TVP Kultura Wtorek, 04.04.2023 07:05 ZAGINIONE - ODNALEZIONE - "OŁTARZ MARIACKI WITA STWOSZA" Magazyn, 9 min, Polska, 2022 Wykonawcy: Rafał Wiśniewski (prowadzący) Ołtarz Zaśnięcia Najświętszej Marii Panny autorstwa przybyłego z Norymbergii rzeźbiarza Wita Stwosza (ok. 1448 - 1533) wykonany został w latach 1477 - 1489 dla bazyliki Mariackiej w Krakowie. Retabulum ufundowała rada miasta, gdy po trzęsieniu ziemi w 1442 r. w kościele runęło sklepienie, niszcząc dotychczasowe wyposażenie prezbiterium. Ta największa gotycka nastawa ołtarzowa Europy mierzy 11 m wysokości i 13 szerokości. Składa się na nią ponad 200 figur wykonanych z drewna lipowego, polichromowanych i złoconych, z czego największe rzeźby sięgają blisko 3 m wysokości. Wobec czego w sierpniu 1939 r. zrodziła się oddolna inicjatywa zabezpieczenia gotyckiego arcydzieła. Z uwagi na imponujące gabaryty szafy ołtarzowej zdecydowano pozostawić ją w świątyni i w miarę możliwości sprawić, by nie przyciągała uwagi. Po odłączeniu figur od konstrukcji ołtarza, przepasane sznurem rzeźby opuszczono za pomocą średniowiecznej maszyny na posadzkę. W nocy wyruszono galarem do Sandomierza wraz z 30 skrzyniami. Nie przypuszczano, że wojna wybuchnie tak rychło, toteż planowano wyekspediować dalej ołtarz drogą wodną do Gdańska, a następnie przewieźć go do portu w Gdyni, skąd mógłby zostać wysłany statkiem do Szwecji lub innego kraju zachowującego neutralność. Jak wiadomo, nigdy nie udało się zrealizować tego scenariusza. 5 września 1939 r. Niemcy wkroczyli do Krakowa. Niemal natychmiast zorientowali się, że szafa ołtarza mariackiego stoi pusta. W wyniku intensywnych przesłuchań i poszukiwań z udziałem Rudolfa Weismana znanego z okrucieństwa szefa gestapo z Zakopanego, SS dowiedziało się o miejscu przechowywania figur ołtarzowych. Rzeźby najpierw przewieziono do Krakowa - wyruszyły kolumną samochodów do Berlina. Tam zostały złożone w Skarbcu Banku Rzeszy. Informacja o tym błyskawicznie dotarła do Norymbergi, gdzie tamtejszy burmistrz, generał SS Willi Liebl, bezzwłocznie rozpoczął starania o pozyskanie figur do rodzinnego miasta Wita Stwosza. Sprawę rozpatrzył osobiście Adolf Hitler, który zgodził się na przewiezienie figur do Norymbergi; co więcej nakazał, aby dostarczono tam także szafę ołtarzową pozostającą w kościele Mariackim w Krakowie. Zgodnie z rozkazem Führera przystąpiono do demontażu szafy. Ładunek dotarł do celu szybciej niż figury z Berlina, które również drogą kolejową przywieziono do Norymbergi z końcem marca. Miejscem finalnego ukrycia ołtarza mariackiego był nowoczesny schron wydrążony w Górze Zamkowej, zaadaptowany ze średniowiecznych piwnic, wykorzystywanych od XIV w. jako skład piwa. Władze niemieckie długo starały się zataić zarówno wywóz ołtarza na teren III Rzeszy, jak i miejsce jego przechowywania. Z czasem, kiedy wywóz nastawy do Rzeszy stał się faktem powszechnie znanym, utrzymywano, że retabulum trafiło do berlińskiego Muzeum Cesarza Fryderyka, w którym zresztą rzeczywiście pojawiło się w 1941 r. na wystawie monograficznej Wita Stwosza. Pierwsze kroki w kierunku rewindykacji dzieła Wita Stwosza podjął rząd londyński w kwietniu 1945 r. Uzyskał potwierdzenie, że gotyckie retabulum znajduje się w jednym ze schronów w Norymberdze. 