TVP Kobieta Niedziela, 01.01.2023 05:30 RANCZO S.I - ODC. 10 (SERIA I, ODC. 10) - PORWANIE Serial komediowy, 49 min, Polska, 2006 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter, Jerzy Niemczuk Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Jacek Kawalec, Bogdan Kalus, Sylwester Maciejewski, Arkadiusz Nader, Dorota Nowakowska, Katarzyna Żak Większość "genialnych" pomysłów w Wilkowyjach powstaje na ławce przed sklepem. I tym razem rodzi się pewien plan, z którego wynikają spore kłopoty. Popijając tanie wino, Hadziuk użala się nad swym marnym losem kompanowi od butelki - Solejukowi. Żona wystawiła go na pośmiewisko, zajmując się hodowlą kóz. Poza tym nie ma pieniędzy i czuje się podle. Nagle obydwaj wpadają na pomysł, że uprowadzą Amerykankę, za którą można przecież wziąć nawet milion dolarów okupu. Porywacze mają nadzieję, że w ten sposób zlikwidują przepaść ekonomiczną dzielącą ich od statystycznego obywatela USA. Chaotycznie przeprowadzona akcja porwania kończy się jednak sukcesem. Właściwie nikt nie zauważa nagłego zniknięcia Amerykanki. Bagatalizuje sprawę nawet polonista Witebski, choć wydawałoby się, że Lucy jest mu bardzo bliska. Jedynie Kusy martwi się o dziewczynę i robi wszystko, by ją odnaleźć. Hadziuk i Solejuk przetrzymują związaną i zakneblowaną zakładniczkę w starej szopie. A sami próbują skontaktować się z amerykańską ambasadą w sprawie okupu. Tymczasem wszędzie poszukuje dziewczyny trzeźwy Kusy, który w obliczu tragedii zachowuje się jak prawdziwy mężczyzna i postanawia dobrowolnie zerwać ze zgubnym nałogiem. Zmusza też wójta i księdza do wyznaczenia wspólnej nagrody za wiadomość o zaginionej. Konkretne pieniądze otwierają przed porywaczami nowe perspektywy. Zanim jednak obmyślą skuteczny plan, ich żony uwalniają dziewczynę. Nagroda zostaje wypłacona Solejukowej jako najbardziej potrzebującej. Porywacze, choć bez zysku, pozostają bezkarni, ale tylko do czasu. Kusy domyśla się bowiem, kto uprowadził Lucy, a jego samego "zmusił" do życia w abstynencji. 06:30 SZMARAGDOWA OAZA W BRAZYLII (BRAZIL'S EMERALD OASIS) Film dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania, 2019 Reżyseria: Steve Cole Film dokumentalny o największych mokradłach na ziemi. Pantanal leży w sercu Brazylii. Nazwa pochodzi od portugalskiego słowa pantano oznaczającego bagno. Kiedy Portugalczycy dotarli do tych terenów, wzięli je za śródlądowe morze. Teren ten regularnie zalewany jest przez rzekę Paragwaj i jej dopływy. Zajmuje powierzchnię 200 tys. km². Teren ten cechuje się bogactwem i różnorodnością przyrody. To kraina dzikiego kontrastu, rządzona przez dramatyczny cykl suszy i potopów. Ponad 4700 gatunków roślin i zwierząt jest upakowanych na obszarze wielkości Kansas, dzięki czemu jest to miejsce największej koncentracji tropikalnej przyrody w Ameryce Południowej. Gdy deszcze ustają, a wody opadają, zwierzęta stają się jeszcze bardziej zgrupowane wokół rzek i zbiorników wodnych. W czasie pory suchej, kiedy rzeki są zbyt daleko, aby zapewnić komfort, a pobliskie jeziorka zniknęły, istnieje oaza, która nie wysycha. Tajemnicze miejsce, które zawsze oferuje ratunek dla spragnionych. Jezioro jest prawie nie do odróżnienia od reszty zalanego otoczenia. Wraz z nadejściem pory suchej bagna wysychają. 