TVP Kultura Środa, 31.05.2023 Zmiany z dnia 31.05.2023 w stosunku do raportu z dnia 10.05.2023 (dodano pozycję programową) 08:05 CO DALEJ? - WSZYSTKIE ŹRÓDŁA SAMOTNOŚCI Program publicystyczny, 20 min, Polska, 2023 Prowadzący: Piotr Gursztyn Coraz częściej słyszymy o tym, że młodzi ludzie świadome decydują się nie zakładać rodziny i nie mieć potomstwa. Samotność, zarówno z wyboru, jak i innych przyczyn staje się zjawiskiem masowym. Do tego stopnia, że w niektórych wysokorozwiniętych krajach powstały specjalne urzędy do spraw samotności ich obywateli. O tym, jakie jakie są źródła współczesnej samotności i jakie będą jej skutki? Rozmowa 1. - Goście: dr Tomasz Witkowski psycholog i pisarz Rafał Woś dziennikarz i publicysta. Ministerstwo do spraw Samotności - choć brzmi to niczym koncepcja rodem z dystopijnej powieści, to jest to już prawdziwy element otaczającej nas rzeczywistości. Jako pierwszy na świecie, ministra odpowiedzialnego za tę kwestię powołał rząd Wielkiej Brytanii w 2018 roku. Celem było stworzenie sieci wsparcia dla osób samotnych, złożonej między innymi z psychologów czy organizacji pozarządowych. Ministra do spraw Samotności powołała też Japonia w 2021 roku - jako odpowiedź na rosnącą liczbę samobójstw w czasie pandemii Covid - 19. Psychoterapeuci wskazują, że samotność to złożony problem, który dotyka zarówno osoby starsze, na przykład po śmierci życiowego partnera, jak również młodzież, podkreślając negatywny wpływ nadużywania mediów społecznościowych na zdolność do budowania trwałych relacji międzyludzkich. To problem obecny także w Polsce. Badania przeprowadzone w ubiegłym roku wykazały, że samotność najmocniej dotyka młodych mężczyzn mieszkających w dużych miastach. Ministerstwa do spraw Samotności, urząd zajmujący się osobami, które są samotne. Co się stało z ludzkością, że urzędnicy państwowi muszą zajmować obywatelami żyjącymi samotnie? Do samotności starszych już przywykliśmy. Według słów felietonu: Młodzi, samotni mężczyźni żyjący w dużych miastach są bardziej narażeni na osamotnienie. Czy to pęd ku karierze pcha młode pokolenie w życie w pojedynkę? Czy raczej coraz większy problem z rozróżnieniem między rzeczywistością a światem internetu i gier? A może strach do wzięcia odpowiedzialności za drugiego człowieka? Rozmowa 2. - Piotr Plebaniak mieszkający na dalekim wschodzie wskazał wyraźnie przyczynę samotności młodego pokolenia Japończyków, Koreańczyków czy Tajwańczyków. Są nimi odejście od tradycyjnego modelu życia, rodziny i przyjęcie wzorców zachodnich. Zgadzacie się Panowie z takim uzasadnieniem? Wszystkie te kraje są państwami wysoko uprzemysłowionymi, gdzie technologia ułatwia życie. Do tego stopnia, że w zasadzie nie musimy wychodzić domu, żeby pracować, jeść, oglądać filmy czy robić zakupy. Czy te ułatwienia nie spowodowały, że jak to powiedział Piotr Plebaniak, żyjemy w konflikcie z naszą kooperacyjną naturą? Jeśli ten trend się nie zatrzyma, to jakich skutków możemy spodziewać w nieodległej przyszłości? Podsumowanie: Jeszcze 100 lat temu, starsi ludzie mieszkali wraz z dziećmi i wnukami we wspólnym domach, gdzie nie tylko nie czuli się samotni, a wręcz przeciwnie byli bardzo potrzebni. Dzisiaj oddanie swoich starszych rodziców do domu spokojnej starości, jest uznawane za coś normalnego. Ale co zrobić z młodymi - samotnymi? Czy nasza cywilizacja stanie się światem samotników? (zmodyfikowano opis: Omówienie) 12:40 MAX FACTOR (THE MAX FACTOR) Film dokumentalny, 52 min, Francja, 2018 Reżyseria: Julia Kuperberg, Clara Kuperberg Film o człowieku, który stworzył twarze Hollywood, urodził się w Polsce - Maksymilian vel Michaił Faktor, vel Faktorowicz. Został perukarzem i wizażystą na dworze cara Mikołaja II. Z powodu szerzącego się antysemityzmu na początku XX wieku on i jego rodzina uciekli do Ameryki, gdzie mieszkali jego krewni. Urzędnik imigracyjny nieumyślnie zmienił nazwisko na Factor. Max Factor przeniósł się do Hollywood w odpowiednim momencie. Charakteryzacja teatralna nie działała zbyt dobrze z projektorami i zbliżeniami, a wprowadzenie technikoloru stworzyły inne problemy, które Factor genialnie rozwiązał. W 1935 stworzył imperium makijażu, które pozwoliło mu poprosić słynnego architekta S. Charlesa Lee o zbudowanie dla niego biura w stylu art - deco, które jest obecnie Muzeum Hollywood w Los Angeles. Max Factor był królem makijażu. To on stworzył hollywoodzką charakteryzację filmową. To jemu największe gwiazdy złotej ery kina zawdzięczają swój wdzięk i urodę. Dzięki genialnemu makijażowi, dzięki cieniowaniu i rozświetlaniu, Max Factor stworzył najpiękniejsze gwiazdy filmowe swoich czasów. Największym hołdem dla niego jest to, że dzisiejsze młode celebrytki wciąż próbują osiągnąć ten efekt. Max Factor, polski Żyd z Łodzi, który robił peruki dla cara, nagle znalazł się w Nowym Jorku. Historia teatru i filmu wiele mu zawdzięcza.