TVP Kultura Poniedziałek, 26.12.2022 07:55 TRZEJ MUSZKIETEROWIE (THREE MUSKETEERS) Film przygodowo - kostiumowy, 102 min, Wielka Brytania/Panama 1973 Reżyseria: Richard Lester Scenariusz na podstawie powieści Alexandra Dumasa ojca: George MacDonald Fraser Zdjęcia: David Watkins Muzyka: Michel Legrand Aktorzy: Michael York, Oliver Reed, Frank Finlay, Richard Chamberlain, Raquel Welch, Charlton Heston, Faye Dunaway, Christopher Lee, Geraldine Chaplin, Jean - Pierre Cassel i inni Chociaż powieści Alexandra Dumasa mają dziś coraz mniej czytelników, zainteresowanienimi nie wygasło całkowicie. Tyle że młodszym generacjom perypetie D'Artagnana i jego trzech dzielnych przyjaciół z gwardii Ludwika XIII znane są przede wszystkim z ekranu. Dumasowscy muszkieterowie tak bardzo fascynowali filmowców, że od początku istnienia kina nie było dziesięciolecia, w którym nie powstałaby choćby jedna nowa próba przedstawienia ich przygód. Pierwszy sięgnął po fabułę "Trzech muszkieterów" Georges Melies w 1909 r. , kolejne wersje powstawały w Ameryce, Włoszech, Meksyku, Argentynie i oczywiście we Francji. Sam Richard Lester w 1989 r. ponownie zaprosił na plan tych samych aktorów, aby zrealizować "Powrót muszkieterów". Powieść Dumasa poddawano także przeróbkom komediowym i parodystycznym, jak choćby w przypadku ekranizacji Maxa Lindera z 1922 r. Krytyka zgodnie uznała dzieło Lestera za jedno z najbardziej udanych w całej historii Dumasowskich ekranizacji. Zdjęcia kręcono w plenerach Hiszpanii, nawet do ról epizodycznych zaangażowano aktorskie sławy, a scenograf i kostiumolog mieli nieograniczone pole do popisu. Mimo wartkiej, pełnej brawurowych pojedynków akcji oraz wątku melodramatycznego, nie jest to jednak tradycyjny film "płaszcza i szpady". Całość przeniknięta jest duchem przewrotności i ironii, plebejskiej zabawy, która okazała się bardzo bliska literackiemu pierwowzorowi. Zachwycając publiczność widowiskowym przepychem, reżyser dostrzega również i pokazuje powszechny analfabetyzm, niechlujstwo życia XVII - wiecznej Francji, tragiczny los biedoty, co tłumaczy mentalność i aspiracje bohaterów, których pochłania troska o pieniądz i dążenie do zdobycia pozycji. Młody i ubogi Gaskończyk D'Artagnan, nauczony jedynie władać szpadą, lecz żądny dworskiej kariery, wyrusza do Paryża, mając przy sobie listy polecające do pana de Treville, sprawującego pieczę nad królewskimi muszkieterami. Podczas zwady w oberży młodzieniec zostaje pokonany przez mężczyznę z opaską na oku. Poprzysięga mu zemstę, nie wiedząc, że to Rochefort, jeden z zauszników kardynała Richelieu, z którym nieraz przyjdzie mu się zmierzyć. Po przybyciu do stolicy D'Artagnan naraża się kolejno trzem muszkieterom: Athosowi, Porthosowi i Aramisowi, ale do naznaczonych mu pojedynków nie dochodzi, gdyż na placu zjawiają się wspólni wrogowie - gwardia kardynała. D'Artagnan dzielnie wspiera muszkieterów, zyskując ich wdzięczność i przyjaźń. Gaskończyk zatrzymuje się w domu pana Bonancieux, którego piękna żona Constance zaczyna niebawem okazywać gościowi swe względy. Ale Constance staje się również przyczyną