14 czerwca 1945 r. Estreicher dostał list z londyńskiego MSZ z informacją od Czapskiego, że ołtarz mariacki jest w Norymberdze. Wiele miesięcy zajęło mu zidentyfikowanie 2000 fragmentów gotyckiego retabulum, leżących pośród dziesiątków innych średniowiecznych rzeźb złożonych przez Niemców do schronu. 30 kwietnia 1946 r. pociąg z gotyckim arcydziełem dotarł do Krakowa. Na peronie orkiestra zagrała Mazurka Dąbrowskiego. 08:00 KSIĘGA PRZESTRZENI S.III - RETROSPEKCJE Magazyn, 27 min, Polska, 2019 Reżyseria: Tomasz Drozdowicz Scenariusz: Beata Hyczko Zdjęcia: Andrzej Wojciechowski Wykonawcy: Jakub Tolak Projektowanie na pustej działce jest wygodne, ale architekci coraz częściej projektują nowe w starym. Pełen przemysłowych reliktów teren po słynnej fabryce wódek, nieczynnej kopalni węgla kamiennego czy zakładach włókienniczych, to fascynujące wyzwanie dla projektanta muzeum albo hotelu. Poznamy także trudną historię wybitnego dzieła architektury socmodernizmu z lat 60. i losy największego z ocalonych zabytków architektury drewnianej. 08:40 ZAGINIONE SKARBY - SZTANDAR SZWOLEŻERÓW Film animowany, 4 min, Polska, 2020 Reżyseria: Beata Szuszwedyk - Sadurska Scenariusz: Beata Szuszwedyk - Sadurska Muzyka: Michał Izydorczyk Cykl programów poświęconych kradzieżom dzieł sztuki. Sztandar Szwoleżerów został podarowany przez hrabiego Krasińskiego do puławskich zbiorów księżnej Czartoryskiej. Był to sztandar bojowy pierwszego lekkokonnego pułku polskiego gwardii francuskiej. Został wpisany na listę strat wojennych Muzeum Wojska Polskiego. 08:50 POŁĄCZENI Film dokumentalny, 19 min, Polska, 2018 Reżyseria: Aleksandra Maciejczyk Scenariusz: Aleksandra Maciejczyk Zdjęcia: Maciej Edelman Krótki film dokumentalny. Obserwujemy parę 50 - latków - Krzysztofa i Wiolę podczas jazdy na nartach. Krzysztof jest niewidomy, a Wiola jest jego przewodniczką. Wcześnie rano przygotowują się do jazdy. Krzysztof montuje na kaskach zestawy bluetooth, które połączą ich ze sobą. Wjeżdżają na szczyt góry wyciągiem krzesełkowym. Im wyżej się znajdują, tym więcej dowiadujemy się o ich życiu. Jednocześnie zmieniają się warunki atmosferyczne, gęstnieje mgła opadająca na stok. Kiedy Wiola i Krzysztof w końcu docierają na szczyt, muszą się odnaleźć i połączyć we mgle. Krótka, prosta forma dokumentalna o miłości. (ŹRÓDŁO: polishshorts.pl) 09:20 ADA, TO NIE WYPADA! Film komediowy, 85 min, Polska, 1936 Reżyseria: Konrad Tom Scenariusz: Konrad Tom, Zygmunt Mayflauer Zdjęcia: Albert Wywerka Muzyka: Zygmunt Wiehler Aktorzy: Antoni Fertner, Loda Niemirzanka, Kazimierz Junosza - Stępowski, Aleksander Żabczyński, Kazimierz Krukowski, Romuald Gierasieński, Janina Krzymuska, Helena Zarembina, Jadwiga Andrzejewska, Mira Zimińska, Stanisław Woliński, Ryszard Misiewicz, Michał Halicz, Jerzy Kersen, Zygmunt Regro - Regirer Czarno - biała, wciąż zabawna, okraszona melodyjnymi piosenkami komedia z 