Program 1 Niedziela, 26.02.2023 05:05 SPRAWA DLA REPORTERA Magazyn, 47 min, Polska, 2023 Autor: Elżbieta Jaworowicz 06:55 SŁOWO NA NIEDZIELĘ - WIELKI MOST CZYLI JAK WRACAĆ DO BOGA Wykład/prelekcja/prezentacja, 5 min, Polska 2022 Reżyseria: Mateusz Pleskacz Scenariusz: Mateusz Pleskacz, o. Mateusz Stachowski Wykonawcy: o. Mateusz Stachowski (prowadzący) Zaczynamy Wielki Post, który jest trochę jak wielki most, łączący nas z Bogiem - ze śmiercią i zmartwychwstaniem Pana Jezusa. On chce dzielić się tym, kim jest. Zmieniać nas. Ratować, Zbawiać. Nezwykłe wydaje się to, że naszą wędrówkę rozpoczynamy w raju. W pierwszym czytaniu wracamy do ogrodu Eden, gdzie wąż oszukuje Adama i Ewę, którzy dobrowolnie rezygnują z relacji z Bogiem. Nie da się mieć i grzechu, i bliskości Boga. Przenosimy się zatem do początku, żeby przypomnieć sobie, jakich błędów się strzec, a jednocześnie widzieć wielkie łaski Boga. 08:40 FASCYNUJĄCE MIEJSCA - FASCYNUJĄCY SCHWARZWALD (FASCINATING BLACK FOREST) Film dokumentalny, 14 min, Niemcy, 2014 Reżyseria: Steffen Sailer, Annette Scheurich Fascynujący Schwarzwald zwany też Czarnym Lasem albo Selva Negrato to to zrębowe pasmo górskie w południowo - zachodnich Niemczech. Pasmo jest poprzecinane licznymi dolinami rzek. We wschodniej części Schwarzwaldu ma swoje źródła Dunaj. Kiedyś Schwarzwald - Czarny Las - odpowiadał swojej nazwie, był niedostępnym azylem dzikich stworzeń. Dziś ten bujny region górski przyjmuje wszystkich przybyszów. Schwarzwald ma na całym świecie reputację miejsca o wyjątkowym krajobrazie. Wysokie świerki i jodły są charakterystyczne dla Czarnego Lasu. Teren rezerwatu w Czarnym Lesie jest ważny nie tylko dla zagrożonych gatunków fauny i flory. Tereny okalające las i pole to habitat wyjątkowo dużej liczby i różnorodności gatunków. Paprocie i mchy pięknie się rozwijają w grze światła z cieniem, razem z ziołami, trawami, krzewami i roślinami kwitnącymi. Schwarzwald jest jednym z największych obszarów leśnych w Niemczech. Późnym latem, gdy jest ciepło i wilgotno, pokazują się grzyby. Istnieje ponad 800 różnych gatunków grzybów w Czarnym Lesie, ale tylko 100 jest jadalnych. Na początku jesieni zwierzęta zaczynają gromadzić i chomikować pożywienie. Od września niesie się tu charakterystyczny odgłos rykowiska jeleni. Jesień to również pora, gdy lasy mieszane Schwarzwaldu mienią się barwami. Intensywne opady śniegu i pokryte nim drzewa iglaste to klasyczny, idylliczny, zimowy widok Schwarzwaldu. W styczniu i lutym zima mocno ściska Czarny Las. Region górski jest całkowicie pokryty śniegiem. Zimą Schwarzwald jest szczególnie fascynujący. 09:00 ANGELIKA I SUŁTAN (ANGELIQUE ET LE SULTAN) Film przygodowo - kostiumowy, 94 min, Francja/Niemcy/Włochy 1968 Reżyseria: Bernard Borderie Scenariusz na podstawie powieści Anne i Serge'a Golonów: Pascal Jardin, Bernard Borderie, Francis Cosne Aktorzy: Michele Mercier, Robert Hossein, Jean - Claude Pascal, Helmut Schneider, Jacques Santi, Roger Pigaut i inni Ostatni z filmów o burzliwych losach pięknej markizy Angeliki. Podobnie jak poprzedni film, "Angelika wśród piratów", również ten przenosi widzów w świat niczym z "Baśni 1001 nocy" - sułtańskich haremów i marokańskich oaz. Dzielna markiza uparcie walczy o to, by móc wreszcie wieść życie u boku swego męża - Jeoffreya de Peyrac, jedynego mężczyzny, którego naprawdę kocha. Jeoffrey de Peyrac desperacko poszukuje Angeliki porwanej przez Escrainville'a, bezwzględnego handlarza niewolników. Udaje mu się doścignąć jego galerę, ale w tym czasie Angelika zostaje już sprzedana na targu