07:25 MAKŁOWICZ W PODRÓŻY - PODRÓŻ 38 NIEMCY - BAWARIA (143) - BAWARSKI ZIEMNIAK I CHMIEL Magazyn kulinarny, 24 min, Polska, 2013 Autor: Robert Makłowicz Scenariusz i reżyseria: Paweł Lesisz Prowadzący: Robert Makłowicz Wycieczka statkiem przełomem Dunaju skłania Roberta do przywołania czasów antycznych, kiedy rzeka stanowiła granicę między cywilizacją na południu a barbarzyńcami na północy. Dziś po obu stronach Dunaju Bawarczycy z powodzeniem uprawiają ziemniaki i chmiel, dwie rośliny Rzymianom nieznane. Robert odwiedza Dolinę Hallertau największe na świecie zagłębie chmielowe. Jest wrzesień czas żniw chmielowych. W otwartej stodole na dziedzińcu gospodarstwa maszyna z taśmociągiem oddziela szyszki od pnączy zwiezionych z pola. Szyszki chmielowe zawierają do 40 procent wody, więc świeże nie nadają się do przechowywania, bo by zgniły. Trzeba je wysuszyć. W Niemczech chmiel jest bardzo ważną rośliną, o czym można się przekonać w Muzeum Chmielu w Wolznach. Już w VIII wieku ludzie zbierali dziki chmiel, potem sami zaczęli go uprawiać. Przełomem w historii piwowarstwa był rok 1516, kiedy to bawarski książę Wilhelm IV wydał dekret o czystości piwa, tzw. Reinheitsgebot. Zgodnie z nim, piwo wolno było wyrabiać tylko z trzech składników: jęczmienia, wody i chmielu. Zatem piwa belgijskie, aromatyzowane np. cytrusami, wedle niemieckiego prawa piwem nie są. W Niemczech wciąż silne są tradycje małych browarów lokalnych, które produkują piwo dla najbliższej okolicy. Robert odwiedza historyczny browar w miejscowości Legenfeld. Pierwsze piwo uwarzono tam już w XV wieku. We wnętrzu browaru znajduje się sala otwartych kadzi fermentacyjnych. Brzeczka fermentuje w nich przez trzy tygodnie. Takich obrazków nie zobaczy się w wielkoprzemysłowych browarach. Tutaj to piwowar, a nie komputer, decyduje o jakości piwa. Przy browarze jest restauracja, której historia sięga ponad 400 lat. Na pierwszej stronie menu restauracji znajduje się lista dostawców produktów rolnych. Obowiązuje zasada zero anonimowości na talerzu. Wiemy, co jemy. Ziemniaki np. dostarcza do kuchni rodzina Plöckl. Nic dziwnego, że bywa tu mnóstwo ludzi. Robert zamówił pieczeń wieprzową z ziemniaczanym knedlem. Danie główne odcinka: Leberkäse ze smażonymi ziemniakami i białą kapustą w zalewie octowej Robert gotuje na skarpie z widokiem na dolinę Dunaju. Po tak obfitym posiłku wybiera się na pole, by zobaczyć uprawę ziemniaków. Potem udaje się do przetwórni w Neumarkt. Do rampy podjeżdża właśnie wywrotka, która wysypuje ziemniaki do podajnika fabrycznego taśmociągu. Zanim jednak partia ziemniaków zostanie przyjęta do przetwórni, trzeba je sprawdzić. W laboratorium przeprowadza się badanie na zawartość skrobi. Od wyniku badania zależy ich cena. W przetwórni w Neumarkt wyrabia się kluseczki i knedle. Robert ma okazję spróbować dwóch rodzajów knedli ziemniaczanych: z sosem pieczeniowym oraz nadziewanych kostkami z bułki smażonymi na maśle. Hollstadt to rolnicze miasteczko w bawarskiej Frankonii. Akurat odbywa się tu Kartoffeltag, czyli Dzień Ziemniaka. Miejscowe kartoflane dożynki to wielki festyn dla mieszkańców. Doroczne ziemniaczane święto odbywa się pod patronatem Bayerische Bauern Verband, czyli Bawarskiego Stowarzyszenia Rolników. Na jednym ze stoisk jego właściciel wyjmuje z pieca blachę z bochenkami ziemniaczanego chleba. Przy innym stoisku ubrany na żółto pan gotuje w parniku ziemniaki w mundurkach. Na festynie są także stoiska z wędlinami. Robert raczy się pajdą ziemniaczanego chleba z masłem i plastrem baleronu ukrojonym na maszynie. Smakowicie wygląda też Blutwusrt; jest to krwawa kiszka na zimno podawana z porcją