TVP Kultura Niedziela, 27.11.2022 07:00 BLUES MINUS. JONASZ KOFTA - NAJWIĘKSZE PRZEBOJE Artystyczne/estradowe (widowisko), 47 min, Polska, 1994 Autor: Jonasz Kofta Reżyseria: Jan Szurmiej Scenariusz: Jaga Koftowa Wykonawcy: Czesław Niemen, Edyta Geppert, Edyta Górniak, Kayah, Barbara Melzer, Wojciech Dmochowski, Robert Janowski, Jakub Sienkiewicz, Paweł Perliński, Mariusz Bogdanowicz, Wojciech Kowalewski, Cygański Teatr Muzyczny "Terno" W programie koncertu słynne piosenki Jonasza Kofty wykonują Czesław Niemen i Edyta Geppert. 08:00 NABOŻEŃSTWO EWANGELICKIE W KOSZALINIE (27.11.22) Sprawozdanie, 60 min, Polska, 2022 Autor: Małgorzata Biesiada Nabożeństwo ewangelickie przybliży wszystkim tradycję religijną Kościoła ewangelickiego w Polsce. Ukaże specyfikę nabożeństwa luterańskiego oraz pozwoli uczestniczyć w niedzielnym wydarzeniu modlitewnym. Dzięki transmisji nabożeństwa wierni Kościoła Ewangelicko - Augsburskiego będą mieli możliwość uczestnictwa w modlitwie z domu. Parafia ewangelicka w Koszalinie gromadzi wielu ewangelików, chcących spotkać się z Bogiem i Jego Słowem. 09:05 OD UCHA DO UCHA - ADAM SZTABA O MUZYCE - POLONEZ WOJCIECHA KILARA Koncert, 25 min, Polska, 2017 Scenariusz: Adam Sztaba, Grzegorz Kućmierz Wykonawcy: Adam Sztaba, Adam Sztaba (prowadzący), Orkiestra Sinfonia Varsovia W koncercie wystąpiła Orkiestra Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Adama Sztaby. Wykonano: Poloneza Wojciecha Kilara z suity orkiestrowej do filmu "Pan Tadeusz". Na przykładzie tego utworu dyrygent przybliżył widzom temat elementów dzieła muzycznego. 09:45 MAŁY KOMINIARCZYK BENJAMINA BRITTENA (BENJAMIN BRITTEN - IL PICCOLO SPAZZACAMINO) Film dokumentalny, 40 min, Szwajcaria, 2020 Reżyseria: Fabio De Luca Chór dziecięcy Clairiere podejmuje wyzwanie wyjątkowej produkcji: opery "The Little Sweep", czyli "Mały Kominiarczyk" Benjamina Brittena. To intrygujące, dające do myślenia, a jednocześnie bardzo przyjemne spojrzenie na operę dla dzieci. Dokument pokazujący realizację ich marzeń, w towarzystwie eksperta, chórmistrzyni Brunelli Clerici. 12:25 ZEZOWATE SZCZĘŚCIE Komediodramat, 110 min, Polska 1960 Reżyseria: Andrzej Munk Scenariusz: Jerzy Stefan Stawiński Zdjęcia: Jerzy Lipman i Krzysztof Winiewicz Muzyka: Jan Krenz Występują: Bogumił Kobiela, Maria Ciesielska, Helena Dąbrowska, Barbara Kwiatkowska, Krystyna Karkowska, Barbara Połomska, Irena Stalończyk, Tadeusz Bartosik, Henryk Bąk, Aleksander Dzwonkowski, Wojciech Lityński, Kazimierz Opaliński, Jerzy Pichelski, Wojciech Siemion, Wiesław Gołas, Adam Pawlikowski i inni "...powoli zaczynam rozumieć impulsy, które kierowały moim postępowaniem. Otóż chyba zawsze usiłowałem, całkiem nieświadomie, przystroić się w szaty uznanego przez opinię bohatera danego historycznego okresu. W życiu dziecka był nim harcerz, później podchorąży, wreszcie konspirator... Wszystkie te etapy przebiegłem w bezowocnej pogoni za życiowym powodzeniem. Czy mogłem przypuszczać, że wszędzie czeka mnie nieuchronna klęska?..." - tak podsumował swoje pechowe życie główny bohater opowiadania Jerzego Stefana Stawińskiego "Sześć wcieleń Jana Piszczyka". Nowela stała się kanwą scenariusza do "Zezowatego szczęścia" - filmu, który ugruntował wysoką pozycję Andrzeja Munka wśród polskich reżyserów debiutujących po wojnie. O klasie tego twórcy wiele mówiła