TVP Kultura Wtorek, 14.02.2023 Zmiany z dnia 14.02.2023 w stosunku do raportu z dnia 01.02.2023 (dodano pozycję programową) 10:35 WALOCH Film dokumentalny, 18 min, Polska, 2022 Reżyseria: Stanisław Berbeka, Franciszek Berbeka Scenariusz: Stanisalw Berbeka, Franciszek Berbeka Film przedstawia zakopiańskiego malarza Arkadiusza Walocha. Mieszka w Zakopanem od 1959 roku. W Państwowym Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara prowadził pracownię rysunku i malarstwa. Ulubioną tematyką malarza są pejzaże tatrzańskie, portrety rodziny i autoportrety. (dodano pozycję programową) 17:40 CO DALEJ? - ELEKTROMOBILNOŚĆ - POSTĘP CZY REGRES? Dysk./wywiad/debata, 20 min, Polska, 2023 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Piotr Gursztyn (prowadzący) Żyjemy w świecie, w którym samochody spalinowe odchodzą do lamusa. Niedługo na terenie Unii Europejskiej, od 2035 roku, czyli również Polski, nie będzie wolno ich sprzedawać. Już dziś wiele miast zakazuje wjazdu samochodami starszymi do centrum. O tym czy elektromobilność - modne dzisiaj słowo - stanie się symbolem nowoczesności i prawdziwie ekologicznego transportu czy synonimem propagandy. W programie udział biorą: dr. hab. Bartosz Jastrzębski - filozof, pisarz, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego i Tomasz Wróblewski dziennikarz, publicysta, prezes Warsaw Enterprise Institute. Rozmowa 1 Na razie właściciele spalinowych samochodów mogą się jeszcze śmiać. Ale czy staniemy niedługo wobec podziału na bogatych jeżdżących własnym, elektrycznym samochodem mieszkańców miast i biednych, poruszający się na prowincji starymi, zdezelowanymi dieslami, trochę na wzór Hawany? Czy elektromobilność może być źródłem nowych podziałów społecznych? Czy prawodawstwo europejskie związane z elektromobilnością, o ironio, nie spowoduje, że okaże się, że król jest nagi, tzn. że sieci energetyczne są niewydolne, że prąd produkujemy z węgla, że Chiny posiadające kontrole nad złożami metali ziem rzadkich (niezbędnych do produkcji akumulatorów) wprowadzą ograniczenia? Rozmowa 2 Elektromobilność to w Niemczech jest jedno z najmodniejszych słów. Niemcy są w swoim przekonaniu jednym z najbardziej przyjaznych środowisku państw. Prawie wszystkie z niemieckich partii licytują się, która z nich jedt bardziej zielona. Nie zmienia to faktu, że wciąż otwierane są nowe kopalnie węgla brunatnego, a nawet wznawiana praca kopalni węgla kamiennego, które niedawno z hukiem wygaszano. W ubiegłym roku było aż 20 takich przypadków. Jednak wbrew przekonaniu Niemców, że są liderami elektromobilności, pozostają one daleko w tyle za innymi. Niemcy po prostu na zieloną rewolucję jeśli chodzi o transport, się spóźniły. Niemieccy giganci przemysłu motoryzacyjnego produkują aut napedzanych prądem mniej niż jedna tylko amerykańska Tesla. I to własnie ona od swojego niedawnego otwarcia fabryki pod Berlinem jest nawiększym w Niemczech producentem elektryków. Czy oprócz podziałów na biednych i bogatych obywateli, elektromobilność nie przyczyni się do rywalizacji pomiędzy gospodarczymi potęgami? Czy to nie spowoduje kolejnego podziału na świat wciąż jednak spalinowy - USA, Chiny, Indie i my Europejczycy? Podsumowanie Powszechna dostępność własnego samochodu jest dzisiaj w wielu krajach, także w Polsce synonimem zamożności i swobody przemieszczania się człowieka zachodu. Czy przełamanie dominacji silnika spalinowego przez pojazdy napędzane prądem elektrycznym zmieni nasze poglądy w tej sprawie, przekonamy się w nieodległej przyszłości. (dodano pozycję programową) 01:50 CO DALEJ? - ELEKTROMOBILNOŚĆ - POSTĘP CZY REGRES? Dysk./wywiad/debata, 19 min, Polska, 2023 Scenariusz: Paweł Krzemiński Wykonawcy: Piotr Gursztyn (prowadzący) Żyjemy w świecie, w którym samochody spalinowe odchodzą do lamusa. Niedługo na terenie Unii Europejskiej, od 2035 roku, czyli również Polski, nie będzie wolno ich sprzedawać. Już dziś wiele miast zakazuje wjazdu samochodami starszymi do centrum. O tym czy elektromobilność - modne dzisiaj słowo - stanie się symbolem nowoczesności i prawdziwie ekologicznego transportu czy synonimem propagandy. W programie udział biorą: dr. hab. Bartosz Jastrzębski - filozof, pisarz, profesor Uniwersytetu Wrocławskiego i Tomasz Wróblewski dziennikarz, publicysta, prezes Warsaw Enterprise Institute. Rozmowa 1 Na razie właściciele spalinowych samochodów mogą się jeszcze śmiać. Ale czy staniemy niedługo wobec podziału na bogatych jeżdżących własnym, elektrycznym samochodem mieszkańców miast i biednych, poruszający się na prowincji starymi, zdezelowanymi dieslami, trochę na wzór Hawany? Czy elektromobilność może być źródłem nowych podziałów społecznych? Czy prawodawstwo europejskie związane z elektromobilnością, o ironio, nie spowoduje, że okaże się, że król jest nagi, tzn. że sieci energetyczne są niewydolne, że prąd produkujemy z węgla, że Chiny posiadające kontrole nad złożami metali ziem rzadkich (niezbędnych do produkcji akumulatorów) wprowadzą ograniczenia? Rozmowa 2 Elektromobilność to w Niemczech jest jedno z najmodniejszych słów. Niemcy są w swoim przekonaniu jednym z najbardziej przyjaznych środowisku państw. Prawie wszystkie z niemieckich partii licytują się, która z nich jedt bardziej zielona. Nie zmienia to faktu, że wciąż otwierane są nowe kopalnie węgla brunatnego, a nawet wznawiana praca kopalni węgla kamiennego, które niedawno z hukiem wygaszano. W ubiegłym roku było aż 20 takich przypadków. Jednak wbrew przekonaniu Niemców, że są liderami elektromobilności, pozostają one daleko w tyle za innymi. Niemcy po prostu na zieloną rewolucję jeśli chodzi o transport, się spóźniły. Niemieccy giganci przemysłu motoryzacyjnego produkują aut napedzanych prądem mniej niż jedna tylko amerykańska Tesla. I to własnie ona od swojego niedawnego otwarcia fabryki pod Berlinem jest nawiększym w Niemczech producentem elektryków. Czy oprócz podziałów na biednych i bogatych obywateli, elektromobilność nie przyczyni się do rywalizacji pomiędzy gospodarczymi potęgami? Czy to nie spowoduje kolejnego podziału na świat wciąż jednak spalinowy - USA, Chiny, Indie i my Europejczycy? Podsumowanie Powszechna dostępność własnego samochodu jest dzisiaj w wielu krajach, także w Polsce synonimem zamożności i swobody przemieszczania się człowieka zachodu. Czy przełamanie dominacji silnika spalinowego przez pojazdy napędzane prądem elektrycznym zmieni nasze poglądy w tej sprawie, przekonamy się w nieodległej przyszłości.