TVP Kobieta Niedziela, 25.12.2022 05:30 RANCZO S.I - ODC. 8 (SERIA I, ODC. 8) - KOZY OFIARNE Serial komediowy, 49 min, Polska, 2006 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Jacek Kawalec, Violetta Arlak, Marta Chodorowska, Wojciech Wysocki, Artur Barciś, Arkadiusz Nader Tym razem córka wójta, Klaudia, przeobraża się w bizneswoman. Dyskretny makijaż, wąskie okulary, gładko zaczesane włosy, elegancka granatowa garsonka, biała bluzka i nieodzowny neseser sprawiają, że nastolatka znowu jest nie do poznania. Skończyła już z buntowniczym wizerunkiem punka czy satanistki i teraz postanawia robić wielką karierę jako doradczyni w sprawach unijnych. Zapisała się nawet na stosowny kurs. Klaudia ma też nowego narzeczonego, który wykłada na prywatnej uczelni. Wójtowi, jak zwykle, trudno dogodzić, więc znowu ma do córki pretensje, że zajmuje się bzdurami. Witebski odwiedza Lucy. Polonista ubolewa nad swoją trudną sytuacją. Był szefem dwóch gazet i stracił oba "stołki". Teraz jest tylko zwykłym belfrem. Ponadto zaczyna się obawiać, że wójt może go również wyrzucić ze szkoły. Lucy próbuje pocieszyć Tomasza, radząc mu, by spróbował założyć własne pismo. Akurat przychodzi Klaudia, która słysząc o interesach natychmiast deklaruje swoją pomoc w przygotowaniu dla polonisty biznesplanu. Tymczasem wójt wciąż szuka sposobu na pozbycie się ze wsi Amerykanki. Podsłuchując rozmowę bywalców przedsklepowej ławki, którzy spędzają tam czas na popijaniu taniego alkoholu i krytykowaniu innych, wpada na nowy, genialny pomysł. Wyręczając się swoją żoną, rozpuszcza plotkę, że Amerykanka zamierza założyć we wsi hodowlę kóz i wystąpiła o ogromny unijny kredyt. Ma nadzieję, że wybuchnie skandal. Okolicznym mieszkańcom, nie wiedzieć czemu, kozy kojarzą się bowiem z czymś najgorszym. W mentalności prostych wilkowyjczan hodowla tych zwierząt to zajęcie uwłaczające godności. Lepiej więc żyć na skraju ubóstwa i nic nie robić, niż trzymać w gospodarstwie kozy. Wójt triumfuje. Nareszcie uda mu się dopiec Amerykance. Zostanie potępiona, że chce wystawić wieś na pośmiewisko. Tymczasem pomysł z hodowlą natychmiast podchwytuje przedsiębiorcza Hadziukowa, która nawet lubi kozy. I tym razem Klaudia okazuje się nieoceniona. Przygotowuje kobiecie biznesplan, pomaga wystąpić o kredyt na hodowlę. Stary Hadziuk wstydzi się za żonę. Załamany zwierza się kompanom od kieliszka, że odejdzie ze wsi i poszuka jakiejś pracy. To w końcu lepsze, niż stać się pośmiewiskiem sąsiadów. 06:30 PIERNIKOWE PODRÓŻE (GINGERBREAD JOURNEYS / LEBKUCHENREISEN) Film dokumentalny, 45 min, Austria, 2015 Reżyseria: Anita Lackenberger Film dokumentalny o piernikach, które powstają z miodu, mąki, cukru, orzechów i drogich przypraw, takich jak cynamon, pieprz i goździki. Uważane za cud sztuki cukierniczej. Pierwotnie produkcja pierników była ściśle związana z klasztorami, z jednej strony dlatego, że wokół klasztoru zawsze osiedlało się wielu rzemieślników, a z drugiej dlatego, że wtedy tylko niektóre grupy ludności, jak mnisi, mogły sobie pozwolić na drogie przyprawy. Poszukamy śladów w całej Europie: od Polski po Czechy i Węgry aż po Austrię. Piernik ma swoje miejsce w różnych kulturach i zawsze smakuje jak piernik, ale zawsze trochę inaczej. 