TVP Kultura Poniedziałek, 05.06.2023 Zmiany z dnia 07.06.2023 w stosunku do raportu z dnia 17.05.2023 (dodano opis: Omówienie) 07:05 CO DALEJ? - O TYM MÓWI ŚWIAT Program publicystyczny, 30 min, Polska, 2023 Prowadzący: Piotr Gociek Dziś mówić będziemy m.in. o sytuacji w Turcji po kolejnym zwycięstwie wyborczym R. Erdogana, o pomysłach na gwarancje bezpieczeństwa dla Ukrainy oraz o wciąż niedokończonym procesie. Rozmowa 1. Goście: - AGATON KOZIŃSKI dziennikarz i publicysta, - MARIUSZ STANISZEWSKI publicysta, autor książki "Polska wojna kulturowa" - Erdogan rządzi Turcją od ponad 20 lat. I będzie rządził przez kolejne lata. Dlaczego wygrał? - Co oznacza to zwycięstwo dla Zachodu? (Szwecja w NATO i weto, relacje z Rosją). - Turcja jest kolejnym po Węgrzech krajem, w którym zjednoczona opozycja w warunkach ostrej polaryzacji nie jest w stanie wygrać z władzą, która okrzepła przez kilka kadencji. Rozmowa 2. Goście j.w. - W minionym tygodniu powrócił temat gwarancji bezpieczeństwa dla Ukrainy. Jak powinny wyglądać w chwili, gdy jej członkostwo w NATO nie jest możliwe w tej chwili? - Integracja z NATO to jedna rzecz, a druga to fakt, że jak mówił Stoltenberg, kilka krajów sojuszu zapewniło Szwecji dwustronne gwarancje bezpieczeństwa. Czy tym tropem powinna iść Ukraina? - Deklaracje dotyczące obecności Ukrainy w NATO są coraz mocniejsze, mimo pojedynczych sprzeciwów. Wydaje się, że nie o samo członkostwo tu chodzi, lecz o rosnące zrozumienie, że nawet wygrana wojna nic nie da Kijowowi, jeśli nie zostanie wygrany pokój. - Polska powinna być częścią tego regionalnego systemu gwarancji dla Ukrainy - jednym z krajów oferujących dwustronne gwarancje bezpieczeństwa? Rozmowa 3. - Minęły 34 lata od chwili, gdy Europa Wschodnia zaczęła wyzwalać się spod wpływów sowieckich, a mimo to wpływy Moskwy są w tym regionie wciąż silne. Jednym z zagrożonych krajów jest Mołdawia. By wesprzeć ten kraj, do Kiszyniowa przybyło czterdziestu europejskich przywódców na szczyt Europejskiej Wspólnoty Politycznej. Gość - dr KONRAD KOŁODZIEJSKI prawnik, publicysta, wykładowca Uniwersytetu Jagiellońskiego. - Gdyby nie opór i odwaga Ukrainy, mój kraj byłby zagrożony - mówi prezydent Maia Sandu. Oto pada na naszych oczach mit, że istnieje trzecia droga w naszej części Europy. Otóż nie. Albo jesteś częścią UE i NATO, albo padniesz łupem Moskwy. - Czy po 1989 roku wyzwalanie się spod komunistycznej przeszłości nie przesłoniło nam faktu, że jest i inne zagrożenie: rosyjski imperializm? Dekada później, po wojnach czeczeńskich i intronizacji Putina to już chyba było jasne. - Spójrzmy, jak silne pozostają wpływy Moskwy w naszej części Europy: Mołdawia zagrożona, nieład w Bułgarii, klincz węgierski, na Słowacji sondaże pokazują, że większość społeczeństwa nie chce wspierać Ukrainy. - Idźmy dalej: niespokojne Bałkany, gdzie silne są wpływy Moskwy, rosyjskie odciski palców na zapalnikach w różnych częściach Europy. I dziwne przyzwolenie: wszyscy wiedzą, mało kto reaguje. Bo duży może więcej? Czy też: Moskwa może więcej? - Spójrzmy na drugi kraniec świata. Tam protesty na placu Tiananmen rozbudziły nadzieję, że coś na kształt pieriestrojki jest możliwe w innym bastionie komunizmu. Po latach widzimy, że komunizmu nie ma, ale imperializm pozostał. - Wracając do komunizmu: dziś dekomunizacja jest nareszcie także derusyfikacją (pomniki, cmentarze, prawo). (zmodyfikowano opis: Omówienie) 10:05 MÓJ WUJASZEK (MON ONCLE) Komedia, 110 min, Francja, 1958 Reżyseria: Jacques Tati Scenariusz: Jean L'Hote, Jacques Lagrange Zdjęcia: Jean Bourgoin Muzyka: Franck Barcellini, Alain Romans Aktorzy: Jacques Tati, Jean-Pierre Zola, Becourt Alain, Adrienne Servantie, Lucien Fregis, Betty Schneider Postać pana Hulot narodziła się wraz z drugim filmem fabularnym Jacques ' a Tatiego - "Wakacje pana Hulot"z 1953 r. Grany przez samego reżysera pozornie niezgrabny wielkolud z kamienną twarzą, dodający sobie fasonu fajką, pochylony do przodu, jakby stale gotowy do nawiązania