kłopotów D'Artagnana. Jako zaufana przyjaciółka królowej Anny Austriaczki pośredniczy w jej potajemnych spotkaniach z angielskim premierem, księciem Buckingham, co naraża ją na zamach ze strony ludzi kardynała. Broniąc ukochanej, D'Artagnan wplątuje się w aferę z kolią diamentową królowej. Okazuje się bowiem, że Anna Austriaczka dała Buckinghamowi swój naszyjnik na pamiątkę ich spotkania i w dowód łączącego ich uczucia. Gdy szpiegowie Richelieu odkrywają tajemnicę królowej, kardynał podsuwa władcy pomysł sprawdzenia wierności małżonki: niech na najbliższym balu Anna pojawi się w królewskich diamentach. Zrozpaczona królowa za pośrednictwem Constance prosi D'Artagnana i jego kompanów o pomoc. Muszą oni jak najszybciej dostać się do Anglii i odebrać od Buckinghama królewski klejnot. 09:50 JAMES TISSOT, PORTRECISTA NEOKLASYCYZMU (JAMES TISSOT THE AMBIGUOUS FIGURE OF MODERNITY) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2020 Reżyseria: Pascale Bouhnic James Tissot to francuski przedstawiciel neoklasycyzmu drugiej połowy XIX wieku. W przeciwieństwie do innych malarzy tego okresu nigdy nie miał problemów ze sprzedażą swoich prac, a swoją pozycję budował poprzez bliskie kontakty z możnymi Francji i Wielkiej Brytanii. Na początku kariery malował obrazy o tematyce średniowiecznej, później realistyczne kobiece portrety i sceny rodzajowe. Portretował europejskie elity, burżuazję oraz osoby z nizin społecznych, także ofiary wojny francusko - pruskiej. 11:00 JANOSIK - ODC. 10/13 - WSZYSCY ZA JEDNEGO Serial przygodowy, kostiumowy, 43 min, Polska, 1973 Reżyseria: Jerzy Passendorfer Scenariusz: Tadeusz Kwiatkowski Zdjęcia: Stefan Pindelski Muzyka: Jerzy Matuszkiewicz Aktorzy: Marek Perepeczko, Ewa Lemańska, Czesław Jaroszyński, Marian Kociniak, Mieczysław Czechowicz, Bogusz Bilewski, Witold Pyrkosz, Jerzy Cnota, Janusz Kłosiński, Janusz Bukowski, Lech Ordon, Cezary Julski Dwóch zbójników zostaje schwytanych przez hajduków. Na plac, gdzie ma się odbyć egzekucja, wjeżdża oddział wojska. Nagle wybucha pożar. Cesarski oficer zrzuca mundur. Dopiero wtedy nieszczęśni skazańcy rozpoznają Janosika. 12:05 MIKOŁAJEK (PETIT NICOLAS, LE (LITTLE NICHOLAS)) Film familijny, komediowy, 87 min, Francja 2009 Reżyseria: Laurent Tirard Scenariusz: Gregoire Vigneron, Alain Chabat, Laurent Tirard Aktorzy: Maxime Godart, Valerie Lemercier, Vincent Claude, Charles Vaillant, Victor Carles, Benjamin Averty, Kad Merod, Sandrine Kinerlain Wykonawcy: Beniamin Lewandowski, Wit Apostolakis-Gluziński, Iwo Fajlhauer, Antoni Gudejko, Tomasz Kot, Agata Kulesza, Zbigniew Suszyński, Jan Piotrowski, Mateusz Gąsiewski, Kacper Nowocin, Jan Rotowski, Weronika Gackowska, Anna Gajewska, Stefan Knothe, Andrzej Blumenfeld Kinowa wersja przygód tytułowego bohatera, małego Mikołajka. O sympatycznym ośmiolatku, jego rodzinie i kolegach ze szkoły świat dowiedział się dzięki serii humorystycznych książek spółki autorskiej Goscinny/Sempe. Na podstawie tych opowiadań powstał też popularny serial telewizyjny pod tym samym tytułem. To właśnie tytułowy Mikołajek jest narratorem filmu i głównym bohaterem