ziemniaków z parownika. Do tego obowiązkowo szklanka piwa. 08:00 ŚWIĘTA WŚRÓD DZIKIEJ PRZYRODY (IT'S A WILD CHRISTMAS) Film dokumentalny, 49 min, Niderlandy (Holandia), 2018 Reżyseria: Suzanne Lummer Film dokumentalny o zimie i bożonarodzeniowym czasie w świecie dzikiej przyrody. Iskrzący się mróz pokrywa ziemię, a dryfujące płatki śniegu wypełniają powietrze. To czas na odpoczynek, oszczędzanie energii i spowolnienie życia dla ludzi, zwierząt i roślin. Tak jest na północnej półkuli, ale na południowej oznacza to po prostu jedno lato. Podczas gdy długie noce polarne i mroki pochłaniają skrajną północ, południe cieszy się lub cierpi skwiercząc w upalnej pogodzie. Wyobraźmy sobie, jak wysoką trawę kołysze letni wiatr, a to święta Bożego Narodzenia we wschodniej części Tasmanii. Od Arktyki po tropik - cała przyroda świętuje w świętą, cichą noc Bożego Narodzenia. 10:05 ŻYCIE NIE GRYZIE (LEGGIES) Film fabularny, 96 min, USA, 2014 Kiedy dorosła kobieta panikuje po zaręczynach i ucieka od chłopaka, poznaje nastolatkę, z którą się zaprzyjaźnia. 15:20 SABRINA (SABRINA) Komedia romantyczna, 122 min, USA 1995 Reżyseria: Sydney Pollack Scenariusz: Barbara Benedek, David Rayfiel Aktorzy: Julia Ormond, Harrison Ford, Greg Kinnear, Nancy Marchand, John Wood, Richard Crenna, Angie Dickinson, Laureen Holly i inni "Sabrina" została uhonorowana dwiema nominacjami do Oscara - za muzykę oraz piosenkę. To remake głośnego filmu o tym samym tytule z 1954 roku w reżyserii Billy'ego Wildera. Pamiętną kreacją stworzyła wówczas wschodząca gwiazda ekranu Audrey Hepburn, której partnerowali sławni już: Humphrey Bogart i William Holden. Scenariusz lirycznej komedii powstał według sztuki Samuela Taylora, która w tym samym czasie święciła triumfy na Broadwayu z Margaret Sullavan i Josephem Cottenem w głównych rolach. "Sabrina" Sydneya Pollacka ("Czyż nie dobija się koni", "Trzy dni Kondora", "Tootsie", "Pożegnania z Afryką") nie wzbudziła wprawdzie takiej sensacji jak przebój Wildera, ale krytyka przychylnie przyjęła współczesną bajkę o amerykańskim Kopciuszku, która wciąż wzrusza i wyciska łzy. Pollack zmienił kilka wątków, dostosowując je do realiów końca dwudziestego wieku. Tytułowa bohaterka wyrusza do Paryża nie po to, by zgłębiać tajniki sztuki kulinarnej, lecz do pracy w słynnym magazynie mody. Z kolei jej rywalka jest córką nie plantatora trzciny cukrowej, ale szefa potężnej firmy elektronicznej. Mocną stroną filmu okazało się dobre aktorstwo Harrisona Forda i młodszej od niego o 23 lata pełnej świeżości Julii Ormond, urodzonej w 1965 roku angielskiej aktorki scenicznej. Widzowie zapamiętali ją również jako odtwórczynię ról telewizyjnych i kinowych, m.in. w biograficznej opowieści "Stalin", gdzie wystąpiła u boku Roberta Duvalla, oraz w "Młodej Katarzynie" i innych. Zdaniem recenzentów swoją życiową szansę wykorzystał w "Sabrinie", debiutujący na dużym ekranie gwiazdor telewizyjnego talk show, Greg Kinnear. Akcja rozpoczyna się na północnym wybrzeżu Long Island w luksusowej posiadłości zamożnych państwa Larrabee. Nad garażem mieszka Sabrina Fairchild, kilkunastoletnia córka szofera rodziny, sprowadzonego z Anglii. Życie nastolatki upływa na podglądąniu gospodarzy i gości, bawiących się na eleganckich przyjęciach wydawanych w ogrodzie. Sercem dziewczyny od dawna zawładnął David, młodszy syn wdowy Maude Larrabee, utracjusz i bawidamek, który nigdy nawet nie spojrzał na zakochaną w nim pryszczatą okularnicę. Dzięki