TVP Historia Środa, 07.12.2022 Zmiany z dnia 23.11.2022 w stosunku do raportu z dnia 09.11.2022 (dodano pozycję programową) 08:00 POLSKA NA MUNDIALU - ODC. 13 Reportaż, 10 min, Polska, 2018 Autor: Zbigniew Rytel Reżyseria: Zbigniew Rytel Scenariusz: Zbigniew Rytel O wadze piłkarskich mistrzostw świata nie ma sensu się rozwodzić, jest ona oczywista dla każdego, kto choć trochę interesuje się sportem. Obok Igrzysk Olimpijskich jest to bez wątpienia najważniejsze wydarzenie sportowe na świecie. Polscy piłkarze dotychczas występowali na tych zawodach siedem razy (1938, 1974, 1978, 1982, 1986, 2002, 2006). W siedmiu turniejach rozegrali 31 meczów, w których 15 razy zwyciężali, 11 razy przegrywali i 5 razy remisowali. Strzelili w nich 44 bramki, a stracili 40. Udział w każdym z siedmiu turniejów poprzedzony był walką kwalifikacyjną i te dwie historie (eliminacje i turniej główny) mają złożyć się na historię udziału polskich piłkarzy w mistrzostwach świata opisaną w kolejnych odcinkach serialu. Założeniem jest, że jeden odcinek będzie trwał 6 - 8 minut i raz będzie obejmował cały turniej mistrzostw świata (np. pierwsze zawody z udziałem Polaków Francja 1938 r.), a innym razem tylko jeden, szczególny, wyjątkowy mecz (np. mecz z RFN w półfinale MŚ ’ 74 lub mecz o 3. miejsce w tym samym turnieju, wygrany z Brazylią). (dodano pozycję programową) 08:20 RZECZPOSPOLITA NIEODBUDOWANA - RZECZPOSPOLITA NIEODBUDOWANA. POZNAŃ Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Cyprian Demianiuk Scenariusz: Piotr Kornobis Zdjęcia: Marek Rozwadowski Muzyka: Antoni Wojnar Zapraszamy w podróż po Rzeczypospolitej Nieodbudowanej - do miejsc celowo zniszczonych i świadomie nieodbudowanych przez dwa totalitaryzmy - narodowy socjalizm i komunizm. W cyklu traktujemy nieistniejące już zabytki jako punkt wyjścia do szerszych, a przez to ciekawszych opowieści o naszym wspólnym środkowoeuropejskim dziedzictwie. Piękno utracone w dziejowych kataklizmach jest dla nas świadectwem żywotności i geniuszu pokoleń mieszkańców Rzeczypospolitej. Dzięki wartkiej narracji i nowoczesnym technologiom przywracamy wspólnotom fragmenty ich dziedzictwa - odzyskujemy piękno, budzimy fascynację nim i rozbudzamy potrzebę szacunku dla pracy przeszłych pokoleń. (dodano pozycję programową) 18:00 PASZPORTY WOLNOŚCI - PIOTR HLEBOWICZ Film dokumentalny, 25 min, Polska, 2022 Reżyseria: Sławomir Koehler Scenariusz: Sławomir Koehler Zdjęcia: Mariusz Rakowski, Łukasz Dobrowolski, Tomasz Kowalewski, Michał Jarosiński, Maciej Uchmański Muzyka: Marcin Sady Nieznani bohaterowie 'Solidarności". Kontynuacja cyklu z 2021 roku. Piotr Hlebowicz. Urodził się 02 III 1963 r. w Morągu. Od września 1980 roku działał w strukturach NSZZ Solidarność Rolników. W 1981 r. wraz z ojcem brał udział w tworzeniu struktur S RI w rejonie Gdowa. W 1982 r. był jednym z założycieli podziemnego pisma Kurierek B, które ukazywało się w rejonie Bochni. W 1982 r. został w Małopolsce jednym z koordynatorów Ogólnopolskiego Komitetu Oporu Rolników (OKOR). Wszedł do Porozumienia Prasowego Solidarność Zwycięży, gdzie zajmował się drukowaniem pism Żywią i Bronią, Vade Mecum i Solidarność Zwycięży. Był autorem tekstów, członkiem redakcji. Organizował działalność wydawniczą. Na