07:20 PODRÓŻE KULINARNE ROBERTA MAKŁOWICZA - SMAK SZAMPANII (40) Magazyn kulinarny, 25 min, Polska, 2000 Scenariusz: Robert Makłowicz, Przemysław Osuchowski Cykl kulinarny prezentujący potrawy kuchni polskiej i światowej. Wszystkie dania przygotowywane są w naturalnych plenerach. Robert Makłowicz tym razem prezentuje winne i kulinarne atrakcje Szampanii, tj. zupę z zielonej kapusty i boczku, endywię z pikantnym sosem, smażonym boczkiem i grzankami oraz raki w szampanie. 09:30 BELLA I SEBASTIAN 3 (BELLE ET SEBASTIEN 3, LE DERNIER CHAPITRE) Film familijny, 85 min, Francja, 2017 Reżyseria: Clovis Cornillac Scenariusz: Juliette Salez, Fabien Suarez Aktorzy: Felix Bossuet, Clovis Cornillac, Tcheky Karyo, Thierry Neuvic, Margaux Chatelier W alpejskiej wiosce na świat przyszły trzy zdrowe szczenięta Belli, którym nadano imiona: Atos, Portos i Aramis. Sebastian jest dumny i szczęśliwy z tego powodu, zwłaszcza że maluchy rozwijają się prawidłowo. Sympatyczna psia rodzinka również zaskarbiła sobie miłość okolicznych mieszkańców. Sielanka nie trwa jednak długo. Niespodziewanie w wiosce pojawia się tajemniczy nieznajomy, który rości sobie pretensje do Belli i jej szczeniaków. Oświadcza wszystkim, że to on jest prawowitym właścicielem czworonogów i żąda ich oddania. Niestety, prawo jest po jego stronie. Sąd nakazuje zwrócić psy. To prawdziwy cios dla Sebastiana, który jednak postanawia walczyć o wiernych przyjaciół. Nocą ucieka ze swymi pupilami w góry. Ale gotowy na najgorsze nieznajomy rusza tropem chłopca z bronią w ręku. Tymczasem nadchodzi załamanie pogody. 11:10 KRÓLOWA (THE QUEEN) Dramat biograficzny, 98 min, Wielka Brytania/Francja/Włochy, 2006 Reżyseria: Stephen Frears Scenariusz: Peter Morgan Zdjęcia: Affonso Beato Muzyka: Alexandre Despat Aktorzy: Helen Mirren, James Cromwell, Alex Jennings, Roger Allam, Sylvia Syms, Douglas Reith, Jake Taylor Shantos, Dash Barber, Michael Sheen, Helen McCrory i inni "Dowcip. Dobry smak. Rozsądek. Emocjonalna dojrzałość. Wszystkie te cztery cechy są na wymarciu we współczesnym kinie. Wznoszę więc trzy wdzięczne i patriotyczne wiwaty na cześć KRÓLOWEJ, która te wszystkie cechy posiada i jest jednym z najdoskonalej i najczyściej napisanych i zagranych filmów roku 2006. Pokłońmy się Jej Wysokości Mirren" - pisał po premierze filmu Stephena Frearsa jeden z brytyjskich krytyków. Pomijając kierujące nim patriotyczne motywy (czego chwalebnie postanowił nie ukrywać), nie sposób nie przyznać mu racji. "Królowa" Stephena Frearsa to jedna z nielicznych w dzisiejszym kinie produkcji, zrealizowana w sposób całkowicie pozbawiony taniego efekciarstwa i bez mizdrzenia się do tzw. masowego widza. Więcej - to także rzadki dowód intelektualnej bezstronności i artystycznej uczciwości reżysera, który nie bacząc na sympatie opinii publicznej, ukształtowane w dużej mierze przez tabloidy, odważył się zniuansować, a momentami wręcz podważyć stereotypowy obraz brytyjskiego dworu królewskiego jako siedliska pustego konwenansu i zaśniedziałego konserwatyzmu, gdzie prawdziwie wrażliwa jednostka nie może się ostać. Nie oznacza to bynajmniej, że Frears, debiutujący wszak jako "młody gniewny" u boku Alberta Finneyai Lindseya Andersona, w latach dojrzałych stał się zagorzałym obrońcą monarchii. Nie, on