TVP Kultura Czwartek, 27.04.2023 Zmiany z dnia 26.04.2023 w stosunku do raportu z dnia 05.04.2023 (dodano pozycję programową) 08:05 EUREKA BIBLIOTEKA! - CZECHOWICE DZIEDZICE Cykl reportaży, 12 min, Polska, 2022 Scenariusz: Małgorzata Nieciecka - Mac Prowadzący: Krzysztof Grzybowski "Eureka biblioteka!" to cykl 16 odcinków przedstawiających wybrane biblioteki z 16 różnych województw. Celem audycji jest pokazanie tych miejsc nie tylko jako budynków, w których można wypożyczać książki, ale też jako formy spędzania czasu poprzez uczestniczenie w wydarzeniach kulturalnych, warsztatach, spotkaniach autorskich i innych atrakcyjnych inicjatywach. Wybrane biblioteki z każdego z województwa posłużą jako przykłady Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa. W każdym odcinku bibliotekarze i osoby odwiedzające biblioteki będą mogły opowiedzieć o swojej codzienności, o pracy, o historii danego miejsca oraz o roli bibliotek w budowaniu lokalnej społeczności. Czy biblioteki to miejsca, gdzie można śpiewać, głośno się śmiać albo słuchać płyt winylowych? Tak! Udowadniamy to w nowym programie Centrum Kultury i Historii i Narodowego Centrum Kultury. Gospodarze bibliotek to ludzie z pasją - polecają książki, integrują lokalne społeczności i animują życie kulturalne. O tym wszystkim opowiemy razem z prowadzącym program Krzysztofem Grzybowskim w cyklu "Eureka Biblioteka!". W pierwszym odcinku nowego zapraszamy do Miejskiej Biblioteki Publicznej w Czechowicach - Dziedzicach. Nowoczesny budynek, w którym mieszczą się czytelnie i wypożyczalnie, zbudowano na terenie dawnego nieużytku. Dziś to miejsce tętni życiem, a nowoczesne rozwiązania ułatwiają korzystanie z księgozbioru. Zapytaliśmy mieszkańców Czechowic Dziedzic o ich rekomendacje literackie, a pracownicy biblioteki oprowadzili między innymi po sali pełnej płyt gramofonowych. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 08:30 NIEDZIELA Z... TWÓRCZOŚCIĄ GUSTAWA HOLOUBKA Program publicystyki kulturalnej, 40 min, Polska, 2023 W jednym z wywiadów powiedział: "Moje aktorstwo wynika z mojej natury - ja nie odpowiadam sobie na pytanie, jak odwzorować postać literacką, która mam grać, nie interesuje mnie naśladownictwo". Nigdy nie chciał być też nazywany intelektualistą. Aktor teatralny, filmowy, telewizyjny i radiowy, reżyser, pedagog, dyrektor teatrów. Zagrał w blisko 100 przedstawieniach Teatru Telewizji i wielu polskich filmach. Jego role nigdy nie przestaną zachwycać. W "Niedzieli z..." wspominamy Gustawa Holoubka. (dodano pozycję programową) 09:25 LEŚMIAN Film biograficzny, 79 min, Polska, 1990 Reżyseria: Leszek Baron, Piotr Werner, Zdzisława Kijowska, Bożena Politańska Jakubowska Scenariusz: Leszek Baron Zdjęcia: Stefan Czyżewski Aktorzy: Piotr Bajor, Katarzyna Iwona Pawlak, Bogusz Bilewski, Grażyna Walasek, Małgorzata Paruzel, Ewa Domańska, Gustaw Lutkiewicz, Włodzimierz Adamski, Anna Bojarska, Alicja Cichecka, Jerzy Czupryniak, Małgorzata Flegel Siedler, Ewa Gajda, Jarosław Gruda Opowieść o życiu Bolesława Leśmiana oparta na materiałach faktograficznych, wspomnieniach rodziny i znajomych. Jej głównym wątkiem jest związek poety z Teodorą Lebenthal, "Dorą" od momentu ich poznania się w wakacje 1917 roku. Film ma charakter sfabularyzowanej monografii Leśmiana, a jego założeniem jest przekład leśmianowskiej wizji świata na język filmu. W filozofii Leśmiana człowiek jest częścią natury - współistnieją ze sobą i nie da się ich rozdzielić, ani nadać hierarchii. W jego świecie odrębne miejsce zajmuje miłość, która pozwala istnieniu wydobyć się z narzuconych, ciasnych kształtów. W filmie wykorzystano m.in. wspomnienia: Izabeli Czajki - Stachowicz, Jana Brzechwy, Edwarda Kozikowskiego. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 16:10 PRZECIWIEŃSTWA I PARY: LEGENDARNE HOLLYWOODZKIE PARY - MONICA VITTI I MICHELANGELO ANTONIONI (ICONIC COUPLES: MONICA VITTI - MICHELANGELO ANTONIONI EP. 4) Cykl dokumentalny, 51 min, Wielka Brytania, 2019 Reżyseria: Anne - Cecile Genre, Bertrand Tessier Miniseria opowiadająca o dziesięciu najbardziej znanych, kultowych par artystów Hollywood. Wiele nigdy wcześniej nie publikowanych materiałów filmowych, klipów z udziałem Richarda Burtona i Elizabeth Taylor, Katharine Hepburn i Spencer Tracy, Jean Harlow i Williama Powella, Clarka Gable i Carole Lombard, Barbara Stanwyck i Robert Taylor, Humphrey Bogart i Lauren Bacall. Bohaterami czwartego odcinka będą Monica Vitti i Michelangelo Antonioni. Monica miała dziwny, zadymiony głos. Gdy Antonioni szukał właśnie takiego głosu do dubbingu Doriana Graya w swoim filmie, poznał ją i zakochał się. Zagrała w kilku filmach. Para pozostała kochankami, nigdy nie chceli się pobrać ani mieć dzieci. Kiedy Monica zakochała się w Carlo di Palmie, rozstała się z Antonionim. (dodano pozycję programową) 17:20 CO DALEJ? - CZY FRANCJA JEST JESZCZE IDEĄ? Program publicystyczny, 20 min, Polska, 2023 Scenariusz: Paweł Krzemiński Prowadzący: Piotr Gociek Francja była eksporterem hasła "wolność, równość, braterstwo", postrzegana była jako jeden z liderów wolnego świata, a najważniejsze były te idee, które płynęły z francuskich uniwersytetów. Paryż był nieformalną stolicą Europy. Jak jest dziś? Jakie idee ma do przekazania światu Francja? W czym chce dać innym przykład? "Francja nie może być Francją jeśli jest pozbawiona wielkości" - pisał generał De Gaulle. Goście: - ALEKSANDRA RYBIŃSKA publicystka dziennikarka, Tygodnik Sieci, - prof. TOMASZ GRZEGORZ GROSSE politolog, socjolog, wykładowca UW Rozmowa 1. - Schodzące imperium, które jeszcze odmawia pogodzenia się z tym, że się kończy. Jacek Saryusz - Wolski. - Żadne imperium nie może istnieć bez idei, która je uzasadnia lub scala. Czym była idea francuska? Co współczesnej Francji miało dać ową postulowaną przez De Gaulle’a wielkość? Rozmowa 2. - Myśl francuska ma się bardzo dobrze - mówi prof. Chantal Delsol. Nastąpił zwrot w kierunku konserwatyzmu. Czy politycy francuscy czerpią z tego dorobku? Czy też stali się tylko technikami władzy? Francja postrzegana jest jako ojczyzna demokracji, kraj swobód obywatelskich, tymczasem można się zastanawiać, patrząc na konstytucyjne prawa prezydenta do obchodzenia parlamentu. Pokazał to sposób wprowadzenia reformy emerytalnej. Albo areszt dla kobiety, która na FB obraziła Macrona. Rozmowa 3. - Czy Francja jest potrzebna Berlinowi? Jak doszło do tego, że to nie Francja, ale Niemcy pełnią rolę nauczyciela moralności, eksportera wartości, stróża demokracji? Można powiedzieć profesora Europy? Podsumowanie: "W ciągu całego mego życia noszę w duchu pewien obraz Francji. Dyktuje mi go zarówno uczucie, jak rozum. Słuchając głosu serca, wyobrażam sobie, że Francja, niby księżniczka z bajki lub madonna z fresków ściennych, przeznaczona jest do wzniosłych i niezwykłych losów. Instynkt każe mi wierzyć, że Opatrzność stworzyła Francję do niedościgłych sukcesów lub bezprzykładnych nieszczęść" - pisał we wstępie do "Pamiętników wojennych" generał De Gaulle. Wyrzucał Francuzom skłonność do rozdrabniania sił i wzywał do tego, by jego kraj mierzył wysoko i nigdy nie uginał kolan. Dziś coraz częściej mówi się o Francji jako o chorym człowieku Europy. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 00:50 NA WSCHÓD OD HOLLYWOOD - KRYPTONIM HHHH (HHHH) Thriller, dramat wojenny, 114 min, Belgia/Wielka Brytania/Francja/USA, 2017 Reżyseria: Cedric Jimenez Scenariusz: David Farr, Audrey Diwan, Cedric Jimenez Aktorzy: Jason Clarke, Rosamund Pike, Jack O'Connell, Jack Reynor, Mia Wasikowska, Stephen Graham HHhH to akronim od Himmlers Hirn heisst Heydrich, czyli "mózg Himmlera nazywa się Heydrich". Scenariusz filmu został oparty na powieści pod tym tytułem Laurenta Bineta o zbrojnej akcji czeskiego ruchu oporu na Reinharda Heydricha, pomocnika Heinricha Himmlera. Zamach został przeprowadzony w Pradze, w maju 1942 roku, pod kryptonimem Operacja Anthropoid. II wojna światowa. Utworzony przez Hitlera Protektorat Czech i Moraw, gdzie niepodzielnie rządzą niemieccy protektorzy. Najbardziej znanym z nich jest właśnie Reinhard Heydrich, należący do najpotężniejszych ludzi III Rzeszy, to jeden z największych zbrodniarzy wojennych. Zamach na życie Heydricha, znienawidzonego kata Pragi, przygotowują Czech Jan Kubis i Słowak Jozef Gabcik. (dodano pozycję programową) 04:40 CO DALEJ? - CZY FRANCJA JEST JESZCZE IDEĄ? Program publicystyczny, 20 min, Polska, 2023 Scenariusz: Paweł Krzemiński Prowadzący: Piotr Gociek Francja była eksporterem hasła "wolność, równość, braterstwo", postrzegana była jako jeden z liderów wolnego świata, a najważniejsze były te idee, które płynęły z francuskich uniwersytetów. Paryż był nieformalną stolicą Europy. Jak jest dziś? Jakie idee ma do przekazania światu Francja? W czym chce dać innym przykład? "Francja nie może być Francją jeśli jest pozbawiona wielkości" - pisał generał De Gaulle. Goście: - ALEKSANDRA RYBIŃSKA publicystka dziennikarka, Tygodnik Sieci, - prof. TOMASZ GRZEGORZ GROSSE politolog, socjolog, wykładowca UW Rozmowa 1. - Schodzące imperium, które jeszcze odmawia pogodzenia się z tym, że się kończy. Jacek Saryusz - Wolski. - Żadne imperium nie może istnieć bez idei, która je uzasadnia lub scala. Czym była idea francuska? Co współczesnej Francji miało dać ową postulowaną przez De Gaulle’a wielkość? Rozmowa 2. - Myśl francuska ma się bardzo dobrze - mówi prof. Chantal Delsol. Nastąpił zwrot w kierunku konserwatyzmu. Czy politycy francuscy czerpią z tego dorobku? Czy też stali się tylko technikami władzy? Francja postrzegana jest jako ojczyzna demokracji, kraj swobód obywatelskich, tymczasem można się zastanawiać, patrząc na konstytucyjne prawa prezydenta do obchodzenia parlamentu. Pokazał to sposób wprowadzenia reformy emerytalnej. Albo areszt dla kobiety, która na FB obraziła Macrona. Rozmowa 3. - Czy Francja jest potrzebna Berlinowi? Jak doszło do tego, że to nie Francja, ale Niemcy pełnią rolę nauczyciela moralności, eksportera wartości, stróża demokracji? Można powiedzieć profesora Europy? Podsumowanie: "W ciągu całego mego życia noszę w duchu pewien obraz Francji. Dyktuje mi go zarówno uczucie, jak rozum. Słuchając głosu serca, wyobrażam sobie, że Francja, niby księżniczka z bajki lub madonna z fresków ściennych, przeznaczona jest do wzniosłych i niezwykłych losów. Instynkt każe mi wierzyć, że Opatrzność stworzyła Francję do niedościgłych sukcesów lub bezprzykładnych nieszczęść" - pisał we wstępie do "Pamiętników wojennych" generał De Gaulle. Wyrzucał Francuzom skłonność do rozdrabniania sił i wzywał do tego, by jego kraj mierzył wysoko i nigdy nie uginał kolan. Dziś coraz częściej mówi się o Francji jako o chorym człowieku Europy.