TVP Kultura Wtorek, 08.11.2022 08:25 WĘDROWIEC POLSKI - ŻUŁAWY Reportaż, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Agnieszka Żmijewska Scenariusz: Krzysztof Koehler, Agnieszka Żmijewska Wykonawcy: Krzysztof Koehler (prowadzący) Cykl programów, którego celem jest przybliżenie historii, tradycji, kultury różnych regionów Polski. Prowadzącym ten niekonwencjonalny kulturalny przewodnik po Polsce jest poeta, literaturoznawca i krytyk literacki Krzysztof Koehler. W tym odcinku wędrowiec zabiera nas na Żuławy. W poszukiwańiu tożsamości żuławkiej odwiedza Żuławski Park Historyczny, "Gospodę Mały Holender", w której degustuje potrawy tego regionu. Na koniec trafia do Rezerwatu przyrody Mewia Łacha, położonego po obu stronach ujścia Wisły. Rezerwat chroni miejsca lęgowe różnych gatunków rybitw i siedliska żerowania. 09:00 KTÓRĘDY PO SZTUKĘ - BÓG Z RAJEM ADAMA I EWY Z EPITAFIUM NIKOLAUSA JENCKWITZA - POSADOWSKIEGO Magazyn, 5 min, Polska, 2022 Reżyseria: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Scenariusz: Anna Zakrzewska, Tomasz Filiks Obraz Bóg z rajem Adama i Ewy został namalowany prawie pół tysiąca lat temu dla upamiętnienia wrocławskiego rajcy Abrahama Jenckwitza i jego rodziny. Nieznany z imienia i nazwiska wrocławski malarz, wykorzystał jako wzór grafikę Lucasa Cranacha Starszego, która po raz pierwszy, ledwie trzy lata przed powstaniem epitafium została zamieszczona w pierwszym pełnym wydaniu luterańskiej Biblii. Obraz znajdujący się w zbiorach Muzeum Narodowego we Wrocławiu, należy do największych malowideł z tamtego czasu, opowie o nim Marek Pierzchała. 09:25 DO WIDZENIA, DO JUTRA Film obyczajowy, 82 min, Polska, 1960 Reżyseria: Janusz Morgenstern Scenariusz: Zbigniew Cybulski, Bogumił Kobiela, Wilhelm Mach Zdjęcia: Jan Laskowski Muzyka: Krzysztof Komeda Aktorzy: Teresa Tuszyńska, Grażyna Muszyńska, Barbara Baranowska, Włodzimierz Bielicki, Jacek Fedorowicz, Roman Polański, Eleonora Kałużyńska, Romuald Freyer, Tadeusz Wojtych, Tadeusz Chyła, Krzysztof Komeda, Władysław Kowalski, Adam Pawlikowski, Mieczysław Waśkowski, Zbigniew Cybulski Debiut reżyserski Janusza Morgensterna, uhonorowany I nagrodą za reżyserię na MFF w Stratford w 1961 r. i nagrodą "Srebrnego Bumerangu" za zdjęcia na festiwalu w Melbourne w 1962 r. Scenariusz napisał, wspólnie z Bogumiłem Kobielą i Wilhelmem Machem, Zbigniew Cybulski, zarazem odtwórca głównej roli, współzałożyciel, reżyser i aktor gdańskiego kabaretu studenckiego Bim-Bom. Tło wydarzeń, o których opowiada film, jest autentycznym tłem fragmentu jego życiorysu. Autentyczna jest także postać Marguerite, choć naprawdę nazywała się Francoise Bourbon. Była córką francuskiego konsula, który przebywał w Polsce w latach 1956-60. Dziewczyna miała wówczas 16 lat i uczyła się w wiedeńskim liceum, które było najbliższą szkołą z językiem francuskim. W Polsce spędzała właściwie tylko wakacje i święta. Uwielbiała atmosferę Bim-Bomu, poznała wielu młodych ludzi związanych z tym kabaretem. W filmie zakochuje się w niej pewien student, Jacek, trochę romantyk i artysta. Jego życiową dewizą jest "marzenie, które stanowi motor działania". Obiektem jego marzeń staje się właśnie Marguerite, urocza, niedosiężna córka konsula, która już jutro wyjeżdża z Polski. Młodzi chcą więc spędzić ze sobą kilka ostatnich godzin. W tę prostą i banalną historię romantycznej przygody autorzy filmu wplatają sceny realizowane