wielu prześmiesznych przygód. Widz poznaje go w różnych sytuacjach: w szkole, w domu, w czasie wolnym od zajęć. Akcja filmu rozgrywa się w latach 60. ubiegłego wieku. Mikołajek mieszka z zapracowanym ojcem, który marzy o awansie, oraz najukochańszą mamą, troskliwie zajmującą się domem i jedynakiem. To szczęśliwa i zgodna rodzina, choć bywają też kwestie sporne, zwłaszcza gdy chodzi o podjęcie jakiejś decyzji. Wówczas rodzice się spierają, ale ostatecznie dochodzą do porozumienia. Mikołajek ma wielu kolegów, z którymi styka się na co dzień w szkole. Dowiadujemy się o nich, kiedy pani w klasie zadaje zadanie dzieciom, by napisały: kim chcą zostać, jak dorosną. Kłopot w tym, że Mikołajek nie ma pojęcia kim chce być. Zazdrości kolegom, którzy mają już sprecyzowane plany na przyszłość. Jego najlepszy kumpel, grubas Alcest, który je bez przerwy, chce zostać ministrem. Ta funkcja kojarzy mu się bowiem z częstym bywaniem na bankietach, gdzie zawsze jest niezła wyżerka. Do grona kolegów Mikołajka należy także Gotfryd, który mieszka w ogromnym domu z wielkim ogrodem i imponującym basenem. Ma wszystko czego tylko zapragnie. Jego tata to bardzo bogaty człowiek, ale pracuje dużo i w ogóle nie ma czasu dla syna. Chłopcem zajmuje się lokaj Albert. Dorosły Gotfryd oczywiście będzie pracował u swego ojca. Kolejny kolega, Kleofas, ma bardzo fajny rower wyścigowy i zamierza zostać mistrzem świata w kolarstwie. Ma w głowie tylko wyścigi, przez co zaniedbuje naukę i jest najgorszym uczniem w klasie. Za to największym rozrabiaką w klasie jest Euzebiusz, który wszczyna kłótnie i bójki na lekcjach i na przerwach. Kiedy dorośnie, chce zostać bandytą, w przeciwieństwie do Rufusa, syna policjanta, który zamierza iść w ślady ojca. Postrachem w szkole jest groźny wychowawca, którego uczniowie nazywają Rosół. Ten czuwa nad porządkiem i za najdrobniejsze przewinienia każe chłopcom wielokrotnie przepisywać zdania. Tylko Ananiaszowi to nie grozi, bo jest prymusem i pupilkiem nauczycielki, ale także okropnym lizusem i skarżypytą. Koledzy niezbyt go lubią i chętnie by mu dołożyli, ale Ananiasz jest nietykalny, bo nosi okulary. Jest jeszcze jeden kolega ze szkoły Mikołajka, Joachim, w związku z którym wybucha afera. Pewnego dnia chłopiec spóźnia się na lekcję. Okazuje się, że w nocy urodził mu się braciszek i rano Joachim pojechał z ojcem do szpitala, by odwiedzić mamę. Chłopak bardzo marzył o rowerze, a w zamian ma braciszka. Na domiar złego koledzy ostrzegają go, że teraz to już tylko będzie gorzej. Straci wszystko, będzie musiał oddawać bratu zabawki, słodycze itp. Odtąd w stresie żyje także Mikołajek. Bacznie przyglądając się swoim rodzicom, zaczyna podejrzewać, że on również będzie miał braciszka. Cały świat Mikołajka może nagle lec w gruzach, więc zrobi wszystko, by zapobiec nieszczęściu. 13:45 PAVAROTTI (PAVAROTTI) Film dokumentalny, 109 min, Wielka Brytania/USA, 2019 Reżyseria: Ron Howard Aktorzy: Luciano Pavarotti Pełnometrażowy dokument przedstawiający życie i działalność artystyczną Luciano Pavarottiego (1935 - 2007), wybitnego włoskiego śpiewaka operowego, który sławą potrafił przyćmić nawet największe gwiazdy rocka. 