TVP Kultura Wtorek, 08.11.2022 Zmiany z dnia 09.11.2022 w stosunku do raportu z dnia 19.10.2022 (dodano pozycję programową) 16:00 DZIEDZICTWO BEETHOVENA. PRZESŁANIA DLA WSPÓŁCZESNOŚCI - BEETHOVEN - WZNIOSŁOŚĆ I ENTUZJAZM Felieton, 10 min, Polska, 2020 Scenariusz: Ewa Siemdaj Zdjęcia: Paweł Labe Wykonawcy: Shanghai Quartet Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena, organizator Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, przedstawia cykl sześciu dziesięciominutowych filmów, w których zaproszeni goście artyści i naukowcy przybliżają spuściznę kompozytora oraz próbują dać odpowiedź na pytania: dlaczego muzyka Beethovena nadal porusza i inspiruje, jakie jej cechy są aktualne dla dzisiejszego słuchacza. (dodano pozycję programową) 18:00 CO DALEJ? - HUMOR JAKO BROŃ Dysk./wywiad/debata, 19 min, Polska, 2022 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Piotr Gursztyn (prowadzący) Humor to według definicji jedna z postaci komizmu, wyrażająca się w dostrzeganiu śmiesznych stron sytuacji, ludzi czy zdarzeń. Aby był skuteczny, wymaga inteligencji zarówno u jego twórców, jak i odbiorców. Wymaga też wewnętrznej wolności. Wtedy może być bardzo skuteczną bronią. W związku z rosyjską agresją na Ukrainę pojawiły się dziesiątki memów czy filmików, w których internauci śmieją się z nieudolności rosyjskiej armii czy decyzji władz na Kremlu. W Polsce satyra polityczna ma długą tradycję, sięgającą przedwojennych kabaretów. Podczas II wojny światowej żarty na przekór terrorowi niemieckiej okupacji dodawały Polakom otuchy, były światełkiem podczas wojennej nocy. W Polsce Ludowej okresu stalinowskiego za żarty polityczne można było trafić do więzienia. Pomimo cenzury, dowcipy z przedstawicieli reżimu komunistycznego były natychmiast wychwytywane przez spragnioną normalności publiczność powojennych kabaretów. Wprowadzenie stanu wojennego pokazało, że nawet najsroższy terror i najbardziej intensywna propaganda są bezsilne wobec żartu. Okazuje się, że dzisiaj również dobry mem ma siłę rażenia nie mniejszą niż pociski przeciwpancerne, używane w walce z armią rosyjską przez ukraińskich żołnierzy. W programie udział biorą: - Wołodymyr Areniew, ukraiński pisarz i scenarzysta - Wojciech Korkuć, publicysta, grafik, absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, autor plakatów - Wiktor Świetlik dziennikarz prasowy i telewizyjny (dodano pozycję programową) 23:00 CO DALEJ? - HUMOR JAKO BROŃ Dysk./wywiad/debata, 19 min, Polska, 2022 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Piotr Gursztyn(Prowadzący) Humor to według definicji jedna z postaci komizmu, wyrażająca się w dostrzeganiu śmiesznych stron sytuacji, ludzi czy zdarzeń. Aby był skuteczny, wymaga inteligencji zarówno u jego twórców, jak i odbiorców. Wymaga też wewnętrznej wolności. Wtedy może być bardzo skuteczną bronią. W związku z rosyjską agresją na Ukrainę pojawiły się dziesiątki memów czy filmików, w których internauci śmieją się z nieudolności rosyjskiej armii czy decyzji władz na Kremlu. W Polsce satyra polityczna ma długą tradycję, sięgającą przedwojennych kabaretów. Podczas II wojny światowej żarty na przekór terrorowi niemieckiej okupacji dodawały Polakom otuchy, były światełkiem podczas wojennej nocy. W Polsce Ludowej okresu stalinowskiego za żarty polityczne można było trafić do więzienia. Pomimo cenzury, dowcipy z przedstawicieli reżimu komunistycznego były natychmiast wychwytywane przez spragnioną normalności publiczność powojennych kabaretów. Wprowadzenie stanu wojennego pokazało, że nawet najsroższy terror i najbardziej intensywna propaganda są bezsilne wobec żartu. Okazuje się, że dzisiaj również dobry mem ma siłę rażenia nie mniejszą niż pociski przeciwpancerne, używane w walce z armią rosyjską przez ukraińskich żołnierzy. W programie udział biorą: - Wołodymyr Areniew, ukraiński pisarz i scenarzysta - Wojciech Korkuć, publicysta, grafik, absolwent warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, autor plakatów - Wiktor Świetlik dziennikarz prasowy i telewizyjny (zmodyfikowano opis: Omówienie) 00:05 PANORAMA