w autentycznych gdańskich piwnicach studenckich, z udziałem twórców i aktorów teatrzyków Bim-Bom i Co To, próbując w ten sposób utrwalić niepowtarzalne zjawisko, jakimi były one w drugiej połowie lat 50. Pragnęli oddać ich nastrój, urodę i przesłanie, a tym samym wyrazić stan ducha, tęsknoty i urazy ówczesnej młodej inteligencji. Nerwowa gra Zbyszka Cybulskiego oddaje to wszystko, co ukrywa się w cieniu, poza wypowiadanymi słowami, lecz jest obecne w życiu: niezgoda na nietrwałość uczuć, na świat, w którym nie ma miejsca dla romantyzmu, na szczęście ulotne jak chwila. W warstwie formalnej epizody z życia studenckich kabaretów rozbijały główny wątek akcji, nadając całości styl luźnej narracji, charakterystycznej dla torującej sobie dopiero drogę francuskiej "nowej fali". "Do widzenia, do jutra" było zwiastunem, jednym z pierwszych refleksów tego zjawiska na polskim gruncie. 11:00 ARSENE LUPIN - SEZON 1 - ODC. 2 (ARSENE LUPIN) Serial kryminalny, 55 min, Szwajcaria/Niemcy/Włochy/Belgia/Francja, 1971 Reżyseria: Jean - Pierre Desagnat, Jean - Pierre Decourt, Dieter Lemmel Scenariusz: Alexandra Becker, Rolf Becker, Claude Bruler Zdjęcia: Georges Barsky, Hermann Gruber, Pierre Petit Muzyka: Jean - Pierre Bourtayre Aktorzy: Marthe Keller, Georges Descrieres, Yvon Bouchard, Roger Carel, Henri Virlojeux Adaptacja powieści Maurice ' a Leblanca pod tym samym tytułem. W latach 1972 - 74 powstało 26 odcinków, sezon I składa się z 13 odcinków. Francja, początek XX wieku. Policja ściga bezskutecznie niejakiego Arsena Lupina, który okazuje się być gentelmanem - włamywaczem, mistrzem charakteryzacji, inteligentnym i bystrym mężczyzną, szarmanckim wobec kobiet i czułym na ich wdzięki, potrafiącym znaleźć wyjście z każdej, nawet najbardziej beznadziejnej sytuacji. Przy pomocy niezawodnego asystenta Grognarda dokonuje kradzieży wielu cennych przedmiotów i biżuterii. Zawsze jest o krok dalej niż policja. Żył z kradzieży, ale jego ofiarami padali zawsze złoczyńcy. Działając poza prawem, wymierzał im sprawiedliwość. 12:15 JACK LEMMON - NIEPRZECIĘTNY EVERYMAN (JACK LEMMON, A TRUE TROUPER (ROBOCZY JACK LEMMON, NOBODY IS PERFECT)) Film dokumentalny, 53 min, Francja, 2019 Reżyseria: Julia Kupenberg, Clara Kupenberg W dokumencie mówią o Jacku Lemmonie: Marc Wanamaker, Tony Maietta, Joe McBride. Aktor zasłynął niezapomnianymi rolami filmowymi, chociaż jak sam mówi, początkowo interesował go wyłącznie teatr. Jego kariera na ekranie trwała ponad 40 lat. Debiutował pod koniec Złotego Wieku Hollywoodu, gdzie niepodzielnie rządziły wielkie wytwórnie filmowe, ale odnalazł się także we współczesności, pracując niemal do końca swych dni. Sprawdził się w "Pół żartem pół serio", "Dziwnej parze", ale także w kontrowersyjnym "Chińskim syndromie" i prowokacyjnym dramacie politycznym "Zaginiony". Przybył do Hollywood w latach 50. , kiedy triumfy święcili Clark Gable, John Wayne, Gary Cooper. A w przemyśle filmowym pojawiło się wówczas zapotrzebowanie na postaci charakterystyczne, do których pasował właśnie Jack Lemmon. Bez trudu wcielał się w przeciętnych bohaterów, chłopaków z sąsiedztwa. Przylgnął do niego wizerunek zwyczajnego faceta, który znalazł się w niezwykłej sytuacji. Bez trudu przechodził od scen komediowych do dramatycznych. To typowe dla aktorów teatralnych. Miał znakomity warsztat. Często występował też w telewizji. Zanim stał się sławny, zagrał około pięciuset