Program 1 Środa, 01.11.2023 05:05 MIŁOŚĆ I MIŁOSIERDZIE Film fabularny, 104 min, Polska, 2019 Reżyseria: Michał Kondrat, Michał Kondrat Scenariusz: Michał Kondrat Zdjęcia: Mateusz Pastewka, Jan Sobierajski Muzyka: Szymon Kusior Aktorzy: Ksawery Szlenkier, Maria Gudejko, Tadeusz Chudecki, Dorota Liliental, Tomasz Petrów, Cezary Marzęda, Jacek Kadłubowski, Bartek Ziemniak, Aleksandra Kostka, Bartłomiej Kopeć, Dorota Piasecka, Paulina Dębkowska, Hiroaki Murakami, Masato Yokoe, Dawid Duda Spokojne i przepełnione wiarą życie siostry Faustyny Kowalskiej zmienia się pewnego dnia nieodwracalnie. Oczom zakonnicy ukazuje się bowiem Jezus Chrystus, który zleca jej misję głoszenia prawdy o Jego Miłosierdziu i przygotowania świata na jego ostateczne przyjście. 06:50 WSZYSCY ŚWIĘCI Z WILNA /1/ Felieton, 5 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Poraj - Poleski Scenariusz: Piotr Poraj - Poleski, Anna Szałańska Co roku Telewizja Polska towarzyszy swoim widzom w dniach pamięci o wszystkich, którzy odeszli. Ta przepiękna wspomnieniowa tradycja niesie za sobą ponadczasową wartość zarówno osobistą, jak i narodową. Od obrządku staropolskich dziadów do dziś wspominanie ludzi, którzy zmarli, a tworzyli naszą narodową kulturę, sztukę, kształtowali naszą polityczną rzeczywistość, z których byliśmy dumni, kiedy zdobywali sportowe trofea oraz Ci, którzy zginęli za Polskę. Wspominając ich w tych dniach chcemy wyrazić wdzięczność za ich życie oraz osiągnięcia. Historia cmentarzy to opowieść o ludzkim życiu, czasach i historii naszej ojczyzny. Pochylmy się zatem nad mogiłami i pogrążmy w zadumie. 07:55 WSZYSCY ŚWIĘCI Z WILNA /2/ Felieton, 5 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Poraj - Poleski Scenariusz: Anna Szałańska, Piotr Poraj - Poleski Co roku Telewizja Polska towarzyszy swoim widzom w dniach pamięci o wszystkich, którzy odeszli. Ta przepiękna wspomnieniowa tradycja niesie za sobą ponadczasową wartość zarówno osobistą, jak i narodową. Od obrządku staropolskich dziadów do dziś wspominanie ludzi, którzy zmarli, a tworzyli naszą narodową kulturę, sztukę, kształtowali naszą polityczną rzeczywistość, z których byliśmy dumni, kiedy zdobywali sportowe trofea oraz Ci, którzy zginęli za Polskę. Wspominając ich w tych dniach chcemy wyrazić wdzięczność za ich życie oraz osiągnięcia. Historia cmentarzy to opowieść o ludzkim życiu, czasach i historii naszej ojczyzny. Pochylmy się zatem nad mogiłami i pogrążmy w zadumie. 08:05 PAN WOŁODYJOWSKI CZ. I Film historyczny, 75 min, Polska, 1968 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz: Jerzy Lutowski, Jerzy Hoffman Zdjęcia: Jerzy Lipman Muzyka: Andrzej Markowski Aktorzy: Magdalena Zawadzka, Tadeusz Łomnicki, Mieczysław Pawlikowski, Hanka Bielicka, Barbara Brylska, Irena Karel, Jan Nowicki, Daniel Olbrychski, Marek Perepeczko, Mariusz Dmochowski, Władysław Hańcza, Gustaw Lutkiewicz, Tadeusz Schmidt, Andrzej Szczepkowski, Leonard Andrzejewski Ekranizacja powieści Henryka Sienkiewicza zrealizowana z wielkim rozmachem i olbrzymim nakładem środków finansowych. Koszt produkcji osiągnął zawrotną, jak na owe czasy, sumę 40 milionów złotych. Na potrzeby filmu wzniesiono kilka ogromnych dekoracji plenerowych. W ruinach zamku w Chęcinach została zrekonstruowana twierdza kamieniecka, wybudowano miasteczko Raszków oraz fortyfikację chreptiowską. Zdjęcia były kręcone m. in. w Bieszczadach, w okolicach Białego Boru w województwie koszalińskim, a także w Związku Radzieckim w ruinach XVI - wiecznego grodu tatarskiego oraz w halach łódzkiej wytwórni