niewolników do haremu sułtana Maroka. W ręce handlarzy wpada również Peyrac, ale po przybyciu do portu w Algierze ucieka i chroni się w domu swego przyjaciela, ambasadora Turcji. Tymczasem Angelika odrzuca zaloty młodego sułtana, za co spotykają ją okrutne kary. Peyrac jednak nie próżnuje. Udaje mu się nawiązać kontakt z sułtanem i w zamian za informacje dotyczące położenia kopalni złota uzyskuje wolność dla swojej ukochanej żony. Nie wie, że Angelika zdołała przez ten czas uciec z haremu w towarzystwie dwóch francuskich jeńców, którzy jednak giną w czasie pościgu. Podczas gdy Peyrac śpieszy jej na pomoc zaopatrzony w list żelazny od samego sułtana, Angelika dostrzega z daleka jego statek. W jej serce wstępuje nadzieja. 10:55 REPUBLIKA DZIECI - ODC. 3 Film familijny, 44 min, Polska 2021 Scenariusz i reżyseria: Jan Jakub Kolski Muzyka: Adrian Konarski Aktorzy: Grzegorz Damiecki, Karolina Rzepa, Olgierd Lukaszewicz, Marian Opania, Marian Opania, Grzegorz Damięcki, Krzysztof Globisz, Andrzej Grabowski, Karolina Rzepa, Mateusz Grys, Olgierd Łukaszewicz, Łukasz Simlat, Grażyna Błęcka-Kolska, Wojciech Mecwaldowski, Mariusz Saniternik Andżelika budzi się w swoim gabinecie w domu dziecka. Ledwo pamięta zdarzenia z ostatnich godzin. Pan Józef uświadamia jej, że właśnie trwa uruchomianie zapory, a dzieci nie wróciły z nią z bagien. Kobieta rusza po pomoc do doktora Jaszczura. Lecą razem za rzekę. Trwa uruchomianie zapory, inżynierowie zamykają śluzy, woda w jeziorze zaczyna się podnosić. Z bagiennej wioski wychodzą jej mieszkańcy, zwierzęta i dzieci z domu dziecka. Zmierzają w kierunku jeziora, tam wsiadają na tratwy i płyną w kierunku gór. Andżelika i doktor Jaszczur lądują na bagiennej łące, odnajdują osadę Agrulo i Permano, ewakuują faunów w bezpieczniejsze miejsce. Stary Agrulo umiera, przedtem zdradza jednak Jaszczurowi tajemnicę zbudowanej przez siebie wielkiej fletni pana. Instrument potrafi zgrać muzykę odmieniającą ludzkie serca. Mieszkańcy bagiennej wioski spędzają noc na wyspie, potem odnajdują w górach jaskinię będącą przejściem do Zapasowego Świata. Wchodzą do niej wraz ze zwierzętami i dziećmi z domu dziecka. Permano zdobywa łódź i przeprawia się wraz z Andżeliką oraz Jaszczurem w pobliżue znanego mu przejścia do zapasowego świata. Ewakuują się w ostatniej chwili. Umęczeni mieszkańcy bagien docierają do zapasowego świata. Zaraz po nich pojawiają się tam Andżelika, Jaszczur i Permano. Doktor uruchomia fletnię pana, muzyka płynie w świat, jej echo dociera do zapory odmieniając serca inżynierów i urzędników. Najważniejszy z nich zatrzymuje zalewanie doliny. Wysyła po dzieci dwanaście helikopterów. 12:50 MISJA ZAMBIA - KAPLICA NA WIOSCE Reportaż, 11 min, Polska, 2022 Scenariusz i reżyseria: Piotr Kot Zdjęcia: ks. Maciej Makuła, Piotr Kot, Robert Jażdżyk Muzyka: Wojciech Mularczyk Wykonawcy: Grzegorz Szponder Dzisiaj jest niedziela - to dzień, kiedy misjonarze wyjeżdżają do kaplic poza placówki misyjne. Jedziemy na wioskę. Miejscowość nazywa się Lwanga. Księża przyjeżdżają tu raz na dwa, trzy miesiące. Miejscowi już od kilku godzin czekają na misjonarza. Młodzież odpowiedzialna za oprawę muzyczną przygotowuje instrumenty. Napręża membrany w bębnach. Parafianie w tej wiosce to świetnie zorganizowana społeczność, bogata w liczne grupy parafialne. 