protekcji pani Larrabee, Sabrina wyjeżdża na dwa lata do Paryża, do pracy w słynnym magazynie "Vogue", gdzie przyjmuje posadę asystentki fotografa. Niezbyt atrakcyjna, pełna kompleksów dziewczyna z prowincji z brzydkiego kaczątka zamienia się powoli w śliczną księżniczkę. Kiedy wraca na Long Island David jej nie poznaje, biorąc ją za nową sąsiadkę, która zamieszka w tej okolicy. Zakochuje się w tajemniczej damie od pierwszego wejrzenia i dla niej bez wahania chce zerwać zaręczyny z Elizabeth Tyson (Lauren Holly), z której rodziną jego starszy brat wiąże wielkie nadzieje. Stateczny i zrównoważony Linus, który w przeciwieństwie do Davida myśli tylko o interesach, usiłuje doprowadzić do korzystnej fuzji własnego przedsiębiorstwa z potężną firmą miliardera Tysona (Richard Crenna) i nie zamierza rezygnować z przedsięwzięcia. Tymczasem piękna Sabrina może pokrzyżować jego plany, zawróciwszy w głowie Davidowi. 17:30 ODWRÓCENI ZAKOCHANI (UPSIDE DOWN) Film science fiction, 103 min, Francja, 2012 Scenariusz i reżyseria: Juan Solanas Aktorzy: Jim Sturgess, Kirsten Dunst, Timothy Spall, Blu Mankuma, Nicholas Rose, Vlasta Vrana, Kate Trotter, James Kidnie Bohaterowie filmu, Adam i Eden, pochodzą ze świata, gdzie współistnieją dwie planety o grawitacjach ciągnących w przeciwne strony, jedna na górze, druga na dole. Na górze to miejsce bogate, tu żyje się w dobrobycie, tymczasem na dole panuje ubóstwo. Adam jest biedny, mieszka w sierocińcu, Eden opływa w luksusy. Kontakt z mieszkańcami z górnej planety jest surowo wzbroniony, grozi więzieniem, a nawet śmiercią. Choć obie planety ciągną w przeciwne strony, w dzieciństwie Adam wspiął się na górę i zobaczył ją, zakochał się do szaleństwa. Połączyły ich silne więzi. Ale ich sekretne schadzki wyszły w końcu na jaw. Musiał uciekać. Mija 10 lat. Adam nie zapomniał o Eden, nadal jego największym pragnieniem jest być blisko ukochanej. Miłość okazuje się silniejsza niż wszelkie zakazy i starch przed karą. Adam zrobi wszystko, by mimo ogromnych trudności połączyć się z miłością swego życia. 19:20 JEDEN DZIEŃ (ONE DAY) Melodramat, 102 min, USA, 2011 Reżyseria: Lone Scherfig Scenariusz: David Nicholls Aktorzy: Anne Hathaway, Jim Sturgess, Ken Stott, Romola Garai, Rafe Spall, Jodie Whittaker, Georgia King Scenariusz Davida Nichollsa powstał na podstawie jego własnej powieści "Jeden dzień", wydanej w 2009 r. W głównej roli wystąpiła Anne Hathaway, zdobywczyni Oscara w 2013 roku za "Nędzników". W "Jednym dniu" znakomicie zagrała uroczą Emmę Morley, zbyt mądrą i zbyt dojrzałą dla chłopaka, w którym jest zakochana po uszy. A tymczasem ów wybraniec jej serca, niejaki Dexter Mayhew, myśli tylko o sobie, jest przekonany o swojej wartości i o tym, że jemu należy się w życiu wszystko: telewizyjna kariera, atrakcyjne kobiety, pieniądze i luksusowe samochody. Zadufany w sobie chłopak nie jest w stanie docenić Emmy, nie dociera do niego fakt, że spotkał na swej drodze prawdziwy skarb. Emma i Dexter poznali się podczas uroczystości na zakończenie college’u. Wtedy obiecali sobie, że będą spotykać się co roku, by dzielić się swoimi osiągnięciami, sukcesami, by opowiadać o swoich miłościach, marzeniach. Bohaterowie filmu żyją wprawdzie w wielkiej przyjaźni, ale nie łączy ich głębsze uczucie. Przynajmniej ze strony bogatego i pewnego siebie chłopaka nigdy nie wypłynął żaden miłosny gest, który dałby podkochującej się w nim dziewczynie choćby odrobinę nadziei na bliższy związek. Rok