po prostu zrealizował "Królową" wedle sprawdzonej rzymskiej zasady: "audiatur et altera pars" (niech będzie wysłuchana także druga strona). Siłą napędzającą fabułę jego filmu jest bowiem narastający konflikt racji pomiędzy królową Elżbietą II, a młodym premierem Tonym Blairem. Akcja "Królowej" toczy się tuż po tragicznej śmierci Diany Spencer, byłej już wtedy synowej Elżbiety i matki dwóch jej wnuków. Diana, która niemal przez całe swoje małżeństwo z księciem Edwardem uchodziła za enfant terrible brytyjskiego dworu, cieszyła się do końca życia ogromną popularnością na całym świecie i była jedną z ulubionych bohaterek prasy brukowej i kronik towarzyskich. Sympatię zjednały jej zarówno uroda, bezpośredni styl bycia, jak i liczne inicjatywy charytatywne oraz przeciwstawianie się irracjonalnym, a krzywdzącym stereotypom (np. temu, że AIDS można się zarazić przez dotyk). Chętnie wybaczano jej też kolejne romanse, usprawiedliwiając je poszukiwaniem prawdziwej miłości po latach niezrozumienia, czy wręcz zaszczucia, na zniewolonym przez terror konwenansu brytyjskim dworze królewskim. Nic więc dziwnego, że z kolei na tym ostatnim księżnej Walii nie darzono - delikatnie pisząc - nadmiernym przywiązaniem. Dlatego teraz, w chwili jej śmierci, królowa Elżbieta nie spieszy się z powrotem do Londynu ze swej wakacyjnej posiadłości, ani w żaden inny sposób nie zamierza oddawać publicznego hołdu zmarłej. Wszak nie należy już ona do królewskiej rodziny, a poza tym jej krewni pragną prywatnego pogrzebu, zatem ich wolę należy uszanować. Zupełnie inaczej rozumuje premier Blair i jego doradcy. Nastroje społeczne są po stronie Diany, więc należy im schlebiać, by podnieść swoje notowania wśród wyborców. A poza tym księżna Walii stała się niejako "dobrem narodowym", symbolem cementującym współczesną brytyjską wspólnotę.Czyż zatem władca tej ostatniej (zarówno monarcha, jak i demokratycznie wybrany premier) może przejść obok tego faktu obojętnie, częściowo skazując się na niezrozumienie, a może nawet gniew tej wspólnoty? Ciekawie zarysowany konflikt racji to wszakże nie jedyna wartość filmu Frearsa. Jest ich dużo więcej, a na pierwszy plan wybija się zdecydowanie tytułowa kreacja Helen Mirren. Pomijając charakteryzację, która jest majstersztykiem, dość wspomnieć, że na aktorkę spadł za tę rolę grad nagród, w tym te najbardziej prestiżowe: Oscar, Złoty Glob, nagroda Bafta i nagroda na festiwalu w Wenecji. Maj 1997. W wyborach parlamentarnych wygrywa Partia Pracy i jej młody, przebojowy przywódca Tony Blair. Na dworze królewskim ma on opinię lewicowego radykała, który zamierza wywrócić Anglię do góry nogami. Na taki "image" Blaira ciężko pracuje też jego żona Cherie, która na każdym kroku publicznie okazuje lekceważenie zarówno dla instytucji monarchii, jak i dla towarzyszących jej rytuałów. Pomimo to państwo Blair będą musieli zmusić się do ich respektowania, choćby na kilkanaście minut. Tyle bowiem zwykle potrzebuje królowa Elżbieta II na powierzenie przywódcy zwycięskiej partii obowiązków premiera. Wizyta państwa Blair w pałacu królewskim pokazuje obu stronom, jak wiele je dzieli. Przyszły premier, mimo najlepszych chęci, nie jest w stanie zapamiętać wszystkich szczegółów dworskiej etykiety, zaś jego