TVP Historia Środa, 07.06.2023 Zmiany z dnia 24.05.2023 w stosunku do raportu z dnia 17.05.2023 (dodano pozycję programową) 18:55 HISTORIA POLSKI - CZYJA BĘDZIE POLSKA Film dokumentalny, 35 min, Polska, 2017 Reżyseria: Alina Czerniakowska Scenariusz: Alina Czerniakowska Zdjęcia: Andrzej Popławski Warszawa, kwiecień 2017. Premier Jan Olszewski, spojrzenie na Polskę po 1989 roku. Bohaterem jest mecenas Jan Olszewski, premier rządu RP w 1992 roku, rządu obalonego przez przeciwników lustracji i zmian w Polsce. W filmie poznamy opinie Jana Olszewskiego na temat najważniejszych spraw III RP. W 2007 roku, gdy mecenas Jan Olszewski był doradcą prezydenta Lecha Kaczyńskiego, autorka reportażu Alina Czerniakowska, poprosiła go o wywiad i zapytała o opinie i problemy wolnej Polski. Nagranie zachowała i teraz, gdy zbliża się 25. rocznica pamiętnego czerwca, pragnie oddać głos bohaterowi tamtego wydarzenia, Janowi Olszewskiemu, wykorzystać tamte ważne wypowiedzi i opinie. Główne elementy i treści proponowanego filmu: 1. Na początku krótka sylwetka, przedstawienie osoby Jana Olszewskiego z odpowiednią ilustracją zdjęciową. 2. Następnie kolejne elementy tematyczne, począwszy od okrągłego stołu: 3. Co należało zrobić zaraz na początku 1989 roku, by zacząć budować naprawdę suwerenną i niezależną RP; 4. Dlaczego tak długo czekaliśmy na wolne wybory, aby naród mógł stać się suwerenem, wybierać swoich przedstawicieli i ufać im; 5. Zjawiska, które się nałożyły na dawną mentalność peerelowską. Pieniądz stał się jedynym miernikiem wartości. 6. Walka z korupcją. Prywatyzacja, która była kradzieżą majątku narodowego. Wtedy Jan Olszewski powiedział znamienne słowa "Niewidzialna, anonimowa ręka w prywatyzacji, w naszych warunkach okazywała się często ręką aferzysty". 7. Czy były wówczas szanse na porządną lustrację? Dlaczego w Polsce nie było osądzenia i rozliczenia PRL - u? Dlaczego nie przeprowadzono lustracji, deubekizacji, wyraźnej cezury między PRL, a nową, wolną Polską? 8. Jaka była rola prezydenta Lecha Wałęsy, jak wówczas winien się zachować? 9. Jak należało zabezpieczyć nasz majątek narodowy, by nie doszło do niekontrolowanej wyprzedaży, prywatyzacji, defraudacji i przejęcia przez ludzi, mających swoje umocowania w dawnych strukturach komunistycznych i agenturalnych. 10. Dlaczego upadł rząd premiera Jana Olszewskiego, komu na tym zależało? W tym głosowaniu chodziło o to, czyja będzie Polska, nie - jaka, ale czyja. (znamienna wypowiedź premiera Jana Olszewskiego w czasie przemówienia w sejmie 4 czerwca 1992 roku. Wszystkie te wypowiedzi Jana Olszewskiego, bohatera reportażu, będą odpowiednio obudowane zdjęciami i nagraniami filmowymi. Dzisiaj, w czasie naprawy Polski przez rząd Prawa i Sprawiedliwości, wszystkie te myśli i opinie premiera Jana Olszewskiego są aktualne i warte rozważenia, by nie powielać błędów i co kilka lat nie zaczynać od początku. (dodano pozycję programową) 19:35 ARSENAŁ. MAGAZYN MILITARNO - HISTORYCZNY - MISJA W IRAKU - HONKER Magazyn, 24 min, Polska, 2022 Reżyseria: Jerzy Grabowski, Grzegorz Płaza, Andrzej Borowiecki Scenariusz: Grzegorz Płaza, Andrzej Borowiecki, Jerzy Grabowski Zdjęcia: Maciej Brola, Rafał Biernacki Prowadzący: Przemysław Predygier Wykonawcy: Jacek Sobieszczański Misja w Iraku - Honker. W drugiej połowie lat siedemdziesiątych XX w. powstała konstrukcja pojazdu wielozadaniowego o napędzie na cztery koła, przeznaczonego dla wojska. Pierwszy i jak do tej pory jedyny seryjnie produkowany polski samochód terenowy o nazwie Honker, był eksploatowany podczas misji w Iraku. W programie zaprezentujemy całą gamę produkowanych modeli. Opowiemy też o wojennych dokonaniach Honkerów. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 23:45 BYŁO, NIE MINĘŁO - KRONIKA ZWIADOWCÓW HISTORII. - KEGRESSE ODC. 262 Magazyn historyczny, 24 min, Polska, 2021 Autor: Adam Sikorski Wykonawcy: Artur Kalicki "Kegress, zapis narodzin" 135 sztuk podwozi terenowych o niezwykłych właściwościach zakupiła we Francji armia II Rzeczpospolitej na początku lat trzydziestych ubiegłego wieku. Mowa o pojazdach niezwykłych, bowiem świat zaszokowały możliwości radzenia sobie przez nie w bardzo trudnym terenie. Odniosły sukcesy w rajdach Paryż - Pekin, pokonując bezdroża Himalajów, wygrywały na piaskach Sahary. Patent Kegresse polegał na kombinacji przodu klasycznego samochodu osobowego z tylnym napędem gąsienicowym. Dodatkowo w przednim zderzaku umieszczono walec ułatwiający pokonywanie rowów. W naszej armii podwozia wykorzystano do budowy samochodów pancernych i holowników armat. Po kampanii wrześniowej Niemcy sporą cześć tych maszyn wywieźli do Norwegii i stamtąd jeden mocno zniszczony egzemplarz zdobył komandor Sebastian Draga. Obecnie pracuje przy jego rekonstrukcji. Złożymy widzom raport z przebiegu tych prac. "Busko źródłami sławne" Następnie ruszymy na południe, by zająć się wielką karierą małego miasteczka. Busko to jedno z najstarszych miast w Polsce. Dziś tętni życiem i jest miejscowością znaną. A jak było w przeszłości? "Wojna w miniaturze" Kolejnym miejscem które odwiedzimy, będzie Sandomierz. Tu umówiliśmy się z nauczycielem historii, który wie, jak zaintrygować swoim przedmiotem młodych i najmłodszych. To naprawdę niezwykły pomysł edukacyjny nakierowany na młodych ludzi niewidzących świata poza cyfrową rzeczywistością gier komputerowych. Stowarzyszenie Modelarzy Redukcyjnych budujące wojenne dioramy wpadło na pomysł namówienia ich do odtwarzania bitew Września 1939 roku - najpierw przez klejenie modeli sprzętu, poprzez studiowanie prac historyków wojskowości, po rozgrywanie w miniaturze konkretnych bitew, np. bitwy pod Mokrą. Tu zaczynają się młodzi ludzie czuć dowódcami i żołnierzami tamtego czasu.