po zakończeniu college'u Emma pracuje jako kelnerka w meksykańskiej restauracji w Londynie. Tymczasem Dexter używa życia, podróżuje po świecie, podrywa dziewczyny. Szczęście mu sprzyja, robi karierę zawodową w telewizji, prowadzi talk - show. Ma duże pieniądze i jest sławny. A Emma spotyka na swej drodze Iana, komika, który niezbyt przypada jej do gustu, ale zaczyna się z nim spotykać dla zabicia czasu. Dziewczyna chce zostać nauczycielką i podnosi swoje kwalifikacje w tym kierunku. Dexter dowiaduje się o śmiertelnie chorej matce, która ma raka i postanawia ją odwiedzić. Akurat związek Emmy i Iana przeżywa kryzys, dziewczynę coraz mniej bawią żarty komika i on sam. Umawia się na kolację z Dexterem, który jednak więcej czasu poświęca innym dziewczynom wokół. Emma robi mu publicznie scenę zazdrości i obiecuje sobie, że już nigdy się nie spotkają. Zamierza całkowicie zerwać z nim przyjacielskie kontakty. Wykrzyczy mu jeszcze, że go kocha, ale już nie lubi. Mija znowu kilka lat. Koleżanka Emmy z akademika i stary przyjaciel Dxetera biorą ślub i zapraszają ich na wesele. Emma dowiaduje się, że jej ukochany ma nową dziewczynę Sylwię i wkrótce zostanie ojcem. Próbuje ukryć zmieszanie i ból. Wkrótce Dexter odkrywa, że Sylwia ma romans z przyjacielem z dawnych lat i para rozstaje się. Rozstają się też Emma i Ian. Dziewczyna przenosi się do Paryża, gdzie odwiedza ją Dexter, w nadziei, że będą razem. Ale Emma jest zajęta, ma nowego chłopaka, który gra w zespole jazzowym. Ich drogi znowu się więc rozchodzą. Taki stan rzeczy będzie trwał jakiś czas, ale w końcu zdarzy się coś, co otworzy Dexterowi oczy na pewne sprawy, pozwoli dostrzec inne wartości w życiu i prawdziwy sens istnienia. 21:15 MIŁOŚĆ W CZASACH WOJNY - ODC. 16 (MOROCCO) Serial wojenny, 49 min, Hiszpania, 2017 Reżyseria: David Pinillos Aktorzy: Alicia Borrachero, Amaia Salamanca, Álex Garca Fidel dostaje reprymendę od generała Ibarry za to, że nie zabił Abdela Krima. Gdy wszyscy świętują zdobycie przez armię hiszpańską Nadoru, jego ludzie ostrzeliwują z dział Melillę. Cały zespół Szpitala Czerwonego Krzyża trwa na posterunkach. Mimo tego, co zaszło z Julią, Fidel zapewnia Susanę, że ją kocha i przygotowania do ich rychłego ślubu trwają w najlepsze. Pilar nie wyjeżdża z Alejandrem, a przyparta do muru przez Luisa wyznaje, że nadal go kocha. Magdalena wyjeżdża z Danielem, ale obiecuje Larbiemu, że do niego wróci. Gloria zagina parol na Guillerma. Andres odkrywa w księgach rachunkowych Dowództwa nieprawidłowości finansowe, jednak generał Ibarra nie chce o tym słyszeć. 22:15 LAST VEGAS (LAST VEGAS) Film fabularny, 100 min, USA, 2013 Reżyseria: Jon Turteltaub Scenariusz: Dan Fogelman Aktorzy: Robert De Niro, Michael Douglas, Morgan Freeman, Kevin Kline, Mary Steenburgen, Jerry Ferrara Billy, Paddy, Archie i Sam przyjaźnią się od podstawówki. Z całej czwórki tylko Billy nigdy nie dał się zaciągnąć do ołtarza. Nic więc dziwnego, że gdy wreszcie decyduje się na ślub, starzy kumple bez wahania przybywają do Las Vegas, by wyprawić mu wieczór kawalerski i pokazać światu, że faceci z takim doświadczeniem potrafią bawić się, jakby nie było jutra. Zanim jednak impreza rozkręci się na dobre, jeden z panów zdąży wplątać się w romans z uroczą piosenkarką, drugi pobije się w dyskotece z gościem, który mógłby być jego wnukiem, trzeci spróbuje ulec długo oczekiwanej pokusie, a czwarty zapragnie uczynić wszystko, by nie doszło do ślubu. Co jeszcze można zrobić z tak pięknie rozpoczętym wieczorem? 