15:50 OPOWIEŚCI HOFFMANA (THE TALES OF HOFFMAN) Film fantasy, musical, 119 min, Wielka Brytania, 1951 Reżyseria: Michael Powell, Emeric Pressburger Scenariusz: Dennis Arundell, Michael Powell Zdjęcia: Christopher Challis Muzyka: Jacques Offenbach Aktorzy: Ludmilla Tcherina, Moira Shearer, Robert Helpmann, Lionel Harris, Robert Rounseville, Meinhart Maur Musicalowa baśń ze znakomitą muzyką Jacquesa Offenbacha. W Norymberdze, w winiarni Lutra, zjawia się zakochany poeta Hoffmann. Piękna śpiewaczka Stella odwzajemnia obecnie jego uczucie, chociaż kiedyś je odrzuciła. Wysłała wówczas nawet do niego list, ale przejął go radca Lindorf, rywal Hoffmanna. Poeta, podczas biesiady, opowiada zgromadzonym historie swoich poprzednich miłości: do Olimpii, która okazała się być zwykłą, mechaniczną lalką, czego zaślepiony ogromnym uczuciem Hoffmann nie widział, do młodej śpiewaczki Antonii, która straciła życie przez wysiłek związany właśnie ze śpiewem, i do Gulietty, weneckiej kurtyzany, przez którą stracił swoje lustrzane odbicie. Zebrani biesiadnicy siedzą w milczeniu, panuje nastrój smutku i niewiary w szczęście. Hoffmann zaczyna pić do utraty przytomności. W tym czasie radca Lindorf sprowadza do winiarni Stellę, w celu skompromitowania poety w jej oczach. 18:05 CZTEREJ MUSZKIETEROWIE (THE FOUR MUSKETEERS / THE REVENGE OF MILADY) Film przygodowo - kostiumowy, 102 min, Wielka Brytania/Panama/Hiszpania 1974 Reżyseria: Richard Lester Scenariusz na podstawie powieści Alexandra Dumasa - ojca: George MacDonald Fraser Aktorzy: Michael York, Oliver Reed, Richard Chamberlain, Frank Finlay, Faye Dunaway, Raquel Welch, Simon Ward, Christopher Lee, Geraldine Chaplin, Jean - Pierre Cassel, Roy Kinnear i inni "Trzej muszkieterowie" mieli być początkowo filmem 3 - godzinnym, ale nakręcony w Hiszpanii materiał okazał się tak bogaty i atrakcyjny, że producenci zdecydowali się wykroić z niego dwa filmy pełnometrażowe. Wkrótce po "Trzech muszkieterach" zmontowano więc "Czterech", co naraziło producentów na procesy z aktorami o dodatkowe honoraria i opóźnienie premiery. Wszystkie te perypetie nie odbiły się jednak na jakości filmu, równie błyskotliwego jak poprzedni, pełnego humoru i zdumiewających niespodzianek. Sam tekst powieści jest tylko kanwą, na której reżyser i aktorzy stworzyli całkowicie nowe sytuacje i znaczenia, nie krępując się wiernością wobec oryginału czy nawet wiarygodnością historyczną. Athos, Portos, Aramis i D'Artagnan walczą w szeregach królewskiej armii oblegającej twierdzę hugenotów - La Rochelle. Pragnąc ostatecznie ukrócić pogłoski na temat romansu królowej Anny Austriaczki z księciem Buckingham, Ludwik XIII usiłuje zniszczyć brytyjskich popleczników. Kardynał Richelieu decyduje się porwać powierniczkę królowej, Constance Bonancieux. Porwania dokonuje milady de Winter, groźna agentka kardynała. Zakochany w Constance D'Artagnan rusza jej na ratunek. Trafia do domu milady, która uwodzi muszkietera, a on przypadkowo odkrywa jej tajemnicę: haniebne piętno wypalone na ramieniu. Gdy wyjawia to