1936 roku w reżyserii Konrada Toma. Jej główną bohaterką jest Ada Dziewianowska - niesforna córka zamożnego ziemianina. Ojciec wspólnie z hrabią Orzelskim planują wydać ją za Freda, syna tego drugiego. Zanim to jednak nastąpi, Ada zostaje oddana do pensji w Krakowie, co ma okiełznać jej gorący temperament. W obsadzie plejada gwiazd międzywojennego kina: Loda Niemirzanka, Antoni Fertner, Kazimierz Junosza - Stępowski, Aleksander Żabczyński. Ada, to nie wypada - wciąż woła ojciec niesfornej panny. Nie bardzo wie, jak poradzić sobie z córką, więc oddaje ją do internatu, gdzie dziewczyna ma nabrać ogłady towarzyskiej i dobrych manier. Ada zdradza wybitne zdolności wokalne i staje się ulubienicą nauczyciela muzyki i śpiewu, kompozytora operetkowego Bemola. Papa chce wydać Adę za mąż za młodego hrabiego Orzelskiego. Kandydat na męża nie zna narzeczonej i wysyła swojego ojca na rekonesans do pensjonatu. Ada, widząc starszego pana i biorąc go za konkurenta, prezentuje mu się z jak najgorszej strony. Tymczasem przed premierą operetki okazuje się, że primadonna nagle zaniemogła. Zastępuję ją Ada, która zna wszystkie partie śpiewane operetki. Ojciec widząc swoją córkę na scenie jest przerażony i zdumiony, ale oczarowany. Okazuje się, że Ada nie jest "głupawym, nieznośnym smarkaczem", ale piękną i powabną dziewczyną. Młody hrabia Fred Orzelski jest nią zachwycony. 11:00 SŁAWA I CHWAŁA - ODC. 4 WARSZAWA Serial obyczajowy, historyczny, 55 min, Polska, 1998 Autor: Jarosław Iwaszkiewicz Reżyseria: Kazimierz Kutz Scenariusz: Krzysztof Teodor Toeplitz Zdjęcia: Grzegorz Kędzierski Muzyka: Jan Kanty Pawluśkiewicz Aktorzy: Michał Żebrowski, Mariusz Bonaszewski, Zbigniew Zamachowski, Joanna Szczepkowska, Joanna Mastalerz, Stanisława Celińska, Maria Gładkowska, Nina Andrycz, Olgierd Łukaszewicz, Aleksandra Justa, Aldona Grochal, Jan Peszek, Andrzej Szenajch Nadchodzi rok 1920. Janusz wraz z siostrą Marią mieszkają w Warszawie w pałacyku jej teściowej. Po sprzedaży kosztowności ocalonych z Ukrainy Maria kupuje bratu czterdziestohektarowy majątek w Komorowie. Tymczasem powiększa się rodzina Gołąbków. Ola rodzi już drugiego syna. Jej dawna miłość - Spychała - robi karierę w Ministerstwie Spraw Zagranicznych. Potajemnie też spotyka się z Marią. Nie ma jednak nadziei na zalegalizowanie czy choćby ujawnienie ich związku. Mija sześć lat. Janusz kończy studia na uniwersytecie i wyjeżdża do Paryża, gdzie od kilku lat mieszka Antoniewski. W stolicy Francji Myszyński spotyka Ariadnę, która pędzi tam gorzki żywot "białej" emigrantki. Dawny kochanek Niewolin porzucił ją i ożenił się z inną. Na przyjęciu w świecie dyplomatycznym Janusz rozpoznaje jeszcze jedną znajomą z dawnych lat. Jest nią Hania Wolska - córka stróża z odeskiego domu Szyllerów. Obecnie Hania nazywa się Evans i posiada majątek wart miliony dolarów. Proponuje Januszowi małżeństwo, ten jednak odrzuca ofertę. Następnego dnia znajduje w gazecie nekrolog Ariadny, która popełniła samobójstwo. Myszyński postanawia wrócić do Polski. 