rozmowy, niezależny, ale szukający ciepłych kontaktów z ludźmi, miał być odtąd główną postacią wszystkich filmów tego twórcy. Tati, doskonały obserwator ludzkich zachowań, w kolejnych dziełach "Mój wujaszek", "Playtime", "Pan Hulot wśród samochodów", stworzył galerię barwnych postaci po to, by je wszystkie wydrwić. Komiczne scenki wzbogacał znakomitymi gagami dźwiękowymi, a jednocześnie - co charakterystyczne - unikał dialogów, redukując je do niezbędnego minimum. Jeśli już z ekranu padały słowa, to okazywały się głupie, banalne i pretensjonalne jak wypowiadające je osoby. "Mój wujaszek", pierwszy film Tatiego zrealizowany w kolorze, choć wywołał sprzeczne opinie krytyki, stał się wielkim wydarzeniem artystycznym. Wśród licznych przyznanych mu wyróżnień wymienić trzeba nagrodę specjalną jury na MFF w Cannes w 1958 r. i Oscara dla najlepszego filmu zagranicznego. Tati wykpiwa w nim ślepe podążanie za postępem dla samej zasady postępu, uleganie - wbrew wewnętrznym potrzebom - modzie na techniczne nowinki, dobrowolne podporządkowywanie się dyktatowi form i zachowań. Dekoracje i gadżety zastępują kontakty międzyludzkie, niszczą naturalne więzi. Burżuazyjnemu, zhierarchizowanemu światu sztywnych reguł i kodeksów, o których istnieniu przypominają wszechobecne znaki (strzałki, linie ciągłe, tablice, lampki sygnalizacyjne itd.), przeciwstawia Tati swobodny, pełen życia, wręcz chaotyczny świat paryskich przedmieść, straganiarzy, rzemieślników, drobnych sklepikarzy, dozorców i zamiataczy ulic, małych urwisów i zażywnych kumoszek. Wśród takich ludzi żyje Hulot i znacznie więcej ma z nimi wspólnego niż ze swymi zamożnymi krewnymi. Pan Hulot od czasu do czasu składa wizyty swej siostrze i jej mężowi Charles'owi, bogatemu przemysłowcowi. 9-letni synek państwa Arpelów, Gerard, setnie się nudzi w ultranowoczesnej, sterylnej i pustej willi rodziców, wśród automatów i cudownych wynalazków, które stanowią przedmiot dumy matki i ojca. Uwielbia za to wujka, który chętnie bierze udział w jego zabawach, nie troszcząc się zbytnio, by siostrzeniec wracał do domu na czas i w czystym ubraniu. Charles Arpel jest coraz bardziej zaniepokojony złym wpływem kuzyna na Gerarda i zazdrosny o sympatię, jaką malec darzy wujka. Broniąc brata przed gniewem męża, pani Arpel próbuje wyswatać Hulota ze swoją sąsiadką. Z tej okazji urządza w ogródku przyjęcie, ale impreza okazuje się całkowitym "niewypałem". Charles Arpel po raz kolejny ulega żonie i zgadza się zatrudnić Hulota w swoim zakładzie. Nowy pracownik musi jednak szybko pożegnać się z posadą, gdyż przez nieuwagę psuje całą dzienną produkcję i wywołuje niemałe zamieszanie wśród załogi. Aby pozbyć się wreszcie kłopotliwego szwagra, zdesperowany Charles mianuje go przedstawicielem swojej firmy na prowincji. (dodano pozycję programową) 13:55 O TYM, CZEGO JESZCZE NIE WIECIE Film dokumentalny, 20 min, Polska, 2023 Reżyseria: Anna Mączka Scenariusz: Anna Mączka Film dokumentalny przybliżający lata dzieciństwa Zdzisława Beksińskiego, jego dorastania i stawania się artystą w Sanoku. (zmodyfikowano opis: Omówienie) 15:50 RETRO KINO - KSIĄDZ LEON MORIN (LEON MORIN, PRETRE) Film obyczajowy, 123 min, Francja/Włochy, 1961 Reżyseria: Jean-Pierre Melville Scenariusz: Jean-Pierre Melville Aktorzy: Jean-Paul Belmondo, Edith Loria, Monique Hennessy, Monique Bertho, Emmanuele Riva Podczas wojny do kościoła gdzieś na prowincji przychodzi młoda kobieta, wdowa po działaczu komunistycznym. Sama przekonana o słuszności przekonań zmarłego męża, podejmuje w konfesjonale ideowy dyskurs z kapłanem. Ale księdzem okazuje się młody, przystojny i mądry. (stopklatka.pl) (zmodyfikowano opis: Omówienie) 03:35 KLIMT I SCHIELE: EROS I PSYCHE (KLIMT & SCHIELE: EROS AND PSYCHE) Film dokumentalny, 90 min, Włochy, 2018 Reżyseria: Michele Mally Dokument przybliża historię sztuki Gustava Klimta i Egona Schiele, opowiada o wiedeńskiej bohemie XIX wieku, narodzinach nowej sztuki, filozofii, a także nowego spojrzenia na kulturę.