żona nawet się na to nie sili, zastępując tradycyjny ukłon ironicznym pensjonarskim dygnięciem. Elżbieta natomiast wobec kolejnych, świadomych lub mimowolnych afrontów, zachowuje stoicki spokój i demonstruje swym gościom dyplomatyczny uśmiech. Gdy zaś wizyta dobiega końca niepokoi się, czy nie trwała zbyt krótko, co byłoby z kolei afrontem z jej strony. Mijają trzy miesiące. Wielką Brytanią wstrząsa wiadomość o tragicznej śmierci Diany, księżnej Walii. Elżbieta nakazuje pozbawić swoich wnuków dostępu do radia i telewizji, by oszczędzić im szoku. Z ulgą wita wiadomość, że rodzina zmarłej życzy sobie cichego, prywatnego pogrzebu. Jednak, podsycane przez media, nastroje społeczne są zupełnie inne. Ludzie gremialnie składają żałobne wieńce pod Pałacem Buckingham. Widząc, co się dzieje premier Blair wydaje publiczne oświadczenie, w którym nazywa Dianę "królową ludu". Jego popularność szybko rośnie. Równie szybko przybierają też na sile ataki tabloidów na królową i jej dwór, którzy schowani w swej letniej rezydencji w zamku Balmoral nie zamierzają w żaden sposób publicznie uhonorować zmarłej. W pewnym momencie napaści medialne stają się tak ostre, że zaczyna to niepokoić samego premiera, który w głębi ducha żywi wiele szacunku dla Elżbiety, gdyż kojarzy mu się ona z jego własną matką. Blair zaczyna w publicznych wystąpieniach bronić monarchini, prywatnie zaś nękać ją telefonami, by uczyniła jakiś gest, który uspokoi wzburzone emocje Anglików. Elżbieta po długich wahaniach decyduje się wreszcie na powrót do Londynu. 13:05 KSIĄŻĘ FILIP, MĄŻ KRÓLOWEJ (THE QUEEN'S HUSBAND) Film dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania/Francja, 2015 Reżyseria: Anas Feuillette, Fx Goby Biograficzny film dokumentalny przedstawia historię życia Filipa, księcia Edynburga, męża królowej Elżbiety II od ponad 70 lat, najdłużej panującego księcia małżonka w historii monarchii brytyjskiej. Był najdłużej żyjącym męskim członkiem królewskiej rodziny. Zawsze stał przy żonie lub dwa kroki za nią, zgodnie z protokołem. Był wysoki i dystyngowany, szorstki, kontrowersyjny, dowcipny i trochę nieobliczalny. Co tak naprawdę wiemy o mężu królowej Elżbiety II? 14:05 ŚWIĘTA PACHNĄCE MIŁOŚCIĄ (CHRISTMAS IN THE HIGHLANDS) Film obyczajowy, romans, 84 min, USA/Wielka Brytania, 2019 Reżyseria: Ryan Alexander Dewar Scenariusz: Louise Burfitt - Dons Aktorzy: Dan Jeannotte, Brooke Burfitt, Nicholas Farrell, Geraldine Somerville, Caprice Bourret, Gloria Huwiler, Ellen Patterson, Olly Bassi, John L Colee, Ian Laing Akcja tej romantycznej historii rozgrywa się w Highlands, odludnym regionie położonym na północno - zachodnim wybrzeżu Szkocji, gdzie zresztą były kręcone zdjęcia. To właśnie tu trafia bohaterka filmu, Blair Henderson, która mieszka i pracuje w Nowym Jorku. Jako kierwniczka działu sprzedaży perfum zostaje oddelegowana na spotkanie z księciem. Ma pozyskać recepturę na nowy zapach nazywany Sercem Highlands. Na miejscu przekonuje się, że bardzo przystojny książę Alistair McGregor, właścicel licencji na wyjątkowe perfumy, to krnąbrny i pewny siebie arystokrata, który nie ma zamaru romawiać z nią na temat sprzedaży receptury. Ale Blair nie daje się zbić z pantałyku i zaczyna udawać, że jest dokumentalistką, która kręci film, by podstępem wyciągnąć tajemnicę produkcji. Oczarowany wdziękiem i swobodą Amerykanki, Alistair pozwala jej filmować każdy swój ruch. A wszystko się dzieje w magicznej, świątecznej atmosferze, tuż przed Bożym Narodzeniem. W końcu książę zaparasza Blair na wielki doroczny bal. Już nie da się ukryć, że romans wisi w powietrzu. 