TVP Kultura Sobota, 03.06.2023 Zmiany z dnia 24.05.2023 w stosunku do raportu z dnia 17.05.2023 (dodano pozycję programową) 08:15 O TYM, CZEGO JESZCZE NIE WIECIE Film dokumentalny, 20 min, Polska, 2023 Reżyseria: Anna Mączka Scenariusz: Anna Mączka Film dokumentalny przybliżający lata dzieciństwa Zdzisława Beksińskiego, jego dorastania i stawania się artystą w Sanoku. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 12:10 MÓJ WUJASZEK (MON ONCLE) Komedia, 110 min, Francja, 1958 Reżyseria: Jacques Tati Scenariusz: Jean L'Hote, Jacques Lagrange Zdjęcia: Jean Bourgoin Muzyka: Franck Barcellini, Alain Romans Aktorzy: Jacques Tati, Jean-Pierre Zola, Becourt Alain, Adrienne Servantie, Lucien Fregis, Betty Schneider Postać pana Hulot narodziła się wraz z drugim filmem fabularnym Jacques ' a Tatiego - "Wakacje pana Hulot"z 1953 r. Grany przez samego reżysera pozornie niezgrabny wielkolud z kamienną twarzą, dodający sobie fasonu fajką, pochylony do przodu, jakby stale gotowy do nawiązania rozmowy, niezależny, ale szukający ciepłych kontaktów z ludźmi, miał być odtąd główną postacią wszystkich filmów tego twórcy. Tati, doskonały obserwator ludzkich zachowań, w kolejnych dziełach "Mój wujaszek", "Playtime", "Pan Hulot wśród samochodów", stworzył galerię barwnych postaci po to, by je wszystkie wydrwić. Komiczne scenki wzbogacał znakomitymi gagami dźwiękowymi, a jednocześnie - co charakterystyczne - unikał dialogów, redukując je do niezbędnego minimum. Jeśli już z ekranu padały słowa, to okazywały się głupie, banalne i pretensjonalne jak wypowiadające je osoby. "Mój wujaszek", pierwszy film Tatiego zrealizowany w kolorze, choć wywołał sprzeczne opinie krytyki, stał się wielkim wydarzeniem artystycznym. Wśród licznych przyznanych mu wyróżnień wymienić trzeba nagrodę specjalną jury na MFF w Cannes w 1958 r. i Oscara dla najlepszego filmu zagranicznego. Tati wykpiwa w nim ślepe podążanie za postępem dla samej zasady postępu, uleganie - wbrew wewnętrznym potrzebom - modzie na techniczne nowinki, dobrowolne podporządkowywanie się dyktatowi form i zachowań. Dekoracje i gadżety zastępują kontakty międzyludzkie, niszczą naturalne więzi. Burżuazyjnemu, zhierarchizowanemu światu sztywnych reguł i kodeksów, o których istnieniu przypominają wszechobecne znaki (strzałki, linie ciągłe, tablice, lampki sygnalizacyjne itd.), przeciwstawia Tati swobodny, pełen życia, wręcz chaotyczny świat paryskich przedmieść, straganiarzy, rzemieślników, drobnych sklepikarzy, dozorców i zamiataczy ulic, małych urwisów i zażywnych kumoszek. Wśród takich ludzi żyje Hulot i znacznie więcej ma z nimi wspólnego niż ze swymi zamożnymi krewnymi. Pan Hulot od czasu do czasu składa wizyty swej siostrze i jej mężowi Charles'owi, bogatemu przemysłowcowi. 9-letni synek państwa Arpelów, Gerard, setnie się nudzi w ultranowoczesnej, sterylnej i pustej willi rodziców, wśród automatów i cudownych wynalazków, które stanowią przedmiot dumy matki i ojca. Uwielbia za to wujka, który chętnie bierze udział w jego zabawach, nie troszcząc się zbytnio, by siostrzeniec wracał do domu na czas i w czystym ubraniu. Charles Arpel jest coraz bardziej zaniepokojony złym wpływem kuzyna na Gerarda i zazdrosny o sympatię, jaką malec darzy wujka. Broniąc brata przed gniewem męża, pani Arpel próbuje wyswatać Hulota ze swoją sąsiadką. Z tej okazji urządza w ogródku przyjęcie, ale impreza okazuje się całkowitym "niewypałem". Charles Arpel po raz kolejny ulega żonie i zgadza się zatrudnić Hulota w swoim zakładzie. Nowy pracownik musi jednak szybko pożegnać się z posadą, gdyż przez nieuwagę psuje całą dzienną produkcję i wywołuje niemałe zamieszanie wśród załogi. Aby pozbyć się wreszcie kłopotliwego szwagra, zdesperowany Charles mianuje go przedstawicielem swojej firmy na prowincji. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 15:45 TEATR DLA DZIECI - KAROLCIA CZ. 1 Teatr, 36 min, Polska, 1995 Autor: Maria Kruger Reżyseria: Agnieszka Glińska Zdjęcia: Grzegorz Kuczeriszka Aktorzy: Aleksandra Dymitruk, Sebastian Świąder, Dorota Landowska, Bartłomiej Topa, Elżbieta Jarosik, Jadwiga Jankowska Cieślak, Agnieszka Kotlarska, Magdalena Heintze, Jagoda Pilch, Tomasz Pyza, Paweł Uszyński, Agata Kulesza, Elżbieta Kijowska, Jarosław Gajewski, Sławomir Grzymkowski Telewizyjna adaptacja znanej książki Marii Kruger. Główną bohaterkę poznajemy w momencie gdy Karolcia przeprowadza się wraz z rodziną na ulicę Kwiatową. W trakcie przeprowadzki dziewczynka znajduje maleńki niebieski koralik, który ma zmienić jej życie, bowiem jest to czarodziejski koralik, na który czyha również czarownica Filomena. Koralik może spełnić każde życzenie osoby, która go trzyma: na życzenie Karolci w domu pojawia się żywa kura, by ciotka Agata miała z czego ugotować obiad, Karolcia staje się dorosła, tak że rodzina nie może jej rozpoznać, na życzenie pojawiają się pyszne ciastka z kremem, chłopiec, który wepchnął koleżankę do kałuży, sam w niej ląduje, a Karolcia z kolegą Piotrem stają się niewidzialni. Jednak w miarę wypowiadania swoich życzeń dziewczynka decyduje, że będzie ostrożniej szafowała swoimi prośbami, zwłaszcza że na każdym kroku pojawiają się kolejne wcielenia Filomeny, która chce odzyskać czarodziejski koralik. Pierwszą część spektaklu kończy scena, w której czarownica upada w pogoni za dziećmi, przyjeżdża pogotowie i Filomena dostaje zastrzyk na uspokojenie, a Karolcia i Piotruś znowu stają się widzialni. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 16:25 TEATR DLA DZIECI - KAROLCIA CZ. 2 Teatr, 34 min, Polska, 1995 Reżyseria: Agnieszka Glińska Zdjęcia: Grzegorz Kuczeriszka Aktorzy: Aleksandra Dymitruk, Sebastian Świąder, Dorota Landowska, Bartłomiej Topa, Elżbieta Jarosik, Jadwiga Jankowska Cieślak, Magdalena Heintze, Jagoda Pilch, Tomasz Pyza, Paweł Uszyński, Agata Kulesza, Elżbieta Kijowska, Jarosław Gajewski, Piotr Skiba, Tomasz Taraszkiewicz Druga część spektaklu o przygodach Karolci. Dziewczynka ma zmartwienie, ponieważ zauważyła, że jej koralik blednie i słabnie wraz ze spełnianiem każdego kolejnego życzenia. Karolcia już wie, że teraz może żądać tylko czegoś nadzwyczajnego, bo wkrótce koralik straci swoją moc i nie będzie mógł spełniać życzeń. Tymczasem dzieci czytają w prasie ogłoszenie o zamknięciu ogrodu, na miejscu którego władze chcą zbudować restaurację. Karolcia i Piotr postanawiają ocalić ogród, aby dzieci miały się gdzie podziać i udają się do ratusza, aby prosić prezydenta miasta o odwołanie decyzji likwidacji ogrodu. Nie jest jednak łatwo dostać się do najwyższego urzędnika w mieście - trzeba przedrzeć się przez straże, a w dodatku okazuje się, że sekretarką prezydenta jest nie kto inny, jak czarownica Filomena, która chce odebrać dzieciom koralik. Z pomocą przychodzą dzieciom czarodziejskie lwy, które zamykają Filomenę w zoo w klatce dla dziwnego zwierza, a Karolcia i Piotr za sprawą koralika stają się niewidzialni i docierają do prezydenta. Prezydent wydaje stosowne rozporządzenie i ogród pozostaje otwarty. Karolcia i Piotr natomiast naradzają się, co zrobić z koralikiem, który robi się zupełnie bladziutki i wystarczy już tylko na jedno życzenie. Po namyśle wypowiadają ostatnią prośbę: aby wszystkim spełniły się marzenia. Ulica zamienia się w Szczęśliwy Zaułek, bo mieszkają w nim sami szczęśliwi ludzie. A co się stanie z koralikiem? - Może znajdą go inne dzieci? - Przecież wszystko jest możliwe. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 17:45 RETRO KINO - KSIĄDZ LEON MORIN (LEON MORIN, PRETRE) Film obyczajowy, 123 min, Francja/Włochy, 1961 Reżyseria: Jean-Pierre Melville Scenariusz: Jean-Pierre Melville Aktorzy: Jean-Paul Belmondo, Edith Loria, Monique Hennessy, Monique Bertho, Emmanuele Riva Podczas wojny do kościoła gdzieś na prowincji przychodzi młoda kobieta, wdowa po działaczu komunistycznym. Sama przekonana o słuszności przekonań zmarłego męża, podejmuje w konfesjonale ideowy dyskurs z kapłanem. Ale księdzem okazuje się młody, przystojny i mądry. (stopklatka.pl)