00:05 KOPCIUSZEK Z PRZYPADKU (WAS KOSTET DIE LIEBE (WHAT PRICE IS LOVE?)) Film obyczajowy, 84 min, Niemcy, 2016 Reżyseria: Florian Knittel Scenariusz: Regina Dietl, Florian Knittel Aktorzy: Mira Bartuschek, Alexander Khuon, Birte Glang, Marc Ben Puch Dla Nory życie w dużym mieście jest dalekie od bajki, o której zawsze marzyła, ale spokojne i poukładane. Marzenia o karierze w agencji reklamowej i ekscytującym życiu nie mają jednak racji bytu. Kiedy do jej drzwi zawitała kuzynka Emily, ekskluzywna pani do towarzystwa, jej świat stanął na głowie. Gdy Emily zatruła się godzinę przed umówionym spotkaniem, poprosiła nieśmiałą Norę żeby poszła za nią. Max po randce z Norą zakochuje się w niej do szaleństwa, ale Nora nie może wyznać prawdy, by nie zdradzić swojej kuzynki. Jedyną rzeczą, którą może zrobić, to zniknąć. Milioner jest zdeterminowany, by odszukać kobietę, która skradła mu serce. 01:40 MIŁOŚĆ W CZASACH WOJNY - ODC. 16 (MOROCCO) Serial wojenny, 49 min, Hiszpania, 2017 Reżyseria: David Pinillos Aktorzy: Alicia Borrachero, Amaia Salamanca, Álex Garca Fidel dostaje reprymendę od generała Ibarry za to, że nie zabił Abdela Krima. Gdy wszyscy świętują zdobycie przez armię hiszpańską Nadoru, jego ludzie ostrzeliwują z dział Melillę. Cały zespół Szpitala Czerwonego Krzyża trwa na posterunkach. Mimo tego, co zaszło z Julią, Fidel zapewnia Susanę, że ją kocha i przygotowania do ich rychłego ślubu trwają w najlepsze. Pilar nie wyjeżdża z Alejandrem, a przyparta do muru przez Luisa wyznaje, że nadal go kocha. Magdalena wyjeżdża z Danielem, ale obiecuje Larbiemu, że do niego wróci. Gloria zagina parol na Guillerma. Andres odkrywa w księgach rachunkowych Dowództwa nieprawidłowości finansowe, jednak generał Ibarra nie chce o tym słyszeć. 02:30 RANCZO S.VII - ODC. 81 (SERIA VII, ODC. 3) - PODRÓŻ W CZASIE Serial obyczajowy, komediowy, 45 min, Polska, 2013 Reżyseria: Wojciech Adamczyk Scenariusz: Robert Brutter Zdjęcia: Włodzimierz Głodek Muzyka: Krzesimir Dębski, Radzimir Dębski Aktorzy: Ilona Ostrowska, Arkadiusz Nader, Cezary Żak, Paweł Królikowski, Grzegorz Wons, Jacek Kawalec, Artur Barciś Lucy musi oddelegować na kurs do Brukseli wójtową lub Lodzię. Żadna nie chce jechać, ale tylko jedna z nich jest na tyle sprytna, by uniknąć wyjazdu. Michałowa pogodziła się z faktem, że ksiądz wyzdrowiał, a cudowne ozdrowienie na pewno wiąże się z wielkimi planami opatrzności wobec proboszcza (i jego kariery w kurii) i jej obowiązkiem jest dopilnować, żeby ksiądz nie przegapił żadnych znaków w tym temacie. Klaudia po dramatycznym rozstaniu z Dudą przenosi swe uczucia na awangardowego reżysera z Lublina, który nie wiadomo właściwie po co przyjechał do Wilkowyj i nie wiadomo też, jak długo w nich zostanie. Komisja programowa nie radzi sobie z pisaniem programu i żąda eksperta do pomocy. Klaudia, bo na nią padł wybór Czerepacha, jest bezsilna wobec zacofania poglądów komisji i stosuje nietypową terapię otwarcia umysłów. Efekty tej swoistej podróży w czasie są nie tylko zaskakująco silne, ale też jakże brzemienne w skutki. Agentka Monika coraz lepiej czuje się w dworku, Lucy zaś (proporcjonalnie) coraz gorzej; Monika odkrywa też drugie źródło fascynacji, pisarza Witebskiego i adoruje go, nie bacząc na Franceskę w zaawansowanej ciąży. Bycie zbyt blisko Tomka to kiepski pomysł, kiedy się pamięta, że Franceska nie tylko pochodzi z Kalabrii, ale też nosi na co dzień broń.