ról telewizyjnych. Łowca talentów z wytwórni Columbia zwrócił na niego uwagę Harry’ego Cohna, który był znaną postacią w Hollywood, właścicielem Columbii i jednym z wielkich magnatów filmowych. Decydował o wszystkim, panował nad całą wytwórnią. Lemmon opowiadał, jak wszedł do gabinetu Cohna i stanął przed jego biurkiem sztywny ze strachu. Ten chciał, by Lemmon zmienił nazwisko, które mu nie pasowało. Ale Jack kategorycznie odmówił. W latach 50. Jack Lemmon i Judy Holliday zagrali razem w pierwszym filmie "To może się zdarzyć każdemu", w reżyserii jedynego w swoim rodzaju George’a Cukora. Przedtem Jack występował tylko w teatrze i w telewizji. Na początku hollywoodzkiej kariery grał między innymi w filmie "Mister Roberts", którego akcja rozgrywa się na statku. Przypominał komików z lat 30. i 40. , grających w szalonych komediach i wygłaszających w szybkim tempie trudne dialogi. W jego wykonaniu były bezbłędne i bardzo płynne. Od głównej roli w komedii romantycznej "To się może zdarzyć każdemu" z Judy Holliday, przeszedł bez przeszkód do takich filmów, jak "Kowboj", z Glennem Fordem. Przez całą karierę był niezwykle wszechstronny. Billy Wilder chciał, żeby Jack zagrał w "Pół żartem pół serio". Mimo Oscara za drugoplanową rolę w filmie "Mister Roberts", nie był jeszcze gwiazdą pierwszej wielkości. Ale Wilder pragnął z nim współpracować, dostrzegł jego niespodziewany temperament i skłonność do szaleństwa. Okazał się niezastąpiony w filmach "Pół żartem pół serio" i "Garsoniera". Jack Lemmon był bezbłędnie obsadzany w latach 60. Zagrał z Shirley MacLaine w "Słodkiej Irmie". W filmie "Dni wina i róż" z Lee Remick wcielił się w nieszczęsnego alkoholika. On sam miał ten problem, podobnie jak wielu jego przyjaciół, więc chciał się jakoś przyczynić do promocji zdrowia psychicznego. "Ocalić tygrysa" to bardzo mroczny, przygnębiający film. Jego bohater, Harry Stoner, odcisnął silne piętno na Lemmonie. Zidentyfikował się z tą postacią bardziej niż z innymi rolami, które grał w tym okresie. Harry Stoner to moralny bankrut. Nie miał uprzedzeń w wyborze filmów i to zapewniło mu długowieczność. Kiedy w latach 60. pojawiła się francuska Nowa Fala, wystąpił w "Kwietniowych szaleństwach" z Catherine Deneuve, jedną z największych światowych gwiazd. W latach 70. zagrał w "Makaroniarzach" z Marcello Mastroiannim. Miał europejską wrażliwość, która podobała się Europejczykom i wdzięk typowego Amerykanina. Ale jak każdy wspaniały aktor, był kameleonem, który może się przemieniać, przyjmując dowolną postać. 13:30 HRABINA COSEL - WŁADZA, ODC. 2 Serial historyczny, 48 min, 3 odc. , Polska 1967 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Zdzisław Skowroński Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Występują: Jadwiga Barańska, Mariusz Dmochowski, Stanisław Jasiukiewicz, Stanisław Milski, Ignacy Gogolewski, Henryk Borowski, Maria Homerska, Władysław Hańcza i inni Po rozwodzie z hrabią Hoymem, Anna Cosel obejmuje panowanie na dworze. Dworska kamaryla - marszałek Fürstenberg, baron Kyan, Fleming, Watzdorf, Schulenburg i inni - usiłują wykorzystać ją w swych intrygach i rozgrywkach politycznych. Anna marzy o tym, by August odzyskał koronę polską. Organizuje nawet zamach na Karola XII, który czuje się w Saksonii jak we własnym kraju. 