filmowej. W niektórych scenach brało udział po kilka tysięcy statystów, ubranych w kostiumy zaprojektowane z ogromną dbałością o szczegóły. W tytułowego bohatera filmu znakomicie wcielił się Tadeusz Łomnicki. Aby solidnie przygotować się do roli "małego rycerza", aktor poświęcił pół roku na naukę jazdy konno, ponadto przez rok zgłębiał tajniki szermierki. Niezapomnianą kreację stworzyła również Magdalena Zawadzka, odtwórczyni Baśki, wiernej towarzyszki życia pana Michała. Jak pisali recenzenci, wszystkie role w filmie zagrane były po mistrzowsku, nawet epizodyczne urosły do rangi pierwszoplanowych. Cała prasa w nieskończoność chwaliła Mieczysława Pawlikowskiego jako dobrodusznego, pełnego humoru Zagłobę, Barbarę Brylską jako romantyczną Krzysię, a także zakochanego w niej do nieprzytomności Ketlinga, czyli Jana Nowickiego, czy wreszcie Hankę Bielicką jako wspaniałą stolnikową i innych. Dużo się mówiło i pisało o młodym aktorze Danielu Olbrychskim, który na długo pozostał w pamięci widzów jako niezrównany, okrutny Azja Tuhajbejowicz. Uroczysta prapremiera "Pana Wołodyjowskiego" odbyła się 26 marca 1969 roku w Kielcach, a premiera - dwa dni później w Warszawie. Przygotowano 70 kopii filmu, co pozwoliło na szerokie rozpowszechnianie. "Pan Wołodyjowski" bił rekordy popularności i uznawany był podówczas za najbardziej kasową produkcję w historii kina polskiego. 09:35 PAN WOŁODYJOWSKI CZ. II Film historyczny, 77 min, Polska, 1968 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz: Jerzy Lutowski Zdjęcia: Jerzy Lipman Muzyka: Andrzej Markowski Aktorzy: Tadeusz Łomnicki, Magdalena Zawadzka, Mieczysław Pawlikowski, Jan Nowicki, Daniel Olbrychski, Mariusz Dmochowski, Marek Perepeczko, Irena Karel Dalszy ciąg przygód pana Michała Wołodyjowskiego. Basię Wołodyjowską porywa zakochany w niej Tatar Azja, syn Tuhaj - Beja. Basia rani go i ucieka, udaje jej się wrócić do Chreptiowa. Wściekły Azja napada na Raszków, zabija dziedzica Nowowiejskiego, a jego córkę - swą dawną miłość - oddaje własnym żołnierzom. Młody Nowowiejski krwawo mści się za śmierć ojca i hańbę siostry. Kiedy Turcy ruszają na Kamieniec Podolski, Wołodyjowski i Ketling wysadzają twierdzę, aby nie oddać jej wrogom. 11:00 WSZYSCY ŚWIĘCI Z WILNA /3/ Felieton, 5 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Poraj - Poleski Scenariusz: Anna Szałańska, Piotr Poraj - Poleski Co roku Telewizja Polska towarzyszy swoim widzom w dniach pamięci o wszystkich, którzy odeszli. Ta przepiękna wspomnieniowa tradycja niesie za sobą ponadczasową wartość zarówno osobistą, jak i narodową. Od obrządku staropolskich dziadów do dziś wspominanie ludzi, którzy zmarli, a tworzyli naszą narodową kulturę, sztukę, kształtowali naszą polityczną rzeczywistość, z których byliśmy dumni, kiedy zdobywali sportowe trofea oraz Ci, którzy zginęli za Polskę. Wspominając ich w tych dniach chcemy wyrazić wdzięczność za ich życie oraz osiągnięcia. Historia cmentarzy to opowieść o ludzkim życiu, czasach i historii naszej ojczyzny. Pochylmy się zatem nad mogiłami i pogrążmy w zadumie. 11:15 DOTKNIJ NIEBA (I CAN ONLY IMAGINE) Dramat, 105 min, USA, 2018 Reżyseria: Andre Erwin, Jon Erwin Scenariusz: Alex Cramer, Jon Erwin, Brent McCorkle Aktorzy: Michael J. Finley, Dennis Quaid Film zainspirowany historią jednego utworu amerykańskiego zespołu MercyMe, który gra współczesną muzykę chrześcijańską. Wokalistą tej powstałej w 1994 roku grupy jest Bart Millard, główny bohater filmu wyreżyserowanego przez braci Erwin. Tytuł "I Can Only Imagine" został zaczerpnięty z singla zespołu, który przyniósł im ogromną popularność. Piosenka okazała się bestsellerem, utworem wszech czasów o tematyce chrześcijańskiej. To właśnie Bart napisał utwór "I Can Only Imagine" pod wpływem silnych przeżyć po śmierci ojca, Arthura Millarda. 