swojej posesji w Zagórzanach zbudował w 1983 r. ukryte pomieszczenie, rodzaj bunkra, w którym umieścił drukarnię. W 1985 r. został członkiem Solidarności Walczącej, w latach 1986 - 1991 był koordynatorem Krakowskiego Oddziału SW, w ramach którego brał udział w przygotowywaniu pomocy represjonowanym. Uczestniczył w akcjach ulotkowych, plakatowych oraz malowaniu haseł na murach. W 1988 r. został jednym z organizatorów Wydziału Wschodniego SW, który zajmował się transportem sprzętu i materiałów poligraficznych do ZSRR, kontaktami z tamtejszą opozycją, współpracą polityczną i informacyjną. Od 1988 r. działał na rzecz Polonii w ZSRR. Zajmował się organizowaniem łączności z Francją, RFN i USA. W marcu 1989 r. został delegatem na zjazd krajowy S RI w Warszawie. Od 1990 r. działał w Małopolskim Sojuszu Niepodległościowym. Dzięki jego staraniom stała się możliwa repatriacja Polaków z Kazachstanu. Był współpracownikiem Ośrodka Informacyjnego Wschód i Fundacji Wschodniej Wiedza. W styczniu 1991 r. w Wilnie brał udział w działaniach na rzecz obrony tamtejszego Parlamentu. Działalność Piotra Hlebowicza nie uszła uwadze Służb Bezpieczeństwa, która inwigilowała go w ramach Sprawy Operacyjnego Rozpracowania o kryptonimie Stalaktyty związanej z rozpracowaniem działaczy NSZZ Solidarność RI, oraz kwestionariusza ewidencyjnego o kryptonimie Obszarnik założonego na nazwisko jego ojca Jerzego Hlebowicza, działacza NSZZ Solidarność RI na terenie gminy Gdów. Za udział w demonstracji 31 VIII 1982 w Gdańsku został skazany przez kolegium do spraw wykroczeń w Starogardzie Gdańskim na 30 dni aresztu. W latach 1997 - 1998 był zatrudniony jako dyrektor promocji Urzędu Miasta Łodzi. W Wilnie od 2001 do 2004 r. był dyrektorem letnich szkół języka i kultury polskiej na Syberii. W 2007 r. został członkiem założycielem Stowarzyszenia Solidarność Walcząca. W 2006 r. był wiceprezesem Związku Repatriantów RP. 13 stycznia 2011 r. został zaproszony przez Parlament Litewski na uroczystości 20 - lecia obrony niepodległości Litwy w Wilnie. Podczas tych obchodów na ręce Wicemarszałka Parlamentu Litwy został przekazany album"Wilno - Warszawa: wspólna droga do wolności", którego współautorem jest Piotr Hlebowicz. (dodano pozycję programową) 18:25 W PRLU - NIEBIESKIE PTAKI, BUMELANCI, ŻULE Dysk./wywiad/debata, 25 min, Polska, 2022 Scenariusz: Grzegorz Sieczkowski Wykonawcy: Beata Michniewicz (prowadząca) W PRL niebieskim ptakiem mógł zostać każdy chcący żyć na swój sposób. PRL tego nie znosił, więc często ludzie byli niebieskimi ptakami z wyboru. Opłacało się na przykład studiować po 9 lat, bo w ten sposób można było pracować w spółdzielniach studenckich, gdzie zarabiało się lepiej niż w wyuczonym zawodzie. Ale i system robił margines tam, gdzie chciał uniknąć odpowiedzialności (czy raczej gdzie nie chciał przyznać się do tej odpowiedzialności) za procesy społeczne, które wywołał. Jeśli po ogromnych zniszczeniach wojennych, migracjach i zmianach ludzie trafiali do przypadkowych środowisk, musiały się pojawiać problemy. Pojawiały się więc silne subkultury o rodowodzie więziennym, jak gitowcy, bo i łatwiej było być marginesem. Subkultury, w tym cała kultura młodzieżowa, zresztą z samej zasady systemu były marginesem.