14:30 HRABINA COSEL - UPADEK, ODC. 3 Serial historyczny, 48 min, Polska 1967 Reżyseria: Jerzy Antczak Scenariusz: Zdzisław Skowroński Zdjęcia: Bogusław Lambach Muzyka: Waldemar Kazanecki Występują: Jadwiga Barańska, Mariusz Dmochowski, Stanisław Jasiukiewicz, Stanisław Milski, Ignacy Gogolewski, Henryk Borowski, Maria Homerska, Władysław Hańcza i inni Gwiazda Karola XII blednie. Po pogromie wojsk szwedzkich pod Połtawą August ma otwartą drogę do tronu polskiego. Wyjeżdża do Warszawy i tam nawiązuje nowy romans. Anna otrzymuje polecenie usunięcia się, ale mając pisemne zobowiązanie króla do małżeństwa, postanawia walczyć. Nie udaje się jej jednak przeciwstawić dworskiej klice. Król wydaje rozkaz uwięzienia Anny. 15:30 PRZESTRZENIE SZTUKI- ŁÓDŹ Reportaż, 24 min, Polska, 2021 Reżyseria: Anna Maciejewska - Sołowińska Czwarta część reportażu poświęconego działaniom zoogniskowanym wokół tańca przeprowadzonym w Katowicach, Kielcach, Łodzi i Lublinie w ramach programu pilotażowego "Przestrzenie Sztuki", realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. 16:25 EROICA Nowela I: SCHERZO ALLA POLACCA Nowela II: OSTINATO - LUGUBRE Dramat wojenny, 80 min, Polska 1957 Reżyseria: Andrzej Munk Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Jerzy Wójcik Muzyka: Jan Krenz Występują: Edward Dziewoński, Barbara Połomska, Ignacy Machowski, Leon Niemczyk, Kazimierz Opaliński, Kazimierz Rudzki, Henryk Bąk, Mariusz Dmochowski, Roman Kłosowski, Bogumił Kobiela, Józef Kostecki, Tadeusz Łomnicki, Józef Nowak, Wojciech Siemion Jedno z czołowych osiągnięć "szkoły polskiej", będące swoistym rozrachunkiem z mitologizowaniem wojennej przeszłości. Na VIII MFF w Mar del Plata w 1959 r. "Eroica" otrzymała III Nagrodę (za najlepszy film, najlepszy scenariusz i nagrodę FIPRESCI), a wcześniej, w 1958 r. "Syrenę Warszawską" Polskiej Kroniki Filmowej. Film należy do rzadko spotykanego gatunku - składa się z dwóch luźno ze sobą związanych tematycznie nowel. Część pierwsza opowiada o warszawskim cwaniaku, który przypadkowo wciągnięty w Powstanie Warszawskie zdobywa się na czyn bohaterski, choć właściwie niepotrzebny. Gdy wybucha powstanie, Dzidziuś Górkiewicz w popłochu opuszcza stolicę. Jest dobrze zarabiającym handlarzem i nie ma ochoty ginąć. Dociera do żony w Zalesiu. Żona Dzidziusia roztacza przed nim perspektywy spokojnego życia. Tymczasem Górkiewicz ruszony porywem patriotyzmu w ostatniej chwili postanawia wrócić do walczącej Warszawy. Akcja drugiego opowiadania rozgrywa się w niemieckim oflagu i po raz pierwszy przedstawiono w niej życie polskich oficerów w obozie jenieckim w czasie ostatniej wojny. Do legendy urasta tu ucieczka por. Zawistowskiego. Tylko najbardziej wtajemniczeni wiedzą, że cały czas jest on w obozie - ukryty w przewodzie wentylacyjnym. Mimo starań i opieki kolegów bohater umiera - z zimna i samotności. A wszystko po to, by zachować legendę, która podtrzymywała na duchu wszystkich stłoczonych w obozie żołnierzy. "Eroica" to nie pierwszy przykład współpracy scenarzysty Jerzego Stefana Stawińskiego i reżysera Andrzeja Munka. Wcześniej zrealizowali film "Człowiek na torach". Po wielu samodzielnych sukcesach - Stawiński jest m.in autorem scenariusza do filmu "Kanał", a Munk zdobył wiele nagród w dziedzinie filmu dokumentalnego - ich drogi spotkały się w "Eroice". W filmie tym swoją uwagę skupili na temacie bohaterstwa. W obu nowelach przedstawili bohaterstwo, które właściwie nie przyniosło żadnego konkretnego sukcesu, ale od niego ważniejsze dla autorów stały się pobudki psychiczne kierujące postępowaniem ludzi w trudnych momentach. W ten sposób przedstawili różnorodność charakterów, bogactwo ludzkich typów - studium psychologiczne bohaterów. Film prawie całkowicie zrealizowany został w plenerach, głównie w Warszawie, w Bukowinie i na Śląsku. Jest to także pierwszy polski film szerokoekranowy. 