10 - letni Bart Millard mieszka wraz z matką i ojcem w Teksasie. Pewnego razu matka wysyła go na chrześcijański obóz, gdzie chłopak znajduje ukojenie w modlitwie i muzyce, a także poznaje swoją przyszłą dziewczynę Shannon. Po powrocie do domu Bart dowiaduje się, że matka odeszła. Skłonny do agresywnych zachowań ojciec zaprzecza jednak, że ma coś z tym wspólnego. Mijają lata. W szkole średniej Bart i Shannon zostają parą. Chłopak gra w piłkę w szkolnej drużynie, by zaspokoić ambicje ojca. Jego dalszą karierę sportową przekreśla jednak poważna kontuzja nogi. Wybawieniem dla załamanego Barta okazuje się jego nieprzeciętny talent muzyczny. Ale założony przez niego zespół MercyMe początkowo nie odnosi spodziewanego sukcesu. Chłopak porzuca muzykę i wraca do domu. Kiedy dowiaduje się, że jego ojciec ma raka, próbuje się z nim pojednać, wybacza mu wszystkie winy. Po pogrzebie Arthura, Bart na nowo łączy się ze swoim zespołem i pisze poruszającą piosenkę "I Can Only Imagine". 14:35 ZNACHOR Melodramat, 126 min, Polska, 1981 Reżyseria: Jerzy Hoffman Scenariusz: Jacek Fuksiewicz, Jerzy Hoffman Zdjęcia: Jerzy Gościk Muzyka: Piotr Marczewski Aktorzy: Jerzy Binczycki, Anna Dymna, Tomasz Stockinger, Bernard Ładysz, Bożena Dykiel, Artur Barciś, Andrzej Kopiczyński, Piotr Fronczewski, Piotr Grabowski, Jerzy Trela, Maria Homerska, Igor Śmiałowski "Znachor", jak żaden inny polski film przedwojenny, otoczony jest legendą. Wpłynęła na nią niezwykła popularność książki Tadeusza Dołęgi - Mostowicza, według której został zrealizowany. Już w 1934 roku Michał Waszyński przeniósł na ekran inną powieść tego autora - "Prokurator Alicja Horn", cztery lata później zrealizował "Znachora", a w roku 1939 "Testament profesora Wilczura". Ten ostatni film po raz pierwszy zaprezentowany został w Generalnej Guberni w roku 1942, ale nie zachowała się jego żadna kopia, wiadomo jedynie, że w pierwszej scenie "Testamentu" pojawia się sam Dołęga - Mostowicz. W sumie w latach 1934 - 39 przeniesiono na ekran 10 dzieł tego pisarza i bez przesady powiedzieć można, iż miał on bardzo duży wpływ na oblicze polskiego kina lat 30. Do jego utworów sięgano także po wojnie. W 1956 Jan Rybkowski zrealizował "Nikodema Dyzmę", a w roku 1983 Stanisław Lenartowicz "Pamiętnik pani Hanki". Powodzenie wprowadzonych do szerokiego rozpowszechniania na początku lat 70. przedwojennych kinowych przebojów, takich jak "Znachor" i "Profesor Wilczur", sprawiło, że TVP nakręciła dwa seriale według utworów Dołęgi - Mostowicza: "Doktor Murek" i "Kariera Nikodema Dyzmy". W roku 1982 powstała kolejna adaptacja "Znachora" zrealizowana przez Jerzego Hoffmana z Jerzym Binczyckim w roli głównej. Najnowsza wersja "Znachora" miała premierę w wrześniu 2023 roku. W główne postaci wcielili się: Leszek Lichota, Maria Kowalska, Ignacy Liss. Opuszczony przez żonę i siedmioletnią córeczkę Marysię znany chirurg, profesor Wilczur, szuka pocieszenia w alkoholu. Zostaje ograbiony i pobity, na skutek czego traci pamięć. Po kilkunastu latach włóczęgi, pod przybranym nazwiskiem Antoniego Kosiby, osiada na wsi i zyskuje sławę jako znakomity znachor. Marysia, którą umierająca matka oddała na wychowanie właścicielce sklepu, wyrosła na piękną pannę i pracuje u swej opiekunki. Zakochuje się z wzajemnością w młodym hrabim, Leszku Czyńskim, ale