już "Eroica" (1958) - do dziś uznawana za arcydzieło szkoły polskiej. "Zezowate szczęście" dowiodło jednak, że Munk to nie tylko mistrz w obnażaniu fałszu narodowych stereotypów i symboli. Pokazało biegłość twórcy w operowaniu zarówno językiem tragedii, jak i komedii. Stało się też świadectwem wyczulenia reżysera na problemy współczesności, takie jak choćby przerost biurokracji i jego konsekwencje. Wartość "Zezowatego szczęścia" ujawnia się jeszcze w czym innym. Film ów jest mianowicie zdumiewająco udanym połączeniem różnych stylów i poetyk. Krytycy znaleźli w dziele Munka zjadliwą ironię, groteskę, elementy czysto komediowe i dramatyczne oraz cechy powiastki filozoficznej w duchu wolteriańskim. Przy tak dużej różnorodności i "rozrzucie" stylistycznym próżno szukać w "Zezowatym szczęściu" zgrzytów, zbędnych scen, chybionego aktorstwa. W warstwie fabularnej film Munka stanowi studium postawy obecnej w każdej epoce i w każdym społeczeństwie. "Zezowate szczęście" opowiada bowiem o - by użyć określenia krytyka - "żywocie oportunisty poczciwego". Jest nim Jan Piszczyk, rewelacyjnie grany przez Bogumiła Kobielę. Już od wczesnej młodości jego głównym celem było płynąć na fali koniunktury, być zawsze "kimś", jak najlepiej dopasować się do aktualnej tendencji społecznej i politycznej. Zaczął już przed wojną, kiedy jako chłopiec zapisał się do harcerstwa. Niestety, mimo usilnych starań, skompromitował się na defiladzie. Niezrażony niepowodzeniem zapragnął zostać korporantem, lecz podczas antysemickich zajść na uniwersytecie wzięto go za Żyda. Podczas wojny włożył upragniony mundur podchorążego, ale trafił do oflagu. Tu na domiar złego uznano go za szpiega. Nie lepiej powiodło mu się w konspiracyjnej organizacji podziemnej. Wreszcie wraz z nastaniem socjalistycznego państwa wydawało się, że los wreszcie się do Piszczyka uśmiechnął. Nie na długo. 15:05 BARBARA HANNIGAN. CRAZY GIRL CRAZY ("GIRL CRAZY" WITH HANNIGAN) Koncert, 83 min, Szwecja, 2020 Reżyseria: Mans Par Fogelberg Wykonawcy: Barbara Hannigan, Barbara Hannigan, Goteborska Orkiestra Symfoniczna Koncert z udziałem światowej sławy śpiewaczki i dyrygentki Barbary Hannigan i Gothenburg Symphony Orchestra, podczas którego usłyszymy suitę z musicalu "Girl Crazy" Gershwina. W programie ponadto Haydn, Debussy i Schonberg. 20:00 NA KARUZELI ŻYCIA (WONDER WHEEL) Dramat, 96 min, USA, 2017 Reżyseria: Woody Allen Scenariusz: Woody Allen Aktorzy: Kate Winslet, Juno Temple, Justin Timberlake Mickey Rubin, ratownik z Coney Island, marzy o karierze dramatopisarza, chce być jak sławny laureat Nagrody Nobla z 1936 r. w dziedzinie literatury, Eugene O'Neill. To on jest narratorem w filmie. To historia czeterech bohaterów, których losy są związane z parkiem rozrywki na Coney Island. Lata 50. ubiegłego stulecia. Carolina, córka Humpty'ego Rannella, operatora karuzeli, pojawia się po długiej nieobecności w poszukiwaniu Ginny Rannell, drugiej żony swego ojca, która pracuje w niewielkim barze jako kelnerka. Dziewczyna błaga macochę, by pozwoliła jej zamieszkać z nimi. Ojciec wyrzucił ją z domu, gdy związała się z gangsterem Frankiem i dla niego zrezygnowała z dalszej nauki w college'u. Caroline wyznaje, że uciekła od Franka, bo ten chce ją zabić za to, że wydała go FBI. Ostatecznie Humpty przyjmuje córkę z powrotem, pod warunkiem, że zacznie