20:00 WSTĘP DO SPEKTAKLU - NIESAMOWICI BRACIA LIMBOURG Dysk./wywiad/debata, 5 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Małgorzata Nieciecka - Mac (prowadząca) Wstęp do spektaklu "Niesamowici bracia Limbourg". Z autorem tekstu i reżyserem Beniaminem M. Bukowskim rozmawia Małgorzata Nieciecka - Mac. 20:10 NIESAMOWICI BRACIA LIMBOURG Spektakl, 55 min, Polska, 2018 Autor: Beniamin M. Bukowski Reżyseria: Beniamin M. Bukowski Zdjęcia: Łukasz Gutt P. S. C. Muzyka: Łukasz Łabonarski Aktorzy: Adam Ferency, Bartosz Buława, Mariusz Galilejczyk, Sebastian Grygo Tytułowi bracia Limbourg to postaci historyczne. Urodzeni w Niderlandach, a działający we Francji, przeszli do historii jako twórcy Bardzo Bogatych Godzinek księcia de Berry, wielkiego miłośnika sztuki, zdobionych przepięknymi miniaturami przedstawiającymi alegorie dwunastu miesięcy. W roku 1416 zarówno artyści, jak i ich mecenas zmarli na dżumę. Jednak sztuka nie jest obrazkiem historycznym. Pararela między średniowieczem a czasami współczesnymi jest oczywista. Podkreśla ją zarówno język dramatu, jak i zauważalne w tekście, całkiem współczesne poczucie humoru autora, który w średniowiecznych iluminatorach dostrzeże protoplastów współczesnej kultury obrazkowej. Ten niezwykle erudycyjny, bogaty w konteksty filozoficzne dramat jest właściwie rozpisanym na głosy traktatem mówiącym o kondycji artysty, niezmiennej i niezależnej od epoki, w której przyszło mu żyć i tworzyć. Spektakl otrzymał Nagrodę Publiczności 3. edycji festiwalu TEATROTEKA Fest oraz zdobył nagrodę Silver Remi w kategorii Arts / Cultural na międzynarodowym festiwalu World Fest Houston w 2019 roku. 00:05 PANORAMA KINA POLSKIEGO - JESTEM MORDERCĄ Thriller psychologiczny, 110 min, Polska 2016 Scenariusz i reżyseria: Maciej Pieprzyca Zdjęcia: Paweł Dyllus Muzyka: Bartosz Chajdecki Aktorzy: Mirosław Haniszewski, Arkadiusz Jakubik, Agata Kulesza, Magdalena Popławska, Karolina Staniec, Piotr Adamczyk, Tomasz Włosok, Michał Żurawski, Michał Anioł, Tomasz Borkowski, Wiesław Cichy, Izabela Dąbrowska, Piotr Garlicki, Stephanie Jaskot, Marek Karpowicz Thriller psychologiczny inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z początku lat 70. Głównym bohaterem filmu jest młody milicjant, który po niepowodzeniu dotychczasowego śledztwa, zostaje szefem grupy dochodzeniowej mającej złapać seryjnego zabójcę kobiet. Śląsk, druga połowa początek lat 70. Regionem wstrząsa seria brutalnych morderstw na kobietach, popełnianych zawsze według tego samego schematu. O sprawie nie mówi się w mediach, przepełnionych głównie peerelowską propagandą sukcesu, do czasu gdy kolejną ofiarą zabójcy pada siostrzenica pierwszego sekretarza. Wtedy komendant wojewódzki postanawia powołać specjalną grupę do złapania wampira (tak potocznie określany jest morderca), a jej szefem mianuje Janusza Jasińskiego młodego (33 lata), ale nadzwyczaj skutecznego porucznika, przykładnego męża i ojca. Janusz, mimo że pozornie nie jest typem twardziela (w odróżnieniu od swojego zastępcy i jednocześnie najlepszego kumpla, Marka), wzbudza