jego rodzice nie zgadzają się na ślub. Do dziewczyny wzdycha też syn karczmarza, Zenek, który patrzy z zawiścią na jej znajomość z Czyńskim. Kiedy młodzi wybierają się na wycieczkę motocyklem, Zenek zastawia na nich pułapkę i oboje ulegają wypadkowi. Marysia jest umierająca. Życie ratuje jej znachor Kosiba, który kradnie potrzebne do operacji narzędzia chirurgiczne. Trafia za to do więzienia. Tymczasem Leszek Czyński po wyjściu ze szpitala wyjeżdża na rekonwalescencję do Szwajcarii. Matka okłamuje go, że Marysia nie żyje. Hrabia wraca do kraju z zamiarem popełnienia samobójstwa na grobie ukochanej. 17:25 WSZYSCY ŚWIĘCI Z WILNA /4/ Felieton, 5 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Poraj - Poleski Scenariusz: Anna Szałańska, Piotr Poraj - Poleski Co roku Telewizja Polska towarzyszy swoim widzom w dniach pamięci o wszystkich, którzy odeszli. Ta przepiękna wspomnieniowa tradycja niesie za sobą ponadczasową wartość zarówno osobistą, jak i narodową. Od obrządku staropolskich dziadów do dziś wspominanie ludzi, którzy zmarli, a tworzyli naszą narodową kulturę, sztukę, kształtowali naszą polityczną rzeczywistość, z których byliśmy dumni, kiedy zdobywali sportowe trofea oraz Ci, którzy zginęli za Polskę. Wspominając ich w tych dniach chcemy wyrazić wdzięczność za ich życie oraz osiągnięcia. Historia cmentarzy to opowieść o ludzkim życiu, czasach i historii naszej ojczyzny. Pochylmy się zatem nad mogiłami i pogrążmy w zadumie. 18:45 WSZYSCY ŚWIĘCI Z WILNA /5/ Felieton, 5 min, Polska, 2023 Reżyseria: Piotr Poraj - Poleski Scenariusz: Piotr Poraj - Poleski, Anna Szałańska Co roku Telewizja Polska towarzyszy swoim widzom w dniach pamięci o wszystkich, którzy odeszli. Ta przepiękna wspomnieniowa tradycja niesie za sobą ponadczasową wartość zarówno osobistą, jak i narodową. Od obrządku staropolskich dziadów do dziś wspominanie ludzi, którzy zmarli, a tworzyli naszą narodową kulturę, sztukę, kształtowali naszą polityczną rzeczywistość, z których byliśmy dumni, kiedy zdobywali sportowe trofea oraz Ci, którzy zginęli za Polskę. Wspominając ich w tych dniach chcemy wyrazić wdzięczność za ich życie oraz osiągnięcia. Historia cmentarzy to opowieść o ludzkim życiu, czasach i historii naszej ojczyzny. Pochylmy się zatem nad mogiłami i pogrążmy w zadumie. 20:20 KRZYSZTOF KRAWCZYK - CAŁE MOJE ŻYCIE Film dokumentalny, 101 min, Polska, 2020 Reżyseria: Krystian Kuczkowski, Michał Bandurski Scenariusz: Krystian Kuczkowski, Michał Bandurski Zdjęcia: Filip Pakuła, Mateusz Sawicki Muzyka: Ryszard Kniat, Wiesław Wolnik, Ryszard Kniat Wykonawcy: Krzysztof Krawczyk, Sława Mikołajczyk, Jerzy Krzemiński, Sławomir Kowalewski, Marian Lichtman, Andrzej Piaseczny, Sławomir Kowalewski, Krzysztof Krawczyk, Jerzy Krzemiński, Marian Lichtman, Ryszard Poznakowski, Ryszard Poznakowski, Krzysztof Krawczyk, Edyta Bartosiewicz Biograficzny film dokumentalny poświęcony ikonie polskiej muzyki rozrywkowej, Krzysztofowi Krawczykowi. Pół wieku na scenie, równie długa lista sukcesów, jak i porażek. Chwile wzlotów, upadków, momenty polskiej eksplozji popularności i amerykańskich, niespełnionych snów o wielkiej karierze. Chwile, w których raz serce biło szybciej, raz niosło rozczarowanie, a raz wyrzuty sumienia. To w końcu życiorys, w którym nie obyło się też bez tragicznych zakrętów, momentu, w którym bohater wraz ze swoimi bliskimi otarł się o śmierć. Życie Krzysztofa Krawczyka napisało emocjonujący scenariusz godny filmu fabularnego. Niech pierwszym etapem tej podróży śladem artysty będzie jednak obraz dokumentalny, który pozwoli nam jeszcze raz przejść wraz z nim przez życie, przywołując najważniejsze wspomnienia i emocje. 