12:10 FRANCOISE GILOT - HARDA MUZA PICASSA (PABLO PICASSO AND FRANCOISE GILOT; THE WOMAN WHO SAYS NO / PABLO PICASSO ET FRANCOISE GILOT: LA FEMME QUI DIT NON) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2021 Reżyseria: Annie Maillis, Sylvie Blum Muzyka: Loic Leroux Przez dziesięć lat malarka Franoise Gilot dzieliła życie z jednym z najważniejszych artystów XX wieku. Starając się za wszelką cenę zachować niezależność i samodzielność w tym związku, w końcu odeszła wraz z dwójką ich dzieci, wiążąc się z innym mężczyzną. Dokument przybliża ich wspólne burzliwe życie i jej malarstwo, powstające w cieniu jego prac. 13:55 CEGŁA I INNE NAGRODY FILMOWE. OPOWIADA ANDRZEJ WAJDA Film dokumentalny, 53 min, Polska, 2011 Reżyseria: Marek Brodzki Bohaterem filmu jest Andrzej Wajda. To opowieść samego reżysera. Nagrody, które otrzymał w życiu za swoją twórczość filmową są pretekstem do poruszenia wielu tematów: dlaczego został reżyserem, jakie miał nadzieje i marzenia, co wydarzyło się w pełni świadomie, a co przypadkiem? O filmach na tle epoki z bogatą ilustracją tła historycznego i politycznego; o filmach zrealizowanych i pomysłach, które pozostały tylko w sferze projektów. Rozmowa i rejestracja odbywa się w przestrzeni wystawowej muzeum im. Ossolińskich we Wrocławiu, gdzie ma miejsce ekspozycja - Oscar i inne. Nagrody filmowe Andrzeja Wajdy oraz w Centrum Sztuki Japońskiej Manngha w Krakowie. W kontekście trofeów otrzymanych za wkład w historię kinematografii i kultury Andrzej Wajda odnosi się do eksponatów, opowiada też o nagrodach, których nie ma na wystawie, o nagrodach, których nie otrzymał, a mu się należały, o nagrodach zaginionych. Z wieloma nagrodami wiążą się bardzo ciekawe anegdoty, mówiące wiele o warunkach powstawania filmów, o związkach historii politycznej Polski z twórczością Andrzeja Wajdy. Nawiązanie do nagrody Japońskiej Fundacji Kioto - nagrody pieniężnej dla Andrzeja Wajdy, którą w całości przeznaczył na założenie Muzeum Sztuki Japońskiej Manggha w Krakowie, to opowiadanie o spotkaniu i koegzystencji odmiennych kultur. "Cegła i inne nagrody filmowe. Opowiada Andrzej Wajda są opowieścią o kształtowaniu niezwykłej osobowości twórcy współczesnej kinematografii, mającego wpływ nie tylko na kino europejskie, ale także światowe, potwierdzenie życiowego motta reżysera:"trzeba robić filmy". 15:00 DUŻE ZWIERZĘ Film obyczajowy, 71 min, Polska 2000 Autor: Kazimierz Orłoś Reżyseria: Jerzy Stuhr Scenariusz: Krzysztof Kieślowski Zdjęcia: Paweł Edelman Muzyka: Abel Korzeniowski Występują: Jerzy Stuhr, Anna Dymna, Dominika Bednarczyk, Błażej Wójcik, Andrzej Franczyk, Feliks Szajnert, Zbigniew Kaleta, Andrzej Kozak, Radosław Krzyżowski, Stanisław Banaś, Piotr Dąbrowski, Zbigniew Rola, Ewa Worytkiewicz, Małgorzata Ząbkowska, Beata Schimscheiner, Tomasz Schimscheiner i inni "Duże zwierzę" - czwarty film w reżyserskim dorobku Jerzego Stuhra - był już głośny na długo przed premierą. Stało się tak za sprawą scenariusza. Pierwszą jego wersję (na podstawie opowiadania Kazimierza Orłosia pt. "Wielbłąd") napisał bowiem w roku 1973 sam Krzysztof Kieślowski, noszący się wówczas z zamiarem