oszczędzać pieniądze i wróci do college'u. Ginny, która załatwia jej prace w barze, sama ma za sobą burzliwą przeszłość. Była aktorką, żyła w udanym związku. Pierwszy mąż zostawił ją, bo miała skłonności do flirtowania. Wyszła za Humpty'ego, gbura i trzeźwiejącego alkoholika, nie jest z nim szczęśliwa. Razem wychowują jednak jej nieletniego syna Ritchiego, który sprawia duże problemy. Ginny romansuje z młodszym od siebie Mickeyem Rubinem, któremu imponuje jej życiowe doświadczenie. Kiedy Carolina i Mickey poznają się przypadkowo, on jest nią zafascynowany. Wydaje się mu, że ją kocha, jednocześnie nie potrafi się wyrzec Ginny. A kiedy ta uświadamia sobie, co łączy ukochanego z jej pasierbicą, staje się coraz bardziej zazdrosna. Tymczasem na horyzoncie pojawiają się gangsterzy, którzy szukają Caroliny. 23:25 TRAFFIC (TRAFFIC) Dramat społeczno - obyczajowy, 141 min, USA 2000 Reżyseria: Steven Soderbergh Scenariusz: Stephen Gaghan Występują: Michael Douglas, Benicio Del Toro, Catherine Zeta - Jones, Don Cheadle, Luiz Guzman, Dennis Quaid, Steven Bauer, Erika Christensen, Miguel Ferrer, Amy Irving i inni Pomysł na scenariusz filmu Stevena Soderbergha ("Seks, kłamstwa i kasety wideo", "Kafka", "Król wzgórza", "Erin Brockovich", "Co z oczu, to z serca") został zaczerpnięty z prezentowanego w brytyjskiej telewizji Channel 4 serialu "Traffik" Simona Moore'a o różnych aspektach walki z narkomanią. Również film Soderbergha pokazuje ten problem z rozmaitych punktów widzenia: mafiosów stojących na czele narkotykowych karteli, drobnych dilerów i ich klientów, wysokich urzędników administracji rządowej walczących "z urzędu" z tą plagą, dobrych i złych policjantów, wymiaru sprawiedliwości. Reżyser ukazuje ich działania z niemal dokumentalną dokładnością, anonsując zmiany miejsca akcji napisami i odmienną tonacją kolorystyczną: wydarzenia rozgrywające się w Meksyku są ukazane w barwach sepii, te rozgrywające się w Stanach Zjednoczonych - w chłodnej zieleni, błękicie i szarościach. I choć wielokrotnie w kinie podejmowano te same wątki, prezentowano takich bohaterów i sytuacje, to jednak "Traffic" do końca ogląda się z wielką uwagą, nie tylko ze względu na doborową obsadę, ale i umiejętne poprowadzenie poszczególnych wątków i postaci. "Traffic" zasłużenie otrzymał 4 Oscary: za reżyserię, scenariusz, montaż i dla najlepszego aktora drugoplanowego (Benicio Del Toro, uhonorowany też za tę rolę Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie i Złotym Globem). Drugi Złoty Glob przyznano dziełu Soderbergha za scenariusz. Dwaj meksykańscy policjanci, Javier Rodriguez i Manolo Sanchez, zostają wciągnięci przez generała Arturo Salazara w walkę z potężnym kartelem narkotykowym z Tijuany, którym kierują bracia Obregonowie. Generał poleca im odszukać i sprowadzić Francisco Floresa, płatnego zabójcę pracującego dla kartelu, który generał chce zniszczyć. Tymczasem w San Diego w USA policjanci z agencji do walki z narkotykami DEA aresztują niejakiego Eduardo Ruiza, również należącego do kartelu z Tijuany. W zamian za nietykalność Ruiz zgadza się zeznawać przeciwko Carlosowi Ayali, głównemu dystrybutorowi narkotyków kartelu w regionie San Diego. Dopiero po aresztowaniu Carlosa, jego żona Helena Ayala, będąca w ciąży z drugim dzieckiem, dowiaduje się, czym naprawdę zajmował się jej mąż, rzekomy