muszkieterom, Athos identyfikuje milady jako kobietę, z którą kiedyś wiele go łączyło i która okazała się pozbawioną skrupułów zdrajczynią. D'Artagnan wraca do milady, ale nie znajduje jej w domu, gdyż agentka została wysłana przez kardynała Richelieu z tajną misją do Anglii. Athos odkrywa, że wyposażona w specjalny glejt milady jedzie do Buckinghama rzekomo, aby go nakłonić do zaprzestania pomocy dla La Rochelle, a rzeczywistości po to, aby go zabić. Athos zabiera byłej kochance dokumenty i przekazuje je D'Artagnanowi, który w porę uprzedza Buckinghama o grożącym mu niebezpieczeństwie. Milady zostaje uwięziona, ale i za murami okazuje się niebezpieczna: uwodzi swego strażnika Feltona, który pozwala jej umknąć, przypłacając to życiem. Twierdza La Rochelle pada, nie doczekawszy angielskiej pomocy. Pani de Winter, korzystając z pomocy Rocheforta, udaje się do klasztoru, gdzie ukryła Constance. Chce ją zabić i w ten sposób zemścić się na D'Artagnanie. 20:00 SLUMDOG. MILIONER Z ULICY (SLUMDOG MILLIONAIRE) Dramat, 115 min, Wielka Brytania, 2008 Reżyseria: Danny Boyle Scenariusz: Simon Beaufoy Aktorzy: Dev Patel, Freida Pinto, Madhur Mittal Osiemnastoletni mieszkaniec Bombaju, Jamal, bierze udział w indyjskiej wersji "Milionerów". Nieśmiały, ale bardzo zdeterminowany chłopak odpowiada na kolejne, coraz trudniejsze, pytania, a z każdą poprawną odpowiedzią z ust prowadzącego teleturniej znika ironiczny uśmieszek. Nikt nie spodziewał się, że niewykształcony, pochodzący ze slumsów chłopak zajdzie tak daleko. Również policjs nie chce w to uwierzyć; tuż przed ostatnią rundą Jamal zostaje aresztowany pod zarzutem oszustwa. Podczas przesłuchania chłopak opowiada niezwykłą historię swojego życia, w której chwile tragiczne przeplatają się ze szczęśliwymi, a najpotężniejszą siłą, która pozwoli przetrwać najgorsze chwile, okaże się miłość. 22:10 TRZY DNI KONDORA (THREE DAYS OF THE CONDOR) Film sensacyjny, 112 min, USA 1975 Reżyseria: Sydney Pollack Scenariusz: Lorenzo Semple Jr, David Rayfiel Aktorzy: Robert Redford, Faye Dunaway, Cliff Robertson, Max von Sydow, John Houseman, Addison Powell, Walter McGinn, Tina Chen, Michael Kane, Don McHenry, Michael Miller, Jess Osuna, Dino Narrizano i inni Luźna adaptacja bestsellerowej powieści sensacyjnej Jamesa Grady'ego "Sześć dni Kondora", opowiadającej o handlu narkotykami. Pierwsza wersja scenariusza była wierna literackiemu pierwowzorowi. I kiedy według niego powstała już większa część filmu, w Ameryce ujawniono sensacyjne dane na temat działań CIA na Bliskim Wschodzie. Reżyser zdecydował się wówczas zmienić fabułę, by nawiązać do aktualnych wydarzeń. W rezultacie nakręcił pełen niespodziewanych zwrotów akcji polityczny dreszczowiec, który jest oskarżeniem metod CIA. Głównego bohatera, Joego Turnera, gra gwiazdor Hollywoodu Robert Redford, odtwórca pamiętnych kreacji w "Obławie", "Butch Cassidy i Sundance Kid", "Wielkim Gatsbym", "Żądło", "Pożegnaniu z Afryką", "Niemoralnej propozycji". Aktor sprawdził się również jako reżyser w nagrodzonych Oscarem "Zwykłych ludziach". W roli Kathy partneruje mu Faye Dunaway ("Bonnie i Clyde", "Sieć", "Chinatown"). Autorem interesujących zdjęć jest Owen Roizman, czterokrotnie nominowany do najwyższej nagrody filmowej za "Francuskiego łącznika", "Egzorcystę", "Sieć", "Tootsie". Choć "Trzy dni Kondora" okazały się wielką sensacją, Akademia przyznała nominacje do Oscara jedynie za montaż. Joe Turner pracuje w nowojorskim Towarzystwie Historyczno - Literackim, które w rzeczywistości jest utajnioną sekcją CIA. Do zadań pracowników agendy należy wnikliwa analiza literatury sensacyjno - szpiegowskiej, mająca na celu wykrycie ewentualnych "przecieków", a także zbieranie nowych, ciekawych pomysłów. Pewnego dnia w instytucie dochodzi do masakry, wszyscy pracownicy giną od kul zamachowców. Przy życiu pozostaje jedynie Joe Turner, który akurat wyszedł z firmy na lunch. Postanawia na własną rękę poprowadzić dochodzenie w sprawie tajemniczej śmierci kolegów. Gdy zawiadamia centralę o tragedii, nie spodziewa się, że teraz jemu zagraża śmiertelne niebezpieczeństwo. Przybyły na spotkanie szef jego sekcji, Wicks, próbuje go zlikwidować. Joe uciekając terroryzuje nieznajomą młodą kobietę, którą zmusza do udzielenia mu schronienia. Opowiada jej całą historię, coraz bardziej czując do niej sympatię. Listonosz, który dzwoni do drzwi domu przerażonej Kathy, okazuje się nasłanym mordercą. Na szczęście, udaje się go zlikwidować. Polowanie na Joego dopiero się jednak zaczęło. 00:20 KOLĘDY NA SZLAKU KOLBERGA Koncert, 48 min, Polska, 2017 Reżyseria: Grzegorz Jankowski Wykonawcy: Kayah, Czesław Mozil, Misia Furtak, Monika Borzym, Zakopower, Renata Przemyk Zrealizowane filmowo tradycyjne, regionalne kolędy wykonane przez artystów ludowych z udziałem artystów popkultury. Widowisko muzyczne pod kierownictwem Mateusza Pospieszalskiego, w reżyserii Grzegorza Jankowskiego. Kayah, Misia Furtok, Czesław Mozil, Renata Przemyk, Monika Borzym i Zakopower zaśpiewają z Teresą Mirgą i jej zespołem, paniami z Gałek Rusinowskich, Anną Chudą, Genowefą Lenarcik, śpiewaczkami z Malinnik Podlaskich i kwartetem góralskim. 01:25 AMELIA (LE FABULEUX DESTIN D'AMELIE POULAIN) Komedia romantyczna, 117 min, Francja/Niemcy 2001 Reżyseria: Jean-Pierre Jeunet Scenariusz: Guillaume Laurant, Jean-Pierre Jeunet Występują: Audrey Tautou, Mathieu Kassovitz, Rufus, Isabelle Nanty, Dominique Pinon, Yolande Moreau, Serge Merlin, James Debbouze i inni "Genialny film". "Cudowne połączenie szaleństwa, poezji, ekscentryczności, humoru i miłości, dzieło prawdziwego artysty". "Film nakręcony przez czarodzieja, który chce przynieść ludziom radość". "Rozkosz, prawdziwy klejnot, skarb, cud. Dwie godziny radości, czułości i poezji". "Film, w którym zakochacie się od pierwszego wejrzenia". To tylko skromna część zachwytów i pochwał kierowanych przez krytyków filmowych pod adresem "Amelii". Publiczność różnych krajów szturmującą kina wyrażała nieczęstą przecież zgodność swoich odczuć z opiniami recenzentów. Bo też "Amelia" w pełni zasługuje na uznanie, co potwierdził deszcz nagród przyznanych temu filmowi w różnych krajach (cztery Cezary, dwie nagrody BAFTA, trzy Felixy, nagrody na festiwalach