13:20 BBC W JEDYNCE - INTELIGENTNE ZWIERZĘTA - ODC. 2 MISTRZOWIE KOMUNIKACJI (ANIMAL EINSTEINS EP. 2 COMMUNICATORS) Film dokumentalny, 48 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Joanne Stevens W tym odcinku wysłuchamy pogawędki szympansów - zdumiewające odkrycie. Poznamy słownik pszczół, rozszyfrujemy sekretne wiadomości pewnego skorupiaka. W naszym mniemaniu świetnie radzimy sobie z przekazywaniem informacji, ale w świecie zwierząt też nie brakuje specjalistów od komunikacji. Zmysły pozwalają nam reagować na otaczający nas świat i komunikować się z nim. Tak naprawdę jednak ograniczone możliwości naszego wzroku, węchu, słuchu i dotyku dają nam niepełny obraz tego, co dzieje się wokół. Nie jesteśmy dostrojeni do otaczającego nas świata tak, jak zwierzęta. Pełne jego zrozumienie z pewnością by nas przytłoczyło, ponieważ w świecie zwierząt roi się od mistrzów komunikacji. 14:25 MAYERLING (MAYERLING) Historyczny melodramat, 134 min, Wielka Brytania/Francja 1969 Scenariusz i reżyseria: Terence Young Zdjęcia: Henri Alekan Muzyka: Francis Lai Aktorzy: Omar Sharif, Catherine Deneuve, James Mason, Ava Gardner, James Robertson Justice, Geneviţve Page, Andr‚a Parisy, Ivan Desny, Maurice Teynac i inni Uhonorowany nominacją do Złotego Globu melodramat z doborową obsadą. Terence Young, twórca m.in. znanych polskiej publiczności filmów: "Doczekać zmroku", "Samuraj i kowboje", "Joe Valachi", zrealizował interesujący remake głośnego dramatu z 1936 roku Anatole'a Litvaka z Charlesem Boyerem i Danielle Darrieux w rolach głównych. To tragiczne dzieje nieszczęśliwej miłości arcyksięcia Rudolfa, jedynego syna cesarza Franciszka Józefa i cesarzowej Elżbiety, do młodziutkiej i czarującej arystokratki Marii Vecsery. Jeden z największych romansów wszech czasów z tragicznym zakónczeniem wielokrotnie rozpalał wyobraźnię twórców. Powstały filmy o tym wydarzeniu z dziejów rodziny cesarskiej, a także głośny spektakl baletowy z 1993 roku, wystawiany w londyńskiej operze królewskiej Covent Garden (TVP prezentowała przedstawienie w cyklu "Rewelacja miesiąca"). Wiedeń, rok 1888. Następca tronu cesarstwa Austro- Węgierskiego, arcyksiążę Rudolf (Omar Sharif), mimo sprzeciwu ojca zabiega o unieważnienie związku małżeńskiego. W tej sprawie zwraca się do najwyższych władz w Rzymie. Od samego początku jego małżeństwo było nieudane i nieszczęśliwe, zawarł je wbrew własnej woli. Ze względów politycznych został przymuszony do poślubienia w 1881 roku księżniczki Stefanii, córki belgijskiego króla Leopolda II. Z tego związku narodziła się jedyna córka Elżbieta. Dramatyczną walkę o unieważnienie małżeństwa arcyksiążę podejmuje wówczas, gdy przypadkowo poznaje 17-letnią Marię Vecserę (Catherine Deneuve). Zakochuje się bez pamięci w pięknej i czarującej wiedeńskiej arystokratce, a ona odwzajemnia jego płomienne uczucie. Pragnie jak najszybciej poślubić ukochaną ponad wszystko Marię, ale zalegalizowanie związku okazuje się niemożliwe, bowiem na drodze do ich szczęścia stoi nieugięty cesarz Franciszek Józef (James Mason). Życie zakochanej pary zamienia się w koszmar. Nie chcąc rezygnować z jedynej prawdziwej miłości kochankowie decydują się na krok ostateczny. Maria i Rudolf popełniają samobójstwo w pałacyku myśliwskim w niewielkiej miejscowości Mayerling, położonej kilkadziesiąt kilometrów od Wiednia. 