biznesmen z branży budowlanej. Schwytany Flores zostaje zmuszony torturami przez ludzi Salazara do wyjawienia adresów szefów kartelu. Czekając na proces Ayali policjanci z wydziału antynarkotykowego prowadzą obserwację jego żony. Helena dostaje ostrzeżenie od braci Obregonów, którym Carlos był winien dużą sumę pieniędzy. Ma zwrócić dług, w przeciwnym razie bracia grożą porwaniem jej synka. W obawie o dziecko i przyszłość swojej rodziny Helena decyduje się działać. Kontaktuje się z braćmi Obregon, składając im ofertę korzystną dla obu stron. Domaga się jednak zlikwidowania Ruiza i anulowania długu. W Stanach Zjednoczonych do kierowania walką ze zorganizowanym przemysłem narkotykowym zostaje tymczasem wyznaczony sędzia Sądu Najwyższego Ohio, Robert Wakefield, który bardzo ambicjonalnie podchodzi do nowych zadań i liczy na szybkie efekty. Dlatego podwójnym ciosem jest dla niego wiadomość, że jego ukochana jedynaczka, 16 - letnia Caroline, wzorowa uczennica, również jest uzależniona od narkotyków, co jej matka, Barbara, od pół roku ukrywała przed mężem. Flores zastawia pułapkę na Ruiza, ale w zamachu zamiast Ruiza ginie jeden z policjantów. Ginie też Flores, zastrzelony w odwecie za swoją zdradę. W tym czasie Rodriguez i Sanchez dokonują sensacyjnego odkrycia dotyczącego generała Salazara. 02:05 TERAZ ANIMACJE! - WYCHODZĘ PO PAPIEROSY (I’M GOING OUT FOR CIGARETTES / JE SORS ACHETER DES CIGARETTES) Film animowany, 13 min, Francja, 2018 Reżyseria: Osman Cerfon Scenariusz: Osman Cerfon Wykonawcy: Manon Bresch, Valentin Gevraise Krótki film animowany. Wielokrotnie nagradzany film animowany o chłopcu samotnie wychowywanym przez matkę. Ojciec wyszedł kiedyś tylko po papierosy i już nie wrócił, a syn od tamtej pory ucieka w świat fantazji. 02:35 KINO NOCNE - ZABICIE ŚWIĘTEGO JELENIA (KILLING OF A SACRED DEER, THE) Thriller, 115 min, Irlandia/USA 2017 Reżyseria: Jorgos Lanthimos Scenariusz: Efthymis Filippou, Jorgos Lanthimos Aktorzy: Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Raffey Cassidy, Alicia Silverstone Główny wątek filmu skupia się na znanym kardiochirurgu, który zaprzyjaźnia się z tajemniczym nastolatkiem, jak się później okazuje, mającym związek z przeszłością lekarza. Kiedy chirurg przedstawia chłopca rodzinie, następuje cała seria nieprzewidzianych tragicznych zdarzeń. Steven Murphy jest wybitnym specjalistą, może poszczycić się wieloma znaczącymi osiągnięciami w dziedzinie kardiochirurgii. Szczęście dopisuje mu także w życiu osobistym, jest zamożny, ma wspaniałą żonę i dwoje dzieci, 14 - letnią córkę Kim i młodszego o dwa lata syna Boba. Pewnego razu po skończonej trudnej operacji na otwartym sercu, Steven idzie do knajpki coś zjeść. Tu poznaje 16 - letniego Martina. Przypadkowa znajomość rozwija się. Steven zaprasza Martina do swego domu na kolację. Żal mu chłopca, który przed 10 laty stracił ojca w wypadku samochodowym. W rewanżu Martin prosi, by Steven odwiedził go w domu jego matki. Od tego czasu na rodzinę Murphych spadają same nieszczęścia. Ich idealny dotąd świat zamienia się w piekło. Kiedy Martin znowu spotyka się ze Stevenem, wyjawia mu wreszcie prawdę o okolicznościach śmierci swego ojca. Następny krok należy do Stevena, który musi złożyć ofiarę, by ratować swoją rodzinę. Złota Palma na festiwalu w Cannes w 2017 za najlepszy scenariusz.