy tego regionu. Na koniec trafia do Rezerwatu przyrody Mewia Łacha, położonego po obu stronach ujścia Wisły. Rezerwat chroni miejsca lęgowe różnych gatunków rybitw i siedliska żerowania. 14:30 OPERA NOVA W BYDGOSZCZY - MANRU Artystyczne/estradowe (widowisko), 123 min, Polska, 2012 Reżyseria: Laco Adamik Wykonawcy: Janusz Ratajczak, Wioletta Chodowicz, Barbara Krahel, Leszek Skrla, Monika Ledzion, Jacek Greszta, Łukasz Goliński, Chór Opery Nova w Bydgoszczy, Balet Opery Nova w Bydgoszczy, Orkiestra Opery Nova w Bydgoszczy Rejestracja jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego z bydgoskiej Opera Nova w reżyserii Laco Adamika. Kierownictwo muzyczne Orkiestry i Chóru Opera Nova objął Maciej Figas. W rolach głównych zobaczymy m.in. Janusza Ratajczaka, Wiolettę Chodowicz, Barbarę Krahel, Leszka Skrlę, Monikę Lendzion, Jacka Gresztę oraz Łukasza Golińskiego. 17:15 NIEDZIELA Z... ROLAMI ROMANA WILHELMIEGO Dysk./wywiad/debata, 39 min, Polska, 2019 Wykonawcy: Agnieszka Szydłowska (prowadząca) Program poświęcony jest postaci aktora filmowego i teatralnego, Romana Wilhelmiego. W pamięci widzów zapisał się przede wszystkim komediowymi rolami karierowicza, Nikodema Dyzmy w serialu Jana Rybkowskiego czy dozorcy Anioła w "Alternatywach" Stanisława Barei. Kreacji aktorskich było jednak znacznie więcej - w teatrze, kinie i telewizji stworzył ich blisko 170. W jednej postaci zdołał połączyć poetyckość i trywializm, marzycielstwo i prymitywizm, brutalną siłę i słabość pełną bezradności. Ten cytat z Ekspresu Wieczornego (23 maja 1972 rok) idealne podsumowuje jego talent aktorski. 3 listopada mija kolejna rocznica śmierci Romana Wilhelmiego. 18:10 NIEDZIELA Z... ROLAMI ROMANA WILHELMIEGO - PAN W. Film obyczajowy, 56 min, Polska 1985 Autor: Bogdan Madej Reżyseria: Krzysztof Gruber Scenariusz: Andrzej Domalik Zdjęcia: Damian Skóra Aktorzy: Roman Wilhelmi, Marek Walczewski, Henryk Bista, Piotr Machalica, Andrzej Żarnecki, Krzysztof Juliusz Warunek, Zbigniew Buczkowski, Krystyna Kołodziejczyk, Krzysztof Majchrzak, Joanna Kasperska, Roman Kosierkiewicz, Anna Majcher, Andrzej Domalik "Temu uczonemu wielkiemu dosunąłem dobrze, ale mi się noga tym razem osmyknęła. Miał przy sobie trzech kumpli, zaraz zrobili krzyk, że z darma racji, żem bił, nie było czasu dać dyla. Milicjanta zawezwali, żeby pozapisywał moje dane. Suma sumarum draka była i mnie się zaczęła kroić sprawa w oczyszczalni. Dobrze, że milicjant spisał przy mnie dane tak samo poszkodowanego, bo się mogłem z pamięci na jego adresie oprzeć. To ja zaraz w skok do pana Wacława po radę i wcześniejszym świtaniem wystartowaliśmy obaj realizować linię obrony" - tak zaczyna się "Pan Wacław", opowiadanie Bogdana Madeja z tomu "Maść na szczury". W roku 1975, kiedy powstała nowela, proza Madeja nie była mile widziana przez cenzurę. Trwała propaganda sukcesu, a opowiadania autora "Pochówku" ukazywały świat istniejący obok oficjalnie przyjętej wizji rzeczywistości. Utwory Madeja pełne pełnokrwistych, wyrazistych typów i znakomitych dialogów, stylizowanych na gwary rodowiskowe, zainteresowały w połowie lat osiemdziesiątych Andrzeja Domalika. Na motywach "Pana Wacława" ten znany reżyser napisał scenariusz do krótkiego filmu telewizyjnego. Trwała wówczas koniunktura na skromne, niedrogie produkcje realizowane techniką wideo. To właśnie wtedy Edward Dziewoński nakręcił swoje "Pięć dni z życia emeryta", a Janusz Majewski "Mrzonkę". Realizacji "Pana W." podjął się Krzysztof Gruber, reżyser świetnie czujący specyfikę małego ekranu, czego dowiodł m. in. w "Fachowcu", "Grecie", "Sali nr 6", "Wcześnie urodzonym", w serialu "Sukces". "Pan