15:40 SZOPKA BOŻONARODZENIOWA. POCHODZENIE I TRADYCJA (THE CHRISTMAS CRIB ORIGIN AND TRADITION / ESEL, OCHS' UND KIND - WEIHNACHTSKRIPPEN IN EUROPA KRIPPENREISE) Film dokumentalny, 43 min, Austria, 2019 Reżyseria: Anita Lackenberger Dokumentalna opowieść o tradycyjnej, świątecznej szopce. Mówi się, że to Franciszek z Asyżu wynalazł tradycję stawiania szopek. Na początku XIII wieku, w małej wiosce we włoskiej prowincji Greccio, odegrał historię o Maryi i Józefie dla prostego ludu. Sobór Trydencki orzekł w 1545 r. , że treści biblijne, takie jak historia bożonarodzeniowa, mają być częściej wykonywane, aby inspirować ludzi. Drewniane rzeźby służyły do odtwarzania narodzin Chrystusa aż do XIX wieku. Dziś szopki wykonuje się z wszelkiego rodzaju materiałów: papieru mache, tektury, szkła, terakoty i piernika. W czasie adwentu w wielu domach jest szopka, obok choinki i bożonarodzeniowych ciasteczek. 16:35 POWRÓT KSIĘŻNICZKI (REGRESA) Film fabularny, 95 min, Meksyk, 2010 Zmartwiona swoim związkiem z mężem pracoholikiem kobieta rozpoczyna sesję terapii regresji z poprzedniego życia. Odkrywa, że w poprzednim życiu była księżniczką - ale jej terapeuta nie może przywrócić jej do współczesnego życia, więc jej mąż musi ponownie spróbować zdobyć tę "księżniczkę". 18:25 TAK TO LECIAŁO! - ODC. 13 - SPECJALNY Teleturniej, 44 min, Polska, 2022 Reżyseria: Tomasz Klimek, Mikołaj Dobrowolski Scenariusz: Mikołaj Dobrowolski, Tomasz Klimek Kultowy program "Tak to leciało!" powraca w przebojowej odsłonie! Nowy duet prowadzących, realizacyjny rozmach, atrakcyjne nagrody, w tym nagroda główna 100 tys. zł, emocje sięgające zenitu i największe polskie przeboje wszech czasów! "Tak to leciało!" to najbardziej rozśpiewany teleturniej na świecie! Uczestnicy mają za zadanie uzupełnić luki w tekście popularnych polskich przebojów, a wszystko to w myśl zasady im więcej wyśpiewasz, tym więcej wygrasz. W nowej edycji zawodnikom akompaniować będzie zespół muzyczny Marcina Urbana. Show poprowadzi idealnie zgrany duet małżeński i sceniczny, czyli charyzmatyczni i niezrównani Sławomir i Kajra. Nie zabraknie także odcinków specjalnych z udziałem gwiazd. Format cieszył się ogromną popularnością na świecie. Emitowany był w ponad 25 krajach. Zasady gry skonstruowane są tak, by dostarczać maksimum emocji. Uczestnicy mają przed sobą do wyboru 9 muzycznych kategorii oraz hit za 100 000. Pod każdą kategorią kryją się dwie piosenki. Gracz wybiera jedną z nich i śpiewa przy akompaniamencie zespołu. Na ekranie wyświetlają się słowa piosenki, tak jak podczas klasycznego karaoke. W pewnym momencie muzyka milknie, a na ekranie pozostaje miejsce do uzupełnienia tekstu. Jeśli uczestnik prawidłowo dośpiewa brakujące wyrazy, przechodzi dalej. Na poszczególnych etapach gry może skorzystać z wyjść awaryjnych. 