debiutu fabularnego. Niestety, tekst nie spodobał się peerelowskim decydentom od kultury i musiał powędrować do szuflady. Przed kilkoma laty odnalazł go w Wiesbaden Janusz Morgenstern. Takiej okazji nie można było zmarnować. Morgenstern, zarezerwowawszy sobie rolę producenta, zaprosił do współpracy Jerzego Stuhra, jednego z ulubionych aktorów Kieślowskiego. Twórca "Tygodnia z życia mężczyzny" nie tylko wziął na swoje barki reżyserię i opracowanie scenariusza (w pierwotnej wersji były tylko dwie sceny z rozpisanym dialogiem), lecz także zagrał głównego bohatera. Realizacja "Dużego zwierzęcia" stała się dla aktora szczególnym doświadczeniem. "Po pierwsze dlatego, że w sensie symbolicznym znów byłem współpracownikiem Krzysztofa, mojego przyjaciela. Dane mi było nadać kształt czemuś, co było jego ideą, jego dążeniem. Po drugie, to był mój pierwszy film poetycki. Zawsze miałem skłonność do realistycznego oglądania świata. Odważyłem się na metaforę, spróbowałem znaleźć w sobie inną wrażliwość" - mówił w jednym z wywiadów. To jednak nie wszystko. Już w swych poprzednich filmach Stuhr - reżyser dowiódł, jak bliski jest mu temat tolerancji, zrozumienia dla inności i niedoskonałości bliźniego. Typ jego talentu kazał mu wszakże ukazywać ludzkie losy w konkretnym kontekście czasowo - przestrzennym, co z kolei zmuszało do balansowania na granicy doraźnej publicystyki. Dopiero scenariusz Kieślowskiego pozwolił autorowi "Historii miłosnych" na zmianę perspektywy i bardziej uniwersalne potraktowanie problemu. "Stuhr niemodny temat ujął w formę przypowieści, dotykającej za pośrednictwem mikrozdarzeń ponadczasowych prawideł" - pisała po premierze "Dużego zwierzęcia" jedna z recenzentek. Nie wszyscy wszakże podzielali jej zdanie. Film wywołał liczne dyskusje. Jedni chwalili i nagradzali (Nagroda Specjalna na MFF w Karlovych Varach, nagroda publiczności na Lecie Filmowym w Kazimierzu Dolnym, Syrenka Warszawska w kategorii filmu fabularnego), inni zarzucali reżyserowi jałowe powielanie wzorców kina moralnego niepokoju. Jedno wszakże pozostaje bezsporne: "Duże zwierzę" to kolejne niebanalne dokonanie Jerzego Stuhra, jednego z niewielu polskich artystów filmowych, którzy bez oglądania się na mody, konsekwentnie budują na ekranie własną, oryginalną wizję świata Mała, górska miejscowość, gdzieś w Polsce. Pan Sawicki, szanowany obywatel, tak samo zwyczajny jak jego otoczenie, pewnego dnia zaczyna spacerować ulicami w towarzystwie wielbłąda. Zdziwieni mieszkańcy nie wiedzą, co o tym myśleć. Mijają kolejne dni, a zwierzę ciągle jest u Sawickich. Mało tego, zajmuje w ich życiu coraz ważniejsze miejsce. Dlaczego? - to pytanie coraz bardziej dręczy całe miasteczko. Sawiccy nie potrafią odpowiedzieć. Po prostu polubili dwugarbnego czworonoga i tyle. Mieszkańcom wszakże to nie wystarcza. Nie wiedzieć czemu nie potrafią przystosować się do nowej sytuacji i reagują agresywnie. Odpowiednie urzędy nagle zaczynają domagać się rejestracji i opodatkowania wielbłąda. Pojawiają się donosy, że wielbłąd przeszkadza dzieciom w nauce, zanieczyszcza ulice, a także - czy są granice absurdu? - może roznosić groźną afrykańską odmianę choroby wenerycznej. W stosunku do Sawickich mnożą się szykany. Ona traci pracę w przedszkolu, jego nie chcą już w lokalnej orkiestrze. Przed ich domem hałasują protestacyjne pikiety. Mimo że odrzuceni i osamotnieni, Sawiccy nie zamierzają pozbyć się wielbłąda. Przeciwnie, są do niego coraz mocniej przywiązani. 