TVP Kultura Czwartek, 01.12.2022 11:00 JAN SERCE - ODC. 3/10 - MGIEŁKA Serial obyczajowy, 68 min, Polska, 1981 Reżyseria: Radosław Piwowarski Scenariusz: Zbigniew Kamiński, Radosław Piwowarski Zdjęcia: Witold Adamek Muzyka: Seweryn Krajewski Aktorzy: Kazimierz Kaczor, Marian Kociniak, Jadwiga Jankowska - Cieślak, Anna Nehrebecka, Krystyna Feldman, Sława Kwaśniewska, Ewa Frąckiewicz, Ewa Jeziorna, Jadwiga Kuryluk Przyjaciel Janka, Piotr, namawia go na wizytę w biurze matrymonialnym. Janek składa ofertę i otrzymuje zaproszenie na bal organizowany przez biuro. Poznaje smutną, wrażliwą dziewczynę i już wie, że to o niej właśnie marzył przez całe życie. Umawia się z nią na spotkanie następnego dnia. Niestety, dziewczyna nie przychodzi. Janek szuka jej dniami i tygodniami - bezskutecznie. 12:25 HITCHCOCK/TRUFFAUT (HITCHCOCK/TRUFFAUT) Film dokumentalny, 76 min, Francja/USA, 2015 Reżyseria: Kent Jones Film to oglądany po latach zapis legendarnego spotkania dwóch wizjonerów kina. Historia realizacji wywiadu rzeki, przeprowadzonej przez osiem dni rozmowy między wielkimi reżyserami, których na pierwszy rzut oka, poza pasją do kina, nic nie łączy. Z jednej strony dystyngowany człowiek legenda: Alfred Hitchcock, uznawany wówczas za najsprawniejszego rzemieślnika w historii kina, z drugiej młody gniewny: znajdujący się u progu kariery Francois Truffaut, wywrotowiec, rzecznik kina autorskiego, współtwórca francuskiej Nowej Fali. Autorzy filmu, korzystając ze wspaniałych materiałów archiwalnych, wzbogacają historię wypowiedziami twórców współczesnego kina: Martina Scorsese, Oliviera Assayasa, Petera Bogdanovicha, Wesa Andersona, Kiyoshi Kurosawy i wielu innych, by opowiedzieć historię spotkania dwóch pozornie przeciwstawnych żywiołów. Oglądane dziś zderzenie tych osobowości budzi na nowo pytanie: czym jest kino? Czy tylko tanią, wyrastającą z jarmarcznych sztuczek, wyolbrzymioną i spulchnioną przez gigantyczne budżety i lata pogoni za nowinkami technicznymi papką dla mas? Czy może polem dla artystów, narzędziem umożliwiającym przekazywanie swojego credo w sposób najpełniejszy, w stopniu nieosiągalnym dla malarzy, rzeźbiarzy, poetów, pisarzy, muzyków? Zapis spotkania Truffauta z Hitchcockiem to prawdziwa uczta dla kinomanów, swoisty podręcznik myślenia o i pojmowania kina. To film o historii powstania biblii kinomanów, wydanej po raz pierwszy w 1966 roku, kształtującej kilka pokoleń twórców i miłośników X Muzy. Ale przede wszystkim film oddaje sprawiedliwość wielkiemu Alfredowi Hitchcockowi, twórcy, który udowodnił, że nawet najbardziej dopasowany klucz do serca widzów, otwiera je dopiero w rękach prawdziwego artysty. 16:10 ŻYCIE W CRANFORD S.I - ŻYCIE W CRANFORD, ODC. 1 (CRANFORD) Serial obyczajowy, 53 min, Wielka Brytania, 2007 Autor: Elizabeth Gaskell Reżyseria: Simon Curtis, Steve Hudson Scenariusz: Heidi Thomas Aktorzy: Judi Dench, Julia Mckenzie, Imelda Staunton, Lisa Dillon, Jim Carter Anglia lata 40. XIX wieku, rok z życia mieszkańców małego miasteczka Cranford, stających w obliczu licznych zmian. 20:00 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - WSTĘP DO FILMU - HARRY ANGEL Dysk./wywiad/debata, 5 min, Polska, 2022 Łukasz Jasina rozmawia z krytykiem filmowym Łukaszem Adamskim o filmie "Harry Angel", reż. Alan Parker. 