w Karlovych Varach, Chicago, San Diego, Toronto, Edynburgu itd.) Jean Jeunet, który wcześniej dał się poznać jako twórca (wespół z Markiem Caro) znakomitych obrazów "Delicatessen" i "Miasto zaginionych dzieci", stworzył dzieło pod każdym względem niezwykłe: żywiołowe, błyskotliwe, dowcipne, inteligentne, przywracające wiarę w to, że kino może być nośnikiem zasad i piękna. Grająca główną rolę Audrey Tautou stała się dzięki niemu sławna. Pokazała, że ma w sobie magnetyzm dawnych gwiazd kina (najbliżej jej do Audrey Hepburn) i urzekła wszystkich swoją urodą, wdziękiem i talentem. Amelia Poulain urodziła się w Paryżu, ale jej dzieciństwo nie należało do najszczęśliwszych. Mama umarła, gdy spadła na nią japońska turystka, która popełniła samobójstwo, rzucając się z wieży Eiffla. W następstwie tej tragedii ojciec dziewczynki, lekarz, który już wcześniej miewał z córką kontakt głównie za pomocą stetoskopu podczas badań, przeniósł wszystkie swoje uczucia na ogrodowego krasnala. Poczucie osamotnienia małej Amelii pogłębiła ostatecznie jej rybka, Kaszalot, która popełniła samobójstwo, wyskakując z akwarium. Dorosła już Amelia wyprowadza się od ojca i zamieszkuje na Montmartrze, gdzie zatrudnia się jako kelnerka w kawiarni, ale nadal nie jest szczęśliwa. Wszystko zmienia się w dniu śmierci księżnej Diany. Tego wieczoru dziewczyna przypadkowo upuszcza korek od buteleczki perfum i goniąc go po podłodze, odkrywa w ścianie łazienki pudełko zawierające dziecięce skarby lokatora, który mieszkał wcześniej w tym samym mieszkaniu. Amelia postanawia go odnaleźć. Pudełeczko w cudowny sposób odmienia życie jego właściciela. Odtąd Amelia stawia sobie za cel uszczęśliwianie ludzi ze swojego otoczenia. Przebierając się, włamując do cudzych mieszkań, snując subtelne intrygi, kojarzy swoją hipochondryczną koleżankę z wzdychającym do niej klientem kafejki, przekonuje płaczliwą dozorczynię, że ta nie została przed laty porzucona przez męża, staje w obronie wrażliwego Luciena, pomocnika sprzedawcy warzyw nękanego przez swojego pracodawcę, budzi radość życia w swoim oschłym i zdziwaczałym ojcu itd. Niczym dobra wróżka niesie radość i szczęście. Ale kiedy sama zakochuje się w Nino, ekscentrycznym, nieśmiałym kolekcjonerze nieudanych zdjęć z automatu, wyrzucanych przez niezadowolonych klientów, staje bezradna wobec tego uczucia... 03:35 CZYSTA FORMALNOŚĆ (UNA PURA FORMALITA) Film kryminalny, 106 min, Włochy/Francja, 1994 Reżyseria: Giuseppe Tornatore Scenariusz: Pascal Quignard, Giuseppe Tornatore Zdjęcia: Blasco Giurato Muzyka: Ennio Morricone Aktorzy: Gerard Depardieu, Roman Polański, Sergio Rubini, Paolo Lombardi W burzową noc na komisariat policji zostaje doprowadzony dziwnie zachowujący się człowiek (Gerard Depardieu). Nie może on potwierdzić swojej tożsamości ani odtworzyć w pamięci kilku ostatnich godzin, ani też wytłumaczyć śladów krwi na swoim ubraniu. Przesłuchanie rozpoczyna komisarz (Roman Polański), dzięki któremu tajemniczy mężczyzna okazuje się słynnym pisarzem Onoffem. Powoli obaj mężczyźni rozwiązują zagadkę pisarza, jego utraty pamięci i śladów krwi.