TVP Kultura Czwartek, 13.04.2023 Zmiany z dnia 12.04.2023 w stosunku do raportu z dnia 29.03.2023 (dodano pozycję programową) 13:35 PTAK SZEŚCIAN (EL PAJAROCUBO / THE CUBICBIRD) Film animowany, 9 min, Kolumbia, 2019 Reżyseria: Jorge Alberto Vega Scenariusz: Marcos Mas Wykonawcy: Anibal Gutierrez Krótki film animowany. Pedro, mały ptak, który urodził się i żyje w domu Jaime, nigdy nie był na wolności. W pierwsze urodziny śni mu się sowa, która podpowiada mu, że musi być silniejszy, aby uzyskać wolność. Od tego dnia Pedro je, ile może, i już nie mieści się w klatce. Przyjmuje jej kształt sześcianu i odlatuje w świat. Wieści o jego ucieczce szybko s ię roznoszą wśród zwierząt. (opis dystrybutora) (zmodyfikowano opis: Omówienie) 13:55 MIŁOŚĆ PO POŁUDNIU (LOVE IN THE AFTERNOON) Komedia romantyczna, 130 min, USA, 1957 Reżyseria: Billy Wilder Scenariusz: Billy Wilder, I. A. L. Diamond Zdjęcia: William C. Mellor Muzyka: Franz Waxman Aktorzy: Audrey Hepburn, Gary Cooper, Maurice Chevalier, Claude Ariel Amerykańska komedia romantyczna z 1957 roku zrealizowana na podstawie powieści "Ariane, jeune fille russe" Claude ' a Aneta. W jednej z głównych ról Audrey Hepburn, która wcieliła się w córkę detektywa, Ariane. Detektyw Claude Chavasse prowadzi śledztwo w sprawie niewiernej kobiety. Romansuje ona m.in. ze słynnym kobieciarzem Frankiem Flannaganem. Córka detektywa, Ariane, czyta o Franku w aktach ojca i jest nim zafascynowana. Mąż niewiernej dowiaduje się o romansie i próbuje zabić kochanka. Ariane chce uratować Franka, ale ten nie potrafi być wierny kobiecie, co doprowadza ją do rozpaczy. Przygotowuje sprytny plan, dzięki któremu role się odwrócą. (dodano pozycję programową) 17:20 CO DALEJ? - SPOŁECZEŃSTWO BEZ ELIT Program publicystyczny, 20 min, Polska, 2023 Scenariusz: Paweł Krzemiński Prowadzący: Piotr Gociek 13 kwietnia obchodzimy Dzień Pamięci Ofiar Zbrodni Katyńskiej. W tym roku mijają 83 lata od rozstrzelania polskich oficerów w Katyniu i zaledwie 30 od oficjalnego przyznania przez Rosję, że była to jedna ze zbrodni stalinizmu. Dla Polski jedna z najboleśniejszych, gdyż w katyńskim lesie zginął nie tylko korpus oficerski, ale i elita polskiej inteligencji. Ustroje się zmieniają, zbrodnicze plany nie. Z planów okupacji Ukrainy przygotowanych przez Rosję wynikało, że Moskwa chciała unicestwić ukraińskie elity. Czym dziś są elity? Czy są potrzebne i jaką mają pełnić funkcję? - prof. HENRYK DOMAŃSKI, socjolog, Polska Akademia Nauk - prof. WOJCIECH ROSZKOWSKI, historyk, ekonomista, SGH, PAN ROZMOWA Rozmowa 1: - Czym są dziś elity? Kto i na podstawie jakich kryteriów do nich należy? Czy Polska zdołała odbudować swoje elity po upadku komunizmu, podnieść się po ciosach zadawanych przez Niemcy i Rosję? Prof. Legutko w Eseju o duszy polskiej argumentuje, że te straty były tak wielkie, że właściwie możemy mówić o powstaniu po II WŚ nowego człowieka, nowego narodu. Rozmowa 2: - Rosja planowała pełną okupację Ukrainy i ludobójstwo, w tym masowe egzekucje przywódców ukraińskiego społeczeństwa obywatelskiego, liderów kulturalnych, kapłanów - informował na początku kwietnia ub. roku pracujący w Berlinie ekspert ds. Europy Wschodniej Sergej Sumlenny. Moskwa szykowała się do zbrodni podobnych do katyńskiej? - Co decyduje o tworzeniu się nowych elit, jak wypełniana jest próżnia powstała po rewolucjach, wojnach, masowych egzekucjach? ROZMOWA 3: - Czy dziś też jest potrzeba tworzenia elit opozycyjnych wobec powrotu marksizmu i utopii nowej lewicy? - Kiedy można mówić o zwyrodnieniu i degeneracji elit? Współczesne elity są ostro krytykowane, często zbywają to oskarżaniem przeciwników o populizm. Jakie są obowiązki elit? Podsumowanie: Narody potrzebują państwa, by przetrwać, a państwa potrzebują elit. Elit potrzebują także społeczeństwa, ale nie mogą to być elity od tych społeczeństw odwrócone. Kto niszczy elity jak Rosjanie w Katyniu, jak Niemcy w Palmirach, ten chce unicestwić nie tylko państwo, ale także naród. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 20:05 CZWARTKOWY KLUB FILMOWY - OSIEM KOBIET (8 FEMMES) Komediodramat, 106 min, Francja/Włochy 2001 Reżyseria: Francois Ozon Scenariusz na motywach sztuki Roberta Thomasa: Francois Ozon, Marina de Van Muzyka: Krishna Levy Aktorzy: Catherine Deneuve, Isabelle Huppert, Emmanuelle Beart, Fanny Ardant, Danielle Darrieux, Virginie Ledoyen, Ludivine Sagnier, Firmine Richard, Dominique Lamure Komediodramat, kryminał i musical w jednym - dzieło niebanalne, urzekające wdziękiem i urodą występujących w nim aktorek - kilku pokoleń największych gwiazd francuskiego kina, reprezentujących różne typy kobiecości, odmienne temperamenty i osobowości. Za występ w tym filmie uhonorowano je wspólnym Srebrnym Niedźwiedziem na festiwalu w Berlinie w 2002 r. oraz wspólną Europejską Nagrodą Filmową. Za kanwę scenariusza posłużyła Ozonowi wydana w 1964 r. sztuka Roberta Thomasa pod tym samym tytułem i ten teatralno-bulwarowy rodowód swego filmu, nawiązanie do musicali lat 50. i 60., świadomie sztuczną, wystylizowaną rzeczywistość ówczesnych produkcji reżyser z upodobaniem podkreśla. Na tym sztucznym tle tym bardziej prawdziwe - prawem kontrastu - stają się emocje bohaterek, ich skrywane namiętności i cierpienia, pożądanie, zazdrość, rywalizacja, nienawiść, głód uczuć maskowane wystudiowanymi pozami i minami, ściśnięte gorsetem konwenansu. Środek zimy. Do rezydencji na odludziu, gdzie oprócz pana domu, Marcela, mieszka jego żona Gaby, młodsza córka Catherine, szwagierka Augustine, teściowa Mamie, oraz dwie służące - czarnoskóra Chanel i młodsza, ponętna Louise, przyjeżdża rankiem na święta Bożego Narodzenia starsza córka Marcela i Gaby, Suzon, ucząca się na co dzień z dala od domu. Wszystkie panie czekają, aż obudzi się Marcel, który długo w nocy siedział w swoim pokoju. W końcu Gaby posyła do jego pokoju pokojówkę Louise, która ma zanieść mu śniadanie. Louise odkrywa zwłoki Marcela, którego ktoś zamordował w jego własnym łóżku, wbijając mu nóż w plecy. Po pierwszym szoku i nieudanej próbie wezwania policji (ktoś odciął bowiem kabel telefoniczny i uszkodził samochód), panie zaczynają głośno się zastanawiać, jak mogło dojść do tragedii. Rozważają różne możliwości, przypominają sobie, co która z nich robiła ostatniej nocy i która ostatnia widziała Marcela żywego. Dochodzą zgodnie do wniosku, że morderstwa dokonała któraś z nich siedmiu, a właściwie ośmiu, bo chwilę później w rezydencji zjawia się również Pierrette, siostra Marcela, twierdząc, że ktoś wezwał ją telefonicznie do domu brata. Odcięte od świata, zdane tylko na siebie, panie próbują znaleźć winowajczynię. Szukając klucza do kryminalnej zagadki, odsłaniają zaskakujące tajemnice każdej z nich. Okazuje się, że każda miała jakiś powód, żeby zamordować Marcela, a żadna nie ma stuprocentowego alibi. Śmierć pana domu wyzwala w nich emocje, których już nie muszą i nie potrafią dłużej ukrywać. Obnażają swe prawdziwe oblicza. W ciągu jednej nocy dowiadują się o sobie więcej niż przez całe lata życia pod jednym dachem. Ranek przynosi zaskakujące zakończenie.