16:25 GALERIA SZTUKI NA EKRANIE - DZIEWCZYNA Z PERŁĄ I INNE SKARBY MAURITSHUIS (EXPOSITION ON SCREEN. GIRL WITH A PEARL EARRING AND OTHER TREASURES FROM THE MAURITSHUIS IN THE HAGUE) Film dokumentalny, 48 min, Wielka Brytania, 2021 Reżyseria: Phil Grabsky Filmowe spotkania z najbardziej znanymi artystami i dziełami sztuki na świecie. Każdy odcinek opowie o innym artyście i przybliży jego życie, odkrywając miejsca, w których żył i pracował, relacje z przyjaciółmi czy rodziną, za pomocą prywatnych listów i ożywiając ich osobiste historie. Wystawa na ekranie zapewnia uprzywilejowany dostęp do arcydzieł artystów w największych muzeach i galeriach na świecie (m.in. Leonardo, Rembrandt; Cezanne, Monet, Picasso). Odc. 5 - "Dziewczyna z perłą i inne skarby Mauritshuis". Obraz ten nie jest żadną miarą holenderski, poza tym, że namalował go Holender. Nikt z tutejszych malarzy nie dążył do takiej przejrzystości laserunku, takiego chłodu powierzchni. Nikt tego nawet nie próbował. Pomijając kwestie techniczne, obraz budzi we mnie nieopisaną ciekawość. W tej prostej, wschodniej twarzy jest urok, którego nie umiem wyrazić słowami. W ciągu dwóch lat przebudowy, rozbudowy i renowacji budynku Mauritshuis w Hadze, dzieła z jego zbiorów odbyły światowe tournee. "Dziewczyna z perłą" znajdowała się na plakacie wystawy i wszędzie przyciągała tłumy. Co jest w tym XVII - wiecznym obrazie Jana Vermeera, że tajemnicza holenderska dziewczyna stała się jedną z ikon naszej kultury? Kim jest Mona Lisa Północy? 18:00 27 KRAJOWY FESTIWAL PIOSENKI POLSKIEJ OPOLE '90. WSPOMNIJ MNIE Koncert, 104 min, Polska, 1990 Reżyseria: Marek Wilewski Scenariusz: Lucjan Kydryński, Wojciech Młynarski, Marek Wilewski Wykonawcy: Lucjan Kydryński, Irena Santor, Ewa Wiśniewska, Marian Opania, Joanna Trzepiecińska, Jacek Borkowski, Andrzej Zaucha, Ryszard Rynkowski, Alicja Majewska, Wiktor Zborowski, Halina Kunicka, Leonard Pietraszak, Paulina Młynarska, Stanisław Fiałkowski Aktorzy: Marian Opania, Jerzy Kryszak, Joanna Szczepkowska Koncert z 27. Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu. Piosenki w wykonaniu m. in. Ireny Santor, Alicji Majewskiej, Ewy Wiśniewskiej, Wiktora Zborowskiego, Haliny Kunickiej, Leonarda Pietraszaka i innych gwiazd polskiej sceny. 