W." również spotkał się z przychylnym przyjęciem. Podobało się dobre tempo filmu i doskonałe dialogi. Chwalono te aktorstwo, zwłaszcza kreację Romana Wilhelmiego w roli tytułowej. Akcja filmu zaczyna się od pobicia pana Janusza, wykładowcy uniwersyteckiego, przez niejakiego Szpindla, prymitywnego rzezimieszka, zamieszanego w różne szemrane interesy. Wyrok skazujący dla bandyty wydaje się formalnością. Oskarżony jednak udaje się po ratunek do znanego w kręgach przestępczych "mecenasa", który słynie ze skutecznego wyciągania swych podopiecznych z największych tarapatów. Zapoznawszy się z problemem Szpindla, pan Wacław postanawia i tym razem dokonać rzeczy pozornie niemożliwej: skłonić świadków oskarżenia do wycofania wcześniejszych zeznań przeciwko swemu "klientowi". 22:00 SCENA MUZYCZNA - PROJEKT LEŚMIAN Koncert, 42 min, Polska, 2021 Reżyseria: Małgorzata Kosturkiewicz Wykonawcy: Przemysław Książek, Monika Bubniak W kolejnej odsłonie cyklu Scena muzyczna zaprezentuje się Projekt Leśmian. Monika Bubniak i Przemysław Książek od 2019 roku proponują słuchaczom nowe podejście do poezji śpiewanej: poezjom Bolesława Leśmiana towarzyszą elektroniczne brzmienia inspirowane HVOB, twórczością Stephana Bodzina oraz muzyką ludową. 01:30 TERAZ ANIMACJE! - ZŁOTA GODZINA (GOLDEN HOUR) Film animowany, 6 min, Francja, 2021 Reżyseria: Sophie Li, Yan Li, Gabriel Regnier, Quentin Rigaux, Adel Sabi, Jeremy Ye Wykonawcy: Elise Zhang Yu, Stephane Boucher, Lemmy Constantine Krótki film animowany. Produkcja filmu może czasami przebiegać bardzo chaotycznie. Allie przekona się o tym na własnej skórze, gdy spróbuje zrealizować szalony pomysł reżyser. 01:40 TERAZ ANIMACJE! - NAD ZAKURZONE MORZE (A LA MER POUSSIERE/TO THE DUSTY SEA) Film animowany, 12 min, Francja, 2020 Reżyseria: Heloise Ferlay Scenariusz: Heloise Ferlay Wykonawcy: Amandine Bataille, Alix Deshay, Violette Renoir Krótki film animowany. Malo i Zoe, pozostawieni sami sobie w samym środku lata, robią wszystko, co w ich mocy, by zwrócić uwagę nieuchwytnej matki. (opis festiwalowy, źródło: https: //alekino.com/) 02:05 KINO NOCNE - MOJA KREW Dramat, 92 min, Polska 2009 Reżyseria: Marcin Wrona Scenariusz: Marek Pruchniewski, Grażyna Trela, Marcin Wrona Zdjęcia: Paweł Flis Muzyka: Marcin Macuk Aktorzy: Eryk Lubos, Luu De Ly, Wojciech Zieliński, Marek Piotrowski, Krzysztof Kolberger, Joanna Pokojska, Bui Ngoc Hai, Magda Szeplik, Monika Obara, Piotr Sienkiewicz i inni Igor, obiecujący bokser zawodowy, doznaje ciężkiej kontuzji, w wyniku której musi nie tylko skończyć karierę, ale także niebawem rozstać się z życiem. Perspektywa rychłej śmierci sprawia, że żyjący dotąd samotnie pięściarz postanawia koniecznie zostawić po sobie potomka. Debiut fabularny Marcina Wrony (1973 - 2015), wcześniej cenionego głównie za reżyserię spektakli w Teatrze TV oraz za wielokrotnie nagradzany film absolutoryjny "Człowiek Magnes" (2001). Scenariusz "Mojej krwi" zdobył w 2007 roku główną nagrodę w polskiej edycji prestiżowego konkursu Hartley - Merrill oraz uplasował się na trzecim miejscu w międzynarodowej edycji tej imprezy. W trakcie pracy nad tekstem Wrona nie wahał się zapraszać do pomocy współpracowników, co sądząc po efekcie końcowym okazało się bardzo dobrym posunięciem. Pierwotnie film miał nosić tytuł "Tamagotchi", od japońskiej gry elektronicznej, polegającej na opiekowaniu się wirtualnym stworzonkiem od narodzin aż po dorosłość. Rzeczywiście, główny bohater dzieła Wrony początkowo traktuje przyszłą matkę swego dziecka jak przedmiot, by stopniowo dostrzec w niej (a przy okazji i w sobie) człowieka, który oprócz zaspokajania podstawowych popędów