19:30 WSPANIAŁE STULECIE (S. 3) - ODC. 175 (S. III, ODC. 48) (MUHTESEM YÜZYIL (MAGNIFICENT CENTURY) EP. 175) Serial obyczajowy, kostiumowy, 46 min, Turcja, 2014 Reżyseria: Yagmur Taylan, Durul Taylan Scenariusz: Meral Okay Aktorzy: Halit Ergenc, Nebahat Cehre, Meryem Uzerli, Okan Yalabik, Selma Ergrc, Selma Kecik, Filiz Ahmet, Selim Bayraktar, Nur Aysan Hatice nie może pogodzić się z tym, że Hürrem organizuje w haremie zabawę podczas żałoby po Ibrahimie. Postanawia donieść o tym sułtanowi. Mihrimah ukradkiem spotyka się z poetą Yahyą. Sułtanka Szach każe śledzić Nigar i w ten sposób poznaje miejsce ukrycia grobu Ibrahima paszy. Książę Mehmet jest rozczarowany wieścią, że sułtan zrezygnował z wysłania go do jednej z prowincji. 20:30 MIŁOŚĆ W CZASACH WOJNY - ODC. 14 (MOROCCO) Serial wojenny, 45 min, Hiszpania, 2017 Reżyseria: David Pinillos Aktorzy: Alicia Borrachero, Amaia Salamanca, Álex Garca Daniel przyznaje się Magdalenie, że otrzymał jej list, w którym ta odwołuje ich ślub. Przeczytał go, podarł i przyjechał po nią do Melilli. Madrycki dziennikarz Alejandro Prada wraca do Szpitala Czerwonego Krzyża. Uwodzi Pilar, budząc wielką zazdrość Luisa i pisze niezwykły artykuł o Korpusie Dam, nazywając je w nim aniołami. Pedro Ballester zostaje pochowany z honorami w Melilli w Panteonie Bohaterów. Pośmiertnie odznaczony medalem dla bohaterów wojennych, który Julia oddaje Veronice. Guillermo zaś, by ukoić jej ból, oświadcza się Veronice. Daniel domyśla się, że na jego drodze do szczęścia z Magdaleną stoi Larbi i wszczyna z nim bójkę w szpitalu. Andres dostaje awans do stopnia kapitana i ma zamiar wyruszyć z kolumną wojskową do Nadoru. 23:20 ŚWIĄTECZNE PRZEZNACZENIE (CHRISTMAS COINCIDENCE) Film obyczajowy, romans, 84 min, USA, 2018 Reżyseria: Michael Robison Scenariusz: John Tinker, David Golden Aktorzy: Kimberley Sustad, Paul Campbell, Kathie Lee Gifford, Giles Panton, Ryan Alexander McDonald, Dolores Drake Paula mieszka w Saint Louis, w stanie Missouri, zawodowo zajmuje się wyceną antyków. Tuż przed Bożym Narodzeniem przyjmuje oświadczyny swego chłopaka Daniela, choć nie jest do końca przekonana, że podjęła właściwą decyzję. Martwi ją, że Daniel bardziej myśli o swojej karierze prawniczej niż o niej. Kiedy jej ciotka Jane domyśla się, że Paula ma mieszane uczucia w związku z zaręczynami, postanawia działać. Zaprasza ją do swego domu w Nantucket, w stanie Massachusetts. Zaraz po przyjeździe Paula wybiera się na pobliską piękną wyspę Martha's Vineyard, gdzie poznaje Gery'ego, właściciela niewielkiego pensjonatu. Złe warunki pogodowe uniemożliwiają powrót do Nantucket, więc zatrzymuje się w jego zajeździe. Krótki pobyt pozwoli im zaprzyjaźnić się, ale wkrótce Paula wraca do ciotki. Jane od razu dostrzega, że znajpmość z Gerym bardzo odmieniła Paulę. Postanawia pomóc rodzącej się miłości. 00:50 MARIA Z NAZARETU -CZ.1 (MARIA DI NAZARET, 1 PUNTATA) Dramat, 100 min, Włochy/Niemcy, 2012 Reżyseria: Giacomo Campiotti Scenariusz: Francesco Arlanch Aktorzy: Alissa Jung, Paz Vega, Andreas Pietschmann, Antonia Liskova Zrealizowana w 2012 r. nowa wersja opowieści o dziejach Świętej Rodziny. Międzynarodowa obsada, piękne zdjęcia, znakomita muzyka Guya Farleya. 