20:00 DROGA ŻYCIA (THE WAY) Dramat, 123 min, USA/Hiszpania, 2010 Reżyseria: Emilio Estevez Scenariusz: Emilio Estevez Zdjęcia: Juan Miguel Azpiroz Muzyka: Tyler Bates Aktorzy: Martin Sheen, Deborah Kara Unger, Tchky Karyo, James Nesbitt, Spencer Garrett, Emilio Estevez, Antonio Gil Dr Thomas Avery przyjeżdża z Ameryki do Francji śladem swojego syna. Daniel zginął podczas burzy w Pirenejach, podążając pielgrzymkowym Szlakiem Świętego Jakuba, wiodącym do Santiago de Compostela. Celem podróży Thomasa jest odzyskanie ciała syna i sprowadzenie do kraju. W rezultacie postanawia złożyć hołd zmarłemu, podążając tym samym szlakiem z jego prochami. W czasie wędrówki dr Avery spotyka na swej drodze wielu ludzi, którzy z różnych powodów zdecydowali się na pielgrzymkę. Ich głównym celem pielgrzymowania jest odnalezienie sensu istnienia, ucieczka od życiowych problemów. Chcąc nie chcąc Tom przyłącza się pielgrzymów. Okazuje się, że może na nich liczyć, kiedy zostaje mu skradziony plecach z prochami Daniela. 22:50 HANOCH ODCHODZI BEZ SŁOWA Dramat, 54 min, Polska, 2016 Reżyseria: Dariusz Błaszczyk Zdjęcia: Jan Holoubek P. S. C. Muzyka: Andrzej Izdebski Aktorzy: Wojciech Urbański, Wojciech Pszoniak, Katarzyna Herman, Tomasz Schimscheiner, Sławomir Orzechowski, Anna Cieślak, Szymon Kuśmider, Sławomir Głazek, Jacek Beler, Kamil Przystał, Krzysztof Brands, Zbigniew Olkiewicz, Jan Pieniążek, Igor Borecki Dramat nawiązujący do faktów z życia izraelskiego dramatopisarza, poety i reżysera teatralnego Hanocha Levina. Nie jest to jednak sztuka biograficzna, a raczej poetycka przypowieść o losie człowieka, który na łożu śmierci powraca w swych wyobrażeniach do kraju i ludzi, których już nie ma. Jednym z miejsc akcji jest szpital, w którym śmiertelnie chory pisarz rozmawia z najbliższymi zarówno tymi, którzy towarzyszą mu w ostatnich chwilach, jak i z tymi, którzy odwiedzają go we wspomnieniach lub są jedynie wytworem jego imaginacji. Czas jest bowiem całkowicie podporządkowany wyobraźni bohatera, co pozwala mu np. rozmawiać z rodzicami, kiedy jeszcze mieszkają w Opocznie, a jego samego nie ma na świecie. Sztuka napisana z bardzo szczególnym poczuciem humoru, niestroniąca od groteskowego dowcipu, w poruszający sposób dotyka tematu śmierci. 23:55 MŁODA POLSKA - SZEREG SYCZĄCY Film obyczajowy, 25 min, Polska, 2021 Reżyseria: Marcin Kluczykowski Scenariusz: Marcin Kluczykowski Aktorzy: Małgorzata Witkowska, Marianna Kowalewska, Gracjan Kielar Krótki film fabularny. Anna jest cenioną logopedką. Wiedzie ułożone, ciche życie ze swoim mężem. Pewnego dnia w jej gabinecie pojawia się pacjentka, która narusza rutynę jej codzienności. (źródło: filmpolski.pl) 00:35 KINO MOCNYCH WRAŻEŃ - GLINA CZY ŁAJDAK (FLIC OU VOYOU) Komedia kryminalna, 102 min, Francja, 1979 Reżyseria: Georges Lautner Aktorzy: Jean-Paul Belmondo, Marie Laforêt, Georges Geret W motelu Printania w Nicei zostają zamordowani komisarz policji i prostytutka. Śledztwo w tej sprawie prowadzi Stanislas Borowitz alias Stan Cerutti z generalnego inspektoratu policji. Szybko orientuje się, że miastem rządzą dwaj bandyci, Achille Volfoni zwany "Korsykańcem" i Theodore Musard "Owerniak". Podzielili oni między siebie tak dochodowe interesy jak narkotyki, prostytucja i hazard. Widząc, że część policjantów jest na usługach obu panów, Borowitz postanawia działać w pojedynkę. Jego metody nie są do końca zgodne z prawem. Nie pomogą mu również zadziorna córeczka Charlotte i zaloty pięknej, acz zaborczej pisarki Edmonde.