podziw swoich współpracowników i jest też powszechnie lubiany. Grupa Zofia (od imienia pierwszej ofiary wampira) zaczyna prężnie działać, wykorzystując wszelkie dostępne ówcześnie metody. Janusz specjalnie na potrzeby powierzonego mu śledztwa zgłębia osiągnięcia zachodniej kryminalistyki. Wprowadza do prac zespołu najnowocześniejsze, znane niewielu, technologie. Korzysta z jednej z pierwszych maszyn cyfrowych/komputera. Zwraca się o pomoc do znanego, angielskiego kryminologa. To wszystko budzi początkowo nieufność przełożonych. Jednak dzięki pomysłom Janusza udaje się znacznie zawęzić krąg podejrzanych. Wampir ciągle zabija kobiety i nie daje się złapać w obmyślonej przez oficera zasadzce. Niewiele też daje wyznaczenie przez władze nagrody za wskazanie mordercy. Jednak coraz częściej w śledztwie pada nazwisko Wiesława Kalickiego. Tego podejrzanego ostatecznie pogrążają zeznania żony, Lidii Kalickiej. Jasiński aresztuje Kalickiego i tryumfuje, zyskując uznanie pierwszego sekretarza i lokalnej społeczności. Wina potencjalnego wampira jednak szybko staje się wątpliwa, więc Janusz naciskany przez zwierzchników obmyśla teorię o Kalickim jako człowieku o dwóch twarzach, wywodzącym się z patologicznego środowiska, mszczącego się za zdrady żony. Zdeprawowany jest nie tylko on, ale również cała jego rodzina. Janusz obiera nową strategię i udaje przed Wieśkiem przyjaciela jedynego człowieka, który tak naprawdę chce mu pomóc. Zaczyna z nim psychologiczną grę. Dzięki wymuszonym na innych osobach zeznaniom, Januszowi udaje się przekonać komendanta do wersji obciążającej Kalickiego. Na fali sukcesu Janusz sam zaczyna prowadzić podwójne życie: kupuje nowy dom dla rodziny, ale i kolejne prezenty dla Ani, młodziutkiej kochanki. Sumienie nie daje mu jednak spokoju. W dodatku samobójstwo i zbiorowy mord na swojej rodzinie popełnia inny, potencjalny podejrzany, na którego winę wskazuje wiele tropów. Marek chce pójść tym śladem, ale Janusz ukręca łeb sprawie i doprowadza do wyrzucenia najbliższego współpracownika i przyjaciela z pracy. Nie chce przyznać się do błędu. Ostatecznie udaje mu się doprowadzić do procesu Kalickiego. "Jestem mordercą" to opowieść o człowieku, oficerze milicji Januszu Jasińskim, którego nadmierne ambicje i własne słabości doprowadzają do upadku. Nagrody: 2016 - Gdynia (Festiwal Filmowy) - Srebrne Lwy, Nagroda za scenariusz, Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych; 2017 - Orzeł (Polska Nagroda Filmowa) - Nagroda w kategorii: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca dla Agaty Kuleszy, Najlepsza drugoplanowa rola męska dla Arkadiusza Jakubika; Nagroda PSC (Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych) dla Pawła Dyllusa. 02:35 KINO NOCNE - PAMIĘTNIK ZNALEZIONY W GARBIE (PAMIĘTNIK ZNALEZIONY W GARBIE) Tragikomedia, 104 min, Polska/Kanada 1992 Reżyseria: Jan Kidawa - Błoński Scenariusz: Jacek Kondracki, Jan Kidawa - Błoński, Zenon Olejniczak Zdjęcia: Zdzisław Najda Muzyka: Michał Lorenc Wykonawcy: Maciej Biront Aktorzy: Olaf Lubaszenko, Katarzyna Skrzynecka, Marzena Trybała, Anna Majcher, Edward Linde Lubaszenko, Bogusław Linda, Andrzej Grabarczyk, Siergiej Jurskij, Olga Kabo, Aleksander Miedwiediew, Bernard Krawczyk, Barbara Babilińska, Jan Bógdoł, Adam Siemion, Jurij Kuzniecow Tragikomiczna historia pewnej rodziny, składająca się z czterech sekwencji: "Poczęcie", "Dzieciństwo", "Wiek