3 - letnia Maria zostaje oddana przez rodziców do świątyni na służbę Bogu. Już wtedy Anna i Joachim zdają sobie sprawę, że ich córka nie jest zwyczajnym dzieckiem. Mijają lata, Maria wyrasta na śliczną dziewczynę. Gdy o jej rękę prosi młody cieśla Józef, przybyły rok wcześniej z Judei, rodzice wyrażają zgodę. Józef rozpoczyna budowę domu dla przyszłej żony. Maria przyjaźni się z Magdaleną, która postanawia opuścić Nazaret, gdy jej matka ginie tragiczną śmiercią, ukamienowana pod zarzutem cudzołóstwa. Udaje się za namową Herodiady, synowej króla Heroda, do Jerozolimy i zamieszkuje na dworze królewskim. Tymczasem Marii objawia się archanioł Gabriel i mówi jej, że urodzi Syna Bożego, którego nazwie Jezus. Matką zostanie też jej krewna, Elżbieta, już niemłoda i dotąd bezpłodna. Dziewczyna z pokorą i radością przyjmuje te wieści. Postanawia odwiedzić Elżbietę w tak ważnej dla niej chwili. Składa też wizytę Magdalenie w pałacu królewskim. Herodiada wykorzystuje Magdalenę do przeprowadzenia intrygi, która ma wyeliminować najstarszego syna Heroda, Antypatra, z kolejki do tronu i uczynić następcą jej męża Hirkana. W wyniku tej intrygi Antypater ginie. Magdaleną targają wyrzuty sumienia, ale mimo to, gdy Maria ponownie ją odwiedza, nie chce wrócić z nią do Nazaretu. Jest zaskoczona, że Maria, choć jeszcze niezamężna, jest w ciąży i jak twierdzi urodzi Syna Bożego. 02:35 RANCZO S.VI - ODC. 74 (SERIA VI, ODC. 9) - SZTUKA TRANSLACJI Serial obyczajowy, komediowy, 43 min, Polska, 2012 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Arkadiusz Nader, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Medialna popularność Kozioła senatora odbija się szerokim echem w politycznych kręgach. W biurze senatora dzwonią telefony z propozycjami, a on sam ogłasza polityczny przetarg. Francesca odbiera niepokojącą wiadomość z Włoch. Jej były adorator, świeżo uwolniony z kalabryjskiego więzienia cyngiel mafii, udał się do Polski. Ponieważ planuje odbudować swój związek z nią, lada chwila można się go spodziewać w Wilkowyjach. Wydaje się, że jedyną osobą, która może stać na przeszkodzie w realizacji tych zamiarów jest Witebski. Zatem, trzeba go usunąć. Mimo uprzedzającej wiadomości i gorączkowych zabiegów, dochodzi do spotkania Włocha z Witebskim, a co gorsza, tylko ten pierwszy jest uzbrojony. W spotkaniu, z powodu bariery językowej uczestniczy także Solejukowa i niewykluczone, że życie Witebskiego zależy od niej. Okazuje się, że Solejukowa jest mistrzynią kreatywnego tłumaczenia, przekazuje dokładnie to, co każda ze stron chciałaby usłyszeć. Kusy, starając się dzieci praktycznie wyedukować, wypuszcza je na naprawdę szerokie wody, aż budząc podejrzenie Czerepacha, czy na jego społecznikowskich zapędach politycznej pieczeni nie da się upiec. Klaudia, dzieląca życie między Wilkowyje i studia w Lublinie, nie całkiem bezinteresownie przekonuje swojego chłopaka Fabiana do postawy skrajnie tolerancyjnej, wszak głębia uczuć się liczy, a nie błahe fakty i drobnomieszczańskie ograniczenia. Duda boleśnie się jednak przekonuje, że chodzi tu o tolerancję wybitnie jednostronną, a w konflikt pomiędzy obojgiem, niespodziewanie wplątana jest także Kinga. Chłopi, nie mogąc pogodzić się z faktem, że ich żony zaczęły buntować się przeciwko dotychczasowym porządkom domowym, idą w tej sprawie na skargę do księdza. Zaniepokojony sytuacją we wsi ksiądz zwołuje naradę na plebanii.