KINA POLSKIEGO - JESTEM MORDERCĄ Thriller psychologiczny, 110 min, Polska 2016 Scenariusz i reżyseria: Maciej Pieprzyca Zdjęcia: Paweł Dyllus Muzyka: Bartosz Chajdecki, Bartosz Chajdecki Aktorzy: Mirosław Haniszewski, Arkadiusz Jakubik, Agata Kulesza, Magdalena Popławska, Karolina Staniec, Piotr Adamczyk, Tomasz Włosok, Michał Żurawski, Michał Anioł, Tomasz Borkowski, Wiesław Cichy, Izabela Dąbrowska, Piotr Garlicki, Stephanie Jaskot, Marek Karpowicz Thriller psychologiczny inspirowany prawdziwymi wydarzeniami z początku lat 70. Głównym bohaterem filmu jest młody milicjant, który po niepowodzeniu dotychczasowego śledztwa, zostaje szefem grupy dochodzeniowej mającej złapać seryjnego zabójcę kobiet. Śląsk, druga połowa początek lat 70. Regionem wstrząsa seria brutalnych morderstw na kobietach, popełnianych zawsze według tego samego schematu. O sprawie nie mówi się w mediach, przepełnionych głównie peerelowską propagandą sukcesu, do czasu gdy kolejną ofiarą zabójcy pada siostrzenica pierwszego sekretarza. Wtedy komendant wojewódzki postanawia powołać specjalną grupę do złapania wampira (tak potocznie określany jest morderca), a jej szefem mianuje Janusza Jasińskiego młodego (33 lata), ale nadzwyczaj skutecznego porucznika, przykładnego męża i ojca. Janusz, mimo że pozornie nie jest typem twardziela (w odróżnieniu od swojego zastępcy i jednocześnie najlepszego kumpla, Marka), wzbudza podziw swoich współpracowników i jest też powszechnie lubiany. Grupa Zofia (od imienia pierwszej ofiary wampira) zaczyna prężnie działać, wykorzystując wszelkie dostępne ówcześnie metody. Janusz specjalnie na potrzeby powierzonego mu śledztwa zgłębia osiągnięcia zachodniej kryminalistyki. Wprowadza do prac zespołu najnowocześniejsze, znane niewielu, technologie. Korzysta z jednej z pierwszych maszyn cyfrowych/komputera. Zwraca się o pomoc do znanego, angielskiego kryminologa. To wszystko budzi początkowo nieufność przełożonych. Jednak dzięki pomysłom Janusza udaje się znacznie zawęzić krąg podejrzanych. Wampir ciągle zabija kobiety i nie daje się złapać w obmyślonej przez oficera zasadzce. Niewiele też daje wyznaczenie przez władze nagrody za wskazanie mordercy. Jednak coraz częściej w śledztwie pada nazwisko Wiesława Kalickiego. Tego podejrzanego ostatecznie pogrążają zeznania żony, Lidii Kalickiej. Jasiński aresztuje Kalickiego i tryumfuje, zyskując uznanie pierwszego sekretarza i lokalnej społeczności. Wina potencjalnego wampira jednak szybko staje się wątpliwa, więc Janusz naciskany przez zwierzchników obmyśla teorię o Kalickim jako człowieku o dwóch twarzach, wywodzącym się z patologicznego środowiska, mszczącego się za zdrady żony. Zdeprawowany jest nie tylko on, ale również cała jego rodzina. Janusz obiera nową strategię i udaje przed Wieśkiem przyjaciela jedynego człowieka, który tak naprawdę chce mu pomóc. Zaczyna z nim psychologiczną grę. Dzięki wymuszonym na innych osobach zeznaniom, Januszowi udaje się przekonać komendanta do wersji obciążającej Kalickiego. Na fali sukcesu Janusz sam zaczyna prowadzić podwójne życie: kupuje nowy dom dla rodziny, ale i kolejne prezenty dla Ani, młodziutkiej kochanki. Sumienie nie daje mu jednak spokoju. W dodatku samobójstwo i zbiorowy mord na swojej rodzinie popełnia inny, potencjalny podejrzany, na którego winę wskazuje wiele tropów. Marek chce pójść tym śladem, ale Janusz ukręca łeb sprawie i doprowadza do wyrzucenia najbliższego współpracownika i przyjaciela z pracy. Nie chce przyznać się do błędu. Ostatecznie udaje mu się doprowadzić do procesu Kalickiego. "Jestem mordercą" to opowieść o człowieku, oficerze milicji Januszu Jasińskim, którego nadmierne ambicje i własne słabości doprowadzają do upadku. Nagrody: 2016 - Gdynia (Festiwal Filmowy) - Srebrne Lwy, Nagroda za scenariusz, Nagroda Sieci Kin Studyjnych i Lokalnych; 2017 - Orzeł (Polska Nagroda Filmowa) - Nagroda w kategorii: Najlepsza drugoplanowa rola kobieca dla Agaty Kuleszy, Najlepsza drugoplanowa rola męska dla Arkadiusza Jakubika; Nagroda PSC (Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych) dla Pawła Dyllusa.