20:05 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - HARRY ANGEL (ANGEL HEART) Thriller, 113 min, USA 1987 Scenariusz na podstawie powieści "Falling Angel" Williama Hjortsberga i reżyseria: Alan Parker Zdjęcia: Michael Seresin Muzyka: Trevor Jones Wykonawcy: Mickey Rourke, Robert De Niro, Lisa Bonet, Charlotte Rampling, Stocker Fontelieu, Brownie McGhee, Michael Higgins, Elizabeth Whitcraft, Eliott Keener, Charles Gordone, Dann Florek i inni Na początku hollywoodzkiej kariery Mickey Rourke został okrzyknięty kolejnym "buntownikiem bez powodu". Manieryczny, zblazowany budził wiele kontrowersji, szokował, ale i zachwycał. Gwiazdor o wyglądzie brutala i ciepłym głosie, z kilkudniowym zarostem i brylantyną na włosach stał się ulubieńcem nie tylko kobiet. Wyspecjalizował się w portretowaniu twardych i niepokornych facetów, a dobre opinie o jego kolejnych kreacjach przeplatały się z negatywnymi. Zwrócił uwagę krytyki niewielką rolą w kryminale "Żar ciała" (1981), następne lata przyniosły filmy "Diner", "Eureka", "Rumble Fish". Za największy sukces artystyczny i komercyjny zostały uznane: "Rok smoka", "9 i pół tygodnia", "Ćma barowa" i właśnie "Harry Angel". Mickey Rourke przyjął w filmie sposób mówienia i poruszania się przywołujący na pamięć Marlona Brando, krytyka uznała go zresztą swego czasu za następcę wielkiego aktora. Obok wspaniałej gry Mickeya Rourke na uwagę zasługują niezwykła intryga, znakomite zdjęcia i niesamowita atmosfera, która wprowadza widzów w mistyczny świat okultyzmu i satanizmu. "To najbardziej upiorny film, jaki kiedykolwiek zrealizowano, pełen odniesień i symboli" - pisała prasa. "To film o niemożności ucieczki przed samym sobą, przed własnym przeznaczeniem". Już pierwsza scena wprowadza w niesamowity nastrój. Nocą w ślepej uliczce na tyłach domów w jakiejś nędznej dzielnicy miasta, pośród pojemników na śmieci leżą we krwi zwłoki mężczyzny. W drugiej scenie pojawia się bohater filmu - w szerokim długim płaszczu, zaniedbany, nieogolony, porusza się ciężkim, chwiejnym krokiem. Jest rok 1955 w Nowym Jorku. Tajemniczy mężczyzna, wyglądający na przegranego, to prywatny detektyw Harry Angel, specjalizujący się w rozwodach i sprawach ubezpieczeniowych. Detektyw otrzymuje od niejakiego Louisa Cyphre'a (Robert De Niro) nietypowe zadanie odnalezienia Johnny'ego Favorite'a, słynnego przed laty śpiewaka jazzowego. Johnny zaciągnął dług, którego nie spłacił. Ranny w czasie wojny stracił pamięć, został umieszczony w specjalnej klinice dla kombatantów. Niestety, zniknął ze szpitala w tajemniczych okolicznościach. Jak zeznaje pielęgniarka, został wypisany przez tajemniczą parę. Angel składa wizytę doktorowi Fowlerowi, który wyraźnie coś ukrywa. Próbuje wymusić na nim zeznania, zamyka go, a gdy wraca ponownie, znajduje doktora martwego. Przerażony rozwojem sytuacji detektyw chce zrezygnować z dalszego dochodzenia, jednak Louis kusi go bardzo wysokim honorarium. Harry dowiaduje się o kochankach Johnny'ego - zajmującej się magią Margaret Krusemark (Charlotte Rampling) oraz prowadzącej sklep zielarski Murzynce Proudfoot. Podążając ich tropem wyjeżdża do Nowego Orleanu, gdzie spotyka się z Margaret i jednym z muzyków z dawnego zespołu Favorite'a. Próbuje nakłonić kobietę do zwierzeń, ale ona nie chce wracać do przeszłości. Nie chce z nim rozmawiać także czarnoskóry gitarzysta. Okazuje się, że Proudfoot zmarła, przy grobie detektyw natyka się na jej córkę, Epiphany (Lisa Bonet), z którą przeżywa miłosną ekstazę w hotelowym pokoju. Od niej dowiaduje się, że Johnny był demonem zła, zaprzedał duszę diabłu, by stać się sławnym. Wkrótce giną wszystkie osoby, z którymi Angel próbował nawiązać kontakt. Zostaje zamordowany muzyk, następnie detektyw znajduje ciało Margaret z wydartym sercem. Składa wizytę jej ojcu, który odsłania w końcu przed nim mroczną prawdę. 