męski" i "Epilog". Akcja filmu obejmuje kilkadziesiąt lat; rozpoczyna się w roku 1939, a kończy w latach dziewięćdziesiątych. Opowieść o życiu kobiety, dwóch mężczyzn jej życia, oraz jej syna, Janka Garbusa, oglądamy oczami tego ostatniego - "poczętego przez stryja enkawudzistę w noc po wkroczeniu armii radzieckiej". Poczęcie. Jest rok 1939. Marię odwiedza rodzony brat jej męża Ewalda, Antoni, w mundurze oficera NKWD i brutalnie ją gwałci. Dzieciństwo. Pierwsze lata po wojnie. Marię, Ewalda i garbatego Janka znowu odwiedza Antoni, teraz ważny działacz partyjny. Proponuje Ewaldowi pomoc materialną w zamian za ukorzenie się przed władzą ludową. Ewald odmawia. Po jego śmierci Maria zaczyna żyć z Antonim. Młodość. Koniec lat sześćdziesiątych. Janek wyjeżdża na studia do Moskwy i zakochuje się w Żydówce Nadii Akselbaum. Antoni żąda, by syn zerwał z dziewczyną, gdyż małżeństwo z nią przeszkodzi mu w karierze partyjnej i zawodowej. Na uroczystości wręczenia legitymacji partyjnych Janek wygłasza przemówienie. W pewnym momencie załamuje się i ze słowami "mam was w dupie" wybiega z sali. Wraca do kraju. Wiek męski. Lata osiemdziesiąte. Francik, który przed laty wyemigrował do Niemiec, namawia Janka i jego żonę, by także wyjechali, a on pomoże im w urządzeniu się. Janek zwleka z podjęciem decyzji, w końcu ulega presji żony i 13 grudnia 1981 roku jadą do Niemiec. Tuż przed granicą psuje im się samochód. Żona Janka pieszo zmierza ku granicy, on mimo ponagleń zostaje. Epilog. Lata dziewięćdziesiąte. Antoni i Maria, bogaci biznesmeni mieszkający od lat w Niemczech, odwiedzają ojczyznę. Ojciec proponuje synowi, by razem "rozkręcili" interes związany z przeróbką śmieci. Gdy Antoni idzie po szampana, żeby uczcić przyszłe zyski, Janek odchodzi. Ojca Antoniego i syna Janka grają także ojciec i syn - Edward Linde - Lubaszenko i Olaf Lubaszenko. Jan Kidawa - Błoński debiutował filmem "Trzy stopy nad ziemią", który otrzymał Nagrodę Kinematografii za debiut 85. 04:35 NIEPROSZONY GOŚĆ Film obyczajowy, 56 min, Polska, 1986 Reżyseria: Feliks Falk Scenariusz: Feliks Falk Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Maria Pakulnis, Gabriela Kownacka, Cezary Morawski, Jan Frycz, Andrzej Blumenfeld, Roman Bartosiewicz, Jan Greber, Stanisław Iżykowski Telewizyjny film Feliksa Falka, twórcy "Wodzireja" z genialną rolą Jerzego Stuhra oraz "Bohatera roku", "Samowolki" czy "Komornika". Znany psycholog Stefan Krauze, wraca samochodem do domu, gdy niespodziewanie zostaje sterroryzowany przez bandytę, który obrabował w okolicy jubilera. Przestępca zmusza Krauzego, aby ten zabrał go do swego domu. Kiedy docierają na miejsce, ofiarą bandyty staje się także żona Stefana, Krystyna, muzykolog, która zarzuciła karierę zawodową, poświęcając się macierzyństwu. Ona nie poddaje się tak łatwo, jak jej mąż. Nie zamierza biernie czekać na rozwój wydarzeń, chce działać. Obecność oprawcy w domu małżonków, ujawnia ich ukryte konflikty i wzjemne pretensje. Zamiast się zjednoczyć w obliczu zagrożenia, para toczy między sobą bezwzględną psychologiczną rozgrywkę. Stopniowo następuje polaryzacja postaw. Krauze uważa, że trzeba postępować rozważnie, chce przeczekać najgorsze i nie prowokować przestępcy. Żona jest odmiennego zdania. Ale sprawy się komplikują, kiedy bandyta odkrywa, że w domu jest także chore dziecko. Natychmiast postanawia wykorzystać tę sytuację i bierze je jako zakładnika.