22:15 ŹRÓDŁO NADZIEI (THE WATER DIVINER) Dramat, 106 min, Australia/USA/Turcja 2014 Reżyseria: Russell Crowe Scenariusz: Andrew Anastasios, Andrew Knight Aktorzy: Russell Crowe, Olga Kurylenko, Dylan Georgiades, Yilmaz Erdogan, Cem Yilmaz, Ryan Corr Akcja filmu rozpoczyna się w 1919 roku, krótko po zakończeniu I wojny światowej i koncentruje się wokół losów Joshuy Connora, australijskiego farmera i różdżkarza. Jego trzej synowie Arthur, Edward i Henry służyli w ANZAC, armii złożonej z Australijczyków i Nowozelandczyków i cztery lata wcześniej brali udział w bitwie o Gallipoli. Zostali uznani za zmarłych. Nie doczekawszy się powrotu synów, ich matka ze zgryzoty popełnia samobójstwo. Spełniając ostatnią wolę Elizy, Joshua wyrusza do Turcji, by odszukać ciała synów i sprowadzić do kraju. Chce pochować chłopców w grobie obok matki. Zatrzymuje się w Stambule, w hotelu prowadzonym przez wojenną wdowę Ajsze. To ona podpowiada mu, by przekupił lokalnego rybaka, który swoją łodzią pomoże mu dotrzeć do Gallipoli. Kontaktuje się z podpułkownikiem Cyrilem Hughesem, który ma wesprzeć go w poszukiwaniach. Okazuje się, że jest jedynym ojcem, który przebył taki szmat drogi, by poznać los swoich synów. Odnajduje tylko groby Edwarda i Henry'ego, co budzi w nim iskierkę nadziei, że Arthur żyje. Wkrótce dowiaduje się, że prawdopodobnie trafił do jednego z obozów jenieckich. Joshua uparcie kontynuuje poszukiwania, narażając się na śmiertelne niebezpieczeństwo. Wierzy głęboko, że odnajdzie Arthura żywego. 00:15 WIERZĘ W CIEBIE (I STILL BELIEVE) Dramat, 111 min, USA, 2020 Reżyseria: Andrew Erwin, Jon Erwin Scenariusz: Jon Erwin, Jon Gunn Aktorzy: KJ Apa, Britt Robertson, Nathan Parsons, Melissa Roxburgh, Abigail Cowen, Shania Twain Gary Sinise To opowieść o miłości, cierpieniu i silnej wierze, która przezwycięży największy ból. Scenariusz oparty na życiu Jeremy’ego Campa, amerykańskiego gitarzysty, wokalisty i autora piosenek, uchodzącego za gwiazdę współczesnej muzyki chrześcijańskiej. Oryginalny tytuł filmu został zaczerpnięty z piosenki Campa „I Still Believe”, którą muzyk napisał krótko po stracie ukochanej żony, zmarłej na raka. Jeremy Camp urodził się i dorastał w Lafayette w stanie Indiana. Na koncercie w Kalifornii kanadyjskiej grupy chrześcijańskiej poznaje wokalistę zespołu, z którym się zaprzyjaźnia. Jean-Luc Lajoie przedstawia mu swoją dziewczynę Melissę-Henning. Tych dwoje od razu przypada sobie do gustu, zaczynają randkować, czego nie potrafi zaakceptować zakochany w dziewczynie Jean-Luc. Melissa postanawia więc zakończyć ten związek. Na Boże Narodzenie Jeremy wyjeżdża do rodzinnego domu w Indianie. Ale krótko po świętach dostaje telefon od Jean-Luka, że Melissa jest bardzo chora i chciałaby go zobaczyć. W szpitalu wyznają sobie miłość. Ona przyjmuje oświadczyny. W tym czasie Jeremy staje się sławny jako piosenkarz i autor chrześcijańskich utworów. Melissa walczy ze śmiertelną chorobą. Zakochana para nie poddaje się, kilka miesięcy później pobierają się. Kiedy wydaje się, że niebezpieczeństwo minęło i stan Melissy się poprawia, po miodowym miesiącu nagle następuje nawrót choroby. Załamany Jeremy traci wiarę w istnienie Boga, porzuca karierę, zaszywa się w samotności. Znajduje jednak kartkę napisaną przed śmiercią przez Melissę, że cierpienie nie może zniszczyć wiary, a jedynie ją umocnić. Rozdzierające serce ostatnie słowa żony, odmieniają Jeremy’ego. To wtedy pisze piosenkę „I Still Believe”.