20:20 MARIUPOL. NIESTRACONA NADZIEJA. (MARIUPOL. UNLOST HOPE) Film dokumentalny, 52 min, Ukraina, 2022 Reżyseria: Maksym Litwinow To opowieść o zbrodni widzianej oczami ofiary, której udało się przeżyć. Dziennikarka Mariupola Nadiya Sukhorukova widziała setki zgonów w niecały miesiąc. Zapisała wszystko, czego doświadczyła. Kroniki blokady przez Nadiya w mediach społecznościowych stały się okazją, aby zobaczyć i poczuć z bliska to, co widziały i czuły tysiące ludzi. To historia miasta, w którym wszystko oprócz nadziei zostało zniszczone. Co robi na mnie największe wrażenie mówi reżyser filmu Maxim Litvynov. Nadiya jest bardzo miłą i uczciwą osobą, a moim celem było pokazanie jej jako takiej przeciwko ciemności otaczającej ją w tej brutalnej wojnie. Według oficjalnych danych do 24 lutego 2022 Mariupol zamieszkiwało ponad 541 tysięcy ludzi. W pierwszych miesiącach wojny zabito 21 tysięcy a 43 tysiące deportowano do Rosji lub okupowanych terytoriów. Ponad 300 tysięcy zmuszono do ewakuacji. Pod koniec czerwca 2022 roku w mieście pozostało 150 tysięcy osób, które próbują przetrwać w mieście bez prądu, gazu i bez wody. To katastrofa humanitarna na niepotykaną skalę. 22:30 ZAKOCHANA JEDYNKA - TWÓJ NA ZAWSZE (REMEMBER ME) Melodramat, 107 min, USA 2010 Reżyseria: Allen Coulter Scenariusz: Will Fetters Aktorzy: Emilie de Ravin, Robert Pattinson, Pierce Brosnan, Chris Cooper, Ruby Jerins, Tate Ellington Nowy Jork, rok 1991. Alyssa Craig, nazywana Ally, czeka wraz z matką na stacji metra. Kiedy wsiadają do pociągu, zostają zaatakowane przez dwóch młodych opryszków. Jeden z nich strzela do matki, która ginie. Akcja przenosi się 10 lat później. Ally, teraz studentka nowojorskiej uczelni, mieszka wraz z ojcem Nailem Craigiem, który jest policjantem. Dziewczyna wciąż nie może się pozbierać po traumatycznych przeżyciach sprzed lat, była wtedy świadkiem śmierci swej matki i ngdy nie pogodziła się z jej utratą. Ally poznaje Tylera, zbuntowanego młodego chłopaka, który też przeżywa rodzinną tragedię. Jego młodszy brat popełnił samobójstwo, co bezpośrednio doprowadziło do rozpadu rodziny i rozwodu rodziców. Tyler jest wściekły na cały świat, a najbardziej chyba na ojca, którego obwinia o śmierć brata. Przypadkową znajomość z Ally, córką policjanta, z którym wszedł w zatarg, chłopak początkowo rozpatruje w zupełnie innych kategoriach. Chce ją wykorzystać, by w ten sposób zemścić się na funkcjonariuszu. Okazuje się jednak, że łączące ich ciężkie przeżycia spowodują, że staną się sobie bliscy. Dziewczyna pomaga chłopakowi wyjść z traumy po rodzinnej tragedii, co jeszcze bardziej ich zbliża. Niestety, na drodze do szczęścia młodych ludzi wciąż piętrzą się przeszkody. 00:30 CYBORGI (KIBORGY. HEROYI NE VMYRAYUT/CYBORGS. HEROES NEVER DIE) Film fabularny kinowy, 112 min, Ukraina, 2017 Reżyseria: Akhtem Seitablayev Scenariusz: Natalya Vorozhbyt Aktorzy: Oleksandr Piskunoc, Vyacheslav Dovzhenko Historia ukraińskich żołnierzy, którzy bronili lotniska w Doniecku. Była to jedna z najgroźniejszych i najbardziej śmiercionośnych bitew w trakcie wojny z oddziałami rosyjskimi w Donbasie od wiosny 2014 r. Obrona trwała ponad cztery miesiące. 02:40 MOJE PIECZONE KURCZAKI Film obyczajowy, 63 min, Polska 2002 Scenariusz i reżyseria: Iwona Siekierzyńska Zdjęcia: Witold Płóciennik Muzyka: Janusz Grudziński Aktorzy: Agata Kulesza, Adam Nawojczyk, Maria Maj, Antoni Barszczak, Ewa Beata Wiśniewska, Józef Robakowski, Andrzej Konopka, Barbara Szcześniak, Sylwia Juszczak, Andrzej Paweł Ossowski, Mirosław Henke i inni Fabularny debiut młodej reżyserki, realizowany w czerwcu 2002 w wielkomiejskich plenerach Łodzi, prezentowany w części konkursowej 27. FPFF w Gdyni, został życzliwie przyjęty przez publiczność, a jury przyznało Marii Maj, odtwórczyni roli matki, nagrodę za drugoplanową rolę kobiecą (ex aequo z Dorotą Pomykałą z "Mojego miasta"). "Moje pieczone kurczaki" dostrzeżono również w Koszalinie, czego dowodem jest nagroda za reżyserię i nagroda aktorska dla Agaty Kuleszy, filmowej Magdy, na zeszłorocznym KSF "Młodzi i Film". Iwona