22:30 REPUBLIKA. NARODZINY LEGENDY Film dokumentalny, 51 min, Polska, 2017 Reżyseria: Ryszard Kruk Zdjęcia: Łukasz Kajetan Pochylski, Wojciech Budny, Ryszard Kruk Film dokumentalny o legendarnym zespole muzycznym Republika. W połowie lat 70. w Toruniu działało środowisko skupione wokół Studenckiego Klubu Pracy Twórczej Od Nowa. Waldek Rudziecki kieruje klubem i organizuje warunki, dzięki którym młodzi muzycy mają po prostu gdzie i na czym grać oraz zaprasza do Torunia ciekawe kapele z całego kraju. Sławek Ciesielski i Paweł Kuczyński wraz z braćmi Rucińskimi tworzą Res Publicę. Dołącza do nich Grzegorz Ciechowski, który szybko wyrasta na lidera. Charyzmatyczny poeta i kompozytor wyznacza nowy styl. Powstaje Republika. Nikt wcześniej tak nie grał. Ich muzyka porywa tłumy. Andrzej Ludew tworzy logo i republikarycę. Czarno - białe pasy stają się ich znakiem rozpoznawczym, a Kombinat jednym z najważniejszych utworów tamtych czasów. Zespół zyskuje ogromną popularność, nieustannie jest w czołówce listy przebojów, zdobywa złotą płytę. W radiowej Trójce pojawia się kreowany reportaż i nie pomaga późniejsze dementi. Płyną listy od zdecydowanych przeciwników, jak i zagorzałych fanów. Ciechowski inspiruje do czytania Herberta, Orwella, Kurta Vonneguta. Ania kończy wówczas szkołę podstawową i jeździ na wszystkie koncerty, ale wiemy, że za kilka lat będzie żoną Grzegorza. Zespół wydaje kolejną płytę, która osiąga sukces, kolejne utwory zyskują miano hitów. Muzycy wchodzą do studia, by nagrać kolejny album i w tym momencie zespół się rozpada. Historia przyjaźni i rodzącego się fenomenu porusza również kontekst historyczny czasów i miejsca twórczego fermentu. Autorzy filmu wykorzystali ciekawe mało znane archiwa filmowe Republiki oraz muzykę i niepublikowane zdjęcia zespołu Res Publica. Niewątpliwie interesujące są jazzowe interpretacje i omówienia utworów Republiki przez Bogdana Hołownię. Film opowiada o pierwszym okresie działalności zespołu Republika, zakończonym jego rozpadem w 1986 roku. Skłania do pytania, co decyduje o sukcesie? W jaki sposób spośród wielu muzyków wywodzących się ze środowiska toruńskiej Od Nowy to właśnie Republika stała się najważniejszym zespołem dla tak wielu ludzi? Talentem, ciężką pracą, odrobiną szczęścią, czy dzięki połączeniu tych elementów przez przyjaźń? 23:40 GOMORRA S.III - ODC. 27 (GOMORRA S. 1 - 3) Serial kryminalny, 51 min, Włochy/Niemcy 2014 Scenariusz na podstawie książki Roberto Saviano Aktorzy: Salvatore Esposito, Marco D'Amore, Cristiana Dell'Anna, Fortunato Cerlino Ciro po stracie marzeń i najbliższych wyrusza do Bułgarii, gdzie nawiązuje współpracę z miejscowym dealerem narkotyków, Valentinem i jego synem Mladenem. Ciro odpowiada za transport narkotyków i nielegalnych imigrantów. Tymczasem relacje z bułgarskim bossem stają się coraz bardziej toksyczne. Upokorzony Ciro nie wytrzymuje presji. W Sofii Ciro poznaje Enza, zwanego Błękitna Krew, wnuka nieżyjącego bossa jednego z najstarszych neapolitańskich klanów. Odkrywa, że chłopak posługuje się fałszywą gotówką.