biologicznych, ma również potrzeby duchowe: pragnienie miłości, odpowiedzialności za innych, zadośćuczynienia za wyrządzone zło. Oprócz znakomitego scenariusza, wielką siłą "Mojej krwi" jest aktorstwo. Zarówno debiutującej na ekranie urodziwej Wietnamki Luu De Ly, jak i przede wszystkim rewelacyjnego Eryka Lubosa, który w bardzo wiarygodny i poruszający sposób ukazuje przemianę brutalnego, egoistycznego, pełnego zwierzęcej witalności macho w człowieka, który chcąc nadać sens swemu życiu musi stoczyć najcięższą walkę z samym sobą. Kreacja Lubosa znakomicie wpisuje się w klimat całego filmu, oferującego widzowi niemal doskonałą iluzję życiowego autentyzmu. "Moment, w którym pisaliśmy scenariusz, to był czas, kiedy sam chciałem założyć rodzinę. Niektóre z refleksji tamtego czasu znalazły się w tym filmie. Prywatnie, z rodziny nic nie wyszło, mam za to film. Poza tym też byłem kiedyś czynnym sportowcem i też w wyniku kontuzji musiałem z tego zrezygnować, zbudować nową przyszłość. Miałem też osobiste związki z Wietnamem. Ten film nie jest wymyślony przy biurku. Scenariusz tworzą historie i sytuacje wzięte z życia, które jest najlepszym scenarzystą" - mówił w jednym z wywiadów Marcin Wrona. Trudno się z nim nie zgodzić. "Moja krew" była wielokrotnie nagradzana w kraju i zagranicą, m.in. na Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych Młodzi i Film, Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Filmowej Prowincjonalia i Cypryjskim Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Nikozji. Warszawa, pierwsza dekada XXI wieku. Igor, młody, odnoszący sukcesy bokser zawodowy, podczas walki doznaje ciężkiej kontuzji. Jak na prawdziwego twardziela przystało szybko wychodzi ze szpitala i zaczyna normalne życie, ale wyrok lekarzy neurologów jest nieubłagany. O dalszym boksowaniu nie ma mowy, a co gorsza szanse powodzenia ewentualnej operacji wynoszą około 30 procent. Jeśli zaś zabieg się nie uda Igor, jak sam mówi, stanie się roślinką. Na to jednak nie zamierza się zgodzić, mimo że brak dalszej kuracji spowoduje rychłą śmierć. Mężczyzna, dla którego boks był wszystkim, próbuje stłumić rozpacz upijając się w nocnych klubach i uprawiając seks z przypadkowymi partnerkami. Bez skutku. Szuka zatem pocieszenia u byłej dziewczyny, którą kiedyś odbił Olowi, swemu najlepszemu przyjacielowi. Jednak Monika wciąż nie może mu wybaczyć, że kiedy zaszła w ciążę, zmusił ją do aborcji. Podobnie Olo, obecnie narkotyzujący się skrycie pracownik firmy przewozowej, nie chce go widzieć. Igor, choć stara się zachowywać fason twardziela i macho, coraz mocniej czuje, że jego życie jest puste i bezsensowne. Opętany gonitwą za sportowym sukcesem, pieniędzmi i erotycznymi podbojami zniszczył wszystkie głębsze relacje z innymi ludźmi. Dziś nie ma już nic, na czym mógłby się oprzeć w tak trudnej dla siebie chwili. Nic, co mogłoby w jakimś sensie przedłużyć jego istnienie po śmierci. Wtedy przychodzi mu do głowy myśl, by zanim umrze, spłodzić dziecko. Wybiera młodą Wietnamkę, pracującą w barze na Stadionie Dziesięciolecia. Wie, że dziewczyna zarabia w Polsce na życie niezgodnie z prawem, ryzykując areszt i deportację. Proponuje jej umowę: urodzi mu dziecko w zamian za ślub. Yen Ha nie ma zbyt wielkiego wyboru. Przystaje więc na propozycję młodego Polaka, mimo że ten wydaje się wyprany z jakichkolwiek form czułości i empatii. Stopniowo jednak między Yen Ha i Igorem rodzi się nić autentycznego uczucia i porozumienia. Ku radości mężczyzny Wietnamka oznajmia mu też, że spodziewa się dziecka. I mimo silnego wewnętrznego oporu, decyduje się też wyznać prawdę, że zaszła w ciążę jeszcze zanim się poznali.