Siekierzyńska ukończyła psychologię na Uniwersytecie Gdańskim i reżyserię w łódzkiej PWSFTviT. W 1996 r. otrzymała nominację do studenckiego Oscara za krótkometrażowy film "Pańcia". Od 1998 r. jest asystentką Janusza Kijowskiego i Wojciecha Marczewskiego w łódzkiej szkole filmowej. W 2000 r. otrzymała stypendium "Cinefoundation" przyznawane przez Cannes Film Festival. Film "Moje pieczone kurczaki" to historia młodego małżeństwa, które utraciwszy stabilizację materialną, stopniowo zatraca też zdolność porozumienia się w najprostszych sprawach życiowych. Magda i Wojtek, małżonkowie z siedmioletnim stażem, wraz z synkiem Antosiem wracają do Polski po pięciu latach spędzonych w Kanadzie. Na pierwszy rzut oka w ich rodzinnej Łodzi nic się nie zmieniło - dworzec jest tak samo brudny i zaniedbany, ulice zatłoczone. Stary maluch mamy Magdy coraz bardziej się sypie, zagracone pod sufit mieszkanie ledwie może pomieścić "dorobek życia" rodziców. W rogu pokoju króluje szemrzący wodospad okolony bujną, plastykową zielenią - na tle tej oazy kiczu, "swojej własnej Niagary", babcia najchętniej filmuje 6 - letniego Antosia. Magda wymijająco odpowiada na pytania o Kanadę, bagaż, starą kurtkę jeszcze z Polski. Szybko staje się jasne, że za oceanem młodzi się nie dorobili. Nie mają pieniędzy na kupno własnego mieszkania, nawet "w tańszej wersji", w stanie surowym, toteż zamieszkują kątem u mamy Magdy. Nie mogą liczyć na dawnych znajomych, którzy zajęci są własnymi karierami i urządzaniem się. Nie mają odłożonej gotówki, kwestie "na to nas nie stać" albo "z czego będziemy żyli" wciąż przewijają się w rozmowach małżonków i dzielą ich coraz bardziej. Wojtek szuka pracy, ale w urzędzie zatrudnienia nie ma ofert dla takich jak on - nieudokumentowane trzy lata studiów i matura to żaden atut. Po wielu nieudanych próbach znalezienia jakiegokolwiek zajęcia 33 - letni mężczyzna postanawia za resztę oszczędności kupić używany samochód dostawczy z wyposażeniem umożliwiającym uliczną sprzedaż kurczaków z rożna. W najruchliwszym punkcie miasta ustawia swoją budkę i stolik pod parasolem i czeka na pierwszego klienta.Magda również próbuje ułożyć sobie życie na nowo. Przed wyjazdem marzyła o studiowaniu reżyserii, teraz zapisuje się do prywatnej szkoły na kurs reportażu czy filmu dokumentalnego. Wierzy, że kiedyś będą z tego pieniądze, ale na razie chce przede wszystkim nauczyć się wyrażać siebie poprzez film, nawiązać dialog z otoczeniem. W codziennym życiu, we własnym domu ma z tym kłopoty. Nie umie - nie tylko z własnej winy - rozmawiać z najbliższymi, i ma nadzieję, że szkoła pomoże jej przełamać bariery. Matka dość niechętnie pożycza roztargnionej, wiecznie nieobecnej córce kamerę, na którą, jak na wszystko w tym domu, ciężko pracowała. Magda zaczyna rejestrować otaczającą ją rzeczywistość. Z pokorą przyjmuje wszystkie uwagi krytyczne. Ku jej zaskoczeniu, profesor radzi, by na głównego bohatera filmu wybrała sprzedawcę pieczonych kurczaków. Magdę coraz bardziej drażni mężczyzna, z którym przeżyła siedem lat, jego głos, uległość, tysiące planów nie do zrealizowania, nawet ta budka z kurczakami. Gdy matka na krótko wyjeżdża i znów mogą być tylko we dwoje, chwile miłosnych uniesień i autentycznej bliskości szybko przerywa gwałtowna kłótnia o nic, o starą koszulę. Małżeński kryzys pogłębia się. Ona i on, uwikłani w trudną rzeczywistość, walczą o przetrwanie osobno, żyją obok siebie. Praca nad filmem sprawia, że Magda zaczyna patrzeć na zupełnie "niefilmowego" Wojtka innymi oczami. A z czasem ważniejszy od filmu staje się jego bohater.